ABS Motorsport AB

   
Mastertrailer.

   
GN Motorsport

   
Kajs Print & Dekor

   
Kajs Print & Dekor

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


18
# Fredrik summerar Circuit of Irland.


» Efter Circuit of Irland så hade jag en summering tillsammans med mina ingenjörer och teamet.
Vi hade redan från start ett bra pace och överraskade inte bara oss själva utan även våra medtävlare genom att ta ledningen I det Brittiska Rally Mästerskapet (BRC) efter de första 4 specialsträckorna.
Så dag 1 var kanon!
Dag 2 visade sig dock min oerfarenhet på asfaltsunderlag och efter några småmisstag där jag bromsade stopp i två vägbyten, en framhjulspunktering som säkert påverkade att jag tyvärr tappade rytmen och misstagen blev fler.
Vi fick tyvärr kasta in handduken på sträcka 10 efter en lättare avåkning där vi demolerade kylaren.

Jag summerar slutligen att vi kan ta med oss en massa positiva saker från rallyt så nu är det framåt och uppåt som gäller! Längtar redan till nästa rally om knappt två veckor, Pirelli Rally och nu tillbaka till gruset igen.

Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2016-04-18 21:29.



09
# Dag 1, Circuit of Irland.


» Efter dom 5 första ”riktiga” sträckorna låg vi på en 4:e plats totalt i Circuit of Irland -FIA ERC.
Men mer viktigt för oss var att vi ledde Brittiska Mästerskapet som ingår i EM-deltävlingen, och det i vårt första rally på asfalt med en fyrhjulsdriven bil!
Det har varit en bra dag och vi har lärt så mycket men på dagens sista publiksträcka slår vi en trottoarkant och skadar hjulupphängningen vänster bak och tappar ner till 6:e plats totalt.
Riktigt surt när vi kört utan något misstag hela dagen men nu hoppas vi att Ca1 Sport kan fixa bilen till morgondagen och de resterande 8 sträckorna som väntar oss…

#Leovegas#pirelli #fuchsoil #ca1sport #lecab


    Publicerat av; Fredrik, 2016-04-09 09:56.



08
# Dags för start!


» Härlig stämning I samband med ceremonin där vi skull välja startposition inför Circuit of Irland!

Vi körde in som 7:a totalt på kvalsträckan under torsdagen och det är även den startplats som vi valde inför fredagens sträckor. Ser fram emot en förhoppningsvis bra rallyhelg!

#Leovegas #pirelli#fuchsoil #ca1sport



    Publicerat av; Fredrik, 2016-04-08 10:57.



05
# 2-dagars test inför Circuit of Irland.


» Vår tvådagars test inför helgen är nu avslutad och det har minst sagt varit intressant att vara tillbaka på asfalt efter 4 års uppehåll.

Det kommer krävas en stor lärokurva denna helg!

Viktigt att poängtera är att ingenjörerna och teamet har preparerat en perfekt bil som jag känner mig bekväm med och det är ju ändå huvudsaken…

Take care

// F



    Publicerat av; Fredrik, 2016-04-05 20:17.



04
# Mammas reflektioner och produktutveckling.
» Reflektion Rally Sweden, känns som det är rätt uppdaterat men en kort summering från stolt mamma som är, - jädrans så bra & fort Fredrik och Morten körde!

Produktutveckling; sten-sensorer på alla WRC-bilar som varnar för, ”Vad som göms i snö kommer fram i tö”.

Reflektion från Rally, Mid Wales Stages, - oj hoppsan detta gick fantastiskt bra och skillnaden mellan Fredrik & Morten och Elfyn Evans & Caraig Perry var i slutmålet skrattretande 17,5 sek, visst fasiken var det typ samma skillnad inför etapp 2 i Rally Sweden efter att Fredrik & Morten var i ledning och drabbades av gas häng!? Detta lämnar jag till experterna och ”nördarna” med all kärlek och respekt till er alla såklart.


Här kommer några foton som jag kort beskriver;


Sweet Lamb dag 1 = SNÖ!


Gilla läget när plogbilen kom


Ingen chans att komma in på sträckorna trots alla små stigar, jag & lammet


Överraskningen var att påskliljorna blommade redan


Morten om Kalle Anka på Jul och Fredrik!
”Morten beskrev för ”pappa Boogie”, teamkollega till Fredrik i CA1 Sport på Engelska med Norsk touch; - Du vet när Kalle Anka skall fota fågeln på julafton som är över hela TV-skärmen, hit & dit det är som typ när man vill prata med Fredrik innan start på ett rally…


Rally är mer än rally, så fint målad flicka när jag hämtade mat på restaurangen.


Sweet Lamb dag 2, Fredrik och Morten i ledning och nu var det dags för Evans hemmasträcka som han faktiskt vann när han körde WRC! Kolla in alla fantastiska åskådare – vad vore rally utan er!


Alla är viktiga för att nå en andra plats totalt i den första deltävlingen i det Brittiska Mästerskapet.


Skumpan smakade riktigt bra även i flaskan för andra platsen!


Produktutveckling!
Så bra med en klisterdekal med bokstaven L på alla bilar där föraren i fråga nyss tagit körkort, men hallå? Kan inte vi utlänningar få bokstaveb F för ”Foreigners” – hur lätt är det att köra vänstertrafik med en högerstyrd bil med alla problem som det innebär… Det blev många långa, långsamma varv i rondellerna kan jag berätta.

Nu är det fina LeoVegas rallybilen fixad för nästa deltävling i det Brittiska Mästerskapet, Circuit of Irland Rally på asfalt.



Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2016-04-04 17:22.



08
# Nytt år – nya möjligheter.
» God fortsättning till er alla med hopp om fred och alla andra världsliga viktiga saker men självklart även hopp om en säker och framgångsrikt motorsport år 2016!

Hjulen hemma hos oss var enligt följande, tomte till grannarna som senast…
Same procedure as last year best neighbors”…



Som för de flesta andra är det förberedelser med en det ena och det andra inför den stundande rallysäsongen. Klart är att vi har fortsatt förtroende av LeoVegas och kör vidare med World Rally Team LeoVegas. Vi kommer öppna upp säsongen med förhoppningsvis en start i Rally Sweden – det lägger jag mest ”krut” på just nu, kanske är det just dig som jag ringer eller besöker!



Rally Sweden är ett lika stort begrepp som Anders Kulläng (1943-2012) och därför är jag extra glad och stolt över att hans dotter Marie-Lovise har hjälpt mig inledningsvis med designen för de nya föraroverallerna i samverkan med Pelle Wilén. Pelle vet vi vem det är men för er alla ”ungdomar” och där får man väl räkna in sig själv så har jag full koll på Mr. Kulläng mycket tack vare alla historier som berättats hemma om Anders och hans framfart.



Anders var fabriksförare för Opel under 13 år och vann Svenska Rallyt 1980! Han körde även för Mitsubishi under 2 år och verkade för Svensk rallysport genom bland annat som Landslagskapten för Svenska Juniorlandslaget och som jag har hört var Lars Erik Torph (1961-1989) den förare som Anders höll högst. Tyvärr finns dom inte kvar på jordelivet men kör antagligen rally för fullt uppe i bilhimmeln…

Jag läste ett citat om Anders som känns att det stämmer,
En jäkel på att köra bil och oerhört kvick i truten”.
Jag fick Lars-Erik Torphs stipendium 2013 som jag tog emot med stolthet.

Anders fru Marianne och döttrarna Ann-Charlotte, Ulrika och Marie-Lovise startade Anders Kulläng-minnesfond efter den tragiska drunkningsolyckan i Thailand 2012.

Jag hoppas att vi alla fortsätter och stödjer dessa minnesfonder för att både stötta kommande generationer men även att komma ihåg motorsportsarvet…



Take care
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2016-01-08 18:35.



11
# Stjärnglans & back to Basic
» Bosön – simulator – Rally Landslagsförare





Syrran firade sin årliga säsongsavslutning i Stockholm…

Innan detta kalas kickades igång var jag och gänget inbjudna till en hemlig upplevelse!
Jag hade gissat på allt trodde jag…, men efter en frisk promenad i Stockholm kom vi till Room Escape? Mr. Anders Fluch (mammas kollega) hade beställt två bunkrar där vi skulle delas in i två lag – tävling då är man på!



Lag 1 bestod till största del av Audi Sport Tour 2015 gänget, Lag 2 av resten…

Vi skulle ”rädda världen” och dom andra tjuva pengar i ett bankvalv, skulle kanske vart med i andra laget…
Vad är viktigt i livet – att leva såklart – jag räddar välden! (Ingen värld – inget rally)

Jag hade så gärna visat foton och filmer men kanske ska du rädda världen nästa gång…
Eftersom vi inte bara var Svenskar, syrrans kille Max var med i lag 1 och då blev det att prata Engelska som inte var ett problem för ”nästan alla” men ni vet med fötter & händer så skulle vi lösa världens alla gåtor och till slut trycka på den ”RÖDA KNAPPEN” för att stoppa missilen…
Snacka om puls och fullt FOKUS – VI RÄDDADE VÄRLDEN!



Kul kväll i Stockholm på Audi Forum och Pontus!







Har druckit första glöggen & ätit första lussebullen hos Frykdalens Motorklubb på torsdags kvällen.

När jag och mamma kom till deras Lucia-kväll med motorsnack kunde man tro att dom blivit ”mutade” – inte bara med kaffe & bulle! 100 personer var på plats för att fika med rallysnack från mamma (dåtid) och jag nutid & framtid!







100 personer gick hem med LeoVegas is-skrapor och ifall regnet inte ger sig, regnponchos!

Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2015-12-11 18:04.



23
# Bakom scenen i Wales Rally GB.
» Alla vet att det regnar i England och det gjorde det även i år, redan på testen stod både bil och mekaniker med lera upp till knäna. Det blir liksom ett race i racet att se till och hålla bilen ren.

Shakedown blev inte mycket av att ”Ruska ner” då vägen var så dålig att dom beslöt oss för att slå av och spara på grejerna.



Telefonnätet i England vad är det? Chansen att få komma ut på linjen är som att vinna på lotto…
Att vänta är aldrig kul och när man dessutom är nervös för att allt skall fungera inledningsvis under ett rally och att ingenting veta är ingen skön känsla, vare sig man är mekaniker, mamma eller pappa!

Beskedet att drivaxeln gått av inne på Sweet Lamb, SS2 var tungt, riktigt tungt.

Att sedan se bilen som såg ut som en rallycross bil och anledningen var att Fredrik och Morten kört ikapp bilen som startade före redan på SS1 efter 15 km. Självklart var det inte lätt för Spanjoren att se dom – som sagt regn och lera gjorde att ingen såg någonting. Det fick bli rallycross takter i en hårnål där dom lyckades ta sig förbi. Men fakta var att det var slutkört för denna gång!



Bakom scenen (rallyteamet) och här är det oftast föraren som står i fokus finns ju inte bara den viktiga kartläsaren som förbereder ett Rally VM med allt vad det innebär, boka hotell, Team planering med allt punktat dag efter dag, tid, plats och ansvarig. Mekanikerna som går upp först på morgonen och sist i sängen av alla. Det man lätt glömmer är att dom är också tävlingsmänniskor och vill vinna – man både förlorar och vinner som ett team. Dom är också nervösa så det röks en del cigaretter, inte alla men nu vet vi att ett paket cigg kostar 160 SEK i England!



När väl teamet beslutat sig för att starta om till lördagens etapp så kontaktades tävlingsledningen för att försäkra sig om att inte återigen hamna bakom något långsamt ekipage, här tittar man självklart till säkerhetsaspekten både teamet och publiken.

Det krävs att hela teamet ”Reloadar”, den mentala styrkan och motivering för att kunna köra ett rally i rallyt. Dom andra hade liksom kört ett Rally SM i längd dagen innan och det gäller att komma in i ett flyt och rytm som sedan liksom bara rullar på. Här grinade oturen grabbarna rejält i ansiktet, punka utan att kört på något, däcket var uppskuret på insidan, ett bevis på att varje startposition längre bak ökar risken. Dessutom hade man för dagen beslutat att bara köra med ett reservdäck och slutsatsen kan bara inte bli annat är; 2 reservdäck - ingen punka, 1 reservdäck - punka!

Trots ökad försiktighet levererade killarna topptider under hela dagen.



Service på lördag kväll var ur många synpunkter ”blåsig”, dels vädret men även för att man inte fick en schysst startposition för söndagens sista etapp. Kan tycka att det inte spelar så stor roll med 5-10 platser hit eller dit, men jag tror att de flesta vet att har det börja skita sig och krångla det så är i allmänhet väldigt svårt att vända trenden.



Natten mellan lördag och söndag hällde verkligen regnet ner och blåsten ökade till orkanstyrka och mekanikerna möttes av ett totalt kaos, de flesta tälten var sönderblåsta och så även JC Race Tekniks tält. Nu pratar vi inte JULA eller RUSTA tält – vi pratar STORT TÄLT!

Så många timmar ägnades åt att plocka ihop plockepinn tältet och det blev en serviceplats som inte ens är OK för ett RS-Rally…



Fredrik och Morten fortsatte sätta topptider och väl framme vid asfaltsträckan Great Orme där deras konkurrenter startade utan regn så beslöt ”han däruppe” att öppna kranen när dom stod på startlinjen, valet var enkelt – kör över och spara lite däck till ”Power stage” där dom återigen satte topp tre tid.



Drömmen om Rally VW i WRC2 fortsätter att leva och jag vet nu att ARAF på walesiska betyder SLOW

Ha det bäst,
Susanne


    Publicerat av; Susanne, 2015-11-23 18:12.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 »



© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© TL Däck & Motor, Säter.

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Torstein Eriksen.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.