Onebet

   
Kajs Print & Dekor

   
Malexander Rallyvideo.

   
Onebet

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
ABS Motorsport AB

   
Kajs Print & Dekor

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


23
# Bakom scenen i Wales Rally GB.
» Alla vet att det regnar i England och det gjorde det även i år, redan på testen stod både bil och mekaniker med lera upp till knäna. Det blir liksom ett race i racet att se till och hålla bilen ren.

Shakedown blev inte mycket av att ”Ruska ner” då vägen var så dålig att dom beslöt oss för att slå av och spara på grejerna.



Telefonnätet i England vad är det? Chansen att få komma ut på linjen är som att vinna på lotto…
Att vänta är aldrig kul och när man dessutom är nervös för att allt skall fungera inledningsvis under ett rally och att ingenting veta är ingen skön känsla, vare sig man är mekaniker, mamma eller pappa!

Beskedet att drivaxeln gått av inne på Sweet Lamb, SS2 var tungt, riktigt tungt.

Att sedan se bilen som såg ut som en rallycross bil och anledningen var att Fredrik och Morten kört ikapp bilen som startade före redan på SS1 efter 15 km. Självklart var det inte lätt för Spanjoren att se dom – som sagt regn och lera gjorde att ingen såg någonting. Det fick bli rallycross takter i en hårnål där dom lyckades ta sig förbi. Men fakta var att det var slutkört för denna gång!



Bakom scenen (rallyteamet) och här är det oftast föraren som står i fokus finns ju inte bara den viktiga kartläsaren som förbereder ett Rally VM med allt vad det innebär, boka hotell, Team planering med allt punktat dag efter dag, tid, plats och ansvarig. Mekanikerna som går upp först på morgonen och sist i sängen av alla. Det man lätt glömmer är att dom är också tävlingsmänniskor och vill vinna – man både förlorar och vinner som ett team. Dom är också nervösa så det röks en del cigaretter, inte alla men nu vet vi att ett paket cigg kostar 160 SEK i England!



När väl teamet beslutat sig för att starta om till lördagens etapp så kontaktades tävlingsledningen för att försäkra sig om att inte återigen hamna bakom något långsamt ekipage, här tittar man självklart till säkerhetsaspekten både teamet och publiken.

Det krävs att hela teamet ”Reloadar”, den mentala styrkan och motivering för att kunna köra ett rally i rallyt. Dom andra hade liksom kört ett Rally SM i längd dagen innan och det gäller att komma in i ett flyt och rytm som sedan liksom bara rullar på. Här grinade oturen grabbarna rejält i ansiktet, punka utan att kört på något, däcket var uppskuret på insidan, ett bevis på att varje startposition längre bak ökar risken. Dessutom hade man för dagen beslutat att bara köra med ett reservdäck och slutsatsen kan bara inte bli annat är; 2 reservdäck - ingen punka, 1 reservdäck - punka!

Trots ökad försiktighet levererade killarna topptider under hela dagen.



Service på lördag kväll var ur många synpunkter ”blåsig”, dels vädret men även för att man inte fick en schysst startposition för söndagens sista etapp. Kan tycka att det inte spelar så stor roll med 5-10 platser hit eller dit, men jag tror att de flesta vet att har det börja skita sig och krångla det så är i allmänhet väldigt svårt att vända trenden.



Natten mellan lördag och söndag hällde verkligen regnet ner och blåsten ökade till orkanstyrka och mekanikerna möttes av ett totalt kaos, de flesta tälten var sönderblåsta och så även JC Race Tekniks tält. Nu pratar vi inte JULA eller RUSTA tält – vi pratar STORT TÄLT!

Så många timmar ägnades åt att plocka ihop plockepinn tältet och det blev en serviceplats som inte ens är OK för ett RS-Rally…



Fredrik och Morten fortsatte sätta topptider och väl framme vid asfaltsträckan Great Orme där deras konkurrenter startade utan regn så beslöt ”han däruppe” att öppna kranen när dom stod på startlinjen, valet var enkelt – kör över och spara lite däck till ”Power stage” där dom återigen satte topp tre tid.



Drömmen om Rally VW i WRC2 fortsätter att leva och jag vet nu att ARAF på walesiska betyder SLOW

Ha det bäst,
Susanne


    Publicerat av; Susanne, 2015-11-23 18:12.



07
# Att leva i nuet är bra för din hälsa!
» Full rulle har det varit den senaste tiden och mest arbete, kom just hem från Barcelona där jag varit och arbetat med syrran för Audi Driving Experience med Audi R8 V10+. Fick även möjlighet att köra ”grusnoter” till Mads och Jonas under VM-rallyt i Spanien.

Nu är det dags för mig och Morten – Rally Wales nästa helg och jajamensan, VI LÄNGTAR! Så här ser vår LeoVegas WRC2 ekipage ut till årets rally.



För 40 år sedan startade min morfar Freddy Kottulinsky med denna Golf MK1.



Jag fick detta av min mamma och jag undrar inte varför men det blev många skratt och det understryker varför jag lever i nuet…

”Jag vaknade vid 6:00 i morse, tre timmar innan jag skulle vara på arbetet, men ändå var jag 10 minuter sen till jobbet.
Detta är ganska standard för mig, jag är nästan alltid några minuter sen. Jag menar inte något illa med det, och jag tror verkligen inte att jag förtjänar en annan behandling än alla andra - det är bara precis som jag är.
Jag vaknar tidigt och försöka fylla tiden innan jag åker till arbetet med så många aktiviteter som möjligt: ​​en kort träning, frukost, nyheterna, dagdrömma samtidigt som jag kämpar för att sätta mina strumpor på, etc.
Jag tittar på klockan och tänker: "Åh, jag har fortfarande gott om tid." En eller två saker senare – jag har bara 40 minuter kvar men det tar 45 minuter!
Detta har varit fallet med nästan vartenda uppdrag jag någonsin haft och vanligtvis även när det gäller sociala möten, men jag är tydlige inte ensam.

Som managementkonsulten Diana DeLonzor säger:
Dom sena människorna har varit sena hela sitt liv, och dom är sena för varje typ av verksamhet - bra eller dåligt.
Förvånansvärt lite forskning har gjorts på senfärdighet, men vissa experter har teorin att vissa människor är kodade för sent och att en del av problemet kan vara inbäddade djupt i hjärnloben.
Så om du är kroniskt sen, så känner jag för dig och sympatiserar med dom angrepp av kritik som du sannolikt får.
Jag vet att du inte är en lat, improduktiva, hänsynslös person. Jag vet att du inte försöker att förolämpa någon av din senfärdighet.
Din senhet är helt enkelt en följd av din psykologi och personlighet - inget mer, inget mindre.
Med det sagt, de av oss som är kontinuerligt långsamma bör arbeta för att övervinna denna egenskaper men det finns också dolda fördelar.
Kroniskt sena människor är inte hopplösa, de är hoppfulla.
Människor som är ständigt sena är egentligen bara mer optimistiska. De tror att de kan få plats med fler uppgifter i en begränsad tid mer än andra människor och trivs när de är multitasking. Enkelt uttryckt, dom är i grunden hoppfulla.
Forskare har funnit att optimism har en myriad av fysiska hälsofördelar, från att minska stress, minska risken för hjärt-kärlsjukdom och att det stärker immunförsvaret.
I själva verket, glädje och positivitet har kopplats till ett längre liv i allmänhet.
Att upprätthålla en positiv syn är också avgörande för att uppnå personlig framgång. Forskning visar att lycka ökar den totala produktiviteten, kreativitet och team work.
Med andra ord, människor som är vanligtvis sena svettas inte över småsaker, de koncentrera sig på helheten och se framtiden som full av oändliga möjligheter.
________________________________________
Tiden är relativ, lära sig att leva i nuet.
Vi bör också notera punktlighet är ett relativt begrepp. Tid och att vara försen betyder olika saker i olika kulturer och sammanhang.
I USA, ofta tolkar vi sent som en förolämpning eller ett tecken på en dålig arbetsmoral.
När människor är försenade förutsätts det att man känner av att deras tid är viktig eller värdefull. Amerikaner menar tid är pengar och pengar är tid.
Men i Europa är det nästan som om begreppet tid magiskt muterar varje gång du kommer till ett nytt land.
Tyskland är det land av evig effektivitet punktlighet av yttersta vikt.
När Rysslands president Vladimir Putin var sen till ett möte med Tysklands förbundskansler Angela Merkel markerade hon det genom att lämna mötet eftersom det är hur tyskar regerar.
Om du åker över till Spanien, har tiden tagit en helt annan karaktär. Spanjorerna drivs av sin egen klocka och är kända för att äta middag Kl. 22:00.
Segla ner till Latinamerika, och du kommer att upptäcka punktlighet har ingen betydelse.
Poängen här är att vi alla göra saker på vårt eget sätt.
Att inte vara i tid är dåligt för ekonomisk tillväxt och att scheman är viktiga för att upprätthålla effektivitet.
Men när vi ser på det faktum amerikaner arbetar omfattande många timmar mer men ändå uppvisar låga nivåer av produktivitet känns detta argument lite tomt och ogiltigt.
Som både samhälle och individ måste alla hitta en sund balans mellan punktlighet och sent. Scheman är viktiga, men att bryta dem betyder inte världens undergång.
Personer med en tendens till tröghet gillar att stanna upp och lukta på blommorna, och de med en benägenhet för punktlighet skulle kunna lära sig en sak eller två av dem (och vice versa).
Livet var aldrig tänkt att planeras in i minsta detalj. Dom som fäster sig alltför mycket vid tidtabeller har även en oförmåga av att njuta av ögonblicket.
Att leva i nuet är avgörande för vårt hälsotillstånd. Ibland är det mycket mer fördelaktigt att gå med strömmen.
Vi kan inte tillbringa all vår tid älta i det förflutna eller drömmer om framtiden, då är chansen stor att vi missar de underbara saker som sker omkring oss”
(Källa, okänd).

Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2015-11-07 18:06.



27
# Det blev ingen Landskamp för LeoVegas World Rally Team i Norge.
» Tyvärr kom vi inte till start i helgens Rallylandskamp i Norge.
Grabbarna i LeoVegas WRT har slitit hårt för att få bilen på hjul igen men det visade sig att tiden blev för knapp för att få iordning allt till 100%. Det är aldrig roligt att behöva ta ett beslut där man inte får köra rally men kilometerpriset är för högt för att chansa på att kanske är allt OK!?

Jag och Morten önskade alla deltagare lycka till i Landskampen innan de drog iväg – hade vi suttit i bilen tillsammans i Hedemarken hade säkert önskan varit densamma gällande land men nu är jag Svensk och Morten Norsk så kanske tänker vi olika just denna helg…

Jag har ägnat helgen till att följa motorsport, först och främst syrran som har racehelg på Nürburgring men kanske slår jag ett öga på Formel 1 också.

Next up är Tour de Corse med Citroen Racing – ser fram emot det!

Take Care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2015-09-27 16:53.



08
# Nu blev det så…
» Senaste blogginläggets rubrik löd; Men…, nu blev det inte så!

Efter East Rally Sweden och Landlagskampen i Rally; Nu blev det så…

När ett rally startar med en publiksträcka är det oftast en asfalts ”Mickey Mouse” där man inte kan vinna något – lättare att förlora, vi körde SS1 med grusdäck och det räckte till en andra tid totalt men full pott i Lanslagskampen.


Foto; Tobbe Tybåhl


Vår plan var klar att ”rulla över” första och sedan attack på skogsträckan och visst var det en aha-upplevelse på sträckan men min förklaring till mitt ”Volvo-häng” i vänstern var – jag visst att det inte var något djupt dike och enligt min mening den fränaste kurvan på hela sträckan!

Jag tror att alla kan hålla med om att innan pulsen lagt sig och man knappt stannat få en mikrofon under näsan med frågan; - varför hängde dom andra inte med i ert tempo!?
Att svara på den frågan utan att låta stöddig är inte det lättaste – det är långt till mål…

Självklart var vi supernöjda med vår tid på sträckan –
Totalsnabbast och full pott till Landslagskampen!

Då är det lätt att krypa till kojs, ja jag alltså för Morten hade allt som vanligt att göra med att renskriva noter och förbereda morgondagen.

Dags för lördagen och vi var taggade men visste att det skulle komma bli en tuff dag men det regnväder som vi alla visste skulle komma…

Det var inte regnet och det skulle vara lätt att skylla på farten men vi var inte ens i närheten av att klara av kurvan och det berodde på att tajmingen med noterna blev några tiondelar för sen – jag vill absolut inte skylla ifrån mig bara helt ärligt berätta varför vi slutade vår körning i en tvär vänster och gled av och ner i diket.



Tro mig – Morten har mer pluspoäng på sitt konto än vad jag har i vårt samarbete, men vi är ett team i såväl med och motgång! Under våra fem år tillsammans i både VM, SM och… har jag allt gjort fler misstag där han bara är passagerare men denna andra gång var vi verkligen passagerare tillsammans. Nu blev det så…

Nu är det bara att bita ihop och försöka få allt på plats till nästa Landslagskamp som körs i Norge – Rally Hedemarken, 25-26 september.

Stort Grattis till er alla som redan vunnit SM-Guld och det största till bröderna Söderqvist – Joakim har suttit i min högerstol – lärt mig massor och tillsammans vann vi min första totalseger i Finnskogavalsen 2010.

PS. En LeoVegas Fan ute i skogen på SS 2 i Linköping, Anton som var på Gatebil på Mantorp.



Take Care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2015-09-08 18:02.



29
# ”Men…, nu blev det inte så!”
» ”Men…, nu blev det inte så!”
Kanske inte den bästa kommentaren att luta sig emot…
Detta är en kommentar som min kartläsare Morten sa efter Neste Oil Rally Finland då vi körde R2 klassen och efter den brutala rullningen 2012, men anledningen var inte rullningen… Den kommentaren och historien får liksom ”stanna i familjen/teamet.
Ja, den videon finns ju faktiskt fortfarande med i dom flesta summeringarna från de brutalaste rullningarna i Finland de senaste åren – stolt – absolut inte – det var bara tungt och dyrt.

Lärpengen är oftast både smärtsam och dyr och med det i ”bakfickan” till årets Neste Oil Rally i Finland och nu med en R5 så var planen enkel – ”kör inte med hjärtat – kör med hjärnan”.
Vi körde verkligen med fokus på ”många mil i bil” och ökade farten succesivt men vi blev inte belönade…

Fredags-etappen kördes utan service med långa och tuffa sträckor och när det var dags för klassikern Ouninpohja för andra gången visade vi på riktigt bra fart vid split-tiderna men strax innan mål så fick mer som Julgransbelysning i displayen och det visade sig vara en kabelbrand…



Team World Rally LeoVegas mekaniker jobbade och slet hela natten och vi kom till omstart inför lördagen enligt reglementet – tack grabbar – ni var/är grymma!

Lördag med fokus på ”mera mil i bil” och så nöjda med ”fartutvecklingen” men här grinade otursnisse oss i ansiktet igen… En rem hoppar och vattenpumpen slutar att fungera – bara att stänga ner.

Summering; 20 mil SS i Neste Oil Rally i Finland och inte en skråma på bilen, inte ens en aha-upplevelse – stabilt och så vansinnigt roligt & fränt!

Visst hade jag önskat mig en annan födelsedag den 2 augusti – på mål rampen…

Men…, nu blev det inte så!

Tack alla för era födelsedagshälsningar!

Ska jag vara helt ärlig så här efteråt – så var alla Svenska flaggor och påhejningar efter sträckorna super motiverande och lite plåster på såren – TACK!



Nu har det varit en hektisk period med mycket arbete för Audi Driving Experince och bland annat har jag haft förmånen att köra nya R8 V10+ - den grymmaste och mest välbalanserade standardbil som jag någonsin kört!



Just nu – på väg hem från Gardemoen till Karlstad och snart är det dags för Rally Landslagskamp.

Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2015-08-29 23:12.



29
# Följ oss inför Finska VM Rallyt!
» Under helgens tester följde ett filmteam oss, här nedan finns resultatet där vi berättar lite om helgens tävling tillsammans med Leo Vegas WRT!






    Publicerat av; Fredrik, 2015-07-29 19:53.



23
# Fränt – nya Audi R8 V10+
» Jag älskar att köra bil – så enkelt är det!
Genom mitt arbete som instruktör så blir vissa dagar bättre än andra…

Nu senast i Tyskland fick jag förmånen att köra den nya Audi R8 V10+ - så fränt!
Det var/är utan tvekan den grymmaste och mest välbalanserade standardbil som jag någonsin kört!

Jag kan absolut medge att jag är en ”prylgalning” på vissa saker – speciellt bilar…
Hallå – kolla bara ratten – alla knappar…



Nu packar jag väskan för Neste Oil Rally Finland…
Ingen ny ratt men nyrenoverad motor och test väntar redan till helgen – lycklig!

Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2015-07-23 08:20.



12
# Audi Sport Tour 2015 – Auto Motor & Sport dagen.
» Jag arbetar som instruktör och det exklusivt för Audi och för andra året I rad kör Audi Sverige sin mycket uppskattade Audi Sport Tour.

Försöker i möjligaste mån att arbeta då det är mammas och Anders företag Driving Event Producers som har både ansvar och full koll över Audi Sport Tour, vi har precis avslutat vår-touren där det körts 2 tourer parallellt.
Totalt 47 återförsäljare får besök under året och då mellan 2-3 dagar på varje ort.

Till största del väljer de flesta att köra på någon typ av avlyst område som flygfält och ibland även racingbanor men vi har ett standardkoncept att följa så det blir inga renodlade racingdagar.

Det gäller att tillhandahålla 8 RS & S-modeller som är lika i toppskick som till första som sista stoppet under hela året.
Här kommer då mammas ”styrdokument” in…, vi har alla våra ansvarsområden för att säkra av genomförandet och att allt följer den ”röda tråden” som är premium för Audi!
Som kursledare har man ett totalt övergripande ansvar under eventet från att säkerställa att däcktrycket är rätt till den informativ briefing både gällande Audis all teknik som bjuder – fyrhjulsdrift, sport-differential, säkerhetssystem och säkerhet för gäst och personal.

Redan dagen innan eventstart är vi på plats för att dels bygga banor för körningen och de andra i teamet bygger upp Audi Sport Tour utställning i bilhallen.



Runt 8-bläcket droppar kunderna in hos återförsäljaren som bjuder på en morgonfika – bra för mig som inte gillar att äta frukost så tidigt. Alla gäster får fylla i en ansvarsfriskrivning och sedan är det dags för briefing + rekommenderad sittposition samt styrteknik.



Just denna dag välkomnade vi vinnare från en tävling som Auto Motor & Sport haft i samarbete med Audi Sverige. Startplats var självklart Audi HQ i Södertälje och närmast bra körmöjlighet var bokad på Malmby flygfält i Strängnäs. Så dit körde vi i konvoj och då är disciplinerat och lätt - dom vet att det kommer att få gasas!



Standardprogrammet är bland annat just, ”Plattan i mattan” i en combo med slalom för att även få känna av dynamiken – väghållningen. Dessutom körs en klassisk ABS/Undanmanöver där uppgiften är PANIKBROMSNING!
Timmarna går fort och det är alltid ”högt i tak”, det är verkligen en förmån att få arbeta med trevliga och glada människor – för det är dom verkligen!



”Gratis kan ofta bli fel” men vi har verkligen supernöjda gäster/kunder och jag är övertygad om att många kommer att besöka Audi Test Drive i Åre eller någon av Audi Driving Experience kurserna framigenom. Vore kul att ses igen!
Nu har dom flesta tagit ”sommar” även om den tyvärr inte kommit riktigt till oss…



Jag ställer El-skotern åt sidan och springer mot min nästa VM-start i Finland!

Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2015-07-12 10:36.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [19] 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 »



© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© TL Däck & Motor, Säter.

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Torstein Eriksen.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.