GN Motorsport

   
ABS Motorsport AB

   
Carless Racing Fuels.

   
Malexander Rallyvideo.

   
Kajs Print & Dekor

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   
Onebet

   
Kajs Print & Dekor

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


17
# Rally är bäst men racing är OK!


» Några dagar i München för Audi Driving Experience med bland annat som uppgift att köra/skjutsa deltagare i Audi RS6, wow vilken bil, hur mycket hästkrafter som helst.

Som alltid ändras mina planer fram och tillbaka, allt beroende på hur man lyckas få ihop logistiken. Första planen var att flyga ner till Berlin för att kolla på syrran i VW Scirocco R-Cup men det blev nya planer genom mitt arbete.

Först fanns det inte ens en chans att jag skulle kunna åka till Oschersleben där Mikaela skulle köra dubbelrace under helgen, men en av mina arbetskamrater planerade att åka upp direkt efter arbetet på lördagen till Oschersleben och klart att jag hängde på.

Självklart kul att titta på syrran även om det är bland det mest nervösa som jag kan göra! Att sedan VW Scirocco Cupen körs som en supportklass till DTM gör inte saken mindre intressant. Mikaela hade inte lyckats riktigt i kvalet och det blev P11, hennes första race på lördag började med en startsmäll framför henne i första kurvan vilket gjorde att hon kom ut som 14:e bil, men redan nästa kurva var det en av ”Legenderna” som mer eller mindre skickade av henne i nästa kurva, eller som man snyggt kan säga, ”raceincident”… Nåväl summa summarum tvär sist (23:a) med flera hundra meter till sista bil. Sisådär läge, men hon kämpade på och slutade på en trettonde plats.

Ny dag & nya möjligheter och en relativt nervösa brorsa men en ännu mer nervös mamma bredvid, kanske inte den bästa ”kombon” som åskådare. Ett riktigt spännande race med bra fighter som till slut belönade henne med en sjunde plats i mål. Hon ligger nu trea i Junior-Cupen och 6:a totalt i serien inför finalen på Hockenheim i mitten av oktober.

Jag och min arbetskamrat fick även förmånen genom Audis marknadschef Nils, möjlighet att få komma in och hälsa på i Audis VIP hospitality, riktigt fränt. Vi hade även biljetter så vi kom in på ”griden” i samband med DTM racet och kunde sedan vara kvar i depån, kände vi oss lite som ”Kungar”, absolut.

En upplevelse som är värd att uppleva om du/ni har möjlighet, det var kanon!

Nu några dagar arbeta/sova tills nästa rally…

PS. Gissa om jag är glad över att få flyga till Lettland i dag! Mr. Ericsson Motorsport har såklart listat ut detta redan, innan jag har hunnit och skriva på min egen rallyblogg, så vad mer kan jag skriva än TACK (jag har nämligen fått lära mig att skriver man med VERSALER då är det viktigt ;-) ), alla ni som hjälper mig/oss att göra det möjligt, ett steg till i min utveckling!

Take Care/


    Publicerat av; Fredrik, 2013-09-17 22:40.



12
# ''Raska på, Fredrik''


» Många tankar har jag, många tankar är det…



Det har varit full rulle mest hela tiden, klagar absolut inte för det är som dom flesta har det.

Självklart är det vissa saker som man gör hellre än andra men jobba bör man annars dör man heter det.

Jobba är just precis det som har fyllt den mesta tiden och när jag är på jobb betyder det även att jag är borta.

Kul kille tänker ni, det är väl en annan med?

Som instruktör för Audi Driving Experience och även en hel del för Driving Event Producers så är man ju alltid på en annan ort eller annat land.

Det gör att det känns som man aldrig hinner ikapp och jag tror inte att jag är ovanlig, man liksom skjuter på det där som inte är så roligt…

Att fixa med rallybilen är alltid motiverande för man vet ju hur roligt det kommer att bli! Sen är det ju en hel del runt omkring som skall ”roddas” med och då blir det lätt, gör jag senare.

När jag var liten så bara älskade jag Alfons Åberg böckerna (Gunilla Bergström), favoriten var; Raska på Alfons Åberg där han hela tiden säger, ”skall bara…” och pappan blir galet irriterad på att alltid vänta på Alfons!

Måste nog erkänna att det kan bli en hel del, skall bara…

Nu blev det sådär och min plan för att hinna med alla förberedelser till nästa rally och till sista deltävlingen i Rally-SM kastades på noll sekunder om till att bli MEGA stress.

Audi bossen ringde och dom behövde en instruktör NU, så jag packade mer eller mindre i tvättstugan eftersom att kläderna torkade och samtidigt boka flygbiljetter och samtidigt skicka in anmälan och samtidigt beställa båtbiljetter till servicen och samtidigt… och så säger man att tjejer har bättre simultankapacitet??? Fast lite stressad var jag! Tror kanske att den manliga simultankapaciteten försvinner med hushållsgöra och då kan det nog lätt bli en Alfons,” skall bara…”


    Publicerat av; Fredrik, 2013-09-12 21:46.



21
# Rally Deutschland – PG #22
© Fredrik Åhlin.
PG´s bil redo för race!

» Vår egen plan för 2013 säger inte Rally Deutschland för mig och Morten. Om jag redan tidigare sagt att planerna ändras vilt, så gäller det nu också!
Planen var arbete hemma i Sverige med Driving Event Producers men som min kartläsare Morten brukar säga ; -Nu blev det inte så…

PG Andersson ringde mig och frågade;
Vill du köra grus-noter för mig under Rally Deutschland?
Snabbt och enkelt svar; SJÄLVKLART!

Nåväl, som jag är; HÄR & NU, detta skall bli superkul och givetvis ännu en utmaning mot mitt & Mortens mål (Vår egen plan 2013).

Jag kommer köra tillsammans med Björn Nilsson (f.d. Kartläsare till Oscar Svedlund) och göra vårt bästa för att PG & Emil skall få ett bra slutresultat!

Det är verkligen en både spännande och intressant utmaning som jag vill förvalta på bästa möjliga sätt tillsammans med Björn.

Take Care/F


    Publicerat av; Fredrik, 2013-08-21 18:55.



20
# Audi R8 LMS


»
Det finns ju andra saker än rally…, även om jag tycker det är roligast! 
Att arbeta är som för alla vissa dagar roligare än andra, så är det nog för alla.
 Självklart finns det personer som inte måste/behöver arbeta och så finns det de som inget arbete har och det är förstås inte heller något man önskar.
Som rallyförare eller varför inte säga idrottman så är det inte det lättaste att kombinera sitt intresse med ett yrke. Jag är förunnad att arbeta med något som jag tycker är vansinnigt kul, att köra bil.
Arbetar bland annat för Audi Driving Experience och Driving Event Producers, med olika presentationer men det blir även en hel del körutbildningar.
 Så även här finns det ”roligare” dagar och det var det nu sist när jag var i Tyskland för Audis räkning på Lausitz Ring.
Här var det några dagar med R8 dagar, Sport Car Experience med gäster från Tyskland och Finland.
 Som extra krydda för de Finska gästerna fanns Hannu Mikkola på plats. Vilken rally legend, bara att lyfta på hatten och buga!
 Den första att bli Världsmästare med en Audi Quattro (1983), helt enkelt en brilliant rallyförare.
 Jag har alltid tyckt att min morfar Freddy var en cool person och nu har jag fått äran att träffa Hannu och han är ännu en cool person. Hannu stressar man nog inte upp i första taget.
Min uppgift är att köra först som en typ av Pace Car samtidigt som jag skall hålla lite koll på de 4 bilarna bakom. Jag kör ett komplett varv och sedan byter man plats då vi är på start/mål rakan.
 Bilen bakom mig lägger sig till höger och de tre andra passerar och så kör vi på till det är dags för kylvarv och sedan förarbyte. Har radiokontakt med alla bilarna och kan på så sätt korrigera och tipsa om olika saker under varvets gång.
Hannu Mikkola var med och körde i min grupp men efter bara efter ett par varv såg jag att han vek av in i depån… När vi stannade för nästa förarbyte satt han där och vägde på en stol, kikade på oss andra som snurrade vidare varv efter varv…
Jag pratar gärna och fort men jag lyssnar mer än gärna tyst på en sådan man som Hannu med stor respekt. Han har verkligen upplevt och levererat, presterat mycket under sin karriär!
Take Care/ F



    Publicerat av; Fredrik, 2013-08-20 23:23.



12
# Susanne Vs Fredrik ... 1-0 i slutresultat...


» Min tur
Ja, vad kan jag säga… Att tjejer/kvinnor är både bättre på att prata och skriva än killar/män.
Man kan ju lätt säga att mamma ”nyttjade” min rallyblogg rätt friskt då hon körde Eifel-Rallye-Festival… Det kommer inte bli lika frekvent framöver!
Måste nog ändå säga, att där skulle man varit med och så var ju planen en gång i tiden.
I den här familjen ändrar sig planerna rätt fort, jag drog på en skön semester och sedan var det Rally Finland som gällde för mig. Jag hade lovat dels vår förbundskapten Anders Dawidson att hjälpa till under recce för bland annat Mattias Olsson och Philip Haag och självklart även finnas till hands för Pontus vid behov.
Min huvuduppgift var att Coacha Anderas Amberg som jag lärde känna för ett år sedan i samband med Rally Deutschland när han komma för att reka och kolla inför hans säsong i JWRC 2014. Ett möte som blev vänskap och han har hjälpt mig en hel del, bland annat kom han över till Sverige förra året med hela uppsättningen för asfalt så att jag kunde öva vägbyten på Training Partners Test Track 1 innan rallyt i Frankrike. Det var till stor del hans förtjänst att vi vann den längsta sträckan med de flesta vägbytena, inte bara i WRC Academy utan även den snabbaste 2wd bilen.
Klart att man var en stolt ”Teamchef” när Andreas vann JWRC, han körde verkligen både snabbt & klokt. Så när han kom till etappvila på fredagen den 2 augusti med en god ledning så var det faktiskt den bästa födelsedagspresenten för mig.
Direkt efter rallyt så flög jag till Berlin för några dagars arbete för Audi Driving Experience.

Detta innebar att det tyvärr inte blev någon start för mig i Rally Killingen som vi lyckades vinna 2012 men ibland får man inte alltid som man vill.

Får här passa på att TACKA Ultra Motors som har renoverat motorn efter Finland där det gick lite för mycket vatten…
Ett stort tack även till Henke som hjälper mig med kontakten till Ultra Motors och dessutom stöttar mig i min och Mortens ”egna plan för 2013”.
Take Care
//F
PS. Hälsar även Sofie Lundmark välkommen till Emotorsport, skall bli kul att läsa om kartläsar-rollen, är faktiskt glad över att det INTE är Morten som fick det uppdraget.



    Publicerat av; Fredrik, 2013-08-12 19:04.



31
# Audi Quattro Sound.
© Susanne Kottulinsky.
Många kända ansikten!

» Jag tror och hoppas att de händer oss alla, känslan av ”här och nu”, eller som ordspråket som säger; ”Underbart är kort”
Min känsla efter min start och deltagande av Eifel-Rallye-Festival är på något sätt ”Once in a life time”…

Trots att jag redan nu vet att JAG kommer att köra även 2014, men den känslan som jag hade här & nu under rallyt kommer nog aldrig att komma tillbaka!

Vilket äventyr, vilken ära, vilken feeling och jag kan bara säga en sak; missa inte att köra eller komma och se… Här finns service med ekipage & förare mitt i staden Daun. Här finns inga måsten, bara kärleken till sporten och publiken.
Varje team/bil är unik och med en fantastisk historia, de må vara Walter Röhrl, Stig Blomqvist, Björn Waldegård, Simo Lampinen, Harri Toivonen eller, eller…
Man kan helt enkelt inte titta sig trött… Bilarna är så fina, människorna likaså och stämningen är gigantisk!

Allt detta i byn Daun med service verkligen mitt i stan, arrangören organiserade autograftimmar med VIP-förarna, filmer från ”Old good times”, intervjuer med intressanta personer och helt enkelt en fantastik jäkla rallyfest!
En ”jäkla rallyfest” för team som åskådare, självklart laddade inte alla 100 % men jag är ganska säker på att alla fans fick sitt lystmäte uppfyllt! Säkerhet och arrangemang på VM-nivå.

© STO Motorsportfotos.
Foto: STO Motorsportfotos


Dessa alla entusiaster med sina fina bilar som de ställer en del av förarna till deras förfogande, jag var just en av de priviligierade. Thomas John lånade ut sin Audi Quattro A2 till MIG!

Ja, det var ju snällt kan man tänka, men i verkligheten är det ju helt otroligt.

Jag är en av de förunnade att få köra som fabriksförare, både för Volvo och Audi men det finns något som säger att man aldrig glömmer dåtiden…

Alla, precis alla börjar någon gång och man får aldrig glömma sin historia…

Därför var jag extremt glad över förfrågan samtidigt som jag var lika extremt inställd på att att JAG inte skulle köra sönder Audin…

”Shit happens” är jag mer än väl informerad om men en sak hade jag bestämt, inte en risk i onödan. Eftersom bilen som är döpt till ”Big Bertha” inte har någon servostyrning utan bara en stödservopump som bara fungerar på högre varv så kom rallyt att bli en kamp…
Vi körde mest på asfalt med tillhörande skurna slicks och i alla kurvor som var tvära eller hårnålar så var det bara att hänga som en apa i ratten för kung och fosterland. Så inte blev det några fräna sladdar i de tvära kurvorna, det var nästan P-böter för att kunna få runt smidiga Bertha.
Nog klagat, jag kan inte med ord beskriva hur kul jag och teamet haft det. Så till det viktigaste, ljudet av en Audi Quattro, det är bara BÄST!

Till en av sträckorna var det kö innan och alla förare var ute och luftade, det var upp till 39 grader varmt och inne i bilarna bastu-feeling. Så jag passade på att fota ”Mäster Blomqvist”, första världsmästaren Björn Waldegård, Harri Toivonen, Yvonne Metha som åkte kartläsare till Stig på några sträckor, Walter Röhrl och Simo Lampinen, Oh vilken söt farbror men bil kan han köra!

Det var en absolut ära att få köra rallyt och dessutom med en Audi Quattro A2 som jag bara kom att älska mer och mer efter varje kilometer…

På SS5 av totalt 8 som dessutom var absolut den finaste och roligaste sträckan där vi, jag & Karin hade kanonkul. Allt flöt på så där som gör att man vet varför man har kört rally under så många år.

Bara någon kilometer innan mål så kom ett ljud som inte var bra, trodde först att det var växellådan men det visade sig vara från motorn så jag slog direkt av och nu kan jag bara hoppas på att Thomas bara behöver byta lager, men det vet vi första när han har öppnat motorn?

Jag hade verkligen velat kunna köra i mål och jag är verkligen ledsen för hela teamet.

Min Tysklandsresa avslutade jag med att försöka köra min bil genom en biltvätt på söndagen, gick icke det är nämligen lag på att det verkligen är ”Ruhetag” vilket betyder stängt/vilodag. Det klipps inte heller en gräsmatta med motorgräsklippare, för söndag är vilodag. Kanske inte så dumt?

Som Svensk känns det ändå rätt makabert, du får inte tvätta bilen men köp lite vin eller sprit på bensinmacken, det går fint!
Tack Jeremias och Fredrik för att jag har fått låna rallybloggen, det har var roligt att skriva och jag hoppas att ni är nöjda med skrift & foton.

Ha det bara GULD, Susanne

PS. Stort lycka till alla Svenskar i det stundande VM-Rallyt, Neste Oil Rally borta i Finland och självklart till vår vän Andreas Amberg som kör i Junior-VM-klassen!!!

© Susanne Kottulinsky.



    Publicerat av; Susanne, 2013-07-31 20:18.



31
# Bland legender - såväl förare som bilar.
© Susanne Kottulinsky.

» Det är dags att runda av bloggandet från Eifel Rallye. Vi inleder med lite bilder innan vi gör avslut med ett längre inlägg.

© Susanne Kottulinsky.

© Susanne Kottulinsky.

© Susanne Kottulinsky.



    Publicerat av; Susanne, 2013-07-31 20:08.



27
# ''En dröm uppfylldes, en dröm som jag inte ens visste att jag hade...''
» "En dröm uppfylldes, en dröm som jag inte ens visste att jag hade..."
Eifel-Rallye-Festival, ett enda stort Rally-mecka. Något som jag aldrig kommer att glömma, så fränt på alla sätt. Tyvärr slutade det roliga på SS5 av 8 sträckor med motorproblem :-(

Tack till teamet och framförallt bilens ägare Thomba Johnson RallyQuattro och hans fantastiska fru och min kartläsare Karin!

Tack alla ni som följt mitt äventyr, nästa vecka kommer mer på Fredrik Åhlin rallyblogg här på emotorsport.se!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-27 21:52.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 [31] 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 »



© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© TL Däck & Motor, Säter.

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Torstein Eriksen.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.