Onebet

   
Malexander Rallyvideo.

   
GN Motorsport

   
Kajs Print & Dekor

   
ABS Motorsport AB

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
Onebet

   
Mats Bilar

   
Kajs Print & Dekor

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


06
# Drive DMack World Rally Team - dag2.
» Fredrik och Jari Ketomaa i Drive DMack World Rally Team summerar dag2 av Rally de Portugal.





    Publicerat av; Fredrik, 2014-04-06 09:26.



05
# Drive DMack World Rally Team - dag1.
» Fredrik och Jari Ketomaa i Drive DMack World Rally Team summerar dag1 av Rally de Portugal.





    Publicerat av; Fredrik, 2014-04-05 23:18.



31
# Vem & vad är det, nr.2
» “Good friends are like stars… You don´t always see them, but you always know they are there”. (Eleanor Roosevelt, 1884-1962)

Det känns som en bra inledning för att presentera nästa person som är med och stöttar & supporter. Varken hans namn eller företag syns på min bil.

Får jag presentera Henrik ”Henke” Hedlund!


Henkes egen rallykarriär började redan 1978 dels som chaufför i sin Opel Asona A men även en hel del i högerstolen i Rally SM med Per Henfors (Hudding MK)
Körde JSM på 80-talet, och som Henke säger själv; - då var det ett tufft motstånd i rally skogarna.
Då krigade man med rallyrävar som, Mats Jonsson, Lars-Erik Torph och Mikael Eriksson. Andra stora namn på den tiden var Nalle Johansson, Ingvar Carlsson med fler. Men några totalsegrar blev det iallafall…

Sedan är det självklart dom där godbitarna som man minns,
- Jag åkte ifrån Mikael Ericson med Susannes kartis ”på den tiden” Lotta Wennberg men det är något som har mest betydelse för mitt eget ego, ha, ha…



Kartis till namn som, Bo-Göran Fredin (Std B), Kjell Sandberg, Björn Blomqvist, Björn Gustavsson, Gunnar Nordström, Ludde Anselmi, Kjelle Hansson, Viktor Henriksson, mm… Mekat har det också gjorts, under Volvotiden till Susanne, Leffe Asterhag (Toyota), Viktor Henriksson (Ford) mm…

Numera är det många som möter Henke på Notutbildningar eller som tekniker (A) ute på div rallytävlingar och även på VM här hemma i Sverige.

Klart att jag ställt frågan till Henke, varför jag?
”Seriöst satsande, potential, resultat och dessutom tycker jag att det är kul för en gammal rallyräv som jag att kunna hjälpa till med gräddfilen till en del av de företag som jag har kontakter med” säger Henke.
Ett annat uttryck som Henke använder är, win-win situation och därför var det extra kul att vi kunde bjuda dottern Linn på bilkörning uppe i Åre, där kan nog tjejerna vänta på en vass coming tjej om ett par år!

Nu till Rally Portugal kommer Henke finnas på plats för att följa mig & Morten, ”det skall bli både kul & spännande att få följa dom direkt på plats säger Henke”.

Annars sitter han mest framför datorn och tuggar på naglarna…

Take care,
F


    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-31 18:38.



31
# Testat och klart!


» Sitter i trailern efter en dags testande inför Rally Portugal! Kändes riktigt bra och ingenjörerna har återigen gjort ett toppen jobb så nu är det "bara" upp till oss att göra våran del lika bra! Fått med mig Joel Christoffersson som min personliga mekaniker i teamet, ser ut som han funnit sin roll skapligt snabbt ;)


    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-31 18:02.



24
# Värdinna på Audi Driving Experience.
» Audi Sverige bjöd upp till isdans med bil för tjejer…
Som kille blir man då omplacerad den dagen, mamma Susanne och syster Mikaela var instruktörer och då fick jag ta värdinnejobbet.
Det var värre med Janne och Filip, våra mekaniker, men dom fick liksom komma med på köpet!
19 tjejer på plats och det slank även in 3 ”Hermeliner bland katterna” och dom blev inte besvikna på alla gasglada tjejerna kan jag lova. Anja Pärson var kanske den mest gasglade men många andra var inte långt efter, för viljan att lära - den fanns!
Perfekta förhållande med kanonbanor och solsken, dessutom alla sladdar.



Jag mötte Andre´ Malmgren som utmanat Anja Pärson sedan länge på SkiCart och självklart erbjöd jag mig som värdinna/rallyförare att bjuda han på ett par varv nere på Åre Winter Driving Center.
Andre´ är en riktigt cool kille med en enorm kämpaglöd och livsglädje och många kramar fick man efter körningen på Helgesjön.



Vi träffade även Andre´ dagen efter hans utmaning mot Anja, vinst för Andre´ med 3-0!



Nu är jag på hemmaplan igen och här hemma finns det inte en snögnutta, gött faktiskt.
Snart byter jag alltså snö/is mot grus i Rally Portugal!

Take Care,
F


    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-24 19:31.



19
# Audi Experience Åre 2014.


» Från en kvinnas perspektiv och tänk er dessutom in att den blir berättad med Gotländsk dialekt!

Fullständigt livrädd klev jag in i en tyskregistrerad Audi S4 vid Continental In tillsammans med min Co-driver Malin. Rädd för att halka omkring okontrollerat på en frusen sjö.
Är det tillräckligt tjock is?
Får svar, ett svar jag inte är bekväm med.- 48cm tjock is på tunnaste stället?!? Hur vet man det?!?
Har man verkligen mätt av hela sjön?!? Vad har man mätt med? Lasermätare från Clas Ohlsson??
Vad är 48cm tjock is när 10 bilar kör ut?
Om man går igenom isen. Hur djup är sjön?? Hur tar man sig ut?!?
- Ni fattar, LIVRÄDD!

Ut på isen. Bit ihop. Fokus!

Övning Undanmanöver.
65 km/h, panikbromsa, väj för hinder och stanna. Kan tyckas busenkelt.

- Men hallå, ska de stå så där nära? Kan knappt gå på isen för att det är så halt! Jag kommer köra på instruktörerna!! Hjärtklappning.

Kör 40km/ fegbromsar och effekten av övningen uteblir. Måste visa vad jag går för…

Får feed back.
-Du kanske ska höja stolen lite så du ser över ratten....
Och du måste köra fortare och stampa på bromsen.
Fattar, 162cm lång tjej sitter för lågt ser inte. Kass på att bromsa. Livsfarlig.

Kör påhejad av Malin. Gasen i BOTTEN! 75km/h. Stampar på bromsen. WOW. Vilken grej!
Fixar övningen galant Och jag körde inte ens på instruktörerna!
Lycka, självförtroende, boost.

Skräcken över det 48cm tunna istäcket är som bortblåst.

Provar flera gånger och jag kan. Jag har kontroll. Otroligt!

Intar fika i en fjällstuga, en sådan man bara sett på film tidigare. Tänd brasa & hembakat.
Aldrig har en kopp kaffe smakat så gott.

Instruktören informerar om nästa steg. Övning 2. Framkalla sladd och få kontroll på bilen.
Fredrik visar pedagogisk med händerna. Överslag 180grader. Gasa. Släpp upp och styr mot sladd.

Hm.
Går upp till Fredrik, frågar försynt åt vilket håll man gör överslag? Vet inte om han ska skratta eller gråta. Men tar sig samman och säger skrattades att det löser sig för i en kurva blir det väldigt konstigt om du gör överslag och kör åt fel håll.

Ok. Fattar, dum fråga, pinsam tjej, undrar hur dagen ska fortlöpa?

Instruktionerna för övning 2 fortsätter i bilen via Comradio.


Hm. Stäng av ESC?? vadå för något??
Lägg i manuell växel och växla upp till M2 med paddlarna. Det är nu vi fullständigt bryter ihop i skratt. Vilket språk pratar de? ESC, manuell växling på en automat, paddlar??
Vi provar göra övningen ändå. Inget val, vi är näst ut. Hjärtklappning!

20km/h överslag, gasen i botten Släpp upp häv sladd. Låter enkelt. Vi kör. Går hyffsat.

Feed back från instruktören.
Det låter som en tysk traktor, ni måste växla upp till 2an. Snabb överläggning igen.
Bingo, paddlarna satt bakom ratten! På uppgiften igen.
Skratt, gråt, fokus och på!

Det är nu någonting märkligt händer. Adrenalinet pumpar i hela kroppen.
Musik i stereon. Kör, överslag, gas häv och gasa igen.
Jag är kung på att sladda! Vi jublar, kör High Five, och gråter av skratt, lycka och eufori.
Vår glädje smittar av sig till hela gänget. Och den hopplösa kaosbilen får beröm av alla instruktörer. Vi har lyckats, jag har lyckats och aldrig någonsin har jag haft såå roligt, eller skrattat så mycket.
Att vi två tjejer fick möjlighet att åka tillsammans gjorde inte saken sämre.
Samma förutsättningar och förvirring.

Från två livrädda tjejer till fullfjädrade rallybusar på en dag! Snabbare sätt att få ett bättre självförtroende kan inte finnas.

Tack snälla för att jag fick möjlighet att vara med!
Jag kommer garanterat tillbaka.

Sofia & Malin




    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-19 17:42.



05
# Vem & vad är det?


» Sponsorer är inget man bör säga att man har i Sverige, nu gäller samarbetspartners! För mig är det vilket som, kontentan är enkel då allt handlar om en win-win-situation.

Hur många av oss har inte gått förbi en rallybil och läst & tänkt, vem & vad är det? Borde egentligen inte få hända, men det händer…

Jag kommer att presentera mina partners framigenom och börjar med; bennys.

Vi som är intresserade av all typ av motorsport har sett namnet, logotypen både i rallycross, banracing och rally men vem är bennys?

Får jag presentera - Benny Larsson.


Får jag presentera den 5-faldige GULD-SM-mästaren i isracing med dessutom ytterligare 4 SM Silver och 2 SM Brons.
1982 SBF:s utmärkelse, ”Stora Grabbars Märke”.
Benny Larsson tillika en av de absolut störta entreprenörerna i Norrland, Benny Gräv AB.

Jag och min syster Mikaela har haft ett samarbete sedan ett antal år och detta är en otroligt driftig kille samtidigt som en av de största ”Vinnar-skallar” som vi någonsin mött.

Det är självklart en ära att få samarbeta med Benny och han har alltid mycket på ”rull” och det är en person som är ärlig i alla sammanhang och det betyder mycket för oss.
Jag är en av dom som inte har speciellt höga telefonräkningar;
– man ringer och säger sitt och sedan är det klart.
Jag gillar Bennys Norrländska stil, inga krusiduller utan rak på sak.

Att sedan Benny har en fantastisk motorsport historia gör att – han kan man lyssna & lita på!

Detta är inte tanken att bli något tackskriveri utan rätt & slätt en presentation av en av de personer & företag som gör min och Mikaelas rally & racingsäsonger – to come true!

Take care
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-05 16:58.



24
# Tack, bara ett ord – med betydelse!

Från WRC Academy 2012.

» Tack är ett ord som vi använder många gånger under en dag, det går liksom bara av farten!

-Kaffet är klart – Tack, jag kommer! Någon håller upp dörren för dig – Tack!...

Tack med eller utan hjärta – bara av farten – väluppfostrat.
Här kommer mitt Tack som Ladslagsförare i Rally till Anders Dawidson -
Ett tack för ditt förtroende
Ett tack för din support
Ett tack till dig som bollplank
Ett tack till dig som vän
Ett tack till dig som förbundskapten

Listan kan och skulle säkert kunna bli hur lång som helst med alla de andra som fått förmånen att vara med under din 9 år långa resa!

TACK från Fredrik & Morten och teamet.

Anders, vi önskar dig allt det som är viktigt för dig!

Take care
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2014-02-24 19:47.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 »



© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© TL Däck & Motor, Säter.

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Torstein Eriksen.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.