Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
Kajs Print & Dekor

   
GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Kajs Print & Dekor

   
Badhotelletrallyt

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


12
# Motor dygnet runt för familjen Åhlin-Kottulinsky
Mats Fagerström
Hela familjen Åhlin-Kottulinsky samlad hemmavid vilket inte är vanligt.

» Lyssna på inslag i Sveriges Radio.

Först hade pappa Jerry och mamma Susanne sina rallykarriärer, nu är det dottern Mikaela och sonen Fredrik som har sina, Mikaela i banracing och Fredrik som gör en nysatsning efter den vådliga kraschen i junior-VM i Spanien förra året med sin rallybil.

Det är två ungdomar med skinn på näsan vi träffar och efter att först sent omsider börjat med gokart i tolvårsåldern efter dans och balett är det nu Scirocco Cup som gäller för Mikaela, men det tänker hon inte köra hela livet.
-Nej, det tänker jag faktiskt inte. Målet är DTM och dessutom vinna hela DTM. Planen är 2017, kvala in då och vinna hela mästerskapet 2019.

Hur häftigt vore det då?
-Det vore hur häftigt som helst.

Då lär du aldrig ångra att du skippade dans och balett och annat?
-Nej, troligtvis inte.

Känner du det att du lever en drömtillvaro.
-Jo men det känner jag, jag njuter verkligen nu och känner att jag är så himla lycklig just nu. Det är klart att man drömmer att komma vidare och det vill jag verkligen. Men jag känner också att jag är väldigt nöjd med mitt liv just nu.
Målet i år för Mikaela är att ta några pallplatser i de återstående tävlingarna i mästerskapet i Tyskland.

För brorsan Fredrik har det varit en medveten försiktig nystart efter fjolårets vådliga krasch i Spanien på junior-VM för att hitta rytmen och självförtroendet igen. Och det har burit frukt, seger i Östersund på SM i tvåhjulsdrivna klassen och likaså nyligen i sydsvenska rallyt.

Och med facit på hand om än i lite lugnare tempo är Fredrik Åhlin på gång igen
-Jo men som jag sagt, jag kommer att satsa på det här några år framåt. Jag kommer inte att stånga mig blodig med pannan i väggen till dess att jag blir 35 för att få ett fabrikskontrakt, för det finns andra saker i livet än rally.
Men så klart, de närmaste tre-fyra åren så gäller det att ta steget ut på den internationella scenen igen för det går fort att tappa det tempot. Så det gäller så fort som möjligt komma ut och åka på VM igen, för det är där det går som snabbast, det är bara så det är.


    Publicerat av; Fredrik, 2013-06-12 20:28.



28
# Min eller din sanning?


» Min sanning var att jag & Morten vann vårat första South Swedish Rally i båda klasserna (Otrimmat 2-wd och Junior SM) vi deltog i och glädjen var total. 
Dessutom vet jag att vi delar den med många andra som tror & supportar oss och då blir det delad glädje = dubbel glädje!!!

Vi fick möjlighet att köra en test innan SSR för att testa olika gummi blandningar, stort tack till Däcksproffsen och Michelin.

Då var det dags för start och vi satte bästa tiden på första sträckan, men jag måste berätta att vi var extra glad när vi innan start helt plötsligt inte kunde få upp framrutorna på bilen och då blev det lite småkaos för att lösa problemet. En skruvmejsel i säkringen för att kunna stänga båda framrutorna.
Nästa stäckvinst gick till Pontus och därefter byttes det tiondelar fram och tillbaka så efter dagens sista sträcka var Pontus i ledningen med 1,2 sek före oss. Hatten av för Emil också som hade ett bra tempo och låg trea.
Lördag och andra etappen som vi såg fram emot enormt mycket, vilken fight det skulle bli! 
Vi fick till en bra första sträcka och var tillbaka i ledningen före Pontus med 1,1 sekunder, tiondelarna gjorde skillnaden just då och det var som vi sa till varandra på transporterna, tiondelarna kändes plötsligt som sekunder...
Snabbast vinner och när tempot är högt så är det även tiondelarna som gör skillnad på marginalerna. Det fanns inte många ”tiondelars” säkerhetsmarginal kvar och det är då det gäller att ha ”lite otur” för att kunna vara med och balansera på den ibland väl så smala linjen.

Pontus hade lite mer otur på nästa sträcka och körde på en betongsugga och tappade tyvärr tid på näst kommande sträckor!

Fullt fokus och förvalta var det som gällde för mig och Morten från och med då! 
Klart att man har en plan men det är inte alltid så lätt då det är en mängd faktorer som kan påverka slutresultatet.

Det som inte ingick i min & Mortens plan var att avgassystemet gick sönder och att vi tappade effekt.
 Vi lät som en trimmad gräsklippare ute i skogen, det lät fort men vi kände märkbart av att vi tappade effekt. Det som kändes lätt blev plötsligt svårt, Kjaer låg på och inför sista sträckan hade vi en ledning med 3,9 sekunder. Nu gällde fullt fokus och göra det bästa av situationen trots en trött motor. 
Motorn var inte bara trött utan bilen började misstända och gick helt enkelt inte de sista 3 kilometrarna på sträckan, för mycket ”otur” helt enkelt. Att bilen dessutom bara ”stannade” i målet på sista sträckan och vi fick putta igång den så trodde vi segern var borta, men punktering för Anders gjorde att vi klarade det men först när jag kunde parkera bilen i Parc Farme så visste vi att allt slutat med en ny vinst, 2wd otrimmat i Rally-SM!
VI VANN.

Kanske jag är en dom första att förstå besvikelsen för Kjaer eller Tidemand och jag hoppas att de får lite ”mindre otur” nästa gång…
Jag & Morten är väldigt nöjd och glad över helgens resultat och självklart så är vi båda glada över alla de personer runt oss som fortsatt tro på oss. Det kändes extra gött att få ge alla lite ”payback”. En av mina partner fanns på plats, TL Motor som hejade på oss i Tingsryd, TACK!
Så tillbaka till huvudrubriken på inlägget, sanningen är inte alltid lika när man skriver, för till vem riktar jag mig? 
En blogg, media eller någon annan social media? 
Kanske därför blir texten olika precis som sanningen?
Jag tror att är man inte sann mot sig själv då blir målet längre bort. 
Så vår sanning just nu är enkel, Pure Glädje!
Nu är jag i Danmark för att arbeta med Audi Driving Experience för Audi Danmark för att sen ta nästa flyg till Polen och ännu mer jobb!
Ja just ja... när ska vi köra nästa tävling? Ja det är i allafall slut kört i Sverige för en tid framöver och vi har mycket roliga tävlingar på gång, men vi tar tävling för tävling som alltid (stick to the plan) så vi får se vart vi hamnar nästa gång, tyvärr inte i förorterna i Stockholm som läget tyvärr ser ut just nu, känns lite halv farligt att parkera sin bil där verkar det som...
Take Care
//F

 




    Publicerat av; Fredrik, 2013-05-28 17:29.



30
# Mitt första rally utan snövallar


»
Vi anmälde oss till Rally Sörland för att få köra lite test innan Rally-SM i Tingsryd. Har inte kört en meter grus innan eftersom rallyt skulle få bli vår test, men jag skall villigt erkänna att tanken fanns på att det var första rallyt utan några snövallar innan träden…

Självklart är jag mentalt införstådd och tränad på att KÖRA PÅ vägen men det är ändå ett litet frågetecken som ligger och gnager i huvudet, hur kommer det att kännas och hur kommer jag att reagera de första sträckorna när inga snövallar finns?

Aprilväder är känt för att kunna både vara sol & varmt som kallt & snö!

Rally Sörland bjöd verkligen på alla väder, sol, regn och hagel.

Oscar Svedlund rullade kraftigt i detta rally för ett par år sedan och som min mentor försökte han beskriva vägkaraktären för att jag skulle vara extra vaksam på vissa delar.

Jag hade även kört ett par mil notträning med kartläsaren Björn Nilsson för att få tips & råd för att utveckla mina noter och samarbetet med Morten, man måste ju försöka göra allt till det bästa för vårt samarbete i bilen. Det blev en del värdefulla tips som vi provade i rallyt.
Rallyt startade upp med 3 sträckor på fredags kvällen och enkelt summerat, det var OK men kunde absolut förbättras. Speciellt den sista sträckan för dagen var mycket smal med bergsväggar på bägge sidor och absolut inget utrymme för en bakvagn som inte ville dit jag ville.

Det blev byte av fjädrar på kvällen och med justering av stötdämpare.
Lördagen första sträcka var även rallyt längsta på över tre mil och inga ursäkter jag körde som en kratta. Nu var det inga mungipor upp men en vilja fanns att försöka hitta både känsla och tempo.
Första sträckan som gick bra var kantad med snövallar och på något sätt bröt det mitt mönster!

Vi körde in på tredje plats i klassen. Det gick åt rätt håll helt enkelt och då är man glad.
Vi fick med oss en sträckseger i klassen och några andra och tredjeplatser, dessutom vann Pontus publiksträckan SS7 och vi sekunden efter på en andra plats totalt.

Citerar Pontus; ”Det var riktigt coolt”

Jag vill inte lämna det så, för visst körde vi bra men de andra stackarna som startade innan oss körde på snö-hagel och det var faktiskt anledningen till att Gröndal rullade inne på den sträckan.
Otur?

Jag var med syrran när hon testade en Renault Clio Cup bil på Karlskoga och då var det någon som sa;

Många pratar om att man måste ha tur i motorsport men det är fel, man måste ha lite otur!
Jag & Morten slutade på en andra plats i klassen efter Pontus, stort Grattis till er!

Vi är både glada och nöjda med vår utveckling under rallyt gång och som vi brukar säga;
”Stick to the plan”


    Publicerat av; Fredrik, 2013-04-30 09:08.



10
# 2 bortkastade år? Verkligen inte!


» Jag har lärt mig att nyheter redan blir gamla dagen efter, det luriga är att det spelar faktiskt ingen större roll om dom är negativa eller positiva.
För vad är det som är viktigt i stunden, dom andra eller jag?
Jag menar att folk i allmänhet minns det dom själva väljer att minnas, jag som person kan aldrig påverka vad andra minns oavsett prestation eller placering.

För en månad sedan vann jag och Morten klassen och 2wd i SM-deltävlingen i Östersund, och?
Vi var självklart superglada och nöjda över vår prestation och mest över att ha hittat tillbaka till att känna glädjen.

Eftersom jag och Morten har en plan som vi följer så är det mycket här & nu och framförallt vad vi vill!
Så nu har det blivit en hel del fixande och trixande med rallybilen för att gå igenom och tänka nästa steg.
Vi har nu bestämt oss för att köra rally i Norge, Rally Sörland.
Valet av tävling styrs självklart av oss men även att en av mina sponsorer, BRUSE PURE. DE är intresserad av den Norska marknaden.

Jag skall åka till Torsby för att hämta reservdelar och WRC Academy tränar inför kommande VM-tävling i Portugal.
Självklart önskar jag alla 10 deltagare lycka till och lika självklart hejar jag på Pontus Tidemand.
Jag blir påmind varje dag om att tävlingen skall köras då jag dagligen pratar med min Finska vän, Andreas Amberg och kan bara säga en sak om honom, vilken sköning!
Saknar jag Academyn efter två år?, helt ärligt så är jag och Morten lika beslutsamma i vår gemensamma plan, ibland måste man ta ett steg tillbaka för att kunna ta två steg fram.

För två år sedan vann jag Pirelli Star Driver och då är det inte läge och säga, det är för tidigt, kan jag vänta 1-2 år?
Mina två år i Academyn var tuffa på många sätt men jag har lärt mig en hel del och att få omsätta den erfarenheten för att vinna 2wd i Östersund ger ändå en hel del bekräftelse att man fått ut något av dom 2 senaste åren i Junior VM...

Take care,
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2013-04-10 19:58.



10
# Tur eller otur ?
"Lollo"

» Jag var tvungen att helt enkelt ta bort ordet ”otur” under säsongen 2012, för det kunde ju bara helt enkelt inte finnas så mycket otur!
När jag slog i en sten på VM-rallyt i Grekland så var jag en av sju andra förare som träffade samma sten på SS1, men det var jag som slog hål i oljetråget.
Otur…jag hade i alla fall slutat vid det laget att prata om tur eller otur. Det fanns liksom inte plats för kommentarer som, -Fredrik det vänder snart…

Jag kör rally tillsammans med Morten just för att hitta tillbaka till glädjen och att våga vinna igen.
Vann gjorde vi i Rally SM och vilken glädje för oss i bilen och hela teamet!

Jag var rejält förskyld under rallyt och därför var jag tveksam till vår start i Numedals Rallyt i Norge, men vi ville ju köra och så blev det.

Planen var att spara däck på den inledande sträckan för att sedan pusha på nästa sträcka, vi var nöjda med att vara bara 3,1 sekunder efter i klassen på SS1.
Så var det fullt fokus på att köra attack på nästa, vi var nöjda med sträckan till det var 200 meter kvar till mål…
Drivaxeln hoppade ur växellådan och STOPP, men efter en hel del mekande och med alla de provisoriska lösningar man lärt sig under VM-säsongerna lyckades vi faktiskt att få tillbaka drivaxeln i rätt läge.
Visst tappade vi både tid och motivation men beslöt oss för att köra vidare för att få lite mera glädje-mil i kroppen.
Samtidigt måste man ju tänka ekonomi och därför beslöt vi oss för att köra på begagnade däck.
Satte inte snabbaste tiderna men bra häng på toppen ändå och vi var nöjda!

Tur eller otur?
Det hade varit OTUR om detta hänt på sista sträckan i SM, det hade även otur om vi inte hade lyckats pilla tillbaka drivaxeln och blivit kvar på sträcka 2 i Numedals Rallyt.

Så visst måste man fundera på vad som är TUR eller OTUR?

Take care
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2013-03-10 17:50.



25
#


» Varför? Glädje!!!

Har inte skrivit så mycket på sistone…

Har mest fokuserat på saker som gör mig glad!
För att köra fort och säkert är det viktigt att man är glad.

Glädjen i att köra rally försvann mer och mer under 2012 och jag började även tvivla på om jag verkligen ville det jag gjorde?
Det är en av anledningarna till att jag och Morten beslöt oss för att fokusera på det roliga med rally, tillsammans!

Vi kör när vi vill, var vi vill och absolut inte för att vinna något mästerskap.
Första tävlingen som vi körde i år var Offerdalingen och det var länge sedan jag tyckte att det var så roligt och fränt att köra rally.
Det blev en bekräftelse på att min och Mortens plan var riktig, ibland måste man ta ett steg bakåt för att komma två framåt.
Klassvinsten var självklart kanon och det var en av anledningarna till att vi startade i SM rallyt i Östersund.
Den andra är att jag just nu arbetar som instruktör under Audi Test Drive Åre så det blev ett enkelt val.
Det tredje är att Joel, Nils och Morten ställer upp för att göra det möjligt!

En kort-snabb test hos den alltid lika positiva och tillmötesgående Pål Grande gjorde att vi dessutom fick en möjlighet att köra och känna in oss på Michelin-däcken.
Ni vet när det känns som att det ungefär inte finns några ”kurvor” kör vi fort och med den känslan var det riktigt kul att få starta Sm i Östersund

Vår plan var att inte tappa mark på första sträckorna utan köra på stabilt men inte riskera något, kvittot för oss blev 3 sekunder efter dominanten i 2wd klassen Söderkvist på Ss 1.
Det var precis den starten vi behövde inför Lördagen men vi var oroliga för vad som skulle ske inför Ss 2.

Nästa sträcka var en ”fullgas” sträcka där man inte kunde vinna speciellt mycket tid men vi vann sträckan i 2-wd och sedan väntade Campus, En ”Mickey Mouse” sträcka och sånt tycker jag inte är roligt vilket också ofta brukar betyda att jag inte kör fort. Men lyckades inte tappa för mycket tid så inför Lördagen skillde 3.1 sekunder så känslan var riktigt härlig. ÄNTLIGEN en bra första dag i skogen!!!
Vi gick till sängs med klassledning och tvåa totalt i 2wd, somnade gôtt.
Planen var som min önskan att köra med fokus och med glädje, Men desto längre dagen gick och vi fick mer och mer kontakt upp till Söderqvist så då började även det taktiska spelet med däcken. Många som hörde oss på Radion kanske började undra hur det var möjligt att vi hela tiden hade begagnade däck, det hade vi så klart inte och inför Ss 5 kom nya däck på fram och det var kanske en stor anledning till vår kanonkörning på den sträckan där vi gjorde ett ”ryck” mot Söderkvist och gick upp i totalledning i 2wd.
En ledning som vi beslöt oss för att förvalta på bästa sätt genom fokus och planering.
Jag om någon vet att ibland blir det inte som planerat och just därför var det viktigt för oss att planera tillsammans och bara fokusera på målet. Efter Ss 7 hade vi en ledning på 12 sekunder och vi visste att det nu var läge att backa av och försöka bevaka ledningen, för dom där sista 0.5 sekundrarna / Km som vi la på under Ss 5/7 gör att alla tendenser till marginal försvinner och så kan man inte köra under längre stunder.
När vi skulle starta på sista specialsträckan hade vi en ledning på 10,8 sek, vi gick igenom sista sträckan tillsammans och satte ett antal punkter som var tricky & risky.
Beslutade oss för att ”safea” på de punkterna med insikten om att vi inte skulle vinna sträckan med däremot VINNA 2WD TOTALT.

Vilken GLÄDJE, vi vann klassen och som plus även snabbaste 2 wd vilket innebar vinst i JSM. Grattis alla NI som gör detta möjligt för mig och Morten, helt suveränt!

Take care,
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2013-02-25 22:50.



24
# Vinst i 2-wd, klassen och JSM på rally Sm i Östersund !


    Publicerat av; Fredrik, 2013-02-24 21:00.



31
# En dröm gick i uppfyllelse!

Fredrik och Gabbe i R2:an.

» Wow, vilken känsla att få uppfylla ”Gabbes” stora dröm, ”kartläsare på riktigt” i Midvintersprinten.

”Gabbe” som kommer från Smedjebacken, lider av en muskelsjukdom och har genom ”Min Stora Dag” fått en av sina ena drömmar uppfyllda, att få träffa delfiner i vattnet.

Jag valde Midvintersprinten medvetet då det var bara en SS som vi körde 3 ggr och dessutom vill jag passa på och tacka Hällefors MK som gjorde detta möjligt.

”Gabbe” tyckte att det var roligt efter första körningen och väntade bara på att vi skulle få köra nästa omgång.

Jag avstod SM-sprinten för att ge ”Gabbe” den här chansen och helt ärligt var det ingen uppoffring.

Det kändes som en vinst att få uppfylla Gabriels stora dröm. Han är en riktigt cool kille!



Det var en notlös tävling. Men Gabbe hade mycket annat att hålla reda på ändå, roadbook och tider men det fixade han perfekt.

Jag lärde känna ”Gabbe” genom min faster som känner familjen Seger och vi körde tillsammans redan förra året i samband med en test innan WRC Academy tävlingen i Finland.

Gabriel har gillat bilar och motorsport i hela sitt liv. Det är hans stora intresse tillsammans med fiske, klart jag skall fiska med ”Gabbe” i sommar.

Det här var absolut ett av mina roligaste och största upplevelser på länge!




    Publicerat av; Fredrik, 2013-01-31 19:10.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 [34] 35 36 37 38 39 40 41 »



© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© TL Däck & Motor, Säter.

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Torstein Eriksen.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.