Carless Racing Fuels.

   
ABS Motorsport AB

   
Kajs Print & Dekor

   
Mastertrailer.

   
Malexander Rallyvideo.

   
Onebet

   
Kajs Print & Dekor

   
GN Motorsport

   
Onebet

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


20
# "Vilken jävla smäll" as sais


»
Men va fan hände – minnesförlust?
Minnet är bra att ha ibland och ibland vill man inte ha minnet.
Hur många har inte sagt efter en fest eller krogrunda; - det minns jag inte!
Sen är frågan om man verkligen inte minns eller helt enkelt inte vill erkänna att man minns.

Nu tillhör jag till dom som har ett otroligt kontrollbehov = vill och måste minnas.
• Minnet är en av hjärnans i särklass viktigaste och mest grundläggande funktioner. Utan minnet skulle vi inte kunna lära oss någonting alls. Vi skulle inte komma ihåg upplevelserna från förra årets semester, och precis när vi satt oss i bilen skulle vi ha glömt vart vi är på väg.
Det är dock bara toppen av isberget, för minnet är också ansvarigt för att vi överhuvudtaget kan agera i vardagen. När hörseln registrerar ljud, känseln anar en flyktig beröring eller synen uppfattar en rörelse i ögonvrån, så existerar dessa sinnesupplevelser bara en bråkdel av en sekund, innan deras nervsignaler dör ut.

Rallye de Espana som var sista deltävlingen i årets WRC Academy kom att bli en minnesförlust efter lunchuppehållet innan de tre sista sträckorna.
Första etappen på grus eller helt ärligt såphal rödlera i regnet visade sig vara fruktansvärt förrädisk,
jag och Morten hade en plan på att köra i mål utan några misstag.
Kan tyckas som en enkel plan med regnet blev de röda lervägarna nästintill okörbara och det var lätt att göra misstag, vårt misstag kom på sträcka tre där vi kom lite för fort in en sväng och gled av vägen och fastnade på en liten kulle och inte en åskådare i sikte…
Det var bara att jogga iväg och få med sig 2 personer som på ett kick fick ner oss på vägen igen.
Men vi förlorade inte bara ett ”kick” utan hela 4??? Minuter hade hunnit ticka iväg!

Trots missödet låg vi på en fjärde plats och nästa etapp var asfalt med 3 olika sträckor som skulle köras 2 ggr. Vårt beslut att komma i mål var under nästa etapp ännu större då vår tidsförlust gjorde att vi inte skulle kunna ”köra” in några placeringar. Den första lopen med tre sträckor gick helt OK, trots vårt avvaktande tempo var vi med i toppen. Dags för storservice och lunch, vi åt köttbullar med tomatssås och sedan minns jag ingenting mer förrän klockan 23 den kvällen…

Jag förstår att vi måste ha startat på SS10.
Jag har fått berättat att vi körde av och slog i ett träd, att min WRC Academy kollega Timo & Erwin stannade vid olycksplatsen, att jag klev ur bilen själv, att jag flögs med ambulanshelikopter till sjukhuset i Tarragona, att jag ringde pappa och att jag undrade hur det var med Morten…
Minns gör jag ingenting förrän klockan 23 då min mamma satt i en stol bredvid sjukhussängen…
Jag har fått berättat att när min mamma och syster kom till sjukhuset, 1 tim 45 minuter efter olyckan var min fråga om och om igen, -hur är det med Morten? Var är jag? Hur långt är det mellan Tarragona och Salou? Hur är det med Morten…
Min hjärna gick på högvarv, ni som känner mig vet att det gör den för det mesta, men nu var det turbovarv och paniken & ångesten över att inte minnas var helt osannolik.
Jag varvade frågan om hur det var med Morten med att kastas mellan olika VM-deltävlingar, sträckor för att återigen fråga hur långt är det mellan Tarragona och Salou och så var det såklart frågan igen, hur är det med Morten?

Min mamma kämpade på med att prata världsspråket Engelska, inte mycket värt i Spanien kan jag lova… Första input var efter röntgen, -ni kan åka hem till Hotellet snart!
Jag var nästintill okontaktbar och började må illa, fick en spruta för illamående.
Några minuter senare en ny spruta, för smärta, varför?
Brutet revben som låg mot aortan, ny vändning, ni måste stanna kvar för observation…
Det var som en ”lek” för mina föräldrar;” rita, gissa, springa”
Till avdelningen för observation hette det, men NO, NO inga uppkopplingar eller koll.
Minns att mamma väckte mig flera gånger (en gång i timmen) för att ha ”mamma observation” för någon annan koll var det inte…
Jag sov som en gris till smärtorna var för stora och då klingade jag på klockan och fick en ny morfin-kick… Jag vet, fruktansvärt att säga men jävlar så gött en mådde då…
Nya röntgen och scanning eller vad det nu heter och nu var det inte aortan som var i kläm, riskzon utan artären…, En berg och dalbana utan like med STORA språkförbristningar!
Tack SBF och Maria Andersson för hjälpen med kontakten till vår förbundsläkare Jan-Erik Berglund.
Det var en otrolig hjälp att få support och råd i en situation där man bara är ”liten”.
Vår önskan var bara att få komma HEM och mycket tack vare vår lokala sponsor; ”Poc a Poc” restaurangen i Salou och ägaren Marcel Vos som hjälpte oss med språket och översatte alla termer så fick vi tillåtelse att flyga hem på måndagen, men på egen risk.
Det var en smärtfylld flygresa men ändå så tacksam över att få landa i Norge/Gardemoen med Morten och min familj!
Jag har i dag varit på Karlstad sjukhus och kan bara säga TACK för Svensk sjukvård, nu känner jag mig lugnare och vet att allt är kollat och dokumenterat på Svenskt sätt = jag vet och förstår.
Min minnesförlust från de närmare 9 timmarna är fortfarande ett stort svart tomrum.
Men jag vet att Morten mår bra och det är viktigt för mig, det andra får helt enkelt komma då jag nu skall ge mig tid att minnas. Kanske kommer jag aldrig att minnas händelseförloppet…
Jag vet det viktigaste, vi klarade oss och hade turen på VÅR SIDA!






    Publicerat av; Fredrik, 2012-11-20 22:08.



17
# Ni missar väl inte...


» ... årsfesten!


    Publicerat av; Fredrik, 2012-11-17 11:15.



02
# FIA WRC Academy - Q/A with Fredrik Åhlin.
» Q: How long have you been rallying for?
A: Since 2008. For the first two years I was competing in youth rallies with no pacenotes, and then my first ‘proper’ year was in 2010.

Q: What was your first rally car?
A: It was a VW Polo .Group N1 – it had a 1400 engine and 95 bhp.

Q: Which rally would you most like to win and why?
A: Rally Finland – after the past two years I have had there it would be great to go there and win with a perfect rally. I would also like to win Rally Sweden as that is my home event.

Q: Which driver, past or present, would you most like to compete against and why?
A: Carlos Sainz, I am not sure why, but he was always my favourite driver growing up.

Q: What is the best piece of advice you have been given?
A: I have had a lot of good advice over the year, but the one that stands out and probably makes most sense was from Mr Phil Short in Germany this year. He said, ‘stay on the road please Fredrik’ – I thought that was pretty good advice!

Q: What is your most memorable rally moment and why?
A: When I won Rally Karlstad for the first time. It is my home event, and that win meant that I went on to contest six rounds in the WRC the following year.

Q: What would you do if you weren’t rallying?
A: I’m not sure, but I was always very interested in mathematics at school so maybe something on the engineering side.

Q: What is the most important thing you hope to get out of the FIA WRC Academy this year?
A: At the beginning of the season, I wanted to win the prize at the end of the year. Obviously things are a little different now so it is all about experience. I am still a young guy so the more experience I can get the better – and the WRC Academy is definitely the best place to do that!

Q: How has your participation in the WRC Academy been received in Sweden?
A: It has been quite good actually. Obviously when the results are not so good, there isn’t a lot to say, but I think Sweden has a better understanding of how the WRC Academy works now. This year in particular there has been a lot of talk about how quick us young guys have been going in small cars which is really good. People have started to understand that if a young guy wants to make a name for himself, then the [WRC] Academy is the place to do it.

Q: Have you found the WRC Academy training useful?
A: All of the training has been really useful, but for me the ‘Meet the Driver’ sessions have been especially good. No where else would we have the chance to chat to these guys and for them to take time out of their preparation to share their thoughts and answer our questions, it’s been great!

Q: How will you be preparing for the next round in Spain?
A: We’ll approach Spain in the same way we have approached all the rallies this year. Ok there is not so much pressure now, so we can go out and have some fun. I hoped to do a gravel test back home in Sweden, but winter has come early so it has just been about preparing myself physically and making sure that I am fully relaxed ahead of the event.

Q: What is the plan for you next season?
A: We’re looking at a few options. I have had two years in the WRC Academy now so I think it will be something different. Maybe some more rounds in the WRC, or perhaps a programme in the ERC. For sure we are looking at a lot of options.



QUICK FIRE QUESTIONS…

Q: Gravel or asphalt?
A: Gravel.

Q: Twitter or Facebook?
A: Facebook.

Q: Book or film?
A: Film – but I like reading too.

Q: Tea or Coffee?
A: Coffee.

Q: Where do you live?
A: Karlstad – it is where Rally Sweden is based.

Q: What is your job?
A: Instructor for Audi Driving Experience.

Q: What is your favourite food?
A: Pasta.

Q: What’s your favourite music?
A: House.

Q: What are you scared of?
A: Open water.

Q: If you were an animal, what animal would you be and why?
A: A cheetah – the fastest animal on land.

Q: Tell us something about your co-driver.
A: Sometimes he thinks he is about 12 years old!

Q: Tell us something most people don’t know about you.
A: This one is quite bad, but I will give it to you – when I was 12 I finished fifth overall in the Swedish Pokemon Championship.

Q: If you were stuck on a desert island, which three items would you take with you?
A: My iphone, a book and my cousin Erik – he lives about five minutes from me and we hang out a lot together.


    Publicerat av; Fredrik, 2012-11-02 14:56.



31
# Träffa mig, Mikaela och Tina Thörner!


» Passa på att träffa mig och Mikaela på vårt årliga och traditionella (H)Jul-mingel, i år den 6:e december.
Vi kommer att finnas på plats utanför Folkets Hus i Skoghall med tävlingsbilar, lastbil & tält där vi bjuder på kaffe/glögg och hembakade lussebullar och ”peppisar” mellan 17.00-18.30.
Vi hälsar dig och alla varmt välkomna!

Tina Thörner kommer där efter att föreläsa mellan 18.30-20.00. För mer info, se nedan länk!

* Inbjudan och mer info om Tina Thörners föredrag, klicka här!


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-31 18:34.



27
# TL DÄCK OCH MOTOR 20 ÅRS JUBILEUM


» Bilden går tyvärr inte att få bättre. Hoppas ni har möjlighet att spana in Jubileumet, Fredrik är även där så ni kan byta några ord med honom.

Läs mer här


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-27 12:48.



25
# Kompisar, träning och arbete
» Jag har fått och tagit mig tid till lite ”socialt” umgänge som det heter, har bara varit så skönt att få vara hemma i lägenheten och sova i sin egen säng.
För det mesta blir det många kvällar och nätter på Hotell, om det är på rally eller i arbetet. Det är säkert många som förknippar Hotell med service, goda middagar, Hästen-sängar och en enorm frukostbuffé. Jag klagar inte på något sätt, tycker att jag har ett rikt liv. Får uppleva en massa olika saker, besöka olika länder/platser, äta fantastiska middagar och kanongoda frukostar.

Men att få sätta nyckeln i låset i min egen dörr och vrida om och sedan bara vara. Det är något som jag verkligen uppskattar när tiden finns mellan rallyn och arbete.
Träffa kompisar, bara snacka om det som dom snackar om, och det är inte rally eller körutbildningar är mer underskattat än vad det låter. Att få träna, men då är det inte i ett ensamt springpass någonstans i världen utan istället spela squash med kusinen Erik! Pratade nyss med Stefan Simonsson (F d Proffs tennisspelaren) som hjälper mig en del med min träning, har tyvärr fått ont i ett knä och måste få lite tips och råd hur jag skall träna vidare utan att påfresta knäet. Hoppas att det inte håller i sig för länge nu när det här årets hårda träning börjar ge resultat på riktigt.

Nu har jag varit med mamma och hennes kollega Anders i Gävle på Bilmetro, körde en Audi Tour Test Drive med en hel del vassa Audi-modeller. Bilmetro hade i samarbete med Handelsbanken bjudit in kunder för en heldags provkörning. Vi körde bland annat på TrainingPartners bana vid Arlanda och då är det mungiporna upp på kunderna vill jag lova!
Det är en sån cool bana och den passar perfekt för ett sådant event som idag, jag körde min asfaltstest där för ett par veckor sedan, så banan bjuder verkligen in till en massa olika körevent eller tester. Kanon med placeringen så nära Arlanda flygplats. Inte minst då jag skulle flyga vidare till England, nu väntar 2 dagar med Audi Driving Experience och köra R8. Jag säger som Anders brukar säga; -ännu en tråkig dag på jobbet J

Ha det bra,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-25 00:46.



12
# ULTRA MOTORS


» Min samarbetspartner ULTRA MOTORS inviger idag sina nya lokaler i Södertälje och jag önskar dom Lycka till!
Nu vet jag vilket bra och proffsigt gäng som står bakom företaget, motorn på min privata Ford Fiesta sa ju upp sig efter tre sträckor på Syd Svenska Rallyt senast och tack vare Henke som är en av mina ”påhejare” fixade han även kontakten till ULTRA MOTORS. Dom renoverade motorn och med den tog jag och Morten klassegern i Rally Killingen! Jag hade gärna varit på plats med bilen för att visa min uppskattning och tagit chansen att träffa deras partner och kunder men det gick tyvärr inte att fixa. Logistiken i vår familj är av högprestanda men ibland går det bara inte att få ihop det, pappa på Nürburgring, mamma och syrran i södra Tyskland på sponsorjakt och själv kommer jag hem först på fredag till Svedala från England. Det är mycket nu..
Hoppas ni får bra dagar med mycket sol och många kunder!!!
Vi ses,
//F

------------------------------


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-12 21:45.



10
# Rally De France
» Det var ingen hemlighet att vårt mål i Rally de France var att komma i mål!
Som andra mål hade vi att köra in på en topp 5 placering och dessutom minimera misstag.
Vi började med att lägga fokus på att få en bra rytm i körningen för att helt enkelt få flyt i körning och notläsning.
En som stärkte mig i mitt beslut var bland annat PG Anderssons pappa, han berättade att han under en tid bara hade kört och hämtat upp ”skrotet” efter tävlingen då PG hade en tung tid och då var det bara att backa i tempot för att få tillbaka rytmen och säkerheten i körningen.
Min styrka har alltid varit snabba vägkaraktärer och mindre kul att köra vägbyten och trixpartier, men för att bli allround så finns det inga genvägar. Det var en av anledningarna till att jag körde en asfaltstest hos TrainingPartner där jag verkligen fick känslan och bekräftelsen på hur viktigt det är med hastighetsanpassning speciellt vid vägbyten, en vill ju åka fort överallt men här måste jag bara ta mig i kragen för att inte göra misstag på de långsamaste partierna. Lätt att förlora tid och svårt att vinna tid. Självklart blir detta viktigare då man kör rallyn med så många vägbyten, Panzerplatte med sina 47 vägbyten blir mycket tid på en sträcka om man lägger en halvsekund i varje…
Det blev ändå en notmiss vilket gjorde att vi åkte mer eller mindre på breddsladd in i vägbytet och fick backa och trixa och la en halvminut där.
Då backade jag av igen för att verkligen lägga vikt på att inte göra misstag på de långsamma sektionerna och det kostade självklart tid men jag hoppas att det är en investering för framtiden. Efter första etappen låg vi på en fjärde plats totalt i WRC Academy.
Det var långt kvar att köra med bland annat en 44 km lång sträcka som skulle köras 2ggr, nu blev det tyvärr en olycka på den långa sträckan och den ströks, detta medförde även att arrangören strök nästa sträcka då man menade att det var allt för många åskådare som dessutom stod felplacerade i säkerhetssyfte. Vem har inte sett Petters avåkning vilket borde få alla att tänka på var man ställer sig som åskådare!
Efter service var det dags för att köra nästa loop och inför den längsta sträckan låg vi fortfarande på en fjärde plats med dryga halvminuten upp till pallplats. Jag och Morten bestämde oss för att göra ett försök och komma tredje platsen lite närmare och vi tog i lite mer på långsträckan för där kunde vi plocka mest tid. Vi fick ett bra flyt och höll ett bra tempo igenom sträckan och det kändes verkligen kanon att få vinna sträckan och det visade sig att vi även var den snabbaste tvåhjulsdrivna bilen i rallyt, riktigt gött! Två sträckor kvar och bara 4,3 sek upp till pallplatsen, vi beslutade oss för att bara köra på i samma tempo. Tempot på nästsista sträckan var det inget fel på, vid första spliten hade vi redan tredje platsen men sen kom pyspunkan… Det var bara att stanna några km innan mål och byta däck…
Summering från Rally de France är att det var en höjdare mot Rally Deutschland vilket inte var speciellt svårt, låter kanske som ett dåligt skämt men det är verkligheten. Nu är det en del arbete med och för Audi i England.
Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-10 23:50.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 41 »



© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© TL Däck & Motor, Säter.

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Torstein Eriksen.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.