Carless Racing Fuels.

   
ABS Motorsport AB

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
Onebet

   
Onebet

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  SPECIALSITE OM
   RALLY SWEDEN




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


14
# Efter en lyckad helg i Östersunds skogarna kom vi hem igår kväll med vinst i 2WD och en fjärde plats totalt ! Skönt för självförtroendet att 2013 började på det sätt som vi hade hoppats på !


    Publicerat av; Fredrik, 2013-01-14 12:30.



10
# Fått min egen "rally hörna" på en restaurang i Salou nere i Spanien !


    Publicerat av; Fredrik, 2013-01-10 10:30.



05
# Test från Instagram.


    Publicerat av; Fredrik, 2013-01-05 10:30.



04
# Countdown...


    Publicerat av; Fredrik, 2012-12-04 18:31.



03
# Tiden läker alla sår – men inte funkar det på rallybilen!


» Tiden läker alla sår – men inte funkar det på rallybilen!

Man säger ju att ”tiden läker alla sår” men min Ford Fiesta har nu stått en längre tid och då jag åkte till Joels garage hade Forden varken lagat sig eller blivit uppdatera till en Fiesta WRC!

Jag har tagit det ganska lugnt efter kraschen, iaf vad det gäller rallyt.
Veckan efter Spanien var det dags för Åhlin-Kottulinsky-Motorsport med säsongsavslutningsfest hos Pontus! i Stockholm med partner och vänner. En riktigt rolig fest som blandades med god mat, som alltid hos Pontus!, Julaktion, dryck och summering av årets säsong. Kvällens överraskning stod Joel Christoffersson för, han hade fixat så att Travis Pastrana med flickvän kom förbi och snackade inför kvällens gäster, så fränt

Sedan har det varit Audi Tour tillsammans med Driving Event Producers, en pressdag på Test Track 1 med Training partner.
men nu har jag börjat fixat med Forden, en hel del att byta; bakaxel, drivaxlar, bromsskivor & ok, bärarmar, växellådsrenovering och så var det lite målning under för att snygga till. Måste erkänna att en hel del färg sitter i mitt hår, kanske skulle man passa på att bli blond!

Alla frågor som just nu ställs, " ska du köra nästa år Fredrik? Vad skall du köra? Kommer du köra någon VM-deltävling? Kommer du att försöka köra något annat? Kommer du att sluta?" Frågorna är många men svaren har jag inte i dagsläget, för det är väl Silly Season eller?

Min fråga är; -har ni köpt (H) Julklappar?

Take care
// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-12-03 01:25.



20
# "Vilken jävla smäll" as sais


»
Men va fan hände – minnesförlust?
Minnet är bra att ha ibland och ibland vill man inte ha minnet.
Hur många har inte sagt efter en fest eller krogrunda; - det minns jag inte!
Sen är frågan om man verkligen inte minns eller helt enkelt inte vill erkänna att man minns.

Nu tillhör jag till dom som har ett otroligt kontrollbehov = vill och måste minnas.
• Minnet är en av hjärnans i särklass viktigaste och mest grundläggande funktioner. Utan minnet skulle vi inte kunna lära oss någonting alls. Vi skulle inte komma ihåg upplevelserna från förra årets semester, och precis när vi satt oss i bilen skulle vi ha glömt vart vi är på väg.
Det är dock bara toppen av isberget, för minnet är också ansvarigt för att vi överhuvudtaget kan agera i vardagen. När hörseln registrerar ljud, känseln anar en flyktig beröring eller synen uppfattar en rörelse i ögonvrån, så existerar dessa sinnesupplevelser bara en bråkdel av en sekund, innan deras nervsignaler dör ut.

Rallye de Espana som var sista deltävlingen i årets WRC Academy kom att bli en minnesförlust efter lunchuppehållet innan de tre sista sträckorna.
Första etappen på grus eller helt ärligt såphal rödlera i regnet visade sig vara fruktansvärt förrädisk,
jag och Morten hade en plan på att köra i mål utan några misstag.
Kan tyckas som en enkel plan med regnet blev de röda lervägarna nästintill okörbara och det var lätt att göra misstag, vårt misstag kom på sträcka tre där vi kom lite för fort in en sväng och gled av vägen och fastnade på en liten kulle och inte en åskådare i sikte…
Det var bara att jogga iväg och få med sig 2 personer som på ett kick fick ner oss på vägen igen.
Men vi förlorade inte bara ett ”kick” utan hela 4??? Minuter hade hunnit ticka iväg!

Trots missödet låg vi på en fjärde plats och nästa etapp var asfalt med 3 olika sträckor som skulle köras 2 ggr. Vårt beslut att komma i mål var under nästa etapp ännu större då vår tidsförlust gjorde att vi inte skulle kunna ”köra” in några placeringar. Den första lopen med tre sträckor gick helt OK, trots vårt avvaktande tempo var vi med i toppen. Dags för storservice och lunch, vi åt köttbullar med tomatssås och sedan minns jag ingenting mer förrän klockan 23 den kvällen…

Jag förstår att vi måste ha startat på SS10.
Jag har fått berättat att vi körde av och slog i ett träd, att min WRC Academy kollega Timo & Erwin stannade vid olycksplatsen, att jag klev ur bilen själv, att jag flögs med ambulanshelikopter till sjukhuset i Tarragona, att jag ringde pappa och att jag undrade hur det var med Morten…
Minns gör jag ingenting förrän klockan 23 då min mamma satt i en stol bredvid sjukhussängen…
Jag har fått berättat att när min mamma och syster kom till sjukhuset, 1 tim 45 minuter efter olyckan var min fråga om och om igen, -hur är det med Morten? Var är jag? Hur långt är det mellan Tarragona och Salou? Hur är det med Morten…
Min hjärna gick på högvarv, ni som känner mig vet att det gör den för det mesta, men nu var det turbovarv och paniken & ångesten över att inte minnas var helt osannolik.
Jag varvade frågan om hur det var med Morten med att kastas mellan olika VM-deltävlingar, sträckor för att återigen fråga hur långt är det mellan Tarragona och Salou och så var det såklart frågan igen, hur är det med Morten?

Min mamma kämpade på med att prata världsspråket Engelska, inte mycket värt i Spanien kan jag lova… Första input var efter röntgen, -ni kan åka hem till Hotellet snart!
Jag var nästintill okontaktbar och började må illa, fick en spruta för illamående.
Några minuter senare en ny spruta, för smärta, varför?
Brutet revben som låg mot aortan, ny vändning, ni måste stanna kvar för observation…
Det var som en ”lek” för mina föräldrar;” rita, gissa, springa”
Till avdelningen för observation hette det, men NO, NO inga uppkopplingar eller koll.
Minns att mamma väckte mig flera gånger (en gång i timmen) för att ha ”mamma observation” för någon annan koll var det inte…
Jag sov som en gris till smärtorna var för stora och då klingade jag på klockan och fick en ny morfin-kick… Jag vet, fruktansvärt att säga men jävlar så gött en mådde då…
Nya röntgen och scanning eller vad det nu heter och nu var det inte aortan som var i kläm, riskzon utan artären…, En berg och dalbana utan like med STORA språkförbristningar!
Tack SBF och Maria Andersson för hjälpen med kontakten till vår förbundsläkare Jan-Erik Berglund.
Det var en otrolig hjälp att få support och råd i en situation där man bara är ”liten”.
Vår önskan var bara att få komma HEM och mycket tack vare vår lokala sponsor; ”Poc a Poc” restaurangen i Salou och ägaren Marcel Vos som hjälpte oss med språket och översatte alla termer så fick vi tillåtelse att flyga hem på måndagen, men på egen risk.
Det var en smärtfylld flygresa men ändå så tacksam över att få landa i Norge/Gardemoen med Morten och min familj!
Jag har i dag varit på Karlstad sjukhus och kan bara säga TACK för Svensk sjukvård, nu känner jag mig lugnare och vet att allt är kollat och dokumenterat på Svenskt sätt = jag vet och förstår.
Min minnesförlust från de närmare 9 timmarna är fortfarande ett stort svart tomrum.
Men jag vet att Morten mår bra och det är viktigt för mig, det andra får helt enkelt komma då jag nu skall ge mig tid att minnas. Kanske kommer jag aldrig att minnas händelseförloppet…
Jag vet det viktigaste, vi klarade oss och hade turen på VÅR SIDA!






    Publicerat av; Fredrik, 2012-11-20 22:08.



17
# Ni missar väl inte...


» ... årsfesten!


    Publicerat av; Fredrik, 2012-11-17 11:15.



02
# FIA WRC Academy - Q/A with Fredrik Åhlin.
» Q: How long have you been rallying for?
A: Since 2008. For the first two years I was competing in youth rallies with no pacenotes, and then my first ‘proper’ year was in 2010.

Q: What was your first rally car?
A: It was a VW Polo .Group N1 – it had a 1400 engine and 95 bhp.

Q: Which rally would you most like to win and why?
A: Rally Finland – after the past two years I have had there it would be great to go there and win with a perfect rally. I would also like to win Rally Sweden as that is my home event.

Q: Which driver, past or present, would you most like to compete against and why?
A: Carlos Sainz, I am not sure why, but he was always my favourite driver growing up.

Q: What is the best piece of advice you have been given?
A: I have had a lot of good advice over the year, but the one that stands out and probably makes most sense was from Mr Phil Short in Germany this year. He said, ‘stay on the road please Fredrik’ – I thought that was pretty good advice!

Q: What is your most memorable rally moment and why?
A: When I won Rally Karlstad for the first time. It is my home event, and that win meant that I went on to contest six rounds in the WRC the following year.

Q: What would you do if you weren’t rallying?
A: I’m not sure, but I was always very interested in mathematics at school so maybe something on the engineering side.

Q: What is the most important thing you hope to get out of the FIA WRC Academy this year?
A: At the beginning of the season, I wanted to win the prize at the end of the year. Obviously things are a little different now so it is all about experience. I am still a young guy so the more experience I can get the better – and the WRC Academy is definitely the best place to do that!

Q: How has your participation in the WRC Academy been received in Sweden?
A: It has been quite good actually. Obviously when the results are not so good, there isn’t a lot to say, but I think Sweden has a better understanding of how the WRC Academy works now. This year in particular there has been a lot of talk about how quick us young guys have been going in small cars which is really good. People have started to understand that if a young guy wants to make a name for himself, then the [WRC] Academy is the place to do it.

Q: Have you found the WRC Academy training useful?
A: All of the training has been really useful, but for me the ‘Meet the Driver’ sessions have been especially good. No where else would we have the chance to chat to these guys and for them to take time out of their preparation to share their thoughts and answer our questions, it’s been great!

Q: How will you be preparing for the next round in Spain?
A: We’ll approach Spain in the same way we have approached all the rallies this year. Ok there is not so much pressure now, so we can go out and have some fun. I hoped to do a gravel test back home in Sweden, but winter has come early so it has just been about preparing myself physically and making sure that I am fully relaxed ahead of the event.

Q: What is the plan for you next season?
A: We’re looking at a few options. I have had two years in the WRC Academy now so I think it will be something different. Maybe some more rounds in the WRC, or perhaps a programme in the ERC. For sure we are looking at a lot of options.



QUICK FIRE QUESTIONS…

Q: Gravel or asphalt?
A: Gravel.

Q: Twitter or Facebook?
A: Facebook.

Q: Book or film?
A: Film – but I like reading too.

Q: Tea or Coffee?
A: Coffee.

Q: Where do you live?
A: Karlstad – it is where Rally Sweden is based.

Q: What is your job?
A: Instructor for Audi Driving Experience.

Q: What is your favourite food?
A: Pasta.

Q: What’s your favourite music?
A: House.

Q: What are you scared of?
A: Open water.

Q: If you were an animal, what animal would you be and why?
A: A cheetah – the fastest animal on land.

Q: Tell us something about your co-driver.
A: Sometimes he thinks he is about 12 years old!

Q: Tell us something most people don’t know about you.
A: This one is quite bad, but I will give it to you – when I was 12 I finished fifth overall in the Swedish Pokemon Championship.

Q: If you were stuck on a desert island, which three items would you take with you?
A: My iphone, a book and my cousin Erik – he lives about five minutes from me and we hang out a lot together.


    Publicerat av; Fredrik, 2012-11-02 14:56.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 42 43 »



© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.