Kajs Print & Dekor

   
Mats Bilar

   
GN Motorsport

   
Onebet

   
Kajs Print & Dekor

   
Malexander Rallyvideo.

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
ABS Motorsport AB

   
Onebet

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


25
# Korea och Finland nästa!


» Jag firade en typisk Svensk Midsommar i Leksand tillsammans med några rallykompisar och det var bara helt sjukt så många människor som var i ”gropen” för att dansa runt midsommarstången.
Min familj har firat midsommar genom åren i Gessån/ Säter som också ligger i Dalarna, det har varit unikt då det är en hel by med familjer som alla är släkt med varandra på något sätt.
Nu är jag i packartagen igen, flyger till Korea för några dagars arbete med Audi. Jag hoppas att det kommer fungera med internet uppkoppling så att jag kan skriva och skicka foton från eventet.
Nästa rally som väntar är ett rally som ingår i Finska rallymästerskapet 13-14 Juni i Kouvola, hoppas både på bra träning och att äntligen kunna få komma i mål…


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-25 18:10.



21
# Grekland tog hårt även på Recce bilen


» Grekland tog väldigt hårt på Rally bilen, men även mina Skoda Motorsport byggda Octavia fick sig en hel del tuffa smällar nere i Acropolis. Så nu ska vi börja renovera upp allting så det är i toppskick inför kommande tävlingar, idag tog vi av fjäderbenen som ska iväg och få en översyn. Vi fick ju problem med vänster fram i Grekland och här ser ni en bild på precis hur vi fick användning av det dom kallar "bush man mechanic" som vi faktiskt fick en lektion i innan starten av tävlingen för just sådana situationer. Varför ska man då ha en Recce bil i topptrim för?
Jo anledningen till det är att genomkörningen på Vm är ofta väldigt tight och det gäller att faktiskt hålla dom tillåtna 90 km/h under Reccen hela tiden för att man ska hinna ta dom välbehövliga pauserna mellan dom långa sträckorna. Det är faktiskt den här delen som är den tuffaste under hela veckan då det kräver enorm fokusering och med det tempot som hela tiden trappats upp i Wrc Academy så är just noterna livsviktiga att dom stämmer inte bara till 98% utan hela vägen annars har man inte en chans mot alla dom andra duktiga förarna.
Nu ska jag ta midsommar ledigt och kommer göra en uppdatering under helgen inför nästa veckas spännande äventyr

// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-21 00:01.



17
# Audi E-tron


» Jag har hade många olika passagerare under några dagar då jag körde transfer under EU Toppmötet i Horsens för Audi.
Vår Svenska miljöminister Lena Ek var på plats under mötet, men det var Danmarks miljöminister Karen Elleman som jag fick bjuda på en tur i regnet med en av de Audi e-tron bilar som fanns på plats.
Elmotorn ger 102 hästar, ett vridmoment på 150 Nm och en acceleration från 0 till 100 Km/h på 10,2 sekunder. Maximerad toppfart till 130 Km/h och förbrukningen ligger på -0,19 l/milen som motsvarar ett
CO2-utsläpp på 45 g/km. Man kan köra 5 mil helt avgasfritt + 20 mil om du kör med Range extender. Litiumjonbatterierna är en stadig klump med en vikt på cirka 150 kg, (Audi e-tron väger bara 1.190 kg) det mesta är elektromekaniskt styrt såsom elektriskt aktiverade bromsar med flytande ok, ”brake by wire”. Du kan fylla på ny energi genom att ladda batterierna via ett 380-voltsuttag, att ladda tomt batteri tar 3 timmar.
Vi kanske får se en Audi bil till ZERO RALLY 2013…
//F

Vila i frid Gareth Roberths...


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-17 23:21.



14
# Det finns ingen ursäkt, dock en förklaring.


» Det finns ingen ursäkt, dock en förklaring

Jag tror att ibland måsta man låta sig få falla ända längst ner i ”bryta-ihop-diket” för att sedan verkligen kunna orka komma tillbaka på bästa sätt.
Precis så kändes det efter att vi slutade vårt rally långt nere i ett dike på den avslutande etappen av Rally Akropolis.
Därför är min sammanfattning, rallyt i Grekland började som det slutade…
Det är min korta men dock ursäkt för att jag inte skrivit en rad på så länge.

Redan den kvällen som jag bröt på första sträckan i Grekland påbörjades en aktion, helt utan min vetskap…
-killen måste komma i en bil som håller över mållinjen, -jag tar hand om bilen och ser till att den är startklar så snart som möjligt sa en annan, -jag tar kostnaden för renoveringen av motorn sa nästa…

Vänner, kompisar och samarbetspartners har under tiden då jag kämpade i Grekland sett till att min Ford Fiesta kommit till Janne Westlund i Kopparberg som lyfte ur motorn efter att vi tvingades bryta i SSR med motorproblem; Henke Hedlund fixade kontakten till Ultra motor för att renovera den och dessutom är en av alla de vänner, kompisar och samarbetspartners som hjälper till att få allt i trim igen…
Jag har själv trimmat mig ner till vikten som jag hade i grundskolan och laddat mig själv på alla bästa tänkbara sätt, nu kör vi IGEN!
// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-14 11:33.



25
# Dag 2 av acropolis klart


» Nu var dag 2 avslutad i Grekland, Torsdag startade så illa som det bara kunde med förlorat oljetryck och vi trodde redan då att tävlingen var över! Men grabbarna på M-sport fixade ihop bilen och vi har idag kört i ett tryggt och bra pace bara för att komma runt och få erfarenheten. Men som vanligt den senaste tiden ska det aldrig gå problem fritt för oss och vi avslutade dagen med oljeläckage i växellådan den här gången, Vi fick jobba frenetiskt med bilen där vi tömde ur all olja, torkade rent med en balaklava och tryckte upp kemisk metall där läckan var! Efter det tog vi Motorolja och fyllde upp med istället och det funkade i 200 km tills vi kom tillbaka till Service! Nu är har vi bytt halva bilen på service och vi tar nya tag i morgon!
Här i Grekland gäller det att jobba konstant med bilen på alla transporter och här har vi justerat styrstaget och gjort hjulbyte, Hard Work!!!
// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-05-25 20:13.



25
# Full stack igen
» Trots sprucket oljetråg och en ovisshet om fortsättning i rallyt så har teamet gjort en jätte insatts, så idag blir det omstart.
Hoppas dom kan köra upp sig i fältet på dom tuffa grekiska vägarna.

// Erik


    Publicerat av; ''Kusin Eriks betraktelser'', 2012-05-25 07:48.



24
# Start av Rally Acropolis
» Nu har precis Fredrik och Morten åkt över rampen i Aten, så nu är starten klar :) Nu snart är det dags för dagens första och enda sträcka, nu håller vi tummarna för att det går bra. Lite nervösa var dom allt grabbarna :) Tyvärr krånglar det lite med att lägga bilder, ska försöka fixa det!

// Erik


    Publicerat av; ''Kusin Eriks betraktelser'', 2012-05-24 17:57.



24
# Vilka vägar......


» Idag har vi kört test inför helgen, allt gick enligt planen och känslan finns verkligen där efter South Swedish Rally. Recce gick helt okej, vi hade problem med stötdämparna på Recce bilen då dom helt enkelt inte riktigt klarade av påfrestningarna som uppstod av dom helt enormt dåliga vägarna som finns här! Men både jag och Pontus "överlevde" reccen så nu är det bara den enkla biten kvar, att göra samma sak på tävlingen. Det har också varit varmt här nere under dom senaste dagarna med temperaturer upp till 35+ på sina ställen! och att då totalt reka 210 km special sträckor i en bil utan AC är ingen lek, Känslan här nere är att bara Reccen är ett äventyr i sig själv!
vi är riktigt laddade och det finns egentligen bara ett mål med helgen, det är att stå överst på pallen och verkligen studsa tillbaka i kampen om årets JVM-titel!
// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-05-24 12:42.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 [39] 40 41 »



© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© TL Däck & Motor, Säter.

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Torstein Eriksen.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.