Rally reportage från 2001

Här kan ni läsa reportage om rallytävlingar som vi besökt under året 2001. Här kommer vi att skriva rapporter och reportage fån de olika tävlingarna och då ska vi försöka skriva lite för varje klass och då lite om de olika förarna som låg i topp under tävlingen. Reportage från förra årets tävlingar finner ni under "Reportage 2000".


Tävlingar 2001:


01-10-27: Marknadsnatta, Västa Östergöta MK. Final i ÖÖM, Stockholms DM, KRC.
Årets upplaga av Marknadsnatta var som vanligt final i ÖÖM och denna gång var det även final för Stockholms DM och KRC. Tävlingen kördes över 5 ss av rätt så bra kvalité för att vara den här årstiden. Många sträckor har körts tidigare år men nu i annan riktning. Bland annat så var årets ss1 och 5 med i Marknadsnatta 1999 fast i motsatt riktning och att årets ss1 var 1999 års ss5. Man hade fått ihop ett startfält på nästan 200 bilar. Bland de fyrhjulsdrivna ekipagen så var det ett 15-tal startande bland a-förarna. Ericsson-Motorsport var på ss1 och 5 vilka på ett ställe nästan gick ihop med varandra så man kunde se bilar på både ss1 och 5 samtidigt. Vi såg ej några resultat innan vi åkte hem och skrev detta så därav är det inte säkert att de resultat vi skrivit stämmer men vi går efter vad vi hört från andra. Favortier till totalsegern var Mats Thorzelius i sin Toyota Corolla WRC eller Eddie Hörbing i sin Ford Escort WRC. Men även en del andra förare med bilar och förarkapacitet fanns på startlinjen och det var då Kjell Hansson, Mats Lindwall, Mats "Hoppe" Karlsson och Jari Saarinen. De som inledde bäst på ss1 var inte helt oväntat Thorzelius och Hörbing. Även Saarinen och Pierre Andersson gick starkt från start. Bland de tvåhjulsdrivna ekipagen så var de b-föraren och seedade Johan Vårdstedt som inledde bäst strax före den andre seedade b-föraren Daniel Damberg. Johan kom dess värre aldrig till målet på ss1. För efter cirka halva sträckan så slog han i en sten på innern i en högersväng så att något i styrningen gått sönder och han for av vägen i nästkommande vänstersväng. Även den golfåkande Anders Johansson hade problem på förstasträckan och for av vägen inte långt efter starten. Tills att förarna hade kommit till ss5 så hade många tvingats bryta tävlingen efter avåkningar och tekniska problem med bilarna. På ss5 så hände en olycka vilken tvingade in ambulan på sträckan och därav en försening. Det var Kent Larsson som åkte på en sten på innern i en lätt högersväng där man håller fullt och har även gjort det eftersom det är en lång raka före denna sväng. (Samma sten som Allan Sundström slog bort ett hjul på sin Lancia 1999.) Denna smäll gjorde att co-drivern inte mådde speciellt bra därefter och ekipaget stannade för arr påkalla hjälp. Först trodde man att co-drivern blivit förlamad men det verka som det släppte allt eftersom men man förde honom till sjukhus för observation. På den här sträckan så var det inte många av bilarna som såg lika dana ut som vid start någon timme tidigare. Volvo 240 åkarna Magnus Karlsson och Daniel Damberg hade bland annat möblerat om sina bilar. Efter som vi inte vet några resultat efter att det här reportaget skrev så är vi ej helt säkra men enligt ryckten så var det Mats Thorzelius som tog hem segern. I grupp H så tror vi att det var Magnus Karlsson som vann.


01-09-29: Vätternrallyt, Norrahammars MK, Gränna MK. Final i SSM, DM, VOC-Sverigeserien. Deltävling i 3x10.
Årets upplaga av Vätternrallyt ingick i SSM och var där finaltävling. Lika så finaltävling i VOC-sverigeserien och DM. Näst sista deltävlingen i 3x10 Veterancup ingick. Tävlingen kördes över 5 ss som var av riktigt bra kvalité. Det var också 5 riktigt utslagsgivande sträckor där man lät kunde hamna utanför vägen om man inte följde noterna för det fanns många luriga partier utefter bansträckningen. Totalt så hade man cirka 180 förare anmälda. Ericsson-Motorsport var på ss1 och 5. På ss1 var vi vid första vägbytet. På ss5 så var vi vid Mårtenstorp strax före mål. Här vill vi ge ett stort TACK till banchefen som vi fick åka med till Mårtenstorp. I VOC klassen för a-förare så var det Joakim Hallqvist från Kinds MK som tog hem segern efter snabb åkning hela dagen. Bland b-förarna så var redan Henrik Levin klar segrare redan innan denna tävling men han kom ändå till start. Men hans färd slutade våldsamt och med demolerad bil och därmed ingen seger i finaltävlingen. Men han var inte ensam som skrotade bilen under tävlingen. Det var inte många av originalarna som var hela när de kom in till målet. På SS5 strax före mål var det två riktiga rullningar men som tur var utan personskador. Där vi stod en bit före "rullar stället" så var det många som kanakde ut för långt men kunde fortsätta och strax efter där vi stod så var det en del som gick upp på en sten på innern och tvåhjulade lite. Bland de fyrhjulsdrivna ekipagen så var det inte helt oväntat Kristoffer "Stoffe" Nilsson som segrade 27 sekunder före Mats "Hoppe" Karlsson i en Ford Escort Cosworth. Trea slutade den vilt sladdande Mats Adielsson som använde hela vägens bredd denna tävlingen. Fyra slutade Urban Stacke med sin Mitsubishi slagen med nästan en minut. Nästan exakt en minut efter segraren slutade Pierre Andersson. Bland grupp H ekipagen så var det den rutinerade Kjell Fransson som vann exakt två sekunder före Fredrik Norberg som hade satt ena sidan i en sten. Efter Norberg kom Kalmarföraren Sam Heiding i en 940. Fyra slutade Håkan Ståhl och femma Mathias Bengtsson från Ryd i sin Volvo 240. Bland Veteranerna så blev det många "misshandlade bilar" och de flesta blev faktiskt på slutsträckan där vi stod. Men först till vilka som kom imål på bra placeringar. Klassen 0-1400 vanns av Jårs Damberg före Tommy Svensson i sin Kadett. I den större klassen 1401- så var det Stig Kristiansson som vann före Kenneth Waltersson. Trea slutade Bo Axelsson som var anmäld i sin Ford Escort MK1 men som kom till start med sin röda Porsche 911. Efter honom så kom Mats Svensson och Stig Bengtsson i sina Volvo bilar, PV respektive Amazon. På slutsträckan där vi stod hamnade först Göran Holmqvist med sin saab 96 ute i diket men kund fortsätta med bara någon tappad sekund. Sedan var det de båda Cortinornas tur att misslyckas och det var först Kenneth Waltersson som kanade ut men kunde fortsätta. Sedan var det Jan-Olof Blixts tur att sätta Cortinan i diket. Men detta tog lite mer tid efter att han slagit i lite stolpar och stena vilket gjorde en liten justering av bakhjulet. Han rullade sakta mot målet och kom imål men med stor tidsförlust. Även Porsche föraren Bo Axelsson misslyckades i den här svängen och var ytterst nära att sätta Porsche sidan i staket men klarade sig utan några skador.


01-09-08: T-Turen, SMK Motala. Super Mästerskapet, Tjej RM, VW Cup, KRC.
Årets upplaga av T-Turen ingick bl.a. i Super Mästerskapet och det hade då lockat dit Mats Jonsson och Eddie Hörbing med sina WRC Escorter. Mats Adielsson Subaru. Tobias Gustavsson, Joakim Noren och Håkan Blomström i Mitsubishi bilar. Per-Åke Ringh och Tobias Johansson i Toyota Celica respektive Audi 80. I grupp H så var ett flertal Corollor med och så många Golfar av hög kvalité efter som tävlingen ingick i VW Cup. Något som var konstigt var att tävlingen bara kördes över fyra SS. Igentligen bara 3SS och en liten SP på Dunteberget. Tyvärr så regnade det så att sträckorna blev lite uppkörda men de verkade ändå klara sig rätt bra och som tur var så var det bara ett 130-tal startande. Något som var väldigt lustigt var att man till ss2 blev hela en och en halv timma försenad och tydligen berodde detta på en bärplockare som hade irrat sig ut på fel ställe men varför skulle detta behöva ta 1,5 timme? Ericsson-Motorsport var på ss2 och 4. På ss2 vid 4:e vägbytet, gick över en cement plan vid Kvarn, och på ss4 var vi vid 2 vägbyten strax inpå varandra nästan mitt på sträckan. (Det var vid den lada som Per-Åke Ringh körde in i förra året.) Eftersom vi inte sett resultaten så vet vi inget exakt utan utgår efter våra mellantider. Men där vi klockade förarna så var det Mats Jonsson som var snabbast före Eddie Hörbing. Det var samma ordning på båda sträckorna vi var på så vi antar att det var Jonsson som vann tävlingen före Hörbing. I grupp H gänget så var det Thunström, Leif Petersson och Björn Blomqvist som var snabbast och även detta på båda ställena vi stod på. Här vågar jag mig inte på att gissa vem som vann.


01-08-25: Dackefejden, Wäxjö MS. SSM, Tjej RM, VW Cup m.fl.
Årets upplaga av Dackefejden gick över 9 ss som var av rätt bra kvalité. Tävlingen ingick i SSM, Tjej RM, VW Cup och Gotlands BF. Vi på Ericsson-Motorsport var på ss1, 5 och 9. På ss1 var vi vid ca 1 km in på sträckan. SS5 var vid ungerfär på mitten av sträckan där det var 2 vägbyten tätt efter varandra och vi var vid det först. På ss9 var vi vid det 4:e vägbytet. Tävlingen hade lockat ca 170 förare. Totalsegraren var nästan utsedd innan tävlingen ens började och det var Roger Berglund. Han hade ingen direkt som skulle kunna hota honom. Det blev även en mycket enkelt seger med 9 raka sträcksegrar. Efter honom kom team kompisen Urban Stacke i sin Mitsubishi EVO 4:a. 3:a slutade John Nilsson. I grupp H var det däremot svårt att avgöra vem som skulle vinna. Efter som det förra helgen i Vimmerby var 1 sekund mellan de 3 bästa så kunde man vänta en riktig sekundstrid idag. Denna gång fanns ju också VW-Cup med och därmed några snabba VW åkande som kanske skulle kunna vara med i seger striden. Det var inte helt oväntat att Kjell Fransson skulle sätta högsta fart dirket med ny lagad bil. Men efter honom så var Fredrik Norberg med och även Per-Ola Chronwall och Örjan Eriksson. Det var dessa förare som var bland de bästa på alla sträckorna. Men det konstiga var att både Fredrik Norberg och Kjell Fransson gjorde ordentliga stoppsladdar och tappade några sekunder vid det vägbytet vi stod vid ss9 men ändå var snabbast på sträckan. Men till slut så var det Fredrik Norberg som vann före Kjell Fransson. Trea var förra helgens segrare Per-Ola Chronwall. Fyra blev mycket oväntat Tommy Brink med sin 240 Turbo. Femma slutade Örjan Eriksson i sin Golf. I grupp A/N så var det bara 2 starande och det var Sven-Olof Fröjd och Hasse "Gas" Gustavsson. Ende föraren i mål var Gustavsson. I grupp E så var det inte denna gång Magnus Robertsson som vann utan Jonas Åkesson före Niklas Melin. I VOC Elit så var det Per-Martin Persson som vann före Joakim Hallqvist. Nya Veteran vanns av Thomas Leijon från Norrahammar. Tjej Rm vanns av Charlotta Henningsson. Tvåa blev Carina Ohlsson före Fia Nordgren och Lena Ekström. I 3x10 VeteranCup så var det Porsche åkaren Stig Kristiansson som vann före Stig Bengtsson i en Volvo 122S.


01-08-18: Emiltrofén, Vimmerby MS m.fl. SSM, KRC, m.fl.
Årets upplaga av Emiltrofén ingick i VOC All champion, VOC Sverige serien, KRC plus det vanliga DM och SSM. Tävlingen hade lockat över 200 förare p.g.a VOC och KRC. Tävlingen kördes över 6 utslagsgivande ss av varierande kvalité. Vissa vägstumpar höll över för väntan medan vissa platser var helt uppkörda. Men över lag så var de riktigt fina med stenmurar och stenar tätt intill vägen vilket gjorde en del skador på vissa bilar. Ericsson-Motorsport var på ss1 och 6 vilka var av bra kvalité. På första sträckan så var vi ca 500 meter in på sträckan vid en höger sväng. På ss6 så var vi allt från det fjärde sista vägbytet till det sista. Bland de fyrhjulsdrivna fanns det tre segerkandidater och dessa var hemma föraren Mats "Hoppe" Karlsson, Tranås föraren Roger Berglund och så Subaru åkande Kristoffer "Stoffe" Nilsson. Det var mellan dessa det skulle stå. Berglund som inte haft någon vidare tur i SSM tidigare satte nu full fart direkt. Berglund toppade första sträckan och efter följde "Stoffe" med någon sekund sämmre tid och sedan "Hoppe". Dessa tider höll sig även i fortsättningen fram till sista sträckan där "Stoffe" istället tog en sträckseger. Så segrare bland de fyrhjulsdrivna var Roger Berglund från Tranås före Kristoffer "Stoffe" Nilsson och Mats "Hoppe" Karlsson. Värt att notera var att förste VOC´aren Tomas Israelsson inte kom längre än 400 meter innan den dagen var förstörd. Visserligen kom han vidare men tappade många dyrbara minuter. Även en av KRC förarna hade problem vid detta stället där en dum stne på yttern lätt ville vända runt bilar. Även en del mindre incidenter inträffade där vi stod. En av Östgöta VOC´arna bromsade rätt fram och flyttade bak sitt ena framhjul så att bilen var okörbar. Även en annan VOC hade problem och kom väldigt långt ut men klarade ändå diket som lätt kunde stoppat hans vidare färd. Näste förare som hade problem på ss1 var Per Levin som begick ett litet misstag och hamnade rätt som det var i det halvdjupa diket så att publik fick lyfta upp. Detta gjorde att efterföljande Håkan Ståhl fick bromsa ned och tappa en del sekunder. Bland de 2wd grupp H bilarna så var det hemmaföraren Kjell Fransson som inledde sträckan bäst men fick sedan bryta på den efterföljande sträckan. Men denna tävling skulle inte bli lik de andra i resultatlistan. Den blev en helt oväntad segrare och det var Per-Ola Chronwall som vann i sin "gamla" Ascona. Därefter följde Christian Svensson i sin Opel Corsa 0,1! sekunder efter Chronwall. Därefter så var det ett lite större hopp ned till tredjeplatsen för det var hela 0,9 sekunder efter tvån. Trea blev förra årets SSM vinnare Fredrik Norberg. Så det var alltså 3 förare inom 1 sekund. 4;a kom bäste Volvo förare och det var Håkan Ståhl. På en 5:e plats slutade Mattis Olsson i sin gula Golf. I grupp E så var det inte helt oväntat Magnus Robertsson som vann igen. Bland VOC´arna ELIT A-förare så vann Joakim Hallqvist. I Nya Veteran så kom bara 1 förare imål och det var Urban Borg i sin gröna Volvo 140. I KRC, Klassiska RallyCupen, klass 1 så var det Per-Olof Flogner i sin vita Mini Cooper. I klass 2 så var det Jan-Olof- Blixt i en Ford Cortina Lotus som vann. I den 3:e klassen så slutade Sven-Olof Jägerstetd i en Volvo Amazon som vann. Och så slutligen resultaten i den så kallade "Porsche klassen". Vinnare där var Magnus Wigren i sin gröna Porsche 911 före Stig Kristiansson.


01-08-12: Kvarnrundan, MSK Kvarnvingarna. ÖÖM, Suzuki Cup.
Årets upplaga av Kvarnrundan ingick i ÖÖM och Suzuki Cup. Tävlingen kördes i år över hela 6 ss som gick på Prästtomta skjutfält och lite precis utanför. Vägarna var av riktig kanonkvalité, till och med bland de bästa vi sett i år. Ericsson-Motorsport var på ss2 och 6 och de var så nära vilket gjorde att man han se alla bilar 2 gånger. På ss2 var vi vid sista vägbytet och på ss6 var vi vid första vägbytet. Tyvärr så hade inte grupp H lockat så många startande men det var bra fart på de som fanns med. Redan från start så syntes vilka som skulle vara med i tätstriden. Det var Magnus Karlsson, Stefan Kemle och Per-Arne Ljung som hade det högst tempot. Både på ss2 och 6 så var dessa de tre bästa mellantiderna som vi tog. Slutställningen i grupp H blev där av att Per-Arne Ljung vann i sin Opel Kadett före Volvo åkarna Magnus Karlsson och Stefan Kemle. Bland de fyrhjulsdrivna så fanns många som kunde vara med och slåss om plats 2 och nedåt. Första platsen verkade rätt säker eftersom Jari Saarinen fanns med och han brukar ju vinna om nu inget oförutsett händer. Saarinen var snabbast på både ss 2 och 6 vid våra mellantider. Men Mitsubishi åkande Tobias Gustavsson hängde med bra. Inte helt oväntat så blev det också Jari Saarinen som vann före Tobias Gustavsson och därefter följde Galant åkande Pierre Andersson. Saarinens tid var 37,14,00. Tobias tid var 37,43,20. Pierres tid 38,14,40. Bland H så var tiderna följande. Per-Arne Ljung hade 38,31,00. Karlssons 39,22,60. Kemle 39,55,00.


01-08-04: Skilling 500, Skillingaryds MK. SSM.
Då var det dags för årets upplaga av Skilling 500 som arrangeras av Skillinaryds MK. I år kördes tävlingen över 6ss som var av mycket bra kvalité. Något som var mycket konstigt var att tävlingen bara hade lockat ett 150-tal förare mot vanliga 200 i SSM. Ericsson-Motorsport var på ss1, 3 och 5. SS1 var vi strax efter första vägbytet, ss3 var vi vid första vägbytet och på ss5 så befann vi oss mitt på sträckan. Som väntat så skulle det bli den vanliga sekundstriden i toppklasserna. I H4wd så var det hela 10 startande och segerkandiat var Kristoffer "Stoffe" Nilsson med sin Subaru, men skulle Mats "Hoppe" Karlsson ha en bra dag så skulle han kunna blanda sig i striden. "Stoffe" var totalt snabbast vid de mellantider som vi tog på sträckorna där vi var. Därefter så följde "Hoppe", Stacke, Leif Nilsson m.fl. Det var till slut Kristoffer Nilsson som vann grupp H4wd och även totalt på tiden 24,39,7. Där efter så följde "Hoppe" på tiden 24,43,3. Trea i klassen och även totalt blev Urban Stacke som är från Skillingaryd. I klassen H2wd så fanns många segerkandidater med och segern skulle som väntat stå mellan Volvo eller Ford. Det var då Volvoåkarna Ståhl, Karlsson, Heiding och Fordåkaren Kjell Fransson. Dessa 4 förare körde nästan sekundlika på sträckorna, enligt våra mellantider. Denna gång så var det äntligen den rutinerade Ford Escort åkaren Kjell Fransson som fick stå överst på prispallen i grupp H och som total 4:a i hela tävlingen. Därefter så följde 240 åkaren Håkan Ståhl och 940 åkaren Markus Karlsson. I grupp E så var det inte helt oväntat Magnus Robertsson som vann i sin segerrika Volvo 740. I klass Nya Veteran så var det bara 2 förare som kom i mål och det var Vetlandaföraren Urban Borg som tog hem segern. I H2wd B-förare så var det Kristian Johansson som vann överlägset. Hans tider skulle räckt till en 4:e plats bland A-förare grupp H vilket är mycket imponerande. Han hade tiden 24,48,8. I bland veteranerna i 3x10 Veterancup klass 1401cc och uppåt så var det Porsche åkaren Stig Kristiansson som vann före Kenneth Waltersson i en Ford Cortina GT. Där efter så följde Lennart Gustavsson i en Ford Mustang och Bo Axelsson i en Porsche 911.


01-06-30: Holmen Skog rallyt, SMK Östgöta. ÖÖM, Super Mästerskapet, Suzuki Cup.

Holmen Skog rallyt ingick i både ÖÖM och Super Mästerskapet. Rallyt kördes över 4 ss vilket var en eller två för lite för att vara Super Mästerskapet. Ericsson Motorsport var på ss1 och 4. Första sträckan var av SM kvalité, det var bara vid vissa bromspunkter som sträckan nöttes upp men annars inget uppkörd. Men när man kom till ss4 så var det nästan snudd på katastrof. För det första så fanns det vägbommar vid infarten så redan där förstod man vad det skulle bli för typ av väg. Alltså en väg som nästa aldrig körs på vilket gör en att den inte har den där riktiga ytan utan bara löst grus överallt. I våras då man först tänkt att köra tävlingen men var tvungen att ställa in hade man ett riktigt stort startfält i alla klasserna där det säker var mellan 20 och 30 4wd bilar hade nu krympt. Men enligt anmälnings listan på nätet så skulle det ändå bli många 4wd bilar nu men när väl tävlingen kördes så var det inte alls många på plats. På ss1 stod vi en bit in på sträckan vid ett litet krön där många lättade lite från marken. Tills denna plats så var det Mats Jonsson som gick snabbast före Eddie Hörbing, Mats Adielsson. Den värsta otursgubben var Mikael Lindqvist som knappt körde en kilometer innan han åkte av. Det var i den första riktiga svängen som de på något sätt tappade kontrollen över bilen och åkte rätt av in bland en massa träd och annan vegetation. Bilen så inte alls rolig ut efter den smällen. I grupp H så var det Thunström före Leif Pettersson. Eftersom det enbart var 4 sträckor så han man inte se så mycket mer än de 4 hjulsdrivna och grupp H innan man lämnade sträckan för att åka till sista. Här så var det återigen Jonsson som var snabbats före Hörbing. Det var sedan också Mats Jonsson som vann Holmen Skog rallyt före Eddie Hörbing. Trea i klassen blev Tobias Gustavsson i sin Mitsubishi Lancer EVO 4. I grupp H så var det Leif Pettersson som var snabbast före Thunström. Det var även den här ställningen som stod sig in till mål. I de andra klasserna så kan vi inte här häller berätta hur det gick eftersom vi lämnade den här sträckan också efter H bilarna. Men en sak som var säker var att sista sträckan skördade en hel del bilar. Hur det gick för B och C-förarna vågar man knappast tänka på eftersom inte ens alla A-förare han igenom innan plåtarna började att slå i under bilen. När vi gick i från sträcka så stod bl.a. Mats Lindwalls team och även Team BMS, Jari Saarinen och väntade på att rallyt skulle ta slut så de fick hämta upp sina bilar. Det är inte helt säkert att resultaten blev som vi skrivit eftersom vi lämnade Norrköping tidigt och men då precis hade hängt upp en del av resultaten så det kan ha blivit ändringar.


01-06-16: Kullingstrofén, Kullings MS. Super Mästerskapet, Tjej RM, VW Cup, m.fl.

Då var det dags för årets upplaga av Kullingstrofén som i år bl.a. ingick i Super Mästerskapet, VW Cup, Tjej RM m.fl. Tyvärr så hade man inte fått in mer än 113 anmälda vilket var mycket dåligt i och med att Super Mästerskapet ingick. Tävlingen kördes över 5 SS av mycket bra kvalité förutom ss5 som blev mycket uppkörd mot slutet men detta uppkom troligtvis av det ös regn som välde ned. Ericsson-Motorsport var på SS1 och 5. På första så var vi strax före första vägbytet. På ss5 så var vi cirka 1 km från mål. Det var "bara" 5 fyrhjulsdrivna i bland A-förarna och det var Mats Jonsson, Eddie Hörbing, Mats Adielsson, Kenneth Bäcklund och Lasse Söderström. Inte helt oväntat så var det Jonsson och Höbing som satsade hårdast och körde för en totalseger. Men även Bäcklund försökte hänga med i sin grupp N Lancer. Jonsson och Hörbing körde nästan lika på alla sträckorna men vid slutmålet så skiljde 3 sekunder mellan dem och då till Eddie Hörbings fördel. Eddie vann på 24 minuter och 51 sekunder mot Jonssons 24 minuter och 54 sekunder. Där efter så följde Bäcklund som spurtat sig till en tredje plats bland de fyrhjulsdrivna. Han låg i mål enbart 2 sekunder efter Jonsson trots att han var nära att åka av på sista sträckan. 4:a i mål i fyrhjulsklassen var Mats Adielsson som först kom i mål efter 26:27;00 och därmed rejält distanserad. I grupp H så var de flesta Toyota Corollorna med. Det var till slut Carina Hermansson som vann med tiden 26 minuter blankt före Fredrik Eljas som var 13 sekunder efter som hade Thomas Thunström 17 sekunder efter sig. Därefter följde Leif Petersson 6 sekunder efter Thunström. Fyra i klassen blev Mats Persson i sin snabba Opel Ascona. I Volvo original gänget, (a-förare) så segrade Claes Pettersson och i grupp N så tog Arne Göthe hem segern. Och till slut så kommer vi till B-förare Nya Veteran. Där fanns det 2 ekipage som startande och 2 som kom i mål. Det var Arne Johansson i sin mycket fina Ford Escort MK1 och så Göteborgaren Bo Axelsson i sin röda Porsche 911. Dessa 2 ekipage åkte mycket lika på sträckorna och i mål skiljde bara 1 sekund i Arnes favör. Han kom i mål på 30:12;00.


01-06-10: Midsommardansen, Ljungby MK. SSM, DM.

Då var det Ljungby MKs tur att arrangera sin Midsommardansen som ingick i DM och SSM. Tävlingen kördes över 5ss av god kvalité. Ericsson-Motorsport var på ss1 och 5. På ss1 så var vi 2 svängar före mål men man såg även målgången och på ss5 var vi en bit före mål. Bland 4wd bilarna så fanns inte Leif Nilsson och Joachim Carlström med efter som de åkte Öresundsrallyt och nu inte hade pengar att åka denna helgen också. Men istället så fyllde Mats "Hoppe" Karlsson och Mats Adielsson upp deras platser. Men även "Stoffe" och Björn Persson som nu mera satsar på att vinna SSM var med. Där Ericsson-Motorsport stod på ss1 så var det händelserikt. Den Subaru åkande Jan-Åke Karlsson hade gjort någon miss inne på sträckan och nu var John Nilsson i fatt inför de 2 sista svängarna men subaruåkaren vägrade släppa förbi så John fick ligga tätt bakom och missa en hel del tid. Mats Karlsson hade kört ifatt Adielsson vars bil inte gick som den skulle och han bröt sedan men Karlsson förlorade inte mycket tid där. Sedan var det "Stoffes" tur att köra men han hade problem med målsvängen. Gick för långt på innern och två hjulade men lyckades få ned bilen på hjulen igen men for då ned på en åker och tog med sig en av målskyltarna ned. Han fick en tid men det var många diskussioner om han skulle bli diskvalificerad eller ej för att han inte åkt igenom målskyltarna men han fick fortsätta tävlingen och vann sedan relativt enkelt före Mats "Hoppe" Karlsson som var 19,5 sekunder efter. Två sekunder efter Karlsson kom Persson imål med sin Mazda. Fyra i klassen var Urban Stacke och femma John Nilsson.
I grupp H2wd så var det ett riktigt getingbo med hela 38 förare anmälda. På ss1 var det Fredrik Norberg som hade klarat sträckan snabbast men tätt följd av Ståhl, Pontus Stridh och Markus Karlsson som nu var i toppform efter att han vunnit Kanonrundan helgen innan. Även på ss5 så var Norberg snabb men en vilt laddande Håkan Ståhl hängde med fint i tempot. Tyvärr räckte det inte mer än till en 5:e plats i klassen. Även Norberg som kört snabbt där vi såg honom räckte inte mer än till 4:e plats i klassen. 3:a i klassen var den alltid snabbe och rutinerade Kjell Fransson från Vimmerby. Tvåa i klassen blev SMK Östgöta föraren Pontus Stridh i sin blåa golf som i dag åkte snabbt utan några större missar. Men klassegrare blev Markus Karlsson från Lessebo MK med sin snabba och pålitliga Volvo 940. Tyvärr så blev ju denna klass splittrad efter den olycka som hände där en åskådare fått ett hjul på sig efter att en förare hade åkt av och slitit bort hjulet som då fortsatte sin egen väg och träffade illa på en åskådare. Detta fick vi reda på tack vare att en av grupp H bilarna hade fått problem med sin bil och stannade där vi stod för att kolla upp felet. Denne sa så att det kunde bli en lång paus om det nu blev något tävlande alls.
I grupp A/N så var det Sven-Olof Fröjd som vann före Hasse "Gas" Gustavsson. Den tredje bilen i klassen, Pierre Fransson fick bryta med elfel på första sträckan. I den stora grupp E klassen så var det åter igen Magnus Robertsson som tog segern med sin röda Volvo 740.
I 3x10 Veteran Cup så var det till denna tävling många samlade. Enligt programmet så var det 17 startande bland veteranerna. Det var ju inte helt oväntat att de båda Renault 8 Gordini bilarna med Martinsson som förare skulle gå fort. I klass 1 så var det Anders Martinsson som segrade före Jårs Damberg i sin Ford Anglia. I klass 2 så var det Jan-olof Blixt från Kolsva MS som segrade med sin Ford Cortina Lotus före Kjell Jansson från Sandviken i sin Volvo Amazon. På tredje plats i klassen slutade Kenneth Waltersson i en Ford Cortina GT. Tyvärr så kunde inte Stig Kristiansson ställa upp på grund av att han låg på sjukhus. Men en annan Porsche åkare var på plats och det var Bo Axelsson i sin röda Porsche 911 som tog fina sträcktider på ss1 och 2 men som sedan tvingades bryta.


01-06-02: Kanonrundan. Bilsport RallyCup (Sydost Cupen).

Till årets andra deltävling i Sydost Cupen eller som den nu mera heter Bilsport RallyCup var ett 50-60-tal förare anmälda. Det var Lessebo MK som arrangerade Kanonrundan som kördes med 1 ss två gånger. Första gången sträckan kördes så var Ericsson-Motorsport en bit efter starten där man hade byggt upp en "chicane" med halmbalar för att ta ned hastigheten. Andra gången sträckan kördes så var vi några svängar före mål. Stora segerkandidater var "Fluppe", Kjell Fransson, Markus Karlsson, Mattias Thörjesson, Patrik Lundström m.fl.
Efter som tävlingen var onotad så tog man det lite lugnt första varvet, trots att man fått göra en genomkörning av sträckan innan start, för att sedan kunna attackera lite mer andra gången man körde sträckan. De flesta tog det lungt första gången man körde sträckan och inga större incidenter, det var någon förare som bröt med tekniska problem. Andra rundan man åkte så satsade nästa alla för att kunna avancera några placeringar och där med ta någon mer poäng. Snabbast runt de båda åken var 940 åkaren Markus Karlsson på 11,16.2. Tvåa var 4wd åkaren Patrik Lundström som hade 11,30.4 och därefter följde "Fluppe", Fröjd, Fransson, Cronwall och Thörjesson. Det var mellan 3e och 5e bil som det var som tätast om placeringarna och det skiljde bara 1,5 sekunder.


01-05-18-20: South Swedish Rally / Sydrallyt. SM, EM.

Årets upplaga av SSR/Sydrallyt var på hela 25SS och alla förstod hur hårt det skulle vara för bil och förare att klara alla dessa ss. Ericsson-Motorsport var på SS2, 7, 13, 17, 20, 22 och 25. Vi hade även planerat att åka på SS15 men när vi hade parkerat bilen och började gå in mot sträckan så mötte vi några som redan varit vid det vägbytet som vi hade tänkt och då sa de att det stod en skylt om att den var inställd. Då var det bara att vända och åka hem för att ladda om för Söndagen. Tycker det var mycket dåligt av dem att inte informera om detta på något sätt, eftersom man åker med en bil som talar om resultaten på sträckorna innan tävlingen börjar så kunde de ju informerat om detta. Och inte helt oväntat så blev det ett stort manfall. Redan innan tävlingen hade börjat så hade vi 3 segerkandidater och det var Passonen, Solberg och Jonsson. Inte helt oväntat så var det dessa som gick ut hårdast men även "Stoffe" var bra med. "Stoffe" bröt på Lördagens avslutande sträckor efter att han slagit i en sten i innern och vänt runt bilen in i ett mindre berg på yttern istället. Där bakom låg även Jari Saarinen, Roger Berglund, Mats Thorszelius och bröderna Kolberg. Efter de inledande sträckorna på Lördagen så kan man nästa säga att det handlade bara om Passonen och Jonsson. De körde hela tiden fullt och laddade för att försöka rycka någon sekund på varandra. Men hade inte Passonen haft problem med växellådan och gjort ett par enkla missar med en snurrning och en backning så hade han nog inte behövt ta i lika mycket för då hade Jonsson varit avhängd. Men fighten höll i sig både under Lördagen och Söndagen och de bytte placeringar ett antal gånger. Efter Lördagens sträckor så hade Passonen en ledning på 0,4 sekunder till Jonsson och alla visste vilken körning det skulle bli under dagen. Även denna dag så körde man jämt och bytte ledning ett antal gånger men mot slutet så började Jani att öka trycket lite och lyckades segla ifrån några sekunder. Så inför sista ledde Jani med någon sekund och då skulle det bli åka av från bådas sida. Sista sträckan blev som väntat fylld med publik. Det syntes när de 2 första bilarna kom att här gick det fortare än vad de igentigen klara av. Och det blev till slut seger för Jani före Jonsson. Dessa var i en klass för sig. En bit efter dem kom Thorszelius i sin Corolla. Han fick ju en extra placering eftersom Henning Solberg tog i lite för mycket och körde av och tvingades bryta med sin gula Corolla. Thorszelius kunde mot slutet köra lugnt för att bara ta sig imål eftersom han hade många sekunder framåt och även många bakåt sedan Berglund hade jagat av vägen. Berglund som såg sin chans att kunna ta sig om Thorszelius på de sista sträckorna höjde sin körning lite extra och det slutade i ett dike.
I grupp N4 så hade alla väntat sig att Bäcklund och Walfridsson skulle göra ett ryck och ha en egen fight om segern men ytterligare en gång så hängde inte Walfridsson med. Det var istället Tranåsföraren Cemoni Ohlsson som hängde på Bäcklund. Bäcklund och Cemoni körde rätt så lika på Lördagens sträckor och även här väntades en satsning av dem båda för att avgöra striden om SM poängen. Cemoni började Söndagen med att få backa rejält efter att ha missat ett vägbyte men tappade ändå inte så värst många sekunder på det. Men efter tävlingens slut så var det Bäcklund som stod överst på pallen ytterliggare en gång men nu med Cemoni som 2:a och Walfridsson som 3:a.
I F2 klassen så var det även där 2 segerkandidater och dessa var Per Sven och Jonas Kruse. Dessa körde nästa sekundlika på alla sträckorna utan några större differenser. Men efter Lördagens sträckor så var det Kruse före Svan. På tredje plats var Henriksson i en Renault Megane. Men Svan ville ändra på Lördagens placeringar och satte därför högst tempo på Söndagens första sträckor. Men Kruse hängde med bra i Svans tempo. Men Henriksson hängde inte med lika bra för han tvingades nämligen bryta. Så här var det bara Svan och Kruse som hade något med segern att göra och inte helt oväntat så stod Svan högst på pallen med Kruse bredvid som tvåa.
I grupp N2 så var det förre grupp H mästaren Martin Hjelmar som öppnade starkast och vann till slut klassen med stor marginal.
I sydrallyt så var det inte häller här helt oväntat vem som skulle vinna utan det var Dick Larsson i sin "gamla" Mazda. Sedan följde några H Corollor men det var inte så värst många kvar efter att de 25 ss hade avverkats. Det var ett väldigt stort manfall i den här klassen. För er som stod och såg föråkarna och inte visste vem det var som kom först med en vit Porsche 911 Carerra så var det Bo Axelsson från Göteborg.


01-05-05: Silverratten, Älmhult MK. SSM, KRC, Seat Cup.

Som vanligt så fick Älmhults MK ihop ett riktigt stort startfält med över 210 anmälda. Tävlingen som i år ingick i SSM, KRC, Seat Cup hade lockat dit många, både förare och publik. Tävlingen kördes på 6ss som var av bra kvalitet, ss6 var lite dålig mot slutet. Tävlingen som kördes på fina vägar och ett stort bra startfält var bra. Men varför lyckas man inte hålla tiden till första SS start. Enligt programmet så stod starttid 12:30 men varför kom första bil 13:00? Ericsson-Motorsport var på SS1, 3 och 6. På ss1 var vi "Sjuhult" där första vägbytet var. På ss3 var vi vid det skarpa vägbytet som gick intill Hallaryda vägen. På ss6 var vi vid "Fagerhult".
Storfavorit till segern var Roger Berglund men även "Stoffe" försökte hänga med. Berglund satte upp ett högt tempo direkt från start och den ende som klarade hänga med var "Stoffe" som hade Berglunds gamla co-driver i högerstolen. Det var dessa två som dominerade i bland de 4wd åkarna. Berglund var den snabbaste av dem men efter SS5 så försvann Berglund, troligtvis efter problem med bilen. Så nu tog "Stoffe" över ledningen som nu hade Berglunds klubbkompis Cemoni Ohlsson efter sig, därefter följde Björn Persson i sin Mazda och Leif Nilsson. Efter målgång så blev Cemoni Olsson utelsuten efter en protest som en av medtävlarna lämnade in. Detta om att han haft service på otillåten plats. Nu blev istället Björn Persson 2:a. Han kommer nu också att satsa på att åka hela SSM istället fö planerade DM i Stockholm.
Även denna tävling hade lockat ett stort antal åkare i A/N. Storfavorti här borde varit Gert Blomqvist med sin 106 Maxi KitCar. Men bilen var inte något vidare snabb. Istället så var det snabbe Östgöten Per-Arne Sääv i sin Golf MK3 snabbast. Denne satsade vilt från första tävlingsmetern. På ss1 sladdades det vilt medan han sedan lugnade ned sig lite på de avlsutande sträckorna. Men Clio åkande Pierre Fransson åkte också snabbt med den nya bilen. Det var på SS3 som denne föraren missade en varning till det luriga vägbytet och kom vid inbromsning ut med vänster hjulpar i gräset och där låg en "gömd" sten under gräset. Stenen slungades iväg in i den publik som stod väldigt illa till precis intill vägen. En träffades och fick föras till sjukhus men tydligen var det ingen allvarligare olycka. Jag tycker att funktionärerna borde flyttat bort publiken någon meter, jag själv hade aldrig vågat stå så nära vägen på ett sådant ställe. När han sedan fått hjulparen utanför vägen så tog något tag i bilen och den rullade 1 varv och landade efter det på en stenstolpe. Där fick publik sedan lyfta ned bilen. Bilen flyttades in en bit och många i publiken skulle naturligtvis dit och titta. Då kommer snart den snabbe Volvo åkande Brink och även han missar inbromsningen och kommer i mycket hör fart in i vägbytet men ser att det aldrig går att komma runt i den farten och släpper bilen rakt fram och får där snabbt väja undan för Franssons Clio. Även många andra hade problem vid vägbytet. Bland annat Pontus Stridh kanande i sidled ut en bit och stog och vägde om han skulle lägga bilen på sidan eller ej. Det blev det senaste, så han kunde fortsätta.
I grupp H så var det inte helt oväntat mängder av segerkandidater i olika bilmärken. Den som inledde snabbast var 940 åkande Sam Heiding som sedan också vann grupp H. Men även den gamle rutinerade Kjell Fransson i en Escort var med bra i täten. Efter honom följde Håkan Ståhl i sin vassa 240. Därefter så var Anderstorp åkande Christian Svensson i sin Corsa på en 4:e plats. Det var hela tiden en sekundstrid på sträckorna mellan i stort sett alla åkande. Men den redan otursförföjde Mattias Thörjesson i sin Opel Kadett hade inte här någon större lycka. Han satte sin Kadett strax efter starten på ss1.
Resultat:
H4wd: Kristoffer "Stoffe" Nilsson, Björn Persson, Leif Nilsson...
A/N: Per-Arne Sääv, Joakim Grahn...
H: Sam Heiding, Kjell Fransson, Håkan ståhl, Christian Svensson...


01-04-28: Kong Christian Race, Kristianstads MK. SSM, VW-Cup.

Årets Kong Christian Race var ett riktig kanonrally med riktigt fina, hårda, krokiga rallyvägar. Rallyt var på 6 SS av mycket hög kvalite. Tävlingen ingick i SSM, DM samt VW Cup. Man hade fått ihop ett väldigt bra startfält i alla klasserna eftersom Holmen Skog rallyt i Östergötland fick ställas in och då valde många att åka "Kongen" istället. Bland annat så var Eddie Hörbring med sin Escort WRC, Billy Johansson - Renault Clio, Mikael Lindqvist - Mitsubishi EVO 5, Stig-Olof Walfridsson - Mitsubishi EVO 6 m.fl på plats. Men även Kristoffer "Stoffe" Nilsson var på plats med sin Subaru Impreza. Sedan så var det de som normalt åker SSM alltså bröderna Nilsson med sina Audibilar, Joakim Carlström, Urban Stacke men även Björn Persson i sin Mazda. I grupp H så var det de vanliga förarna, alltså Ståhl, Norberg, Fransson, Brink, Karlsson, Månsson, Mårtensson m.fl. Ericsson-Motorsport var på SS1 och SS6. På SS1 var vi vid en 90 graders sväng följt av en raka och sedan 90 graders vägbyte vänster, ca 1/4 in på sträckan. SS6 stod vi nästan mitt på sträckan, en kort raka följt av en skarp höger, vänster och sedan upp för en backe och där efter in i skogen.
På SS1 så var det Leif Pettersson i sin Corolla som var snabbast i grupp H till den mellantid som vi klockade men Björn Blomqvist låg inte alls långt efter i sin Golf, det kanske kan skiljt dem 1 sekund men inte mer. Men även många av Volvo åkarna låg bra till vid vår mellantid. Det var inte några stora skillnader i tid på grupp H. Alla låg på ca 10 sekunders differens. Sedan var det grupp H4wd tur att starta. Det var som väntat Eddie Hörbring som klockades för bästa mellantid. Efter honom i tid räknat var "Stoffe" med sin subaru. Men även Stig-Olof Walfridsson var med bra i tid med sin Mitsubishi. Det var inga större tids skillnader till bröderna Nilsson, Stacke och Carlström. Efter de fyhjulsdrivna så var det Volvo originalgängets tur att starta (A-förare) och där var det väldigt tätt vid mellantiderna men snabbast var de båda bröderna Persson i sina 740 VOC. Men de andra följde med någon sekund efter. Grupp A/N hade denna gång fått många startande i och med VW Cup. Där Anders Matsson var var snabbast till vår mellantid men tätt efter följde Billy Johansson, Per-Arne Sääv, Pierre Fransson och Fröjd. Sedan var det några förare till men de låg en bit efter.
Nu till den mycket krokiga och fina SS6. Trots de luriga inledande 5 sträckorna så var det otroligt många förare kvar i tävlingen. Här var Björn Blomqvist snabbast till vår mellantid tätt följd av Ståhl, Örjan Ericsson. Även Norberg var med bra i tid fram till mellantiden men gled ut lite väl långt i den svängen där vi stod och flög över ett par mindre stenar i diket och missade sedan ett par växlar när han skulle iväg. De 5 bästa totlat i H var Blomqvist, Ståhl, Ericsson, Fransson och Norberg. Här skiljde det mindre än 10 sekunder mellan de 5 bästa. Sedan var det de fyrhjuls drivnas tur att åka sträckan men de var nu 1 mindre och det var Walfridsson som tvingades bryta på SS5. Här låg Hörbring och "Stoffe" lika vid vår mellantid. "Stoffe" tog sträcksegern på den här sträckan men även 4,5 också. SS1,2,3 togs hem av Hörbring som satsade fullt från start. Hit på sträckan var de andra 4wd bilarna rejält avhängda. De 5 bästa i mål bland 4wd var följande: Eddie Hörbring, "Stoffe", Lindqvist, Persson, John Nilsson. Det skiljde ca 5 sekunder mellan 1:an och 2:an. I grupp A/N vann Billy Johansson. I grupp E vann inte helt oväntat Magnus Robertsson i sin Volvo 740. I övrigt så var det en del som råkade lite illa ut på det stället där vi stod på SS6. En av volvo original bilarna sladdade vilt och flyttade lite stängsel. Sedan var det en av B-förarna i grupp H som kom alldeles för fort in i svängen och åkte rätt genom stängel, sten och övrig växtlighet och slog sönder fälg, och även en hel del under bilen.
Jag kan aldrig komma ihåg att jag varit på något rally där det bara blev ett litet kort uppehåll men det inte många minuter. Bra tävling med fina vägar och ra tidsschema som man höll bra.


01-02-03: Klappjakten, Ydre MK. ÖÖM.

Årets upplaga av Klappjakten blev en fin vintertävling. Man hade fått perfekt väder, kanske något kallt, men annars fint vinterväder. Frusna vägar med ett islager och snö på, av utmärkt kvalitet. Rally kördes med 2 SS som kördes 2 gånger alltså 4 ss totalt. Man hade fått in ett 50, 60-tal anmälningar när tiden gick ut och med några efteranmälda och några återbud så stod väl ca 50 bilar på startlinjen. I grupp H4wd (a-förare) så var det 3 startande, Jari Saarinen, Jonas Wigren och Pierre Andersson. Men Jari var helt klart snabbast direkt. Jonas gjorde en miss vid det stället där vi stod på SS1. Det var ett väldigt skarpt vägbyte där Jonas bromsade för sent och fick åka rakt fram och ta en backning. Men inte nog med det, han backade ned med bakhjulen i diket och fastnade så folk fick putta upp honom igen. Där tappade han dyrbar tid. Det var väldigt många som fick använda backning där. Det var långt in på sträckan så bilarna kom oftast 2 och 2 men vid ett tillfälle så var de även 4 i rad. En VOC´are fick till och med stanna och byta däck efter en punktering. Det var många som inte var vana vid detta underlaget och därmed gjorde de lite missar första varvet de åkte sträckorna. Det var ett par grupp E åkaren som åkte ihop! Bromsade in i framförvarande så lysena och fronten blev lite ommöblerad. I grupp H2wd så var det Golf åkaren Pontus Stridh som var hetast men även Volvo åkarna Kent Larsson, Magnus Karlsson och Stefan Kemle var bra med. De andra klasserna var inte så många startande i så de är inte så mycket att skriva om. Andra omgången de kom till den sträckan där vi stod var SS.3 var de mer beredda på vägbytet och därmed behövde ingen backa denna gång. Men efter att Nya Veteran åkarna hade börjat åka så kom plötsligt ambulans åkande och skulle in på sträckan. Ingen visste i gentligen vad som hänt. Sedan så stoppade man alla åkande. Vi tog då och begav oss mot målet på sträckan och då kom även brandkåren åkande. Sedan så kom vi fram till den olycka som hade hänt. Det var en av dem snabbare i Nya Veteran som åkte en Saab V4 som hade kört in i ett träd och där med en demolerad bil och en skadad förare. Kartläsaren hade klarat olyckan bra. Man fick klippa bort både tak och bågen för att kunna få ut föraren. Sedan fördes föraren och även kartläsaren med ambulans till sjukhus. Pedalerna satt nästan i mitten av bilen eftersom hjulet hade tryckts in ordentligt vid smällen. Föraren hade fått skärskador i ansiktet och troligtvis stora skador i benen. För där var bilen ordentligt intryckt. Bilen var det i stort sett inget kvar av. Innan vi gick så han även polis komma till platsen och ta lite kort och prata med vittnen. Denna sträcka ströks till slut.


<- Tillbaka


© Ericsson-Motorsport