"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo ""; } else { echo $row['logo']; echo "' ALT='"; echo $row['namn']; echo "' BORDER='0'>"; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Rally

Reportage från 2004 års rallytävlingar.
© Ericsson-Motorsport Här kan ni läsa reportage om rallytävlingar som vi besökt under året 2004. Här kommer vi att skriva rapporter och reportage från de olika tävlingarna. Vi hoppas kunna leverera resultat också men det är inte alltid säkert att vi sett dem när detta skrivs så därav kan resultatmässiga fel finnas. Vill ni läsa reportage från tävlingar som vi varit på tidigare år så finner ni det under "Resultat" i huvudmenyn och där efter under "Historia 2000->".

Reportage 2004:


NRC-rundan, Nässjö RC den 13/11 2004

© Ericsson-Motorsport Dubbelt Mazda
Då Nässjö RC i våras skulle kört sin deltävling, NRC-rundan tvingades man ställa in arrangemanget på p.g.a. för få anmälningar. Då planerade man om och chansade på att intresset var större på hösten vilket det var och tävlingen nu kunde köras som planerat. Nu bestod spelplanen av 2 vändsträckor som skulle köra två gånger.
När sträcktiderna summerats så vann Niclas Melin före Sven-Erik Kjäll. Trea slutade Starlet åkande Staffan Leufven och på femte plats återfinns David Lindström. Sexa slutade Hans Elfver i en Citroen AX.

Andersson snabbast
Ydre MK´s Jan-Gunnar Andersson var snabbast på den inledande sträckan i den otrimmade klassen. Tvåa på sträckan var Claes-Erik Eriksson och trea Göran Pettersson. På det andra provet var Göran snabbast följd av junioren Niklas Johansson. Trea slutade Andersson och fyra Erik Bergman. På det tredje provet var det delad bästa tid mellan Anderson och Owe Melin. Trea var Dag Jacobsson 0,8 sekunder efter de snabbaste. Även på den fjärde sträckan slutade det med delad bästa tid och här mellan Andersson och Peter Axelsson. Jan-Gunnar Andersson segrade med 7,5 sekunder till Göran Pettersson. Trea slutade Peter Axelsson och fyra Niklas Johansson.

Hadarsson och Pettersson cupmästare
Peder Hadarsson segrade i årets upplaga av Energicupen. Tvåa i tabellen slutade Martin Liljeblad följd av Sven-Erik Kjäll och David Lindström. I tabellen för klass1 segrade Göran Pettersson följd av Peter Axelsson, Pierre Larsson och Claes-Erik Eriksson.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Höglandsrallyt, Vetlanda RRC, Nässjö MK den 7/11 2004

© Ericsson-Motorsport Enkel seger för Ring
Årets upplaga av Höglandsrallyt hade i år start och mål beläget i Vetlanda där 4 specialsträckor skulle köras i skogarna runt staden. Två av sträckorna skulle också köras två gånger vilket gav totalt 6 specialsträckor.
SMK Valdemarsviksförare Per-Åke Ring tog en enkel seger i Höglandsrallyt. De största konkurrenterna om segern var Johan Oscarsson, Mats Karlsson och Mats Adielsson med dessa och de övriga klasskamraterna, ihopräknat både grupp A/N 4wd och Nationell Speical 4wd som här körde olika klasser, bröt en efter en under dagens gång.

Seger för Mattis
Gullaboåkande Mattis Olsson var snabbast på den första korta specialsträckan. Vetlanda föraren Per-Ola Thörnberg var sträcktvåa och Kristian Johansson klass trea. På den andra sträckan var Mattis åter snabbast följd av Kristian Johansson och Thörnberg. Tredje sträckan vann Mattis följd av Martin Liljeblad och Roger Berglund. På fjärde sträckan där målet var beläget intill servieplatsen var Berglund snabbast följd av Mattis och Krisitan. På den femte sträckan skiljde endast 0,4 sekunder mellan de tre snabbaste som var Kritian, Roger och Mattis. Avslutande sträckan vanns av Mattis följd av Roger och Kristian. När tiderna summerats så var Mattis Olssons segermarginal 14,7 sekunder till Kristian Johansson och 21,8 sekunder till Roger Berglund som slutade trea.

Hemmaseger för b-förare
Vetlanda RRC förare Andreas Friman segrade i b-förarna grupp H klass med sin VW golf MK2. På sluttiderna skiljde endast 14,6 sekunder mellan de fyra främsta i klassen. Frimans segermarginal var 3 sekunder till Jarry Gustavsson tävlandes för Wäxjö MS. Trea slutade Staffan Andersson som var 11,8 sekunder efter och fyra Fredrik Sandberg 14,6 sekunder efter segerekipaget. Femma slutade Urban Borg och sexa Daniel Hallden.

Holmberg snabbaste c-förare.
I c-klassen skulle segern stå mellan snabbe Karlskronaföraren Christoffer Holmberg och snabbe Vetlanda RRC föraren Johan Karlsson. På de tre första sträckorna var Johan snabbast. På de tre avslutande sträckorna var Christoffer snabbast. Johan tappade över minuten på sista sträckan vilket gav honom en andra plats i klassen efter Christoffer Holmberg som segrade och slutade 5:a totalt. Trea i klassen Henrik Karlsson följd av Mathias Cassegård.

Jörgen Olsson snabbaste VOC ekipage.
Magnus Robertsson var snabbaste grupp E ekipage följd av Tobias Kjäll och Per Danielsson. Mikael Andersson tävlandes för Grimslövs MS var snabbast c-förare med grupp E bil följd av Alex Åkesson. Carina Gullberg var snabbast av de tjejer som deltog i Tjejcupen. Tvåa slutade Lena Sandelius följd av Linda Hugosson och Emma Fransson. I Volvo Original klassen för a och b förare segrade Jörgen Olsson följd av Ingvar Nilsson och Johan Larsson. Andreas Magnusson från Anderstorp segrade i klassen Volvo Original för c-förare. Mikael Bogren var snabbaste Veteranekipage följd av Ulf Hugosson och Christer Asklöv.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Skilling 50, Skillingaryds MK den 30/10 2004

© Ericsson-Motorsport Mazda snabbast i backen
Årets femte och näst sista deltävling i Energicupen kördes som backtävling i regi av Skillingaryds MK. Tre åk som räknades samman var vad som gällde för de 40-talet ekipage som anmält sig till tävlingen.
I det första åket var Mazda föraren Sven-Erik Kjäll snabbast uppför backen. Han följdes närmast av Gullabo RC´s Toyotaåkande Johan Forsberg som var distanserad med 2,4 sekunder. Tredje snabbast tid hade Knut Jönsson som följdes av Per Uddesson, Pierre Thulin och Peder Hadarsson. I det andra åket var Sven-Erik åter snabbast men marginalen till tvåan Forsberg var nu endast 1,3 sekunder. Denna gång var Håkan Andén trea, Per Uddesson fyra och Thulin femma. Sista omgången uppför backen var Sven-Erik åter snabbast och segern var ett faktum. Tvåa var nu Andén följd av Thulin, Jönsson och Martin Liljeblad. Den sistnämnde hade dock tur då ekipaget lämnade vägen strax efter målskylten men som sedan tog sig till slutmålet. Forsberg som dagen lång varit tvåa tappade här mycket tid då bilen krånglade och tiden rann ifrån ekipaget. Med tre sträcksegrar så var Sven-Erik Kjälls totalseger ett faktum. Marginalen till tvåan Håkan Andén blev 7,8sekunder. Trea och ytterligare 0,1 sekunder efter slutade Knut Jönsson och 0,1 sekunder efter honom körde Pierre Thulin i mål som fyra i tävlingen. Femma slutade Per Uddesson och sexa Peder Hadarsson.

Tiondelarna avgjorde
I klass1 var Skillingarydsföraren Pierre Larsson snabbast första gången uppför backen. Men endast 0,8 sekunder skiljde till Nässjö RC åkande Göran Pettersson. Tätt efter följde Claes-Erik Eriksson, Anders Wilhelmsson, Peter Axelsson och Robert Bertilsson. I den andra omgången slog Claes-Erik till med en kanontid och var sekunden före Pierre Larsson. Trea på sträckan var Wilhelmsson följd av Bertilsson. Sista och avgörande sträckan vann Peter Axelsson följd av Pierre Larsson och Claes-Erik. När ekipagen tagit sig till målet och tiderna summerats så stod Pierre Larsson som segrare i klass1 följd av Claes-Erik Ericsson som var 0,3 sekunder efter segraren. Peter Axelsson slutade trea och Göran Pettersson fyra. Av de tre juniorer som deltaog i tävlingen var Robin Alenfalk tävlandes för Västra Östergötlands Mk snabbast följd av Niclas Johansson och Erik Bergman.

* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Marknadsnatta, Västa Östergötlands MK den 23/10 2004

© Ericsson-Motorsport Totalseger för Joakim Längberg
Årets ÖÖM final var sedvanligt Marknadsnatta med start och mål i Skänninge. Tävlingen bjöd på 4 specialsträckor och 170-talet bilar hade anmält sig för att köra tävlingen som också ingick i Stockholms DM.
Tobias Gustafsson var snabbast på den första sträckan men marginalen till tvåan Joakim Längberg var liten. Den andra sträckan var Staffan Bergdahl snabbast på följd av Längberg och Göran Lindström. På den tredje sträckan var Längberg snabbast med en marginal på ca 20 sekunder till sträcktvåan Fredrik Grahn i en Nissan Sunny. På sista och avgörande sträckan var Staffan Bergdahl åter snabbast med WRC Corollan följd av Lindström och Längberg. Segermarginalen för segrande Joakim Längberg blev ca 24 sekunder till Staffan Bergdahl. Trea slutande Göran Lindström och fyra Fredrik Grahn.

Tom Carlsson åter snabbast
Bärke MK´s Volvo 240 förare Robert Forsberg var snabbast på den första sträckan följd av Tobias Ytterbring och Tom Carlsson. På den andra sträckan var Tom snabbast följd av Johan Holmberg och Robert Forsberg. På tredje och näst sista sträckan var Forsberg åter snabbast följd av Tom. På sista sträckan var Tom snabbast följd av Holmberg och Forsberg. Tom Carlsson segrade i klassen följd av Robert Forsberg som var 4,4 sekunder efter. Johan Holmberg följde på tredje plats och Conny Johansson på fjärde. i F2 klassen segrade Johnny Eriksson före Janne Hellgren. Pierre Skytt var den snabbaste Suzukibil följd av Robert Andersson och Andreas Abrahamsson i Suzuki Cup. Av Klassikerbilarna vann Bertil Holmvik och Jonas Söderberg sina klasser. Åtvidabergs Peo Kindgren vann Veteranklassen före Thomas Andersson och Christer Sandin. Grupp E elit segrades av Volvoföraren Anders Olsson före Tobias Kjäll i en Volvo 740 oc Magnus Robertsson i en Opel Calibra. Martin Karlsson från MK Kinda segrade bland c-förarna i grupp E. Jan Karlsson slutade tvåa och Mikael Andersson trea.

Fredrik Menck, snabbaste VOC förare
SMK Motalas VOC förare Fredrik Menck segrade i Volvo Original Elit klassen följd av Ydres Maths Johnsson. Trea slutade Lars Jonsson och fyra Ingvar Nilsson. I VOC klassen för c-förare segrade Christian Pettersson före Anders Adolfsson. Skillingaryds Olliver Axelsson slutade trea och Niklas Andersson fyra.

Seger för Hadarsson
SMK Eksjös Peder Hadarsson segrade i b-förarnas Grupp H klass. Exakt 10 sekunder efter följde Henrik Gustavsson på en andra plats. Trea slutade Mats Karlsson och fyra Fredrik Dannevall. Vetlanda RRC föraren Johan Karlsson segrade i c-förar klassen följd av Johan Ahlsén och Gabriel Savela.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




FRRC specialen, Jönköpings MK den 9/10 2004

© Ericsson-Motorsport Citroen seger på Tabergsbanan
Årets fjärde deltävling i Energicupen, FRRC-specialen körde med 3 SP på Tabergsbanan. 30 ekipage hade tagit sig till banan för att göra upp om segern och viktiga poäng i Energicupen.
Grännas Citroen förare Hans Elfver var snabbast på den inledande sp´n. Tvåa och trea på provet var Martin Liljeblad och Håkan Anden som delade tid. Där efter följde Peder Hadarsson, Tomas Lövdahl och grupp E åkande Per Danielsson. På det andra provet delade tre förare bästa tid. Dessa var Elfver, Hadarsson och Anden. Där efter följde Liljeblad samt de båda Skillingaryds förarna David Lindström och Stefan Stigemyr. Det avslutande provet bestod av fyra olika varv som visade sig ge vissa problem med orienteringen. Hela 5 ekipage körde fel och drog på sig maxtid vilket innebar 5 minuters körtid för provet. Ekipaget som klarade sig snabbast igenom de 4 varven var SMK Eksjö föraren Martin Liljeblad med kartläsare Mikael Engström. En sekund efter körde AX ekipaget med Hans Elfver bakom spakarna in och tog där med totalsegern i tävlingen. Trea på sträckan var Hadarsson och Lindström. Hans Elfver vann tävlingen med 4 sekunders marginal till Martin Liljeblad som i sin tur hade 2 sekunders marginal till Peder Hadarsson. Fyra slutade David Lindström och femma Tomas Lövdahl.

Danielsson snabbast i klass1
Grupp E åkande Per Danielsson visade farten redan på det inledande provet där han var snabbaste klass1 ekipage. Men marginalen var endast 1 sekund till Norrahammars Dag Jacobsson i en Volvo 240 VOC. Ytterligare två sekunder efter följde Claes-Erik Eriksson, Pierre Larsson och Anders Jangeby. På det andra provet körde Danielsson och Jacobsson lika snabbt. Efter dem följde även denna gång Eriksson och Larsson men också VÖMK´s Joakim Andersson. Inför det tredje och avgörande provet ledde alltså Danielsson med 1 sekund över Jacobsson. Det skulle visa sig att margineln skulle fördubblas på det sista provet då Danielsson åter var 1 sekund snabbare än Jacobsson. Per Danielsson tog segern i klass1 följd av Dag Jacobsson 2 sekunder efter. Trea slutade Claes-Erik Eriksson 8 sekunder efter tvåan. Fyra slutade Pierre Larsson och femma Sven-Erik Kjäll.

Fortsatt ledning för Hadarsson och Pettersson
I serietabellen fortsätter Peder Hadarsson att leda cupen före martin Liljeblad. Marginalen är nu 8 poäng inför de två avslutande deltävlingarna i Skillingaryd och Lekeryd. På tredje plats följer Hans Elfver och David Lindström som har skrapat ihop lika många poäng. I klass1 tabellen leder Göran Pettersson före Peter Axelsson och Pierre Larsson.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Vätternrallyt / Gränna MK, Norrahammars MK den 25/9 2004

© Ericsson-Motorsport Carlström snabbaste i Vätternrallyt
Vätternrallyt lockar som vanligt med fina vägar och bra arrangemang. I årets tävling ingick Klassiska Rally Cupen, VeteranCupen samt Smålands Öppna Rally Cup. 130 talet ekipage lämnade Huskvarna på lördags förmiddagen för att bege sig ut på de 5 specialsträckorna.
Gullabos Joachim Carlström tog segern 3,8 sekunder före Åke Jacobsson. Carlström tog sträcksegrar på den andra, fjärde och femte sträckorna. På första sträckan var Bengt Thorsell snabbast och på den tredje sträckan var Åke Jacobsson snabbast. Bengt Thorsell slutade på en tredje plats och Jan Adielsson i en för dagen näst intill självlysande Subaru Legacy slutade fyra.

Seger för Mattis
Mattis Olsson tog fyra raka sträcksegrar. Tvåa på den första sträckan var Roger Berglund med sin nya Volvo 240. På den andra sträckan var Mikael Simon andra snabbast och Roger följde som trea. Samma placeringsföljd blev det på den tredje sträckan. På den fjärde sträckan var Ryds Jan Kristiansson näst snabbast följd av Berglund och Urban Hjärtfors. På den avslutande sträckan visade Berglund att farten fanns för en sträckseger och slog Mattis med 0,8 sekunder. Men Mattis klasseger var ej inom räckhåll utan han Mattis tog segern med 13 sekunder till Berglund. Trea slutade Mikael Simon och fyra Martin Liljeblad.

Seger för Sandberg
Vimmerby föraren Fredrik Sandberg tog en enkelt seger i b-förarnas grupp H klass. Han tog fem sträcksegrar och vann klassen med ca 18 sekunder till Skillingarydsföraren Thomas Johansson. Trea i klassen slutade Mathias Modin och fyra Björn Hammarqvist. I c-klassen vann Torbjörn Magnusson från arrangerande Norrahammars MK. Tvåa i klassen slutade David Lindström och trea slutade Johan Karlsson. I klassen grupp E elit segrade Magnus Robertsson med 2,7 sekunders marginal till tvåan Johan Lundin. Trea och 3,1 sekund efter slutade Tobias Kjäll. Krisitan Gustavsson slutade fyra efter att ha bjudit publiken på häftig åkning. Nicklas Eriksson tävlandes för Gullabo RC vann grupp E för c-förare. Tvåa i klassen slutade Håkan Ottosson och trea Jörgen Gerhardson, båda från Vetlanda RRC. Mikael Andersson vann VOC elit före Michael Klaar och Göran Pettersson. I c-klassen för VOC ekipage segrade Patrik Johansson före Magnus Johansson.

Många Klassiker på plats
Vätternrallyt var Klassikernas årsavslutning med Veterancupen samt Klassiksa Rally Cupen. Micke Bogren var den förare som stod som segrare i Veteranklassen när de fem sträckornas tider var summerade. Han vann före P-O Davidsson och Mikael Ring. I KRC klass1 där Hundkojor och Saabar är flitigt använda ekipage segrade Per-Olof Flogner före Håkan Lidebjer och Roland Appelskog. Bo 'Ploppen' Pettersson var femte snabbast i klassen och snabbaste Saab ekipage. I klass2 var Tony Jansson och Magnus Karlsson favoriter till segern och det var också dessa som gjorde upp om segern som hamnade i Tonys ägo med Magnus god tvåa. Trea slutade Leif B Andersson och fyra Tommy Kanrell. Volvo PV åkande Arne Bäckström var den som segrade i KRC klass 3. Segermarginalen till tvåan och Amazonföraren Tom Axelsson slutade på 6,6sekunder. Trea slutade Kent Stigh och fyra Kjell Jansson, också dessa i Volvo Amazoner.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Retursladden / Kinds MK den 19/9 2004

© Ericsson-Motorsport Eliasson klarade retursladden!
Bra startfält och fina vägar var vad Kinds MK bjöd på när årets tredje deltävling i Energicupen kördes. Spelplanen bestod av 2 specialsträckor som de tävlande skulle köra två gånger. Allt var upplagt för sekundfight när förare som Bengt Abrahamsson, Kristian Johansson och Peder Eliasson anmält sig till tävlingen.
Hemmaföraren Krisitan Johansson var den förare som inledde snabbast på den första sträckan och 5 sekunder efter följde Bengt Abrahamsson. Trea på sträckan var Johan Karlsson. Kristian var snabbast även på den andra sträckan men här var Skenes Peder Eliasson endast 2 sekunder efter. Johan Karlsson och Per Löfqvist följde strax efter på delad sträcktid. Abrahamsson sägs enligt uppgifter ha snurrat vilket kan vara ett bevis på en dålig tid med ca 15 sekunder längre än väntat. När ekipagen nu gick ut på en andra runda på sträckorna så väntade mer attack och snabbare tider. Eliasson och en nu vilt satsande Abrahamsson delade bästa tid och hade Löfqvist 3 sekunder bakom. Krisitan Johansson bröt tävlingen med tomt batteri. Den avslutande sträckan tog Eliasson i för fullt och tog sträcksegern 2 sekunder före Karlsson. Eliasson som enligt uppgifter känner vägarna väl vann tävlingen med 8 sekunders marginal till Johan Karlsson. Fyra sekunder efter slutade Per Löfqvist som hade Peder Hadarsson 2 sekunder efter. Femma slutade Bengt Abrahamsson och sexa Martin Liljeblad.

Klar seger för Michael Klaar
Borås snabbe VOC förare Michael Klaar tog en enkelt bästa klasstid före klubbkamraten Johan Lundin, sekunden efter följde Göran Pettersson. Den andra sträckan hade samma förare i topp men här lyckades Anderstorps Andreas Magnusson också med en bra tid. På de två avslutande sträckorna var Klaar också där snabbast med Magnusson strax efter. Michael Klaar vann klassen med 19 sekunder till Andreas Magnusson och 21 sekunder till Johan Lundin. Fyra slutade Göran Pettersson och femma Peter Axelsson. Kinds Niklas Johansson segrade i Juniorklassen före Jimmy Josefsson.

Hadarsson fortsatt i topp
Peder Hadarsson fortsätter att leda i Energicupens serietabell före klubbkamrten Martin Liljeblad. Staffan Leufvén och Stefan Stigemyr följer närmast efter i tabellen. I Klass1 tabellen leder Göran Pettersson före Peter Axelsson och Pierre Larsson.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Stenbocksrundan / Boxholms MK den 18/9 2004

© Ericsson-Motorsport Tobias snabbast!
Årets upplaga av Stenbocksrundan ingick likt vanligt i Öppna Östgöta Mästerskapet med start och mål i Boxholm. Bansträckningen bestod av 4 specialsträckor i skogarna mellan Boxholm och samhället Malexander. Tävlingen hade varit värd mer än de ca 70 startande som tog sig till Boxholm, men med flera tävlingar i distrikten runt om så var det trots allt respektabelt.
Första sträckan vann Tobias Gustavsson före Joakim Längberg som tyvärr efter denna sträcka saknar tider och som då utgick ur tävlingen. Tobias fortsatte och vann den andra sträckan före Per-Åke Ring och Göran Lindström. Den tredje och för dagen längsta sträckan vanns också den av Tobias men marginalen var endast 1,2 sekunder till Ring. När nu tävlingen skulle avgöras på den fjärde och sista sträckan så visade Tobias åter imponerande fart i grupp N Lancern och vann sträckan före Göran Lindström som bl.a. använde mer än vägen vid en av sträckans klurigare partier. Tobias Gustavsson vann tävlingen med ca 38 sekunder till tvåan Per-Åke Ring och marginalen till trean Göran Lindström blev 52 sekunder.

Johansson och Nelson
Första sträckan i grupp H klassen vanns helt oväntat av Silverdalens Jonas Nelson före Anders Gustavsson. Magnus Johansson och Stefan Kemle följde några sekunder efter. Magnus Johansson vann den andra sträckan före Jonas och Johan Holmberg. Tredje sträckan vanns också den av Magnus som där var sträcksnabbast före Holmberg och Nelson. På sista sträckan var Holmberg snabbast men endast 0,7 sekunder före Nelson. Magnus hade tredje bästa sträcktid på sista sträckan men tog segern med 9,7 sekunder till Jonas Nelson som gjorde en imponerande körning. Trea slutade Holmberg och Andersson i Corollan. Publikfavoriten Roger Berglund som nu var "back on track" med en nyköpt Volvo 240 slutade femma i klassen och bättrade på tiderna allt eftersom tävlingen gick. När kommer första segern efter comebacken? Femma totalt och då snabbaste tvåhjulsdrivna bil slutade Jimmy Joge i Peugeot teamets 206 RC för grupp N.

BMW seger
I Veteranklassen blev det BMW seger genom Thomas Andersson och Torbjörn Andersson som segrade med den gula BMW 2002:an före Ulf Hugosson i en Volvo 140. På tredje plats slutade Robert Johnson och på fjärde Håkan Pettersson. I Klassiker klassen var endast Bertil Holmvik med bisittare Mats Holmvik anmälda och tog där med klassegern. I VOC elit segrade Fredrik Menck före Johan Peterson och Johan Andersson. Åtvidabergs Christian Pettersson segrade i Volvo Originalklassen före Mattias Wållberg och Johan Karlsson. Per Danielsson och Esbjörn Fälth segrade i klassen Grupp E elit samt Gr E för c-förare. B-förare Niclas Möller med notläsare Mårten Lundberg segrade i b-förarnas fyrhjulsdrivna klass före Michael Brucesson. Möllers fart räckte också till en total tredje plats i tävlingen. Distanserad med 50 sekunder av segraren Tobias Gustavsson.

Eskilstuna segrare
I b-förarnas grupp H klass segrade Eskilstunas Volvoåkare Niklas Lundkvist före Skänninges Asconaförare Mats Karlsson. På tredje plats slutade Lessebos Roger Pettersson. I c-förarnas grupp H klass visade hemmaföraren Jonas Ahlsén bästa fart och vann klassen före Staffan Leufvén och Pierre Wessman.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Rejmerallyt / Norrköpings MK den 11/9 2004

© Ericsson-Motorsport SM final och varvlopp
SM finalen i rally kördes som tvådagarstävling och inleddes på fredagskvällen med en sprintsträcka på sportområdet Himmelstalund. Där efter stod varlopp på välkända Aspasträckan på programmet vilket blev en upplevelse för många ekipage. Avåkning, trädkrasch, sönderkörda bilar som hindrade efterföljande och med försening som följd. Den tredje sträckan var Eda sträckan. Fjärde och femtesträckan bestod av Aspa och Eda ytterligare en gång. Förstasträckan på lördagen bestod också den av ett varvlopp men nu på en sträcka vid Borleja. Sedan forsatte ekipagen till Mässelköps sträckan smo också användes som sträcka 10. Åttonde sträckan var åter på Sportområdet och nionde var vid Häggetorp. Den elfte och sista sträckan ströks för SM åkarna och kördes bara som transport.
I WRC klassen startade Andreas Eriksson hårdast och vann förstasträckan tätt följd av Thomas Rådström. På andra sträckan ryckte Rådström upp sig och vann den med ca 4 sekunder till Eddie Hörbing. Tredje sträckan vann Mats Thorszelius för att sedan låta Andreas och Thomas segra de två efterföljande sträckorna. Sjätte sträckan vann Rådström för at tsedan köra på tiondelen lika med Andreas på efterföljande ss7. Thomas och Andreas körde båda för seger och Andreas var den som vann de tre avslutande sträckorna. Den sista sträckan kunde blivit ett fall bakåt för MK Speed föraren Andreas som knäckte en cementbrunn på sista sträckan men klarade sig imål med hel bil och snabbaste tid. Rådström vann tävlingen med 5,3 sekunders marginal till Andreas Eriksson. Trea slutade Mats Thorszelius och fyra Eddie Hörbing. Femma slutade Mats Jonsson och sexa Jari Saarinen.

Bäcklund snabbast
Kenneth Bäcklund var den som vann N4 klassen men hårdast konkurrent denna gång fick han ej av Stig-olof Walfridson utan av Tobias Gustavsson. Stig-Olof tvingades bryta SM finalen redan efter första sträckan där växellådan krånglade. Klassen innehöll endast 8 startande och hälften tog sig till målet. Norrmannen Robert Opland kraschade enligt uppgifter hård och förstörde sin bil redan på Aspa sträckan som var ss2. Oscar Svedlund bröt också på ett tidigt stadium. Joachim Carlström klarade av första dagens sträckor men på lördagen blev tävlingen kort. Men Kenneth Bäcklund vann klassen med 18,7 sekunders marginal till Tobias Gustavsson och Patric Carlsson slutade trea. Norrmannen Trond Sveinsvoll slutade fyra och sista bil i mål. P-G Andersson vann enkelt Super 1600 klassen som ensam startande och Leif Peterson vann den större trimmade tvåhjulsdrivna klassen. Tvåa i klassen slutade Kenny Stavbom och trea Per-Arne Sääv som förstörde sina chanser till klasseger på lördagens första sträcka.


Anders Karlsson snabbast
Anders Karlsson vann åter N2 klassen efter snabb och stabil körning. Tvåa i klassen slutade Patrik Sandell och han var 36,3 sekunder efter segraren. Klasstrea slutade Fredrik Andersson i den äldre versionen av Renault Clio. Kolsvas Jonas Ericsson i en Honda Civic Type-R slutade fyra och Anders Fredricsson som tidigare tävlat i den mindre N1 klassen tog nu en femte plats i N2. Sexa slutade MK Ran´s Jonas Johansson och var där med snabbaste Peugeot åkare.

* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Gästabudstrofén / SMK Nyköping den 4/9 2004

© Ericsson-Motorsport Superfinal i Nyköping
SuperCupens finaltävling kördes i år i Nyköping och dess tävling Gästabudstrofén. Tävlingen bjöd på 8 olika specialsträckor av god kvalité.
Dick Wicksell inledde snabbast på första sträckan som var varvlopp på klubbens folkracebana. Tätt efter följde Jonsson och strax efter honom resterande ekipage med någon sekund mer förbrukad tid. Thorszelius som körde punktering på folkracebanan tog revanch och vann den andra sträckan med 1 sekund till Eddie Hörbing och ytterligare tid till Jonsson och Wicksell. Även den tredje sträckan vann Thorszelius till Hörbing men här delade Jonssson tid med Eddie. Eddie vann den fjärde sträckan före de båda Mats´arna. Femte sträckan var Thorszelius snabbast för att sedan låta Jonsson ta en sträckseger. På de två avslutande sträckorna tog Thorszelius och Eddie var sin sträckseger i nyss nämnda ordning. Eddie som haft en säsong utan större framgångar vann nu årets final i SuperCupen. Han var tätt följd av Mats Jonsson 2,4 sekunder efter och trea slutade Mats Thorszelius, ca 13 sekunder efter segraren. Om inte ounkteringen hade inträffats för Thorszelius hade fighten om segern varit än hårdare då han tappade ca 13 sekunder på punkteringen.

Åter Wigren i topp
Jonas Wigren har under året varit med i toppen i de flesta tävlingar han kört. Gästabudstrofén blev inget undantag för Östgöten. Den första sträckan på folkracebanan vann MK Speedes Kenny Stavbom före Wigren och Fredrik Eriksson. Den andra sträckan vann Lars Hedqvist före Thomas Thunström och Robin Sandberg. Sandberg som för övrigt bröt efter ss2 då han också mekat en stund efter första sträckan på folkracebanan. Tredje sträckan gick till Wigren med tiondelen tillgodo på Eriksson. Nästföljande sträcka vanns också den av Wigren före Hedqvist och Thunström. Femtesträckan vann Hedqvist före Thunström och Roland Wallon. Sjätte sträckan vann Thunström och sjunde vann Hedqvist. Wigren spurtade på den sista sträckan för att bärga segern. Han lyckades också och vann tävlingen 2,8 sekunder före Lars Hedqvist som trodde att segern varit hans om han inte missat lite i en ful sväng på sista sträckan. Thunström slutade trea endats 0,3 sekunder efter Lars. I Supertabellen segrade Jonas Wigren enkelt, klar innan sista deltävlingen. Tvåa slutade Thomas Thunström och trea Lars Hedqvist.

Robert Persson segrare i b
Munkfors MC´s Robert Persson segrade i b-förarnas gruppH klass före Volvo 240 åkande Jan Johansson som tävlar för Fryksdalens MK. Trea slutade Lars Sjöström som kör en gruppN byggd Peugeot 306. Rickard Andersson slutade fyra och Jocke Irebrand femma. I c-klassen segrade Flens Magnus Matsson före Robban Svanäng och Robert Öhlin. Alltid snabbe Fredrik Dannevall ledde klassen när han missbedömmde en ful sväng på sista sträckan och tappade klassegern och ett par minuter på detta. I SuperCupens b och c-förar tabell vann Fredrik Dannevall trots missen på sista sträckan före Robert Persson och Lars Sjöström. Fyra slutade Jan Johansson.
I tävlingen ingick också Suzuki Cup som vanns av Andreas Abrahamsson före Tobias Wahlström och Linus Axman. I VOC klassen segrade Per-Ola Thörnberg före Jonas Sjöman.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




T-turen / SMK Motala den 28/8 2004

© Ericsson-Motorsport Per Åke Ring totalsnabbast
SMK Motala arrangearde T-turen som var deltävling i bl.a. ÖÖM. Tävlingen avgjordes över 8 specialsträckor. Fyra olika sträckor som kördes två gånger.
SMK Valdemarsviks Per-Åke Ring var den förare som körde snabbast genom de 8 sträckorna. Marginalen till tvåan Tobias Gustavsson var slutligen ca 11 sekunder. Linköpings Joakim Längberg slutade trea i en Mitsubishi Galant och fyra slutade Peter Appelskog. Femma slutade Haningeåkaren Thomas Jansson i en Ford Escort Cosworth.

Gotland snabbast i gruppH
Gotlänningen Johan Holmberg som sedan en tid kört Toyota Corolla med mindre lyckade resultat visade nu god snabbhet och vägvinnande körning. Den fina körningen räckte till seger i grupp H klassen och en fjärdeplats totalt. Men knappt 2,5 sekunder efter slutade SMK Östgöta ekipaget med Magnus Johansson bakom ratten i den klarvita Volvo 240´n. Trea i klassen slutade Daniel Damberg och fyra slutade Bengt Abrahamsson. Efter honom följde Kent Larsson och Stefan Kemle.

Sekundseger för Molin
SMK Dalas snabbe Claes Molin segrade grupp H klassen för b-förare med sin vita och välljudande Opel Corsa. Tvåa och knappt sekunden efter slutade Henrik Gustavsson och trea slutade Roland Eliasson. Fyra slutade Tony Berglund i sveriges snabbast Rally Amazon. I c-klassen segrade Jonas Ahlsén före Starletåkande Staffan Leufvén.
I de båda grupp N klasserna vann Andreas Abrahamsson och Kent Karlsson den lilla respektive stora klasserna. I grupp E elit vann Gotlänningen Ronnie Buskas. I Grupp E klassen för c-förare vann publikfavoriterna Roger Carlsson med Ulrick Carlsson som kartläsare, ekipaget som alltid bjuder publiken på vilda sladdar och glada skratt. I VOC elit respektive VOC vann Joacim Rydin och Johan Karlsson. Niclas Möller var snabbaste b-förare i 4wd bil före Michael Brucesson och Ari Jussila.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Snapphanerallyt / Hässleholms MK den 14/8 2004

© Ericsson-Motorsport Corolla dominans
Årets näst sista deltävling i Super Cupen, Snapphanerallyt arrangerat av Hässleholms MK. Tävlingen lockade 130-talet ekipage till starten och banan som stod på programmet sträckte sig över 4 specialsträckor.
Den som inledde starkast var Mats Thorszelius som körde ifrån närmaste konkurrenten Mats Jonsson med hela 15 sekunder. Endast 0,3 sekunder efter Jonsson följde Dick Wicksell. Snabbe östgöten Jari Saarinen fullfartssnurrade i inledningen av första sträckan och körde där sönder delar av fronten vilket resulterade i dålig tid på första sträckan men också något mycket på den andra sträckan innan ekipaget fick gå på service. Thorszelius fortsatte i samma höga tempo på den andra sträckan och vann den med ca 5 sekunder till Jonsson och Wicksell som nästan körde jämt. Tredje sträckan vann nu Jonsson knappt sekunden före Thorszelius och Wicksell var nästan tre sekunder efter. Jonsson som nu fått upp tempot rejält vann också den sista sträckan och här med ca 3 sekunders marginal till Wicksell och Thorszelius som följde närmast efter. Thorszelius fenomenala inledning fanns inget att göra utan Mats Thorszelius segrade i årets upplaga av Snapphanerallyt före Mats Jonsson, segermarginalen 16,3 sekunder. Trea slutade Dick Wicksell följd av Eddie Hörbing och Jari Saarinen.

Wigren felfri
I grupp H klassen vae det upplagt för hård strid mellan de många Toyota Corolla åkarna samt de snabba Opel, Proton och Volvo åkarna. Jonas Wigren inledde snabbast men fick Benny Persson strax efter sig. Mats Andersson och Lars Hedqvist följde strax efter. Wigren tog också de tre sista sträcksegrarna och vann tävlingen enkelt 24 sekunder efter Thomas Thunström och Mats Andersson som hade intern fight, skiljde endast en sekund dem emellan. Fyra slutade Lars Hedqvist 10 sekunder efter Thomas och Mats. Mattis Olsson, Benny Persson, Bengt Abrahamsson och Daniel Damberg följde strax efter.

Andersson och Wiik
Mikael Wehlin var snabbaste fyrhjulsdrivna bil bland b-förarna före Subaruåkande Johas Nyman. Staffan Andersson var snabbaste tvåhjulsdrivna bil för b-förare före Per-Olof Wiik. Endast 2,4 sekunder skiljde dem båda. Lars Sjöström slutade trea och Tony Karlsson fyra. Christoffer Holmberg var snabbaste c-förare följd av Fredrik Dannevall.
Efter SuperCups fältet startade några Veteran, VOC samt grupp E bilar. Göran Martinsson och Bengt Håkansson var snabbast i Veteranklasserna. Niklas Karlsson snabbast i grupp E och Henrik Levin, Patrik Andersson och Patrik Johansson vann respektive VOC klass.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Kvarnrundan / MSK Kvarnvingarna den 7/8 2004

© Ericsson-Motorsport Seger för Lindwall
RM deltävling och 3 specialsträckor på skjutfältet Prästtomta med start och mål vid Kvarn. Mats Lindwall var den som inledde snabbast på den första av totalt tre specialsträckor. Kjell Hansson följde tätt efter som i sin tur var följd av Lars Näsholm. Det var för övrigt endast dessa tre ekipage som ställde upp i RM klassen för fyrhjulsdrivna bilar. Andra sträckan vann Kjell med 18 sekunder till Mats och 43sekunder till Lars. Sista sträckan tappade dock Kjell mycket tid vilket resulterade i att Mats Lindwall gick om och vann klassen samt totalt före Kjell Hansson. Kjell blev för övrigt bara trea totalt, slagen av grupp N åkande Patric Carlsson i totallistan.

Åter seger för Kent
Kent Larsson var den förare som behärskade skjutfältets sträckor bäst. Han vann klassen med 1,3 sekunders marginal till tvåan Tom Carlsson. Trea i klassen slutade Jonas Wigren och han var 16,1 sekunder efter segrande Kent. Endast 5 sekunder efter Jonas slutade Daniel Damberg och blev där med fyra i klassen. Efter honom följde Magnus Johansson och Kristian Johansson.

Sandberg ensam i topp
Vimmerby föraren Fredrik Sandberg gjorde åter en fin insats i grupp H klassen då han nu enkelt segrade före tvåan, Eskilstunaåkaren Robert Eriksson i VW Golf. Fredriks segermarginal blev ca halvminuten. Rimos Ulf Pettersson slutade god klasstrea följd av Niklas Blomqvist och VÖMK´s Mats Karlsson på 5:e plats. I c-klassen segrade Andreas Sjölander efter vild attack med sin Opel Corsa. Tvåa slutade Johan Karlsson som nu gjorde sitt andra framträdande i sin VW Golf och han var endast 8 sekunder efter segraren. Flens Morgan Svensson slutade trea och Niklas Sääw fyra. Niclas Möller slutade som snabbaste fyrhjulsdrivna bil för b-förare. Han vann klassen med 7,4 sekunders marginal till Mikael Ring i en Mitsubishi.

Patric Carlsson segrade
Bengt Thorsell slutade tvåa i grupp A klassen där tidigare nämnde Patric Carlsson var snabbast. Trea slutade Eddie Hörbing som körde test inför Snapphanerallyt men fick problem och använde lite för lång service vilket resulterade i tappade placeringar. I de mindre grupp N klasser som kördes vann Peter Fredriksson, Peter Bjällerhag och Stefan Malmqvist. I VOC elit klassen vann Fredrik Menck före Maths Johnsson. Christian Pettersson segrade i VOC cup och Mikael Jirvelius och Roger Carlsson vann var sin grupp E klass.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Vilda Ryd racet / Ryds MK den 31/7 2004

© Ericsson-Motorsport Vilda sladdar i Ryd
Deltävling i Bilsport RallyCup med start och mål i Ryd. Arrangörsklubben hade skaffat fram 3 specialsträckor och lyckats locka till sig ca 140 rallyekipage. I Bilsport Rallycup ingår Juniorer som en egen tävlingsklass och där var det 9 startande. Katrineholmsåkande Niclas Solenö och Olofströms Jimmie Borgström bröt redan på den första sträckan då båda ekipagen synat naturen på nära håll. Calle Trainor bröt även han utbildningsklassen men detta efter en rullning på den sista sträckan. Den som vann klassen var Mattias Forsell som segrade före Anders Jonasson. I klassen Bilsport Lady Challenge vann Linda Hugosson före Hanna Hammarlund.

Seger i comebacken
Kristianstads fortåkare John Nilsson som efter förra årets säsong beslutade lägga hjälmen på hyllan gjorde nu ett inhopp med en lånad grupp E golf med Stefan Ottosson som kartläsare. Ekipaget vann grupp E klassen med 4,5 sekunders marginal till Magnus Buresson från Braås MK. Trea i klassen slutade Per Danielsson följd av Jonas Henrysson, Alex Åkesson och Ulf Gustavsson. I Klass 2 som är Volvo Originalbilar vann hemmaklubbens Jörgen Olsson före Thomas Grönberg och Patrik Johansson. Gullabos Andreas Eriksson slutade klass fyra och Per-Ola Thörnberg som femma.

Seger för Mathias Bengtsson
Arrangörsklubbens Mathias Bengtsson var den som skulle ge Mattis Olsson störst motstånd om segern i klassen och totalt. Men Mattis var den snabbaste va de båda på den första sträckan. På den andra sträckan var Bengtsson snabbast med ca 6 sekunder men var åter besegrad av Mattis på den avslutande sträckan. Bengtsson var den som vann klassen och även totalt p.g.a. sin snabba körning på mitten sträckan. Segermarginalen skrevs till 1,1 sekunder till tvåan Mattis Olsson. Trea slutade Jan Kristiansson följd av Conny Johansson. Tävlingens enda fyrhjulsdrivna bil, Daniel Steiner från Lund bröt tävlingen. I Veteranklassen kom 23 ekipage till start. Den som var snabbast var Värmlänningen Joakim Alsin följd av de tre Veteranåkande Ryds förarna Fredrik Thuresson, Ingvar Håkansson och Mats Andersson.
Olofströms Hans Johansson vann b-förarnas grupp H klass före Fredrik Karlsson och Staffan Andersson. I c-klassen segrade hemmaföraren Henrik Karlsson före Kenth Gunnarsson. På tredje plats slutade Johan Karlsson som nu premiärkörde sin VW Golf 3:a till en fin tredjeplats.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Skilling 500 / Skillingaryds MK den 3/7 2004

© Ericsson-Motorsport Åska, hagel och krascher
Årets tredje deltävling i RM-serien, Skiling 500 arrangerades av Skillingaryds MK. Med start och mål beläget i Värnamo och 7 specialsträckor åt norr och söder stod på programmet. Kraftiga regnskurar, åska samt våldsamma krascher var det stora samtalsämnet efter tävlingen.
Subaru åkande Kjell Hansson vann enligt planerna tävlingen med en marginal på 32 sekunder till Mats och Magnus Lindwall, även dessa i en Subaru. Lindwall öppnade bäst med sträckseger på den inledande sträckan men tappade på de två följande sträckorna tappade de 20 respektive 11 sekunder. De lyckades till slut knipa sträckseger på sista sträckan. De övriga var Kjell snabbast genom.

Larsson mot seger
Team Westom föraren Kent Larsson och Ludvikas Thomas Thunström var de snabbaste på första sträckan i gruppH klassen. Tom Carlsson och Mattis Olsson var strax efter där den först nämde tvingades bryta med tekninska problem. Daniel Damberg körde snabbast genom den andra sträckan följd av Mattis, Thunström och Larsson ca 10 sekunder efter. Tredje stäckan vanns av Larsson som hade Mattis strax efter. Kristian Johansson var klassnabbast på den fjärde sträckan tätt följd av Per-Ola Chronvall och på den femte och sjätte sträckan var Larsson åter snabbast följd av Mattis och Jimmy. Sista sträckan vann Kristian före Mattis och Damberg. Kent Larsson som höll en jämn nivå, vann klassen 8,4 sekunder före Mattis Olsson. Efter honom följde Jimmy Olsson, Kjell Fransson, Daniel Damberg och Kristian Johansson.

Seger för Peder
Olofströms Hans Johansson inledde bäst i b-förarnas tvåhjulsdrivna klass. Han var 0,9 sekunder före Peder Hadarsson. Även den andra sträckan hade samma följd då Hans var snabbast följd av Peder. Fredrik Johansson var snabbast på den tredje sträckan följd av Mårten Helgesson från Nybro AC. Hans tappade här över 5 minuter till toppekipagen men det skulle visa sig att han sedan skruvade upp ett enormt tempo. Björn Hammarqvist var snabbast på den fjärde sträckan men glädjen var kortvarig då ekipaget senare fick bryta tävlingen efter en avåkning. Tvåa på sträckan var Peder följd av Mårten. Hans var snabbast på den femte sträckan följd av Peder och Fredrik. Näst sista sträckan vann Hans före Robert Eriksson och Roger Pettersson. Även den sista sträckan vann Hans men här före Peder och Robert. Klassen vanns enkelt av Peder Hadarson som hade en marginal på 28 sekunder till tvåan Robert Eriksson. Trea slutade Mårten Helgesson och fyra Roger Pettersson. i c-förarnas tvåhjulsdrivna klass segrade Tomas Henriksson före Niclas Bladh och Lars Danielsson.
Av de fåtalet klassiker som deltog var Håkan Lidebjer snabbast i klass1 och i klass2 segrade en ensam startande Kenneth Waltersson. Klass3 vann Sören Hellqvist och av Veteranerna var P-O Davidsson snabbast.
Tjej RM vanns av Carina Gullberg före Linda Pettersson och Fia Nordgren.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Rojarundan / Emådalens MK den 19/6 2004

© Ericsson-Motorsport Seger för Rudengren
Årets tredje deltävling i SMÖR, Smålands Öppna Rallycup, och Smålands DM kördes i skogarna runt Högsby med Emådalens MK som arrangör. Tävlingen bjöd på 5 specialsträckor där de inledande sträckorna blev hala av det regn som öste ned under delar av tävlingen.
Eskilstunas Johan Rudengren i en Mitsubishi Lancer EVO6 vann den första sträckan med 11 sekunder till Toyota åkande Mattis Olsson som hade Robin Sandberg strax efter. På den andra sträckan var Robin snabbast med 0,2 sekunder till Rudengren. Tredje snabbast var Peter Appelskog i sin Escort WRC. På tredje sträckan var Rudengren åter snabbast och här med 10 sekunders marginal till Sandberg som i sin tur hade 4 sekunder bak till Mattis. På fjärde och näst sista sträckan var Johan snabbast med Sandberg några sekunder bakom. Även den sista sträckan var Rudengren snabbast med 6 sekunders marginal till Robin Sandberg som blev tvåa totalt i sin tvåhjulsdrivna Etanol Saab med ca 31 sekunder upp till segrande Rudengren. Trea i klassen slutade Emådalens Åke Jacobsson följd av Jimmie Ivarsson. Femma slutade Peter Appelskog som äntligen fick en målgång med sin Escort WRC. Men det var nära att färden slutade ca 1km från mål där ekipaget rammade en sten modell större vid en visit utanför vägen.

Storseger för Mattis
Med fem raka sträcksegrar så vann Mattis Olsson grupp H klassen med ca 41 sekunders marginal till tvåan Mathias Bengtsson som hade klassens näst snabbaste tid på de fem sträckorna. Mattis fart räckte också till en total tredjeplats. Trean i klassen, Per-Ola Chronvall var distanserad med ca 22 sekunder av Bengtsson. Efter dessa följde Tobias Svensson, Pierre Fransson och Sune Svensson.

Modin snabbaste b-förare
Nässjö RC´s b-förare Mathias Modin vann gruppH klassen för b-förare med 1 sekunds marginal till tvåan Hans Johansson, Olofströms MK. Trea i klassen slutade Mårten Helgesson och fyra Roger Petersson. I klassen för c-förare grupp H vann Jerker Edvardsson före Team Skogsåkarnas Mattias Cassegård. Älmhults c-förare Magnus Johansson var snabbaste Volvo Originalförare följd av Patrik Johansson. Mikael Andersson och Andreas Friman var snabbaste VOC åkare i a- respektive b-förare. Johan Lundin var snabbaste grupp E ekipage och Mikael Bogren snabbaste Veteran ekipage med sin Volvo 140.


* Fullständig resultatlista - finns under "Resultatlistor" i rallymenyn.




Hammarslaget / Norrahammars MK den 13/6 2004

© Ericsson-Motorsport Jämn premiär i Energicupen
Årets premiärtävling, Hammarslaget, i Energicupen arrangerades av Norrahammars MK. Tävlingen kördes över 4 specialsträckor där första och sista sträckan var den samma. Anderstorps Tobias Svensson och SMK Eksjös Martin Liljeblad var de två förare som inledde snabbast på den första sträckan. Per Löfqvist och Peder Hadarsson var dock bara en sekund efter ledarna. På den andra och längst sträckan på ca 5,7km var Tobias och Martin även här snabbast men här var också Hadarsson lika snabb. Löfqvist var också här sekunden efter snabbaste sträcktid. Den tredje sträckan delade 4 ekipage snabbaste tid med Svensson, Hadarsson, Löfqvist och Nässjö RC´s Mathias Modin som snabbast. Martin var här sekunden efter täten. Inför sista sträckan ledde Svensson tävlingen med 1 sekund till Liljeblad, Hadarsson och 2 sekunder till Löfqvist. Sista sträckan vilken nu var första sträckan en andra gång vanns av Tobias och Peder som åter var sekundlika på sträckan. Modin var 1 sekund efter snabbaste tiden. Tobias Svensson vann där med tävlingen med 1 sekunds marginal till Peder Hadarsson. Ytterligare 4 sekunder efter följde Martin Liljeblad och Per Löfqvist. Efter dessa följde Mathias Modin, Sven-Erik Kjäll, Roger Pettersson och Thomas Johansson.

Kla(a)r seger i otrimmat
Michael Klaar var snabbaste "otrimmade" bil på den första sträckan. Tobias Kjäll var 4 sekunder efter följd av Peter Axelsson och Tony Larsson. På den andra sträckan var Johan Lundin i en Mitusbishi Galant snabbast följd av Tony Larsson och Göran Pettersson 4 sekunder bakom. På den tredje och näst sista sträckan var Klaar åter i topp och var 4 sekunder före Tony, Peter och och Tommy Forshäll. På sista sträckan tog Lundin sin andra sträckvinst för tävlingen. Tvåa på sträckan var Klaar och efter följde Olliver Axelsson och Tony. Michael Klaar vann tävlingen med 14 sekunders marginal till tvåan Johan Lundin. Trea slutade Peter Axelsson och fyra Tony Larsson.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn.




Duntissprinten / SMK Motala den 12/6 2004

© Ericsson-Motorsport Längberg körde galant mot segern
Åres upplaga av Duntissprinten kördes som parallellrally på Dunteberget. Två bilar samtidigt på banan ger tuffa kamper för att vara den snabbaste av de två på banan. Det ger också fartfylld underhållning för publik.
Mitsubishi Galant åkande Joakim Längberg tog segern på Dunteberget genom att vara snabbast och hade en segermarginal på ca 3 sekunder till tvåan Niklas Möller i sin Ford Escort. Trea slutade Ronnie Gustavsson och fyra Henrik Carlsson som gjorde ett mindre besök i en jordvall. Corsaåkande Conny Johansson var snabbaste tvåhjulsdrivna bil och trea totalt, ca 3,5 sekunder från Längberg i en fyrhjulsdriven bil. Tvåa slutade hemmaåkande Anders Gustavsson som var ca 1,3 sekunder efter klassegraren Conny. Ytterligare 1 sekund efter slutade MK Ran´s Peugeotåkande Jonas Johansson. Thomas Linden från Filipstad slutade fyra och Daniel Damberg slutade som klassfemma.

Seger för "Birka"
Christer Birkenhed i en Toyota Corolla vann b-förarnas grupp H2wd klass med ca 2 sekunder till teamkamraten Mats Carlsson. Christer blev också 6:a totalt och fjärde bästa tvåhjulsdrivna bil. Strax efter Mats följde Magnus Ledenfors som slutade trea i sin Volvo 240 följd av Johan Paulsson och Jörgen Hägglund. För c-förarna i samma klass segrade MK Ramunders Tellis Stoltidis före Niklas Sääv och Hans Andersson. Fredrik Menck var snabbaste VOC elit förare och vann sin klass med över 3 sekunder till Maths Jonsson. Torbjörn Karlsson och Rolf Andersson följde på de två platserna där efter. Anders Adolfsson vann c-förarnas VOC klass före Johan Karlsson från Tjust MK. Johan Alkehed och Patrik Jonsson följde där efter. SMK Motalas Lars Kammar var snabbaste Veteranekipage i en Volvo 140 följd av Thomas Andersson i sin BMW 2002. Trea slutade Robert Johnsson och fyra slutade Jimmy Joge i en lånad Volvo Amazon. Suzukiåkande Fredrik Carlsson var snabbaste förare i grupp E och N 1400 elit klassen före Kristian Gustavsson i en Volvo 740. I samma klass för c-förare vann Johan Kindahl före Jan Karlsson.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på rs-serien .




Klappjakten / Ydre MK den 5/6 2004

© Ericsson-Motorsport Tom Carlsson segrade!
Ydre MK firade sitt 50-års jubileum med att arrangera Klappjakten som ingick i RM-serien som andra deltävling. Klubben hade samlat ihop 6 utslagsgivande och spännande specialsträckor där den 5:e sträckan var en av de roligaste enligt de tävlande.
Thomas Thunström med sin lilla Opel Corsa var snabbast på den inledande sträckan med Volvoåkande Jimmy Olsson tätt efter. Per-Ola Chronwall och Kent Larsson följde närmast efter. Thunström var även snabbast på den andra sträckan och här följd av Jonas Wigren och Tom Carlsson. På tredje sträckan var Volvoåkaren Tom Carlsson i topp och vann sträckan med 2 sekunder till Jonas och ytterligare två sekunder före Thunström. Thunström tog revanch och vann fjärdesträckan men endast med halvsekunden till Jonas och ytterligare 0,3 sekunder til Tom. På näst sista sträckan som absolut inte borde varit till fördel för stora Volvobilar visade Tom snabbhet och vann med 2,3 sekunder till Jonas och ytterligare 0,2 sekunder till Thunström. Sista och avgörande sträckan vanns också den av Tom men här följd av Thunström och Jonas. När tiderna summerats så stod Tom Carlsson, tävlandes för Team Birkas Bilplåt, som segrare med 1,2 sekunders marginal till Thomas Thunström och ytterligare 6,6 sekunders marginal till trean Jonas Wigren. Efter dessa följde Kent Larsson, Per-Ola Chronwall, Joakim Rydholm, Jimmy Olsson. Leif Peterson som nu kör en F2-klassad VW Golf var snabbaste tvåhjulsdrivna bil i tävlingen. Han var 8 sekunder snabbare än Tom Carlsson.

Kjell Hansson, igen!
Kjell Hansson med sin Subaru Impreza NRC bil hade John Karlsson och Mats Lindwall som största motstånd i klassen. Kjell körde förstasträckan 3 sekunder snabbare än Mats som i sin tur hade John ytterligare tre sekunde efter sig. Den andra sträckan var han även där snabbast följd av John och Mats tre sekunder efter. På tredje sträckan var Mats åter trea med John tvåa och Kjell snabbast. Den fjärde och femte sträckan hade samma ordning i topp med Hansson snabbaste följd av John och Mats. På sista sträckan slaäppte Hansson en sträckseger till John som fick vinna sträckan med 4 sekunder till Hansson och ytterligare en del tid till Mats. Kjell Hansson vann nu tävlingen med 37 sekunder till John Karlsson och Mats var ca 25 sekunder efter John.

Hellqvist, Flogner och Jansson!
Sören Hellqvist var snabbaste ekipage i den Klassiska Rallycupens Klass3. Efter honom följde Kjell Jansson och Kent Stigh. I klass 1 Copper åkande Per-Olof Flogner snabbast följd av Håkan Lidebjer och Göran Lidebjer. I klass1 var Tony Jansson snabbast med sin Ford Cortina Lotus följd av ytterligare 4 Ford Cortinabilar körda av Magnus Karlsson, Kenneth Waltersson, Leif B Andersson och Tommy Eriksson. Snabbast i Veteranklassen var Sören Carlsson bland a-förare. Mikael Ring och Håkan Pettersson var snabbast bland b respektive c-förarna. I RM-serien ingår också en egen klass för Tjejer som här vanns av Mari EKström följd av Carina Gullberg och Linda Pettersson.

Seger för Sandberg
Vimmerbyföraren Fredrik Sandberg vann b-förarnas grupp H klass med ca 15 sekunder marginal till Munkfors fortåkare Robert Persson. Trea slutade Johan Green. I c-klassen vann Daniel Johansson före Niklas Sääw.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på motorsportivarmland.nu .




Gruvrundan / Åtvidabergs MK den 22/5 2004

© Ericsson-Motorsport Subaru snabbast!
Gruvrundan avgjordes på fyra utslagsgivande och häftiga sträckor. Tyvärr lockade tävlingen bara ca 120 startande, en tävling som varit värd fler startande. När DM för Stockholm ingick så fanns snabbe Kjell Hansson i en Subaru Impreza NRC på plats för att ge WRC åkande Per-Åke Ringh en match om segern. Mats Lindwall var snabbast på första sträckan med ca 2,5 sekunders marginal till Per-Åke Ringh som i sin tur hade Joakim Längberg, Kjell Hansson och 4wd debuterande Mikael Brodd inom 0,7 sekunder efter sig. Den andra och något längre sträckan visade Hansson snabbhet och var 4 sekunder före Lindwall och ytterligare 1 sekund före Ringh. Den tredje och riktiga långsträckan på över 2 mil med många kända och okända avåkarställen vann Hansson med 1 sekund till Lindwall och 16 sekunder till Längberg. Även dne avslutande sträckan vann Hansson och nu ca 3 sekunder före Längberg och Lindwall. När tiderna nu sumerats så vann Kjell Hansson med 5,5 sekunder till Mats Lindwall och 25,8 sekunder till trean Jokim Längberg. Efter honom följde Per-Åke Ringh och Mikael Brodd.

Kent Larsson segrade!
Kent Larsson inledde bäst i den nationella klassen med sträckseger före Magnus Johansson, Thomas Thunström och Daniel Damberg. På andra sträckan var Damberg snabbast med 3 sekunders marginal till Larsson och Stefan Kemle. Johansson var snabbast på tredje sträckan, 0,2 sekunder före Larsson. Thunström och Damberg några sekunder efter. På sista sträckan skiljde endast 0,7 sekunder mellan de tre snabbaste. Larsson snabbast följd av Thunström och Johansson. Ytterligare en förare, Daniel Damberg borde klarat av en liknande tid men en mindre avåkning och ett uppehåll på nästan 2 minuter gjorde att han rasade från en troligt topp 3 placering till en blygsam 13:e plats i klassen. Kent Larsson vann 8,6 sekunder före Magnus Johansson och 11,8 sekunder före Thomas Thunström. Fyra slutade BJörn Gustavsson och femma Stefan Kemle.

Hemmaåkande Hammarqvist vann!
Åtvidabergs b-förare Björn Hammarqvist vann b-förarnas grupp H klass 7,5 sekunder före Henrik Gustavsson. Trea slutade Magnus Ledenfors 1,3 sekunder efter tvåan. Fyran Bertil Nylander var endast 0,7 sekunder efter Ledenfors. Fredrik Dannevall segrade i c-förarnas grupp H klass trots en mindre avåkning på sista sträckan. Segermarginalen till tvåan Daniel Johansson var 23,7 sekunder.
Michael Brucesson segrade före Niclas Möller och Ari Jussila. Sören Carlsson vann Nya Veteranklassen före Ulf Hugosson. Michael Lundgren och Roger Carlsson var de två snabbaste grupp E ekipagen och Johan Peterson och Anders Adolfsson var snabbaste Vovlo Original ekipagen i respektive klass.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på www.ostergotlandsbf.com .




South Swedish Rally / SSR-klubbarna den 14-15/5 2004

© Ericsson-Motorsport Nedläggningshotat, veteraner räddningen?
South Swedish Rally krymper allt mer. Startfältet i den klassiska EM-deltävlingen South Swedish Rally har minskat stort under senaste åren. Kostnaderna för att köra tävlingen har ökat och ekipagen har inte råd med detta. Då WRC-bilarna inte längre får deltaga i EM-deltävlingar så har också det hjälp till att få ned deltagarantalet. Endast 33 ekipage kom till start i EM-deltävlingen till de 7 olika sträckor som bjöds, totalt 18 sträckor. Till Sydrallyt och dess WRC avdelning kom 11 ekipage till start och Thomas Rådström var storfavorit till segern. Man hade också efter mycket diskussioner och sena klargörande fått med ett gäng klassiker som åkte tävlingen för "testa" om det är möjligt med ett klassikst EM-rally i samband med SSR i framtiden.

Rådström segrade, igen!
Storfavorit till segern i Sydrallyt för WRC-bilar var förre VM-åkaren Thomas Rådström. I övrigt fanns Mats Jonsson, Mats Thorzselius, Andreas Eriksson m.fl med för att slåss om segern. Åtta sträckor stod på programmet för den första dagen som också var en separat SM-deltävling. Thomas Rådström vann första dagen med 18,5 sekunders marginal till tvåan Mats Jonsson och med hela 1.14,2 minuter till trean Dick Wicksell. Andreas Eriksson kunde slutat dagen redan på första sträckan där ekipaget var illa ute i en vänstersväng. Endast 0,1 sekund efter Andreas slutade östgöten Jari Saarinen.
Per-Gunnar Andersson vann den trimmade tvåhjulsdrivna klassen med nästan 4 minuters marginal till tvåan Mats Andersson, efter två dagar i SSR. Men en rejäl fight mellan PG och Jimmy Joge hade utspelat sig på de första sträckorna. Jimmy hade till och med varit SSR snabbast på de inledande sträckorna innan ett besök i en stenmur satte käppar i segerhjulet. Per-Arne Sääv segrade i klassen grA 1600-2000 med 13 minuters marginal till Stefan Jonsson som då haft stora problem på dåliga tider på ett antal sträckor.

Bäcklund, over and out!
Kampen om N4 klassen skulle stå mellan "veteranerna" Stig-Olof Walfridsson, Kenneth Bäcklund samt junioren Oscar Svedlund. Snabbe finländaren Jukka Ketomäki var på sverigebesök för att ge svenskarna en strid om segern. Bäcklund satte fart direkt men attacken varade inte hela sträckan ut. Vid instyrning till en högerkurva tappade bilen fäste, ekipaget gled ut i dikeskanten och träffade en stubbe som tippade bilen till ryggläge. Bilen var snabbt på hjulen igen men strax efter slog motorhuven upp och Bäcklund fick hänga ut genom sidorutan för att se något. Patric Carlsson var snabbat i inledningen men fick sedan problem och gled bakåt i resultatlistan. Stig-Olof Walfridsson var den som segrade i klassen 18 sekunder före Jukka Ketomäki. Kenneth Bäcklund som efter reparationer av bilen körde i ett imponerande tempo och tog en tredjeplats i klassen. Patric Carlsson slutade fyra och Torbjörn Pahlin slutade femma.

Karlsson snabbast
Anders Karlsson segrade stort i N2 klassen. Hans segermarginal blev hela 2.27,8 minuter före tvåan Tommy Vetslund och trean Joachim Nilsson som hade exakt samma sluttid. Fyra slutade Patrik Sandell och femma slutade Honda Civicföraren Jonas Ericsson. Anders Fredricksson vann enkelt "Polo-klassen" N1.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på www.resultatservice.com .




Majpokalen / Norrköpings MK den 8/5 2004

© Ericsson-Motorsport Walfridsson snabbast i Norrköping
Norrköpings MK som flitigt arrangerar tävlingar körde nu sin rallytävling Majpopkalen ingående i Öppna Östgöta Mästerskapet. Tävlingen bestod av tre specialsträckor som alla kördes två gånger. Förstasträckan var den "vanliga" slingan på Himmelstalundsfältet och de resterande två sträckorna var Aspa och Eda. Tävlingen hade endast lockat ett 90-tal startande ekipage, kanske på grund av upplägget då tävlingen omnämdes som en "dyr rs-tävling".
SMK valdemarsviks föraren Per-Åke Ring i en Ford Escort WRC var den som inledde tävlingen bäst och var 1,5 sekunder före Stig-Olof Walfridsson och efter honom följde Tommy Andersson. Men när väl tävlingen kom ut till skogen så var Walfridsson den snabbaste och vann andrasträckan med 1,1 sekunder till Ring. Subaruåkande Mats Lindwall var snabbast på tredjesträckan följd av Walfridsson 0,1 sekunder efter. På fjärdesträckan var Walfridsson 0,7 sekunder före Ring och på näst sista sträckan var Walfridsson 3sekunder före Lindwall. På sista sträckan ökade Walfridsson tempot och vann den med ca 7 sekunder till Ring och Joakim Längberg. Stig-Olof Walfridsson vann tävlingen med 18,9 sekunder till Per-Åke Ring och ytterligare 4,1 sekunder till Lindwall. Fyra slutade Joakim Längberg och femma Tommy Andersson.

Damberg, snabbaste 2wd
Anders Gustavsson var snabbast på den första sträckan tätt följd av de resterande förarna på det välkända Himmelstalundsfältet. Magnus Johansson i en helvit Volvo 240 vann den andra sträckan tätt följd av Daniel Damberg. Damberg var snabbast på tredjesträckan men endast 0,1 sekund efter följde Kent Larsson. Kent var där efter snabbast på fjärdesträckan. Femtesträckan vann Damberg 1 sekund före Magnus och 2,3 sekunder före Stefan Kemle. Sista och avgörande sträckan vann Damberg 3,1 sekund före Magnus och ytterligare 0,6 sekunder före Kent. Daniel Damberg tog där med en fin klasseger före Magnus Johansson som var ca 4 sekunder efter segraren. Trea slutade Kent Larsson och fyra Stefan Kemle.

Lundqvist segrade
Klassen för b-förare grupp H har ofta många startande och här fanns 21 ekipage anmälda. Det var Eskilstunaföraren Niklas Lundqvist som var den som segrade. Han vann 4,3 sekunder före Henrik Gustavsson och ytterligare 2 sekunder till Golfåkande Mathias Gårdman. Magnus Ledenfors slutade fyra och Roland Eliasson slutade femma endast 0,9 sekunder upp till fjärdeplatsen. Niklas Sääw vann c-förar klassen med 7,8 sekunder till Daniel Johansson och 23,3 sekunder till Pierre Wessman.
Raimo Mattsson och Johan Kindahl var snabbast i den minsta grupp N klassen för a- respektive c-förare. Peugeot åkarna Daniel Lundh och Fredrik Lindh var de snabbaste N2 förarna i a- respektive b-förar klasserna. Kjell Skoog var ensam och då också segrare i Grupp E klassen för b-förare. Jan Karlsson var snabbaste c-förare Grupp E följd av Viktor Windahl och Gert Karlsson. I de tre Volvo original klasserna var Fredrik Menck, Johan Andersson och Johan Karlsson snabbast.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på www.norrkopingsmk.nu .




Silverratten / Älmhults MK den 1/5 2004

© Ericsson-Motorsport Enkel seger för Jari Saarinen
Silverratten bestod i år av 6 specialsträckor och tävlingen ingick i Sverigeserien för Volvo Original, Smålands DM samt Smålands Öppna Rallycup. Efteranmälde Jari Saarinen var den förare som skulle stå som segrare då han hade den bästa bilen i fältet. Han gjorde ingen besviken utan var snabbast på alla sträckorna. Tvåa på fyra av sträckorna var Torbjörn Pahlin och de tvåa på de resterande sträckorna var Jimmy Hernefeldt. Patric Carlsson var också delad tvåa på sträcka två men sedan finns inga mer tider registrerade. Jari vann tävlingen 40,2 sekunder före Pahlin och 48 sekunder före Hernefeldt. Fyra i klassen slutade Joachim Carlström och femma slutade Robin Sandberg i en Saab 93 Etanolbil. Robin var där med den snabbaste tvåhjulsdrivna bilen.

Corolla snabbast i 2wd
Då landets toppåkare i grupp H inte infann sig till Silverratten, några tyckte att de skulle starta för sent i tävlingen då det startade efter VOC och många hade renovering på gång efter Kristianstads tävling helgen innan. Mattis Olsson i en Toyota Corolla sågs där med som en enkel segerkandidat. Mattis gjorde ingen besviken utan tog hem 6 raka sträcksegrar och segern i klassen med 27 sekunders marginal till tvåan Per-Ola Chronvall som håller ett imponerande tempo med sin Ascona B. Trea i klassen och hela 1.03,7 minuter efter segraren slutade Pierre Fransson. Efter honom följde flitigt tävlande Per Löfqvist följd av Sune Svensson och Pierre Thulin.

Sandberg snabbaste b-förare
Vimmerbyföraren Fredrik Sandberg i en gruppH trimmad Volvo 240 segrade i b-förarnas gruppH klass. Tvåa i klassen och 14,3 sekunder efter slutade Mathias Modin följd Mårten Helgesson ca 13 sekunder efter. I c-klassen tog sig bara tre förare till målet och Niklas Bladh var den som vann före Mathias Cassegård.

Peter Zachrisson snabbaste VOC
Ett 70-tal Volvo Originalbilar hade samlats i Älmhult för deltävling i Sverigeserien för just Volvo Originalbilar. Per-Erik Sköldin var snabbaste VOC förare i a-förarklassen men marginalen till tvåan Hans-Erik Weng var minimal. Endast 0,4 sekunder skiljde ettan och tvåan och marginalen mellan tvåan och trean Torbjörn Westerlund var än mindre. Endast 0,3 sekunder skiljde dem åt. Så mellan de tre främsta skiljde alltså 0,7 sekunder. Fyra slutade Henrik Andersson och femma Team Westoms Mathias Gustafsson.
Peter Zachrisson var snabbaste b-förare genom sträckorna men var också ca 10 sekunder snabbare än a-förar segrare Sköldin. Tvåa slutade Mats Larsson som var "hela" 6,8 sekunder efter segraren. Mats var närmast följd av Patrik Flodin och Jerker Axelsson. I c-klassen segrade hemmaåkaren Magnus Johansson före Kullings Henrik Persson och Bärkes Nils Strömgren.
Johan Lundin i en Mitsubishi Galant vann gruppE klassen före Opel Calibraföraren Magnus Robertsson och 740-åkande Tobias Kjell. I Renault Clio Cup var Christer Johansson snabbast följd av Tommy Vestlund och Mikael Wikström.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på www.resultatservice.com .




Kong Christian Race / Kristianstads MK den 24/4 2004

© Ericsson-Motorsport Rådström snabbast i Sverige
Med hela den svenska rallyeliten på plats i skånska Kristianstad så skulle frågan om vem som är sveriges snabbaste rallyförare besvaras. Tävlingen Kong Christian Race kördes över 5 specialsträckor av varierad svårighetsgrad men alla av utmärkt kvalite. Efteranmälde Thomas Rådström stod som förhandsfavorit men att flera förare ville segra var klart. Alltid snabbe och felfria Mats Jonsson samt Mats Thorszelius, Jari Saarinen, Dick Wicksell och Andreas Eriksson. Den första och mycket snabba sträckan var Rådström snabbast före Thorszelius, Jonsson och Eddie Hörbing. Jari Saarinen fick i slutet av sträckan problem med sikten då en oljeslang brast och reducerade sikten genom vindrutan markant vilket resulterade i att en telefonstolpe var ytterst nära att få besök av den blå Forden. Jari bröt efter sträckan. Andra sträckan var Thomas snabbast före Andreas, Jonsson och Thorszelius. Tredje sträckan var nu krokigare än de inledande men de hjälpte inte för att rubba Thomas från ytterligare en sträckseger. Jonsson och Eriksson följde ett par sekunder efter. Både Eddie och Thorszelius tappade här tid p.g.a. punkteringar. Den fjärde extremt krokiga och roliga Ubbabodasträckan vann Eriksson före Rådström. Sista och avgörande sträckan vann Rådström före Eriksson och Wicksell. Jonsson genade mitt på sträckan vilket resulterade i punktering och en framskärm som slets sönder och hela 4 minuters tidsförlust. Thomas Rådström vann tävlingen med 12,8 sekunders marginal till Andreas Eriksson. Hela 50,6 sekunder efter segraren slutade Mats Thorszelius. Där efter följde Eddie Hörbing, Dick Wicksell och Oscar Svedlund.

Super 1600 bil snabbast
Serieledande Jonas Wigren var snabbast på första sträckan följd av Peugeot Super1600 åkande Jimmy Joge samt Stefan Jonsson och Peter Lundell. Andra sträckan vann Jimmy för Lars Hedqvist och Robin Sandberg. Tredje sträckan var Stefan Jonsson i Seat Ibiza snabbast följd av Mattis Olsson och Wigren. På fjärde sträckan föll två av de snabbare bort, Stefan Jonson bröt likt Hedqvist som rullade. Mattis Olsson var den som var snabbast på den krokiga sträckan följd av de båda östgötarna Jimmy och Wigren. Sista och avgörande sträckan vann Jimmy med över 2 sekunders marginal till Sandberg och ytterligare några sekunders marginal till Mattis Olsson. Segrare i klassen blab Jimmy Joge före Robin Sandberg, Mattis Olsson och Jonas Wigren. Efter dessa följde också Bengt Abrahamsson, Tom Carlsson Fredrik Eriksson.

Storseger
I b-förar klassen var Robert Persson en av de snabbast dagen igenom. Klassegern var inga problem och segermarginalen till tvåan, Olofströms Hans Johansson hela 41,3 sekunder. Trea slutade Lars Sjöström i en Peugeot 306 följd av Joakim Nyman, även han Peugeot. Robert Jakobsson var snabbaste fyrhjulsdrivna bil för b-förare följd av hemmaåkaren Bengt Palm. I c-förarklassen visade Christoffer Holmberg åter snabbhet och vann klassen med över minuten till Niklas Bladh och Fredrik Dannevall som tog andra respektive tredje plats i klassen.
Niklas Karlsson vann Gr.E klassen före Kenneth Nilsson och Jimmy Johansson. Många Volvo Originalåkare hade tagit sig till Kristianstad trots sina höga startnummer då dessa klasser kör sist i SuperCupens deltävlingar. Många tog säkert detta som en träning inför Silverratten i Älmhult om en vecka då Sverigeserien i Volvo Original körs. Mårten Persson vann för Per-Martin Persson och Mikael Andersson. B-klassen vanns av Michael Klaar före Patrik Andersson och c-klassen vanns av Magnus Johansson.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på www.resultatservice.com .




Skänningeknixen / Västra Östergötlands MK den 17/4 2004

© Ericsson-Motorsport Anders Gustavsson segrade
Tredje deltävlingen av Östergötlands RS-DM arrangerades av Västra Östergötlands MK. Tävlingen kördes över 2ss som kördes 3 gånger vardera på Skänninges industriområden. På den första sträckan delade Conny Johansson och b-föraren Peder Hadarsson snabbast tid. Conny forsatte i samma tempo och vann även den andra sträckan tätt följd av Anders Gustavsson. Arrangörsklubbens Christer Karlsson var snabbast på tredjesträckan likt sista och avslutande sträckan. På den fjärde och femte sträckan var Anders snabbast i sin Volvo 240. Anders vann med hjälp av jämna och snabba tider tävlingen både totalt och i klassen. Närmast efter följde Christer med 1,4 sekunders marginal till segraren. Klasstrea slutade Conny följd av Mats Moberg och Göran Andersson.

Paulsson snabbaste b-förare
Johan Paulsson i en Ford Escort var snabbaste b-förare och var även trea totalt. Johan var snabbast i klassen på andra och femte sträckan. Klass sexan Peder Hadarsson tog också han två sträcksegrar. Paulssons segermarginal till tvåa i klassen, Johan Gangfors var 6,5 sekunder. Trea slutade Patrik Olsson och fyra Jörgen Hägglund.
Klassen för c-förare grupp H vanns av Peugeotåkande Martin Nilsson följd av Hans Andersson. VOC elit-klassen segrades av snabbe Klas Karlsson, strax efter följde Fredrik Menck och Maths Johnsson. Robert Westergren var snabbaste VOC ekipage för c-förare tätt följd av Anders Adolfsson endast 0,1 sekund efter. Klassen för Grupp E och lilla grupp N vanns av Anders Johansson som var ensam i klassen. Jörgen Stjernström vann c-klassen före Roger Carlsson.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på rs-serien .




Sommasprinten / Team Skogsåkarna den 12/4 2004

© Ericsson-Motorsport Patric Carlsson snabbast totalt
Förra året körde Team Skogsåkarna sin Sommasprint för första gången. I år gjorde man ett nytt försök och flera meriterade förare tog sig till Tranås för att köra sprint tävlingen på en häftig speicalsträcka. Alla förarna körde denna ss 3 gånger och dessa tider räknades ihop till en sluttid. Patrik Carlsson i en Mitsubishi EVO7 vann Ramundersprinten dagen innan och tog nu segern i Sommasprinten. Patric körde jämna snabba tider i de tre åken och tog totalsegern med ca 5,5 sekunder till 2wd åkaren Leif Peterson. Närmaste fyrhjulsdrivna konkurrent var Håkan Svensson. Jimmy Hernefeldt var tredje snabbaste 4wd bil och efter honom följde Simon Johansson för dagen i en Mazda 323.

Tvåhjulsdriven sekundstrid
I den tvåhjulsdrivna klassen fanns många kända namn med för att göra upp om segern. Göteborgaren Leif Peterson som i år kör Volvo 240 samt Corollaåkaren Jonas Wigren skulle visa sig vara jämnsnabba. Första sträckan tog man det lite lugnt för att lära sig vägen och inte tappa tid. Leif var en halv sekund före Jonas. Ytterligare ca 2,5 sekuner efter var Tom Carlsson och Mattis Olsson. Andra gången sträckan kördes var Leif åter snabbast men denna gång med ca 3 sekunder till Jonas. Sista gången sträckan kördes var Jonas snabbast och även den för dagen snabbaste tvåhjulsdrivna tiden. Jonas var här 2 sekunder före Leif vilket inte räckte för att peta ned Leif till en andra plats utan Leif Peterson vann klassen 1,7 sekunder före Jonas Wigren. Trea och 5,6 sekunder efter slutade Mattis Olsson. Efter honom följde Tom Carlsson, Jonas Åkesson och Billy Johansson som gjorde en intressant start i en Mazda RX7.

Dubbelt Opel
I den tvåhjulsdrivna klassen för b-förare var det dubbelt Opel i topp. Skänninges Mikael Brodd i en Opel Kadett segrade 0,8 sekunder före Himmelstalundssegraren Peder Hadarsson, SMK Eksjö. Dessa båda körde så bra att deras tider hade kunnat ge dem en femte respektive sjätte plats bland a-förarna. Trea slutade Björn Hammarqvist och etfer honom följde Jan Johansson och Henrik Gustavsson.
Bland c-förarna var det dubbelt Team SKogsåkarna i topp. Starletåkande Staffan Leufven var snabbast, 6 sekunder före Mattias Cassegård i en Toyota Corolla. Den ihopslagna grp.E, VOC och lilla grupp N för a-förare vanns av Anders Johansson före Stefan Karlsson. Samma klas för b-förare vanns av Mats Jonsson före Per Palmen och c-klassen vanns av Henrik Persson före Mikael Hjelm.


* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på drive.to/teamskogsakarna .




Himmelstalundssprinten / Norrköpings MK den 10/4 2004

© Ericsson-Motorsport Dick Larsson snabbast på fältet
Rasboföraren Dick Larsson var den som segrade i påskaftonens Himmelstalundssprint som kördes på Himmelstalundsfältet i Norrköping. Tävlingen kördes med tre kvalförsök där förarens bästa tid räknades och halva startfältet gick till final.
I den fyrhjulsdrivna klassen var Dick Larsson och Per-Åke Ring favoriter till segern men Torbjörn Runesson i en för dagen lånad Corolla WRC samt några Mitsubishi och Mazda bilar kunde vara snabba i en sprinttävling som denna. Dick var den som hade bästa kvaltid före Ring och Torbjörn. När finalåken så körts så var det även nu samma ordning på förarna, Dick, Ring och Torbjörn. Dicks segermarginal blev ca 0,6 sekunder då hans imponernde körstil med breda sladdar kostade en del tid.

Rullning i finalen
Klassen för de tvåhjulsdrivna bilarna vanns av Rickard Åndberg före Lars-Åke Wallin och Oscar Sundell. Sundells finaltid försvann och han fick köra om sitt finalåk. Detta slutade med dagens rullning efter en imponerande körning på första halva banan. Hans första finaltid kom för övrigt tillbaka och han slutade trea i klassen. På fjärde plats slutade SMK Östgötas Dennis Andersson före backspecialisten Mikael Lundberg som nog tog denna tävling som träning inför kommande back SM deltävling som ska avgöras på Himmelstalundsfältet. Efter Mikael följde Roger Enlund och Stefan Kemle.
I den klassen för Volvo originalbilar och a-förare var det Fredrik Menck som vann före Mikael Menck. I b-förarklassen vann Mats Jonsson före Johan Andersson och Per-Martin Hammar. C- klassen vanns av Anders Adolfsson före Mikael Hjelm.
I Grp.E klassen för a- och b-förare vann Per Danielsson stort före Katrineholms Bert Carlsson. c-klassen vanns av Jan Lundin före Mikael Andersson.

Hadarsson snabbast i klassen
Bästa kvaltid i b-förar klassen och tvåhjulsdrivna bilar hade Jonny Nylin före Peder Hadarsson. Men i finalåket var det omvänd ordning och Peder vann klassen före Mats Mejermo och Jonny son blev trea i finalåket. Efter dessa tre i topp slutade Niklas Lunndqvist, Roland Eliasson och Henrik Gustavsson. Tomas Henriksson vann c-klassen före Boxholms Jonas Ahlsén i en Opel Ascona.

* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på www.norrkopingsmk.nu .




LBC-ruschen / Lima MS den 13/3 2004

Sekundstrid om totalsegern
Mats Jonsson var den som inledde LBC-ruschen snabbast med sträckseger före Dick Wicksell med 8 sekunder. På den andra sträckan körde Jonsson och Wicksell sekundlika. På den tredje sträckan var Corolla åkaren Eddie Hörbing snabbast. Han var en sekunder snabbare än Dick Wicksell och ytterligare en sekund före fältets andra Corollaåkare, Uppsalas Mats Thorszelius. Jonsson var 7 sekunder efter Wicksell vilket visade sig vara precis lagom för att göra tävlingen spännande. Inför den avslutande sträckan ledde Jonsson med 1 sekund till Wicksell. Den långa och avgörande sträckan skulle utvisa vem, Ford eller Subaru, Jonsson eller Wicksell som var bäst. Efter 15 minuter och 59 sekunders körning så visade det sig att de åkt exakt sekundlika på även sista sträckan. Där med vann Mats Jonsson årets tredje deltävling i SuperCupen. Tvåa slutade Dick Wicksell och trea Eddie Hörbing distanserad med bara 15 sekunder av segraren. Fyra sekunder efter Eddie slutade Mats Thorszelius, dessa båda hade också samma sträcktid på sista sträckan. Femma totalt slutade östgöten Jari Saarinen och efter honom följde Kjell Hansson i en ny NRC Subaru.

Östergötland i topp
I den rekordstora gruppH2wd klassen med hela 70 startande var det upplagt för sekundfight in på mållinjen. Norrköpings Jonas Wigren var snabbast på första sträckan och klassvann den 7 sekunder före Tobias Söderqvist i en Saab 93. En sekund där efter följde Per-Arne Sääv i en KitCar golf. På andra sträckan delade Sääv och Lars Hedqvist snabbaste tide före Jonas och Seatåkande Stefan Jonsson. Tredje sträckan var Jonas åter snabbast före Stefan, Thomas Thunström och Sääv. Sista sträckan vann Hedqvist två sekunder före Jonas. Men Lars Hedqvist blev inte bättre än åtta i klassen trots tre bra tider men var tyvärr av vägen i ca 1 minut på den första sträckan och hade annars troligen varit trea. Men med ny lack och grus under hjulen så bör framgången komma under årets grussäsong för Hedqvist. Den som vann klassen var Jonas Wigren som vann 11 sekunder före Per-Arne Sääv. Thomas Thunström slutade trea och miljöbilen med Robin Sandberg bakom spakarna blev fyra. Där efter följde Roland Wallon, Stefan Jonsson, Tobias Söderqvist, Hedqvist och Benny Persson.

Robert x3 i topp
Robert var ett gångbart namn i b- och c-förar klasserna. Bland b-förarna var Munkfors Robert Persson snabbast i en Opel Kadett GSI. Han segrade i klassen med hela 54 sekunder till tvåan Robert Eriksson i en VW Golf. Trea i klassen slutade Tony Karlsson och fyra Johan Wiklander. I c-förarnas grupp H2wd klass var det dubbelt Norskt i topp genom Robert Nygård i en Peugeot 306 före Roy Tangen i en Nissan Almera. Men tiden dem i mellan var stor då Nygård var 1minut och 40 sekunder före sin landsman Roy. Trea slutade Jörgen Andersson som hade Per Olsson efter sig i resultatlistan.

Peugeot Cupen där alla kör Peugeot 306 bilar var MK Rans Jonas Johansson snabbast. Tvåa bland Peugeotåkarna slutade Pär Karlsson och trea Daniel Lundh. Även cupen för Suzuki Swiftåkare ingick och där var Pierre Skytt snabbast före Thobias Wahlström och Andreas Abrahamsson. Utöver de gruppH klasser som ingår i SuperCupen så kördes en klass där Volvo Originalbilar samt Ekonomibilar ingick. Där var Volvoåkande Anders Gullstrand snabbast före Ingvar Nilsson. De åtta första i klassen körde Volvo Originalbilar och nia slutade då bästa grupp E ekipage med Mattias Nordlund i en VW Golf före Anders Gustavsson i en VW Jetta.

* Fullständig resultatlista - finns under "Rally" i menyn samt på www.resultatdata.com .




Dan Andersson Minne / Wesmanklubbarna den 31/1 2004

Storseger för Jonsson
Årets andra deltävling i SuperCupen kördes i tävlingen Dan Andersson Minne. Tävlingen bjöd på 5 snöiga specialsträckor efter natten/morgonens snöande. Eddie Hörbing och Mats Thorszelius var de som inledde snabbast på korta ss1. Andra sträckan var betydligt längre och krävde ca 18,5 minuter för snabbaste bil som var Mats Jonsson som vann sträckan 8 sekunder före Eddie Hörbing och ytterligare 3 sekunder före Jari Saarinen. Tredje var betydligt kortare och klarades av på 3,56 minuter av Mats Jonsson. Andra bästa tid delade Jari och Dick Wicksell. Eddie Hörbing bröt här, enligt ryktena en rejäl avåkning. De två avslutande sträckorna vann Jonsson utan större problem. Detta resulterade i att Jonsson vann tävlingen med 1 minut och 40 sekunder till Jari Saarinen. Ytterligare 59 sekunder efter slutade Jörgen Edholm och efter honom följde Robert Johansson och Patric Carlsson. Mats Thorszelius som nu var på jakt efter bra placering efter förra helgens miss. Han tappade 4-5 minuter i ett dike på ss3 vilket förpassade honom till 11:e plats och förra helgens segrare Dick Wicksell slutade 12:a efter spårning i snön.

Etanolbil snabbaste 2wd bil
Lars Hedqvist i en Toyota Corolla inledde bäst på första sträckan och var där 1 sekund för Christer Steen. Andra långa sträckan vann Stefan Jonsson 16 sekunder före Jonas Wigren. Robin Sandberg vann sträcka tre före Thomas Thunström och Stefan Jonsson. Stefan var snabb på ss4 och vann före Thunström som var tvåa. Sista sträckan vann åter Robin 12 sekunder före Jonsson. Robin Sandberg segrade med Thunström som tvåa och Stefan Jonsson som trea. Jonsson var 1,40 minuter efter segraren och hans transportprickar uppgick till exakt samma tid vilket gjort honom till segrare utan dessa. Fyra slutade Björn Gustavsson och femma Team Birkas Bilplåts Tom Carlsson vilken också var tävlingens snabbaste bakhjulsdrivna bil.

Lancia Delta Integrale segrade
Vallentuna MK´s Alla Sundström i en Lancia var snabbast efter att de 5 specialsträckorna summerats. Han vann klassen 6 sekunder före Ronnie Gustavsson i en Subaru Legacy. Johan Lilja slutade trea och Lasse Eriksson fyra. Bertil Nylander i en Volvo 240 var snabbaste ekipage i b-förarnas grupp H klass. Han vann klassen 49 sekunder före Mats Larsson och ytterligare 7 sekunder före Magnus Eriksson. Fyra slutade Rickar Andersson i en grupp N Seat Ibiza. Hela 26 bilar startade i klassen och 15 tog sig till målet. Fredrik Dannevall vann c-förarnas grupp H klass före Henrik Sandqvist som körde Volvo 240 likt segraren. På tredje plats slutade Uffe Slaaen i en Opel Manta.




Z-trofén / Stuguns MK den 24/1 2004

Dick Wicksell snabbast i Stugun
Subaruåkande Dick Wicksell var den som åkte snabbast genom de 6 specialsträckorna på ca 10 mil i "Stuguns skogarna". Han tog tre sträcksegrar likt tvåan Mats Jonsson. Mats Jonsson var den som inledde snabbast på första korta sträckan och vann den 1 sekund före Jörgen Edholm och Dick Wicksell. På andra sträckan var Wicksell snabbast med 3 sekunder före Jonsson. Tredje sträckan var Jonsson 1 sekund före Wicksell. Fjärde sträckan visade Wicksell att hans nya Subaru är snabb och vann 10 sekunder före Jonsson. På de två avslutande sträckorna var Jonsson respektive Wicksell snabbast på var sin sträcka men med små tidsskillnader att Wicksell vann tävlingen med 8 sekunder till Mats Jonsson. Trea slutade Eddie Hörbing ca 36 sekunder efter segraren. Fyra slutade Jari Saarinen och femma Jörgen Edholm. Mats Thorzselius som borde kunnat vara med i tätstriden fick enligt uppgifter startförbud p.g.a. läckande bränsletank.

Wigren fick revansch efter Hälsingerallyt
Fördel framhjulsdrift skulle visa sig gälla här likt övriga vintertävlingar. Endast en bakhjulsdriven bil tog sig till målet i klassen för a-förare gruppH2wd och hamnade även sist efter problem på andra sträckan. De som var klassnabbast på första sträckan var Magnus Strömberg i en Toyota Corolla och Tobias Söderqvist i en Saab 9-3 men då körtiden endast var ca 2 minuter så var det bara sekunder mellan ekipagen. Andra sträckan vanns av Corollaåkaren Jonas Wigren som i bara farten även var snabbast på efterföljande sträckan. På fjärdesträckan var Golfåkaren Per-Arne Sääv snabbast men på sträckan efter tvingades ekipaget bryta. Näst sista sträckan vann Seatföraren Stefan Jonsson och avslutande sträckan delade Jonsson med Per-Åke Alf. När tiderna summerats så stod Jonas Wigren som segrare 4 sekunder före Per-Åke Alf. Trea slutade Lars Hedqvist och fyra Benny Persson.

GruppN bilar snabbast
Bland b-förarnas gruppH klass var det tre gruppN bilar som var snabbast. Klassegraren Lars Sjöström tog 4 sträcksegrar i sin Peugeot 306. Tvåa i klassen slutade Emil Andersson i en Renault Clio Sport och trea slutade Joakim Nyman i en Peugeot. Fyra slutade Simon Johansson som därmed var tävlingens snabbast bakhjulsdrivna bil på en total 32:a plats. Endast tre c-förare deltog i grupp H klassen där Tommy Mårtensson var snabbast före Henrik Sjöblom.

Resultat från tävlingen finner ni här , (länk: stugunsmk.just.nu).
Nästa deltävling i SuperCupen är Dan Andersson Minne som körs den 31/1.




Hälsingenatta / SMK Hälsinge den 17/1 2004

Stort manfall i RM-premiär
När årets RM premiär gick av stapeln i Hälsingerallyt arrangerat av SMK Hälsinge startade 136 bilar. Av de startande så blev manfallet stort med ca 40% brutna ekipage. Tävlingen bestod av 5 sträckor på ca 84km.

Corsa trippel
I grupp H2wd segrade Thomas Thunström i sin från Leif Peterson inköpta Opel Corsa. Han vann klassen 9 sekunder före Mikael Åhman, även han Opel Corsa. På tredje plats hamnade ytterligare en Opel Corsa åkare nämligen Ola Carlsson. Fyra slutade Benny Persson i sin Toyota Corolla. Bästa bakhjulsdrivn bil blev Fagerstas Håkan Långkvist i en Volvo 240 på en 8:e plats. I den fyrhjulsdrivna klassen segrade en Toyota Celica med Dick Larsson bakom ratten. Han vann 3 sekunde före Sten-Erik Eriksson i en Nissan Sunny. Trea slutade Mazdaåkaren Robert Johansson före Mats Lindwall. B-förare grupp H vanns av Magnus Olsson i en VW Golf före Christer Hedlund från Lycksele. Trea slutade Morgan Hedqvist och fyra Patrik Westerlund. Bland de tre startande i b-förare H4wd var det enbart Värmdös Kenneth Elfver som tog sig till målet. Klassen för c-förare grupp H2wd segrade Magnus Westman före Michael Walther. Trea slutade Tomas Bergman som tillhörde SMK Hälsinge likt ettan och tvåan i klassen.

Jägerstedt snabbaste klassiker
Sven Olof Jägerstedt i en Volvo Amazon var den som var snabbast av de klassiker som ingår i RM serien. Han segrade klass3 12 sekunder före Sören Hellqvist. Trea slutade Nils Bergqvist och fyra Bertil Molander. I klass2 startade endast 5 bilar varav 2 tog sig till målet. Segrare var Leif B Andersson före Tommy Eriksson. I klass1 var Bo Pettersson snabbast före Lars-Erik Danielsson och Per-Olof Flogner.

Adielsson snabbaste Nya Veteran
Göteborgsföraren Jan Adielsson i en Ford Escort MK1 var snabbast av de Nya Veteran ekipage som deltog i årets RM premiär. Han vann klassen före Jan Hagberg och Joakim Alsin. Bland b-förarna var Nybro AC föraren Mikael Ring snabbast i en Volvo 140 före Stefan Holmin i en Opel Ascona A. I Tjej RM segrade SMK Södermanlands Linda Pettersson före Mari Ekström Thor. Fia Nordgren slutade trea och Lena Ekström fyra.

Resultat från tävlingen finner ni här , (länk: motorsportivarmland.nu).




© Ericsson-Motorsport


<- Tillbaka

 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.