GN Motorsport

   
Onebet

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
ABS Motorsport AB

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  SPECIALSITE OM
   RALLY SWEDEN




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Skoda Auto.
© Skoda Auto.
Pontus redo för Rally Mexico.
Poängjakt på hög höjd för Tidemand i Rally Mexico.
PRESSRELEASE

Efter den storstilade segern inför hemmapubliken i Rally Sweden är Even Management och Skoda Motorsports Pontus Tidemand i delad ledning i WRC 2-mästerskapet. Nu väntar en ny utmaning när han i helgen gör debut i Rally Mexico och fortsätter poängjakten på hög höjd i det varma landskapet.

Pontus Tidemand har tagit sikte på världsmästartiteln i WRC 2 och fick den bästa tänkbara starten på årets säsong när han infriade alla förhoppningar i den svenska VM-deltävlingen. Vinst och full pott i poäng placerade honom i delad ledning efter hans första tävling av sju nominerade som ingår i mästerskapet.
- Segern i Sverige var bland det största hittills i min karriär och en helt fantastisk känsla, säger Pontus. Jag vet vad jag vill och det här sporrar och motiverar mig otroligt mycket inför det som komma skall. Vi har förutsättningarna på vår sida för att lyckas hela vägen i år och nu gäller det att inte lämna något åt slumpen och ge maximalt i varje tävling.

Även om Pontus körde för årets första WRC 2-poäng i Rally Sweden så inledde han och kartläsaren Jonas Andersson sin säsong med en stark fjärdeplats i Rally Monte Carlo, en tävling som Pontus deltog i för första gången. Nu väntar nästa debut - den här gången i en annan världsdel i unika förhållanden. Rally Mexico är årets första grusrally, men långt ifrån ett "vanligt" grusrally.

Rally Mexicos spelplan är bergskedjorna Sierra de Lobos och Sierra de Guanajuato och tävlingen når VM-seriens högsta höjder med 2746 meter över havet som topp. Den tunna luften på så hög höjd reducerar motorernas kraft med 20 procent och det kräver en prestation med det lilla extra från såväl team som förare. Teamet jobbar för att få mesta möjliga ut av bilen medan förare och co-drivers måste ha perfekta noter och det är av större vikt än normalt att undvika misstag. Minsta tabbe är kostsam eftersom den mindre effekten i motorn gör att det tar längre tid att få upp farten igen.
- Alla nya erfarenheter är bra erfarenheter och det här blir en häftig upplevelse, säger Pontus. Det är ett långt rally som skiljer sig från de övriga och noggranna föreberedelser och full koncentration är ett måste. Däckval och inställningar är också viktigt och där hoppas jag ha en fördel eftersom min kartläsare har tävlat här många gånger tidigare. Den höga höjden blir en ny utmaning men jag räknar med att hinna vänja mig vid den innan start.

Ytterligare en av Mexikos svårigheter är temperaturerna som kan ligga runt 30-strecket vid den här tiden på året. Värmen påverkar och kräver mer av bilarnas komponenter men sätter även press på förarna som ska prestera i en cockpit som kan bli upp till 50 grader varm.

Grusvägarna i sig är också en utmaning med tuff terräng och en yta som tenderar att bli extra uppruggad inför det andra varvet på sträckorna.

Rallyts bas är belägen i Mexikos femte största stad León men starten går på torsdag kväll i Mexico City och följs av en publiksträcka mitt i stadens centrum där 200 000 åskådare väntas. Fredagens sträckor hålls i området kring Guanajuato medan lördagens och söndagens sträckor ligger närmare värdstaden. Totalt omfattar rallyt 370,46 km som är uppdelade på 19 sträckor, däribland den monsterlånga El Chocolate på hela 54,90 km.
- Vi är hundraprocentigt redo att ta oss an det här. I och med att det här är min första gång i Mexiko vet jag inte exakt vad som väntar i praktiken, men vi ska prova att gå för seger. Målet är att få med oss så mycket poäng som möjligt och stärka vår position i mästerskapet. Det mesta av säsongen är kvar och varje poäng är viktig så här i början för att få slagläge när upplösningen så småningom närmar sig, säger Pontus.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-03-06 12:24







PG Andersson med Fabia WRC, möter Veiby och Mikkelsen i helgens Numedalsrally.
© emotorsport.sePer-Gunnar "PG" Andersson gör rallypremiär i helgen, PG och Emil Axelsson kör norska Numedalsrallyt på lördag, tredje deltävlingen i Norska Mästerskapet, en tävling som bjuder på fina förhållanden, unika och utmanande fjällvägar finns på kartan. Utöver segern totalt står också titeln "Smådølkongen" ...

Publicerad: 2018-02-19 21:24


Foto från Rally Sweden 2018, torsdag.
© emotorsport.seRally Sweden, fyra dagars VM och WRC fest i de Svenska skogarna, 66 ekipage till start varav flertalet tog chansen att köra en eller flera gånger på torsdagens shakedown. Där och då handlade det om den knappt 7km långa Skalla sträckan som avverkades under förmiddagen. Höga snövallar, isiga vägar och...

Publicerad: 2018-02-19 21:01


Östersund Winter Rally samlar svenska eliten.
Rally-SM fortsätter i helgen med Östersund Winter Rally där flera landslagsförare och veteraner är anmälda. Start fredag kväll med klassiska Husås, målgång på lördag

Av tjugo fyrhjulsdrivna ekipage kan minst en tredjedel ta hem totalsegern i Östersund Winter Rally. Ett hett namn i huvudklassen Tr...

Publicerad: 2018-02-19 20:32


1300 Rallycup summerar Örnskölden.
Andra deltävlingen i 1300 rallycup avklarades förra helgen. Den här gången hade man valt snösäkra Örnskölden med start o mål 4 mil in i landet vid Långviksmon. Arrangören bjöd på fantastiska vintervägar med snövallar högre än metern överallt. Det gick liksom inte att åka av vägen. Konsten var att få...

Publicerad: 2018-02-19 20:31


Två testdagar väntar i Spanien för Loeb.
© emotorsport.seSebastien Loeb gör comeback i den tredje WRC deltävlingen, kommande Rally Mexico, han hoppar då in och tar Craig Breens Citroen C3 WRC och bildar team med Kris Meeke.

Sebastien kommer köra tre deltävlingar, först Mexico följt av franska VM Rallyt på Korsika. Senare på säsongen ska han också avver...

Publicerad: 2018-02-18 21:57


Japansk rallyraket, men vem är egentligen Takamoto Katsuta?
© Toyota Gazoo Racing.Japanske Takamoto Katsuta boende i Finland tävlandes för Tommi Mäkinen Racing i en Ford Fiesta R5 sponsrad av Toyota - låter det rörigt?

Takamoto är ett namn på allas läppar efter bragden i Rally Sweden, men vem är han? Japanen ingår i Toyota Gazoo Racings talangprogram kallat "Rally Challenge Pr...

Publicerad: 2018-02-18 21:53


Årets Rally Sweden var 6km/h långsammare än 2017.
© emotorsport.seRally Sweden 2018, årets andra WRC deltävling bjöd på 314,25km special i perfekta vinterförhållanden, höga snövallar och isiga vägar. Snabbaste bil, Thierry Neuville körde tävlingen på 2:52 timmar och detta med en medelhastighet om 109,5km/h! Snabbaste R5 bil var Takamoto Katsuta som 11:a totalt och...

Publicerad: 2018-02-18 21:22


Lahti körde hem Piterundan totalt, Sandow bäst med 2wd.
© Anders Blomqvist.Thomas Lahti körde hem söndagens Piterunda över fyra sträckor med Piteå MS som arrangör, tvåa totalt ses vinnaren av A/B- klassen i trimmad 2wd bil.

Vinnare av 2wd och tvåa totalt är just Johan Sandow som var fem sekunder före Jonas Snäll efter en halvtimmas körning, tredjeplatsen i klassen till ...

Publicerad: 2018-02-18 19:57


Evans gav sista poängen till Ogier, efter målgång.
© emotorsport.seTurerna var många, men Sebastien Ogier blir slutligen 10:a totalt och tar den sista VM poängen när den officiella resultatlistan anslås, lägg där till de fyra bonuspoängen från powerstage.

Fransmannen stannade på transporten ut till sista sträckan, tar transportprickar för att få starta senare, a...

Publicerad: 2018-02-18 18:55


Så gick det för Svenskbilarna i Rally Sweden, klass för klass.
© emotorsport.se19 svenskbilar kom till start i årets Rally Sweden, vid sidan om Emil Bergkvists Norske co-driver Ola Flönene sågs annars resterande med dubbla svenska flaggor på rutan.

Endast en av de startande Svenskbilarna bröt, det Fredrik Åhlin som hade en minst sagt strulig helg med mycket problem, Fredrik...

Publicerad: 2018-02-18 18:27


Tidigare nyheter:
Lahti körde hem Piterundan totalt, Sandow bäst med 2wd.
Evans gav sista poängen till Ogier, efter målgång.
Så gick det för Svenskbilarna i Rally Sweden, klass för klass.
Jacob och Stefan hemma efter struligt finlandsäventyr.
Mattias Adielsson WRC2 fyra i Rally Sweden.
Succéresultat i Rally Sweden för Kristoffersson.
Tidemand tvåa efter intensiv thriller i Rally Sweden.
Emil tvåa i JWRC debuten efter hård fight.
Dennis och Johan segrare i Rally Sweden!
Tidemand, Adielsson och Stugemo i WRC2 tabellen efter Rally Sweden.
Så ser WRC tabellerna ut efter Rally Sweden.
Rådström kör hem första JWRC segern, Bergkvist tvåa.
Takamoto Katsuta vinner WRC2 före Tidemand!
Thierry Neuville vinner Rally Sweden 2018.
Ska Breen glädja Citroen cheferna - de kräver pallplats.
Ska Neuville följa i Loeb och Ogiers spår?
Neuville och Breen i topp, Tidemand frånåkt av Katsuta - en sträcka kvar.
Henning jobbar för fler WRC starter 2018.
Videoklipp från Rally Sweden, torsdag-lördag.
Lappi snabb på Likenäs 1, Tidemand närmar sig Takamoto.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]



Bloggar:



Nästa deltävling:
Rally SM:
Östersund Winter Rally 23-24/02


Rally VM:
Rally Mexico 08-11/03


Scalextric Rallycup:
Prisutdelning Scalextric Rallycup 24/02


Svenska RallyCupen:
Rally Biltema 19/05




Foto från:
Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bergslagsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna / Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.