GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
ABS Motorsport AB

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   
Onebet

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Klart för säsongspremiär i VOC SverigeSerien 2018
PRESSRELEASE

Torsby och tävlingen med det långa namnet, Finnskogsvalsen Fryksdalen Brunnsborrning, är premiärtävling i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally och samtidigt också första tävling i klassens nationella vinterserie. Riktig Värmlandsvinter har skapat fantastiska förutsättningar och förväntningarna är också på topp inför premiären. Ett väldigt tufft startfält i VOC Mekonomen Rally borgar för sedvanligt stenhårda sekundstrider. Vem vinner och vem försvinner redan i premiärtävlingen.

På senare år har milda vintrar i Sverige ställt till en hel del problem för vinterrallyn. Förra året tvingades Torsby ställa in för första gången i mannaminne. I år är förutsättningarna något helt annat och Sven Täppers med organisation i MK Ratten bjuder in till en riktig kanontävling.

Det är jätteroligt att vi får möjlighet att köra Torsby igen, Värmland måste väl av de allra flesta anses vara svenskt rallys hjärta och Torsby bjuder oss på en tävling som till största delen består av forna VM-sträckor. Klassen svarar också upp med ett riktigt stort vinterstartfält med knappt 50 bilar till start. Extra kul att vi också får äran att välkomna inte mindre än tre ekipage från vår Tyska VOC klass.

Högsta elitklass 2018 är tuffare än på många år
SverigeSerien i VOC Mekonomen Rally Elit A är alltid en stenhård klass, en av landets allra tuffaste att vinna. De uppklassningar som skett i år toppat med några intressanta comebacker plus att vi ser några etablerade ”fortåkare” satsa vidare gör sammantaget klassen mycket svårtippad. Finns det egentligen någon favorit, eller är det enda kloka man kan göra att helgardera?
Som det ser ut så skulle man nästan vilja helgardera. Unge fortåkaren Isac Nordström är numera i Elit A, liksom Patrik Fredriksson och Emil Andersson. Vem som helst av dom kan vinna. Detsamma gäller för Oscar Larson och Dennis Askling och varför inte Kristoffer Karlsson? Både Håkan Süld och Kent-Ola Björklund gör intressanta comebacker i klassen, hur långt räcker dom redan nu i första tävlingen? Kan räcka hur långt som helst så varning för dessa herrar.

Lägre Elitklass är nästan lika svårtippad
Det har varit en klar tendens på senare år att VOC Mekonomen Rally Elit B bara blir tuffare och tuffare, i synnerhet allt eftersom att säsongen går. Förare utvecklas och hittar ny fart.
Redan i premiären kommer det att bli stenhårt. Unge Gustav Johansson gick från klarhet till klarhet i slutet av förra säsongen, nu har han klassat upp till B och får stå som något av en favorit i mina ögon. Jag tror han tar med sig den goda känslan in i den här säsongen.
Rickard Gustafsson är väldigt snabb och gör i år en hårdsatsning mot att vinna serien, men han är fortfarande något av ett oskrivet kort på vinterväg och lider också av att han har dåliga möjligheter att förbereda sig då han inte har vinter på hemmaplan. Fredrik Alin är säkerheten själv och han kan absolut vinna. En lite ”dark horse” är Magnus Westman som ökade farten stadigt genom säsongen i fjol.


Men det finns många fler som kan nå ända fram till seger.
Om Danne Rohdin skulle stå som slutsegrare i klassen ska ingen vara det minsta förvånad, han är alltid riktigt snabb då han dyker upp. Eller varför inte Micke Lindh som gör ett gästspel i klassen eller för den skull klassens tekniskt huvudansvarige Björn Kallin som i helgen lämnar över det tekniska ansvaret till andra för att tävla själv. Hans tempo i slutet av fjolåret var spännande i en hel rad tävlingar utanför våra nationella serier.

Vem vinner cupklassen i premiären?
Cupklassen är normalt näst intill omöjlig att sia om speciellt tidigt på säsongen. Det är här svenska rallytalanger visar sig för omvärlden, det har vi sett i snart tre decennier, senast hette de Emil Bergkvist och Elias Lundberg. Därför händer också oerhört mycket i den här klassen.
Det är bara att konstatera att med årets väldigt nya ”laguppställning” i Cupklassen så har klassansvarig inte tillräcklig koll för att kunna spela med heder. Vore oerhört kul om toppseedade Marcus Jardler gick hela vägen till seger. Som många vet så är Marcus bil lite speciell med automatlåda och handreglage då Marcus själv tar sig fram med rullstol till vardags. Det är superkul att ha Marcus i klassen och han är en tävlingsmänniska av stora mått, det kommer att gå konstant fortare och fortare. Kanske är det dags redan nu.

Blir det Isak Vikman som tar hem juniorklassen?
En som också gjorde entré med dunder och brak i slutet av förra säsongen var Isak Vikman.
Nu kommer Isak med en nybyggd 940 försedd bland annat med den båge som han vann i samband med årsavslutningen i fjol. Jag håller Isak som favorit i det här fältet men vet att både Alexander Stüffe, Tim Lagerstam och Jacob Johanesson kommer att göra precis allt dom kan för att visa att det var någon av dem som jag borde gett lägsta odds.

På lördag klockan 11.00 går första start i Torsby och då inleds ytterligare en säsong i VOC Mekonomen Rally, den trettionde sedan klassen såg dagens ljus 1989, samma år som Berlinmuren föll! De senaste åren har klassen vuxit ordentligt, och får vi döma av vad vi redan så här tidigt på säsongen känner till om färdiga och pågående bilbyggen tillsammans med nyuppväckta äldre VOC-bilar så kommer vi att växa i år igen. Det är väldigt kul och inte så lite anmärkningsvärt.

Välkomna till en fantastiskt säsongstart i VOC Mekonomen Rally.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-01-11 16:10







Emil Bergkvist kör Junior-VM i rally 2018.
Privat.2015 blev Torsåkers Emil Bergkvist Europeisk Juniormästare i Rally för Opel Motorsport. Efter det har Emil kört två tuffa säsonger i Rally-VMs ’s fyrhjulsdrivna klass WRC2 med mycket problem och uteblivna framgångar. Nu nysatsar Emil och kommer köra Junior-VM, JWRC, i en tvåhjulsdriven Ford Fiesta i...

Publicerad: 2018-01-16 07:43


Röjsel kvar i landslaget, ett bevis på att jag tillhör dom bästa i Sverige.
© Daniel Röjsel AB.Vid en presskonferens tidigare idag meddelade Svenska Bilsportförbundet vilka som har blivit uttagna till årets landslag i dom olika grenarna inom motorsport. 22-årige dalmasen Daniel Röjsel, bosatt i Småländska Anderstorp, fanns med som en av de tre juniorerna i rally.

Daniel har funnits med i l...

Publicerad: 2018-01-15 23:53


Hyundai Motorsport prisade vinnande R5 åkare.
© Hyundai Motorsport.Hyundai Motorsport har inte nått den framgång man riktigt hoppats på i R5 klassen, bilarna säljer inte i drivor och de tillhör inte täten i EM och VM serierna, men i nationella mästerskap har man tagit titlar. Totalt har ett 40-tal bilar lämnat fabriken i dagsläget.

För att prisa vinnare och dera...

Publicerad: 2018-01-15 23:01


Budar tar över Citroen Racing när Matton går till FIA.
© Citroen Racing.Yves Matton lämnar Citroen Racing och tar plats på FIA´s högkvarter den 7:e februari, Yves har haft en stormig tid hos Citroen efter de uteblivna framgångarna i WRC projektet. Lika stormigt har hans företrädare på FIA posten haft det, finske Jarmo Mahonen som dragit med kontroversiella idéer i slute...

Publicerad: 2018-01-15 20:50


WRC2 i Rally Sweden för Åhlin, Tuhino och Berg.
© emotorsport.seUnder tisdagen stänger anmälan till Rally Sweden, det är alltid dagen då de flesta betalningarna når Rally Swedens konto för att fullt ut komplettera anmälan. Under måndagskvällen uppdaterades listan där Fredrik Åhlin ihop med nye co-drivern Joakim Sjöberg startar i Fredriks Skoda Fabia R5, han är o...

Publicerad: 2018-01-15 20:39


Så ser rallylandslaget ut 2018.
Inför måndagens Idrottsgala på i Globen höll Svensk Bilsport en presskonferens i Stockholm där Landslagen 2018 presenterades.

Några av förarna som fanns på plats var nyligen hemkomna från det läger som landslaget genomförde på Kanarieöarna under några dagar fyllda av fys-träning och körträning.
...

Publicerad: 2018-01-15 14:39


Fredrik Åhlin tillbaka i Sverige och Rally Sweden.
© Privat.Landslagsföraren Fredrik Åhlin kommer tillbaka hem och kör årets Rally Sweden. Efter två år i det Brittiska Rallymästerskapet och nu senast en silvermedalj 2017 har Fredrik bestämt sig för att komma hem igen.
Jag har verkligen haft två fantastiska år i England med mitt team, CA1 Sport och fram...

Publicerad: 2018-01-15 12:08


Svenske Adam kör Hyundai Racing Trophy, men vad är det?
© Hyundai Racing Trophy.Hyundai Racing Trophy är en enhetsserie i rally med identiska bilar och tävlingar i Rumänien, Bulgarien och Kroatien. Bilarna i Hyundaiserien drivs av "Motorsport Academy" i Bulgarien, en serie öppen för förare från hela Europa som fyllt 17 år.
Serien körs med identiska Hyundai i20 Coupé R1-bilar,...

Publicerad: 2018-01-14 22:33


Maxat rallyår för Adam Westlund, bl.a. Lettiska Mästerskapet & Hyundai Racing Trophy.
© Anders Westlund.När vi strax före jul var i kontakt med Adam Westlund, som för övrigt inledde rallytävlandet under 2017 som 16-åring. Då var planen fortsatt tävlande i Lettland och Tjeckien med egna teamets Peugeot 208 R2 och så lite Ungdomsrally i Sverige. Men när vi på nytt pratade med teamet strax efter nyår fan...

Publicerad: 2018-01-14 22:17


Bertelli i ny Fiesta WRC till Rally Sweden!
© emotorsport.seI torsdags berättade Lorenzo Bertelli att han än så länge är klar för en start i WRC serien 2018, där och då avslöjades att det var den Svenska tävlingen som var utvald. Men innan det idag skulle presenteras lät han sina fans tävla om merchandise från teamet fram till söndagen.

Idag kunde han så ...

Publicerad: 2018-01-14 15:34


Tidigare nyheter:
Jonasson snabbast runt Stärkemarksrundan.
90 bilar för Rally Sweden och Historic, Yazzed i Fiesta WRC.
Berglund snabbast i Fabiadebuten, vann Finnskogsvalsen.
Vem kör vad 2018 del 7, bl.a. Holmberg redo med Östbergs Fiesta.
Följ Rally Finnskogsvalsen via Radio och Resultat!
Gorban tar Mini ur WRC, kör på hemmaplan i väntan på ny bil.
Shinshiro Rally blir Rally Japan WRC 2019.
Gus Greensmith utmanar i WRC2, klar för M-Sport.
Eriksen tar plats bredvid Mads Östberg 2018.
Suninen inleder WRC året i Rally Sweden.
68 bilar till Monte Carlo, 24 i VM klasserna.
Ingen Rovanperä till Rally Sweden, tävlar i Finland.
Japan redo för WRC comeback 2019!
Stugemo, Jirvelius, Brådhe och Molinaro till Rally Sweden!
Rådström trappar upp mot VM på hemmaplan.
Östberg, Solberg och Solberg till start i Sigdalsrallyt.
Klart för säsongspremiär i VOC SverigeSerien 2018
Ford storsatsar på M-Sport inför FIA World Rally Championship 2018.
Östberg kör tredje Citroen C3 WRC i Rally Sweden.
Första bilderna, så ser 2018 års WRC bilar ut - Fiesta, C3, Yaris och i20 WRC!



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]



Bloggar:



Nästa deltävling:
Rally SM:
Rally Vännäs 02-03/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 25-28/01


Scalextric Rallycup:
Prisutdelning Scalextric Rallycup 24/02


Svenska RallyCupen:
Rally Biltema 19/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna / Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

FRRC specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.