GN Motorsport

   
ABS Motorsport AB

   
Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   
Onebet

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  SPECIALSITE OM
   RALLY SWEDEN




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Christian Gustavsson.
© Christian Gustavsson.
Johan och teamet redo för Rally Sweden 2018!
Laddad Kristoffersson redo för Rally Sweden-utmaningen.

När Johan Kristoffersson och Kristoffersson Motorsport drar ut på Rally Sweden är det som ett nybörjarteam – med stor erfarenhet!
- Det här är det största för våra mekaniker. Rally är kultur i Värmland och sitter djupt i själen på dem, säger KMS-chefen Tommy Kristoffersson.
 
Johan Kristoffersson har inte gjort många rallyn, men staben runt omkring är desto mer kunnig inom området.
- För min egen del är rally det största, säger Kai Roger Waaler, en av Johans mekaniker och nyligen överflyttad från Even Management i Kongsvinger till Kristoffersson Motorsport i Koppsäng utanför Arvika.
 
Orsaken till flytten är egentligen att Waaler och hans kollegor har gjort sig själva överflödiga. Samtliga förare är numera fabrikskontrakterade och har därmed flyttat ut från Even.
- På ett sätt har det gått för bra för oss och det är jag väldigt stolt över, konstaterar Kai Roger, som varit med om att slussa ut Andreas Mikkelsen, Pontus Tidemand, Esapekka Lappi och Ole Christian Veiby i den stora rallyvärlden.
 
Därmed öppnade sig möjligheten att flytta över gränsen.
- KMS behövde stärka rallydelen. Då är det är bättre för oss att samla allt under ett tak. Vi blir mer flexibla på det viset, säger Kai Roger som har fått med sig kollegan Nils Ekbro till nya högkvarteret.
 
Där finns sedan tidigare Olle Berg och Andreas Levin, med gedigna kunskaper inom rally.
- Det är ju bara jag och pappa i vårt team som inte kan så mycket om det här med rally, säger Johan Kristoffersson.
 
Men att Volkswagens rallycrossvärldsmästare ska kunna ratta sin Skoda Fabia R5 till ett bra resultat i WRC2 betvivlar inte Kai Roger Waaler.
- Johan är otroligt duktig på att lägga ner sig, alltid 110 procent dedikerad i det han gör.

Och sedan Kristoffersson fick klartecken för Rally Sweden för någon vecka sedan har förberedelserna varit absolut maximala, från morgon till natt.
- Jag orkar inte låta bli, klarar inte av att kasta bort tid och känna att jag inte gjort absolut allt för att lyckas, berättar Johan som ändå tog en – nästan - helt ledig återhämtningsdag i lördags.
 
Co-drivern Patrik Barth, med ett mer än välkänt namn inom kartläsarvärlden, kan intyga Kristofferssons kapacitet och seriositet.
- Han är en riktig världsmästare, i vad han än gör. Ge honom ett par år i rally så blir han världsmästare där också, säger Barth och fortsätter:
- Johan är en av de mest tävlingsinriktade människorna jag har träffat, dessutom otroligt ödmjuk och hur rolig som helst att umgås med.
 
Till Rally Sweden blir de dessutom sambor på försök, hemma hos Barth i Lysvik.
- Att få sova i sin egen säng och ändå åka VM. Det är ganska bra. Jag bor ju nästan på Colin´s Crest, säger notspecialisten från Fryksdalen och avslöjar att Johan Kristoffersson tänker ladda rejält över hoppet.
- Han frågade mig häromdagen om det går att hålla fullt över krönet.
 
Och svaret?
- Jag spänner fast mig i stolen och ser vad som händer!
 
Precis som Kristoffersson själv har sagt så tror inte Barth att ekipaget kan matcha de allra bästa i sammandraget, men däremot göra bra tider på vissa sträckor, till exempel Vargåsen.
- Det är inte lätt det här. Tävlingen är lång, men vi har en plan om när vi kan åka riktigt fort.

Sedan Patrik fick det sena glädjebeskedet om ännu en start i Rally Sweden – hans sjunde – har arbetet varit intensivt.
- En VM-tävling innebär så många moment och kartläsaren har en stor del i den planeringen. Mitt uppdrag är att se till att få Johan till rätt plats på rätt tidpunkt så att han kan ägna sig åt att köra bilen, men det är en hel cirkus bakom allt det där.
 
I söndags fick dessutom teamet chansen till en viktig testdag i Anttila.
- En bra dag. Vi fick ihop många värdefulla mil inför rallyt och jag har kunnat ställa in bilen mer som jag vill ha den, säger Johan Kristoffersson.
 
Under dagen ingick också mörkerkörning och däckbyte, något som Volkswagens rallycrosstjärna normalt sett inte gör i sin yrkesutövning.
- Jag och Patrik har dessutom haft två dagar där vi åkt grusvägar och simulerat som om vi skulle skriva noter.
 
Kristoffersson konstaterar att själva bilkörandet inte är det svåraste, däremot att kunna skriva noter och hantera alla instruktioner från co-drivern.
- Tidigare har jag känt att jag glömmer bort att lyssna på noterna när jag börjar pusha hårdare.
 
Där kommer rutinerade Patrik Barth in i handlingen.
- Jag märker när han inte lyssnar på mig och arbetar då mycket med tonläget, höjer rösten om det behövs.
 
Någon som tvivlar på att Kristoffersson Motorsport-ekipaget gör sitt yttersta för att nå så långt som möjligt i WRC2 under helgen?


» Pressrelease från Kristoffersson Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-02-13 12:43







Fem mil Jämtrally för Rallyklassikerna.
© emotorsport.se Samtidigt som SM åkarna är på plats körs Jämtrallyt med MK VMT Jämtland som arrangör, Klassiska & Historiska Rallycuperna och Mellan Norrland DM kör om poäng. Här är det fyra sträckor på 51 km som gäller. Till tävlingen 37 anmälda i 13 klasser!

28 av deltagarna i de Klassiska och Historiska klas...

Publicerad: 2018-02-22 21:32


Rally SM drar vidare i helgens Östersund Winter Rally.
© emotorsport.seRally SM serien fortsätter i Jämtland med Östersund Winter Rally där MK VMT Jämtland står för arrangemanget, totalt handlar det om 34,5 mil totalt varav 10,7 mil fördelats på sju specialsträckor.

Kända sträckor.
Två sträckor körs under fredagen, man inleder med klassiska Husås-Andviken s...

Publicerad: 2018-02-22 21:25


Numedalsrallyt med bland andra PG, Veiby, Mikkelsen och Solberg.
© Prben Berg, norsk-rally.comNorska Mästerskapet kör vidare med Numedalsrallyt hos arrangerande NMK Nore og Uvdal - här snackar vi fjälläventyr med de mest perfekta förhållandena ute på sträckorna. 10,8 mil special väntar under dagen för de åtta sträckorna - bland annat klassiska Smådöla som går i båda riktningarna, snabbast ge...

Publicerad: 2018-02-22 20:55


31 bilar till Rally Mexico - Loeb och Tidemand i startlistan.
© emotorsport.se31 ekipage ses i anmälningslistan för Rally Mexico, 11 ekipage i WRC klassen där Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Teemu Suninen går för M-Sport Ford WRT. Hos Hyundai Shell Mobis WRT startar Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville och Dani Sordo.
Toyota Gazoo Racing håller Jari-Matti Latvala, Ott Tänak ...

Publicerad: 2018-02-22 20:18


Två sträckor, åtta mil & 60 bilar i Skogsrundan.
© emotorsport.seSkogsrundan är en spännande tävling hos Ludvika MS, en sträcka på 40,6km körs två gånger för dagen, en spännande upplevelse för de tävlande på klassiska rallymarker för de 60-talet anmälda.

4wd är anmälningslistans första klass där Mattias Nyström, Johan Ackesten och Kåre Moen ses.

Totalt 16 b...

Publicerad: 2018-02-22 17:01


Rally-SM ledaren Mattias Adielsson till Östersund Winter Rally.
Till helgen fortsätter Mattias Adielsson sitt intensiva tävlande. Den andra deltävlingen i Rally-SM, Östersund Winter Rally, står på programmet. Även denna gång är det tillsammans med Pontus Tidemand Racing och deras Skoda Fabia R5.
- Förra året vann vi Östersund Winter Rally och det har vi tänk...

Publicerad: 2018-02-22 16:47


Rally-junioren Lönnström gasar på.
Till helgen kommer rally-junioren Pontus Lönnström, 22, till Östersund för att köra Östersund Winter Rally. Han deltar i Junior-SM för trimmade bilar. Pontus satsar i år helhjärtat på Rally-SM för att han vill verkligen fram i denna hårt konkurrensutsatta sport. Vid den senaste tävlingen i Vännäs ut...

Publicerad: 2018-02-22 12:29


Films MK kör Åkerbysprinten i Öppna Östra Sprintcupen.
© emotorsport.seFilms MK kör Åkerbysprinten ingående i Öppna Östra Sprintcupen där en 4km lång byväg körs tre gånger varav den bästa tiden räknas.
47 bilar i fem klasser väntar till start, störst är Trimmat 2wd med sina 19 bilar där Jonas Björnvad, Tommy Högström och Joakim Ivarsson ses bland A-förarna, med b-lice...

Publicerad: 2018-02-21 22:35


60-talet startande för lördagens Gestrikekanna.
© emotorsport.seStockholms DM och Nedre Norras FM kör deltävling i lördagens Gestrikekanna med Järbo MK som arrangör. 64km special väntar fördelat över tre sträckor, genomkörning med chans till notskrivning finns!

62 deltagare på 13 klasser väntar på tävlande, först ut i listan är 4wd med A-förare där Tomas Berg...

Publicerad: 2018-02-21 22:28


Opelförare Lundberg och Kristensson i nästa helgs Saarland-Pfalz Rallye.
© emotorsport.seNästa helg inleds ADAC Opel Rallye Cup med Svenskt på startlinjen - på plats är också det Tyska Mästerskapet, det handlar om ADAC Saarland-Pfalz Rallye med 80-talet anmälda ekipage. Fredagen inleder med fem specialsträckor på totalt fyra mil, sju sträckor på drygt nio mil tar över under lördagen!

...

Publicerad: 2018-02-21 21:41


Tidigare nyheter:
60-talet startande för lördagens Gestrikekanna.
Opelförare Lundberg och Kristensson i nästa helgs Saarland-Pfalz Rallye.
Norske Rökland går för Brittiska Junior Mästerskapet.
Al-Attiyah i Yaris WRC redan till Rally Argentina?
Foto från Rally Sweden, torsdag till söndag.
Svenskarna leder stort i JWRC serien efter Rally Sweden.
Vimmerby, 175 ekipage och 15,5 mil special väntar i Midnattssolsrallyt 2018.
Foto från Rally Sweden, lördag.
Allt upplagt för fina vintervägar i Skutskärsratten.
Videospecial från Rally Sweden 2018.
Rally Sweden i bilder, galleri från fredagen.
Sandell och Axelsson rallytävlar för Subaru Rally Team USA.
PG Andersson med Fabia WRC, möter Veiby och Mikkelsen i helgens Numedalsrally.
Foto från Rally Sweden 2018, torsdag.
Östersund Winter Rally samlar svenska eliten.
1300 Rallycup summerar Örnskölden.
Två testdagar väntar i Spanien för Loeb.
Japansk rallyraket, men vem är egentligen Takamoto Katsuta?
Årets Rally Sweden var 6km/h långsammare än 2017.
Lahti körde hem Piterundan totalt, Sandow bäst med 2wd.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]



Bloggar:



Nästa deltävling:
Rally SM:
Östersund Winter Rally 23-24/02


Rally VM:
Rally Mexico 08-11/03


Scalextric Rallycup:
Prisutdelning Scalextric Rallycup 24/02


Svenska RallyCupen:
Rally Biltema 19/05




Foto från:
Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.