MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Ford Motor Company.
© Ford Motor Company.
Blocks nya leksak för webben.
OMSE bygger special Fiesta för nya Gymkhana 3.
PRESSRELEASE

•Ken Block kommer att köra en specialbyggd Fiesta i sin nya Gymkhanafilm. Blocks videoklipp har blivit en jättesuccé på Internet med mer än 30 miljoner visningar.
•Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som levererar 650 hästkrafter.
•Den nya Gymkhana THREE-videon släpps på nätet inför sommaren.
Göteborg, 23 april 2010 - Hösten 2008 släppte Ken Block en video på nätet "bara på kul". Det blev en verklig Internet-skräll. Filmen presenterades under namnet Gymkhana, ett begrepp och en motorsportsgren som nu identifieras med Block. Filmerna har visats mer än 30 miljoner gånger på YouTube och har gjort att Ken Block idag är en av de mest omtalade personerna inom motorsporten.

För Block, känd som förare i Fords Monster World Rally Team, är gymkana främst ett tillfälle att ha ovanligt kul. Det handlar om att pressa bilen till det yttersta samtidigt som man ska manövrera mellan koner, åka slalom, svänga i 180 och 360 grader och göra åttor. Det ställer enorma krav på förarens, och bilens, förmåga att accelerera, bromsa och sladda. Det är just därför som Block valt att använda en specialbyggd Ford Fiesta för sin hett efterlängtade tredje film, Gymkhana THREE.

"Det jag gillar med gymkhana är helt enkelt att det är så kul", säger Block. "Man får de bästa delarna av rallysporten men slipper tävlingsstressen. Jag älskar att leka - särskilt i en fantastisk bil. Jag ser verkligen fram emot att börja filma Gymkhana THREE med nya Ford Fiesta. Jag har redan testat bilen i England och det var enormt roligt. Bilen ger mig en fantastisk kontroll och är ett riktigt kraftpaket.

"Att jag började med gymkhana var faktiskt mest en slump. Jag ville få mer träningstid inför rallytävlingarna och såg att det skulle arrangeras tävlingar i gymkhana i Kalifornien", berättar Block. "Jag specialbyggde en bil för att delta där, men tyvärr lades det hela ner efter första omgången. Vad skulle jag då göra med min bil? Jo, jag hyrde ett flygfält i El Toro för att roa mig lite och tänkte att det kanske kunde vara värt att spela in. Sedan blev filmen en megahit på Internet. Resten är historia, som man brukar säga."

När Block i januari berättade att han skulle köra rally för Ford översvämmades hans Facebook-sida med oroliga frågor. Skulle han sluta köra gymkhana? Idag kan alla dessa hängivna fans ta en första titt på den bil som Block kommer att köra i sin tredje film.

"Vi tycker att det är spännande att ha med Ken Block i vårt team och vi vet att han kommer att skapa ett väldigt stort intresse för Fiesta", säger Sam De La Garza, som är varumärkesansvarig för Fiesta. "Bara den här månaden har Kens Fiesta-filmer på YouTube haft mer än en miljon visningar. Det betyder att Fiesta får mycket stor uppmärksamhet överallt på nätet. I sin andra tävling i en Fiesta tog Ken och hans team hem förstaplatsen i den amerikanska tävlingen 100 Acre Wood Rally, vilket visar att det här samarbetet är ett framgångskoncept också tävlingsmässigt."

Den Fiesta som körs i Gymkhana THREE har fått ett utseende som liknar de rallybilar som Block rattar i Monster World Rally och i rally-VM. Det "rinnande" mönstret har dock blivit större och mer framträdande.

Den hydrauliska bromsspaken i kolfiber har bytts ut mot ett specialbyggt reglage i metall prytt med Kens välkända signaturer: en "Huck Gee"-skalle och siffran 43. Blocks varumärke, 43, finns också på själva bilen men inte på dörrarna som man kan förvänta sig utan på de bakre sidorutorna.

Gymkhana THREE-Fiestan har byggts av det svenska företaget Olsbergs Motorsport Evolution (MSE) baserat i Nynäshamn, och har en specialutvecklad Olsbergs-motor som kan leverera 850 hästkrafter men dragits ned till 650 hk för att Block ska få det vridmoment han behöver för att klara konerna. Bilen har utrustats med en sekventiell växellåda i magnesium med sex så kallade paddlar (Olsbergs MSE Maktrak) och har ett vridmoment på nästan 900 Nm vid ett varvtal på 4000 varv/min och accelererar från 0 till 100 km/h på två sekunder!

Karossen har fått ny stötfångare fram som inspirerats av designen på tävlingsbilar. Den har vidare försetts med en luftsplitter (som ger bättre aerodynamik än rallymodellens stötfångare som ska tåla tuffa grusvägar). Stänkskärmarna har gjorts mycket bredare och understryker det mer aggressiva utseendet.

"Bortsett från att jag givetvis ville ha en bil med så mycket kräm som möjligt handlade det om att ta fram en Ford Fiesta som hanterar asfalt som om det vore grus", säger Block underfundigt. "De flesta tävlingsbilar för asfalt har utvecklats för att få ett så fast grepp om vägbanan som möjligt. Men här ville vi få fram en bil som reagerar snabbare och samtidigt ger mig som förare total kontroll. Det var en svår balansgång. Men vi klarade det."

Gymkhana THREE Fiestan bygger på nya Ford Fiesta och har utvecklats av det svenska företaget Olsbergs MSE, samma företag som ligger bakom Blocks Rally America-program och som i somras var med och tog guld i X Games 15 i en Fiesta. Produktionsmodellen har visat sig vara en utmärkt plattform för gymkhanabilen. De goda vägegenskaperna och den extremt starka karossen i Boron-stål kommer verkligen till sin rätt på krävande gymkhanabanor. Ett bevis på att Fiesta-karossen är något alldeles extra är för övrigt att Ford beslutat sig för att använda modellen både i rally-VM och i Rally America från och med nästa år.

Var Ken Blocks Gymkhana THREE-film kommer att spelas in är än så länge en väl bevarad hemlighet. Den kommer enligt plan att släppas inför sommaren.


Publicerad: 2010-04-23 16:02






Reiersen kör lördagens norska Rally Sörland.
© emotorsport.seNorska Rally Sörland är i år utanför Norska Mästerskapet och kör en bantad version, 40 åkare anmälda. Två sträckor går dubbelt och avslutas med en ny sträcka, 67km special och en perfekt träning inför grussäsongen.

Svenskt i listan genom Isak Reiersen som jagar extra mil i bilen på grusväg inför ...

Publicerad: 2024-05-01 20:45


Nattsson tog segern i Lill Jumbon.
© emotorsport.se3000m är sträckan på Falköpings Motorstadion där Lill Jumbon avgjordes, sista bilen kom precis till mål när Ungdomsrally kunde komplettera artikeln, därmed är resultatlistan ännu inte officiellt fastställd.

Även denna tävling en tradition första maj. 126 ekipage till start där David Nattsson van...

Publicerad: 2024-05-01 16:31


Så gick det i Sveistaträffen.
© emotorsport.seSviestadträffen hos Linköpings MS avgjordes under onsdagen, snabbast runt banan och dess tre omgångar var Micael Jakobsson i VW Polo GTI R5, segermarginalen 15,8 sekunder mot Andreas Pettersson, in som trea Johan Eklöf. Tredjeplats totalt och bäst med 2wd var Emrik Smedberg i Citroen Ds3 R3 som tog ...

Publicerad: 2024-05-01 16:07


Två svenska ekipage i helgens tyska Rallye Sulingen.
© emotorsport.seTyska ADAC Actronics Rallye Sulingen körs till helgen, deltävling i bland annat tyska och holländska mästerskapet ihop med flera regionala cuper och mästerskap. 15 mil asfalt väntar genom elva sträckor. Rallyt inleds fredag kväll med de tre första sträckorna, de åtta sista under lördagen.

80 åkar...

Publicerad: 2024-04-30 18:46


Lill Jumbo och Sviestaträff, onsdagens rallyn att följa.
© emotorsport.seHelgdag och rallydag mitt i veckan, Lill Jumbon med närmare 130 startande kör en sträcka tre gånger på Falköpings MK´s motorområde, det handlar om vägar på området ihop med delar av rallycross och folkrace banan. Resultaten väntas gå live under dagen där man kan följa tiderna från de tre åken.

Ös...

Publicerad: 2024-04-30 18:39


Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
© Thomas Borssén.När anmälan nu stängt till SSR Weekend kan föreningen South Swedish Rally (SSR) glädja sig åt många anmälda till de två sprintdagarna, 9 och 10 maj. 73 respektive 81 anmälda vid anmälningstidens utgång.

Störst är klasserna 2WD där 31 anmält sig till torsdagen och 34 till fredagen och standard med...

Publicerad: 2024-04-30 18:34


Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.
© emotorsport.se48 ekipage kör om EM poäng i någon av seriens klasser under helgens Spanska deltävling på Kanarieöarna, ihop med andra mästerskap och serier ses närmare 100 bilar i Rally Islas Canarias som avgörs på solvarm asfalt.

Rallystart torsdag kväll.
Rallyt inleds med träning och kval torsdag efte...

Publicerad: 2024-04-29 19:56


Full startfält i Lill Jumbon, onsdagsrally på Falköpings Motorstadion.
© emotorsport.seRally mitt i veckan när Lill Jumbon hos Falköpings MK drar igång den första maj, på plats tävlande för Mega Rally Cup och Västsvenska Historiska Rallycupen. Handlar om RS på grus och asfalt där en sträcka på 3km körs tre gånger under dagen och intresset har varit stort, fullt startfält redan tidigt....

Publicerad: 2024-04-29 19:50


TV tablå för helgens ERC deltävling, Rally Islas Canarias.
© FIA ERC.På torsdag inleds årets andra ERC deltävling, Rally Islas Canarias på Kanarieöarna dit totalt närmre 100 bilar väntas varav hälften kör om EM poäng. Bland de Svenska namnen Patrik Barth bredvid norske Mads Östberg.

I Junior ERC klassen hittar vi Mille Johansson och Johan Grönvall med Opel Corsa R...

Publicerad: 2024-04-29 19:40


80-talet åkare gör upp i Sviestaträffen.
© emotorsport.seOnsdagsrally, tradition på Sviesta den 1:a maj är Sviestaträffen där Linköpings MS arrangerar på egna motorområdet, deltävling i Östergötlands RS-DM. En 3km lång sträcka på grus och asfalt körs tre gånger för dagen för de 80-talet anmälda genom 11 klasser.

Ett 30-tal åkare ses i Trimmat 2wd där v...

Publicerad: 2024-04-28 20:50


Tidigare nyheter:
Välfyllda startfält i SSRC-premiär.
Tre Svenska ekipage i helgens ERC-deltävling, Rally Islas Canarias.
Full startfält i Lill Jumbon, onsdagsrally på Falköpings Motorstadion.
TV tablå för helgens ERC deltävling, Rally Islas Canarias.
80-talet åkare gör upp i Sviestaträffen.
Över 110 bilar till Rally Nyköping!
Andervang körde hem andra raka segern i Hässleholms GP.
Foto från Vilda Ryd Racet.
Fartfest på Falköpings Motorstadion, fullspäckad rallysprint på onsdag.
Johansson tog hem Vilda Ryd Racet totalt, 21 klassvinnare genom rallyt.
Sebastian snabbast i Hejdesprinten.
Tidemand och Kristensson fyller på till Rally Nyköping, 107 namn i listan!
Vilda Ryd Racet och Hejdesprinten är lördagens rallyn.
Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
Närmare 160 åkare för Vilda Ryd Racets fyra sträckor.
WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.