Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dags för VOC final - Rally Xplosion.
PRESSRELEASE

Årets SverigeSerie är en i det närmaste osannolikt öppen historia. Inför den avgörande finaltävlingen, VOC RallyXplosion parrally, i Västerås kommande lördag är det bara en av de totalt nio pallplatserna i VOC´s tre förarklasser som är avgjord. Det är bara Pär Nordahl som är klar vinnare i Elit B annars är allt i varierande grad öppet. Bland specialcuperna – juniorer, damer och old boys – är bara två av nio platser klara. Lena Sandelius är redan klar vinnare bland tjejerna och VOC-klassens nestor, Ingvar Nilsson från Hällefors, vinner Old Boys på drömresultatet, maximala 180 poäng, men i övrigt är det vidöppet även här. Att påstå att det är upplagt för en tuff och nervpirrande tävling i Västerås kommande helg är som man brukar säga ”bara förnamnet”.


Under fjolårssäsongen infördes en speciell tävlingsform i SverigeSerien, RallyXplosion parrally med inbyggd växling på ytter-/innerspår efter modell från Rally VM´s superstage och från många arena- evenemang som genomförts i sporten på olika platser i världen. Ett logiskt steg i klassledningens ambition att vinnaren i SverigeSerien ska vara en komplett rallyförare som ska kunna behärska alla olika situationer och underlag: snö/is, asfalt och grus. Snabba sträckor och tekniska. Långa och korta… allt! Men också ett led i ambitionen att flytta rally närmare publiken för att i en förlängning också nå en publik som vi annars inte når med ordinärt rally.



Fjolårstävlingen var ett första test som slog mycket väl ut. Alla vi som var på plats stortrivdes med tävlingsformen som på grund av sin extrema intensitet gör att man upplever det som att man kört mycket mer och framförallt mycket längre än man faktiskt gjort då dagen är slut. Pressen av att stå sida vid sida i starten och veta att det i målgång kommer att skilja ytterst lite, inte utrymme för ett enda misstag, det gör denna tävling till något alldeles extra.



Inte minst var det sociala elementet i tävlingsformen, där alla är på samma plats hela dagen, väldigt uppskattat. Inte alls förvånande i en klass där just det sociala är så väldigt påtagligt och viktigt. Klassen där mer eller mindre alla är kompisar med alla. Platser och publik är nya, men de flesta av ”artisterna” känner varandra väl.



Redan på prisutdelningen i fjol deklarerade undertecknad/klassansvarig att detta kommer att bli ett stående inslag i SverigeSerien. Inte desto mindre har tävlingen utvecklats i år: För det första är det från och med i år finaltävling vilket gör att evenemanget stegvis glider över till kvällens festligheter. För det andra så kör vi dubbelt så långt som i fjol, två varv i respektive spår – fjolårets tidsschema visade att vi kunde göra så utan att dagen för den skull drar ut orimligt på tiden. Det ger också den finessen att vi när vi brakar över mållinjen efter halvt heat får mellantid och en absolut avstämning på ställningen.



Redan nu finns också en rad idéer på hur detta finalarrangemang ska kunna utvecklas vidare kommande år. Med årets utveckling så är det mesta praktiska på plats för att nästa år enligt planerna blomma ut i full blom..

Ska Arne Rådström klara pressen i Elit A
I högsta elitdivisionen leder Arne Rådström från Torsby med sju poäng över Bodensonen Thomas Lahti, och det är bara dessa två som kan vinna. En blir etta, den andre blir tvåa - det är klart. Arne har kört övertygande hela säsongen och har i kraft av sin ledning allt i sina egna händer, är han före Thomas eller placeringen efter då vinner han med säkerhet! Men att säga att Thomas är laddad inför uppgiften är dagens understatement.


– I serien ska de sex bästa resultaten på säsongen räknas. I sina respektive serier räknar Arne just nu med en 14 poängare och Thomas en 13 poängare, att tro att båda bättrar dessa resultat är ingen högoddsare. Därför är den verkliga skillnaden bara 6 poäng dem emellan. Kort sagt, om Thomas vinner måste Arne vara sämst trea för att i så fall vinna serien med en poäng. Fyra då vinner Thomas med en pinne. Vinner någon annan och Thomas är tvåa så kan Arne kosta på sig att vara sexa och vinner då på särskiljning, bättre resultat i årets första tävling. Raffinerat så det förslår! Spännande blir det.

Bakom Arne och Thomas är det om möjligt än mer raffinerat i slaget om den sista eftersträvansvärda pallplatsen i klassen. Här är det tre som gör upp om denna: Peter Elg från Säffle med 132 poäng, Pär Pålsson från Östersund med 130 och Ingvar Nilsson från Hällefors på 129.


– Ingvar må före tävlingen ligga femma, men nestor Nilsson är en rutinerad racingåkare och visade inte minst på den inledande tekniksträckan i Askersund senast att han tänker sälja sig dyrt.

I trion har Peter och Ingvar dessutom ett visst övertag. De har båda 18 poängare som de kan byta ut i sina serier medan Pär har en 21 poängare som svagaste kort. Vem som vinner här vågar nog ingen gissa.

Pär Nordahl redan klar totalsegrare i Elit B
Pär Nordahl körde smart i Askersund senast och kan i kraft av det redan titulera sig vinnare i SverigeSerien 2012, dina 161 poäng ger dig en ointaglig ledning. Jättestort grattis Pär, du är en väldigt värdig vinnare.


– Ett visst drag av klärvoajans finns nog trots allt hos klassansvarig. Redan i årets andra tävling i Östersund när Nordahls växellåda rasade och han var lite uppgiven tyckte jag att han skulle ta det lugnt och menade att han ändå kommer att vinna när säsongen är slut. Jag påstod samtidigt att Alexander Cruse skulle utgöra det enda riktiga hotet i klassen, och så blev det ju också till slut.

Senare på säsongen gjorde Emil Bergkvist entré som en virvelvind och har sedan dess varit den självklara klassvinnaren och också hetaste kandidaten till totalsegern i klassen. Men eftersom att Emil inte åkt full säsong i någon förarklass - han inledde ju året som junior och gick sedan rakt genom Cup och är nu på väg att göra samma sak i Elit B. Men, därför är han inte en kandidat till de riktigt höga placeringarna totalt i någon klass. Emil gillar heller inte riktigt sträckor av sprintkaraktär, det såg vi inte minst i Askersund.


– Gillar sprint gör däremot Alexander Cruse som ligger tvåa på 135 poäng. Tipset i Elit B är därför att Alex säkrar sin andraplats. Alexander kan absolut utmanas om andraplatsen av Joakim Källberg som idag ligger trea med 128 poäng, men Alex har en 10 poängare i sin serie medan Joakim har en 14 poängare som sämsta resultat. Därför blir det en väldigt tuff uppgift för Jocke men i rally kan verkligen ALLT hända och inget är klart förrän alla tre kvalomgångarna är genomförda - den del av tävlingen som ligger till grund för poängen i SverigeSerien.

Bakom Källberg är vi två till som har en chans på tredjeplatsen, undertecknad och Per Allo. Men, den chansen är nog i praktiken bara teoretisk. Men i rally kan, som sagt, verkligen vad som helst hända och det är inte över förrän det sista heatet gått i mål.

Vidöppet i Cupklassen
Om Elit A och Elit B är dramatiska inför finaltävlingen så är det svårt att hitta ett passande ord för att beskriva VOC Cup.


– I Cup är det inte mindre än sex förare i toppen inom bara 13 poäng.

Per Kvarnström har ett visst grepp på 116 poäng före Henrik Carlsson på 110 och Emil Karlsson på 107. Men största hotet mot Per är Patrik Adolfsson på fjärde plats. Patrik har visserligen bara 107 poäng men han räknar med en 5 poängare i sin serie och får därför snabbt mycket mer poäng när han byter ut sitt svagaste resultat.


– I Cup är det årets fem bästa resultat som ska räknas med i serien. Patrik har alltså en 5 poängare med i sin serie medan Per har en 20 poängare som svagaste medräknade resultat, och Emil en 15 poängare. Även om Per skulle vinna och få 10 nya poäng så räcker det för Patrik att bli trea för att ta totalsegern med en poäng.

Bakom dessa fyra skuggar Johan Eriksson på 105 poäng. Han räknar med en 18 poängare i sin serie och måste därför vara på en riktigt bra placering för att få många nya poäng. En tredjeplats skulle till exempel ge Johan fem nya poäng. Räkna med att det kommer att räknas en hel del poäng i depån under lördagens tävling bland dessa unga män och deras team. Och hur det till sist slutar, det är en av lördagens verkliga tiotusenkronorsfrågor.

Sjätte man, riktigt inblandad i toppstriden är Robert Blomberg från Trollhättan på 103 poäng. Men då anmälan stängde var Robert inte anmäld. Kanske kommer en efteranmälan så att han får chansen att försvara sin fina placering.

Vem blir tvåa och trea i Old Boys
Innan vi avslutar det här långa inför reportaget så måste vi ägna några ord åt Old Boys Cup som också den utvecklats till en thriller. Klassen verkliga nestor Ingvar Nilsson är redan klar vinnare på maximala 180 poäng, ett imponerande resultat. Men bakom honom är det stenhårt.


– Tyske Siggi Mayer med meriter från såväl Finlands som Portugals VM-rallyn på sin ”Rally CV” ligger tvåa på särskiljning före Lars Ohlsson, båda på 121 poäng. Men, Siggi kommer av tidsskäl inte till start i Västerås. Lars kommer därför att passera Siggi. Striden för Lars står därför mot Mats Johansson och Tore Bigsten, båda på 119 poäng. Mats leder över Tore bara på särskiljning från årets första tävling. Raffinerat även här alltså.

Men dramatiken i Old Boys slutar inte här.


– Lars har en fempoängare med i sin serie, medan både Mats och Tore bara har fem resultat och alltså kommer att få alla poäng de tar i Västerås som nya poäng i sin serie. Sannolikheten att både dessa herrar passerar Lars på upploppet av årets serie är därför stor.

Är inte allt detta dramatik så det räcker och blir över för en dag på rallybanan? På lördag 13 oktober klockan 09.00 drar tävlingarna igång på Västerås Motorstadion. Välkomna!


» Pressrelease från Rally Xplosion, www.vms.u.se.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2012-10-10 21:13






90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
© emotorsport.se Svenska Sprintserien inleder sin säsong hos Vimmerby MS i Gnagaredalen, där körs två deltävlingar, en per dag under helgen. Rally och rallycrossbilar kör sträckan som går både inne och utanför klubbens anläggning. Anmälningslistan var överfull tidigt men har nu krympt, 90 bilar totalt för lördagen ...

Publicerad: 2024-04-18 20:00


100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
© emotorsport.seSigtuna RC kör Aspgren Bygg sprinten som deltävling i Upplands DM, 17km special fördelat på tre sträckor väntar för de närmare 100 ekipagen över sex klasser!
Som mellanåkare och lite träning inför kommande SM ses Kalle Gustafsson som går på grus med Fiestan för säsongen. 15 åkare i 4wd klassen där ...

Publicerad: 2024-04-18 19:56


Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
© Toyota Gazoo Racing.Fyra sträckor dubbelt, upplägget för Croatia Rallys första etapp. Arrangören har ingen inledande publiksträcka, här går man direkt på fredagens sträckor. Första sträckan är också rallyts längsta, 23,63km väntar omgående.

08:28 rullar Thierry Neuville ut på första sträckan, vid 12-tiden rullar han...

Publicerad: 2024-04-18 19:44


Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Tävlingsledare Linda Telehagen tillsammans med övriga organisationen önskar alla välkomna till årets Dackefejd.
- Vi fortsätter med vårt samarbete med Destination Kosta, vilket varit väldigt lyckat och uppskattat av både tävlande, publik och organisation. Denna gången utökar vi till 2 sträckor som...

Publicerad: 2024-04-18 09:28


Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing. Shakedown ännu inte helt avslutad inför Croatia Rally, snabbast med tre åk, även om flertalet i Rally1 klassen fick sina tredje rundor strukna då de stoppades.

Rallypensionären Sebastien Ogier slog till med snabbaste tid i sitt andra åk, 0,7 sekunder bakom Elfyn Evans. Thierry Neuville går in m...

Publicerad: 2024-04-17 21:54


Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
© emotorsport.se Till sommaren får ni se Patrik Hallberg i en R5 igen, denna gången blir det under SM-Veckan i Västerås där han fått chansen att köra Christer Hedlunds VW Polo GTI R5.

- Detta ska bli riktigt skoj! Jag har längtat sedan vi gick i mål på Gotland att få chansen igen och är otroligt tacksam för möj...

Publicerad: 2024-04-17 21:42


Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
© Hyundai Motorsport.Lagom till frukost, klockan 9:00 startar sändningen från shakedown inför Croatia Rally i vår WebTV & Video avdelning. Det är sträckan Okic på 3,65km som körs, första bil ut är Thierry Neuville med start klockan 9:01.

Första vändan går i VM tabellens ordning, sedan är det fritt att köra och för Ra...

Publicerad: 2024-04-17 20:16


Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
© emotorsport.seRallyintresset håller sig på en bra nivå, om vi tittar framåt ses 160-talet ekipage anmälda för Vilda Ryd Racet där då Bilsport Rally Cup går ihop med Historiska RM serien och Klassiska / Historiska Rally Cuperna i slutet va månaden.

Den första maj körs traditionsenligt Lill Jumbo hos Falköpings ...

Publicerad: 2024-04-17 20:15


Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
© Toyota Gazoo Racing.Torsdag förmiddag innebär shakedown inför Croatia Rally, årets fjärde WRC deltävling. 3,65km långa Okic körs med start klockan 9:01 där VM ledande Thierry Neuville går först, Elfyn Evans och Adrien Fourmaux följer.

Efter Rally1 klassen följer WRC2 ekipagen, totalt tre vändor på sträckan ska göras...

Publicerad: 2024-04-17 20:11


Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.
© Oliver Solberg Rally.Lagom till starten i Croatia Rally så släpps anmälningslistan för kommande WRC deltävling. Rally de Portugal körs 9-12:e maj med 22 sträckor på närmare 34 mil och 69 anmälda ekipage.

Både Rovanperä och Ogier.
Toyota Gazoo Racing kommer med fyra bilar, för fabriksteamet Elfyn Evans, Kalle ...

Publicerad: 2024-04-17 19:58


Tidigare nyheter:
Helin redo för Rally Yding i ny Opel Corsa, siktar på guld i Danska Mästerskapet.
Tre Svenska ekipage under stor tjeckisk rallyhelg i Klatovy.
Vimmerby MS redo för två dagars rally, Svenska Sprintserien inleder i helgen.
Minikongen på klassiska kurviga, backiga och utmanande grusvägar.
Irland ställer in sina WRC ansökningar för 2025.
Inför Croatia Rally med 20 sträckor, 28 mil, 68 startande.
Totalseger för Kristensson i Simrishamnsmixen, jobbar för SM start i Nyköping.
Mille Johansson kämpade sig till pallplats i EM-premiären i Ungern.
Fullmatad TV tablå för helgens WRC Croatia Rally.
Hawkeswood i Toyota GR Yaris vann Rally of Otago - Meeke i Escort MK2 sjua totalt.
Pryce snabbast genom Brittiska rallymästerskapets Severn Valley Stages.
Tempestini vinner Rally Hungary, Mille Junior EM trea och Carlberg bröt.
Dansk totalseger i Bilmånsson Rallysprint.
Sex raka sträcksegrar för Andervang i Roland-Rallye Nordhausen.
BilMånsson Rallysprint och Rally Hungary, följ söndagens rallyn.
Mikko i Toyota toppar Rally Hungary, Carlberg tvåa i Junior EM debuten.
Aprilsprinten inledde Eskilstuna Sprintcup.
Kristensson körde hem Simrishamnsmixen.
RS åkarna i söder inleder med BilMånsson Rallysprint.
Följ lördagens rally, bl.a. Aprilsprint, Simrishamnsmix och EM i Ungern.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Croatia Rally 18-21/04


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MotorsportSalongen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.