Onebet

   
Kajs Print & Dekor

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   
Malexander Rallyvideo.

   
ABS Motorsport AB

   
GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
Kajs Print & Dekor

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Skoda Auto.
© Skoda Auto.
Pontus och Jonas nöjda med helgen, nya och nyttiga erfarenheter av seriens svåraste tävling.
Pontus Tidemand fyra i Monte Carlo-premiären.
PRESSRELEASE

Skoda Motorsports rallyess Pontus Tidemand gjorde sin debut i Rally Monte-Carlo med målsättningen att skaffa erfarenhet från en av de svåraste deltävlingarna i rally-VM. Han tog sig igenom de krävande sträckorna, landade på fjärde plats och inkasserade just den rutin han behöver för kommande år.

Efter några säsonger som stammis i WRC-cirkusen, har Pontus Tidemand deltagit i så gott som alla Europeiska event. Rally Monte-Carlo var däremot en tävling han fortfarande väntade på att få uppleva. Men i helgen var det dags att ta sig an det här anrika och legendariska rallyt som sätter vilken elitförare som helst på prov. Då det här eventet inte ingår i Pontus WRC 2-program för säsongen, där sju tävlingar nomineras, stod erfarenhet i centrum när han nu tog plats bakom ratten i sin SKODA Fabia R5.
- Att få köra Monte Carlo-rallyt kändes speciellt eftersom det är ett så omtalat event med väldigt unika förhållanden, berättar Pontus. Det är en sådan tävling där man verkligen vill lyckas en dag och för att kunna göra det är erfarenheten det som väger tyngst.

Pontus och hans co-driver Jonas Andersson inledde starkt och efter torsdagens mörkerkörning och fredagens långa sträckor hade de kopplat grepp om andraplatsen i R5-kategorin. De fortsatte stabilt i rallyts tuffa förhållanden även under lördagen, men deras framfart hindrades av två punkteringar som kostade dem över två minuter. Mot slutet av dagen slog de tillbaka genom att ta en sträckseger och placerade sig på fjärde plats.

Under finaldagen väntade bland annat två passeringar över klassiska Col de Turini på de fyra sista sträckorna, som tillslut blev tre när en tvingades strykas av säkerhetsskäl. Med målet att ta in så mycket som möjligt av rallyt, passade Pontus och Jonas på att korrigera noter inför kommande år samtidigt som de höll sig på den säkra sidan för att riskfritt kunna fullfölja tävlingen. De behöll fjärdeplatsen och blev elva totalt. Vann R5- och WRC 2-klassen gjorde Pontus teamkamrat i EVEN Management, och för helgen även i SKODA, Andreas Mikkelsen.
- Jag är nöjd med premiären, säger Pontus efter målgång. Det har varit utmanande och tufft, precis som det ska vara, och jag har lärt mig mycket om skiftande väder, grepp och däckval. Inför sista sträckan började det snöa och vi hade inte optimala däck så vi nådde inte tredjeplatsen men i mål kom vi. Att genomföra hela tävlingen var syftet och placering blir mindre väsentligt när vi inte kör för VM-poäng även om man alltid siktar in sig på pallen.

Med det karaktäristiska väglaget bestående av en förrädisk blandning av snö, is och torr asfalt spelar isnotförarna en viktig roll. I Monte Carlo har Pontus haft hjälp av VM-rutinerade rallyföraren P-G Andersson och crosskart föraren Per Björnson och passar på att hylla dem för sina insatser.
- De har gjort ett kanonjobb och ska verkligen ha cred för det eftersom det här rallyt skulle vara omöjligt att ta sig igenom utan noggranna isnoter. Det har också varit en fördel att Jonas har tävlat här många gånger och han läser som vanligt noterna felfritt. Nu är säsongen igång och vi ser verkligen fram emot vår hemmatävling, Rally Sweden, om ett par veckor och att få börja kampen om VM-titeln i WRC 2, säger Pontus.

Rally Sweden avgörs mellan den 9 och 12 februari med ny bas i Torsby i norra Värmland.

Resultat Rally Monte-Carlos R5-klass (RC2):
1. Andreas Mikkelsen (NOR) 4:09:36.3
2. Jan Kopecký (CZE) +3:25.4
3. Bryan Bouffier (FRA) +6:36.7
4. Pontus Tidemand (SWE) +6:43.7
5. Eric Camilli (FRA) +9:55.8


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-01-22 15:36







Rallyvintern närmar sig, 11 mil i Bergslagsrallyt.
© emotorsport.seLite senare än väntat dök första inbjudan upp för vintersäsongens första tävling, på Svensk mark är det Bergslagsrallyt som är först ut med inbjudan och anmälan. Tävlingen som körs den 27:e januari kommer med 11,2 mil special - en riktigt förberedelse inför 2019 års SM deltävling!

Till 2018 är d...

Publicerad: 2017-11-21 22:28


WRC finalen till Europa 2019?
© @World / M-Sport.Efter helgens WRC final och efterföljande festligheter har FIA och WRC promotorn summerat helgen. Man är inte helt nöjda med vad man såg i Australien med New South Wales regionen där Coffs Harbour är bas. Alldeles för lite folk är vad teamcheferna säger, lika så FIA som konstaterar att det hade ökat...

Publicerad: 2017-11-21 20:43


166 mil special på åtta dagar, världens tuffaste rally?
© Christer Carlsson.Starten av East African Safari Classic Rally närmar sig, åtta långa tävlingsdagar väntar och inom kort presentera arrangören tävlingsbanan. Det talas om ett blött rally, mycket regn ska ha fallit i området för tävlingens rutt och mer väntar, något som kan ge omkastningar in i det sista på sträckorna...

Publicerad: 2017-11-21 19:57


Vi listar startfältet och favoriterna i East African Safari Rallyt.
© East African Safari Classic.Totalt 36 ekipage ger sig ut på vägarna för East African Safari Classic Rally när första sträckan rullar iväg på torsdag, då väntar nio dagars resande för teamen - 166 mil specialsträcka ska avverkas på tuffa vägar - det väntas bli blött rapporteras från teamen på plats!

Blomqvist, Samuelsson ...

Publicerad: 2017-11-20 22:53


Ny tidtagning i WRC serien 2018.
© emotorsport.seTill 2018 års WRC premiär i Monte Carlo står en ny aktör för leveransen av tidtagning och säkerhetssystemen än dagens. I början av oktober vann Australiensiska Status Awareness Systems kallat SAS anbudsförfarandet över de kommande åren. De ersätter då spanska Sistemas Integrales de Telecomunicacion,...

Publicerad: 2017-11-20 22:06


Mikkola tillbaka med Audi 200 Quattro i Safari Rallyt.
© Christer Carlsson.Första Audin att vinna Safari Rallyt i VM tappning 1987 och den sista Audin i VM återvänder till Safari Rallyt - förare blir också Hannu Mikkola som när segern togs hade Svenske Arne Hertz som co-driver.

På plats finns vinnarbilen från Audi Motorsport, Audi 200 Quattro, den visas redan nu upp vi...

Publicerad: 2017-11-20 20:02


Ändringar i WRC serien 2018 - mer fart på shakedown, WRC2 släpps fritt.
© emotorsport.seVid december månads möte för World Motor Sport Council väntas förändringar inom WRC serien klubbas igenom inför 2018. Från arrangörshåll pratas det om flera ändringar som varit ute för utvärdering - eventuella synpunkter på punkterna skulle göras omgående, i december väntar möte och då ska eventuell...

Publicerad: 2017-11-19 22:19


Co-driver Carlsson på plats för största äventyret, klassiska Safari Rallyt.
© Christer Carlsson. På torsdag startar East African Safari Classic Rally, där väntar ett nio dagar långt äventyr för de 36 startande bilarna. Det är då åtta tävlingsdagar och en inklämd vilo- och servicedag för att såväl tävlande som bilar ska klara av den tuffa banan.
Totalt handlar det om 166,5 mil specialsträckor ...

Publicerad: 2017-11-19 21:43


Tunt till Rally of India - Svenskarna uteblir i Asia Pacific finalen.
© Skoda Auto.Indiska Rally of India, Coffee Day Rally agerar final för FIA Asia Pacific Rally Championship och det blir med ett tunt startfält, endast sex ekipage anmälda för de Internationella klasserna i APRC mästerskapet.

Om mästerskapet gör den här helgens hemmaförare Gaurav Gill och Norske Ole Christian ...

Publicerad: 2017-11-19 20:35


Så gick det i Taxinges 50-års sprint.
Det var inte helt slut på grustävlingar på Svensk mark för året, Taxinge MK arrangerade 50-års sprinten under lördagen, en tävling lite i smyg utan större reklam. Tre åk på en sprintsträcka där enskilt bästa åk gällde som resultat - totalt 30-talet bilar.

Tre klasser där de snabbaste sågs i 4wd, ...

Publicerad: 2017-11-19 19:05


Tidigare nyheter:
Slutställning i WRC serien 2017 - statistiken summerad.
Neuville vinner Rally Australia - Latvala kör bort sig på sista sträckan.
Förre Mini WRC åkare påväg mot WRC2 comeback 2018.
Dubbelpunka sänkte Mikkelsen - Neuville mot silvermedalj.
Så körs populära tyska Opel Adam Cup 2018.
Intervju, Adielsson redo för Safaristart i Porsche 911 med Stig Blomqvist.
Mikkelsen imponerar för Hyundai, leder i Australien.
Neuville, Mikkelsen och Paddon kör för Hyundai i Rally Sweden 2018.
Tider, Nyheter och Resultat för Rally Australia.
Neuville snabbast på nattens shakedown i Australien.
Ingen Citroen C3 WRC för Ogier 2018?
VOC sammanfattar årets Sverige och SommarSerier.
Häng med på shakedown, tider från Rally Australia.
DMack drar ned och flyttar fokus nationellt, ingen WRC bil 2018!
M-Sport jagar viktig pallplats i Australien.
Rallykalendern fylls på för 2018 - 100 nya tävlingar.
Tre Dytko WRC protoptyper - Fiesta, Polo och C3 snart i Sverige.
MK Ratten överger A-besiktning i rally.
McCormack vann anrika Roger Albert Clark Rally - snabb Midnattssolsåkare tvåa.
Elias Lundberg tar sig an SM 2018 med ny bil och kartläsare.



Nyhetsarkiv:
[
2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]



Bloggar:



Nästa deltävling:
Rally SM:
Rally Vännäs 02-03/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 25-28/01


Scalextric Rallycup:
- - - - - 00/01


Svenska RallyCupen:
Rally Biltema 19/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna / Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

FRRC specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.