Mastertrailer.

   
Badhotelletrallyt

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
Kajs Print & Dekor

   
Kajs Print & Dekor

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Täta fajter när VOCs nationella serier gästade Killingen.
PRESSRELEASE

När teamen i VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie och SommarSerie drabbade samman i Kil gångna helg kryddades bataljen av flera riktigt täta fajter. André Nygren visade klass och vann högsta Elitklassen och var också totalsnabbast. Vinnaren i Elit B hette som oftast den här säsongen Emil Andersson, han var också på god väg att än en gång bli totalsnabbaste VOC bil oavsett klass men en miss några kilometer från mål på sista sträckan grusade den förhoppningen. I Cupklassen presenterade sig en ny fartfantom Gustav Johansson med en klar seger, ännu ett namn fostrat i VOC att hålla ögonen på för alla oss som älskar svenskt rally och ser en ljus framtid för sporten.

I fjol tvingades Kil MK ställa in Killingen i sista stund pga av problem med några vägar. I år tog tävlingsorganisationen rejäl revansch och bjöd på en tävling med rakt igenom kanonsträckor.
– Vår klass har besökt Killingen många gånger de senaste åren och årets upplaga var en riktig höjdare med kanonsträckor rakt igenom, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Vi är väldigt noga med vilka rallyn som kommer med i våra tävlingskalendrar. Det ska förstås vara riktigt fina rallyn med tillräckligt många kilometer specialsträcka, av olika karaktär och på olika underlag. Men det räcker inte med det. Dessutom ska rallyna vara spridda geografiskt över landet och som helhet ska seriernas sammansättning spegla klassens utbredning. Rallyna ska också ligga rimligt jämnt fördelade tidsmässigt och eftersom att många betalar hela eller en stor del av sin budget med egna pengar så ska det också helst vara en löneutbetalning mellan varje serietävling.
– Totalt sett är allt detta en nästan omöjlig ekvation att få ihop ändå brukar vi lyckas få till riktigt bra serier varje år. Tack alla Sveriges rallyarrangörer för att ni gör detta möjligt. Och tack till alla funktionärer, det är ni som är svenskt rallys osynliga hjältar som gör jobbet både före, under och efter alla rallyn. Egentligen är det ni och inte vi förare som borde få alla pokaler.

André Nygren stod pall för favorittrycket i Elit A
Redan innan rallyt så slog klassansvarig fast att André Nygren är den man måste slå om man vill vinna högsta Elitklassen i VOC Mekonomen Rally.
– Att tippa André Nygren är lite grann att ”fegspela” på den rIktiga lågoddsaren. Men precis som jag också förutsåg så var han allt annat än ohotad. Daniel Torph på andra plats, Oskar Larsson på tredje och Dennis Askling på fjärde bekräftar bara att den här gången hade klassansvarig tur i sitt förhandstips, eller kanske att jag har ganska god koll på klassen och i synnerhet på klassens stjärnor. Hur var det Ingemar Stenmark sa: ju mer jag tränar desto mer tur får jag.

Det gjorde Emil Andersson i Elit B också
Klassansvarigs spik i Elit B var Emil Andersson.
– Tänk att jag fick rätt där också. Jag tippade också att chansen var god att Emil skulle köra in som snabbaste VOC totalt. Länge såg jag ut att få rätt i den profetian också. Men en snurrning ungefär mitt på den korta avslutande sträckan spräckte det tipset. Nu får Emil nöja sig med klassegern och den bara med en hårsmån eller rättare sagt 0,9 sekunder före unge supertalangen Isac Nordström ett namn för vilken första klassegern i Elit B i en nationell serietävling, och måhända också första tävlingen som totalsnabbast, är precis som jag sa redan före Killingen bara en tidsfråga. Vilka fantastiska förare den här klassen fostrar på löpande band. Håll ögonen på Isac Nordström.

Det gick jättefort också bakom tätduon.
– Trea blev Fredrik Alin som hittade tillbaks till den fina fart vi vet att han besitter men som inte riktigt velat infinna sig den här säsongen. Nu kom den. Härligt Fredrik! Patrik Fredriksson hade jag också med i förhandssnacket och till en början såg jag ut att få rätt även i detta. Men en avåkning på dagens tredje sträcka knäckte det tipset. En sträckseger på sista sträckan visade dock med eftertryck att jag inte var fel ute i tipset och steg för steg körde Patrik upp sig till en slutlig sjätteplats.

I Cupklassen presenterade sig Gustav Johansson med en klar seger
Om klassansvarig var framgångsrik i att tippa VOC Mekonomen Rally Elitklasser så var det desto sämre med Cupklassen.
– Jag hade faktiskt ingen riktig koll på Gustav Johansson som presenterade sig med eftertryck och vann klassen klart, vi hann med att prata en del efter målgång och jag bad om ursäkt för min dåliga koll. Att vinna klassen med 53 sekunder och dessutom prestera nionde tid totalt är i det här VOC-sällskapet minst sagt imponerande.

Linus Thorsson fanns däremot med i förhandstipset.
– Linus hade jag med så att han åker in på andra plats är ingen överraskning. Men Markus Lodin på tredje är ytterligare en miss i förhandstipset från mig, bara att lyfta på hatten för prestationerna och lägga på bevakning för framtiden.

Värre för Mattias Jacobsson.
– Mattias var tagen av stundens allvar. Han som haft svårt att nå Kim Mastad under året såg precis som många av oss andra sin chans att äntligen få stiga upp överst på prispallen när Kim var upptagen med annat tävlande den här helgen. Men jag tror att Mattias var lite väl tagen av situationen och han hade nästan inte kunnat sova nätterna innan tävling. Han var med på en andra plats en halv minut efter dagens klassdominant Gustav Johansson, men på dagens fjärde sträcka tog allt abrupt slut för Mattias med en avåkning. Lite skador på hans superfina 240 och ett stukat självförtroende, men gudbevars inga personskador.

Vi tackar Kil för ett riktigt fint rally och säger på snart återseende.

Klassen laddar nu för nästa evenemang i SverigeSerien, fantastiskt fina Strömkarlsrallyt i Trollhättan som går av stapeln den 2 september. Knappt fyra mil specialsträcka och fantastiska kringfaciliteter med rallyts huvudplats på Nevs, dvs gamla SAAB i Trollhättan. Och inte minst den klassiska sträckan Kabelvägen. Wow! Ni som har tänkt åka, underlätta arrangörens finplanering och anmäl er redan nu. På raceconsulting.se hittar ni både inbjudan och gör er anmälan.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-08-17 17:01







Loeb sugen på WRC tävlande 2018.
© Citroen Racing.- Jag kan tänka mig en eller två WRC deltävlingar nästa säsong, så sa Sebastien Loeb nöjt efter att under torsdagen ha testat Citroen C3 WRC på grus.

Citroen bjöd in den niofaldige världsmästaren till test inför Rallye Deutschland för att få ett utlåtande på bilen. Sebastien kom med goda i...

Publicerad: 2017-09-21 20:34


Oreca nöjda med Toyota Etios R4 testerna.
© Oreca.comUnder onsdagen kördes de första testerna med det R4 kit som Franska Oreca på uppdrag av FIA tar fram till den nya klassen. På onsdagen gick bilen på grus för första gången, under måndagen körde man shakedown på Paul Ricard banan för att se att allt var under kontroll inför onsdagens test.

Grusvä...

Publicerad: 2017-09-21 19:55


13 WRC arrangörer klara för 2018 - här är kalendern!
© emotorsport.seUnder dagens möte i FIA World Motor Sport Council klubbades flera tävlingskalendrar för säsongen 2018 igenom - där ibland WRC kalendern, något man bekräftade med kvällens utskick av protokoll. Det handlar fortsatt om 13 deltävlingar och det stora flertalet är helt klara. För fem arrangörer återstår ...

Publicerad: 2017-09-21 19:40


Sex sträckor och 120-talet bilar för Rally Blekinge.
© emotorsport.seRally Blekinge med Asarums MS och Olofströms MK som arrangörer blir final för Sydsvenska Rallycupen samt Södras och Smålands DM serier. Det handlar här om 64km special fördelat på sex sträckor för de 120-talet anmälda.
Många klasser med svalt intresse, endast fyra i 4wd där Kristoffer Nilsson är st...

Publicerad: 2017-09-21 18:43


Ny mark för Svenska RallyCupen, Badhotelletrallyt i Tranås på lördag.
Badhotelletrallyt, ett samarrangemang mellan Tranåsklubben Team Skogsåkarna och Gränna MK blir ny mark för Svenska RallyCupen. För ett par år sedan gjordes de första skisserna på tävlingen, med nytänkande och pressade avgifter för de tävlande väntar 170 bilar på start, de sex specialsträckorna mäter...

Publicerad: 2017-09-20 21:00


Besöka Badhotelletrallyt, här köper man karta och program.
© emotorsport.se Badhotelletrallyt körs med sex specialsträckor under lördagen, som deltävling i Svenska RallyCupen och 1300 RallyCup blir det ett maxat startfält som väntar med 170 bilar ut från centrala Tranås. Första start sker klockan 11:00 och resultaten går att följa på webben direkt från skogen!

Men hur h...

Publicerad: 2017-09-20 20:54


Uddevala Cityrace, lördagens rallyrace i väst.
© emotorsport.seMK Trophy kör Uddevala Cityrace med ca 10,6km ss/sp under dagen, det är fyra sträckor och prov som går dubbelt och 40 anmälda deltagare. Sju bilar ut i Appendix K och dess tre klasser baserat på årsmodeller, Tomas Ahlberg, Jan Larsson och Bosse Sundin ses i klasserna och bilarna som är anmälda är al...

Publicerad: 2017-09-20 20:43


Rallysprint på Kägleborg.
Det kommer att köras den fjärde deltävlingen i Trendab Rallycup på lördag, det är SMK Södermanland tillsammans med SMK Arboga som bjuder in till den smått klassiska Kägleborgsbanan.

Det är tre varv, tre omg. som tillsammans mäter ca. 8 km. som de tävlande har att klara av. Det är endast 36 anm...

Publicerad: 2017-09-20 20:01


Video, första testerna med nya Toyota Etios R4.
© Oreca.Igår startade testerna med Toyota Etios R4, idag har arbetet fortsatt att utvärdera R4-kittet. Det är de första krävande testerna som inletts i Frankrike, på Orecas hemmaplan har Stephane Sarrazin kört de inledande testerna med en bil byggd på R4-kittet som Oreca på uppdrag av FIA tagit fram.

Bil...

Publicerad: 2017-09-20 18:42


Trendab Rally Cup drar vidare med Kägleborgs sprinten.
Kägleborgs sprinten i SMK Södermanland körs under lördagen, det är deltävling i Trendab Rally Cup och 7-klubbars serien. Det är rallysprint med tre omgångar, det är tre varv varje omgång vilket ger 2,7km special med ett 40-tal bilar till start.

Michael Holmgren och Johan Åkeson är åkarna i 4wd. F...

Publicerad: 2017-09-20 17:38


Tidigare nyheter:
Rallysprint på Kägleborg.
Video, första testerna med nya Toyota Etios R4.
Trendab Rally Cup drar vidare med Kägleborgs sprinten.
Hansen summerar Klappjakten och blickar mot nya tävlingar.
Tretton Sukkor gör upp om 410 poäng.
Framgångar för Mpart Sport, tvåa i Japan.
SMK Hälsinge kör Siljasvängen i Hälsingeserien.
Loeb testar C3 WRC på grus idag.
45 bilar för lördagens Höstsprint i Hällefors.
Stort Svenskintresse i Rally Hedemarken, Östberg i nya Fiesta WRC.
Badhotelletrallyt startar mitt i Tranås.
72 bilar till Rally de Espana - tre Svenskbilar till start.
Nordström fick sitt genombrott när SommarSerien gästade EMK Kannan.
Tre SM åkare testar Finska motståndet, kör Finska finalen Lake City Rally.
Mikkelsen testar Hyundai i20 R5.
Åhlin silvermedaljör i Brittiska Rallymästerskapet.
Bouffier vann tät EM kamp i Italien.
Foto från Klappjakten.
Västras FM i Rally summerar Varvloppet.
Rudengren snabbast i EMK Kannan.



Nyhetsarkiv:
[
2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]



Bloggar:



Nästa deltävling:
Rally SM:
North Swedish Rally 02-03/02


Rally VM:
RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 06-08/10


Scalextric Rallycup:
FRRC specialen 14/10


Svenska RallyCupen:
Badhotelletrallyt 23/09




Foto från:
Klappjakten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Strömkarlsrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.