ABS Motorsport AB

   
Onebet

   
Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Malexander Rallyvideo.

   
Mats Bilar

   
Kajs Print & Dekor

   
Onebet

   
Kajs Print & Dekor

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Favoritseger i 1300 Rallycup.
PRESSRELEASE

Så var då sista drabbningen för året avklarat i 1300 RallyCup. 17 ekipage hade samlats vid Kvinnersta Lantbruksskola där hundraårsfirande SMK Örebro hade förlagt start, mål och serviceplats för sin Rikspokal. Generöst fick vi som vanligt starta bland de första. Bara några ungdomsåkare före. Sådant som vi i cupen uppskattar väldigt mycket. Den här gången hade vi ett trevligt tillskott i tävlingen i form av Rickard ”Svinto” Andersson, 2014 års vinnare som nu övertagit broder Roberts Mk1:a, byggt ny motor till den och renoverat växellådan. Men kört bilen hade han knappt hunnit med. För att undvika att ställa till det för de inblandade om den totala cupsegern valde han generöst att avstå från att tävla om poäng. Tror vi har talat om sportmanship i det här gänget tidigare…

Nu var det ju final och faktiskt elfte deltävlingen som skulle köras. Men den totala segern i cupen var långt ifrån avgjord. Hela fyra ekipage hade faktiskt möjligheten att bärga ”Bröderna Båges” vandringspris. Dessa var Ola Strömberg/Brittmarie Ålund som efter höstens tre raka segrar återigen hade tagit sig tillbaka till en knapp poängledning. Alldeles efter följde Joakim Rydin/Magnus Simensen. Men de hade dessvärre ett sämre läge då de bara kunde byta bort en 31 poängare mot bättre. Trea låg årets suveräne Robert Andersson/Carl-Gustaf ”Kapten” Karlsson som definitivt räknades som favoriter. De hade ju en 9 poängare att byta bort och kunde alltså utöka poängskörden rejält och nu med en tävling under bältet med nyinförskaffade Zoltan. En MK2a i mintcondition byggd av Stefan Sollenfelt och med motor från Kennet Jönsson. Fyra i tabellen och redan juniorcupsegrare låg Marcus Morén/Robin Hallman med absolut chans på pallplats i ”stora cupen”.

Avslappnad och trevlig stämning rådde ändå i gänget inför denna viktiga finaltävling men självklart kunde man skönja en viss fokusering inför starten.

SS1 var klassiska Seltorp med sina riktigt svåra kombinationer. Självklart ville alla göra sitt bästa och köra på max. Vilket innebar att både Strömberg och Andersson var väldigt illa ute efter ett krön med skarp sväng där hela cupresultatet hade kunnat få ett annat utseende. Turligt för dem båda så saknades den där stenen i diket som ofta sätter stopp för vidare framfart. Robert och Kapten var klart snabbast före sin brorsa Rickard med Daniel ”Finess” Johansson vid sin sida. Trea följde Ola o Brittmarie och fyra Mattias ”Laggen” Lagström/Rickard Forsell. Rydin var den som tappade mest av toppkvartetten. Men ingen visste varför.

Topp 6 efter SS1:
Robert A. 3,41,6
Rickard A. 3,43,4
Ola S 3,44,1
Laggen 3,44,8
Marcus M 3,45,1
Adam carlsson 3,45,4

Efter en mycket kort transport där inte mycket hann att kallna var det dax att starta anrika Dyltastigen vid Dylta herrgård. En stenhård grymt lömsk allmän väg. Nu körd åt ”fel håll”.

Återigen var det paret Robert/Kapten som var snabbast på den svårkörda vägen. De flesta av ”Sukkaförarna” klagade på att den upplevdes som väldigt hal, ja faktiskt även SS1. Kanske beroende på att vägbanan var väldigt hård samt med lite lösgrus här och där som dem som åker först alltid måste lära sig hantera. Laggen och Rickard var de som hanterade detta bäst av resterande och var bara imponerande nio tiondelar efter Robban. Ola och Brittmarie sladdade in hela två sekunder senare än sträckvinnarna. Tack vare cupens sinnrika sträckpoängsystem så kunde det konstateras att Robert och Kapten redan nu hade cupsegern i sin hand. Rydin åkte av vägen på ett lurigt ställe och nu kom förklaringen. En sviktande axeltapp gav med sig allt mer i den gamla men i övrigt mycket välbyggda MK1:an så vänster bakhjul ville gå sin egen väg. Bara för teamet att byta om till åskådarkläder och dra ut på SS 3 för att inse hur tokiga vi är att köra i vår cup.

Vi drar ställningen i topp tio efter SS2 också. För nu var det ju allvar:
Robert A. 9:38,6
Laggen. - 4,1
Ola S - 4,5
Marcus M - 6,4
(Svinto) - 8,3 (generatorproblem)
Robin Granfors - 16,2
Adam Carlsson (C) - 19
Andreas Abrahamsson - 20,7
Krister Morén - 23,7
Mikael Gille - 25,3

Nu var det “bara” för Robert och kapten att hålla ihop detta till mål. Men… sista sträckan var på hela 2,7 mil runt Järle. Vi tror hela byn var instängd pga rallyt. C:a 120 hushåll var berörda men arrangörerna var alltså otroligt väl bemötta och vi tävlande skall vara väldigt tacksamma för det. Heder åt er Järlebor!! För Ola och Brittmarie gällde att vinna sträckan med över 4,5 sekunder över Robert/Carl-Gustaf och vinna cuptävlingen för att ta hand om totalsegern. Alltså ingen omöjlig uppgift. Veteranen satte upp ett maxtempo men det var inte hundraprocentigt. Efter (tack o lov) sista vägbytet någon kilometer före mål trampade Ola bromspedalen i botten beroende på en brusten packning. Så det paret var glada de tog sig i mål helskinnade. Inte långt efter dök så Robert och Kapten upp i Ola´s backspegel vid tidskontrollen. Det visade sig att Robban och Kapten hade utklassat samtliga med en total 24:e plats med alltså över hundratalet startande efter sig. I princip alla med motorstarkare bilar. Med en sådan körning så förtjänar man att vinna. Och det gjorde de med besked. Ola erkände omgående att hans bromsproblem på slutet inte hade haft någon som helst inverkan på slutresultatet. Han var glad och tacksam att de ändå lyckades bärga andraplatsen.

Så 1300 Rallycups mästare blev tveklöst de mest välförtjänta, nämligen Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson. Den sistnämnde dessutom nu med TVÅ inteckningar i Co-driverpokalen. Han vann nämligen 2014 med ”Svinto”. Glada tvåor Strömberg/Ålund. Lite bittert för Junioprcupsegrarna Marcus Morén/Robin Hallman som hade läge för pallplats när Rydin bröt men en futtig poäng saknades. En placering högre på sista ss hade nog räckt. Men så är det med Cupens rättvisa poängsystem. Det är nog paret Rydin/Simensen väldigt tacksamma för idag. För duktigt körande C-förare Adam Carlsson/Dennis Norén gick det tyvärr överstyr på sista sträckan. Så ”Jane” behöver plåstras om ordentligt innan hon är redo för vinterns drabbningar i 2018 års cup. Vi räknar dock med att se dem på startlinjen igen. Slutresultat i tabellform hittar ni på www.1300rallycup.se

Rikspokalen slutade så här för topp 10:
Robert Andersson 26:54,1
Ola Strömberg -23,7
Mattias Lagström -28,5
Marcus Morén -37,1
Robin Norling -1:06,7
Krister Morén -1,06,8
Robin Granfors -1:07,8
Rickard Andersson -1:13,6 (inkl 40 sek trpt)
Mikael Gille -1:25,6
William Binbach -1:46,9

Efter prisutdelningen i Kvinnersta med sedvanligt mycket extrapriser så höll cupens förening sitt årsmöte där Ola Strömberg omvaldes till ordförande. Efter middag och ytterligare prisutdelning där självaste Suzuki Sverige med anledning av 30-årsjubiléet delade ut prischeckar med hyllning av i första hand totalsegrarna och juniorsegrarna så bar det av på ett intressant och uppskattat besök på ”Mitsubishifabriken” M-part och bröderna Weng. För oss Sukkaåkare ungefär som att få kolla på månraketer. IMPONERANDE är nog den kortaste sammanfattningen.

Nu tar vi paus några månader och vill med det tacka alla våra fantastiska arrangörer som år efter år välkomnar oss. Och vad vore cupen utan våra häftiga och engagerade sponsorer som tycker att vårt sätt bedriva vår älskade rallysport på är något bra.

TACK ALLESAMMANS!!

Vi hörs nästa år igen. 1300 rallycup. Mycket Rally för pengarna.


» Pressrelease från Suzuki 1300 RallyCup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-08 22:32







WRC finalen till Europa 2019?
© @World / M-Sport.Efter helgens WRC final och efterföljande festligheter har FIA och WRC promotorn summerat helgen. Man är inte helt nöjda med vad man såg i Australien med New South Wales regionen där Coffs Harbour är bas. Alldeles för lite folk är vad teamcheferna säger, lika så FIA som konstaterar att det hade ökat...

Publicerad: 2017-11-21 20:43


166 mil special på åtta dagar, världens tuffaste rally?
© Christer Carlsson.Starten av East African Safari Classic Rally närmar sig, åtta långa tävlingsdagar väntar och inom kort presentera arrangören tävlingsbanan. Det talas om ett blött rally, mycket regn ska ha fallit i området för tävlingens rutt och mer väntar, något som kan ge omkastningar in i det sista på sträckorna...

Publicerad: 2017-11-21 19:57


Vi listar startfältet och favoriterna i East African Safari Rallyt.
© East African Safari Classic.Totalt 36 ekipage ger sig ut på vägarna för East African Safari Classic Rally när första sträckan rullar iväg på torsdag, då väntar nio dagars resande för teamen - 166 mil specialsträcka ska avverkas på tuffa vägar - det väntas bli blött rapporteras från teamen på plats!

Blomqvist, Samuelsson ...

Publicerad: 2017-11-20 22:53


Ny tidtagning i WRC serien 2018.
© emotorsport.seTill 2018 års WRC premiär i Monte Carlo står en ny aktör för leveransen av tidtagning och säkerhetssystemen än dagens. I början av oktober vann Australiensiska Status Awareness Systems kallat SAS anbudsförfarandet över de kommande åren. De ersätter då spanska Sistemas Integrales de Telecomunicacion,...

Publicerad: 2017-11-20 22:06


Mikkola tillbaka med Audi 200 Quattro i Safari Rallyt.
© Christer Carlsson.Första Audin att vinna Safari Rallyt i VM tappning 1987 och den sista Audin i VM återvänder till Safari Rallyt - förare blir också Hannu Mikkola som när segern togs hade Svenske Arne Hertz som co-driver.

På plats finns vinnarbilen från Audi Motorsport, Audi 200 Quattro, den visas redan nu upp vi...

Publicerad: 2017-11-20 20:02


Ändringar i WRC serien 2018 - mer fart på shakedown, WRC2 släpps fritt.
© emotorsport.seVid december månads möte för World Motor Sport Council väntas förändringar inom WRC serien klubbas igenom inför 2018. Från arrangörshåll pratas det om flera ändringar som varit ute för utvärdering - eventuella synpunkter på punkterna skulle göras omgående, i december väntar möte och då ska eventuell...

Publicerad: 2017-11-19 22:19


Co-driver Carlsson på plats för största äventyret, klassiska Safari Rallyt.
© Christer Carlsson. På torsdag startar East African Safari Classic Rally, där väntar ett nio dagar långt äventyr för de 36 startande bilarna. Det är då åtta tävlingsdagar och en inklämd vilo- och servicedag för att såväl tävlande som bilar ska klara av den tuffa banan.
Totalt handlar det om 166,5 mil specialsträckor ...

Publicerad: 2017-11-19 21:43


Tunt till Rally of India - Svenskarna uteblir i Asia Pacific finalen.
© Skoda Auto.Indiska Rally of India, Coffee Day Rally agerar final för FIA Asia Pacific Rally Championship och det blir med ett tunt startfält, endast sex ekipage anmälda för de Internationella klasserna i APRC mästerskapet.

Om mästerskapet gör den här helgens hemmaförare Gaurav Gill och Norske Ole Christian ...

Publicerad: 2017-11-19 20:35


Så gick det i Taxinges 50-års sprint.
Det var inte helt slut på grustävlingar på Svensk mark för året, Taxinge MK arrangerade 50-års sprinten under lördagen, en tävling lite i smyg utan större reklam. Tre åk på en sprintsträcka där enskilt bästa åk gällde som resultat - totalt 30-talet bilar.

Tre klasser där de snabbaste sågs i 4wd, ...

Publicerad: 2017-11-19 19:05


Slutställning i WRC serien 2017 - statistiken summerad.
© Hyundai Motorsport. Efter nattens avslutning med ss21 i Rally Australia tog WRC serien målgång, en första säsong med den nya generationens WRC bilar blev den succé många väntat. Men Volkswagen Motorsport borta från planen blev säsongen jämnare än på länge. Sebastien Ogier tog trots skifte till det minsta teamet, M-Spo...

Publicerad: 2017-11-19 11:38


Tidigare nyheter:
Slutställning i WRC serien 2017 - statistiken summerad.
Neuville vinner Rally Australia - Latvala kör bort sig på sista sträckan.
Förre Mini WRC åkare påväg mot WRC2 comeback 2018.
Dubbelpunka sänkte Mikkelsen - Neuville mot silvermedalj.
Så körs populära tyska Opel Adam Cup 2018.
Intervju, Adielsson redo för Safaristart i Porsche 911 med Stig Blomqvist.
Mikkelsen imponerar för Hyundai, leder i Australien.
Neuville, Mikkelsen och Paddon kör för Hyundai i Rally Sweden 2018.
Tider, Nyheter och Resultat för Rally Australia.
Neuville snabbast på nattens shakedown i Australien.
Ingen Citroen C3 WRC för Ogier 2018?
VOC sammanfattar årets Sverige och SommarSerier.
Häng med på shakedown, tider från Rally Australia.
DMack drar ned och flyttar fokus nationellt, ingen WRC bil 2018!
M-Sport jagar viktig pallplats i Australien.
Rallykalendern fylls på för 2018 - 100 nya tävlingar.
Tre Dytko WRC protoptyper - Fiesta, Polo och C3 snart i Sverige.
MK Ratten överger A-besiktning i rally.
McCormack vann anrika Roger Albert Clark Rally - snabb Midnattssolsåkare tvåa.
Elias Lundberg tar sig an SM 2018 med ny bil och kartläsare.



Nyhetsarkiv:
[
2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]



Bloggar:



Nästa deltävling:
Rally SM:
Rally Vännäs 02-03/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 25-28/01


Scalextric Rallycup:
- - - - - 00/01


Svenska RallyCupen:
Rally Biltema 19/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna / Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

FRRC specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.