ABS Motorsport AB

   
Onebet

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
Onebet

   
Mats Bilar

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER

  SPECIALSITE OM
   RALLY SWEDEN




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i R1a Grupp E.
PRESSRELEASE

Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver pengarna från grundseriens Prispottslista skulle nu ytterligare 100.000:- fördelas.

Slutspelet, finalen, körs lördagen den 28 oktober i trakterna runt Hovmantorp utanför Växjö. Arrangörsklubben Wäxjö MS har letat fram två klassiska småländska specialsträckor som körs två gånger. Mer än trettio utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fem klasserna. I alla klasser slåss man om 25.000 kr, tio till ettan och sedan neråt till femte plats.

Grupp E, också med den mer internationella beteckningen R1a, är standardklassen med lägst prestanda men också en klass som tack vare sin jämnhet kräver mycket av chauffören men också ger mycket tillbaka då bilarnas enkelhet gör att det inte är så mycket som krånglar utan fokus kan läggas på att köra mycket och komma i mål varje gång. Det syns också tydligt i topp fem i A/B-klassen och i C-klassen då de flesta i respektive klass inte brutit något av tio tävlingstillfällen i SSRC.

I A/B-klassen segrade Erik Ohlsson, Gullabo, en delseger, före Jesper Larsson, Kristianstad, tre delsegrar och Robin Håkansson, Gullabo. Flest delsegrar har nyblivne RM-mästaren Stefan Ottosson, Vetlanda med fyra stycken. De två sista har Magnus Sigvardsson, Hörby tagit. Ingen våghalsig gissning att det är bland dessa fem som vi hittar segraren i finalen.

I C-klassen är det två förare som delat på delsegrarna. Erik Sundqvist, Ljungby har åtta stycken och Kjell Svensson, Ryd har två. Kan då någon av dessa blanda sig i toppstriden? Det har hänt förr genom åren, 2014 i Vetlanda var Ola Schön trea som C-förare. Ser vi på C-förarnas placering i Grupp E klassen i år så är trenden starkt positiv, de började året med att vara sjunde till nionde plats i bilklassen men slutet av året toppas av Erik Sundqvists delade tredje plats i Hörby. Erik har vi berättat mer om i tidigare rapporter från SSRC men vinnaren i C-klassen Kjell Svensson och hans ständiga kartläsare Anne Wiesemann är kanske mer obekanta för allmänheten. Men det ändra vi på nu!

Kjell bor med sin sambo på Kyrkön utanför Ryd, är numera deltidspensionär och jobbar deltid som utvecklare på Ryds Båtar. Anne bor med sin familj på en gård strax utanför Växjö och jobbar på IT-bolaget HRM Software AB som projektledare.
Kjell har, som många pojkar och unga män, alltid haft ett stort intresse av att köra bil, gärna i lite högre hastigheter än vad som normalt är tillåtet på allmän väg. Han gick därför med i Ryds MK i början av 1970-talet med syfte att få sitt intresse för fart och bilar tillgodosett. Den första rallybilen som han byggde var en Folkvagn 1500S. Kombinationen Kjell och Folkvagn blev kort och hans nästa bygge blev en BMW och under åren som gått har det blivit några stycken sådana.

- Första rallybilen var en VW 1500S med den kombinationen funkade inte så bra så därefter har det bara varit BMW. Tack vare mitt intresse för att konstruera saker så har jag alltid byggt mina rallybilar själv, berättar Kjell.
Annes intresse för rally började redan i unga år som åskådare. Att få åka en rallytävling hamnade tidigt på hennes ”måste-göra-lista”.

- När jag fyllde 40 år fick jag en tävling i present av min man då han ville uppfylla min högsta önskan och han trodde/hoppades att det skulle bli både min första och min sista tävling. När debuten väl var avklarad så trodde nog alla i min omgivning att det var färdigåkt för min del då denna första tävling slutade med en våldsam krasch. I motsats till vad alla förväntade sig så skaffade jag mig istället en co-driver licens. Om man bortser från kraschen så var det ju en jäkla frän upplevelse som var svår att motstå.

Kjell körde som nämnt sin första tävling någon gång i början av 1970-talet och höll på till 1979 då annat gjorde att tiden inte räckte till. Som så ofta förde han över sitt intresse på sin son Anders som började köra 2001. Kjell stöttade Anders i hans karriär under flera år och byggde under tiden en BMW 2002 som var klar hösten 2009. Det var nu dags för Kjell att återuppta det vilande intresset igen och Anne blev tillfrågad om hon ville bli hans co-driver.

- Första starten för oss tillsammans blev i Kong Christian Race 2010, berättar Anne. Vi hade inte, och har heller aldrig haft siktet inställt på någon karriär med tanke på vår ålder. Vi fokuserar istället på att ha så roligt som möjligt med mottot är att leva livet medans man lever, för sedan är det för sent. Dessutom så är ju denna sport väldigt beroendeframkallande och det är jäkligt svårt att sluta när man en gång har börjat. Självklart satsar vi som alla andra på att vinna varje tävling, men inte till vilket pris som helst. Efter vår våldsamma krasch i Vilda Ryd Racet 2013 lärde vi oss en läxa. Bilen blev skrot och 2014 blev ett mellanår som jag ägnade mig åt att friskna till efter kraschen . Under tiden byggde Kjell en ny bil åt oss.

2013 blev trots allt en bra säsong som slutade med en första plats i DM. 2015 var det dags att återuppta tävlande i deras nya bil. Strategin var nu att komma i mål i varje tävling, en så god strategi att åren 2015 till 2017 radade de upp topplaceringar i DM och SSRC med seger och en tredje plats i den totala listan 2017.

- Vi ägnar vår tacksamhet åt alla de som ställer upp och hjälper oss med service på tävlingarna. Den största tacksamheten riktar vi dock till våra respektive som år ut och år in står ut med vårt tävlande. Utan deras stöd hade vi nämligen inte fått möjligheten att göra det som vi tycker ger livet lite extra krydda, avslutar Anne och ser fram mot finalen i Hovmantorp tillsammans med Kjell, två mycket värdiga exempel på bredden i svensk rallysport.


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-19 17:12







31 bilar till Rally Mexico - Loeb och Tidemand i startlistan.
© emotorsport.se31 ekipage ses i anmälningslistan för Rally Mexico, 11 ekipage i WRC klassen där Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Teemu Suninen går för M-Sport Ford WRT. Hos Hyundai Shell Mobis WRT startar Andreas Mikkelsen, Thierry Neuville och Dani Sordo.
Toyota Gazoo Racing håller Jari-Matti Latvala, Ott Tänak ...

Publicerad: 2018-02-22 20:18


Två sträckor, åtta mil & 60 bilar i Skogsrundan.
© emotorsport.seSkogsrundan är en spännande tävling hos Ludvika MS, en sträcka på 40,6km körs två gånger för dagen, en spännande upplevelse för de tävlande på klassiska rallymarker för de 60-talet anmälda.

4wd är anmälningslistans första klass där Mattias Nyström, Johan Ackesten och Kåre Moen ses.

Totalt 16 b...

Publicerad: 2018-02-22 17:01


Rally-SM ledaren Mattias Adielsson till Östersund Winter Rally.
Till helgen fortsätter Mattias Adielsson sitt intensiva tävlande. Den andra deltävlingen i Rally-SM, Östersund Winter Rally, står på programmet. Även denna gång är det tillsammans med Pontus Tidemand Racing och deras Skoda Fabia R5.
- Förra året vann vi Östersund Winter Rally och det har vi tänk...

Publicerad: 2018-02-22 16:47


Rally-junioren Lönnström gasar på.
Till helgen kommer rally-junioren Pontus Lönnström, 22, till Östersund för att köra Östersund Winter Rally. Han deltar i Junior-SM för trimmade bilar. Pontus satsar i år helhjärtat på Rally-SM för att han vill verkligen fram i denna hårt konkurrensutsatta sport. Vid den senaste tävlingen i Vännäs ut...

Publicerad: 2018-02-22 12:29


Films MK kör Åkerbysprinten i Öppna Östra Sprintcupen.
© emotorsport.seFilms MK kör Åkerbysprinten ingående i Öppna Östra Sprintcupen där en 4km lång byväg körs tre gånger varav den bästa tiden räknas.
47 bilar i fem klasser väntar till start, störst är Trimmat 2wd med sina 19 bilar där Jonas Björnvad, Tommy Högström och Joakim Ivarsson ses bland A-förarna, med b-lice...

Publicerad: 2018-02-21 22:35


60-talet startande för lördagens Gestrikekanna.
© emotorsport.seStockholms DM och Nedre Norras FM kör deltävling i lördagens Gestrikekanna med Järbo MK som arrangör. 64km special väntar fördelat över tre sträckor, genomkörning med chans till notskrivning finns!

62 deltagare på 13 klasser väntar på tävlande, först ut i listan är 4wd med A-förare där Tomas Berg...

Publicerad: 2018-02-21 22:28


Opelförare Lundberg och Kristensson i nästa helgs Saarland-Pfalz Rallye.
© emotorsport.seNästa helg inleds ADAC Opel Rallye Cup med Svenskt på startlinjen - på plats är också det Tyska Mästerskapet, det handlar om ADAC Saarland-Pfalz Rallye med 80-talet anmälda ekipage. Fredagen inleder med fem specialsträckor på totalt fyra mil, sju sträckor på drygt nio mil tar över under lördagen!

...

Publicerad: 2018-02-21 21:41


Norske Rökland går för Brittiska Junior Mästerskapet.
© emotorsport.seMed bara dagar kvar tills anmälan för det Brittiska Mästerskapets första deltävling stänger presenteras det dagligen namn för serien, ännu tunt med nordbor.

Senast i raden är dock Norske Steve Rökland, han satsade mot JWRC, Junior VM serien men budgeten gick inte i hamn. Istället satsar talangen ...

Publicerad: 2018-02-21 21:18


Al-Attiyah i Yaris WRC redan till Rally Argentina?
© emotorsport.seAllt mer tyder på sex WRC starter för Nasser Al-Attiyah under 2018, sedan tidigare knuten till Toyota Gazoo Racing där han bland annat kör Dakarrallyt, men i helgen också spektakulära tävlingen Baja Russia i norra Ryssland på snö och is i en Toyota Hilux, en tävling Nasser vann.

Tävlandet i WRC s...

Publicerad: 2018-02-21 20:49


Foto från Rally Sweden, torsdag till söndag.
© emotorsport.seFyra tävlingsdagar, fyra galleri med foto - imorgon är det en vecka sedan Rally Sweden startade och nu presenterar vi sista delen av våra galleri från Rally Sweden och Rally Sweden Historic. De fyra tävlingsdagarna bjöd på härlig attack och full fart i de Värmländska och Norska skogarna innan vinnar...

Publicerad: 2018-02-21 20:29


Tidigare nyheter:
60-talet startande för lördagens Gestrikekanna.
Opelförare Lundberg och Kristensson i nästa helgs Saarland-Pfalz Rallye.
Norske Rökland går för Brittiska Junior Mästerskapet.
Al-Attiyah i Yaris WRC redan till Rally Argentina?
Foto från Rally Sweden, torsdag till söndag.
Svenskarna leder stort i JWRC serien efter Rally Sweden.
Vimmerby, 175 ekipage och 15,5 mil special väntar i Midnattssolsrallyt 2018.
Foto från Rally Sweden, lördag.
Allt upplagt för fina vintervägar i Skutskärsratten.
Videospecial från Rally Sweden 2018.
Rally Sweden i bilder, galleri från fredagen.
Sandell och Axelsson rallytävlar för Subaru Rally Team USA.
PG Andersson med Fabia WRC, möter Veiby och Mikkelsen i helgens Numedalsrally.
Foto från Rally Sweden 2018, torsdag.
Östersund Winter Rally samlar svenska eliten.
1300 Rallycup summerar Örnskölden.
Två testdagar väntar i Spanien för Loeb.
Japansk rallyraket, men vem är egentligen Takamoto Katsuta?
Årets Rally Sweden var 6km/h långsammare än 2017.
Lahti körde hem Piterundan totalt, Sandow bäst med 2wd.



Nyhetsarkiv:
[
2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]



Bloggar:



Nästa deltävling:
Rally SM:
Östersund Winter Rally 23-24/02


Rally VM:
Rally Mexico 08-11/03


Scalextric Rallycup:
Prisutdelning Scalextric Rallycup 24/02


Svenska RallyCupen:
Rally Biltema 19/05




Foto från:
Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Sweden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.