Kajs Print & Dekor

   
GN Motorsport

   
Malexander Rallyvideo.

   
Onebet

   
Kajs Print & Dekor

   
ABS Motorsport AB

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   
Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Elias Lundberg gästade och vann i VOC-finalen i Rikspokalen.
PRESSRELEASE

Oktober, VOC Mekonomen Rally och säsongsfinal har de senaste åren blivit synonymt med SMK Örebros klassiska tävling Rikspokalen. Med cirka fyra mil fullfartsprov fördelade på tre stenhårda specialsträckor av absolut toppkvalitet erbjöd klubben klassens finaldeltagare en suverän inramning. Efter ett år i bland annat SM gästade Elias Lundberg återigen klassen och visade att det nyligen inkasserade JSM-guldet inte var en tillfällighet. Elias segrade i Elit A och Emil Andersson fick med sig dito placering i Elit B. Cupklassen fick återigen se Gustav Johansson som segrare och talangen Joakim Ellner Landberg som klivit in i klassen med sin 240 tog hem guldet bland ungdomarna.

Trakterna norr om Örebro är begåvade med några fantastiska rallyvägar, vägar som SMK Örebro år efter år lyckas få tillgång till för Rikspokalen, en av säsongens sista rallytävlingar. Arrangemanget är rättmätigt populärt och när klubben kan erbjuda bra lokaler att utgå ifrån, en central serviceplats, vägar av högsta kvalitet och faciliteter att för klassen att genomföra omfattande tekniska kontroller så är den ett perfekt val för VOC Mekonomen Rallys finaltävling. För övrigt en teknisk kontroll där sex bilar valdes ut för topplyft och stor kontroll, ett ekipage nekade kontroll och i en bil återfanns en icke godkänd kamaxel.

Rikspokalen har de senaste året varit vår finaltävling och inte undra på. Relationen med tävlingsledningen har varit mycket god genom åren och vi uppskattar hela arrangemanget, inte bara från ledning utan uppenbarligen också ifrån de tävlande som ställer upp i stor mängd år efter år.

Stor efterkontroll där motorer lyftes på hela sex bilar.

I år genomförde vi med tävlingsledningens goda minne dessutom en större teknisk kontroll utförd av klassens tekniker som slöt upp och synade motorerna på utvalda ekipage. Tyvärr för vissa blev det en ledsam historia för en förare, men för klassen är det viktigt att vi genomför de här kontrollerna regelbundet. Extra ledsamt är att den drabbade föraren köpt motorn av en motorbyggare och litat på försäkringar om att allt är reglementsenligt. Den kam som hittades var en omslipad kopia av den kam som är godkänd i klassen, något som absolut inte gett den tävlande någon fördel, snarare tvärtom. Men i regelhänseende så spelar detta ingen roll, den är ändå inte godkänd enligt vårt tydliga reglemente.

Otroligt viktigt att kontrollerna genomförs.

VOC Mekonomen Rally är känd för att vara en plantskola för talanger som till exempel dagens vinnare Elias Lundberg. Precis som en växt behöver rätt förutsättningar att frodas behöver våra talanger detsamma. Den viktigaste komponenten är hård, tuff och rättvis konkurrens genom hela sin utveckling. Ingen annan klass erbjuder det så tydligt som VOC Mekonomen Rally och det är främst på grund av att det inte är materialet utan föraren som avgör resultatet. Ingen annan klass har heller så många och så omfattande tekniska kontroller som vi, och det är väldigt viktigt för att säkra rättvisa förhållanden.

Elias Lundberg gästar och vinner i Elit A

När en regerande svensk mästare gästar klassen skulle man kunna tro att segern vore kassaskåpssäker. Vi återkommer till resonemanget senare men i Elit A kunde konstateras att marginalen till tvåan Pontus Lönnström var betydligt större än vad som är brukligt. Avståndet till trean återställde ordningen och 5,7 sekunder efter Pontus återfinner vi Kristoffer Karlsson.

Elias gästade klassen redan i Eskilstuna men bromsproblem grusade unge Elias planer. Redan i uppsnacket varnade jag för Elias (red.anm. Roger, det torde inte vara en kioskvältare att tippa Elias som potentiell vinnare.) och uppenbarligen var målet att vinna inget Elias tog lätt på. Vill också säga hur roligt det är att få se Pontus Lönnström tillbaka i Sverigeserien. Du har varit saknad Pontus och vi ser gärna mer av dig nästa år. Inte heller är jag förvånad att se Kristoffer Karlsson på pallen, här går det alltid fort så också denna helg. För några andra trogna pallplatsvinnare gick det trögare, men det är inget annat att vänta i en finaltävling när så mycket står på spel och man måste prioritera totalplacering i serier framför placering i den enskilda tävlingen.

Snabbe Emil Andersson segrade i Elit B

Emil Andersson tog återigen en seger i Elit B. Han har inte sällan under året varit totalsnabbast i klassen men denna helg ställde sig Elias i vägen för det. För att knyta an till det tidigare resonemanget så var Emil faktiskt bara 13,8 sekunder efter Elias. Även tvåan Patrik Fredriksson håll ett imponerande tempo och körde in som två i klassen före Dan Rhodin.

Jag vet inte mer vad jag kan säga om Emil Andersson och hans framfart. Han gör en så kallad drömserie och maximerar poängen i SverigeSerien och har gjort livet mer än surt för sina konkurrenter. Men som han har kört. Vi ska med spänning följa Emils framfart i sin vidare karriär. Skuggan bakom Emil kan verka stor och mörk men Patrik Fredriksson ska på inget sätt skämmas då även han kör gudabenådade bra. Dan Rhodin levererar även han tider som inte är långt ifrån pallen i klassen ovanför. Jag har sagt det många gånger i år och det tål att upprepas, Elit B har verkligen varit klassen att ha ögonen på i år.

Gustav Johansson tar fjärde segern i rad

Efter Eskilstuna konstaterade vi att Gustav Johansson tog sin tredje seger i rad. Inte var det slut med sviten här utan en fjärde seger stod på Gustavs önskelista och han fick som han ville. Segern var dessutom erövrad med besked då tvåan Mattias Hjalmarsson och trean Mattias Jacobsson, sanningen att säga, aldrig kunde mäta sig med Gustavs sträcktider. Likväl levererade de Gustavs flanker på pallen fina sträcktider och bjöd åskådarna på en riktigt bra sekundstrid.

Gustav har verkligen seglat upp som en av klassens stjärnor och han imponerar verkligen. Han är faktiskt snabbast av alla på dagens första sträcka. Radar upp segrarna och han gör det med besked. I Elit A hade Gustavs tid nätt och jämt räckt till en andraplats i dagens sällskap. Vi välkomnar, om än sent, även Mattias Hjalmarsson till serien som inleder med en meriterande andraplats före årets dubble serievinnare Mattias Jacobsson. Stort grattis till er alla.

Joakim Ellner Landberg bytte klass och vann direkt

Efter en genomgång av Joakim Ellner Landbergs bil för att säkerställa att den platsar i klassens tuffa reglemente gjorde unge Joakim entré och presenterade sig med en seger direkt. Viktor Hansen och Isak Vikman utkämpade en för året traditionsrik kamp strax bakom Joakim och slutade tvåa respektive trea.

Välkommen till klassen Joakim. Jag har noterat Joakims framfart under året och jag är glad att han valt att ta sig an motståndet i vår klass och som han gör det. Viktor och Isak har med sitt orimligt höga tempo visat sig svåra för de flesta att rå på men Joakim visade tydligt att han också vill vara med och ”leka”. Alla tre har under året gjort en remarkabel utvecklingsresa och vi fortsätter följa de tre i deras utveckling. Som sagts många gånger tidigare och i många olika sammanhang, det är i mycket hög grad i VOC Mekonomen Rallys juniorklass vi först får se framtidens svenska rallystjärnor.

Med Rikspokalen gör vi bokslut av VOC Mekonomen Rallys nationella serier. I ett separat reportage tittar vi närmre på slutresultaten i serierna och rapporterar från lördagskvällens festligheter när klassens deltagare samlades i typisk varm gemenskap.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-19 17:13







WRC finalen till Europa 2019?
© @World / M-Sport.Efter helgens WRC final och efterföljande festligheter har FIA och WRC promotorn summerat helgen. Man är inte helt nöjda med vad man såg i Australien med New South Wales regionen där Coffs Harbour är bas. Alldeles för lite folk är vad teamcheferna säger, lika så FIA som konstaterar att det hade ökat...

Publicerad: 2017-11-21 20:43


166 mil special på åtta dagar, världens tuffaste rally?
© Christer Carlsson.Starten av East African Safari Classic Rally närmar sig, åtta långa tävlingsdagar väntar och inom kort presentera arrangören tävlingsbanan. Det talas om ett blött rally, mycket regn ska ha fallit i området för tävlingens rutt och mer väntar, något som kan ge omkastningar in i det sista på sträckorna...

Publicerad: 2017-11-21 19:57


Vi listar startfältet och favoriterna i East African Safari Rallyt.
© East African Safari Classic.Totalt 36 ekipage ger sig ut på vägarna för East African Safari Classic Rally när första sträckan rullar iväg på torsdag, då väntar nio dagars resande för teamen - 166 mil specialsträcka ska avverkas på tuffa vägar - det väntas bli blött rapporteras från teamen på plats!

Blomqvist, Samuelsson ...

Publicerad: 2017-11-20 22:53


Ny tidtagning i WRC serien 2018.
© emotorsport.seTill 2018 års WRC premiär i Monte Carlo står en ny aktör för leveransen av tidtagning och säkerhetssystemen än dagens. I början av oktober vann Australiensiska Status Awareness Systems kallat SAS anbudsförfarandet över de kommande åren. De ersätter då spanska Sistemas Integrales de Telecomunicacion,...

Publicerad: 2017-11-20 22:06


Mikkola tillbaka med Audi 200 Quattro i Safari Rallyt.
© Christer Carlsson.Första Audin att vinna Safari Rallyt i VM tappning 1987 och den sista Audin i VM återvänder till Safari Rallyt - förare blir också Hannu Mikkola som när segern togs hade Svenske Arne Hertz som co-driver.

På plats finns vinnarbilen från Audi Motorsport, Audi 200 Quattro, den visas redan nu upp vi...

Publicerad: 2017-11-20 20:02


Ändringar i WRC serien 2018 - mer fart på shakedown, WRC2 släpps fritt.
© emotorsport.seVid december månads möte för World Motor Sport Council väntas förändringar inom WRC serien klubbas igenom inför 2018. Från arrangörshåll pratas det om flera ändringar som varit ute för utvärdering - eventuella synpunkter på punkterna skulle göras omgående, i december väntar möte och då ska eventuell...

Publicerad: 2017-11-19 22:19


Co-driver Carlsson på plats för största äventyret, klassiska Safari Rallyt.
© Christer Carlsson. På torsdag startar East African Safari Classic Rally, där väntar ett nio dagar långt äventyr för de 36 startande bilarna. Det är då åtta tävlingsdagar och en inklämd vilo- och servicedag för att såväl tävlande som bilar ska klara av den tuffa banan.
Totalt handlar det om 166,5 mil specialsträckor ...

Publicerad: 2017-11-19 21:43


Tunt till Rally of India - Svenskarna uteblir i Asia Pacific finalen.
© Skoda Auto.Indiska Rally of India, Coffee Day Rally agerar final för FIA Asia Pacific Rally Championship och det blir med ett tunt startfält, endast sex ekipage anmälda för de Internationella klasserna i APRC mästerskapet.

Om mästerskapet gör den här helgens hemmaförare Gaurav Gill och Norske Ole Christian ...

Publicerad: 2017-11-19 20:35


Så gick det i Taxinges 50-års sprint.
Det var inte helt slut på grustävlingar på Svensk mark för året, Taxinge MK arrangerade 50-års sprinten under lördagen, en tävling lite i smyg utan större reklam. Tre åk på en sprintsträcka där enskilt bästa åk gällde som resultat - totalt 30-talet bilar.

Tre klasser där de snabbaste sågs i 4wd, ...

Publicerad: 2017-11-19 19:05


Slutställning i WRC serien 2017 - statistiken summerad.
© Hyundai Motorsport. Efter nattens avslutning med ss21 i Rally Australia tog WRC serien målgång, en första säsong med den nya generationens WRC bilar blev den succé många väntat. Men Volkswagen Motorsport borta från planen blev säsongen jämnare än på länge. Sebastien Ogier tog trots skifte till det minsta teamet, M-Spo...

Publicerad: 2017-11-19 11:38


Tidigare nyheter:
Slutställning i WRC serien 2017 - statistiken summerad.
Neuville vinner Rally Australia - Latvala kör bort sig på sista sträckan.
Förre Mini WRC åkare påväg mot WRC2 comeback 2018.
Dubbelpunka sänkte Mikkelsen - Neuville mot silvermedalj.
Så körs populära tyska Opel Adam Cup 2018.
Intervju, Adielsson redo för Safaristart i Porsche 911 med Stig Blomqvist.
Mikkelsen imponerar för Hyundai, leder i Australien.
Neuville, Mikkelsen och Paddon kör för Hyundai i Rally Sweden 2018.
Tider, Nyheter och Resultat för Rally Australia.
Neuville snabbast på nattens shakedown i Australien.
Ingen Citroen C3 WRC för Ogier 2018?
VOC sammanfattar årets Sverige och SommarSerier.
Häng med på shakedown, tider från Rally Australia.
DMack drar ned och flyttar fokus nationellt, ingen WRC bil 2018!
M-Sport jagar viktig pallplats i Australien.
Rallykalendern fylls på för 2018 - 100 nya tävlingar.
Tre Dytko WRC protoptyper - Fiesta, Polo och C3 snart i Sverige.
MK Ratten överger A-besiktning i rally.
McCormack vann anrika Roger Albert Clark Rally - snabb Midnattssolsåkare tvåa.
Elias Lundberg tar sig an SM 2018 med ny bil och kartläsare.



Nyhetsarkiv:
[
2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]



Bloggar:



Nästa deltävling:
Rally SM:
Rally Vännäs 02-03/02


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 25-28/01


Scalextric Rallycup:
- - - - - 00/01


Svenska RallyCupen:
Rally Biltema 19/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna / Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

FRRC specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.