Kajs Print & Dekor

   
Kajs Print & Dekor

   
Mats Bilar

   
Onebet

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Onebet

   
Malexander Rallyvideo.

   
ABS Motorsport AB

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Harry Joki; 40 r sedan debuten - nu fyra i comebacken.


 Ericsson-Motorsport
Efter 12 rs uppehll blev det comeback i Midnattssolsrallyt med en Mark Solloway - Historic RallySport - byggd Ford Escort MKII.



 Ericsson-Motorsport
Senaste starten i SM var finalen 2000 - d med en VW Golf i stgtatvlingen Rejme Rallyt.



 Ericsson-Motorsport
Med sm asfaltdck p bltt underlag, s gjordes comebacken p Rocklundaomrdet, frsta specialstrckan i Midnattssolsrallyt 2012.



"Vr egen mlsttning r helt klart uppfylld!"



 Ericsson-Motorsport
Farten kade allt mer under helgen, som hr p fredagens morgonstrcka dr Harry och Timo vid mlgng lg sexa totalt med en sknsjungande Ford.



"ven hela arrangemanget r i vrldsklass!"



 Ericsson-Motorsport
Fyra totalt, trea i klassen - det var resultatet fr Midnattssolsrallyt efter fyra dagar och 21 specialstrckor med Harry och Timo.





Harry Joki, fr de lite yngre r det VW Golf som Joki frknippas med, fr 12 r sedan lade han ned sin karrir efter flera r i SM serien i varierande bilar, sist i en minst sagt hftig VW Golf. Men som vanligt brjade det lngt tidigare...

Nr och hur brjade du din karrir?
- Jag brjade tvla 1972, d med en Saab V4. Sedan har det rullar p med flera olika bilar och bilmrken. Ssongen 1980 brjade jag tvla med en Opel Kadett, sedan fortsatte det med Toyota ssongen 1983, samma modell, RA40 som Mats Jonsson krde i rets Midnattssolsrally. Ett par r senare, 1985 var det Peugeot 205 som gllde fr att dr efter skifta till Peugeot 309 ssongen 1988 och det krde jag fram till och med 1992.
Dr efter fljde tv rs uppehll, men frn och med 1995 fram till och med 2000 tvlade jag fr Volkswagen och d med Golf modeller.

Senaste starten var allts SM finalen 2000?
- Ja precis, det var stgtarallyt / Rejmerallyt 2000 som var minst sista tvling, d kte jag VW Golf, slutade femma i SM det ret, F2-klassen.

Frn brjan stod du anmld med en Toyota till Midnattssolsrallyt, men det blev en Ford, hur kommer det sig?
- Jag var och tittade p den Toyota som var tnkt fr mig, men den behver en stor genomgng och den tiden fanns helt enkelt inte.
Timo Helisten och jag bestmde att om vi ska kra tvlingen s vill vi grna ka i ngot som vi tror kommer att hlla hela vgen i ml och som kan vara potent. I detta sammanhang fick vi kontakt med Mark Solloway och han hade byggt en ny bil t Jari-Matti Latvala som han skulle kra Midnattssolsrallyt med, men han kunde inte stlla upp p grund av andra evenemang. Mark Solloway erbjd d oss att ta den bilen vilket vi tackade ja till.


Antas kan att det finns gott om godsaker i bilen, Solloway med team brukar leverera potenta maskiner?
- Bilen har en fantastisk motor som drar jmt p alla varvtal och som drar klockrent till ca 10000 varv/min ven p femmans vxel. Den femvxlade ZF ldan r lttvxlad. Bakaxel r byggd enligt alla konstens regler som fanns p den tiden och ger ett bra fste i starten och ut ur vgbyten. Det r en bra bil grunden som man kan ka fort med p alla underlag. Historiskt sett s har ju bde Bjrn Waldegrd och Ari Vatanen vunnit frar VM med bilen.

Hur hgt lg mlsttning med starten i Midnattssolsrallyt?
- Nr vi startade tvlingen var det frsta tvlingen som Timo lste noter p och jag hade inte suttit i en rallybil p 12 r. Vi testade bilen p grusunderlag fr frsta gngen dagen innan tvlingsstarten, d i cirka 4 mil p en vg som vi fick lna.
S fjrdeplatsen var inte ngot ni planerat med?
- Vra frvntningar p resultat hade vi lmnat utanfr rallybilen. Vi hade tv egna mlsttningar med denna tvling. Att ha skoj under tvlingen samt att Timo och jag skulle lra knna varandra eftersom det var frsta gngen vi tvlade tillsammans. Jag kan sga att vi hade en mycket skojig helg och vi har lrt knna varandra bttre nu. Vr egen mlsttning r helt klart uppfylld!
Det knns som ni r helnjda, kan vi d rkna med en fortsttning p rallykandet?
- Timo och jag hller p som bst med en analys om tvlingen fr att f ihop vra intryck. Nr vi r klara med det s ska vi trffas och sammanfatta och drefter fatta beslut om framtiden. Nu r det semester som gller s det fr vi ta senare. Vi har inte brttom.

Vad sger du om arrangemanget som helhet?
- Efter att ha tvlat i SM mellan 1977 och 2000 s kan jag med god skerhet sga att jag aldrig har tvlat p s bra vgar som under denna tvling. Jag kan tnka mig att enbart Rally Finland runt Jyvskyl kan mta sig med denna kvalitet som arrangerande klubbar har ftt fram till MSR. Helt fantastiskt! ven hela arrangemanget r i vrldsklass. Enligt Mark Solloway s finns det ingen tvling i historiska cirkusen som kan mta sig med Midnattssolsrallyt!
Och publik i mngder som fljer er?
- Ja det r mycket lnge sedan som jag sett s mycket publik i skogarna, det r vl enbart Svenska Rallyt som kan mta sig med Midnattssolsrallyt. Det verkar som publiken som kommit r glada ver att f se dessa historiska bilar p sladd med en ljudupplevelse som inte dagens moderna bilar stadkommer. Jag kan tycka att ansvariga p Svenska BilsportFrbundet borde f sig en tankestllare fr att hitta en ny form fr svenskt rallytvlande fr framtiden - tnk om det t.ex. vore sdant drag kring Rally SM som det r i Vsters och dr Midnattssolsrally drar fram!




"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.