Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju


Henrik väljer klassikerna, är roligt och gemenskapen!



© Ericsson-Motorsport
Henrik Boivie och kartisen Magnus Carlsson sladdar på ss2 i Kong Christian Race, resultatet i tävlingen blir en 13:e plats i klassen.


© Ericsson-Motorsport
Den Finsk reggade Escorten, här i full fart utanför Kristianstad kommer nyputsad och genomgången till Midnattssolsrallyt 2008.


"glöm inte det viktigaste, jag kommer att slå Tom Axelsson"


© Ericsson-Motorsport
Henrik tror att teamkollegan i "Bevelko Team ARC Motorsport" - Tony "Roten" Jansson tar hem Midnattssolsrallyt.


Snart är det dags för största händelsen inom Svensk Klassisk och Historisk rallysport! Den 27:e juni går starten av första specialsträckan i Midnattssolsrallyt 2008. Då väntas 170-talet bilar ge sig iväg ut på 18 sträckor mellan Kristianstad och Karlstad.


Henrik Boivie, Vem är du?
- Jag tävlar för Almunge MK, är drygt 50 år, har varit intresserad av motorsport hela livet och då framförallt rally. Håller på med Klassiker bara för att ha kul och så självklart den sociala gemenskapen. Det är inte viktigt att vinna, men vill heller inte bli frånåkt...
Vad har du för tidigare tävlinerfarenheter?
- Är B-förare, har kört totalt 24 tävlingar i mitt liv. Åkte kartläsare i slutet av 70-talet och början på 80-talet. Tävlade första gången -96 då med en 142:a i 2 tävlingar sen åkte jag Kadett GTE i tolv tävlingar och blev B-förare efter 6 tävlingar. Tyckte själv jag var jättebra, köpte Carina Hermanssons Golf II:a. Jag fattade aldrig det roliga med framhjulsdrift. Den gick oftast sönder och så rullade jag den, sen var det hopp & lekkontot slut för den gången. D.v.s jag ledsnade och sålde av, det var -97. Men redan 2003 var det dags igen, köpte Hans Flodins 2,3 Escort. Körde två tävlingar våren 2004, fick växellådsproblem och så motorras på det, ja då ledsnade jag igen. Där efter ägnades tiden åt att vara med och dra igång ARC-Rallyt. Men hela tiden suktandes efter en klassikerbil. Förra hösten fick jag möjligheten att hyra den Ford Escort MK 1 som jag nu skall tävla med, bilen var under uppbyggnad när jag fick kontakt med Markko Taipale som för övrigt även byggt Tony "Roten" Jansson och Sven-Åke Angerd´s bilar.
Du har kört bilen några tävlingar redan.
- Ja, bilen hämtades hem vid nyår och än så länge är den finskregistrerad men så fort det finns tid skall den bli svenkreggad och då skall jag även lösa den från Markko. Jag har kört 4 tävlingar i år med halvdant resultat, som bäst klasstvåa i Tjeckien. Mitt mål är att vara topp 5 totalt i Klassiska Rally Cupen nästa år. Nu ser vi och lär.
Vem har du som kartläsare?
Kartläsarstolen hålls av Magnus Carlsson, 42 år, är en gammal hygglig A-förare från 80-talet / 90-talet som åker för Rasbo Mk, jag jobbar dessutom tillsammans med honom. Han åkte otroligt mycket tävlingar när han var aktiv, har stor och bred erfarenhet och är mycket bra att ha med sig.

Hur ser uppladdningen ut för er inför Midnattssolsrallyt?
- Har inför denna säsong sagt att detta är ett läroår det är först nästa år vi skall satsa o öka farten. Vill åka så många mil i år som möjligt. Skall därför även åka klassiska Lahti i augusti. Har som sagt kört en vintertävling, Stjärnsvängen, ett asfaltsrally Vltava rally i Tjeckien, Kong Christian Race och så Sydrallyt samt Klassikersprinten.
- Bilen är ju nästan ny så det är mest justeringar och lite bättringsmålning inför Midnattssolen, vi har bytt till starkare koppling sedan Sydrallyt och så har vi skaffat nya Michelinare. Har testat dem lite, helt otroligt bra grepp jämfört med de Colway och Silverstone jag tidigare kört på.

Din målsättning med Midnattssolsrallyt?
- Vår målsättning är att ta oss i mål på en topp 15 placering i klass 13, men är jag bland de 25 bästa är jag nöjd. Det är hård konkurrens men jag tror att hyggligt jämt tempo kan leda dit. Många kommer att falla bort och vi har driftsäker bil, tror jag.

När rallyt når målgång i Karlstad den 29 juni, vem står då överst på prispallen totalt?
- Jag är helt säker på att "vår" Tony "Roten" Jansson tar hem rallyt och kommer att ha det tuffast med Ingvar Carlsson.
"Vår" Tony?
- Ja, han är likt mig och Tom Axelsson medlemmarna i Bevelko Team ARC Motorsport som deltager i MSR. Och du, glöm inte det viktigaste, jag kommer att slå Tom Axelsson.





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.