Kajs Print & Dekor

   
Malexander Rallyvideo.

   
Onebet

   
ABS Motorsport AB

   
GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Onebet

   
Kajs Print & Dekor

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Bilhandlare Oscarsson tackar teamet fr sin historiska comeback.


 Ericsson-Motorsport
Mikael Oscarsson var extremt njd med bde sin och teamets insats. En vlbygd maskin som gick som en klocka. ven fraren hittade formen fort efter en lng frnvaro frn rallyskogen.



"6:e plats totalt! Men hur gick det till?"



 Ericsson-Motorsport
Ibland "slppte jag ner" motorn lite lgt i varv s den hade en tendens till att bluddra innan den kom upp i varv igen, uttryckte Mikael. Det var precis vad som hnde hr, men nr vl motorn tog sig skt det ivg rejlt uppfr backen.



 Ericsson-Motorsport
Det var sknsng i rallyskogen frn BDA motorn, den gick som en klocka, hr bara ett par strckor frn mlet i Vsters.



"...och sjlv har jag inte behvt rra en skruv..."



 Ericsson-Motorsport

En vacker bil i ett vackert landskap, vad kan man mer begra en lrdagsfrmiddag i rallyskogen?






Mikael Oscarsson, ett knt namn i rallyskogarna, men det var ett tag sedan vi sg honom och d med en klassiskt mintgrn Ford Escort farandes i rallyskogen. Nr vl Mikael kom med i startlistan fr Midnattssolsrallyt blev det fart - bde bilbygge och en trningstvling. Med minimala frberedelser blev resultatet en enastende sjtteplats totalt. Hur kunde det komma sig, vi frgade en glad Mikael efter mlgng.


Med vad vi frstr minimala frberedelser s slutar Midnattssolsrallyt med en 6:e plats totalt!
- Ja, en sjtteplats totalt och en tredjeplats i klass 18 efter Kenny Brck och Kenneth Bcklund, det satt fint!
Men hur gick det till?
- Ja det kan man frga sig, det r vl s att det sitter lite gamla takter kvar trots allt. Men samtidigt har mina grabbar byggt en tillrckligt bra bil!

Du kte Gstabudstrofn helgen innan, r det enda frberedelsen?
- Frberedelserna? Vad det gller kning s krde vi som du sa en "notad" tvling i rena kenvrmen i Nykping med min "gamla grna" Escort som sttt still ett bra tag.
Nr kte du senast mer frekvent i Escorten?
- Det r nrmare bestmt drygt sju r sedan Escorten gick ett grusrally senast, men ven den funkar fint nu!
Och vad jag minns s kte Fredrik Jensen och jag tillsammans senast i Rikspokalen i rebro 2001, ven d med noter i och fr sig - ven det samarbetet fungerade fortsatt bra.

Vad jag frsttt s var bilen klar in i det sista, d blev det inget testande?
- Nja, alldeles fr lite. Det blev faktiskt en timme i folkracegropen under tisdagen i hllande regn.
Det r inget ovanligt nr man byggt nya bilar att det blivit begrnsat med test, jag minns infr Bergslagsrallyt 1988 nr det var samma visa, bilen klar in i det sista, d helt utan test. Vi kte direkt till start frn garaget. En andra gng var till Syd Svenska Rallyt 1995 med ny bil p krran. Samma sak dr... ja, du ser hur det r.

r bilen byggd i egen verkstad eller r det en "fabriksbil" frn ngon av de stora bilbyggarna?
- Bilen r byggd av Motorcentralen i Eskilstuna men med en del extern hjlp.
Initiativtagare till projektet r min bror Johan som samordnat det mesta, och ansvarig fr bygget har Rickard Hellstrm varit. En super tekniker tillika rallycross frare och en mycket duktig sdan.
Vad det gller motor, vxellda och bakaxel s har vi kpt dessa frn England och mycket annat frn Sellholm Tuning, som t.ex. fjdring och sttdmpare. Men den r hopskruvad och bygd av oss.

Hur var bilen att kra?
- Med tanke p frutsttningarna med begrnsade tester, s var bilen fantastisk. Jag hade bara lite svrt att hitta i den synkade femvxlade ldan, och ibland "slppte jag ner" motorn lite lgt i varv s den hade en tendens till att bluddra lite innan den kom upp i varv och skt ivg igen.
Men hur var det med frardrren?
- Haha, vad gller drren s gick den upp i frsta hgersvngen p fredagens sista strcka. Efter ett antal frsk att f den att g i ls i farten tog jag ett beslut att "glmma drren" och gasa p som vanligt i stllet. Det fungerade bra till ml, var trots allt 9km extremt krokig vg, s det small rejlt i drrhlet.

Mnga hyllade banstrckningen, vad tyckte du om vgarna?
- De absolut bsta jag krt under min karrir sammantaget!
Och strckorna kantades av mycket publik?
- Har aldrig sett i nrheten s mycket publik p en rallytvling frutom i vrmlndska VM skogarna med Svenska Rallyt.

Var fr vi se dig och bilen hr nst?
- Bde mig och bilen kan man f se p Motorcentralen i Eskilstuna i princip nr man vill, det r bara att kika in och snacka bilar! Vad det gller "in action" vet jag inte nu. Man mste f landa ett tag efter 130-talet mil med Midnattssolsrallyt.
- Jag mste bara f tillgga, hur otroligt tacksam jag r till min bror Johan och alla andra som gjort Midnattssolsrallyt mjligt fr mig. Att f uppleva ett sdant roligt rallyventyr och det med en kta BDA-maskin och allting, och sjlv har jag inte behvt "rra en skruv", ett stort Tack till alla avslutar Mikael!




"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.