"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysql_query("SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysql_error()); while ($row = mysql_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysql_query("SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysql_error()); while ($row = mysql_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysql_query("SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysql_error()); while ($row = mysql_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "Ericsson-Motorsport - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo "";
	echo $row[

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Rallybil; 3 ton och 4 sittplatser.



 Ericsson-Motorsport - Rallyutrsutad VW Touareg Olof Eljas kr rallybil som vger 3 ton.
Unde rets upplaga av Skilling 500 agerade en 3 tons tung VW Touareg s kallad v.i.p. bil dr tvlingens huvudsponsor, Svenstigs Bil lt ngra av sina kunde f en kupplevelse utver det vanliga. Bilen var inte original utan dr fanns skyddsbur, rallystolar med 6p blte, haspltar, extraljusramp och ett Ferrita avgassystem. Bilen har en 5.0 liter V10 diesel motor p 325hk och 800Nm vridmoment. Den som krde vad som tycks vara den optimala "antirace" bilen var Olof Eljas, f.d. rallyfrare. Vi lt intervjua honom s han fick bertta mer om bilen han krde samt sjlvklart lite om sig sjlv.

 Ericsson-Motorsport - Olof Eljas i Toyota Corolla under SSR 2001. Lite kort om dig, ditt tvlande samt vad du gr du nu fr tiden?
- Jag, Olof Eljas r nu 31 r och bor i Bjrbo med min sambo Lina samt vr dotter Engla p 1 r! Jobbar i familjens fretag dr vi driver verkstad och bilfrsljning. Jag brjade ka rally 1995, d i en Toyota Starlet. rets drp krde jag en Toyota Corolla i Grupp N utfrande fr att 1997 g vidare till en fyrhjulsdriven Toyota Celica. Under 1999 infrskaffades en av de fabriksbygda Toyota Corolla Grupp H2wd som jag krde t.o.m. ssongen 2001. Dr slutade vi fr vrigt 3:a i SM. ren 2002-2004 tvlades det lite sporadiskt i en Mitsubishi Lancer samt Toyota Corollan.
P frgan om det finns planer p en comeback till rallyspret svarar Olof, - Planer p comeback finns i bakhuvudet hela tiden och jag hoppas kunna gra det s smning om...

Nu till den minst sagt udda bilen du krde i skogarna norr om Vrnamo under Skilling 500. Vad har bilen fr historia? Den har bl.a. synts i ngot reportage i motortidning.
- Olof berttar att bilen byggdes av Joki motorsport fr svenska Volkswagens rkning med mlsttning att Harry Joki skulle kra bilen som VIP-bil i SM finalen i Kolsva 2003! Allt gick enligt planerana och till tvlingen stod s vrldens enda 4-sitsiga V-10 Touareg frdig. Drefter krdes bilen i svl stersund som i Ume p vinterns SM tvlingar som frbil av Fredrik Eljas i stersund och Martin Ericsson under Umes tvling. Slutligen krdes bilen av mig i Faluns SM-deltvling 2004 och d terigen som frbil med VIP-folk! Mellan dessa SM-rallyframtrdanden anvnds bilen i huvudsak av Car Events som showcar fr Sv. Volkswagens rkning vid olika aktiviteter med Thomas Engelbrekt, SM-och VM meriterad f.d. rallyfrare, eller Johnny Ellnius, SM-och EM meriterad f.d rallycrossfrare mellan ratt och ryggstd! Under frra hsten frvrades bilen av Car Events frn tidigare garen Sv. Volkswagen och idag anvnds den vid olika jippon, aktiviteter och co-drives ssom rallyt i Skillingaryd! Frmst r det vl genom mina kontakter med Johnny & co p Car Events som jag har ftt ran att kra bilen vid ngra tillfllen.

 Ericsson-Motorsport - Olof Eljas in action under Skilling 500. Hur r bilen registrerad? Som rallybil eller personbil?
- Den r i dagslget personbilsregistrerad men skall registreringsbesiktas som den r, om allt gr som det skall med klassningshandlingar etc.

Vad r strsta skillnade mot att kra en "vanlig" rallybil? Intrycket vid en frsta anblick r att vghllningen och bromsarna borde vara ett problem?
- Vghllningen r helt fantastik, en av bilens strsta tillgngar med reglerbar luftfjdring och justerbara sttdmpare! Men med 3 tons tjnstevikt och 4 personer i bilen s blir upptrdandet lite "svligare" jmfrt med en vanlig rallybil samt att man mste anvnda pedalen i mitten, bromsen, ganska tidigt med tanke p vikt och att den har ABS-bromsar. Bromsarna r trots allt gigantiska runtom men det krvs som sagt fr att f stopp p ekipaget.

Knns det som en rallybil/tvlingbil att kra?
- Nja, det kan man vl inte direkt jmfra bilen med, man hr vldigt lite av motorn inne i bilen och s blir det lite svajigt emellant. Men det behvs inte speciellt lng rakstrcka innan mtarn passerar 150-160 km/h och bromsar man d lite fr sent s blir det riktigt spnnande nr det svnger p! Men det r en overtrffad upplevelse kan jag garantera!

 Ericsson-Motorsport - VIP bil fre start. Med den tyngden och den effekt s blir brnsle-frbrukningen troligen hg i "tvlingstempo"? Hur mycket?
- Trot eller ej men du klarar dig p 2,5 liter diesel per mil. Inte dligt nr det allts inte handlar om "eco driving" utan full fart i skogen.

Hade du co-driver med dig under Skilling 500 s de som kte med kunde hra hur samarbetet mellan frare / co-driver fungerar?
- Det var Herrljungas Ralf Larsson kte kartlsare och lste noter!

De som du kte med, vad hade de fr sikter, imponerade, rdda, vad sa de efter frsta strckan?
- Det var bara postitva reaktioner, en del hade svrt att tro att det verkligen gr att ka s dr fort i skogen, dom var mycket imponerade av det hr med notlsning och komunikation mellan karlsare och frare.

Kommer vi f se bilen som frbil i ngon mer tvling framver?
- Nja, jag vet inte. Vill man se mer av bilen kan man boka in bilen fr co-drives om man har t.e.x. svensexa eller fretagsjippo och vill gra ngot annorlunda! Det r inte billigt men klart unikt! Vintertid finns bilen i Sfsen, www.safsen.se eller i Kall d vi kr p fartstrcka med fulldubbat, inte mindre unikt.


 Ericsson-Motorsport - Avgassytem till VW Touareg Lite teknisk fakta fr den teknikintresserade:
* 6-vxl automat.
* 17"-bromsar.
* Tjnstevikt 2.620 kg.
* Elektroniskt styrda sttdmpare.
* Luftfjdring med 4 olika manuella hjder.
* 0-100 p under 7 sekunder.
* Toppfart minst 225 km/h.
* Intelligent 4-hjulsdrift med elektroniska diffar.
* Hg- och lgvxel.



Vi vill passa p att tacka Olof Eljas fr att han tog sig tid med oss och svara p vra frgor, ett stort tack samt lycka till om/nr det blir comeback p rallyscenen.



(Foto: verst, Rallyutrsutad VW Touareg.
(Foto: nst verst, Olof Eljas i Toyota Corolla under SSR 2001.
(Foto: mitten, Olof Eljas in action under Skilling 500.
(Foto: nst underst, VIP bil fre start.
(Foto: underst, Avgassytem till VW Touareg.




<- Tillbaka


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.