Onebet

   
Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   
Onebet

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


26
# Från tidningen...
© Susanne Kottulinsky.

» Presentation av startnummer #8 i programbladet för Eifel Rallye.


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 17:55.



26
# Shakedown.
© STO Motorsportfotos.
Shakedown.

» Igår torsdag kördes shakedown inför Eifel Rallye - så här ser vår Audi ut när vi susar fram på de tyska vägarna. (Foto: STO Motorsportfotos.)


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 08:45.



25
# Autografjägare...
© Susanne Kottulinsky.
Ett och annat kort har signerats under dagen.

» En och annan skön rallybild har signerats under dagen.


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-25 22:25.



25
# Anders Kullängs bil.
© Susanne Kottulinsky.
En riktigt läcker bil.

» Det finns så många häftiga bilar här nere, bl.a. en Anders Kullängs bil.


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-25 21:10.



25
# Så fränt, jag bara är så lycklig!
© Susanne Kottulinsky.
Dags att ge sig ut på shakedown med Audi´n.

» Dags att skriva noter, ingen kartläsare på plats så en av de snälla servicekillarna som även kör rally, Stephan, kastade sig med i bilen. Ja, vi är väl fler som har suttit i en och samma bil där båda egentligen vill köra och det gick väl ganska bra. Kanske åldern gör att han läste om samma rad 2ggr men vi hjälptes åt och löste alla problemen, tror & hoppas vi.

Dags för Shakedown och man kan bara inte fatta var dessa autografsamlare hittar alla foton, ett är säkert, jag har de inte själv! Visst är det smickrande att få skriva autografer fast man är antik!

Så var det dags att köra iväg, då öppnade sig himlen och bara efter ett par meter steg oron i hytten, vi såg inte ett skit. Vi letade efter fläkten men det fanns igen? Jo, men den var trasig…

Som tur var lugnade regnet ner sig och vi kunde köra iväg 45min försenade till sträckan.

Alla VIP skulle köra mellan 17.00–18.00 och vi hamnade bland lite högre nummer, spelar roll!

Min tanke var att det är lika bra att sätta fart från början, vilken kick, fick till en kanonstart och resten av sträckan gick super. Helt ärligt överraskad över mig själv, körde ikapp en bil och som ni vet säger det inte ett smack. Lik förbaskat var det riktigt roligt.

Det var bara så kul, jag hade gärna kört massor av fler gånger men det fanns några småsaker att justera inför morgondagen, har inte hittat femmans växel ännu… Då jäklar!!!

Här kommer startlistan för VIP
1. Röhrl, Walter, Opel Ascona 400 - 1982, Röhrl, Monto Carlo Rally.
1.1 Röhrl, Walter, Porsche 911 SC - 1980, Heigo, Porsche Tyska Rally Mästerskapet.
2. Waldegård, Björn, Mercedes 500 SL - 1981, Röhrl, testkörning 1981
3. Demuth, Harald, Audi Sport Quattro - 1985, Röhrl/Geistdörfer.
4. Loubet, Yves, Lancia Rally 037 - 1984 Totip, Biason, Monte Carlo
5. Gache, Philipp, Mazda RX-7 - 1985, Warmbold, Rally VM.
6. Toivonen, Harri, Opel Manta 400 - 1983 Rothman, Safari testbil.
7. Droogmans, Robert, Ford Escort RS 1800 - 1981 Droogmans, Belgien och EM.
8. Kottulinsky, Susanne, Audi Quattro A2 Rothmans - John Bosch.
9. Lampinen, Simo, Lancia Beta Coupé - 1975 Lampinen, Akropolis Rally.
10. Schelle, Nicki, Audi 200 Quattro - 1988 Portugal Rally, Liewellin, Gemini.
11. Kahle, Matthias, Skoda 130 RS - 1977 Blahna, Monte Carlo Rally.
12. Culmbacher, Egon, Wartburg 353 WR - 1985 Bilmuseum Eisenach.
154. Duez, Marc, Opel 400 - 1982 Bastos, Colsoul.
13. Blomqvist, Stig, Mazda 323 GT-X - 1991 Finland Rally.

Både Blomqvist och Duez kommer att starta längre fram i VIP-fältet. Sedan kommer det en mängd fantastiska bilar och jag lovar att fota.
Har redan självklart fotat Anders Kullängs bil, som kommer gå ut med startnr.61
Nu väntar förarpresentation och filmer från ”Good Old Times” på torget här i Daun.
Vilken folkfest och service mitt i stan, helt otroligt och samtidigt fantastiskt!

Ha det GULD


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-25 20:57.



24
# Sussi Quattro on Tour.
© Susanne Kottulinsky.
Navigationshjälp; gäller inte bara för kvinnor…

» När jag fick mitt kontrakt med Audi AG 1987 för att köra en Audi 200 Quattro i Grupp N tillsammans med Tina Thörner så var det kanske inte så konstigt att våra smeknamn kom att bli, Sussi Quattro & Tina Thörner.

Jag har alltid kallats för Susanne och bara 2 personer kallar mig för Sussi, det var min pappa och numera bara grannen Bertil. Så när jag stannade och tankade och såg den rosa rattmuffen så köpte jag den av flera orsaker…

Noter, det var ett tag sedan (2002) och nu inte för så länge sedan frågade Fredrik mig om vi skulle åka ut och öva lite noter. Snällt av Fredrik och det hade säkert inte varit någon dum ide men ”nu blev det inte så”.

Det är ju alltid lätt att vara världsmästare när man står bredvid men jag har kört mycket på noter och har aldrig haft ett streck på ratten Kl.12.00, till vilken nytta?

Jag kunde däremot inte så där stensäkert HÖ eller VÄ i början av min karriär men genom notskrivandet så blev det hur lätt som helst. Med tanke på att man själv är antik så kanske det är bra med anvisningar på ratten åt vilket håll HÖ och VÄ är…

Sedan var det där med gradering, jag hade på antik-tiden mina punkter framför ratten som hjälpte mig då jag var osäker och det fungerade ju riktigt bra. Var första kvinna att vinna en Grupp N – EM-deltävling i Sachs-Rally-Winter 1987.
Ja, ja tänker ni, hon skall ju bara köra en antik-bil. Men hallå, hur mycket hästkrafter som helst och kanske inte de senaste uppdateringarna vad det gäller väghållning och så.

Då kan jag bara informera er om att imorgon så kör jag alla sträckorna själv och skriver samtidigt mina egna noter. Varför? Kartläsaren kommer först till starten. Hur skall jag göra?

Det finns en rallyförare som jag alltid beundrade under min aktiva tid, Göran ”Dyngsväng” Fredriksson. Han tyckte det här med noter var överskattat och då han skulle köra Svenska Rallyt förenklade han notsystemen genom att bara skriva; 150m dyngsväng HÖ, 500m över krön dyngsväng VÄ, 180m dyngsväng VÄ osv… Kanske inte helt lättläst för en kartläsare…

Hans resultat, helt oväsentligt, han var den som jag absolut beundrade mest i sin Volvo 240 Turbo.
En annan anledning till den rosa rattmuffen är att en i familjen har lite svårt för det där med VÄ och HÖ och kanske kan det bli en passande (H)Julklapp…

OBS! Innehållsförteckningen på den rosa rattmuffen säger; Navigationshjälp; gäller inte bara för kvinnor…

Ha det bara GULD,


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-24 22:14.



24
# Nästan som ett bröllop!
© Susanne Kottulinsky.
Susanne gör sig redo för Eifel Rallye.

» När man skall gifta sig så finns det något som säger; ”Någonting gammalt, någonting nytt, någonting lånat och någonting blått” vilket skall ge äktenskapet lycka.
Eifel-Rallye-Festival är inget bröllop men det känns ändå rätt att tänka så…

Freddys gamla hjälm med de ”klassiska hajtänderna” (hans Team hette Haj-Haj-Racing, passar även på att be om ursäkt till familjens sponsor Peltor & Budda som förser oss med dom NYA fantastiska Peltor-hjälmarna och ett par nya Audi handskar, jag har fått låna Mikaelas racingskor (måste knippa ihop tårna, dom är en storlek för små), jag har Fredriks blåa Landslagsoveroll (Passar perfekt förutom att jag är en ca 20cm för kort)

Jaha, tänker ni och hur skall hon nu komma igenom besiktningen med en antik hjälm?
Jag vet att det inte är så ”precis” på den här besiktningen och skulle det bli ett problem – då löser vi det.

Det är ”precis” varför jag också valde att tacka JA till att köra rallyt, för teamet lägger mest vikt på att vi skall ha roligt och trevligt.

Jag är just nu hos min bästa Tyska barndomsväninna i München och i dag bär det av 56 mil till Daun där starten för Eifel-Rallye-Festival är, nära den legendariska racingbanan Nürburgring.

Arrangören väntar ca 40.000 åskådare och dom hade över 400 intresseanmälningar, 165 får komma till start. Gissa om jag är glad över att få köra, Nr. 8 och det enda kvinnliga rallyekipaget.

Ha det bara GULD!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-24 11:50.



23
# Avdankad rallyförare.
© Susanne Kottulinsky.
3 generationer av motorsport!

» Som avdankad rallyförare får jag ofta frågan när jag står bredvid, vilket jag nästan alltid gör när Fredrik eller Mikaela kör;
-Har inte du lust att köra igen?

Svaret har alltid var detsamma, NEJ!

Jag är tacksam över mina barn som alla föräldrar, och jag är självklart glad över att dom till slut valde ett intresse som jag brinner för.

Ni skall veta att jag har släpat med båda barnen på alla olika möjliga tänkbara aktiviteter, för som föräldrar var vi överens om att något intresse skulle dom ha.

Det provades på alla möjliga aktiviteter, simning, ridning, innebandy, ishockey, balett, gymnastik, handboll och det blev även ett besök på Klapp & Klang eftersom vi inte ens kan sjunga Ja, må han/hon leva… i vår familj.

Det slutade med rally för Fredrik och Mikaela banracing.

Att jag alltid har svarat NEJ är av den enkla anledningen att jag vet alldeles för väl vad som krävs, inte bara pengar utan även allt detta runt omkring…

Sen var det där med tid, vilket jag gärna lägger på saker & ting som intresserar mig. Tid lägger jag gärna på mitt arbete där jag tillsammans med min kollega Anders driver företaget, Driving Event Producers.

Tid & kärlek lägger jag gärna på mina båda barn och passar här även på att tacka Fredrik och Jeremias för att jag får låna Fredriks Rallyblogg.

För någon månad sedan fick jag ett samtal från Eifel-Rallye-Festival där man undrade om jag skulle vilja köra min pappas VW Iltis som han vann Paris-Dakar med 1980?

Vilken ära och svaret på den frågan var enkel, JA TACK! Eftersom motorsport alltid är motorsport så väntade jag några dagar och så blev det så där som det kan bli, några pusselbitar fattades…

Jag blev självklart ledsen och besviken men då fick jag en ny förfrågan av Thomas John som har en Audi Quattro A2,- vill du köra min bil? Svar; JA TACK!

Senast som jag satt i en rallybil var 2002, då körde jag ett ”Nostalgi-rally” tillsammans med Anita Jansson i Tyskland, 3-Städte-Rally. (Anita som åkte med sin Janne Westlund nu senast i MSR och blev 4:a totalt, STORT GRATTIS!!!)

För exakt 30 år sedan fick jag förmånen att köra en Audi Quattro i Roslagvalsen, min pappa Freddy tävlade med den bilen i det Österrikiska Mästerskapet och jag och min bror Ted fick båda låna bilen en gång…

Eifel-Rally-Festival kommer jag att köra tillsammans med Karin John, bilägaren fru. Det skall bli fantastiskt roligt och ännu en upplevelse att lägga till i livet!

Arrangören bad mig att ta med Idolkort, ja men ni hör ju själva hur dumt det låter. Det sista idolkortet som jag hade var 1990 då jag vann SM i en Audi 90 Quattro och det är ju numera ett ”Antik-kort”.

Så jag funderade ett tag och beslöt mig för att göra ett familj-idolkort; 3 Genarationer Motorsport.

Ha det GULD!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-23 12:35.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 41 42 43 44 45 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.