Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


31
# Audi Quattro Sound.
© Susanne Kottulinsky.
Många kända ansikten!

» Jag tror och hoppas att de händer oss alla, känslan av ”här och nu”, eller som ordspråket som säger; ”Underbart är kort”
Min känsla efter min start och deltagande av Eifel-Rallye-Festival är på något sätt ”Once in a life time”…

Trots att jag redan nu vet att JAG kommer att köra även 2014, men den känslan som jag hade här & nu under rallyt kommer nog aldrig att komma tillbaka!

Vilket äventyr, vilken ära, vilken feeling och jag kan bara säga en sak; missa inte att köra eller komma och se… Här finns service med ekipage & förare mitt i staden Daun. Här finns inga måsten, bara kärleken till sporten och publiken.
Varje team/bil är unik och med en fantastisk historia, de må vara Walter Röhrl, Stig Blomqvist, Björn Waldegård, Simo Lampinen, Harri Toivonen eller, eller…
Man kan helt enkelt inte titta sig trött… Bilarna är så fina, människorna likaså och stämningen är gigantisk!

Allt detta i byn Daun med service verkligen mitt i stan, arrangören organiserade autograftimmar med VIP-förarna, filmer från ”Old good times”, intervjuer med intressanta personer och helt enkelt en fantastik jäkla rallyfest!
En ”jäkla rallyfest” för team som åskådare, självklart laddade inte alla 100 % men jag är ganska säker på att alla fans fick sitt lystmäte uppfyllt! Säkerhet och arrangemang på VM-nivå.

© STO Motorsportfotos.
Foto: STO Motorsportfotos


Dessa alla entusiaster med sina fina bilar som de ställer en del av förarna till deras förfogande, jag var just en av de priviligierade. Thomas John lånade ut sin Audi Quattro A2 till MIG!

Ja, det var ju snällt kan man tänka, men i verkligheten är det ju helt otroligt.

Jag är en av de förunnade att få köra som fabriksförare, både för Volvo och Audi men det finns något som säger att man aldrig glömmer dåtiden…

Alla, precis alla börjar någon gång och man får aldrig glömma sin historia…

Därför var jag extremt glad över förfrågan samtidigt som jag var lika extremt inställd på att att JAG inte skulle köra sönder Audin…

”Shit happens” är jag mer än väl informerad om men en sak hade jag bestämt, inte en risk i onödan. Eftersom bilen som är döpt till ”Big Bertha” inte har någon servostyrning utan bara en stödservopump som bara fungerar på högre varv så kom rallyt att bli en kamp…
Vi körde mest på asfalt med tillhörande skurna slicks och i alla kurvor som var tvära eller hårnålar så var det bara att hänga som en apa i ratten för kung och fosterland. Så inte blev det några fräna sladdar i de tvära kurvorna, det var nästan P-böter för att kunna få runt smidiga Bertha.
Nog klagat, jag kan inte med ord beskriva hur kul jag och teamet haft det. Så till det viktigaste, ljudet av en Audi Quattro, det är bara BÄST!

Till en av sträckorna var det kö innan och alla förare var ute och luftade, det var upp till 39 grader varmt och inne i bilarna bastu-feeling. Så jag passade på att fota ”Mäster Blomqvist”, första världsmästaren Björn Waldegård, Harri Toivonen, Yvonne Metha som åkte kartläsare till Stig på några sträckor, Walter Röhrl och Simo Lampinen, Oh vilken söt farbror men bil kan han köra!

Det var en absolut ära att få köra rallyt och dessutom med en Audi Quattro A2 som jag bara kom att älska mer och mer efter varje kilometer…

På SS5 av totalt 8 som dessutom var absolut den finaste och roligaste sträckan där vi, jag & Karin hade kanonkul. Allt flöt på så där som gör att man vet varför man har kört rally under så många år.

Bara någon kilometer innan mål så kom ett ljud som inte var bra, trodde först att det var växellådan men det visade sig vara från motorn så jag slog direkt av och nu kan jag bara hoppas på att Thomas bara behöver byta lager, men det vet vi första när han har öppnat motorn?

Jag hade verkligen velat kunna köra i mål och jag är verkligen ledsen för hela teamet.

Min Tysklandsresa avslutade jag med att försöka köra min bil genom en biltvätt på söndagen, gick icke det är nämligen lag på att det verkligen är ”Ruhetag” vilket betyder stängt/vilodag. Det klipps inte heller en gräsmatta med motorgräsklippare, för söndag är vilodag. Kanske inte så dumt?

Som Svensk känns det ändå rätt makabert, du får inte tvätta bilen men köp lite vin eller sprit på bensinmacken, det går fint!
Tack Jeremias och Fredrik för att jag har fått låna rallybloggen, det har var roligt att skriva och jag hoppas att ni är nöjda med skrift & foton.

Ha det bara GULD, Susanne

PS. Stort lycka till alla Svenskar i det stundande VM-Rallyt, Neste Oil Rally borta i Finland och självklart till vår vän Andreas Amberg som kör i Junior-VM-klassen!!!

© Susanne Kottulinsky.



    Publicerat av; Susanne, 2013-07-31 20:18.



31
# Bland legender - såväl förare som bilar.
© Susanne Kottulinsky.

» Det är dags att runda av bloggandet från Eifel Rallye. Vi inleder med lite bilder innan vi gör avslut med ett längre inlägg.

© Susanne Kottulinsky.

© Susanne Kottulinsky.

© Susanne Kottulinsky.



    Publicerat av; Susanne, 2013-07-31 20:08.



27
# ''En dröm uppfylldes, en dröm som jag inte ens visste att jag hade...''
» "En dröm uppfylldes, en dröm som jag inte ens visste att jag hade..."
Eifel-Rallye-Festival, ett enda stort Rally-mecka. Något som jag aldrig kommer att glömma, så fränt på alla sätt. Tyvärr slutade det roliga på SS5 av 8 sträckor med motorproblem :-(

Tack till teamet och framförallt bilens ägare Thomba Johnson RallyQuattro och hans fantastiska fru och min kartläsare Karin!

Tack alla ni som följt mitt äventyr, nästa vecka kommer mer på Fredrik Åhlin rallyblogg här på emotorsport.se!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-27 21:52.



27
# Mecka för rally- entusiaster!
© Susanne Kottulinsky.

» Jag vet inte senast när jag har fotat så mycket, det finns hur många fräna och fina bilar som helst. Här ett foto från startnr. 43, Saab 96 V4, 1974 med då förarna Blomqvtist/Sylan, RAC Rallyt. Jag är nu på jakt efter startnr. 127, Audi 80 Quattro, 1985 som Mikael Ericsson med historia Svenska Rallyt.

Det är verkligen ett rally-mecka här, bara sätta sig ner med kaffekorgen och njuta!

SS2 kan man summera enkelt, när bil & förare gick då gick det bra...

Fick för hög temp och bilen gick in i nödprogram så det var bara att slå på alla fläktar & värme så gick "Bertha" igen.
Vi fick en Porsche 911 S som kom ikapp oss och den släppte vi snällt förbi, för hellre jaga än bli jagad.

Tyckte faktiskt att "tanten" körde riktigt bra då!

Helt ärligt, det är bara så fränt, jag njuter varje sekund!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-27 21:50.



26
# En av de andra i tävlingen - Walter Röhrl.
© Susanne Kottulinsky.

    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 22:22.



26
# Så kan det gå...


» Här är bildbeviset på vad som kan hända efter ett besök ute på vetefält med tillhörande dike.


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 20:46.



26
# Audibilar på rad.
© Susanne Kottulinsky.

» Här står de härliga Audibilarna på rad!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 20:37.



26
# Fredag - autografjägarna på kö.
© Susanne Kottulinsky.

» Fredag Kl. 10.00 - 12.00 satt alla legender snällt på rad för att skriva autografer, lika snällt köade 100-tals fans i regnet.
Helt fantastiskt hur dessa fans samlar, fotar och vilket enormt intresse de har för rallysporten, respekt!

Så vad det ju dags för att köra lite rally också och på vägen ut till SS1 så var både säkert jag och Karin lite spända inför allt som skulle komma.
Karin läste noter sist för 20 år sedan och jag körde sist på noter för 11 år sedan, kanske inte den bästa kombon :-)
Det var kanske inte så konstigt att vakterna vinkade förbi oss till infarten till SS1, vi är ju verkligen det enda kvinnliga ekipaget...
Så vi snodde runt och stod på oss att vi verkligen med startnummer 8 på dörren får köra in!

5,4,3,2,1, KÖR! Det var bara galet roligt och såååå fränt men inte lika fränt när jag fastande med skon och det var FULLGAS i en VÄ 2 i HÖ 2...
Vänster gick men högern for vi rakt ut i ett MEGA fält, ber så mycket om ursäkt till bonden och passar på att tacka för att hans dike inte var djupt!
Så det blev en snurr ute på vetefältet och tillbaka på sträckan, kände sedan att bilen drog ganska kraftigt vid både acceleration och bromsning.
Varför, fotobevis finns och tack för att det inte slutade värre. Så väl imål och stannade direkt efter TK då även den röd lampan tändes just i målkurvan.
Som ni ser så fick en del av startfältet snällt vänta på att vi fick olja för att sedan kunna köra långsamt in till service.

Nu har vi långservice innan SS2 både för bilar och förare, det är riktigt varmt, närmare 30 grader och man måste ju tänka på "pumpen" så nu lite rast & vila.

Kl. 19.38 är det dags för mig & Karin att köra SS2, sedan nattvila!!!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 20:28.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 [38] 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»3:a totalt, ERC finalen Rally Liepaja 2018.
»Totalseger, SM, South Swedish Rally 2018.
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Morgan Olssons minnesfond (2015).
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2019.