GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   
Onebet

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


16
# Den gömda nyckeln.


» Det är snart tre år sedan som min morfar Freddy gick bort men igår gjorde han sig extra påmind!
Just nu rullar Audi Sport Tour 2014 runt i hela Sverige och ansvariga för köraktiviteterna är Driving Event Producers. Jag var på plats hos Audi Göteborg med mitt gäng och mamma var i Växjö med sitt gäng och när dom skulle avsluta sin körning upptäckte man att ”morfarbussen” var låst och nyckeln i tändningslåset… Klart att det blev kris och panik!

Gustav som var med som mekaniker utan ett verktyg, för dom låg ju fint inlåsta i bussen! Han ringde till oss och berättade om problemet som helt plötsligt inte var ett problem.
Morfar Freddy har berättat många historier för mig med pipan hängandes i mungipan och en var bland annat att;
”-du vet Fredrik det är aldrig kul att bli utelåst så därför hänger jag alltid min reservnyckel bakom grillen i ett strajpband...,på alla bilar!”

Gustav slänger sig på marken och jojomensan, där hängde nyckeln!

Där har den hängt, många år och Gustav fick ”knacka” rost med hjälp av en sten och sim salabim så var bussen upplåst!

Snacka om att kunna imponera, och morfar måste vara mer än nöjd och drar förmodligen ett par extra bloss på pipan…

Trevlig Påsk på er
//F




    Publicerat av; Fredrik, 2014-04-16 18:27.



13
# Däckad av matförgiftning i Rally Portugal


» För årets andra start i WRC2 hade jag och Morten ett gemensamt mål med teamet, att få känslan som under Rally Sweden och kunde summeras med en pallplats.
Dmack team som supportar oss har varit väldigt tydliga med målet för årets satsning, se till att lära och skaffa mer erfarenhet av VM rallyna.
Vi har inte haft någon möjlighet till test innan rallyt och eftersom vi inte hade kört en meter grus med bilen var planen som i Rally Sweden, att finna känslan och öka succesivt.
Dagen innan träningen drabbades jag av en matförgiftning som man först trodde bara var magsjuka, vi orkade att träna hela första dagen trots för jäkliga magsmärtor.
Den andra dagen kom inte att bli lika bra. Jag körde över sträckorna alldeles för fort och det berodde mest på att vilja komma till mål för att kunna spy. Vi bara körde över sträckorna en gång.
Tack vare teamets kontakter fick jag hjälp av en annan teamläkare som satte mig på dropp och sedan var det fosterställning som gällde och helt ärligt inte bara för att jag är kille, detta är bland det jäkligaste som jag varit med om i form av sjukdom!
Vi var uppe på en femte plats i klassen trots detta, men det vilade hela tiden en oro över noterna som inte kunnat skrivas under bra förhållanden. Det var bara att försöka gilla läget, men det som är min styrka blev självklart istället en ständig oro för noterna.
Riktigt däckade blev jag och Morten dag 2, en not som levererades lite sent, en mindre avåkning och dessutom påföljande problem med bromsarna vilket gjorde att vi tappade runt 4 minuter på SS 12 och halkade ner till en 10 plats.
Waterloo kom på den nästsista sträckan som vi bara kunnat köra över en gång på träningen.
En kombination som inte är lätt för vare sig förare eller kartläsare vilket resulterade i att Morten missade en not och en dikesvisit som knäckte styrarmen, helt enkelt en dålig ”kombo” av mina säkert inte bästa noter pga. min matförgiftning och en försent levererad not, men jag måste ödmjukt säga; vi har inte blivit ovänner när jag åkt av vägen och det är vi inte nu heller…
Portugaläventyret var överför denna gång.
Det klassiska uttrycket, ”det är bara och bryta ihop och komma igen” vill jag ändra lite på, summera och utvärdera för att ha fullt fokus igen till nästa rally!
Take care,
//F





    Publicerat av; Fredrik, 2014-04-13 10:53.



06
# Drive DMack World Rally Team - dag2.
» Fredrik och Jari Ketomaa i Drive DMack World Rally Team summerar dag2 av Rally de Portugal.





    Publicerat av; Fredrik, 2014-04-06 09:26.



05
# Drive DMack World Rally Team - dag1.
» Fredrik och Jari Ketomaa i Drive DMack World Rally Team summerar dag1 av Rally de Portugal.





    Publicerat av; Fredrik, 2014-04-05 23:18.



31
# Vem & vad är det, nr.2
» “Good friends are like stars… You don´t always see them, but you always know they are there”. (Eleanor Roosevelt, 1884-1962)

Det känns som en bra inledning för att presentera nästa person som är med och stöttar & supporter. Varken hans namn eller företag syns på min bil.

Får jag presentera Henrik ”Henke” Hedlund!


Henkes egen rallykarriär började redan 1978 dels som chaufför i sin Opel Asona A men även en hel del i högerstolen i Rally SM med Per Henfors (Hudding MK)
Körde JSM på 80-talet, och som Henke säger själv; - då var det ett tufft motstånd i rally skogarna.
Då krigade man med rallyrävar som, Mats Jonsson, Lars-Erik Torph och Mikael Eriksson. Andra stora namn på den tiden var Nalle Johansson, Ingvar Carlsson med fler. Men några totalsegrar blev det iallafall…

Sedan är det självklart dom där godbitarna som man minns,
- Jag åkte ifrån Mikael Ericson med Susannes kartis ”på den tiden” Lotta Wennberg men det är något som har mest betydelse för mitt eget ego, ha, ha…



Kartis till namn som, Bo-Göran Fredin (Std B), Kjell Sandberg, Björn Blomqvist, Björn Gustavsson, Gunnar Nordström, Ludde Anselmi, Kjelle Hansson, Viktor Henriksson, mm… Mekat har det också gjorts, under Volvotiden till Susanne, Leffe Asterhag (Toyota), Viktor Henriksson (Ford) mm…

Numera är det många som möter Henke på Notutbildningar eller som tekniker (A) ute på div rallytävlingar och även på VM här hemma i Sverige.

Klart att jag ställt frågan till Henke, varför jag?
”Seriöst satsande, potential, resultat och dessutom tycker jag att det är kul för en gammal rallyräv som jag att kunna hjälpa till med gräddfilen till en del av de företag som jag har kontakter med” säger Henke.
Ett annat uttryck som Henke använder är, win-win situation och därför var det extra kul att vi kunde bjuda dottern Linn på bilkörning uppe i Åre, där kan nog tjejerna vänta på en vass coming tjej om ett par år!

Nu till Rally Portugal kommer Henke finnas på plats för att följa mig & Morten, ”det skall bli både kul & spännande att få följa dom direkt på plats säger Henke”.

Annars sitter han mest framför datorn och tuggar på naglarna…

Take care,
F


    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-31 18:38.



31
# Testat och klart!


» Sitter i trailern efter en dags testande inför Rally Portugal! Kändes riktigt bra och ingenjörerna har återigen gjort ett toppen jobb så nu är det "bara" upp till oss att göra våran del lika bra! Fått med mig Joel Christoffersson som min personliga mekaniker i teamet, ser ut som han funnit sin roll skapligt snabbt ;)


    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-31 18:02.



24
# Värdinna på Audi Driving Experience.
» Audi Sverige bjöd upp till isdans med bil för tjejer…
Som kille blir man då omplacerad den dagen, mamma Susanne och syster Mikaela var instruktörer och då fick jag ta värdinnejobbet.
Det var värre med Janne och Filip, våra mekaniker, men dom fick liksom komma med på köpet!
19 tjejer på plats och det slank även in 3 ”Hermeliner bland katterna” och dom blev inte besvikna på alla gasglada tjejerna kan jag lova. Anja Pärson var kanske den mest gasglade men många andra var inte långt efter, för viljan att lära - den fanns!
Perfekta förhållande med kanonbanor och solsken, dessutom alla sladdar.



Jag mötte Andre´ Malmgren som utmanat Anja Pärson sedan länge på SkiCart och självklart erbjöd jag mig som värdinna/rallyförare att bjuda han på ett par varv nere på Åre Winter Driving Center.
Andre´ är en riktigt cool kille med en enorm kämpaglöd och livsglädje och många kramar fick man efter körningen på Helgesjön.



Vi träffade även Andre´ dagen efter hans utmaning mot Anja, vinst för Andre´ med 3-0!



Nu är jag på hemmaplan igen och här hemma finns det inte en snögnutta, gött faktiskt.
Snart byter jag alltså snö/is mot grus i Rally Portugal!

Take Care,
F


    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-24 19:31.



19
# Audi Experience Åre 2014.


» Från en kvinnas perspektiv och tänk er dessutom in att den blir berättad med Gotländsk dialekt!

Fullständigt livrädd klev jag in i en tyskregistrerad Audi S4 vid Continental In tillsammans med min Co-driver Malin. Rädd för att halka omkring okontrollerat på en frusen sjö.
Är det tillräckligt tjock is?
Får svar, ett svar jag inte är bekväm med.- 48cm tjock is på tunnaste stället?!? Hur vet man det?!?
Har man verkligen mätt av hela sjön?!? Vad har man mätt med? Lasermätare från Clas Ohlsson??
Vad är 48cm tjock is när 10 bilar kör ut?
Om man går igenom isen. Hur djup är sjön?? Hur tar man sig ut?!?
- Ni fattar, LIVRÄDD!

Ut på isen. Bit ihop. Fokus!

Övning Undanmanöver.
65 km/h, panikbromsa, väj för hinder och stanna. Kan tyckas busenkelt.

- Men hallå, ska de stå så där nära? Kan knappt gå på isen för att det är så halt! Jag kommer köra på instruktörerna!! Hjärtklappning.

Kör 40km/ fegbromsar och effekten av övningen uteblir. Måste visa vad jag går för…

Får feed back.
-Du kanske ska höja stolen lite så du ser över ratten....
Och du måste köra fortare och stampa på bromsen.
Fattar, 162cm lång tjej sitter för lågt ser inte. Kass på att bromsa. Livsfarlig.

Kör påhejad av Malin. Gasen i BOTTEN! 75km/h. Stampar på bromsen. WOW. Vilken grej!
Fixar övningen galant Och jag körde inte ens på instruktörerna!
Lycka, självförtroende, boost.

Skräcken över det 48cm tunna istäcket är som bortblåst.

Provar flera gånger och jag kan. Jag har kontroll. Otroligt!

Intar fika i en fjällstuga, en sådan man bara sett på film tidigare. Tänd brasa & hembakat.
Aldrig har en kopp kaffe smakat så gott.

Instruktören informerar om nästa steg. Övning 2. Framkalla sladd och få kontroll på bilen.
Fredrik visar pedagogisk med händerna. Överslag 180grader. Gasa. Släpp upp och styr mot sladd.

Hm.
Går upp till Fredrik, frågar försynt åt vilket håll man gör överslag? Vet inte om han ska skratta eller gråta. Men tar sig samman och säger skrattades att det löser sig för i en kurva blir det väldigt konstigt om du gör överslag och kör åt fel håll.

Ok. Fattar, dum fråga, pinsam tjej, undrar hur dagen ska fortlöpa?

Instruktionerna för övning 2 fortsätter i bilen via Comradio.


Hm. Stäng av ESC?? vadå för något??
Lägg i manuell växel och växla upp till M2 med paddlarna. Det är nu vi fullständigt bryter ihop i skratt. Vilket språk pratar de? ESC, manuell växling på en automat, paddlar??
Vi provar göra övningen ändå. Inget val, vi är näst ut. Hjärtklappning!

20km/h överslag, gasen i botten Släpp upp häv sladd. Låter enkelt. Vi kör. Går hyffsat.

Feed back från instruktören.
Det låter som en tysk traktor, ni måste växla upp till 2an. Snabb överläggning igen.
Bingo, paddlarna satt bakom ratten! På uppgiften igen.
Skratt, gråt, fokus och på!

Det är nu någonting märkligt händer. Adrenalinet pumpar i hela kroppen.
Musik i stereon. Kör, överslag, gas häv och gasa igen.
Jag är kung på att sladda! Vi jublar, kör High Five, och gråter av skratt, lycka och eufori.
Vår glädje smittar av sig till hela gänget. Och den hopplösa kaosbilen får beröm av alla instruktörer. Vi har lyckats, jag har lyckats och aldrig någonsin har jag haft såå roligt, eller skrattat så mycket.
Att vi två tjejer fick möjlighet att åka tillsammans gjorde inte saken sämre.
Samma förutsättningar och förvirring.

Från två livrädda tjejer till fullfjädrade rallybusar på en dag! Snabbare sätt att få ett bättre självförtroende kan inte finnas.

Tack snälla för att jag fick möjlighet att vara med!
Jag kommer garanterat tillbaka.

Sofia & Malin




    Publicerat av; Fredrik, 2014-03-19 17:42.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 [30] 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.