Onebet

   
Onebet

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


15
# Jaru Karhumäkki alias Fredrik Ahlin


»
Efter segern i Pojanamaa Ralli SM i Finland var det bara glädje och tack vare min goda vän Andreas Amberg kunde vi lämna kvar hela rallyekipaget hemma hos honom efter målgången.
Vår plan var att även köra nästa Mästerskapstävling i Kouvola 4:a veckor senare.
Andreas har ansvar att sköta Toffe Dahlströms Ford Fiesta R2 och så kom det sig att jag även frågade om han kunde hjälpa mig med service och förberedelser till Kouvola Rallyt.
Vi kom till Finland på tisdag morgon och åkte direkt hem till Andreas i Lappträsk, jag är uppriktigt fascinerad av alla finska ord och namn, återkommer kring detta lite senare.
Andreas hade hyrt testväg i närheten av Lahti där jag, Toffe och Max Vatanen skulle köra.
En riktigt fin väg med alla inslag som man kan tänka gällande finsk karaktär, snabbt, lyft, krön i alla de kombinationer som man kan tänka sig. Det var så roligt och fränt!
Fränt var det också att Legenden Ari Vatanen kom och landade med en helikopter för att hälsa på Max. Jag fick möjlighet att prata lite med honom och det är bara buga och lyfta på hatten för en sådan förare.
Världen är liten och ibland är den väldigt liten… En av dom som ger mig möjligheten att köra rally är ”bennys” som dom flesta vet är en riktigt motorsportsintresserad person som även har 6 SM-tecken från långnabbsklassen i Isracing. Benny ringde mamma som var med och då hon berättade om hur testen gick så sa Benny; -du förresten så har jag en av mina helikoptrar i Finland, han Ari Vatanen har den. Snacka om att Ari blev förvånad när han förstod kopplingen mellan min sponsor ”bennys” var samma person som han hyrt sin helikopter av.
Dags för start i Ralli SM Kouvola med 9 SS fördelat på 10 mil totalt och vi som körde för Team Amberg var jag, Toffe och Max. Det kändes riktigt bra innan start med våra förberedelser och noter.
Första sträckan gick bra och vi var 0,3 sek efter Lindross och första loopen om tre sträckor fungerade fint. Det enda orosmolnet var att motorn tog vatten och jag tyckte motorn kändes orkeslös.
Vi körde dom tre sträckorna en gång till och hade inga problem och hade en plan att göra en attack på de sista två sträckorna. Karaktären på de sista två sträckorna var inte riktigt så snabba och vi menade att det skulle vara möjligt att plocka in lite tid med vår lite orkeslösa motor.
En satsning som blev en mindre aha-upplevelse men som slutade med lite ratt-fladder över ett krön.
Vi tappade bara 4 sekunder och det kändes mer än skönt att sätta snabbaste tiden på nästa sträcka och sedan blev det en tredje plats i klassen med 13 sekunder upp till Lindroos, Grattis!
Så har jag funderat på det här med namn, ursäkta med hur ”snabbt” låter våra Svenska namn, typ;
Fredrik Åhlin, Pontus Tidemand, Patrik Sandell när man skulle kunna heta; Ari Vatanen,
Juha Kakkunen, Jari-Matti Latvala… Säger man dessutom dessa Finska namn på lite Finlands-Svenska så låter det hur SNABBT som helst!
Det bästa nya ordet som jag lärde mig var Toffe Dahlströms ord för servitris; ”Servitrosa”
Tack till alla i Team Amberg, mekaniker, teamkollegor och alla ni andra som gör detta både möjligt och fantastiskt roligt.
Ännu ett stort tack till Familjen Amberg för deras gästfrihet under vår vecka i Lappträsk, ja det heter faktiskt så där Andreas bor på Svenska.
Take Care // F



    Publicerat av; Fredrik, 2013-07-15 09:49.



13
# Tredje plats idag i Kouvola, körningen har stämt till 110% men tyvärr började motorn och använda vatten och det skapades massa tryck i kylsystemet så vi tror att någonting är på väg att gå sönder! Men idag hade vi turen på vår sida och det höll hela vägen till mål så nu tar vi hem bilen till Sverige och skickar motorn på renovering till ultra motor!


    Publicerat av; Fredrik, 2013-07-13 19:30.



25
# Glädje, Sorg, Glädje


»
GLÄDJE; När jag var I Danmark och arbetade för Audi Driving Experience fick jag ett samtal från styrelsen i Lars-Erik Torph; - Vi har beslutat att tilldela dig stipendiet med motiveringen;
”I år är det Hammarötalangen Fredrik Åhlin som får motta stipendiet. Åhlin vann nyligen den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen i Sydsvenska rallyt och verkar vara tillbaka på allvar efter ett problematiskt fjolår”.

Jag vill även dela med mig av en historia vi trodde var en ”skröna” men Lars-Eriks mamma Ingrid bekräftade den för mig; ”-Lars-Erik kom hem till mig och övertalade mig att jag bara måste ha en videobandspelare som jag betalde för, vad jag inte visste var att det var första priset vid en rallytävling som han absolut ville köra och för pengarna som han fick betalade han anmälningsavgiften och bensinen. Lars-Erik vann rallyt totalt och självklart även videobandspelaren som han levererade efter rallyt” berättade Ingrid.
Jag satte in Stipendie-pengarna på mitt rallykonto och klistrade på dekalen;
”Jag är en Lars-Erik Torph stipendiat” och åkte sedan till Finland för nästa rally.
GLÄDJE; vi skulle köra nästa SM rally i det Finska Mästerskapet, Pohjanmaa Ralli i Vaasa.
Kan ju inte direkt skryta med tidigare resultat från Finland så visst fanns det en viss tankeverksamhet kring mina tidigare turer i landet.
Tack vare min gode vän Andreas Amberg som kör Junior-VM år kunde vi få några mil test innan och dessutom hade han fixat så att jag kunde låna både hans träningsbil och hans mekaniker.
Jag och Morten fick startnummer 41 och hade en 2000 bil framför och bakom oss, långa sträckor och funderingar på hur skall det gå nu...

SORG, Lars-Erik Torphs mamma gick bort efter en tids sjukdom och det kändes rätt tungt då jag precis erhållit stipendiet. Mina tankar går självklart till Lars-Eriks bror Kjell-Arne som jag fick träffa för första gången i samband med utdelningen av Lars-Erik Torph stipendiet i samband med Lars-Erik Torph Memorial som körs varje år i Säffle med kanonvägar. Det rallyt måste ni (och jag) bara köra nästa år!
GLÄDJE; Det är med glädje jag & Morten tillägnar vår seger i Pojanmaa Ralli till Ingrid Torph.
Vi började med en sträckseger och den bonusen förvaltade vi igenom hela rallyt och kunde kontrollera händelseförloppet och styra tempot, detta resulterade att vi vann den stenhårda R2-klassen.
Som bonus var vi även snabbaste 2wd och 11 totalt, bara glädje!!!

Take Care
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2013-06-25 14:26.



16
# Vinst i finska mästerskapen ! Snabbaste R2 bil och även snabbaste 2-WD totalt ! Riktigt bra helg och längre rapport kommer under veckan !!!


    Publicerat av; Fredrik, 2013-06-16 16:00.



12
# Motor dygnet runt för familjen Åhlin-Kottulinsky
Mats Fagerström
Hela familjen Åhlin-Kottulinsky samlad hemmavid vilket inte är vanligt.

» Lyssna på inslag i Sveriges Radio.

Först hade pappa Jerry och mamma Susanne sina rallykarriärer, nu är det dottern Mikaela och sonen Fredrik som har sina, Mikaela i banracing och Fredrik som gör en nysatsning efter den vådliga kraschen i junior-VM i Spanien förra året med sin rallybil.

Det är två ungdomar med skinn på näsan vi träffar och efter att först sent omsider börjat med gokart i tolvårsåldern efter dans och balett är det nu Scirocco Cup som gäller för Mikaela, men det tänker hon inte köra hela livet.
-Nej, det tänker jag faktiskt inte. Målet är DTM och dessutom vinna hela DTM. Planen är 2017, kvala in då och vinna hela mästerskapet 2019.

Hur häftigt vore det då?
-Det vore hur häftigt som helst.

Då lär du aldrig ångra att du skippade dans och balett och annat?
-Nej, troligtvis inte.

Känner du det att du lever en drömtillvaro.
-Jo men det känner jag, jag njuter verkligen nu och känner att jag är så himla lycklig just nu. Det är klart att man drömmer att komma vidare och det vill jag verkligen. Men jag känner också att jag är väldigt nöjd med mitt liv just nu.
Målet i år för Mikaela är att ta några pallplatser i de återstående tävlingarna i mästerskapet i Tyskland.

För brorsan Fredrik har det varit en medveten försiktig nystart efter fjolårets vådliga krasch i Spanien på junior-VM för att hitta rytmen och självförtroendet igen. Och det har burit frukt, seger i Östersund på SM i tvåhjulsdrivna klassen och likaså nyligen i sydsvenska rallyt.

Och med facit på hand om än i lite lugnare tempo är Fredrik Åhlin på gång igen
-Jo men som jag sagt, jag kommer att satsa på det här några år framåt. Jag kommer inte att stånga mig blodig med pannan i väggen till dess att jag blir 35 för att få ett fabrikskontrakt, för det finns andra saker i livet än rally.
Men så klart, de närmaste tre-fyra åren så gäller det att ta steget ut på den internationella scenen igen för det går fort att tappa det tempot. Så det gäller så fort som möjligt komma ut och åka på VM igen, för det är där det går som snabbast, det är bara så det är.


    Publicerat av; Fredrik, 2013-06-12 20:28.



28
# Min eller din sanning?


» Min sanning var att jag & Morten vann vårat första South Swedish Rally i båda klasserna (Otrimmat 2-wd och Junior SM) vi deltog i och glädjen var total. 
Dessutom vet jag att vi delar den med många andra som tror & supportar oss och då blir det delad glädje = dubbel glädje!!!

Vi fick möjlighet att köra en test innan SSR för att testa olika gummi blandningar, stort tack till Däcksproffsen och Michelin.

Då var det dags för start och vi satte bästa tiden på första sträckan, men jag måste berätta att vi var extra glad när vi innan start helt plötsligt inte kunde få upp framrutorna på bilen och då blev det lite småkaos för att lösa problemet. En skruvmejsel i säkringen för att kunna stänga båda framrutorna.
Nästa stäckvinst gick till Pontus och därefter byttes det tiondelar fram och tillbaka så efter dagens sista sträcka var Pontus i ledningen med 1,2 sek före oss. Hatten av för Emil också som hade ett bra tempo och låg trea.
Lördag och andra etappen som vi såg fram emot enormt mycket, vilken fight det skulle bli! 
Vi fick till en bra första sträcka och var tillbaka i ledningen före Pontus med 1,1 sekunder, tiondelarna gjorde skillnaden just då och det var som vi sa till varandra på transporterna, tiondelarna kändes plötsligt som sekunder...
Snabbast vinner och när tempot är högt så är det även tiondelarna som gör skillnad på marginalerna. Det fanns inte många ”tiondelars” säkerhetsmarginal kvar och det är då det gäller att ha ”lite otur” för att kunna vara med och balansera på den ibland väl så smala linjen.

Pontus hade lite mer otur på nästa sträcka och körde på en betongsugga och tappade tyvärr tid på näst kommande sträckor!

Fullt fokus och förvalta var det som gällde för mig och Morten från och med då! 
Klart att man har en plan men det är inte alltid så lätt då det är en mängd faktorer som kan påverka slutresultatet.

Det som inte ingick i min & Mortens plan var att avgassystemet gick sönder och att vi tappade effekt.
 Vi lät som en trimmad gräsklippare ute i skogen, det lät fort men vi kände märkbart av att vi tappade effekt. Det som kändes lätt blev plötsligt svårt, Kjaer låg på och inför sista sträckan hade vi en ledning med 3,9 sekunder. Nu gällde fullt fokus och göra det bästa av situationen trots en trött motor. 
Motorn var inte bara trött utan bilen började misstända och gick helt enkelt inte de sista 3 kilometrarna på sträckan, för mycket ”otur” helt enkelt. Att bilen dessutom bara ”stannade” i målet på sista sträckan och vi fick putta igång den så trodde vi segern var borta, men punktering för Anders gjorde att vi klarade det men först när jag kunde parkera bilen i Parc Farme så visste vi att allt slutat med en ny vinst, 2wd otrimmat i Rally-SM!
VI VANN.

Kanske jag är en dom första att förstå besvikelsen för Kjaer eller Tidemand och jag hoppas att de får lite ”mindre otur” nästa gång…
Jag & Morten är väldigt nöjd och glad över helgens resultat och självklart så är vi båda glada över alla de personer runt oss som fortsatt tro på oss. Det kändes extra gött att få ge alla lite ”payback”. En av mina partner fanns på plats, TL Motor som hejade på oss i Tingsryd, TACK!
Så tillbaka till huvudrubriken på inlägget, sanningen är inte alltid lika när man skriver, för till vem riktar jag mig? 
En blogg, media eller någon annan social media? 
Kanske därför blir texten olika precis som sanningen?
Jag tror att är man inte sann mot sig själv då blir målet längre bort. 
Så vår sanning just nu är enkel, Pure Glädje!
Nu är jag i Danmark för att arbeta med Audi Driving Experience för Audi Danmark för att sen ta nästa flyg till Polen och ännu mer jobb!
Ja just ja... när ska vi köra nästa tävling? Ja det är i allafall slut kört i Sverige för en tid framöver och vi har mycket roliga tävlingar på gång, men vi tar tävling för tävling som alltid (stick to the plan) så vi får se vart vi hamnar nästa gång, tyvärr inte i förorterna i Stockholm som läget tyvärr ser ut just nu, känns lite halv farligt att parkera sin bil där verkar det som...
Take Care
//F

 




    Publicerat av; Fredrik, 2013-05-28 17:29.



30
# Mitt första rally utan snövallar


»
Vi anmälde oss till Rally Sörland för att få köra lite test innan Rally-SM i Tingsryd. Har inte kört en meter grus innan eftersom rallyt skulle få bli vår test, men jag skall villigt erkänna att tanken fanns på att det var första rallyt utan några snövallar innan träden…

Självklart är jag mentalt införstådd och tränad på att KÖRA PÅ vägen men det är ändå ett litet frågetecken som ligger och gnager i huvudet, hur kommer det att kännas och hur kommer jag att reagera de första sträckorna när inga snövallar finns?

Aprilväder är känt för att kunna både vara sol & varmt som kallt & snö!

Rally Sörland bjöd verkligen på alla väder, sol, regn och hagel.

Oscar Svedlund rullade kraftigt i detta rally för ett par år sedan och som min mentor försökte han beskriva vägkaraktären för att jag skulle vara extra vaksam på vissa delar.

Jag hade även kört ett par mil notträning med kartläsaren Björn Nilsson för att få tips & råd för att utveckla mina noter och samarbetet med Morten, man måste ju försöka göra allt till det bästa för vårt samarbete i bilen. Det blev en del värdefulla tips som vi provade i rallyt.
Rallyt startade upp med 3 sträckor på fredags kvällen och enkelt summerat, det var OK men kunde absolut förbättras. Speciellt den sista sträckan för dagen var mycket smal med bergsväggar på bägge sidor och absolut inget utrymme för en bakvagn som inte ville dit jag ville.

Det blev byte av fjädrar på kvällen och med justering av stötdämpare.
Lördagen första sträcka var även rallyt längsta på över tre mil och inga ursäkter jag körde som en kratta. Nu var det inga mungipor upp men en vilja fanns att försöka hitta både känsla och tempo.
Första sträckan som gick bra var kantad med snövallar och på något sätt bröt det mitt mönster!

Vi körde in på tredje plats i klassen. Det gick åt rätt håll helt enkelt och då är man glad.
Vi fick med oss en sträckseger i klassen och några andra och tredjeplatser, dessutom vann Pontus publiksträckan SS7 och vi sekunden efter på en andra plats totalt.

Citerar Pontus; ”Det var riktigt coolt”

Jag vill inte lämna det så, för visst körde vi bra men de andra stackarna som startade innan oss körde på snö-hagel och det var faktiskt anledningen till att Gröndal rullade inne på den sträckan.
Otur?

Jag var med syrran när hon testade en Renault Clio Cup bil på Karlskoga och då var det någon som sa;

Många pratar om att man måste ha tur i motorsport men det är fel, man måste ha lite otur!
Jag & Morten slutade på en andra plats i klassen efter Pontus, stort Grattis till er!

Vi är både glada och nöjda med vår utveckling under rallyt gång och som vi brukar säga;
”Stick to the plan”


    Publicerat av; Fredrik, 2013-04-30 09:08.



10
# 2 bortkastade år? Verkligen inte!


» Jag har lärt mig att nyheter redan blir gamla dagen efter, det luriga är att det spelar faktiskt ingen större roll om dom är negativa eller positiva.
För vad är det som är viktigt i stunden, dom andra eller jag?
Jag menar att folk i allmänhet minns det dom själva väljer att minnas, jag som person kan aldrig påverka vad andra minns oavsett prestation eller placering.

För en månad sedan vann jag och Morten klassen och 2wd i SM-deltävlingen i Östersund, och?
Vi var självklart superglada och nöjda över vår prestation och mest över att ha hittat tillbaka till att känna glädjen.

Eftersom jag och Morten har en plan som vi följer så är det mycket här & nu och framförallt vad vi vill!
Så nu har det blivit en hel del fixande och trixande med rallybilen för att gå igenom och tänka nästa steg.
Vi har nu bestämt oss för att köra rally i Norge, Rally Sörland.
Valet av tävling styrs självklart av oss men även att en av mina sponsorer, BRUSE PURE. DE är intresserad av den Norska marknaden.

Jag skall åka till Torsby för att hämta reservdelar och WRC Academy tränar inför kommande VM-tävling i Portugal.
Självklart önskar jag alla 10 deltagare lycka till och lika självklart hejar jag på Pontus Tidemand.
Jag blir påmind varje dag om att tävlingen skall köras då jag dagligen pratar med min Finska vän, Andreas Amberg och kan bara säga en sak om honom, vilken sköning!
Saknar jag Academyn efter två år?, helt ärligt så är jag och Morten lika beslutsamma i vår gemensamma plan, ibland måste man ta ett steg tillbaka för att kunna ta två steg fram.

För två år sedan vann jag Pirelli Star Driver och då är det inte läge och säga, det är för tidigt, kan jag vänta 1-2 år?
Mina två år i Academyn var tuffa på många sätt men jag har lärt mig en hel del och att få omsätta den erfarenheten för att vinna 2wd i Östersund ger ändå en hel del bekräftelse att man fått ut något av dom 2 senaste åren i Junior VM...

Take care,
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2013-04-10 19:58.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 42 43 44 45 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.