Västras BF-

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


26
# Audibilar på rad.
© Susanne Kottulinsky.

» Här står de härliga Audibilarna på rad!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 20:37.



26
# Fredag - autografjägarna på kö.
© Susanne Kottulinsky.

» Fredag Kl. 10.00 - 12.00 satt alla legender snällt på rad för att skriva autografer, lika snällt köade 100-tals fans i regnet.
Helt fantastiskt hur dessa fans samlar, fotar och vilket enormt intresse de har för rallysporten, respekt!

Så vad det ju dags för att köra lite rally också och på vägen ut till SS1 så var både säkert jag och Karin lite spända inför allt som skulle komma.
Karin läste noter sist för 20 år sedan och jag körde sist på noter för 11 år sedan, kanske inte den bästa kombon :-)
Det var kanske inte så konstigt att vakterna vinkade förbi oss till infarten till SS1, vi är ju verkligen det enda kvinnliga ekipaget...
Så vi snodde runt och stod på oss att vi verkligen med startnummer 8 på dörren får köra in!

5,4,3,2,1, KÖR! Det var bara galet roligt och såååå fränt men inte lika fränt när jag fastande med skon och det var FULLGAS i en VÄ 2 i HÖ 2...
Vänster gick men högern for vi rakt ut i ett MEGA fält, ber så mycket om ursäkt till bonden och passar på att tacka för att hans dike inte var djupt!
Så det blev en snurr ute på vetefältet och tillbaka på sträckan, kände sedan att bilen drog ganska kraftigt vid både acceleration och bromsning.
Varför, fotobevis finns och tack för att det inte slutade värre. Så väl imål och stannade direkt efter TK då även den röd lampan tändes just i målkurvan.
Som ni ser så fick en del av startfältet snällt vänta på att vi fick olja för att sedan kunna köra långsamt in till service.

Nu har vi långservice innan SS2 både för bilar och förare, det är riktigt varmt, närmare 30 grader och man måste ju tänka på "pumpen" så nu lite rast & vila.

Kl. 19.38 är det dags för mig & Karin att köra SS2, sedan nattvila!!!


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 20:28.



26
# Från tidningen...
© Susanne Kottulinsky.

» Presentation av startnummer #8 i programbladet för Eifel Rallye.


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 17:55.



26
# Shakedown.
© STO Motorsportfotos.
Shakedown.

» Igår torsdag kördes shakedown inför Eifel Rallye - så här ser vår Audi ut när vi susar fram på de tyska vägarna. (Foto: STO Motorsportfotos.)


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-26 08:45.



25
# Autografjägare...
© Susanne Kottulinsky.
Ett och annat kort har signerats under dagen.

» En och annan skön rallybild har signerats under dagen.


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-25 22:25.



25
# Anders Kullängs bil.
© Susanne Kottulinsky.
En riktigt läcker bil.

» Det finns så många häftiga bilar här nere, bl.a. en Anders Kullängs bil.


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-25 21:10.



25
# Så fränt, jag bara är så lycklig!
© Susanne Kottulinsky.
Dags att ge sig ut på shakedown med Audi´n.

» Dags att skriva noter, ingen kartläsare på plats så en av de snälla servicekillarna som även kör rally, Stephan, kastade sig med i bilen. Ja, vi är väl fler som har suttit i en och samma bil där båda egentligen vill köra och det gick väl ganska bra. Kanske åldern gör att han läste om samma rad 2ggr men vi hjälptes åt och löste alla problemen, tror & hoppas vi.

Dags för Shakedown och man kan bara inte fatta var dessa autografsamlare hittar alla foton, ett är säkert, jag har de inte själv! Visst är det smickrande att få skriva autografer fast man är antik!

Så var det dags att köra iväg, då öppnade sig himlen och bara efter ett par meter steg oron i hytten, vi såg inte ett skit. Vi letade efter fläkten men det fanns igen? Jo, men den var trasig…

Som tur var lugnade regnet ner sig och vi kunde köra iväg 45min försenade till sträckan.

Alla VIP skulle köra mellan 17.00–18.00 och vi hamnade bland lite högre nummer, spelar roll!

Min tanke var att det är lika bra att sätta fart från början, vilken kick, fick till en kanonstart och resten av sträckan gick super. Helt ärligt överraskad över mig själv, körde ikapp en bil och som ni vet säger det inte ett smack. Lik förbaskat var det riktigt roligt.

Det var bara så kul, jag hade gärna kört massor av fler gånger men det fanns några småsaker att justera inför morgondagen, har inte hittat femmans växel ännu… Då jäklar!!!

Här kommer startlistan för VIP
1. Röhrl, Walter, Opel Ascona 400 - 1982, Röhrl, Monto Carlo Rally.
1.1 Röhrl, Walter, Porsche 911 SC - 1980, Heigo, Porsche Tyska Rally Mästerskapet.
2. Waldegård, Björn, Mercedes 500 SL - 1981, Röhrl, testkörning 1981
3. Demuth, Harald, Audi Sport Quattro - 1985, Röhrl/Geistdörfer.
4. Loubet, Yves, Lancia Rally 037 - 1984 Totip, Biason, Monte Carlo
5. Gache, Philipp, Mazda RX-7 - 1985, Warmbold, Rally VM.
6. Toivonen, Harri, Opel Manta 400 - 1983 Rothman, Safari testbil.
7. Droogmans, Robert, Ford Escort RS 1800 - 1981 Droogmans, Belgien och EM.
8. Kottulinsky, Susanne, Audi Quattro A2 Rothmans - John Bosch.
9. Lampinen, Simo, Lancia Beta Coupé - 1975 Lampinen, Akropolis Rally.
10. Schelle, Nicki, Audi 200 Quattro - 1988 Portugal Rally, Liewellin, Gemini.
11. Kahle, Matthias, Skoda 130 RS - 1977 Blahna, Monte Carlo Rally.
12. Culmbacher, Egon, Wartburg 353 WR - 1985 Bilmuseum Eisenach.
154. Duez, Marc, Opel 400 - 1982 Bastos, Colsoul.
13. Blomqvist, Stig, Mazda 323 GT-X - 1991 Finland Rally.

Både Blomqvist och Duez kommer att starta längre fram i VIP-fältet. Sedan kommer det en mängd fantastiska bilar och jag lovar att fota.
Har redan självklart fotat Anders Kullängs bil, som kommer gå ut med startnr.61
Nu väntar förarpresentation och filmer från ”Good Old Times” på torget här i Daun.
Vilken folkfest och service mitt i stan, helt otroligt och samtidigt fantastiskt!

Ha det GULD


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-25 20:57.



24
# Sussi Quattro on Tour.
© Susanne Kottulinsky.
Navigationshjälp; gäller inte bara för kvinnor…

» När jag fick mitt kontrakt med Audi AG 1987 för att köra en Audi 200 Quattro i Grupp N tillsammans med Tina Thörner så var det kanske inte så konstigt att våra smeknamn kom att bli, Sussi Quattro & Tina Thörner.

Jag har alltid kallats för Susanne och bara 2 personer kallar mig för Sussi, det var min pappa och numera bara grannen Bertil. Så när jag stannade och tankade och såg den rosa rattmuffen så köpte jag den av flera orsaker…

Noter, det var ett tag sedan (2002) och nu inte för så länge sedan frågade Fredrik mig om vi skulle åka ut och öva lite noter. Snällt av Fredrik och det hade säkert inte varit någon dum ide men ”nu blev det inte så”.

Det är ju alltid lätt att vara världsmästare när man står bredvid men jag har kört mycket på noter och har aldrig haft ett streck på ratten Kl.12.00, till vilken nytta?

Jag kunde däremot inte så där stensäkert HÖ eller VÄ i början av min karriär men genom notskrivandet så blev det hur lätt som helst. Med tanke på att man själv är antik så kanske det är bra med anvisningar på ratten åt vilket håll HÖ och VÄ är…

Sedan var det där med gradering, jag hade på antik-tiden mina punkter framför ratten som hjälpte mig då jag var osäker och det fungerade ju riktigt bra. Var första kvinna att vinna en Grupp N – EM-deltävling i Sachs-Rally-Winter 1987.
Ja, ja tänker ni, hon skall ju bara köra en antik-bil. Men hallå, hur mycket hästkrafter som helst och kanske inte de senaste uppdateringarna vad det gäller väghållning och så.

Då kan jag bara informera er om att imorgon så kör jag alla sträckorna själv och skriver samtidigt mina egna noter. Varför? Kartläsaren kommer först till starten. Hur skall jag göra?

Det finns en rallyförare som jag alltid beundrade under min aktiva tid, Göran ”Dyngsväng” Fredriksson. Han tyckte det här med noter var överskattat och då han skulle köra Svenska Rallyt förenklade han notsystemen genom att bara skriva; 150m dyngsväng HÖ, 500m över krön dyngsväng VÄ, 180m dyngsväng VÄ osv… Kanske inte helt lättläst för en kartläsare…

Hans resultat, helt oväsentligt, han var den som jag absolut beundrade mest i sin Volvo 240 Turbo.
En annan anledning till den rosa rattmuffen är att en i familjen har lite svårt för det där med VÄ och HÖ och kanske kan det bli en passande (H)Julklapp…

OBS! Innehållsförteckningen på den rosa rattmuffen säger; Navigationshjälp; gäller inte bara för kvinnor…

Ha det bara GULD,


    Publicerat av; Susanne, 2013-07-24 22:14.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 [37] 38 39 40 41 42 43 44 45 46 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.