Carless Racing Fuels.

   
Onebet

   
Mats Bilar

   
Västras BF.

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Onebet

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


12
# ULTRA MOTORS


» Min samarbetspartner ULTRA MOTORS inviger idag sina nya lokaler i Södertälje och jag önskar dom Lycka till!
Nu vet jag vilket bra och proffsigt gäng som står bakom företaget, motorn på min privata Ford Fiesta sa ju upp sig efter tre sträckor på Syd Svenska Rallyt senast och tack vare Henke som är en av mina ”påhejare” fixade han även kontakten till ULTRA MOTORS. Dom renoverade motorn och med den tog jag och Morten klassegern i Rally Killingen! Jag hade gärna varit på plats med bilen för att visa min uppskattning och tagit chansen att träffa deras partner och kunder men det gick tyvärr inte att fixa. Logistiken i vår familj är av högprestanda men ibland går det bara inte att få ihop det, pappa på Nürburgring, mamma och syrran i södra Tyskland på sponsorjakt och själv kommer jag hem först på fredag till Svedala från England. Det är mycket nu..
Hoppas ni får bra dagar med mycket sol och många kunder!!!
Vi ses,
//F

------------------------------


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-12 21:45.



10
# Rally De France
» Det var ingen hemlighet att vårt mål i Rally de France var att komma i mål!
Som andra mål hade vi att köra in på en topp 5 placering och dessutom minimera misstag.
Vi började med att lägga fokus på att få en bra rytm i körningen för att helt enkelt få flyt i körning och notläsning.
En som stärkte mig i mitt beslut var bland annat PG Anderssons pappa, han berättade att han under en tid bara hade kört och hämtat upp ”skrotet” efter tävlingen då PG hade en tung tid och då var det bara att backa i tempot för att få tillbaka rytmen och säkerheten i körningen.
Min styrka har alltid varit snabba vägkaraktärer och mindre kul att köra vägbyten och trixpartier, men för att bli allround så finns det inga genvägar. Det var en av anledningarna till att jag körde en asfaltstest hos TrainingPartner där jag verkligen fick känslan och bekräftelsen på hur viktigt det är med hastighetsanpassning speciellt vid vägbyten, en vill ju åka fort överallt men här måste jag bara ta mig i kragen för att inte göra misstag på de långsamaste partierna. Lätt att förlora tid och svårt att vinna tid. Självklart blir detta viktigare då man kör rallyn med så många vägbyten, Panzerplatte med sina 47 vägbyten blir mycket tid på en sträcka om man lägger en halvsekund i varje…
Det blev ändå en notmiss vilket gjorde att vi åkte mer eller mindre på breddsladd in i vägbytet och fick backa och trixa och la en halvminut där.
Då backade jag av igen för att verkligen lägga vikt på att inte göra misstag på de långsamma sektionerna och det kostade självklart tid men jag hoppas att det är en investering för framtiden. Efter första etappen låg vi på en fjärde plats totalt i WRC Academy.
Det var långt kvar att köra med bland annat en 44 km lång sträcka som skulle köras 2ggr, nu blev det tyvärr en olycka på den långa sträckan och den ströks, detta medförde även att arrangören strök nästa sträcka då man menade att det var allt för många åskådare som dessutom stod felplacerade i säkerhetssyfte. Vem har inte sett Petters avåkning vilket borde få alla att tänka på var man ställer sig som åskådare!
Efter service var det dags för att köra nästa loop och inför den längsta sträckan låg vi fortfarande på en fjärde plats med dryga halvminuten upp till pallplats. Jag och Morten bestämde oss för att göra ett försök och komma tredje platsen lite närmare och vi tog i lite mer på långsträckan för där kunde vi plocka mest tid. Vi fick ett bra flyt och höll ett bra tempo igenom sträckan och det kändes verkligen kanon att få vinna sträckan och det visade sig att vi även var den snabbaste tvåhjulsdrivna bilen i rallyt, riktigt gött! Två sträckor kvar och bara 4,3 sek upp till pallplatsen, vi beslutade oss för att bara köra på i samma tempo. Tempot på nästsista sträckan var det inget fel på, vid första spliten hade vi redan tredje platsen men sen kom pyspunkan… Det var bara att stanna några km innan mål och byta däck…
Summering från Rally de France är att det var en höjdare mot Rally Deutschland vilket inte var speciellt svårt, låter kanske som ett dåligt skämt men det är verkligheten. Nu är det en del arbete med och för Audi i England.
Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-10 23:50.



03
# ”Ingen ko på isen” för Fredrik & Morten inför Rally de France.
© Fredrik Åhlin.

» Saker och ting kan hända fort.

Saker och ting kan ändars fort, som i livet helt enkelt. Jag hade planerat lite egentid efter min asfaltstest, men helt plötsligt skulle jag till Silverstone för att köra Audi R8. - Ännu en tråkig dag på jobbet, verkligen inte. Så roligt och så nyttigt! Varje meter asfalt så här innan Rally de France är topp och jag kan inte förneka att det är jäkligt kul att köra Audi R8.

Så blev det lite stressigt, pass check, kartläsare Morten check, Hotel check, hyrbil check men sen var det lite div som man ändå glömmer så lätt i stressens stund och då kliver syrris pyrris in och hjälper till med att beställa dekaler och annat smått & gott, Tack Mikaela!

Det är skönt att vårt lilla ”familjeföretag” fungerar på ett sätt som gör att var och en gör det som man är bäst på, tänker faktiskt inte bjuda er på vad vem är bäst på… Vill ju behålla familjefriden. Vi har faktiskt ett eget tecken för ”(H)Julfrid” i familjen under julen, hemligt såklart!

Vi började vår första dag med en duvning i PR & Reklam av WRC Academy. Vi avslutade första recce-dagen, började kl. 06.00 och kom hem till Hotellet först till midnatt, riktigt långa dagar men även riktigt fräna vägar! Känns som om jag och Morten får till våra noter så att vi vet var vi kan pusha, för det kommer att bli tempo, riktigt snabba och fräna vägar. Det har varit fint väder och torra vägar vilket inte var fallet för året men vi har inte startat ännu och vem vet vilket väder vi bjuds upp till under tävlingen! En sak är i alla fall säker efter dagens recce, vi vill inte ha någon ko på vägen…Nu är det natta och en ny dag i morgon!

Nu kör vi!


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-03 23:29.



26
# Race och Rally test


»
Syrran körde på Solvalla i helgen och hennes mål var topp 8 i Porsche Carrera Cup och det fixade hon galant under fredagen race i regn och rusk.
Tyvärr var jag inte på plats själv, det var full fart med mina egna förberedelser till min asfaltstest.
Jag har sagt det förr, men utan vänner och kompisar är man ganska ”lost”. Min nyvunna vän, Andreas Amberg från Finland som packade lite kläder i väskan för att få plats med stötdämpare & fjädrar för asfalt, flög från Finland på torsdag för att komma till Solvalla och STCC finalen för att njuta lite racing och kolla på Mikaela. Så efter en kul helg på Solvalla bar det av till en annan snäll person, Johnny Eriksson som har garage och där fick vi bygga om min bil till asfalts set-up under söndagen. Hans dotter Jonna kör ju också rally, alltid kul med tjejer i sporten.
På måndag bar det av ut till Arlanda och den nybyggda banan som TrainingPartner har, wow, vilken ultimat bana! Inte bara för min test som dessutom blev en dag för mina partners utan även för alla tänkbara event, toppen för mamma och hennes kollega Anders som driver Driving Event Producers. Viktigt för mig, då får jag också arbeta, bra! Självklart bjöd jag även in Jonna på en tur som ett litet tack för hjälpen att få tillgång till garaget under söndagen. Jag är så glad över att jag fick och kunde köra min asfaltstest på TrainingPartners bana, det var bara kanon!
Ett foto på hur det kan gå när man pushar gränser och ett annat vad måste man göra då, sopa!
Nu är jag i England med Audi Driving Experiece och kör på Silverstone för fullt med Audi R8, inte helt fel. Jag är verkligen glad över varje meter i bil som kan ge mig mer körträning och självförtroende bakom ratten.
Nu är väntar nästa rally, kul ska det bli!
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-09-26 22:26.



20
# Sport och Ponnygruppen på Gelleråsen


»
Vi avslutade Audi Touren hos Möller Bil i Örebro och måste säga att vi hade tur med vädret!
Tur hade vi även att få arbeta med proffsiga ÅF på vår resa och självklart med glada gäster.
Hur svårt är det? En massa fina Audibilar och pricken över i:et var självklart S-modellerna.
Tycker att det är bra att man ger gästerna möjlighet att prova på olika modeller och verkligen känna av vad som är rätt för varje person.
Då passar det bra att blanda körningen på vanlig väg men även att på ett säkert sätt kunna pressa bil och sig själv i situationer som man inte vill varken ha eller möta ute på vanliga vägar. Vi har till största del besökt olika flygfält där man har varit positiva till eventet.
Att få möjligheten att köra på en riktig racerbana är inte lätt, men tack vara snälla Öhlins fick vi möjlighet att köra på Gelleråsen.
Vi hade bestämt oss för att dela upp gruppen i två mindre och att fråga vem som vill köra fort eller fort-fort är ingen större ide…
Vem vill vara en fegis och dessutom stå upp för det?
När jag gick i lågstadiet så var det kanske lite mer ”oroligt” i vår klass än vanligt och då delade fröken upp oss i en sport och ponnygrupp.
Jag, var med i sportgruppen!
Så mamma delade även upp Audianerna i sportgruppen med S-modeller och ponnygruppen med lite mer ”moderata” bilar.
Har man själv varit med i sportgruppen, vad passar inte bättre än att själv leda den gruppen!
Kan erkänna att det blev lite svettigt stundtals att köra en Audi A6 2.0 TDI 2-WD med standard chassi som ledarbil när en S7 låg och pressade på bakom mig, men kul var det.
Den avslutande dagen var vi på Örebro flygfält, snacka om VIP, dom stängde av hela flygfältet och vi hade en 2,6 km lång flygraka!
Under helgen var jag upp till Östersund för att hälsa på lite kompisar, ja man hade väl inte kört tillräckligt många mil.
Nu väntar förberedelser till min asfaltstest, men innan Solvalla, STCC och heja på syrran i Porsche Carrera Cup.
Hon gjorde ett riktigt bra race i helgen, 13 totalt och bilen fungerade hela racet J
Stort grattis till Ola Nilsson som vann VW Scirocco Cup 2012 och Rasmus Mårthen som tog sin första seger idag!!!
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-09-20 11:33.



13
# Audi Tour med S-modeller


» Tillsammans med mamma och Anders som driver Driving Event Producers har veckan gått i full fart, från Västervik, Växjö, Jönköping och Örebro har vi haft ansvaret för att genomföra en upplevelse med flera Audi S-modeller, TTRS + och andra premium bilar från Audi. Vi har genomfört vägkörning i fina miljöer på fräna vägar och självklart ett pass på någon racerbana eller på flygfält för att ge gästerna en möjlighet att verkligen få lära känna bilarna. Visat på prestanda, säkerhetsdetaljer och pressat sina egna gränser och bilens. Men som vanligt är det sällan bilen som sätter gränserna utan förarna.
Vi skulle kunna säga; -vi hade i alla fall tur med vädret! Vi hade inte bara tur med vädret utan även tur med trevliga kunder, gäster och helt enkelt en superkul vecka.
Klart att vi även körde tävling och då dessutom med ett 1:a pris i världsklass, Audi Sverige bjuder alla vinnare till Berlin för en heldag körträning med bara S-modeller och logi/mat + resa!
Tycker nog att alla som varit med under veckan är vinnare, även vi som får arbeta med eventet.
Sist skrev jag om nya tider och nya ordspråk, ett känt gammalt är; -man skall inte ropa hej förrän man kommit över bäcken…
YR väderleksrapport förvarnar om regn över hela landet i morgon!
Oavsett väder kommer vi förhoppningsvis avsluta Audi Touren med ännu en eventdag på topp!
Jag kommer inte att köra rally SM i Linköping som jag funderade på ett tag, det blir asfaltstest istället och jag kan lova att jag ser fram emot det. Det blir på en helt nyöppnad bana med en superhäftig design och det skall bli både roligt och nyttigt som uppvärmning till nästa WRC Academy i Frankrike.
Innan det är dags för det skall jag självklart heja på syrran då hon skall köra Porsche Carrera Cup på Solvalla. Ser även fram emot att få träffa Gabbe och hans familj som kommer dit. Det blir ännu en häftig upplevelse för Gabbe som jag hade med mig i högerstolen under en rallytest, cool kille!
Nu väntar sängen och ännu en dag med gasglada VIP gäster, så Örebro flygplats, here we come!
Ha det bäst,
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2012-09-13 23:22.



04
# Rally Deutschland och nya ordspråk
» Sådärja, då har det gått en tid sedan Rally Deutschland och visst borde jag skrivit tidigare men ibland går även skrivandet tungt.
Sommarvärme alá max väntade oss under reccen där vi snurrade på uppe i vinbergen och som alltid hur många vägbyten som helst, 90% där handbromsen skall användas. Shakedown fick avbrytas då en åskådare olyckligt träffades av ett däck som slets av då en förare träffade kanstenen i utgången av en kurva, vi tränade då istället däcksbyte och där lyckades jag att klämma ett finger. Så på med iskylning och när jag reste mig upp så svartnade det för ögonen, inte av smärta utan bara sådär. Som tur stod en annan förare nära som kunde få tag i min overall inna jag slog näbben i backen. Tänkte inte så mycket på den händelsen då jag kände mig okej 5 minuter senare.
Då jag och Morten körde över startrampen ville jag inte ens säga det högt till han som intervjuade oss då han frågade vad målet var för oss i rallyt?
Svarade att jag inte visste, men min önskan var att få köra rallyt och komma IMÅL!
Vår resa kom inte att bli som vi önskat, helt ärligt en första sträcka där inte något funkade utan att gå in på någon detalj. Som ”bonus” var det bara att konstatera att dra i handbromsen i vägbytena var inte lätt, det gjorde så ont i armen/handen sedan kraschen i Finland och jag hade helt enkelt inte kraften som krävs för att låsa upp bakhjulen. Vi lyckades avsluta dagen med en bra tid på sista sträckan och med det kände vi oss laddade för dag 2. Kände mig lite ”vissen” under kvällen men tänkte inte så mycket på det heller… En svår början med däcksvalet började dagen då regnet hängde i luften och när vi hade bestämt oss för slicks och var på väg ut till SS 7 öppnade sig himmelen och vi var helt fel ute tyvärr. Jag började må illa på väg ut till sträckan och kunde inte fokusera, Mortens noter är normalt ett med mig men kände att jag inte riktigt fick med allt då han läste. Efter sträckan började jag känna mig jätte yr och sen som en blixt från himmelen började jag spy okontrollerat. Vi kom överens om att försöka köra den kända sträckan Panzerplatte för att sedan på service uppsöka en doktor. Vi var riktigt bra med på split tiderna i Wrc Academy i början på sträckan men sedan tappade jag mer och mer fokus och det slutade med stopp och spy. Körde ut från sträckan och Morten fick ta över ALLT, både körning och road-book in till service. Där togs ett gemensamt beslut att bryta rallyt och sen blev det sjukan i Trier. Man kunde konstatera ett lågt blodtryck och en olycklig kombination av flera andra orsaker som bidragit till att jag klappade ihop. Väl hemma fick jag en grundlig läkarundersökning och efter den kunde det konstateras att det inte fanns hjärtproblem som man var oroade över i Tyskland och det känndes så jäkla skönt!
Vi får så många uppmuntrande kommentarer och ofta får vi höra, ”det vänder” eller ”efter regn kommer solsken”…
Nu är det nya tider som kräver nya ordspråk eller vad säger ni om dessa som en kompis skickade till mig igår, finns någonting som "stämmer" i varje ordspråk eller hur?

Nya tider kräver nya ordspråk.

Den man ligger med får bädda.
Den som tar, han har.
Det man inte minns, har inte hänt.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.
Förtala är silver, förtiga är guld.
Gammal kärlek kostar alltid.
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.
Liten stuga kallas ofta stort dass.
Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.
Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.
Den som gräver en grop åt andra får 88:50 i timmen.
Den som spar han har men inte roligt.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor..
Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.
Det som inte tar död på en... får en i alla fall att må riktigt dåligt.
Det är med kärlek som med whisky, den tar slut…
Dåliga flickor är inte det sämsta.
Framtiden var bättre förr.
Friskt vågat, halva inne.
Först till skrivarkön får först skriva ut.
Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.
Ju fler kockar desto större fackförening.
Kvinnans list övergår när mannen får stånd..
Livet är hårt, men orättvist
Man har inte roligare än man köper ut för.
Man lever bara en gång och många inte ens det.
Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Ropa inte gay förrän du är inne i häcken.
Älska din nästa, men var diskret.
Även den starke får ta i när han skiter.




    Publicerat av; Fredrik, 2012-09-04 20:24.



17
# DTM på Nürburing och Scirocco R Cup för min syster!
» Vilken cirkus, DTM är något helt annourlunda jämnför med racingen hemma i Sverige. Alla teamen ligger på en sjukt hög nivå och herregud vad många trailers, riktigt fränt att se.
Min syster har kört fri träning idag och det gick helt okej, hon var P18 men tror det finns potential för betydligt mer imorgon om hon bara får till det under ett helt varv. Men kan någon förklara för mig, Varför har racingförare visir på deras hjälmar? Dom sitter i en standard bil och jag kan verkligen inte förstå hur dom har tänkt där :P men om någon har ett bra svar så får ni gärna höra av er......


    Publicerat av; Fredrik, 2012-08-17 21:01.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 [40] 41 42 43 44 45 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.