Mats Bilar

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
Västras BF-

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


31
# Träffa mig, Mikaela och Tina Thörner!


» Passa på att träffa mig och Mikaela på vårt årliga och traditionella (H)Jul-mingel, i år den 6:e december.
Vi kommer att finnas på plats utanför Folkets Hus i Skoghall med tävlingsbilar, lastbil & tält där vi bjuder på kaffe/glögg och hembakade lussebullar och ”peppisar” mellan 17.00-18.30.
Vi hälsar dig och alla varmt välkomna!

Tina Thörner kommer där efter att föreläsa mellan 18.30-20.00. För mer info, se nedan länk!

* Inbjudan och mer info om Tina Thörners föredrag, klicka här!


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-31 18:34.



27
# TL DÄCK OCH MOTOR 20 ÅRS JUBILEUM


» Bilden går tyvärr inte att få bättre. Hoppas ni har möjlighet att spana in Jubileumet, Fredrik är även där så ni kan byta några ord med honom.

Läs mer här


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-27 12:48.



25
# Kompisar, träning och arbete
» Jag har fått och tagit mig tid till lite ”socialt” umgänge som det heter, har bara varit så skönt att få vara hemma i lägenheten och sova i sin egen säng.
För det mesta blir det många kvällar och nätter på Hotell, om det är på rally eller i arbetet. Det är säkert många som förknippar Hotell med service, goda middagar, Hästen-sängar och en enorm frukostbuffé. Jag klagar inte på något sätt, tycker att jag har ett rikt liv. Får uppleva en massa olika saker, besöka olika länder/platser, äta fantastiska middagar och kanongoda frukostar.

Men att få sätta nyckeln i låset i min egen dörr och vrida om och sedan bara vara. Det är något som jag verkligen uppskattar när tiden finns mellan rallyn och arbete.
Träffa kompisar, bara snacka om det som dom snackar om, och det är inte rally eller körutbildningar är mer underskattat än vad det låter. Att få träna, men då är det inte i ett ensamt springpass någonstans i världen utan istället spela squash med kusinen Erik! Pratade nyss med Stefan Simonsson (F d Proffs tennisspelaren) som hjälper mig en del med min träning, har tyvärr fått ont i ett knä och måste få lite tips och råd hur jag skall träna vidare utan att påfresta knäet. Hoppas att det inte håller i sig för länge nu när det här årets hårda träning börjar ge resultat på riktigt.

Nu har jag varit med mamma och hennes kollega Anders i Gävle på Bilmetro, körde en Audi Tour Test Drive med en hel del vassa Audi-modeller. Bilmetro hade i samarbete med Handelsbanken bjudit in kunder för en heldags provkörning. Vi körde bland annat på TrainingPartners bana vid Arlanda och då är det mungiporna upp på kunderna vill jag lova!
Det är en sån cool bana och den passar perfekt för ett sådant event som idag, jag körde min asfaltstest där för ett par veckor sedan, så banan bjuder verkligen in till en massa olika körevent eller tester. Kanon med placeringen så nära Arlanda flygplats. Inte minst då jag skulle flyga vidare till England, nu väntar 2 dagar med Audi Driving Experience och köra R8. Jag säger som Anders brukar säga; -ännu en tråkig dag på jobbet J

Ha det bra,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-25 00:46.



12
# ULTRA MOTORS


» Min samarbetspartner ULTRA MOTORS inviger idag sina nya lokaler i Södertälje och jag önskar dom Lycka till!
Nu vet jag vilket bra och proffsigt gäng som står bakom företaget, motorn på min privata Ford Fiesta sa ju upp sig efter tre sträckor på Syd Svenska Rallyt senast och tack vare Henke som är en av mina ”påhejare” fixade han även kontakten till ULTRA MOTORS. Dom renoverade motorn och med den tog jag och Morten klassegern i Rally Killingen! Jag hade gärna varit på plats med bilen för att visa min uppskattning och tagit chansen att träffa deras partner och kunder men det gick tyvärr inte att fixa. Logistiken i vår familj är av högprestanda men ibland går det bara inte att få ihop det, pappa på Nürburgring, mamma och syrran i södra Tyskland på sponsorjakt och själv kommer jag hem först på fredag till Svedala från England. Det är mycket nu..
Hoppas ni får bra dagar med mycket sol och många kunder!!!
Vi ses,
//F

------------------------------


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-12 21:45.



10
# Rally De France
» Det var ingen hemlighet att vårt mål i Rally de France var att komma i mål!
Som andra mål hade vi att köra in på en topp 5 placering och dessutom minimera misstag.
Vi började med att lägga fokus på att få en bra rytm i körningen för att helt enkelt få flyt i körning och notläsning.
En som stärkte mig i mitt beslut var bland annat PG Anderssons pappa, han berättade att han under en tid bara hade kört och hämtat upp ”skrotet” efter tävlingen då PG hade en tung tid och då var det bara att backa i tempot för att få tillbaka rytmen och säkerheten i körningen.
Min styrka har alltid varit snabba vägkaraktärer och mindre kul att köra vägbyten och trixpartier, men för att bli allround så finns det inga genvägar. Det var en av anledningarna till att jag körde en asfaltstest hos TrainingPartner där jag verkligen fick känslan och bekräftelsen på hur viktigt det är med hastighetsanpassning speciellt vid vägbyten, en vill ju åka fort överallt men här måste jag bara ta mig i kragen för att inte göra misstag på de långsamaste partierna. Lätt att förlora tid och svårt att vinna tid. Självklart blir detta viktigare då man kör rallyn med så många vägbyten, Panzerplatte med sina 47 vägbyten blir mycket tid på en sträcka om man lägger en halvsekund i varje…
Det blev ändå en notmiss vilket gjorde att vi åkte mer eller mindre på breddsladd in i vägbytet och fick backa och trixa och la en halvminut där.
Då backade jag av igen för att verkligen lägga vikt på att inte göra misstag på de långsamma sektionerna och det kostade självklart tid men jag hoppas att det är en investering för framtiden. Efter första etappen låg vi på en fjärde plats totalt i WRC Academy.
Det var långt kvar att köra med bland annat en 44 km lång sträcka som skulle köras 2ggr, nu blev det tyvärr en olycka på den långa sträckan och den ströks, detta medförde även att arrangören strök nästa sträcka då man menade att det var allt för många åskådare som dessutom stod felplacerade i säkerhetssyfte. Vem har inte sett Petters avåkning vilket borde få alla att tänka på var man ställer sig som åskådare!
Efter service var det dags för att köra nästa loop och inför den längsta sträckan låg vi fortfarande på en fjärde plats med dryga halvminuten upp till pallplats. Jag och Morten bestämde oss för att göra ett försök och komma tredje platsen lite närmare och vi tog i lite mer på långsträckan för där kunde vi plocka mest tid. Vi fick ett bra flyt och höll ett bra tempo igenom sträckan och det kändes verkligen kanon att få vinna sträckan och det visade sig att vi även var den snabbaste tvåhjulsdrivna bilen i rallyt, riktigt gött! Två sträckor kvar och bara 4,3 sek upp till pallplatsen, vi beslutade oss för att bara köra på i samma tempo. Tempot på nästsista sträckan var det inget fel på, vid första spliten hade vi redan tredje platsen men sen kom pyspunkan… Det var bara att stanna några km innan mål och byta däck…
Summering från Rally de France är att det var en höjdare mot Rally Deutschland vilket inte var speciellt svårt, låter kanske som ett dåligt skämt men det är verkligheten. Nu är det en del arbete med och för Audi i England.
Take care,
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-10 23:50.



03
# ”Ingen ko på isen” för Fredrik & Morten inför Rally de France.
© Fredrik Åhlin.

» Saker och ting kan hända fort.

Saker och ting kan ändars fort, som i livet helt enkelt. Jag hade planerat lite egentid efter min asfaltstest, men helt plötsligt skulle jag till Silverstone för att köra Audi R8. - Ännu en tråkig dag på jobbet, verkligen inte. Så roligt och så nyttigt! Varje meter asfalt så här innan Rally de France är topp och jag kan inte förneka att det är jäkligt kul att köra Audi R8.

Så blev det lite stressigt, pass check, kartläsare Morten check, Hotel check, hyrbil check men sen var det lite div som man ändå glömmer så lätt i stressens stund och då kliver syrris pyrris in och hjälper till med att beställa dekaler och annat smått & gott, Tack Mikaela!

Det är skönt att vårt lilla ”familjeföretag” fungerar på ett sätt som gör att var och en gör det som man är bäst på, tänker faktiskt inte bjuda er på vad vem är bäst på… Vill ju behålla familjefriden. Vi har faktiskt ett eget tecken för ”(H)Julfrid” i familjen under julen, hemligt såklart!

Vi började vår första dag med en duvning i PR & Reklam av WRC Academy. Vi avslutade första recce-dagen, började kl. 06.00 och kom hem till Hotellet först till midnatt, riktigt långa dagar men även riktigt fräna vägar! Känns som om jag och Morten får till våra noter så att vi vet var vi kan pusha, för det kommer att bli tempo, riktigt snabba och fräna vägar. Det har varit fint väder och torra vägar vilket inte var fallet för året men vi har inte startat ännu och vem vet vilket väder vi bjuds upp till under tävlingen! En sak är i alla fall säker efter dagens recce, vi vill inte ha någon ko på vägen…Nu är det natta och en ny dag i morgon!

Nu kör vi!


    Publicerat av; Fredrik, 2012-10-03 23:29.



26
# Race och Rally test


»
Syrran körde på Solvalla i helgen och hennes mål var topp 8 i Porsche Carrera Cup och det fixade hon galant under fredagen race i regn och rusk.
Tyvärr var jag inte på plats själv, det var full fart med mina egna förberedelser till min asfaltstest.
Jag har sagt det förr, men utan vänner och kompisar är man ganska ”lost”. Min nyvunna vän, Andreas Amberg från Finland som packade lite kläder i väskan för att få plats med stötdämpare & fjädrar för asfalt, flög från Finland på torsdag för att komma till Solvalla och STCC finalen för att njuta lite racing och kolla på Mikaela. Så efter en kul helg på Solvalla bar det av till en annan snäll person, Johnny Eriksson som har garage och där fick vi bygga om min bil till asfalts set-up under söndagen. Hans dotter Jonna kör ju också rally, alltid kul med tjejer i sporten.
På måndag bar det av ut till Arlanda och den nybyggda banan som TrainingPartner har, wow, vilken ultimat bana! Inte bara för min test som dessutom blev en dag för mina partners utan även för alla tänkbara event, toppen för mamma och hennes kollega Anders som driver Driving Event Producers. Viktigt för mig, då får jag också arbeta, bra! Självklart bjöd jag även in Jonna på en tur som ett litet tack för hjälpen att få tillgång till garaget under söndagen. Jag är så glad över att jag fick och kunde köra min asfaltstest på TrainingPartners bana, det var bara kanon!
Ett foto på hur det kan gå när man pushar gränser och ett annat vad måste man göra då, sopa!
Nu är jag i England med Audi Driving Experiece och kör på Silverstone för fullt med Audi R8, inte helt fel. Jag är verkligen glad över varje meter i bil som kan ge mig mer körträning och självförtroende bakom ratten.
Nu är väntar nästa rally, kul ska det bli!
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-09-26 22:26.



20
# Sport och Ponnygruppen på Gelleråsen


»
Vi avslutade Audi Touren hos Möller Bil i Örebro och måste säga att vi hade tur med vädret!
Tur hade vi även att få arbeta med proffsiga ÅF på vår resa och självklart med glada gäster.
Hur svårt är det? En massa fina Audibilar och pricken över i:et var självklart S-modellerna.
Tycker att det är bra att man ger gästerna möjlighet att prova på olika modeller och verkligen känna av vad som är rätt för varje person.
Då passar det bra att blanda körningen på vanlig väg men även att på ett säkert sätt kunna pressa bil och sig själv i situationer som man inte vill varken ha eller möta ute på vanliga vägar. Vi har till största del besökt olika flygfält där man har varit positiva till eventet.
Att få möjligheten att köra på en riktig racerbana är inte lätt, men tack vara snälla Öhlins fick vi möjlighet att köra på Gelleråsen.
Vi hade bestämt oss för att dela upp gruppen i två mindre och att fråga vem som vill köra fort eller fort-fort är ingen större ide…
Vem vill vara en fegis och dessutom stå upp för det?
När jag gick i lågstadiet så var det kanske lite mer ”oroligt” i vår klass än vanligt och då delade fröken upp oss i en sport och ponnygrupp.
Jag, var med i sportgruppen!
Så mamma delade även upp Audianerna i sportgruppen med S-modeller och ponnygruppen med lite mer ”moderata” bilar.
Har man själv varit med i sportgruppen, vad passar inte bättre än att själv leda den gruppen!
Kan erkänna att det blev lite svettigt stundtals att köra en Audi A6 2.0 TDI 2-WD med standard chassi som ledarbil när en S7 låg och pressade på bakom mig, men kul var det.
Den avslutande dagen var vi på Örebro flygfält, snacka om VIP, dom stängde av hela flygfältet och vi hade en 2,6 km lång flygraka!
Under helgen var jag upp till Östersund för att hälsa på lite kompisar, ja man hade väl inte kört tillräckligt många mil.
Nu väntar förberedelser till min asfaltstest, men innan Solvalla, STCC och heja på syrran i Porsche Carrera Cup.
Hon gjorde ett riktigt bra race i helgen, 13 totalt och bilen fungerade hela racet J
Stort grattis till Ola Nilsson som vann VW Scirocco Cup 2012 och Rasmus Mårthen som tog sin första seger idag!!!
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-09-20 11:33.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 [41] 42 43 44 45 46 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.