emotorsport.se - allt om rally!
   Onebet

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   
GN Motorsport

   
Onebet

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


04
# Rally Deutschland och nya ordspråk
» Sådärja, då har det gått en tid sedan Rally Deutschland och visst borde jag skrivit tidigare men ibland går även skrivandet tungt.
Sommarvärme alá max väntade oss under reccen där vi snurrade på uppe i vinbergen och som alltid hur många vägbyten som helst, 90% där handbromsen skall användas. Shakedown fick avbrytas då en åskådare olyckligt träffades av ett däck som slets av då en förare träffade kanstenen i utgången av en kurva, vi tränade då istället däcksbyte och där lyckades jag att klämma ett finger. Så på med iskylning och när jag reste mig upp så svartnade det för ögonen, inte av smärta utan bara sådär. Som tur stod en annan förare nära som kunde få tag i min overall inna jag slog näbben i backen. Tänkte inte så mycket på den händelsen då jag kände mig okej 5 minuter senare.
Då jag och Morten körde över startrampen ville jag inte ens säga det högt till han som intervjuade oss då han frågade vad målet var för oss i rallyt?
Svarade att jag inte visste, men min önskan var att få köra rallyt och komma IMÅL!
Vår resa kom inte att bli som vi önskat, helt ärligt en första sträcka där inte något funkade utan att gå in på någon detalj. Som ”bonus” var det bara att konstatera att dra i handbromsen i vägbytena var inte lätt, det gjorde så ont i armen/handen sedan kraschen i Finland och jag hade helt enkelt inte kraften som krävs för att låsa upp bakhjulen. Vi lyckades avsluta dagen med en bra tid på sista sträckan och med det kände vi oss laddade för dag 2. Kände mig lite ”vissen” under kvällen men tänkte inte så mycket på det heller… En svår början med däcksvalet började dagen då regnet hängde i luften och när vi hade bestämt oss för slicks och var på väg ut till SS 7 öppnade sig himmelen och vi var helt fel ute tyvärr. Jag började må illa på väg ut till sträckan och kunde inte fokusera, Mortens noter är normalt ett med mig men kände att jag inte riktigt fick med allt då han läste. Efter sträckan började jag känna mig jätte yr och sen som en blixt från himmelen började jag spy okontrollerat. Vi kom överens om att försöka köra den kända sträckan Panzerplatte för att sedan på service uppsöka en doktor. Vi var riktigt bra med på split tiderna i Wrc Academy i början på sträckan men sedan tappade jag mer och mer fokus och det slutade med stopp och spy. Körde ut från sträckan och Morten fick ta över ALLT, både körning och road-book in till service. Där togs ett gemensamt beslut att bryta rallyt och sen blev det sjukan i Trier. Man kunde konstatera ett lågt blodtryck och en olycklig kombination av flera andra orsaker som bidragit till att jag klappade ihop. Väl hemma fick jag en grundlig läkarundersökning och efter den kunde det konstateras att det inte fanns hjärtproblem som man var oroade över i Tyskland och det känndes så jäkla skönt!
Vi får så många uppmuntrande kommentarer och ofta får vi höra, ”det vänder” eller ”efter regn kommer solsken”…
Nu är det nya tider som kräver nya ordspråk eller vad säger ni om dessa som en kompis skickade till mig igår, finns någonting som "stämmer" i varje ordspråk eller hur?

Nya tider kräver nya ordspråk.

Den man ligger med får bädda.
Den som tar, han har.
Det man inte minns, har inte hänt.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon.
Förtala är silver, förtiga är guld.
Gammal kärlek kostar alltid.
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan.
Liten stuga kallas ofta stort dass.
Man måste kyssa många grodor innan man hittar sitt svin.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.
Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.
Den som gräver en grop åt andra får 88:50 i timmen.
Den som spar han har men inte roligt.
Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor..
Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.
Det som inte tar död på en... får en i alla fall att må riktigt dåligt.
Det är med kärlek som med whisky, den tar slut…
Dåliga flickor är inte det sämsta.
Framtiden var bättre förr.
Friskt vågat, halva inne.
Först till skrivarkön får först skriva ut.
Hårt arbete lönar sig i framtiden, lathet lönar sig nu.
Ju fler kockar desto större fackförening.
Kvinnans list övergår när mannen får stånd..
Livet är hårt, men orättvist
Man har inte roligare än man köper ut för.
Man lever bara en gång och många inte ens det.
Obeslutsamhet är nyckeln till flexibilitet.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Ropa inte gay förrän du är inne i häcken.
Älska din nästa, men var diskret.
Även den starke får ta i när han skiter.




    Publicerat av; Fredrik, 2012-09-04 20:24.



17
# DTM på Nürburing och Scirocco R Cup för min syster!
» Vilken cirkus, DTM är något helt annourlunda jämnför med racingen hemma i Sverige. Alla teamen ligger på en sjukt hög nivå och herregud vad många trailers, riktigt fränt att se.
Min syster har kört fri träning idag och det gick helt okej, hon var P18 men tror det finns potential för betydligt mer imorgon om hon bara får till det under ett helt varv. Men kan någon förklara för mig, Varför har racingförare visir på deras hjälmar? Dom sitter i en standard bil och jag kan verkligen inte förstå hur dom har tänkt där :P men om någon har ett bra svar så får ni gärna höra av er......


    Publicerat av; Fredrik, 2012-08-17 21:01.



12
# En seger som betyder riktigt mycket!


» Redan samma kväll efter kraschen i Finland var det många som ville få mig i en bil så snart som möjligt, jag tyckte bara att rally inte var roligt.
När jag sedan blev intervjuvad av en journalist efter kraschen som försökte ge mig lite energi så sa hon inte som de flesta, att efter regn kommer solsken utan hon sa något liknande i stil som, ”Det är samma sak som att få barn. Man vet inte när man får en hel natts sömn, det kan ta en månad och det kan ta fem månader. Men man vet säkert att det kommer att ske”
Så tack alla ni som på ett eller annat sätt såg till att jag fanns på startlinjen i Rally Killingen, kanske mest till Världens bästa Joel och hans mamma som betalde startavgiften till rallyt och vi gjorde lite reklam för Frykenbadens camping. Dit skall ni åka!
Närmare 90 startande och cirka 5 mil specialsträckor väntade på de kända krokiga och luriga vägarna i Värmlandsskogarna. Solá lös den med.
Jag hade fortfarende väldigt ont i högerarmen efter vurpan men det var skönt att få sitta i min egna Ford Fiesta R2.
Bandaget rök efter målgång på första sträckan, det gick liksom inte att styra. Klart att det gjorde ont men helt ärligt så kände jag mindre och mindre av smärtan ju längre vi körde inne på sträckorna. Inte för att vara sån, har man vunnit klassen så är man ju snabbast, men vårt tempo var inte samma som krävs i WRC Academy men ändå var det så skönt att få sätta tre av fyra möjliga sträcksegrar. Det blev även en fjärde plats totalt.
Ett stort Grattis till Emil Bergkvist som var snabbaste VOC-bil, kul att se nya unga talanger i rallyskogarna som har börjat på samma sätt som jag i utbildnings rally.
Jag och Morten är jätteglada och klassegern i 2wd är bara en del av vår seger...

// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-08-12 20:39.



08
# Summering Finland
» Ja då var det dags att summera Finland då. Och bara så ni vet… allt jag skriver nedan har jag plitat ihop med pekfingervalsen med enbart vänster hand. Den högra armen är som ni kanske redan hört ordentligt mörbultad och numera paketerad i ett kraftigt bandage. Inget att göra åt det, jag får lära mig att torka mig med vänstern!

Just det, summering av Finland var det ju. Ja så här var det ungefär om vi håller oss till själva körningen. Sträcka ett: Avvaktande tempo, det var just på den här sträckan som jag och Stefan for av vägen förra året, målgång och en tredje tid kändes helt OK. Sträcka två: en kort knickidixi sträcka och fjärde tid. Sträcka tre: vi kom överens om att sätta en bra tid för att kunna ladda om inför kommande dag…. men så blev det ju inte. Så här summerade Anders sträckan, han som skriver mina pressreleaser, efter att jag berättat vad som hände för honom;

”Start, full fart, växla från ettan till tvåan, pang pang, trean i och hej vad det går. Ops där smällde fyran i, och sen femman. Full gas, full gas, full broms och sen påt igen. Oboj, här är krönet med det lilla lyftet, går fullt på femman, en lätt vänstertouch på bromsen, pang i med fyran. Rackarns, det går lite brett, ähh det löser sig, styr emot… styr emot lite mer, ähh det löser sig… nog, men huj, där tog det fäste i diket, och dunk, där slog vi i rejält, men oj, nu lyfter vi, och vi lyfter rejält, dubbelpang, där slog vi i som f-n och nu börjar det gå runt, hallå Morten dags att sluta läsa noter, dags att hålla i sig i bältet för nu j----r snurrar världen. Pang, pang och åter pang. Och sen ett pang till, sen är det lugnt. Det luktar konstigt, ungefär som morsans vidbrända köttbullar. Jag ser Karlavagnen och Lilla björn samtidigt. Har jag ont? Lever jag? Sitter Morten kvar i stolen. Jajamen… men han sitter ju upp och ner? Å ja me! Va tusan har hänt, vi skulle ju sätta snabbaste tid på den här sträckan. Då väcks jag i mina förvirrade tankar av att en allvarlig finne står och skriker i mitt upp å nervända öra ” Olli olli olli, hyr e te met tej? Lefer tu?” Då går det upp för mig… vi har slagit runt… rejält, å ligger på taket. Kollar snabbt på Morten och ser att han håller på att koppla loss sig från bältet. Bra, han är med i matchen. Tar sen ett fast grepp om mitt eget bälteslås och -klick- vrider till. Rasar rakt ner med huvudet först och smäller i taket. Svär lite men tar mig upp på de skakiga benen och vinglar ur bilen. Kollar att Morten är OK och gläder mig åt det. Sen förvandlas allt en enda stor besvikelse”.
Jag måste erkänna att Anders summering av sträcka tre är både underhållande och ärlig. HAR ALDRIG VARIT MED OM NÅGOT SOM ÄR VÄRRE ÄN DETTA I HELA MITT LIV! Och det är lika bra att jag slutar beskriva vad som hände sen, men jag kan säga att det var en enda stor besvikelse och frustration. Därför väljer jag att titta framåt och försöka ge mig den tid som behövs för att landa i detta trauma. Och mitt i allt detta känner jag tacksamhet. Tacksamhet till de som betyder något för mig, och därför tar jag de sista raderna i denna text till att tala om det för dem:

Tack Morten för att du är bara bäst. Tack Madciej Woda på M-Sport för den nya bilen. Tack morsan för att du skickade sms och förvarnade om poliskontrollen där 20 andra bilar åkte fast för fortkörning. Tack min Ford Fiesta R2, även om du nu är ett minne blott, men för att du stod emot alla smällar under de fem och halvt varven som vi rullade runt tillsammans. Tack kusin Erik för att du var rädd om din ”mage”. Tack Joel för att DU sprang 4 kilometer, och för din fantastiska sång när jag försökte sova. Tack WRC Academy för bra organisation. Tack Lamminäen för goda schnitzlar. Tack

Ken Block för ett bra föredrag. Tack alla ni som sjöng; ”Jag trivs bäst i öppna landskap” fast jag försökte sova. Tack för att förbundskaptenen i rally, Anders Dawidson, skickade uppmuntrande ord efter kraschen. Tack alla ni som grattade på min 21-års-dag. Tack till Olli Itsumäki, som var den förste framme vid bilen efter kraschen och som utropade nåt i likhet med ”Olli olli olli, hyr e te met tej? Lefer tu? ”. Tack till syrran som ger mig styrka när jag som bäst behöver det. Tack till hyttstäderskan på båten som väckte mig i tid vilket gjorde att vi var först av färjan (vilket aldrig hänt tidigare). Tack till ER ALLA ANDRA SOM SUPPORTAR MIG OCH STÖTTAR MIG I MIN JAKT PÅ STRÄCKSEGRAR OCH RALLYVINSTER, och inte minst, STORT TACK till mina sponsorer som tror på mig.

Summering av motorsport som en av mina sponsorer sa; ”Dyrt, orättvist… och farligt”

Nu tar jag och min bandagerade arm och laddar om! Ses i rallyskogen om ett tag igen.
// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-08-08 19:37.



31
# Hej igen


» hej igen. Vi trodde att vi skulle få lyx hyttar för dom pengarna vi betala,men vi kom fram till dessa, vi kommer nog trivas bra i detta inatt ;) Längtar tills imorgon och få se testen :) GO FREDRIK!


    Publicerat av; ''Kusin Eriks betraktelser'', 2012-07-31 20:12.



31
# Finland


» Hej. Nu är det dags för Rally Finland. Vi är ett gäng som är väldigt glada och positiva inför detta, även den gula faran har vart med på denna resa till Stockholm. Nu sitter vi på båten på väg och väldigt laddade för att följa Fredrik och Morten, de ska bli väldigt intressant och vi känner att detta ska vända nu och att det ska få lite tur med sig. Ska bli kul att se de spännande hoppen på den kända sträckan Ouninpohja. Vi kommer med mer inlägg under helgen. // Erik


    Publicerat av; Fredrik, 2012-07-31 17:48.



30
# Viken Seger!


» Vilken Seger!
Dags för rallytest i närheten av Säffle. Lars Byfeldt som tidigare skruvat åt allt och alla hade fixat en vändsträcka där jag skulle få möjlighet att köra lite bil och bara njuta av dagen. 
Jag, kusin Erik och Joel som har det rätta ”körkortet” körde ekipaget för att möta upp Lars som skulle visa oss till sträckan.
Det var en riktig kanonsträcka, snabb med svepande kurvor och även en del krön vilket kändes bra då de Finska vägarna bjuder just på den karaktären.
Jag hade bjudit in en ”ny” kartis för dagen, Gabriel ”Gabbe” Seger. Gabbe kommer från Smedjebacken och är 12 år. Han skall börja på högstadiet efter sommaren och det blir säkert en utmaning. Gabriel drabbades av en muskelsjukdom vid 4 års ålder och det gör att han idag sitter i rullstol. Gabriel fick möjlighet att välja en upplevelse genom ”MinStoraDag” och valet stod just mellan rallykartläsare och att få simma med delfiner. Han valde delfiner med kunde inte släppa sin dröm om att få åka med som kartläsare i en rallybil!
Jag tvekade inte en sekund då jag fick höra om hans dröm och vi erbjöd Gabriel att åka med under min rallytest. Började i ett ganska lugnt tempo för att känna av hur han reagerade?
Passade bra att göra ett stopp efter ett par vändor, grilla lite hamburgare och snackade lite om vår WRC Academy satsning.
Dags för nästa vända och Gabbe säger, ”-det är lugnt du kan köra fortare”
Som de flesta av oss reagerar, ”nu skall han få sig ett par riktigt goa vändor” och han bara njöt!
Frågan var bara vem av oss som njöt mest, vilken imponerande kille med så mycket av allt.
Det kändes som en riktig ”Seger” att få förmånen att bjuda Gabriel Seger på upplevelsen!
Jag fick en sådan energikick och ännu mer glädje till att ladda upp inför Jyväskylä rallyt. 
Så tack Gabbe, du var en riktigt skön kille och jag önskar dig allt det som är viktigt för dig!
TACK alla ni som gjorde denna dag möjlig för mig och Gabbe.
//F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-07-30 22:00.



25
# VARFÖR?


» Varför finns ordet varför?
Varför är det krig, varför sköt Breivik, varför finns sjukdomar, varför tar olika relationer slut???
Varför?
Jag har funderat på det ordet en del på sistone då jag helt egotrippat tänkt på det som jag och Morten råkat ut för med tekniska problem i rallysporten och kommit fram till att vi måste acceptera att det faktiskt ibland inte finns ett svar på varför?
Man söker alltid ett svar och just när något går sönder är det inte att bara laga, för varför gick det sönder?
Det finns säkert ett svar på för varför Breivik gick sönder…
Varför har jag en lagad och fixad rallybil när jag kommer hem till Sverige på torsdag, varför har Janne Westlund bytt vattenpump + div för att vara 110% säker på att det nu håller, varför har Jacob Jansson kört flera mil för att försäkra sig om att bilen är i topptrim, varför kör Nils från Karlstad och hämtar ekipaget, varför ställer Joel Christoffersson, Kusin Erik Olsson upp som vägvakter, varför fixar Lars Byfeldt en teststräcka…
För att alla såklart är fantastiska vänner som jag är så glad över!
Fast såklart tankarna kommer ändå över en, varför gick det HÅL i MITT oljetråg på första sträckan i Grekland?
Dom andra som körde på samma sten fick ”bara” en spricka…, Varför?
Stig Blomqvist sa; ” -för att du körde lite fortare än dom andra…”
Ingen dum kommentar, men det slutar ändå med VARFÖR?
Jag får ofta uppmuntrande ord som; ”-det vänder” och helt plötsligt vill jag inte veta av ordet varför?
Nu är jag bara glad över att ha en sån bra kille som Morten med i högerstolen och undrar faktiskt inte över varför.
Laddar nu om och helt enkelt konstaterar att det finns inte alltid svar på varför?
Så fundera nu inte på varför inte sommaren kommit utan på varför finns ordet varför?
Ses vi inte ute i rallyskogarna så kommer jag i alla fall inte undra över VARFÖR?
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2012-07-25 18:22.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 [42] 43 44 45 46 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.