Mastertrailer.

   
GN Motorsport

   
Västras BF-

   
Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Blogg, Fredrik Åhlin

   LeoVegas World Rally Team.


25
# VARFÖR?


» Varför finns ordet varför?
Varför är det krig, varför sköt Breivik, varför finns sjukdomar, varför tar olika relationer slut???
Varför?
Jag har funderat på det ordet en del på sistone då jag helt egotrippat tänkt på det som jag och Morten råkat ut för med tekniska problem i rallysporten och kommit fram till att vi måste acceptera att det faktiskt ibland inte finns ett svar på varför?
Man söker alltid ett svar och just när något går sönder är det inte att bara laga, för varför gick det sönder?
Det finns säkert ett svar på för varför Breivik gick sönder…
Varför har jag en lagad och fixad rallybil när jag kommer hem till Sverige på torsdag, varför har Janne Westlund bytt vattenpump + div för att vara 110% säker på att det nu håller, varför har Jacob Jansson kört flera mil för att försäkra sig om att bilen är i topptrim, varför kör Nils från Karlstad och hämtar ekipaget, varför ställer Joel Christoffersson, Kusin Erik Olsson upp som vägvakter, varför fixar Lars Byfeldt en teststräcka…
För att alla såklart är fantastiska vänner som jag är så glad över!
Fast såklart tankarna kommer ändå över en, varför gick det HÅL i MITT oljetråg på första sträckan i Grekland?
Dom andra som körde på samma sten fick ”bara” en spricka…, Varför?
Stig Blomqvist sa; ” -för att du körde lite fortare än dom andra…”
Ingen dum kommentar, men det slutar ändå med VARFÖR?
Jag får ofta uppmuntrande ord som; ”-det vänder” och helt plötsligt vill jag inte veta av ordet varför?
Nu är jag bara glad över att ha en sån bra kille som Morten med i högerstolen och undrar faktiskt inte över varför.
Laddar nu om och helt enkelt konstaterar att det finns inte alltid svar på varför?
Så fundera nu inte på varför inte sommaren kommit utan på varför finns ordet varför?
Ses vi inte ute i rallyskogarna så kommer jag i alla fall inte undra över VARFÖR?
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2012-07-25 18:22.



21
# Mina tankar


» Mina tankar går själklart till Bohuslav Ceplecha och hans närmaste, även till Teamet och Martin Semerad. 
Det känns ganska oviktigt att skriva om mitt eget rally förra helgen i Finland efter ett sådant tragiskt besked från Bohemia Rallyt. Här kommer dock en kort rapport .
Jag och Morten hade ett mål, att få köra Ralli Kouvola och få komma i mål efter det strul som vi ändå haft under inledningen av detta rallyår. Första sträckan var på en typ rally – folkracebana, vi bjöd på lite skandinaviska sladdar och kändes helt OK inför nästa dag. Vi såg helt enkelt framemot att få köra lite bil, den första riktiga sträckan tog jag ett avvaktande tempo och kände att allt föll mer och mer på sin plats. Nästa sträcka bröts just då vi körde fram till start pga av att flera missbedömt två efter varandra krön och kraschat rejält, som tur var inga personskador. På SS4 infann sig flytet och tempot och det kändes riktigt bra och cirka 3km in på sträckan tändes den röda lampan och det var bara att slå av motorn direkt. Det visade sig att fläktremmen var borta, varför?
Frågan är fortfarande obesvarad och teamet är nu på väg hem till Sverige med hela ekipaget. Jag har precis arbetat min första vecka i Danmark med presentationen den nya A3:an, ska faktiskt bli riktigt skönt att få arbeta på nu…
Hoppas ni får en skön sommar!
//F



    Publicerat av; Fredrik, 2012-07-21 22:23.



07
# Rally Kouvola och Porsche Carrera Cup


» Idag har jag varit och kollar när min syster gjorde sin premiär i Porsche Carrera Cup för Xlander Racing. Hon gjorde en kanon start men tyvärr så fick hon en liten snurr med kalla däck, säkert ett litet nybörjar misstag som försvinner med rutinen som hon nu plockar på sig. Hon genomförde sen ett perfekt race sett till hennes förutsättningar och visade alla som betvivlare vad hon verkligen gick för med ett jätte fint Race Pace.
Nu är det också klart vad nästa tävling blir för mig, kommer köra SM OK Ralli Kouvala nästa helg som test inför Neste Oil Rally Finland i början av Augusti. Kommer bli riktigt kul med helt nyrenoverade grejer i bilen att få attackera dom finska vägarna och förhoppningsvis få komma imål utan massa strul som har velat förfölja mig i år, Men nu vänder det som sagt .....;)


    Publicerat av; Fredrik, 2012-07-07 21:05.



30
# Finns roligare ställen än flygplatser att fördriva tiden på!!!
» Sitter just nu på Pekings flygplats och väntar på nästa flyg som går direkt till Arlanda, Internet här nere är filtrerat så kan inte ladda upp något foto tyvärr, veckan i Seoul var riktigt rolig med bilkörning på en för detta eventets skull tillverkad "isrink" där vi hade lite olika uppvisningar på isen och så kallad "ballerina" körning. Utförligare rapport med lite bilder kommer i kväll när jag är i Karlstad igen och har full acces till hela internet och inte bra Google, Aftonbladet men även Emotorsport, dock tar listan slut där ungefär.....

// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-30 07:03.



26
# Syd Korea med Audi!


» Nu har jag kommit tillbaka till hotellet efter en riktigt bra middag med resten av kollegorna från Audi. Flygresan ner gick helt okej men det är alltid segt att flyga 12 timmar så det uppskattades väldigt att få flyga i business så man fick lite "ordentlig" sömn.
Men när vi kom fram till Seoul så kom man ganska snabbt på andra tankar, H*lv*te vilken stor stad alltså...
Efter att vi lämnade flygplatsen och började närma oss Seoul tog de nästan 1 timme att komma fram till hotellet och jag började till slut tänka " När ska det ta sluuuuuut???"
Nu ska jag iväg och jobba lite men tänkte avsluta med utsikten från rummet på 20 våningen, inte helt fel....


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-26 14:33.



25
# Korea och Finland nästa!


» Jag firade en typisk Svensk Midsommar i Leksand tillsammans med några rallykompisar och det var bara helt sjukt så många människor som var i ”gropen” för att dansa runt midsommarstången.
Min familj har firat midsommar genom åren i Gessån/ Säter som också ligger i Dalarna, det har varit unikt då det är en hel by med familjer som alla är släkt med varandra på något sätt.
Nu är jag i packartagen igen, flyger till Korea för några dagars arbete med Audi. Jag hoppas att det kommer fungera med internet uppkoppling så att jag kan skriva och skicka foton från eventet.
Nästa rally som väntar är ett rally som ingår i Finska rallymästerskapet 13-14 Juni i Kouvola, hoppas både på bra träning och att äntligen kunna få komma i mål…


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-25 18:10.



21
# Grekland tog hårt även på Recce bilen


» Grekland tog väldigt hårt på Rally bilen, men även mina Skoda Motorsport byggda Octavia fick sig en hel del tuffa smällar nere i Acropolis. Så nu ska vi börja renovera upp allting så det är i toppskick inför kommande tävlingar, idag tog vi av fjäderbenen som ska iväg och få en översyn. Vi fick ju problem med vänster fram i Grekland och här ser ni en bild på precis hur vi fick användning av det dom kallar "bush man mechanic" som vi faktiskt fick en lektion i innan starten av tävlingen för just sådana situationer. Varför ska man då ha en Recce bil i topptrim för?
Jo anledningen till det är att genomkörningen på Vm är ofta väldigt tight och det gäller att faktiskt hålla dom tillåtna 90 km/h under Reccen hela tiden för att man ska hinna ta dom välbehövliga pauserna mellan dom långa sträckorna. Det är faktiskt den här delen som är den tuffaste under hela veckan då det kräver enorm fokusering och med det tempot som hela tiden trappats upp i Wrc Academy så är just noterna livsviktiga att dom stämmer inte bara till 98% utan hela vägen annars har man inte en chans mot alla dom andra duktiga förarna.
Nu ska jag ta midsommar ledigt och kommer göra en uppdatering under helgen inför nästa veckas spännande äventyr

// F


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-21 00:01.



17
# Audi E-tron


» Jag har hade många olika passagerare under några dagar då jag körde transfer under EU Toppmötet i Horsens för Audi.
Vår Svenska miljöminister Lena Ek var på plats under mötet, men det var Danmarks miljöminister Karen Elleman som jag fick bjuda på en tur i regnet med en av de Audi e-tron bilar som fanns på plats.
Elmotorn ger 102 hästar, ett vridmoment på 150 Nm och en acceleration från 0 till 100 Km/h på 10,2 sekunder. Maximerad toppfart till 130 Km/h och förbrukningen ligger på -0,19 l/milen som motsvarar ett
CO2-utsläpp på 45 g/km. Man kan köra 5 mil helt avgasfritt + 20 mil om du kör med Range extender. Litiumjonbatterierna är en stadig klump med en vikt på cirka 150 kg, (Audi e-tron väger bara 1.190 kg) det mesta är elektromekaniskt styrt såsom elektriskt aktiverade bromsar med flytande ok, ”brake by wire”. Du kan fylla på ny energi genom att ladda batterierna via ett 380-voltsuttag, att ladda tomt batteri tar 3 timmar.
Vi kanske får se en Audi bil till ZERO RALLY 2013…
//F

Vila i frid Gareth Roberths...


    Publicerat av; Fredrik, 2012-06-17 23:21.


Tidigare inlägg : « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 [43] 44 45 46 »




© Skoda Sverige

© Leo Vegas

© Lecab

© Grolls Yrkeskläder

© 3M / Peltor.

© Bruse Pure.


Fredrik Åhlin


Född: 2 augusti 1991.
Bor: Karlstad.
Familj: Mamma Susanne
Kottulinsky, pappa Jerry
Åhlin & syster Mikaela.

Klubb: Värmlands KC.
Tävlingsbil: Skoda Fabia R5.
Co-driver: Joakim Sjöberg.

Meriter:
»Totalseger, Nicky Grist Stages 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2017.
»Totalseger, Border Counties Rally 2017.
»Totalseger, Pirelli Carlisle Rally 2016.
»2:a totalt Mid Wales Stages 2016.
»Totalseger, South Swedish Rally 2015.
»6:a WRC2 i Rally Sweden 2015.
»Totalseger, Rally Uppsala 2014.
»3:a WRC2 i Rally Sweden 2014.
»10:e plats i JVM 2011.
»Vinnare av Pirelli Star Driver 2011.
»Yngste totaltsegraren i Svensk rallysport någonsin.

Stipendium:
»Bergslagsklubbarna.
»Årets Ungdom, Västra BF.
»Årets Rally förare utsedd av Svenska Rallyförar-klubben.
»Lars-Erik Torph-Stipendiet
årets Rallyjunior
»Helmis Stiftelsen!


I didn’t say it would be easy,
I said it would be worth it!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.