"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo ""; } else { echo $row['logo']; echo "' ALT='"; echo $row['namn']; echo "' BORDER='0'>"; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Rally

Reportage från 2006 års rallytävlingar.
© Ericsson-Motorsport Här kan ni läsa reportage från rallytävlingar som vi besökt under året 2006. Vill ni läsa reportage från tidigare år så finns det länkar längst ned på sidan till detta.
[ Inbjudan, Anmälan, Anmälda ][ Resultatlistor ][ Reportage ][ Tabeller ]

Reportage:


Skilling 50 den 4/11 2006

© Ericsson-Motorsport
Mikael Bogren slutade tvåa i Veteran och 10:a totalt.


© Ericsson-Motorsport
Extraljusramper i olika former och färger var en vanlig syns i Skillingaryd.


© Ericsson-Motorsport
Mats Adolfsson från SMK Eksjö vann c-förare grupp E.


© Ericsson-Motorsport
Christian Svensson trea totalt med sin Corolla.


Mörker och halt när cuperna avgjordes.
Det var i lördags upplagt för fight i de Småländska skogarna. Två populära rallycuper skulle avgöras, Energicupen och Bilsportbörsen RallyCup. Tre sträckor skulle köras i mörker innan tävlingen och cuperna var avgjorda.
I ungdomsrallyklassen var det Christopher Zeijlon som visade bäst fart och knep segern dryga 6 sekunder före Rickie Borgström. Mikael Klaar tog en klar seger i grupp E elit när han rattade sin Mitsubishi till segern. Närmast efter i klassen slutade Gerth Andersson som var nästan halvminuten bakom. C-förare grupp E var SMK Eksjös Mats Adolfssons klass, han vann 13 sekunder före David Bellborg, båda rattar VW Golfar. Vimmerby föraren Morgan Olsson i en Volvo 740 slog till med segern i VOC elit. Tvåa slutade Pierre Larsson som delade sluttid med Samuel Lindahl, men Pierre var den snabbaste av dem båda på inledande sträckan. Sista klassen ut vad det gäller otrimmat var c-förare VOC där hemma föraren Anders Wilhelmsson rattade bäst, andra snabbaste VOC ekipage totalt. Jimmie Borgström slutade tvåa och Johan Axelsson tog hand om tredjeplatsen.
Pierre Larsson körde på tiondelen lika med Samuel Lindahl i finaltävlingen, men segern i Energicupens tabell för klass1 gick ändå till Samuel. Samuel tog där med segern för andra året i rad. Tvåa slutade Pierre, 16 poäng bakom. Tredjeplatsen gick till Claes-Erik Eriksson från Kinds MK som var 7 poäng bakom Larsson. Mats Adolfsson och Mats Karlsson tog hand om fjärde och femteplatsen, båda tävlar med grupp E bilar och var därmed snabbast i den kategorin.

Trippelseger i hemmatävlingen Skilling 50.
Slaget om Energicupen stod mellan Daniel Halldén och David Lindström. Daniel körde snabbast av dem båda dagen igenom och tog inte bara klassegern i grupp H "elit" utan också totalsegern i Energicupen 2006. Mats Lundholm var 1,6 sekunder efter hemma föraren Halldén efter de tre sträckorna och slog till med andraplatsen. Efteranmälde Christian Svensson i en Toyota Corolla slutade trea dryga 10 sekunder efter Lundholm. Jerry Gustavsson slutade fyra och David Lindström femma. Christoffer Carlsson tog arrangörsklubbens fjärde klassvinst för dagen genom segern i c-förare 2wd. Christoffer var 11 sekunder före tvåan Patrik Melin och 45 sekunder före trean Bengt Karlsson. Arrangörsklubbens Andreas Magnusson i en Mitsubishi var tävlingens enda fyrhjulsdrivna bil. Han snurrade på avslutande ss3 men hade också dragit på sig 20 sekunder i tillägg. Klassegern var enkelt i hamn men det blev bara en fjärdeplats totalt. Fredrik Thuresson i en Opel Ascona A var favorit till segern för Veteran, Grupp H 66-74 klassen och gjorde ingen besviken. Segern hamnade hos Ryds MK föraren men tvåan var inte långt borta. Mikael Bogren slutade tvåa, endast 1,2 sekunder bakom. Bo Wallman fyllde ut prispallen och tog där med tredjeplatsen i klassen med sin Opel Ascona.
I totaltabellen där alla räknar poäng efter sin totalplacering var det i år Daniel Halldén som vann. Han var 6 poäng från maximal poäng, tre andraplatser och en vinst var hans facit under årets fyra deltävlingar. David Lindström tog hand om andraplatsen, 6 poäng efter klubbkompisen Halldén. Där efter blev det dubbelt SMK Eksjö genom Peder Hadarsson och Bengt Karlsson som lade beslag på tredje och fjärdeplatsen. Samuel Lindahl som segrade i klass 1 slog sig också in högt i totaltabellen, en femteplats totalt.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Marknadsnatta den 28/10 2006

© Ericsson-Motorsport
Robert Forsberg, tävlandes för Bärke MK slutade Marknadsnatta på en 8:e plats.


© Ericsson-Motorsport
Håkan Johansson vann Marknadsnatta 2006 totalt med sin Mitsubishi.


© Ericsson-Motorsport
Carl Naumer, snabbast i VOC c-förare.


© Ericsson-Motorsport
Daniel Ernstedt i en Seat Ibiza körde till sig segern i b-förarnas N2 klass.


Fyra raka och segern till Håkan.
Årets upplaga av Marknadsnatta bjöd likt föregående år på solsken och uppehållsväder. Fyra sträckor fanns utritade på kartan och 165 namn inpräntade på startlistan varav 52 försvann under dagen.
Snabbast för dagen var Eskilstuna föraren Håkan Johansson som med sin Mitsubishi rattade igenom de fyra sträckorna snabbast. Håkan tog fyra raka sträcksegrar, Joakim Längberg var den som hängde med bäst i inledningen till växellådan började påpeka problem och en tredje raka seger i Marknadsnatta försvann. Då tog istället Peter Eriksson över andraplatsen och höll den till mål, 26 sekunder bakom Håkan. Tredjeplatsen blev Längbergs men det räckte dock till guldet i ÖÖM serien. I den tvåhjulsdrivna klassen blev det lite oväntat Tony Karlsson som slog till med seger. Volvoföraren från Flens MS slog till med två sträcksegrar samt två övriga bra tider. Johan Holmberg som slutade tvåa tog hand om övriga två sträcksegrar och slutade 5,5 sekunder efter. Daniel Damberg och Maths Johnsson slutade trea och fyra i klassen. Niclas Sääw var den snabbaste i b-förarklassen där han vann närmare 22 sekunder före Anders Adolfsson. I den 28 man starka c-förare 2wd var Boris Olsson, tävlandes för Degerfors RC snabbast. Boris var 5,5 sekunder före Mathias Cassegård i en Toyota Starlet. Andreas Nilsson och Robert Johnson tog tredje och fjärdeplatsen. Katrineholms snabbe V4 åkare Gunnar Fredriksson slog tvåan Kurt Nensen med halvminuten. Trean Christer Asklöf och fyra Mattias Holmberg.

Kullings MS vinnare i VOC.
Kullings MS är en stor Volvo Originalklubb med flera snabba namn i de olika klasserna. I Marknadsnatta slutade Henrik Persson som vinnare av VOC elit klassen där han vann halvminuten före Motalaföraren Peter Karlsson. Stefan Eriksson slutade trea endast två tiondelar bakom Peter. I C-förarklassen var just Kullings åter i topp, nu genom Carl Naumer som vann 43 sekunder före Emanuel Karlborg. I grupp E elit vann en Fiat 131 framförd av Arne Nörager före Pher Göranssons Saab 99, Kjell Skoog slutade trea. Niklas Johansson från Årjängs MK tog hem segern för c-förare i grupp E när han vann ca 44 sekunder före Mattias Jirvelius.

Håkan Lidebjer vann som ensam startande den minsta klassikerklassen. I den större blev det Per Göransson i en stor Opel Rekord Coupe som sladdade bäst, 12 sekunder före Rolf Norlin efter fyra sträckor. Anders Lundqvist vann b-förar fyrhjulsdrivet. I b-förare N2 var Seatföraren Daniel Ernstedt från Mälaröarnas MK som vann före Ola Parkheden. Marcus Blomquist var den snabbaste av tre startande i c-förarnas N2 klass.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



FRRC-Specialen den 7/10 2006

© Ericsson-Motorsport
Daniel Halldén bjöd på "watersplash" a´la VM och slutade tvåa men leder Energicupen totalt.


© Ericsson-Motorsport
Johan Gangfors vann FRRC-specialen, 3,4 sekunder före Halldén.


© Ericsson-Motorsport
Skenes Jörgen Sturesson var näst snabbaste klass1 ekipage bakom Samuel Lindahl.


© Ericsson-Motorsport
Claes-Erik Eriksson sladdade vilt, tappade tid och andraplatsen i cupen.


Snurrigt värre i FRRC-specialen.
Idag var det upplagt för en spännande näst sista deltävling i Energicupen 2006. Jönköpings MK stod som värd för FRRC-Specialen, tre olika prov på klubbens motorbana. Vädret var regn blandat med sol och upptorkande vilket gjorde banan svårbemästrad och flera snurrningar som följd.
För Daniel Halldén och David Lindström gällde att inte göra bort sig, det kunde avgöra cupen i förtid. Cuptrean Peder Hadarsson hade sikte på topplacering för att försöka hänga med de tidigare nämnda inför finalen. Men för Peders del slutade det med tekniska problem redan på första provet. David Lindström var den som satte farten för dagen, snabbast på sp1, tiondelen före Hans Gustavsson i en Renault Clio. Eksjöföraren Johan Gangfors körde också snabbt och vara bara ännu ett par tiondelar efter. Det andra provet som bestod av tre varv på rallycrossbanan krävde något längre körtid. Gangfors var snabbast här, 0,9 sekunder före Halldén, Lindström trea och Gustavsson fyra. Efter de båda första proven ledde Johan med 1,1 sekund tillgodo på Halldén och 1,5 före Lindström. Sista och avgörande sträckan är det "traditionella" orienteringsprovet, fyra olika banslingor ska köras innan det är dags för inbromsning i målgården, ett prov som ofta orsakar felkörningar och maxtid, men idag rattade de flesta rätt. Gangfors siktade inte på att ge bort segern i onödan, satte snabb tid och fick invänta konkurrenternas tider. Daniel klockade in 2,3 sekunder senare och David 2,1 sekunder. Segern gick till bildemonteraren i Eksjö, Johan Gangfors. Tvåa slutade Daniel Halldén som var slagen med 3,4 sekunder men trots andraplatsen drog han ifrån i tabellen, leder nu två poäng före dagens trea David Lindström som var två tiondelar efter. Hans Gustavsson susade in på fjärdeplatsen före Pierre Fransson och Pontus Mejving.

Sturesson nära segern.
I klass1 såg det ut som säker seger för Samuel Lindahl genom hans bästa tider på de inledande två proven. Men Skeneföraren Peter Fager i en orange Volvo 240 hängde med bra, var bara 2,2 sekunder från förstaplatsen efter de två inledande proven. Följdes närmast av Jörgen Sturesson, Skeneförare i en Saab 99. För cuptvåan Claes-Erik Eriksson såg det mörkt ut. Sladdade vilt och tappade mycket tid och viktiga poäng. Det tredjeprovet vann Sturesson före Lindahl och Fredrik Schjölin. När tiderna plockats ihop återfinns Samuel åter som segrare, tredje av tre möjliga i årets cup, men bara 1,5 sekund före Jörgen Sturesson i en grupp E Saab. VOC tvåan Peter Fager var tredje klass1 bil före Pierre Larsson och Fredrik Schjölin.

Halldén eller Lindström, Lindahl nästan säker.
Inför sista deltävlingen som körs den 4: e november i mörkret runt Skillingaryd så leder Daniel Halldén med två poäng före David Lindström. Johan Gangfors gick upp som ny trea, delar poäng med Pontus Mejving. Bengt Karlsson är femma och Samuel Lindahl sexa som bäste klass1 förare. I just klass1 leder Samuel med näst intill ointagliga poäng. Tvåan Pierre Larsson måste vinna och Samuel måste då bli utan poäng. Claes-Erik Eriksson halkade idag ned till tredjeplats tre poäng bakom Pierre. Mats Adolfsson är ny fyra och bäste grupp E förare.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Östgötarallyt den 29-30/9 2006

© Ericsson-Motorsport
Jimmy Joge och Mathias Andersson firade SM guldet med guldhjälmar.


© Ericsson-Motorsport
Det blev bara en tredjeplats i SM för Mats Jonsson, men finaltävlingen vann han.


© Ericsson-Motorsport
Mikael Gustavsson väntades köra snabbt i SM finalen, bröt efter ss3 med växellådsproblem.


© Ericsson-Motorsport
Patrik Flodin slutade Östgötarallyt som totaltvåa och tog SM guldet i N4.


© Ericsson-Motorsport
PG Andersson bröt p.g.a. drivaxelproblem med en sträcka kvar.


© Ericsson-Motorsport
Jonas Ericsson, tävlandes för Kolsva MS tog hand om guldet i otrimmat 4wd.


© Ericsson-Motorsport
Växjös Patrik Johansson inledde Östgötarallyt bra men färden slutade här på ss5.


Joge pallade för trycket.
I härligt sen sommarväder avgjordes SM finalen i rally. Östergötland var stort centrum för motorsport i helgen med SM finaler i så väl rally som racingens kungaklass, STCC.
Jimmy Joge som jagade SM guld och Thomas Rådström i fältets nyaste bil, Subaru Impreza utsågs som seger aspiranter innan helgen. Problemen hopade sig direkt för Rådström, som uppgav fel på noter och bil vilket gjorde att han inte kunde hänga med i tempot, slutade tvåa i klassen och trea totalt, halvminuten bakom vinnaren. Jimmy ledde efter första dagens fyra sträckor, slog av på takten och åkte av på lördagens sista sträcka. En avåkning som kunde kostat guldet. Men inga hinder låg i vägen och ekipage var snabbt tillbaka på vägen. Jimmy med kartläsare Mattias Andersson föll från en andra till femte plats totalt, men SM guldet var deras trots incidenten. Istället blev det SM veteranen Mats Jonsson som drog det längsta strået efter att ha avverkat de 10 utslagsgivande specialsträckor. Men det var först under andra dagen som Jonsson vaknade till och hittade den rätta farten. Segermarginalen för Jonsson till totaltvåan Patrik Flodin som tävlar i den otrimmade klassen skrevs till 21,2 sekunder.

Tvåa totalt med en grupp N bil.
Ovan nämnde Patrik Flodin, 22 år och bosatt i Hedemora körde snabbt till sig en ledning, var 13,5 sekunder före Mats Thorszelius efter första dagen. Som mest under hela tävlingen var ledningen uppe i dryga 20 sekunder, men i mål skiljde 13 mellan guld och silvermedaljörerna. Mats som byggt om motorn för etanol och bytt bromsar för att tjäna ännu några sekunder på sträckorna räckte inte riktigt till. Blir det fortsättning i skogen blir det med ny bil, kanske kan han bli först ut med en super 2000 bil. Team kollegorna Oscar Svedlund och Hasse Gustavsson slutade både i Östgötarallyt och SM tabellen på tredje och fjärde plats. Oscar har kört jämt under året men inte fått till det allra sista som behövs för att stå överst. Hasse har där emot hittat allt mer rätt i Subarun under året och visar att jämnhet lönar sig. Hans-Erik Weng slutade femma i SM serien följd av Magnus Mellqvist, ingen av dem startade dock i finaltävlingen.

Drivaxel hindrade Per-Gunnar.
Jonas Wigren med kartläsare Mathias Gårdman vann för några veckor sedan guldet i SuperCupen, en prestigefull serie för de som tävlar med en bil i trimmat tvåhjulsdrivet. Nu var det SM guldet som hägrade och största motståndaren var Christer Steen som tävlar i den mindre motorvolymsklassen. Jonas inledde SM serien med ett bottennapp, åkte av och fick bilen påkörd. Där efter har han radat upp fina placeringar vilka gav honom ett perfekt utgångsläge för finalen på hemmaplan. Per Gunnar Andersson som blandar JVM tävlande med inhopp i sin egen Toyota Corolla körde ifrån allt och alla så länge det varade. Men med en sträcka kvar tvingades han lämna in då en drivaxel vägrade samarbeta och istället gick av. Per-Arne Sääv ärvde då förstaplatsen vilken han höll till mål. Jonas Wigren låg knappt 40 sekunder bakom och bevakade sitt guld. Även på tredje plats i tävlingen blev det en Toyota genom Mattis Olsson. Fyra bland de stora trimmade 2wd bilarna slutade SM tvåan Christer Steen som tävlar i den mindre cylinderklassen. Joakim Rydholm slutade femma men tog ändå hand om SM bronset före PG, Sääv och Hans Johansson. I tävlingen slutade Mats Lundholm, Henrik Gustavsson och Daniel Damberg närmast efter Rydholm.

Sju hade chans på guldet.
I klassen otrimmat tvåhjulsdrivet där bilarna är framhjulsdrivna, ofta små och heter något i stil med Renault, Peugeot eller Ford var det spännande inför. Inte mindre än 7 förare hade möjlighet att ta den ädlaste medaljen. Som guldmedaljör slutade en Honda framförd av 27 årige Kolsva föraren Jonas Ericsson med kartläsare Henrik Lundh. För Jonas del slutade rallyt med en andraplats i tävlingen, bakom JSM vinnaren Lars Sjöström. Lars som inledde året med två raka segrar tippades dominera SM klassen. Men han stötte på problem när grussäsongen tog vid, gjorde ett par bottennapp men slutade alltså ändå på silverplats i SM och guld i JSM. Anders Gullstrand gjorde en snabb avslutning på rallyt, spurtade förbi Andreas Sjölander och slutade trea i rallyt och sexa i SM tabellen. Värmlänningen Calle Ward tippades som en av favoriterna till SM guldet efter ett par snabba körningar tidigare i år. En något besviken Calle summerade tiderna som bara räckte till en sjundeplats i klassen men ändå ett SM brons och ett JSM silver. Inte dåligt för unge Ward som i år gjort sig ett namn i rallykretsar och som är att räkna med inför framtiden.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Rejmeknixen den 23/9 2006

© Ericsson-Motorsport
Lars Hedqvist gjorde "comeback" i Rejmeknixen med en Saab 93 och slutade sexa i 2wd.


© Ericsson-Motorsport
Lars Ohlsson nummer två i VOC med sin Volvo 240.


© Ericsson-Motorsport
Andreas Lomarker tävlandes för Kils MK bil slutade 12:a i VOC b-förare.


© Ericsson-Motorsport
Patrik Flodin med kartläsare Maria Andersson totalsegrade i Rejmeknixen 2006.


© Ericsson-Motorsport
Snabbe Växjöföraren Anders Jonasson "tokladdade" mot segern i grupp E.



Knixiga vägar i härligt sommarväder.
Rejmeknixen är MK Rans klassiska tävling som bjöd på 4 fina specialsträckor och som lockade hela 179 startande i 12 olika klasser. Två lindrigare olyckor inträffade under tävlingens gång vilket skapade ett par uppehåll i en tävling som annars flöt på bra med som vanligt bra arrangemang. En arrangör som ser ut att vara väl förberedd inför nästa års uppdrag som SM arrangör. Tävlingen var deltävling för Smålands DM och Suzuki Cup samt final för Volvo Original mästerskap så som Sverigeserien och Sommarserien.

Johansson snabbast av 73 VOC bilar.
De tre VOC klasserna gick som vanligt ut tidigt i fältet. Tävlingen hade lockat fram 73 Volvo Original bilar från garagen över hela landet, fördelade 21, 21 respektive 31 i de tre klasserna. I a-förarklassen representerades de tre tillgängliga modellerna på prispallen där Magnus Johansson vann knappa halvminuten före Lars Ohlson. Lars visade att man kan åka fort också med den äldre 240 modellen. Dalbyföraren Håkan Suld var trea, endast 3,1 sekunder bakom Ohlson. Niklas Nilsson och Anders Kärnede lade beslag på platserna bakom. Rydföraren Anders Svensson slog till med seger för b-förarna när han slog Tommy Sahlqvist med 5 sekunder och Chrille Åström med ytterligare 1,8 sekunder. Samuel Brander slutade fyra men bara 9 sekunder bakom klassnabbaste. Nyköpingsföraren Eric Johansson var tyngst på gaspedalen när c-klassen avgjordes. Eric spurtade ifrån tvåan Carl Naumer på de två kortare avslutande sträckorna och vann med 2 tiondelars marginal. Andreas Wilzen tog hand om tredjeplatsen 25 sekunder bakom vinnaren.

Med hyrbil utanför vägen.
Patrik Flodin såg ut som favorit med sin inlånade Mitsubishi. Eddie Hörbing lämnade återbud dagen före start likt Oscar Svedlund, största hotet om segern såg nu ut att bli Jimmy Joge som kom till start med hyrd bil. Resan för Jimmy slutade dock på taket några kilometer in på första sträckan, ingen optimal uppladdning för SM ledaren. Flodin med kartläsare Maria Andersson gjorde ingen besviken då de nu utan större motstånd tog fyra sträcksegrar och segern med 1 minut och 13,5 sekund före Göran Lindström. Patrik fick nu bra träning inför SM finalen kommande helg där han åter är tillbaka i sin egen Subaru som nu står färdig i garaget. Lars-Ove Olsson slutade trea i klassen. Förre tv kommentatorn Jonas Kruse slutade dagen efter ss1 med tekniska turbobekymmer.

Olsson tvåa efter omöjlige PG.
Per-Gunnar Andersson testade inför stundande SM final och körde till sig segern med 35,6 sekunder före Jimmy Olsson. PG slutade också som tvåa totalt endast 25,6 sekunder bakom Flodin. Anton Bernats gjorde en strong insats med sin Renault Clio och slutade trea i trimmat 2wd strax före snabbe Skillingaryds föraren Daniel Halldén. Kjell Fransson tog hand om femteplatsen strax före Lars Hedqvist som körde vilt i den Saab 93 han tävlade med. En bil som Magnus Henriksson tidigare kört men som nu sägs husera i Värmländsk terräng. Varas snabbe Golfåkare Christian Johansson vann b-klassen stort före Tommy Häljeskog som tog andraplatsen. Christian var också sjua totalt strax bakom Halldén. David Lindström tog hand om tredjeplatsen, endast 2,8 sekunder från andraplatsen. Boris Olsson och Andreas Nilsson toppade c-klassen trimmat 2wd. Grupp E oavsett förarklass vanns av Växjös snabbe golfåkare Anders Jonasson. Men endast 10,6 sekunder skiljde bak till Stefan Ottosson som tog hand om andraplatsen 14 sekunder före David Bellborg. I tävlingen ingick också Suzuki Cup där Calle Trainor vann före Kent Persson. Sista klassen ut i tävlingen var grupp H 66-74 där Mats Norss vann före Stellan Östlingh.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Majpokalen den 9/9 2006

© Ericsson-Motorsport
Per-Arne Sääv blev två i trimmat 2wd.


© Ericsson-Motorsport
Kjell Hansson trea i 4wd.


© Ericsson-Motorsport
Gunnar Fredriksson var namnet för dagen i grupp H 66-74.


© Ericsson-Motorsport
Johan Svensson vann b-förare 2wd efter särskiljning.


Hörbing åkte från konkurrenterna.
Eddie Hörbing kom till Norrköping och Majpokalen med sin välputsade Ford Focus WRC. Att han skulle ta med sig den största pokalen hem var väl ingen som kunde tro något annat när startlistan spanades in. Han tog sex av sju möjliga sträcksegrar. Det var endast på ss3 som han släppte Joakim Längberg och Jimmy Joge före sig, i övrigt var det Eddie först. Segermarginalen skrevs till 21,1 sekunder till Jimmy Joge. Jimmy som inte hade sin egen Ford Escort tävlingsklar hade hyrt in en Mitsubishi Lancer EVO6. Kjell Hansson som säkert försökte få några extramil i bilen inför nästa helgs Supercupsavslutning körde in på tredje plats. Han tappade mycket tid på två sträckor vilket gav honom 34,6 sekunder upp till Jimmy. Joakim Längberg som jagade poäng i ÖÖM var bara 2,5 sekunder bakom Hansson. I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen blev det dubbelt VW Golf. Roger Andersson har hittat farten och vann 11,2 sekunder före Per-Arne Sääv. Flitigt tävlande Mats Lundholm vara bara knappa 7 sekunder efter Per-Arne efter de sju sträckorna. Daniel Damberg tog fjärdeplatsen sex sekunder bakom Lundholm. Henrik Gustavsson och Joakim Rydin slutade femma och sexa. Fredrik Menck och Kent Persson var de snabbast i a-förarnas N2 och N1 klass, den sistnämnde var också snabbast i Suzuki Cup. Gunnar Fredriksson vann klassen grupp H 66-74 före Peo Kindgren och Johan Pettersson.

Ovanlig Fiat i grupp E topp.
I grupp E elit var det SMK Östgötas Fiat 131 fantast Arne Nörager som slog till med seger, halvminuten före Rickard Karlsson. Cenny Wall styrde lika säkert till sig segern för c-förare i grupp E, närmare minuten före Jimmy Carlsson. SMK Motalas Peter Karlsson vann VOC elit klassen före Peter Bjällerhag. I VOC klassen vann Andreas Wilzen före Markus Asplind.

Särskiljning avgjorde b-förarklassen.
Spännande blev det i b-förarnas grupp H2wd klass där man fick använda särskiljning då de båda i topp delade tid. Johan Svensson var den snabbast på förstasträckan vilket gav honom segern före Andreas Jonsson. Trean Mattias Kylander var bara 3,7 sekunder bakom och Jimmy Widfeldt slutade fyra. Andreas Nilsson vann c-klassen före Robert Johnson. Martin Wigren slutade trea. Conny Sjöström från MK Orion var först imål i b-förare N1 klassen som bestod av fem Suzuki Cup åkare. Johan Kindahl vann b-förare N2.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



GMS-Jakten den 2/9 2006

© Ericsson-Motorsport
Anders Wilhelmsson slutade trea i VOC c-förare.


© Ericsson-Motorsport
Magnus Carlsson slutade fyra i c-förare 2wd.


© Ericsson-Motorsport
Asconorna stod på rad inför GMS-Jakten.


© Ericsson-Motorsport
Andreas Eriksson slutade trea i VOC elit.


© Ericsson-Motorsport
Arne Nörager i en Fiat 127.


Fullträff för "Benke" i jakten på cuppoäng.
Fyra specialsträckor och 96 bilar i GMS jakten, detta var förutsättningarna inför tredje deltävlingen i BilsportBörsen RallyCup.
Vimmerby föraren Tore Sandberg som alltid kör bredare än bredast stod för den bästa tiden på förstasträckan, strax före Ryds Mathias Bengtsson. Andrasträckan blev dubbelt Volvo i topp genom Bengtsson och Mats Lundholm som delade bästa tiden. Tredjesträckan blev den avgörande då Bengtsson slog till med en kanontid, 5,5 sekunder före Jerry Gustavsson och ännu en sekund till Jan Kristiansson. Avgörande ss4 blev Lundholms genom sträckvinst med 5,1 sekunder till Bengtsson som kunde känna sig säker på segern. Sune Svensson och Jerry följde strax bakom. Mathias Bengtsson tog planenligt segern med 6,4 sekunder tillgodo på Mats Lundholm. Jerry Gustavsson slutade trea som bäste framhjulsdrivna bil och med god marginal till fyran Sune Svensson. Både Jan Kristiansson och Tore Sandberg tappade tid på sista sträckan och rasade i listan. Jan åkte av en bit före mål och för Tores del slutade det roliga redan vid starten med punktering. Femma totalt och bästa b-förare var Thomas Johansson som hade David Lindström 3,4 sekunder bakom. Niklas Nilsson var namnet för dagen i c-förarklassen där han tog tre sträcksegrar, tvåan Roger Salomonsson var snabbast på en av sträckorna. Fredrik Carlsson slutade trea och Magnus Carlsson fyra.

Thuressons seger, lika väntad som snö på vintern.
Att Fredrik Thuresson skulle vinna grupp H 66-74 klassen var ett säkert kort, hos ett spelbolag hade den ens inte gett pengarna tillbaka. Med lite avrundning var segermarginalen närmare 50 sekunder till tvåan Bo Wallman, tävlandes för Karlskrona AK. Mikael Bogren var trea, 2,4 sekunder bakom Wallman.

740 snabbast i VOC.
Thomas Grönberg inledde med att vara klassbäst på de inledande två sträckorna i VOC elit klassen. På tredjesträckan fick han dock släppa Andreas Eriksson före sig men återtog kommandot på den sista sträckan och vann både den och klassen. Samuel Linddahl rattade sin Volvo stabilt dagen igenom och var sträcktvåa i klassen på alla sträckor och var vid mål 6,3 sekunder bakom Grönberg. I VOC klassen var Vetlanda föraren Johan Alsér snabbast, Bengt Borgström slutade tvåa 6,3 sekunder bakom, exakt samma tid som också skiljde första och andraplatsen i elit klassen.

Jonasson och Bellborg riktigt snabba.
I grupp E elit var Anders Jonasson snabbast före Mats Karlsson. Segern skrevs på pappret till 12,1 sekunder mellan de båda toppbilarna. Arne Nörager tog tredjeplatsen och Björn Borgqvist den fjärde. David Bellborg gjorde ännu en bra körning i c-förarklassen där han vann före Robert Karlsson. Bellborg var också bara 0,3 sekunder efter Jonasson i elitklassen. I ungdomsrallyklassen var det Pierre Melin som tog sig genom de fyra sträckorna snabbast före Rickie Borgström. Detta tack vare att Borgström tappade mängder av minuter redan på första sträckan.

Finaltävling i cupen blir nu Skilling 50 den 4 november där också Energicupen kör sin final deltävling i höstmörkret runt Skillingaryd.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Snapphanerallyt den 25-26/8 2006

© Ericsson-Motorsport
Jimmy Joge och Mattias Andersson fick ta i för att hålla Rådström på avstånd. Här på ss7.


© Ericsson-Motorsport
Dick Wicksell slutade fyra.


© Ericsson-Motorsport
Oscar Svedlund körde till sig tredjeplatsen i klassen.


© Ericsson-Motorsport
Thomas Thunström försvann efter ss5.


© Ericsson-Motorsport
Christer Steen körde som aldrig förr men blev "bara" tvåa i klassen.


© Ericsson-Motorsport
Joakim Nyman vann N2 klassen efter snygg körning.


© Ericsson-Motorsport
Anders Gullstrand och Stina Cebers körde hård. Så hårt att plastdelarna flög.


Östgötarna framgångsrika i Snapphanerallyt.
Jimmy Joge tog sin tredje delseger i årets SM serie när Snapphanerallyt avgjordes i skogarna runt Hässleholm. Tvådagarstävlingen innehöll två sträckor på fredagen och sju på lördagen. Sista sträckan i tävlingen fick dock strykas efter en olycka. Thomas Rådström inledde bäst med en sträckseger på första sträckan men en avgörande sträcka i rallyt blev fredagens sista. Den kördes som en superspecial på Hässleholms garnisonsområde och underlaget var asfalt och betong. Jimmy slog till med en kanontid och var 12 sekunder bättre än Thomas. Jimmy var också den som vaknade snabbast och tog två sträcksegrar direkt på lördagen. På de resterande fyra sträckorna var Rådström snabbast på tre och Jimmy på en sträcka. 5,7 sekunder blev marginalen med fördel Jimmy när rallyts avbröts inför den sista sträckan. Här kunde det annars ha blivit en strid om tiondelarna mellan de båda. Mats Jonsson hade aldrig något med segern att göra i tävlingen, slutade trea och distanserad med 1 minut och 9 sekunder. Dick Wicksell körde jämt med Jonsson men det räckte ändå bara till fjärde plats, 6,8 sekunder bakom Mats. Johan Rudengren snodde åt sig femteplatsen 1 sekund före Andreas Magnusson.

Patrik rullade, Thorszelius vann.
Många trodde att Patrik Flodin skulle ta en enkel seger när han efter flera fullfartsmil i Finland nu åter satte sig i bilen. Patrik inledde snabbast på förstasträckan där han vann klassen med 7 sekunder. På andra specialen var dock Mats Thorszelius snabbast som där med visade att farten från Kil fanns kvar. När dagen blev lördag så var det Patrik som öppnade bäst med två raka sträcksegrar och ledde med 8,4 sekunder till Thorszelius, Oscar Svedlund låg trea. Men på dagens femte sträcka var det slutåkt för Patrik och kartläsare Maria. De träffade en sten som enligt rapporter på Patriks hemsida kan ha gjort att styrningen gick sönder. Bilen gick i diket och slog i ännu en sten som gjorde att bilen rullade. Vägen låg nu öppen för Mats Thorszelius att ta sin andra raka seger efter triumfen i Kil. Men Mats körde punktering på samma sträcka som Patrik rullade, ss5, och tappade 14 sekunder till Oscar. När tävlingen var slut stod dock Uppsalaföraren Thorszelius överst med Svedlund 20,5 sekunder bakom. Hans-Erik Weng tog hand om tredjeplatsen och Joachim Carlström blev fyra.

Östgötarna snabbast i trimmat 2wd.
Jonas Wigren hittar SM farten allt mer i sin Corolla. Mats Andersson som tävlar i den lilla trimmade 2wd klassen var snabbast efter första dagen. Joakim Rydholm var snabbast i den större klassen före Patrik Gerdin och Jonas Wigren. Den sistnämnde körde snabbt under lördagen och klättrade i listan. Patrik Gerdin försvann med växellådsproblem efter ss4 och Thomas Thunström som jagade Wigren några sträckor försvann efter sträcka 5. En som hittade bättre och bättre fart under tävlingen var Per-Arne Sääv som mot slutet närmade sig Wigren. Det kunde ha blivit en hård fight de båda östgötarna emellan då det skiljde 6,7 sekunder efter åtta körda sträckor. Golfåkaren Sääv skulle ha gjort allt det gick för att vinna, det var tänkt att bli full attack men då ströks sträckan och det blev en andraplats för Sääv bakom Jonas Wigren. Mats Andersson vann den "lilla" trimmade 2wd klassen och blev trea totalt i trimmat 2wd, 5,3 sekunder bakom Sääv. Mattis Olsson slutade halvminuten bakom Wigren och gjorde en stabil insats i SM tävlingen. Christer Steen och Joakim Rydholm följde närmast bakom i de två klasserna.

Unge Henriksson imponerade.
Favoriten Calle Ward som vunnit den klassen i de två senaste SM deltävlingarna försvann denna gång redan i inledningen av första sträckan där bilen gick av vägen. Joakim Nyman tog ledningen efter fredagens två sträckor då Lars Sjöström slutade tvåa. Victor Henriksson och Anders Gullstrand följde bakom. Sjöström var ett tag förbi Nyman. Andreas Sjölander och Victor Henriksson kämpade då om tredje och fjärdeplatsen. Då tiderna summerats efter åttonde och sista sträckan visade de på en differens på 3,1 sekunder mellan Joakim Nyman och SM tvåan Lars Sjöström. Den som vann var Östersunds Joakim Nyman som hade JVM kartläsaren Emil Axelsson i kartläsartolen. Men på servicen efter den åttonde sträckan lämnade Sjöström in tidkortet då man inte lyckas få ordning på servoproblem. Hade man i förtid vetat att man bara behövt åka till ss9 och vända för att kvittera ut sin andraplats så hade man kanske lyckats knipa de viktiga poängen. Victor Henriksson körde snygg, snabbt och stabilt och ärvde nu Sjöströms andraplats. Mattias Forsell tog tredjeplatsen, endast 1,4 sekunder bakom Henriksson. Andreas Sjölander lyckades nu i SM sammanhang och tog en fjärdeplats, säkert skönt efter kraschen på shakedown i Kil. Fredrik Menck och Anders Gullstrand tog femte och sjätte plats i den otrimmade 2wd klassen. Patrik Ottosson vann N1 klassen före Ole Jensen.

Nu återstår en deltävling av SM serien 2006, Östgötarallyt med start och mål i Linköping den 29-30 september.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Duntis Cupen 4 den 17/8 2006

© Ericsson-Motorsport
Mikael Stark totalvann Duntis Cupen 4.


© Ericsson-Motorsport
Stefan Karlsson vann VOC elit.


© Ericsson-Motorsport
Mattias Roth testade terräng egenskaperna på sin Volvo 240.


Mikael starkast i Duntis Cupen.
Tre varv på en och samma bana tre gånger var upplägget för dagen på Duntis Sprintens fjärde deltävling. Tävlingen blev utdragen och problem vid starten där förare skickades ut precis före alternativt efter ekipage i varvloppet. Ibland dröjde det också flera minuter mellan starterna, detta drog ned betyget för tävlingen. 69 bilar kom till start och 13 bröt under dagen.
Richard Åndberg dominerade i den tvåhjulsdrivna klassen för a-förare. Åndberg var mer än 11 sekunder före tvåan Joacim Rydin. Daniel Damberg tog tredjeplatsen och Daniel Hoffman den fjärde. Men vinnande Åndberg var trots dominansen i klassen en bra bit från totalsegraren Mikael Stark. Den före detta rallycrossåkaren hittar spår och kör smart med sin välpreparerade Ford Escort. Mikael vann med 5 sekunds marginal totalt och med cirka 13 sekunder till tvåan i klassen och trean totalt, Anders Brangenfeldt som rattade Volvo både snyggt och snabbt till en topplacering. Martin Wigren blev trea, 10 sekunder bakom Anders. Det blev dubbelt VW Golf i b-förare 2wd genom Fredrik Nilsson och långväga gästen Inge Andersson från Hofors, fem sekunder delade de båda från tätplaceringarna. Johan Svensson var bara 6 hundradelar från en andraplats. I klassen grupp H 66-74 var Mattias Holmberg snabbast före klubbkamraten Lars Kammar.

Stefan ny tvåa i tabellen.
Stefan Karlsson låg på tredje plats i VOC elit tabellen inför dagens övningar. Torbjörn Karlsson leder klassen poängmässigt och stod över dagens tävling, en deltävling räknas bort i slut tabellen. Stefan vann klassen och klättrade en placering i tabellen, tvåa och 6 sekunder bakom slutade Ydreföraren Janne G Andersson, Krister Hernström trea. Patrik Johansson vann VOC c-förare och tog sin tredje seger för året i cupen. Tvåa slutade Ronny Adolfsson och trea Niklas Johansson. Tätt var det i klassen där fyran Mikael Grahn bara var ca 2 sekunder från vinnaren. Cenny Wall som är van att stå överst på grupp E´s prispall fick i dag ta ett steg åt sidan. Tobias Wärnström, tävlandes för MK Kinda vann klassen före nyss nämnde Wall. I ungdomsrallyklassen vann Jimmy Alfredsson före Christoffer Nyström. En deltävling återstår i cupen, den körs 7 oktober. Då tävlar förarna om dubbla poäng.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Dackefejden den 12/8 2006

© Ericsson-Motorsport
Göran Lindström sladdade brett och vilt under Dackefejden. Slutade fyra totalt.


© Ericsson-Motorsport
Tore Sandberg, 15:e i h2wd, bjöd publiken på häftig attack.


© Ericsson-Motorsport
Morgan Olsson, Vimmerby MS, vallar sin Volvo 740 mot en andraplats i VOC elit.


"Stoffe" avslutade bäst och vann.
Dackefejden kördes i år över 5 specialsträckor och ingick i förutom Smålands DM också i Gotlands DM samt RM för de Klassiska bilarna. Vädret ställde till en del problem med sina kraftiga regnskurar under dagen för en annars fin tävling på intressanta vägar.
Först ut i tävlingen var RM-åkarna, dock var det dålig uppslutning bland klassikerna som bara samlade 20 bilar på startområdet i 6 olika klasser. Kent Stigh vann den första klassen "HRB STD E & F bilar över 1600" och Stellan Östlingh tog som ensam startande hem STD G klassen. Mats Norss vann H klassen där störste favoriten, Bert Björlin, försvann ur tävlingen. Rune Nilsson tog hem GTS H klassen 12,5 sekunder före Erik Uppsäll. Erik tappade dock mycket dyrbar tid på den tredje sträckan vilket annars givit honom en enkel seger. Jonas Söderberg vann STD E & F bilar -1300 klassen och Kenneth Waltersson den större klassen med samma bokstavs beteckning.

Chronvall överst i trimmat
Sparsamt tävlande Kristoffer "Stoffe" Nilsson tog med endast 2,6 sekunders marginal totalsegern i Dackefejden. Andreas Magnusson gjorde åter en stabil insats i Mitsubishin, nu tvåa före Åke Jacobsson. Andreas var den som inledde starkast och körde ifrån både "Stoffe" och Åke på de tre inledande sträckorna. Men där efter tog "Stoffe" två sträcksegrar och vann med knapp marginal. Per-Ola Chronvall tog med sin Opel Ascona segern i a-förare grupp H2wd. Tvåa slutade Daniel Halldén som endast var 6,3 sekunder från segern. Kjell Fransson körde snabbt och stabilt dagen igenom och var 8,6 sekunder bakom Daniel. Peter Andersson med en BMW Compact tog fjärdeplatsen och femma slutade Johan Holmberg. Flertalet Östgötar hade letade sig ned till Småland trots DM tävling i egna distriktet. Björn Hammarqvist var en av dem och han vann b-förarnas grupp H2wd klass. Björn körde imål 13,7 sekunder före Urban Borg. Urban som med sin andraplats säkrade DM titeln med en deltävling kvar. Johan Johansson tog tredjeplatsen och Fredrik Karlsson fjärdeplatsen i tävlingen. I c-förar klassen blev det seger för Christoffer Carlsson som vann 15,6 sekunder före Östgöten Mats Dahlberg.

Hemmaseger i två av fyra otrimmade klasser.
Älmhults snabbe VOC åkare Magnus Johansson tog åter en seger i VOC elit klassen. Nu var han 17 sekunder före Vimmerbyföraren Morgan Olsson. Trea och endast 1,7 sekunder efter Morgan slutade Anders Hjälmeby som där med också var snabbaste b-förare. I grupp E elit vann som väntat Anders Jonasson som nu hade hemmatävling. Anders var 1 minut och 18 sekunder före Björn Borgqvist som i sin tur hade Andreas Lexander bakom sig. I VOC c-förare blev det dubbelt Wäxjö MS i topp genom Niklas Lundberg och Kjell-Erik Sagebrant. Trea slutade Fredrik Hellman 1 minut och fem sekunder från klassvinnaren. David Bellborg snabb c-förare i grupp E från Ryds MK tog sin klasseger 21,4 sekunder före tvåan. Den som tog andraplatsen var Ljungbyåkaren Robert Karlsson. Rickie Borgström vann enkelt sin Ungdomsrallyklass trots besök vid sidan av vägen på mittensträckan.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Vilda Ryd Racet den 29/7 2006

© Ericsson-Motorsport
Henrik Karlsson var dagens snabbaste b-förare.


© Ericsson-Motorsport
Det blev inte bättre än 5:e plats för Mikael Bogren trots snygg attack.


© Ericsson-Motorsport
David Bellborg var namnet för dagen i grupp E. C-föraren var snabbaste grupp E totalt.


Andra raka Bilsportvinsten för Mattis.
Vilda Ryd Racet, fyra sträckor och andra deltävlingen i Bilsport Börsen RallyCup. Tävlingen blev en enkel sak för Mattis Olsson som körde hem segern i tävlingen med sin Toyota Corolla. Mattis släppte bara ifrån sig en sträckseger i tävlingen, det på ss2 till Jan Kristiansson som tog fjärdeplatsen i tävlingen. Närmsta konkurrent var Kjell Fransson som slutade 31,4 sekunder efter vinnar Corollan. Trea och 3,2 sekunder bakom Kjell slutade Jerry Gustavsson. På sjätte plats och som bäste b-förare slutade Henrik Karlsson som var 36 sekunder före näste b-förare, Mats Andersson. För c-förarna var det jämnare. Tomas Olsson vann förstasträckan 1,1 sekund före Roger Salomonsson. På ss2 var det endast tiondelen skillnad och nu med fördel Roger. På ss3 var Andreas Nilsson snabbast som sedermera slutade trea i klassen. Thomas hade andra snabbaste tid på långa avslutande ss4 och blev tvåa i klassen, 5,9 sekunder bakom vinnaren Roger Salomonsson.

Hemmaseger i Grupp H 66-74
Fredrik Thuresson, snabb Grupp H 66-74 förare tävlandes för Ryds MK tog segern i klassen. Fredrik var närmare 45 sekunder före tvåan Sören Carlsson. Sören vann tack vare snabbare tid på ss1 mot Mikael Ring som hade samma sluttid men som nu blev trea. Mats Norss och Mikael Bogren följde i den 24 bilar stora klassen.

Rickie Borgström imponerade.
I grupp E elit blev det ännu en gång seger för Anders Jonasson som körde hem klassen med stor marginal. 20,7 sekunder skiljde till tvåan Mats Karlsson. På tredjeplatsen slutade Arne Nörager. I grupp E c-förare blev det dubbelt Ryds MK på topp tre. Rydföraren David Bellborg, iförd en gul VW Golf, vann 15,3 sekunder före Robert Karlsson. Davids tider räckte också för att vara snabbaste grupp E bil i tävlingen. Trea och som andra Rydekipage slutade Fredrik Schölin. Jörgen Olsson körde ifrån alla konkurrenter i Volvo Originalklassen. I elit klassen vann Jörgen 1 minut och 3,4 sekunder före Rolf Andersson. Ned till trean Ulf Johansson var det där emot tätare där endast ett par sekunder skiljde de båda från andra och tredjeplatsen. Thomas Grönberg slutade fyra i klassen före Ola Wingren. Johan Alsér vann VOC c-förare 1,9 sekunder före Bengt Borgström. I ungdomsrallyklassen blev det storseger för Rickie Borgström som vann 1 minut, 18,9 sekunder före Martin Hugosson. Rickie körde snabbt dagen igenom och hans tider hade räckt till en andra plats i VOC elit och stor seger bland c-förarna.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Kullingstrofén den 22/7 2006

© Ericsson-Motorsport
Bengt Abrahamsson var snabbast på två sträckor och vann Kullingstrofén 2006.



© Ericsson-Motorsport
Fredrik Menck körde lugnt, snabbt och stabilt till segern i VOC.


© Ericsson-Motorsport
Leif Peterson vann grupp H2wd med närmare 50 sekunder.


© Ericsson-Motorsport
Frykdalens Jan Johansson vann b-förare 2wd.


Abrahamsson och Fogel vann på hemmavägarna.
Kullings MS bjöd under lördagen in till Kullingstrofén, en tävling över 4 specialsträckor. Längsta sträckan mätande närmare 23km på Remmene skjutfält. Tävlingen var som vanligt välarrangerad och flera kända namn som Mats Jonsson och Dick Wicksell valde tävlingen som en test inför kommande mästerskapstävlingar.
Först ut i det 150-talet stora startfältet var grupp E. En klass där b-föraren Anders Jonasson vann 47 sekunder före c-föraren Dan Skärin. Linus Johansson och Börje Gustavsson tog hand om platserna bakom. Bosse Sundin var namnet för dagen i Grupp H 66-74 klassen där Bosse vann enkelt, en bra bit över minuten skiljde imål till Mats Wassberg.

Menck fortsätter vinna i VOC.
I Volvo Original klassen, a-förare, blev det som väntat seger för Fredrik Menck som nu närmade sig säsongens mål att vinna diverse VOC serier. Marginalen för Motalaföraren Menck blev till slut 26 sekunder till Älmhults Magnus Johansson. Vingåkers 240 förare, Lars Ohlsson knep tredjeplatsen sekunderna före Magnus Bengtsson. I b-förarklassen blev det också där en väntad segrare genom Henrik Persson. Henrik vann med 26 sekunder till Anders Svensson. Bland c-förarna blev det likt i b seger för arrangörsklubben, här genom Carl Naumer elva sekunder före Niklas Lundberg.

Jonsson punkterade och försvann.
Bengt Abrahamsson tillhörde favoriterna i hemmatävlingen, men förare som Mats Jonsson och Dick Wicksell skulle bli tuffa namn att hålla sig framför spådde många. Men Bengt satte högsta fart från start, slog till med sträckseger på ss1 och följde upp med det samma på efterföljande sträcka. På ss3 tog Mats Jonsson sin första sträckseger och följde upp med samma på långa ss4. Mats tappade dock flera minuter på andra sträckan med dubbelpunktering vilket utan denna kunde ha gett honom segern. Dick Wicksell ökade takten vart efter och tog andraplatsen i tävlingen, 30 sekunder efter segraren. Andreas Magnusson slutade trea och Hans-Erik Weng fyra. Fredric Westerlund vann c-förare 4wd före Arne Gustavsson.
Leif Peterson visade gammal god form och slutade femma totalt. Segermarginalen i klassen skrevs till nästan 50 sekunder. Tvåa blev Mattis Olsson som klev upp från tredjeplatsen då Kent Larsson tappade tid på sista och avgörande sträckan. Kent tog nu tredjeplatsen och Per-Ola Thörnberg slutade fyra. Jan Johansson, Frykdalens Volvoåkare vann den tvåhjulsdrivna b-förarklassen 8 sekunder före Per Palmén. Trea slutade Johan Nilsson och fyra, 1,2 sekunder bakom körde Håkan Broo imål med sin Golf. Jörgen Lans i en Saab 900 var snabbast genom c-klassen och vann 9 sekunder före Hasse Ericsson. Fredrik Adolfsson tog sista platsen på prispallen.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Duntis Cupen 3 den 1/7 2006

© Ericsson-Motorsport
Joacim Rydin tvåhjulade mot ännu en seger i Duntiscupen.

Rydins segersvit håller i sig.
I lördags var det så dags för årets tredje deltävling i Duntis Cupen 2006. Tävlingen ingick också i Östergötlands RS-serie och avgjorde som parallellrally med start två och två. Tre åk stod på programmet för de 80-talet startande som gjorde upp på den välpreparerade banan, inget damm trots det härliga sommarvädret som var och varit.
Joacim Rydin har tagit segern i de två tidigare deltävlingarna och gjorde ingen besviken under lördagens tävling. Men det var nära att det slutade med rullning. I sista svängen på sista varvet blev det en ordentlig tvåhjulning innan bilen styrdes ned på hjulen och målgången var ett faktum. Göran Andersson var klasstvåa, 1,45 sekunder efter Rydin. C-föraren och gamle rallycrossåkaren Mikael Stark var dock näst snabbaste tvåhjulsdrivna bil sin Ford Escort. På tredjeplats återfinns cuptvåan Daniel Damberg som var ett par sekunder efter Göran. Johan Hjalmarsson körde sin vana trogen tufft och brutalt vilket resulterade i en klasseger, strax före Mikael Andersson och Johan Svensson. I c-klassen vann som tidigare nämnt Tjustföraren Mikael Stark med tävlingens största segermarginal. Mikael var närmare 5,5 sekunder före Golfåkande Martin Wigren. Trea slutade Anders Brangenfeldt, tävlandes för MK Ramunder i en Volvo 240.

Joge snabbaste fyrhjulsdrivna.
Janne G Andersson tog hem VOC elit klassen före Karlskogaföraren Torbjörn Karlsson. Janne var 4,3 sekunder före Torbjörn som hade John Stigh fyra sekunder bakom sig. Sju tiondelar var differensen mellan VOC c vinnaren och dess tvåa. Mikael Nicander vann före Niklas Johansson. Seriens klassledare, Patrik Johansson, var halvminuten efter. Grupp E / N 0-1400 oavsett förarklass togs enkelt hem av Cenny Wall som med sin Opel Ascona var 5 sekunder före Hans Pettersson. Tobias Wärnström slutade trea, sekunden bakom Hans. Lars Kammar är namnet på vinnaren av Grupp H 66-74 / Klassiska där han vann före klubbkamraten Mattias Holmberg. Av de fyrhjulsdrivna bilarna var Motalaföraren Jimmy Joge snabbast. Dessa bilar ingår varken i RS-serien eller Duntis Cupen men får utan tävlan i cuperna deltaga. Jimmy Joge var snabbast de tre vändorna på banan och tog segern, både klass och total 2 sekunder före Subaruföraren Mikael Brodd.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Skilling 500 den 17/6 2006

© Ericsson-Motorsport
Andreas Magnusson tog totalsegern med sin Mitsubishi.

Andreas slog "gamlingarna" i Värnamo.
Igår arrangerade Skillingaryds MK sin årliga tävling Skilling 500 med start och mål i Värnamo. Fem sträckor fanns noterade utefter tävlingsbanan som bestod av två sträckor en bit utanför Värnamo och tre sträckor lite nordligare runt Skillingaryd. De senaste åren har tävlingen körts som RM deltävling men också som SuperCups deltävling och då lockat stora startfält. I år ingick det "bara" i Smålands DM men 136 ekipage kom till start.
På tävlingens första sträcka delade Jimmy Joge och Bengt Abrahamsson snabbaste tid. Bengt körde sedan till sig sträcksegern på andra sträckan för att sedan tappa flertalet sekunder mot Åke Jacobsson och Anders Johnsen på sträcka tre. Joge var en bit bak både på andra och tredje sträckan och försvann ur tävlingen efter ss3 då bilen började gå varm. Bengt tog sträcksegern på fjärde sträckan men tappade åter tid på sista sträckan då ekipaget var av vägen. Trots misstaget på sista sträckan tog man klassegern med 7,5 sekunder till Åke Jacobsson, Anders Johnsen slutade trea. Men någon totalseger blev det aldrig för Abrahamsson och kartläsare Fogel då Andreas Magnusson, b-förare tävlandes för Anderstorps RC var snabbare på flertalet sträckor vilket gav ekipaget totalsegern med 8,3 sekunder. Anders Åberg i en Audi slutade tvåa i b-förarnas fyrhjulsdrivna klass.

Hemmaseger i 2wd.
Skillingarydsföraren Daniel Halldén var snabbaste tvåhjulsdrivna bil genom de fem sträckorna. Daniel körde jämt och riktigt snabbt och vann klassen med nästan 20 sekunder tillgodo på tvåan Kjell Fransson. Trea men endast 8 tiondelar försenad slutade Storfors föraren Jimmy Olsson. På fjärde plats var det BMW genom arrangörsklubbens Peter Andersson som i sin tur följdes av Per-Ola Thörnberg. Mattis Olsson på sjätte plats var bästa framhjulsdrivna bil. Niklas Bladh, b-förare från SMK Hörby vann klassen b-förare 2wd med 18,6 sekunders marginal. Två slutade Staffan Skeppstedt som bytt Volvo Original mot trimmad Opel. I c-klassen vann Christoffer Carlsson halvminuten före Östgöten Mats Dahlberg.

© Ericsson-Motorsport
Magnus Johansson vann VOC Elit klassen och bjöd på underhållning på ss4.

Volvo Original Elit klassen vanns av Magnus Johansson nio och en halv sekund före Vimmerbyåkaren Morgan Olsson. Niklas Lundberg i en Volvo 740 tog segern i VOC klassen med 7,1 sekunders försprång till tvåan Andreas Wilzen.

Dubbelt VW Golf i grupp E klassen där Per Danielsson tog hem segern knappa 5 sekunder före Anders Jonasson. I c-klassen tog Stefan Ottosson klassegern med nästan halvminuten tillgodo på tvåan Robert Karlsson i en Saab 99, detta trots flertalet tappade sekunder för Ottosson vid ett besök på en åker under ss4. I ungdomsklassen vann Rickie Borgström före Christopher Zeijlon.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Rojarundan den 10/6 2006

© Ericsson-Motorsport
Tore Sandberg, 8:a i grupp H A och B-förare.

Hemmavinst i solig BBRC premiär.
När alla efteranmälda och avanmälda räknats samman så visade startlistan på 68 namn för premiärtävlingen i nya Bilsport Börsen RallyCup. Emådalens MK var arrangören för evenemanget som kördes över 2 specialsträckor som båda kördes två gånger. För hemmaföraren Patrik Lundström blev tävlingen en enkel match då han blev ensam startande i den fyrhjulsdrivna klassen, han vann tävlingen totalt 14,1 sekunder före Mattis Olsson. I den tvåhjulsdrivna klassen tog alltså Mattis Olsson segern. Mattis öppnad bäst på förstasträckan där han var snabbast strax före Mats Lundholm. En som försvann redan i inledningen av första sträckan var Jan Kristiansson som rullade sin bil knappa kilometern in på sträckan. Jerry Gustavsson i en VW Golf var den snabbaste på andra sträckan, före Lundholm och Olsson. När sträckorna nu började om som ss3 och 4 var Mattis också här snabbast, nu före Johan Karlsson. Ställningen var den samma även på avslutande ss4 vilket gjorde att Mattis Olsson vann 5,9 sekunder före Johan Karlsson. Mats Lundholm tog tredjeplatsen följd av Per-Ola Thörberg. Sexa i klassen slutade Henrik Karlsson som då var snabbaste b-förare med sin Ford Fiesta. I den trimmade tvåhjulsdrivna c-förar klassen var Peter Jingskog snabbast, han släppte endast en sträckseger och den till Jimmy Josefsson på ss2. Jimmy slutade tvåa och Fredrik Carlsson trea. Mikael Ring tog segern i klassen för Veteraner, GrH 66-74, men endast med en sträckseger och 1,8 sekunder tillgodo. Tvåan Fredrik Thuresson tog andraplatsen och de tre övriga sträckvinsterna i klassen.

© Ericsson-Motorsport
Robert Karlsson vann c-klassen för grupp E.

Tätt i VOC klassen.
I VOC Elit klassen kom fyra ekipage till start. Snabbast genom sträckorna var Emådalens Thomas Grönberg som vann klassen med 35 sekunder till Ola Schönström. I C-klassen var det tätare och mer spännande. Endast en tiondel skiljde mellan Jonas Johnsson som var snabbast och Bengt Borgström som slutade tvåa. Jonas var klassnabbast på de två inledande sträckorna. Bengt var snabbast på trean och Johan Alser på fyran. Klasstrean Joakim Nilsson var endast 2,6 sekunder efter vinnaren vilket gjorde detta till den mest spännande klassen. Mats Karlsson tog en stor seger i grupp E elit före Björn Borgqvist och Owe Melin. Robert Karlsson vann klass 2 som benämns som c-förare grupp E. Robert var snabbast på förstavarvet för att sedan låta tvåan David Bellborg vinna sträcka tre. Trean Fredrik Schjölin vann avslutningssträckan och slutade alltså trea i klassen. I ungdomsrallyklassen var Rickie Borgström vinnare före Martin Hugosson.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Karlskronapokalen den 3/6 2006

© Ericsson-Motorsport
Mats Jonsson vann Karlskronapokalen med sin Ford Escort WRC.

Ny seger för Jonsson i SuperCupen.
Karlskrona AK stod som värd för fjärde deltävlingen av SuperCupen 2006, vilket var första grustävlingen för årets cup. Endast 85 förare med kartläsare kom till start i tävlingen som bjöd på 7 kuperade och kurviga sträckor.
Mats Jonsson, trean i SuperCupen inför fjärde deltävlingen kom till start med den beprövade Escorten och tog också segern. Första sträckan vanns av Jonsson med Bengt Abrahamsson strax efter. Kristoffer Nilsson var den snabbaste på andra sträckan för att Jonsson sedan vann den tredje. Abrahamsson vann sträcka fyra med där efter ökade Jonsson som tog de sista 3 sträcksegrarna. Mats Jonsson vann tävlingen men endast 16,1 sekund före Kullings Bengt Abrahamsson. Kristoffer Nilsson var tredje man totalt och 33 sekunder efter Abrahamsson. Kjell Hansson och Björn Persson tog de två efterföljande platserna. Sexa totalt slutade b-föraren Andreas Magnusson som åter gjorde en stabil och snabb körning med sin Mitsubishi i Lancer EVO5. Andreas höll jämt och ofta snabbare tempo än de båda mer rutinerade förarna Kjell Hansson och Björn Persson. Men på den näst sista sträckan tappade Andreas med kartläsare Dennis Good lite för många sekunder mot de nyss nämnda annars hade en fjärdeplats totalt varit möjlig. Andreas var vid målet 56,2 sekunder efter vinnande Mats Jonsson. Efter Andreas i den fyrhjulsdrivna klassen för b-förare fanns Christer Dalmans som var 1,5 minuter efter klassvinnaren.

© Ericsson-Motorsport
Jonas Wigren vann 2wd klassen 0,7 sekunder före Leif Peterson.

Jonas Wigren ny Supercups ledare.
Norrköpingsföraren Jonas Wigren, tvåa i tabellen inför tävlingen tog sig upp som ledare i cupen efter Karlskronatävlingen. Jonas var klassnabbast på den första sträckan där Robin Sandberg och Leif Peterson följde nära efter. Robin försvann där efter på ss2 ut i skogen, besättningen klarade sig bra men med bilen ska det ha gått värre. Wigren var där snabbast men också på de två efterföljande sträckorna. Men från och med ss5 vaknade Leif till ordentligt och vann sträckorna och var ytterst nära att spurta om Wigren men vid målet skiljde det dock 7 tiondelar med fördel Jonas. Gotlänningen Johan Holmberg tog tredjeplatsen och följdes 22 sekunder bakom av Fredrik Andersson. Kristian Johansson i en Opel Kadett slutade på femteplats i klassen följd av snabbaste bakhjulsdrivna bil som var Daniel Damberg.

© Ericsson-Motorsport
Håkan Broo vann b-förarklassen med en tiondels sekund.

Endast tiondel skiljde b-förarna.
Jan Johansson inledde snabbast med två raka sträcksegrar i b-förarklassen för 2wd bilar. Tredjesträckan vanns av VW Golf åkaren Håkan Broo. På ss5 var åter Jan snabbast men de avslutande sträckorna vann Håkan som också tog klassegern men minsta marginal, endast 0,1 sekund före Jan. På tredje plats återfanns Niklas Bladh som var distanserad med 27 sekunder. Fyra slutade Jörgen Andersson och på femteplatsen återfanns cupledaren Robert Andersson. Hans Olsson i en Opel Ascona, tävlandes för Munkfors MC tog en enkel seger i c-förarklassen då han vann 42 sekunder före Niklas Nilsson. Fredrik Frisk slutade trea. Anders Jonasson tog hem grupp E klassen och Magnus Larsson samt Morgan Fredriksson vann de båda VOC klasserna.

* Fullständig resultatlista - Se "
Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Polkatrofén den 27/5 2006

© Ericsson-Motorsport Tiondelarna avgjorde Polkatrofén.
Gränna MK stod likt förra säsongen för premiärtävlingen av Energicupen. Polkatrofén avgjordes i år över 3 vändprov på 6,7km. Totalt kom 45 bilar till start och endast 5 bilar tvingades lämna in utan att slutföra tävlingen.
De båda Skillingarydsförarna med Volvo 240 var snabbast på det första provet, Daniel Halldén 2,4 sekunder före David Lindström. Peder Hadarsson och Torbjörn Magnusson följde på tiderna efter. På det andra provet var Peder 3,4 sekunder före Daniel och David hade tredje tid, endast halvsekunden bakom. På de efterföljande platserna återfanns också där förare från Skillingarydsklubben, nämligen Peter Andersson och Christoffer Carlsson. Inför det sista och avgörande provet var Peder i ledning med 7 tiondelar före Daniel. I körtid skiljde 3,6 sekunder ned till trean David Lindström som dock hade 5 sekunders straff för nedkörda koner att lägga till sin tid. Men ned nästa bil var marginalen stor och topp tre platserna var klara. Men vilken ordning skulle de hamna i, det skulle det sista korta provet avgöra som visades sig avverkas på under minuten av de snabbaste. Endast 0,1 sekunder skiljde mellan de tre toppbilarna och placeringarna var givna. Peder Hadarsson vann 0,6 sekunder före Daniel Halldén och trea slutade David Lindström som var 8,6 sekunder från förstaplatsen. Torbjörn Magnusson slutade på fjärde plats totalt följd av Peter Andersson.

© Ericsson-Motorsport Två sträckvinster gav Ståhl segern.
I klass1 där Volvo Original, Grupp E, N1 och Ungdomsrallyklasserna ingår var det Håkan Ståhl som gasade vildast. Håkan var på första provet 1,7 sekunder före Per Danielsson som i sin tur hade Samuel Lindahl sekunden bakom sig. Även på mittenprovet var Håkan den snabbaste med sin VOC 240. Nu 1,8 sekunder före Mats Karlsson i en Volvo 240 grupp E. Arne Nörager i en smått exotisk Fiat 131 var sträcktrea följd av Danielsson och Lindahl. På avslutande provet tog Ståhl en tredje snabbaste tid, då med Samuel och Mats som snabbaste. När tiderna adderats och skrivits ut stod Håkan Ståhl som snabbaste klass1 bil på sjätte plats totalt. Närmast följde Samuel Lindahl som var 4,7 sekunder bakom. Per Danielsson slutade trea och som snabbaste grupp E bil följd av Mats Karlsson och Claes-Erik Eriksson.

Foto, överst: Daniel Halldén tvåa totalt, endast 0,6 sekunder från segern.
Foto, underst: Arne Nörager i en ovanlig Fiat 131 var 7:e bästa klass1 ekipage.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Laxåknixen den 20/5 2006

© Ericsson-Motorsport Seger trots problem för Hörbing.
Med endast 1,9 sekunds marginal vann Eddie Hörbing Laxåknixen, tredje deltävlingen i Västras DM serie. Fem sträckor kördes på vägarna kring Laxå som blev hala efter det regn som föll. Det var Eddie som inledde dagens snabbast före Björn Persson, Bengt Thorsell, Kjell Hansson och Anders Karlsson. Thorsell var snabbast på den andra sträckan då Eddie hade problem med bilen. Eddie var där efter snabbast på sträcka tre för att åter tappade tid på ss4 där Kjell Hansson var snabbast. Inför sista och avgörande sträckan ledde Kjell med 10,8 sekunder men när avslutande sträckan körts så var Eddie vinnare med 1,9 sekunders marginal till Kjell Hansson. Trea och 10,8 sekunder från segern var Anders Karlsson. Jonas Wigren slutade efter en hård strid med Jimmy Olsson som vinnare med endast 0,4 sekunder tillgodo. Kent Larsson och Patrik Gerdin var trea och fyra. Patrik var bara 5,4 sekunder från segern i klassen. Leif Peterson vann A/N 1600-2000 klassen 18,9 sekunder före Magnus Wallén. Jan Johansson, Frykdalens MK vann med 41,6 sekunders marginal b-förarnas grupp H klass före Mazda RX7 åkaren Lars-Åke Nygren. I c-klassen var Lars-Erik Fredriksson ensam i mål vilket gav honom segern.

© Ericsson-Motorsport Ännu en topplacering av Menck. Fredrik Menck har under året radat upp fina placeringar i Volvo Original klassen och tog i Laxå segern med 25 sekunders marginal till Leif Persson. Knutte Edenholm och Pär Johansson var de snabbaste genom VOC B- och C-förare. Laxåknixen ingick förutom i Västras DM serie också i Suzuki Cup där Kent Persson vann före Linus Axman och Andreas Israelsson. Peter Flink och Cenny Wall stod överst på prispallen i sina respektive grupp E klasser. C-föraren Viktor Henriksson i en Ford Fiesta vann klassen C-förare Grp. A/N 1600-2000 men slutade också på 33:e plats totalt av de 85 som tog sig imål.

Foto, överst: Eddie Hörbing, totalsegrare i Laxåknixen.
Foto, underst: C-föraren Viktor Henriksson i en Ford Fiesta slutade som 33:a totalt.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Sapa Sydrally den 12-13/5 2006

© Ericsson-Motorsport Välregisserad start av Sapa Sydrallyt.
Sapa Sydrallyt var tävlingen där de nationella klasserna som tävlar i SM serien fick köra. Bland WRC åkarna var det dramatiskt redan före start. Jimmy Joge blev sjuk dagarna före tävlingen och beslut kom på fredagsmorgonen att Jimmy inte kunde komma till start. Reserv blev Daniel Carlsson som i ilfart fick ta sig till Vetlanda. När endast timmar återstod före start fanns inte Daniel på plats. Mediafolk beordrades ut till Vetlandas Speedwayoval för att där möta Daniel inflygandes i helikopter. Men snart kom budet, trasig helikopter och istället bil till Örebro där ny helikopter väntade. Flygning skulle då ske direkt till starten på sträcka 1 dit kartläsaren Mattias själv fick ta WRC bilen. Det slutliga beskedet blev dock bil hela vägen till ss1 men bensinslut en bit från starten gjorde att Peugeots teamchef fick köra Daniel sista biten till starten. Ett perfekt upplägg för att dramatisera en rallytävling redan före start. Daniel kom till start och körde till sig och Peugeotteamet en andraplats. Åt Thomas Rådström fanns det inget att göra. Han vann rallyt med över minuten tillgodo på Daniel. Thomas Schie blev bästa utländska ekipage med sin tredjeplats men distanserad med närmare 3 minuter. Mats Jonsson, Bengt Abrahamsson och Tobias Johansson följde där efter.

© Ericsson-Motorsport Robin sladdade mot segern.
Christer Steen i den minsta trimmade tvåhjulsdrivna klassen blev ensam att ta sig till målet i sin klass men hans tider räckte till en fjärdeplats totalt i den stora trimmade tvåhjulsdrivna klassen. Där var det Robin Sandberg som imponerade stort med sin stora Saab. Med full attack under fredagen var det bara Per-Gunnar Andersson som hängde med. PG ledde efter sex körda sträckor men fick mekaniska problem på sträcka sju vilket gjorde att han där bröt och fick två sträckors strafftid. Robin Sandberg var då klar etta och Jonas Wigren minst lika säker tvåa. De båda drog då ned tempot under lördagen för att bevaka men Robin körde ändå publikfriande med bakändan före in i svängarna och publik applåderade. Lördagen var det PG Andersson som dominerade och körde till sig sträcksegrarna och en fjärdeplats efter Robin, Jonas och Hans Johansson. Christoffer Holmberg körde snabbt under fredagen men drabbades av växellådsproblem på lördagen och bröt, men hamnade ändå på sjunde plats i klassen.

© Ericsson-Motorsport VOC största ´supportklassen´ till SM.
VOC delen av Sydrallyt var den största supportklassen till den SM och EM tävlingen som var helgens huvudattraktion. 50 Volvo Originalbilar tog sig till Vetlanda för helgens deltävling i Sverigeserien. Sju sträckor kördes och efter det var marginalen 9,4 sekunder. Segraren hette Fredrik Menck och tvåan Magnus Johansson. Vingåkerföraren Lars Ohlson i en Volvo 240 var snabbast efter fredagens 2 sträckor men tappade ned till tredjeplatsen på lördagens avslutande 4 sträckor. Niklas Nilsson och Leif Persson tog fjärde och femteplatsen. Anders Svensson med Karl-Olof Lexe i högerstolen var snabbast bland b-förarna, trea totalt och endast 18,1 sekunder från Menck. Niklas Carlsson, Henrik Persson tog pallplatserna under Anders i b-förarklassen. Wäxjö MS föraren Niklas Lundberg i en Volvo 740 gick vinnande ur VOC c-klassen med 2 sekunders marginal till Carl Naumer.
Det var ingen uppslutning när de Historiska bilarna blev inbjudna att köra Sapa Sydrallyt. Endast 6 bilar anlände till starten och fyra av dem tog sig hela vägen till målet. Tom Axelsson, Ola Bengtsson och Bertil Holmvik var de tre klassegrarna. Till Tjej RM klassen var anslutningen av ekipage än mindre då 5 bilar kom till start. Carina Gullberg vann före Linda Hugosson och Lena Ekström Tungfelt.

Foto, överst: Thomas Rådström, totalsegrare i Sapa Sydrally.
Foto, mitten: Robin Sandberg tog en "enkel" seger.
Foto, underst: Fredrik Menck snabbaste VOC bil.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Sapa South Swedish Rally den 12-13/5 2006

© Ericsson-Motorsport Flodin och Ward imponerade stort.
Sapa South Swedish Rally innehöll 13 sträckor på närmare 25 mil totalt. En sträcka ströks dock i SM/EM deltävlingen då ett ekipage i Sapa Sydrallyts SM del som startade före EM fältet kraschat vilket orsakade stopp på sträckan. Start och Mål var beläget i Vetlanda på huvudsponsorn Sapas industriområde.
Patrik Flodin gjorde ännu en imponerande insats i rallybilen. Patrik med kartläsare Maria Andersson vann Sapa South Swedish Rally med 1 minut och 18 sekunder. Endast 2 sträcksegrar lämnade ekipaget ifrån sig under de 12 sträckorna. Den första var på ss9, lördagens första sträcka och den andra på näst sista specialsträckan. Oscar hade dock problem med sin bil under de inledande sträckorna men fick sedan fart på bilen men nådde ändå inte Flodins redan höga nivå. Mats Thorszelius var den som tog hand om andraplatsen följd av Oscar Svedlund som var ca 37 sekunder efter Mats. Magnus Mellqvist tog fjärdeplatsen och Hans-Erik Weng femteplatsen.
© Ericsson-Motorsport I N3 klassen var segraren än mer imponerande där Calle Ward fick allt att hålla in över mål. Calle imponerade stort med snabb, jämn och publikfriande åkning vilket resulterade i klasseger med 22 sekunder till Hondaföraren Jonas Ericsson. Simon Löfström tog en fin tredjeplats i klassen, nästan 23 sekunder efter Jonas. Daniel Lundberg tog fjärdeplatsen och Patrik Johansson blev bästa Ford ekipage på femteplatsen. SM ledaren Lars Sjöström nådde inte högre än elfte plats med sin nya bilen då han bröt på fredagen och fick tillägg för två brutna sträckor vilket annars gett honom en topplacering. Även Anders Gullstrand hade nått en topplacering utan samma tillägg efter att ha brutit på sträcka sju. Patrik Ottosson i en VW Polo vann den min klassen, N1 där han var ensam startande.

Foto, överst: Patrik Flodin, totalsegrare i Sapa South Swedish Rally.
Foto, undre: Calle Ward körde till sig segern i N3 klassen.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



NAC rallyt den 6/5 2006

© Ericsson-Motorsport Mitsubishiseger i DM premiären.
Nybro AC med tävlingen NAC rallyt var årets DM premiär för Smålands- och Södras DM serier. I tävlingen ingick också Gotlands DM som körde sin andra deltävling i Nybrotrakterna. 5 sträckor på närmare 5 mil skulle avverkas för de närmare 150 anmälda bilarna.
Åke Jacobsson och Joakim Längberg sågs som de största favoriterna till totalsegern i tävlingen. Längberg inledde snabbast och tog två sträcksegrar, släppte ss3 till Jacobsson men var åter snabbast på ss4. På avslutande sträckan tog Jacobsson i lite mer och tog sträcksegern men slutmarginalen skrevs ändå till 5,1 sekunder med fördel Joakim Längberg. Trea slutade Mikael Wehlin med sin Mitsubishi. Trea totalt och snabbaste fyrhjulsdrivna b-förare var Andreas Magnusson som körde den Mitsubishi Lancer EVO 5 som för något år sedan kördes av Mikael Lindqvist i SM serien. I den tvåhjulsdrivna klassen var Jerker Axelsson med kartläsare Mattias Andersson snabbast i sin Renault Clio. På andra plats slutade Peder Hadarsson som endast var 9,4 sekunder från segern. Per-Ola Thörnberg slutade trea följd av Sam Heiding på fjärde plats. Tjustföraren Johan Karlsson vann b-förar klassen 11,1 sekunder före Urban Borg. Ned till tredjeplacerade Håkan Thagesson skiljde bara 2,8 sekunder. Johan Svensson, Martin Wigren och Peter Åstrand tog hand om prispallen i c-förarna grupp H2wd klass.

Morgan Olsson vann VOC elit.
Morgan Olsson tog med sin Volvo 740 segern i VOC elit klassen, 3,6 sekunder före Anders Strömbeck. Magnus Johansson slutade trea och bäste b-förare var Anders Svensson på fjärde plats. I VOC c-klassen blev det dubbelt Gullabo RC i topp genom Magnus Johansson och Morgan Fredriksson. I Grupp E elit var Per Danielsson snabbast i mål före Anders Jonasson och Nicklas Eriksson. I c grupp E var Mats Adolfsson, också snabbast totalt i grupp E, överst på prispallen före Robert Karlsson och Stefan Ottosson. Ungdomrallyklassen bestod av 6 ekipage där Christopher Zeijlon var snabbast före Martin Hugosson och Ricki Borgström.

Foto: Peder Hadarsson tog andraplatsen i 2wd klassen.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Lill Jumbon den 1/5 2006

© Ericsson-Motorsport Daniel Johansson sladdade värst i leran.
Traditionsenligt bjöd Falköpings MK in till tävlingen Lill Jumbon den 1 maj. Tävlingen innehåller 1 specialsträcka som körs två gånger innan man vänder håll och kör sträckan två gånger till, totalt 4 sträckor. Sträckan finns på klubbens motorområde och körs på folkrace/rallycross banan samt vägar runt omkring. Klubben fick i år fler anmälningar än vad de kunde ta emot och fick därför tacka nej till några ekipage. När sedan flera avanmält sig kom 52 ekipage till start denna regniga och kyliga vårdag.
Just regnet var något som ställde till det för förarna i första omgången då flera snurrningar och besök utanför banan skedde. Fästet blev dock bättre efter första åket då regnet upphört. Håkan Svensson var ende "toppförare" i 4wd klassen med sin fyrhjulsdrivna Mitsubishi Lancer och tog där med enkelt hem totalsegern i tävlingen. B-föraren Björn Ånvedh var tvåa totalt med sin Mazda 323 som ende b-förare i 4wd klassen. Fredric Westerlund tog segern i c-förare 4wd. Daniel Munk Johansson som nu kör trimmad Volvo 240 efter något år i Volvo Original körde snabbt och snyggt. I Lilljumbon räckte det till seger för Daniel som vann klassen 12 sekunder före Stefan Wass. Christer Bohlin och Kristian Johansson var närmast efter. Christian Johansson, b-förare från Vara MK, tog några sträcksegrar i klassen och samtidigt också segern i klassen. Efter honom följde David Lindström och Mats Ollakka på prispallen. Hasse Ericsson och Krister Dahlberg, båda från Kullings MS står överst i resultatlistan för klassen c-förare 2wd.

Kulling MS förare dominerade otrimmat.
Klasserna grupp E och Volvo Original var hopslagna under respektive förarklass. Anders Johansson vann före Claes Pettersson bland a-licensierade förare. Henrik Persson slog till med seger i b-förarklassen 8,7 sekunder före Emil Tigerberg. Trea slutade Joakim Widell som körde en Saab 900 i grupp E. I c-klassen fylldes hela prispodiet av Kullingförare där Carl Naumer var snabbast 2,8 sekunder före Henrik Andersson. K-G Sand slutade trea i klassen före fyran Tore Bigsten. Philip Ahlstrand var ensam startande i klassen Ungdomsrally och vann också den genom att komma imål. Philips tider hade räckt till seger bland c-förarna och en 5:e plats bland b-förarna i otrimmat.

Foto: Håkan Svensson vann Lill Jumbon 2006.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Silverratten den 29/4 2006

© Ericsson-Motorsport Tom rattade hem Silverratten.
Fyra sträckor fanns inritade på kartan inför Silverratten där ss1 och ss5 var den samma. Alltså skulle det tävlas över 5 sträckor och endast Volvobilar fanns i startlistan med de 98 förarna och av dess bröt endast 8 bilar. Utanför tävlingen startade också 13 icke Volvobilar som körde en "extratävling" och där bröt 3 bilar.
Det var självklart någon av de trimmade tvåhjulsdrivna Volvobilarna som skulle ta totalsegern. Tom Carlsson med kartläsaren Andreas Andersson var de som körde snabbast på Älmhults vägarna. Ekipaget var snabbast på alla sträckor och tog där med totalsegern i Silverratten 2006. Närmsta konkurrenten imål var 22,6 sekunder. Detta var Per-Ola Thörnberg som i sin tur hade Mats Lundholm ca 9 sekunder efter sig. Sune Svensson slutade fyra och Hans Johansson femma. Niklas Bladh var överlägsen i b-förarnas trimmade klass där han vann alla sträckorna, var 46,4 sekunder före tvåan Håkan Thagesson och 8:a totalt. Fredrik Karlsson och Magnus Gustavsson var närmast efter. Hasse Ericsson, tävlandes för Kullings MS, var snabbaste c-förare, trimmat 2wd, med nästan 2 minuter tillgodo på tvåan Jens Andersson.

Östergötland vs Jämtland i VOC.
För Volvo Originalekipagen tävlades det i deltävling för Sverigeserien och snabbast över de fem sträckorna var SMK Motalaföraren Fredrik Menck. Fredrik var snabb och jämn tävlingen igenom vilket resulterade i en femteplats totalt i tävlingen men också som segrare i VOC klassen. Näst snabbast var Bosse Hemmingsson som trots bra åkning ändå var 12,7 sekunder efter vid mål och slutade tvåa. Hemmaföraren Magnus Johansson tog tredjeplatsen följd av ännu en Jämtlänning, Niklas Nilsson som tävlar för Jämtlands MK likt tvåan Hemmingsson. Henrik Persson körde också han snabbt och jämt vilket gav honom en b-förar seger med 8,8 sekunders marginal till tvåan Staffan Skeppstedt. Trea och endast 0,7 sekunder efter Staffan slutade Rydföraren Anders Svensson. Pär Pålsson och Samuel Brander höll upp fjärde och femteplatserna i klassen. I c-klassen var Andreas Wilzen 6,3 sekunder före Eric Johansson. Niklas Lundberg, tävlandes för Wäxjö MS i en Volvo 740 var endast 7,1 sekunder från segern i klassen på sin tredjeplats. Mats Norss och Christopher Zeijlon vann klasserna Gr.H 66-74 samt Juniorklassen.

Bra test för Joge och Thorszelius. I tävlingen för Övriga klasser räknades bara tider för den första sträckan men den kördes dock av också dessa men då utan officiella tider. Jimmy Joge var på de 4 sträckorna 26,6 sekunder före Mats Thorszelius. Ulf Backlund slutade trea. I tvåhjulsdrivet var det dubbelt Ford Fiesta genom Patrik Johansson och Henrik Karlsson. 14,3 sekunder skiljde dem åt från första och andraplatsen. Christer Johansson från Vara MK var trea med sin Golf.

Foto: Tom Carlsson rattade hem Silverratten 2006.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Skänningeknixen den 22/4 2006

© Ericsson-Motorsport WRC seger i Skänningeknixen.
Då premiären av Östergötlands RS serie ställdes in blev nu istället Skänningeknixen premiär. Solen sken och förarna sladdade glatt fram på Skänninges industriområden där 2 sträckor kördes tre gånger. Samma sträckor som förra året men nu i motsatt riktning. 66 bilar kom till start och endast 6 bilar försvann under tävlingens gång.
Huddingeföraren Björn Persson var nära seger i debuten med sin Ford Escort WRC under Himmelstalundssprinten men då räckte det inte ända fram. Men i Skänninge blev det seger totalt före Botkyrkas Starletåkare Björn Bäckström, 1,2 sekunder skiljde de båda emellan. Tvåa i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen var Stefan Johansson som till vardags mekar Fiestabilar hos Ford Team RS men som nu körde snabbt med sin välljudande och vassa Ford Sierra. Men Stefan var trots bra åkning 5,2 sekunder efter Bäckström. Tätare var det om tredjeplatsen där Johan Gangfors slutade, endast 0,7 sekunder efter Sierran. Jörgen Johansson var i sin tur 0,9 efter Johan. Anders Johansson var b-förarnas segrare med 1,5 sekund bak till Jörgen Hägglund. Patrik Olsson tog tredje och sista platsen på prispallen. Peugeotåkande Jörgen Stjernström tog en stor seger till andraplacerade Hans Andersson i c-förarnas nationella klass.

Storseger för Menck.
Fredrik Menck i en Volvo Original Volvo 940 körde till sig 10:e platsen totalt, en placering som räckt till andraplats bland b-förarnas trimmade bilar. Fredrik tog också en storseger i klassen VOC elit med 25,8 sekunders marginal till tvåan Christer Karlsson. Peter Karlsson var trea, endast 0,2 sekunder efter Christer. Patrik Jonsson och Torbjörn Karlsson följde på de nästkommande placeringarna. Jimmy Karlsson är namnet på den som körde snabbast med Volvo Originalbil i c-förar klassen. Jimmy var 0,8 sekunder före Kristian Karlsson. I den hopslagna klassen Grp E-Elit/Grp N 0-1400 var Suzuki Swiftföraren Linus Axman snabbast före Andreas Fransson i en betydligt större Opel Ascona. Cenny Wall tog förstaplatsen i samma klass för c-förare där Kenneth Eriksson och Hans Pettersson tog upp de övriga topp tre placeringarna. Terje Karlsson var Veteransnabbast och i ungdomsrallyklassen tog Robin Alenfalk segern. Alenfalks konkurrent i klassen var Robin Holmgren som bröt tävlingen efter ss4. Trots att segern var bärgad så lättade inte Alenfalk på gasen utan plockade stora plåtlådor med Volvons bakände till publiken applåder under näst sista sträckan.

Foto: Björn Persson körde hem Skänningeknixen 2006.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".



Himmelstalundssprinten den 15/4 2006

© Ericsson-Motorsport Härlig vårtävling på Himmelstalundsfältet.
Himmelstalundssprinten var året första grustävling. Dagarna före start var frågorna många om och hur banan skulle se ut. Många var oroliga men banan höll riktigt bra kondition tävlingen igenom. Ett jättearbete av arrangören veckan innan tävlingen gav gott resultat. Hela tävlingsdagen genomfördes också helt i solsken och den första riktiga vårdagens 2006 var ett faktum. 130 ekipage gav sig i kast med tävlingen som innehöll 2 omgångar och 1 final. De båda första åken räknades ihop inför finalen där hälften av de startande i klassen fick köra eller minst 5 i varje klass.
I juniorklassen vann Tobias Wärnström med över 2 sekunders marginal i finalen och tog klassegern före Pierre Melin. I Volvo Original Cup klassen med c-förare vann Nyköpingsföraren Eric Johansson före Andreas Pettersson och Per Jansson. Bland b-förarna var Rolf Andersson snabbast före Thomas Grönberg och Oskar Nyberg. I a-förarklassen ställde bara tre ekipage upp och Fredrik Menck vann före Morgan Olsson och Michael Menck. Bland c-förarna i grupp E bilar var det dubbelt VW Golf i topp genom Jimmy Carlson och Robert Larsson. Per Danielsson tog hem a, b-klassen före Calibraföraren Åke Kjellgren. I de minst grupp N klasserna var Johan Wilen, Daniel Molin och Henrik Joelsson vinnare. Daniel Lundh, Johan Kindahl och Jörgen Stjernström vann de större otrimmade N klasserna för a-, b- respektive c-förare. Terje Karlsson var snabbast i klassen Grupp H 66-74 före Dennis Andersson.

Etanolbil i 2wd topp.
Anders Brangenfeldt i en trimmad Volvo 240 var 0,16 sekunder före Johan Svensson i finalåket och tog där med segern i klass grH c-förare. Fredrik Kumlin, tävlandes för Piteå MS slutade trea. Norrköpingsföraren Patrik Olsson vann b-förarklassen före Tjust MK föraren Johan Karlsson. Mikael Andersson slutade trea 0,89 sekunder från segern. Örnsköldsvikaren Patrik Sjöberg i en etanoltankad VW Golf var inte helt oväntat snabbast bland a-förarna. Med 92 tiondelars marginal vann han före Roger Andersson. Tobias Olsson följde 0,2 sekunder efter Roger på en tredjeplats. Kjell Fransson och Hans-Åke Jansson följde närmast efter.

Ännu en seger för "Dicken" på Himmelstalundsfältet.
Martin Lundqvist och Tommy Nilsson vann c- respektive b-förarklasserna med fyrhjulsdrivna bilar. Dick Larsson som ofta tävlar på Himmelstalundsfältet tog hem segern bland a-förarna i 4wd bilar. Efter de båda första omgångarna skiljde endast 0,06 sekunder till Dicks fördel mot Björn Persson. Björn som debuterade med den Ford Escort som Jörgen Edholm tidigare ägt och tävlat med gjorde en stark insats. När finalen körts så stod Dick ännu en gång överst som segrare men marginalen var endast 4 hundradelar till Björn Persson som därmed tog andraplatsen. Johan Oscarsson slutade trea och Peter Eriksson fyra.

(Foto: Dick Larsson vann Himmelstalundssprinten 2006.

* Fullständig resultatlista - Se "Rally".
* Foto från tävlingen - Se "Rallyfoto".





Fler reportage:
[
Reportage 2006 ][ Reportage 2005 ][ Reportage 2004 ][ Reportage 2003 ]
[ Reportage 2002 ][ Reportage 2001 ][ Reportage 2000 ]





[ Inbjudan, Anmälan, Anmälda ][ Resultatlistor ][ Reportage ][ Tabeller ]



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.