"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo ""; } else { echo $row['logo']; echo "' ALT='"; echo $row['namn']; echo "' BORDER='0'>"; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Safarirallyt

East African Safari Rally 2005.
© Ericsson-Motorsport Mellan den 1:e till 10:e december körs tävlingen East African Safari Rally. Tävlingen är den klassiska versionen av Safari Rallyt. Endast Klassiska bilar och många kända förare. Vad sägs om Juha Kankkunen, Stig Blomqvist och Björn Waldegård? Utöver detta finns Svenske Bo Axelsson med på startlinjen för att åter göra ett besök på Safarivägarna. Vi ska försöka följa upp hur det går för de Svenska och våra grannländers ekipage, med resultat, rapporter och förhoppningsvis också med bilder någon eller några gånger under tävlingen.

19/12 - Reportage från Safari rallyt.
Nu har de första reportagen från Bo Axelssons tävlande i East African Safari Rallyt lagts upp på teamets hemsida som finns på adressen http://www.rally-racing.com . Fler delar är på väg men ännu kan ni njuta av lite läsning i de två första delar med bl.a. första tävlingsdagen samt ett incar klipp från ss1. Ni finner allt på http://www.rally-racing.com .



© Reinhard Klein 12/12 - Collinge segrade, Blomqvist tvåa?
När East African Safari Rally, Classic startade den 1 december så stod knappt 50 ekipage på startlinjen. De hade då 1602 kilometer specialsträckor framför sig och totalt 4496 km att åka i sina tävlingsbilar. Många bilar och nationaliteter blandade i ett spännande startfält med några givna förhandsfavoriter. Stig Blomqvist, Björn Waldegård och Juha Kankunnen har gjort intresset på topp vilket också märkts här på vår sida då besökande har varit stort och artiklar om Safari har varit av störst © Reinhard Klein intresse. Förutom Stig och Björn hade vi också det Finsk/Svenska teamet med Bo Axelsson som förare och Eugen Damstedt vid kartan på plats.
* Första tävlingdagen avverkade snabbaste ekipaget, Stig Blomqvist och Ana Goni i en Ford Escort på några sekunderna över 2 timmar. 2003 års segrare Rob Collinge i en Datsun 260Z följde endast 2 minuter efter. John Lloyd, Porsche 911 följde som trea följd av Frederic Dor, också han Porsche. Danskarna Sören och Mads Kjaer med "2015 teamets" Porsche slutade som dags 9:a. © Reinhard Klein Björn Waldegård, Porsche, slutade på elfte plats och Bo Axelsson, Volvo 140 på en 33:e plats följd av Juha Kankkunen, Datsun. Bo drabbades under dag 1 av 2 punkteringar samt ett kolvbyte p.g.a. dålig bensin.
* När tävlingen övergick till dag 2 så innehöll också den 5 specialsträckor och total körtid på 2,5 timmar för de snabbaste. Blomqvist drog ifrån Collinge något och var 40 sekunder före efter 2 dagars tävlande. Dor slutade nu dagen som trea följd av Loyd. Waldegård avancerade till 9:e plats och Danskarna tappade till 11:e plats. © Reinhard Klein Den Svenske Volvo 140 tappade något och slutade på en 26:e plats.
* Den tredje dagen drabbades Blomqvist av problem och tappade till fjärdeplatsen. Rob Collinge tog över ledningen och följdes nu av Gerhard Marcy och Lloyd. Bo Axelsson avancerade till 20:e plats. Danskarna tappade ned till 28:e plats med 8 timmar i strafftid då man inte körde tredje dagen utan använde den för att byta motor.
* Efter fjärde dagen som innebar halvtid och en dags vila ledde Collinge med 18 minuter till Marcey och ytterligare © Bo Axelsson 7 minuter till Lloyd. Fyra och närmare 26 minuter efter var Blomqvist. Björn Waldegård låg på en åttonde plats och Juha Kankkunen 11:a. På en 25:e plats återfanns Bo Axelsson.
* Femte tävlingsdagen och första dagen av andra halvlek var frågan skulle Blomqvist kunna återta förstaplatsen. © Reinhard Klein Han avancerade direkt till tredjeplats och tog sig då förbi Lloyd. Collinge och Marcey behöll täten. För Svenskteamet tog tävlingen här stopp då motorn tappade all ork och inget fanns att göra. Kan det ha något med dekalerna på bilen att göra, det brukar innebära otur för teamet.
* Sjätte dagen inehöll fortsatt avancemang för Blomqvist som tog sig upp på andra plats och var nu 20 minuter efter Datsun ledaren Collinge. Frederic Dor följer som trea och John Lloyd fyra. Björn Waldegård ligger nu på sjunde © Reinhard Klein plats och Danskarna återfinns på 22:a plats. 32 ekipage återstår av de knappt 50 startande.
* Dag sju och näst sista dagen innehöll körtid på över timman. Frågan var nu om Blomqvist skulle kunna nå pallplats nummer ett. Men när dagen var slut visade det sig att avståndet upp till ledaren Rob Collinge var 24 minuter och endast ett haveri skulle kunna stoppa Collinge från segern. Waldegård ligger fortsatt på sjunde plats och Danskarna på 22:a.
* På den avslutande dagen hände det inte mycket i © Reinhard Klein resultatlistan. Segrare blev Rob Collinge i en Datsun 260Z före Stig Blomqvist som slutade som god tvåa, ca 26 minuter efter. På tredje plats följde Frederic Dor 31 minuter efter vinnaren. John Lloyd följde som fyra och Graham Alexander som femma. Björn Waldegård slutade på en sjunde plats totalt och var 1 timma och 16 sekunder efter segraren. Danskarna Sören och Mads Kjaer slutade på en 22:a plats totalt.





© Reinhard Klein 10/12 - Rob Collinge, Safarisegrare igen.
När East African Safari Rally avgjordes 2003 stod Rob Collinge överst på pallen före Frederic Dor och Stuart Rolt. I inledningen av årets East African Safari Rally var det Stig Blomqvist som tog kommandot före just Rob Collinge. Men när Blomqvist fick problem tog Rob Collinge täten och behöll ledningen ända in imål och tog sin andra raka seger. Segermarginalen till tvåan Stig Blomqvist slutade på ca 26 minuter. Frederic Dor slutade trea, ytterligare 5 minuter efter. På fjärde plats följde John Lloyd. Björn Waldegård slutade på 7:e plats. Uppmärksamheten kring det Danska "2015" teamet har varit stort, de har kört tävlingen med 8 mål, det handlar om projektet UN2015 med mål om att bekämpa och sprida information om bl.a. fattigdom och svält. Teamet tog sig efter en hel del problem imål på en 22:a plats. De har då bl.a. över 8 timmars straff efter ett motorbyte. På teamets hemsida, www.rallymedmening.dk kommer man snart kunna se reportage med film och foto från de sista dagarna av rallyt. Tekniken har strulat så man har inte kunnat uppdatera så som man tänkt och velat. På det Svenska teamet www.rally-racing.com kommer man också där kunna läsa om det teamets framfart och händelser i ett flera delar stort reportage.
* Fullständig resultatlista, se "Rally".



10/12 - Collinge takes second victory in East African Safari Rally.
After 1,602.88 kilometres of competition over some of the most gruelling and challenging roads in Kenya and Tanzania, the all-Kenyan crew of Rob Collinge and Anton Levitan claimed their second consecutive victory in the East African Safari Rally, the world’s most historic rally. The Datsun 260Z crew took the lead after the third leg and finished the event back in Mombasa with nearly 26 minutes in hand. Former World Rally Champion Stig Blomqvist, the early leader, finished second in the Historic Motorsport Escort RS1600, with Frederic Dor, in the Tuthill-prepared Porsche 911, third overall...
* Läs pressreleasen; "Collinge takes second victory in East African Safari Rally." här.



© Reinhard Klein 09/12 - Datsunseger i East African Safari Rally?
Mycket talar för att Rob Collinge kniper segern i årets upplaga av East African Safari Rally. Rob leder nu 24 minuter före Stig Blomqvist. På tredje plats ligger fortsatt Frederic Dor som är 35 minuter från förstaplatsen. John Lloyd fortsätter på fjärde plats med Ian Freestone på femteplats. På sjunde plats ligger Björn Waldegård. Danskarna, Sören och Mads ligger på en 22:a plats och är nu endast en dag i från målet. 30 ekipage är kvar i tävlingen som avslutas imorgon lördag med 4 sträckor. Så imorgon eftermiddag vet vi vem som vunnit och själklart återkommer vi med en rapport då. (Bildtext; Rob Collinge på service. Foto/©: Reinhard Klein.)
* Resultatlista, efter sjunde tävlingsetappen.


09/12 - Collinge within sight of victory in Safari Rally.
The Datsun 260Z crew of Rob Collinge and Anton Levitan continue to head the leaderboard in the East African Safari Rally. The all-Kenyan crew claimed the lead after the third day of competition and now have nearly 24 minutes in hand with just four competitive sections remaining. Stig Blomqvist, the early leader, maintains second in the Ford Escort RS1600 with Frederic Dor extending his lead over fourth-placed John Lloyd to 16 minutes...
* Läs pressreleasen; "Collinge within sight of victory in Safari Rally." här.


© Reinhard Klein 08/12 - Blomqvist avancerar mot toppen.
Rob Collinge leder fortfarande men nu endast 20 minuter före Stig Blomqvist som ligger på andra plats. Frederic Dor i en Porsche ligger på tredje plats följd av ytterligare en Porscheåkare, John Lloyd. Björn Waldegård ligger på en sjunde plats. För det Danska 2015 teamet går det allt bättre. De ligger nu på en 22:a plats efter växellådsbytet förra nattuppehållet. Föraren Sörens kommentar efter ss25 var följande: "I didn't take my foot off the floor throughout CS25". (Bildtext; Stig Blomqvist mot toppen. Foto/©: Reinhard Klein.)
* Resultatlista, efter sjätte tävlingsetappen.



08/12 - Collinge extends advantage in East African Safari Rally.
Local favourites Rob Collinge and Anton Levitan continue to lead the 2005 East African Safari Rally after the seventh day of competition over Kenya's unforgiving roads. The Datsun 260Z crew has just over 20 minutes in hand, however former World Rally Champion Stig Blomqvist has been on a charge, powering into second after another long day of gruelling competition. Porsche 911 driver Frederic Dor has enjoyed a trouble-free run and the Frenchman moves into third position...
* Läs pressreleasen; "Collinge extends advantage in East African Safari Rally." här.


07/12 - Blomqvist powers into second in Safari.
Stig Blomqvist är bäste svensk i East African Safari Rally. Stig har under den femte dagens tävlande avancerat till en tredjeplats i tävlingen. Leder tävlingen gör fortfarande Rob Collinge ca 22 minuter före Gerhard Marcy. På tredje plats och ytterligare 4 minuter efter är Stig Blomqvist som har god chans att i alla fall avancera till en andraplats. Men än återstår 3 tuffa rallydagar så allt kan hända. Björn Waldegård ligger på en 9:e plats totalt och är timman efter ledaren. Tredje svensk som startade tävligen var Bo Axelsson men han har som vi tidigare meddelat tvingats bryta rallyt då Volvomotorn helt enkelt inte orkade mer. Danskar Sören och Mads Kjaer ligger för närvarande på en 23:e plats efter diverse strul och som bland annat kommer byta växellåda tills imorgon.
* Resultatlista, efter femte tävlingsetappen.


07/12 - Collinge extends advantage in East African Safari Rally.
The all-Kenyan crew of Rob Collinge and Anton Levitan have extended their lead after the sixth leg of the East African Safari Rally. Despite gearbox problems, Collinge - in the Datsun 260Z - has pulled out more than a 22 minute advantage over his nearest rival, Belgian Gerard Marcy. Third position is now held by 1984 World Rally Champion Stig Blomqvist, who has climbed one position up the leaderboard during the leg...
* Läs pressreleasen; "Collinge extends advantage in East African Safari Rally." här.


© Reinhard Klein 07/12 - Bosse har brutit Safarirallyt.
Det blev alltså ingen målgång i East African Safari Rally 2005 för det Svensk/Finska teamet. För en stund sedan nåddes vi av en rapport där det meddelades att man brutit rallyt. Första och korta förklaringen var att "motorn orkar nästan ingenting". (Bildtext; Bosse i full fart under etapp3. Foto/©: Reinhard Klein.)



© Reinhard Klein 07/12 - Stora mekardagen i Afrika.
Igår var det så den efterlängtade vilodagen i East African Safari Rally. Vid halvtid har Safari Rallyt ett uppehåll i den stora nationalparken Masai Mara där ekipagen kan vila samt få en dag för service och reparationer av bilen om det behövs, vilket det ofta gör. Det har inte gått att få kontakt med det svenska teamet med Bo Axelsson som förare när de befunnit sig i Masai Mara vilket gjort att rapporten för dag4 och 5 kommer nu. Bosse står i kön inför dagens första sträcka och rapporterar. Under dag 4 bytte vi växellåda på transporten och sedan var det dags för styrarmsbyte på nästa transport. Massor av strafftid. Det blev sedan ingen direkt vilodag för teamet under tisdagen då det arbetades flitigt. Ännu en kolv är bytt samt massor av annat jobb. Bland de övriga Svenskekipagen meddelas att Waldegård bl.a. har bytt stötdämpare till "värsta sorten". Nu står Bo och Eugen så i kön inför femte dagens första sträcka. Otroligt dålig väg rapporteras det om. (Bildtext; Många har haft problem under resans gång. Foto/©: Reinhard Klein.)


© Reinhard Klein 06/12 - Rob Collinge ledare av Safari Rallyt.
När första halvan av East African Safari Rally körts så leder Datsunföraren Rob Collinge med 18 minuter till Gerhard Marcy i en Ford Escort RS. John Lloyd ligger trea och Stig Blomqvist fyra 26 minuter efter ledaren. Björn Waldegård återfinns på en 8:e plats. Hur det gått för Bo Axelsson och Eugen Damstedt efter den fjärde dagen vet vi ej. Den fullständiga resultatlistan för dag4 har ännu inte anlänt så vi vet inget ännu. Vi har inte lyckats få kontakt med dem ännu men så fort vi hör något återkommer vi. Idag är det "vilodag" och servicedag för teamen som har en dags uppehåll i tävlandet och chans till ett stort antal timmars reparationsarbete. (Bildtext; Ledaren Rob Collinge. Foto/©: Reinhard Klein.)


06/12 - Collinge maintains East African Safari Rally lead.
The head of the leaderboard of the 2005 East African Safari Rally remains largely unchanged after the fourth day of competition, with Kenyan Rob Collinge maintaining his lead in the Datsun 260Z. Belgium's Gerard Marcy holds second in a Ford Escort, with John Lloyd holding on to his third position in the lead Porsche 911...
* Läs pressreleasen; "Collinge maintains East African Safari Rally lead." här.


05/12 - Film från Safari Rallyt.
På hemsidan för UN2015 projektet finns nu lite film med berättelser från de första tre dagarna. Adressen är: www.rallymedmening.dk.
rallymedmening.dk rallymedmening.dk


05/12 - Resultat från 3 dagar EASR.
Fullständiga resultatlistor från de tre första dagarnas tävlande i East African Safari Rally.
* Resultatlista från East African Safari Rally, dag 3. (Länk: eastafricansafarirally.com)
* Resultatlista från East African Safari Rally, dag 2. (Länk: eastafricansafarirally.com)
* Resultatlista från East African Safari Rally, dag 1. (Länk: eastafricansafarirally.com)


© Reinhard Klein 04/12 - Rallyrapporter från fronten.
På East African Safari Rallyts hemsida rapporterar Bosse att: "Vi var av vägen och träffade ett träd på ss11, skadade sidan av bilen. Men de två sista sträckorna har varit bra." Detta var ett problem han inte nämnde något om till oss när han kontaktade oss efter tredje dagens etapp för en dagsrapport. (Bildtext; Första bilderna på Bo Axelsson och Eugen Damstedt, klicka för att förstora. Foto/©: Reinhard Klein.)

Från det Danska "2015 teamet" med Sören Kjaer och Mads Kjaer i en Porsche 911 meddelar följande efter dagens etapp: "Vi hade ett motorproblem 10km från etappmålet igår. Men vi har haft tur. Vi har fått låna en motor av Andrew Barnes, de bröt under etapp1. Bilen går nu som en dröm rapporterar de glada Danskarna. Med vår motor var det något fel, fel med en kolv och det var ett hål i den." Tydligen har också den tekniska utrustningen strulat för teamet som annars hade planerat att rapportera direkt med filmer från tävlingen.
Vi har blivit lovade fullständiga resultatlistor från arrangören men av dessa har vi ännu inget sett men Bosse ligger på en 20:e plats totalt.


04/12 - Kenyan Rob Collinge claims lead.
Blomqvist drops to fourth in East African Safari Rally. The all-Kenyan crew of Rob Collinge and Anton Levitan have claimed the lead in the East African Safari Rally after the third leg of this legendary event. The Datsun 260Z driver has had a virtually trouble-free run and has nearly 16 minutes in hand to second-placed Gerard Marcy. John Lloyd, who started fourth overnight, has climbed back into third in the Tuthill-prepared Porsche 911. Stig Blomqvist, who led for the opening two legs, has dropped back to fourth after problems in the first section of the day...
* Läs pressreleasen; "Kenyan Rob Collinge claims lead." här.


© Reinhard Klein 04/12 - Blomqvist körde fast, nu 4:a.
Under den tredje dagens tävlande i East African Safari Rally så tappade Stig Blomqvist sin ledning. Detta efter att ekipaget kört fast och tappat närmare 20 minuter och är nu på en fjärde plats. Björn Waldegård är näst bäste svensk på en sjunde plats och kör bra. Det tredje ekipaget med Bo Axelsson vid ratten rapporterar att de kör vidare på 3 cylindrar men utan några prickar idag och ligger på 20:e plats totalt. Mer info samt resulat kommer under kvällen. (Bildtext; Anthony Ward, Ford Escort. Foto/©: Reinhard Klein.)

03/12 - Blomqvist holds on to advantage.
Former winner, Rob Collinge, closes gap in East African Safari Rally. After a day of close-fought competition, former World Rally Champion Stig Blomqvist has held on to his early lead in the 2005 East African Safari Rally. However, the Swede has had a fierce battle with the winner of the 2003 event, Rob Collinge, who has closed the gap to just 31 seconds after 10 competitive sections. Third position is now held by Frederic Dor, the Frenchman moving ahead of John Lloyd during the second day of competition...
* Läs pressreleasen; "Blomqvist holds on to advantage." här.


© Reinhard Klein 03/12 - Fortsatt ledning för Blomqvist.
Stig Blomqvist fortsätter leda East African Safari Rally efter två dagars tävlande. Stig är 30 sekunder före Rob Collinge. Bosse och Eugen har också dem nått målet på lördagens etapp med lite tidstillägg. Men mot målet gick bilen på 3 cylindrar troligen p.g.a. topplockspackning och ytterligare 20 transportprickar. (Bildtext; Andrew Barnes, Porsche 911. Foto/©: Reinhard Klein.)


© Reinhard Klein 03/12 - Motorreparation på 3,5 timma.
Från det Svenska Safariteamet meddelas att kolven som skadades under fredagens femtesträcka byttes på 3,5 timma av teamets mekaniker. Problemet uppstod efter dålig bensin. Men inför lördagens sträckor så är allt bytt och iordning. Första sträckan tar man det lugnt och "kör in" de nya grejerna, t.o.m. utan skyddsplåt som sedan plockas dit efter första sträckan för att sedan låta teamet öka farten. Med de kommer rulla på i hyggligt tempo rapporterar Bosse innan han och kartläsande Eugen drog iväg ut på lördagens första sträckor. (Bildtext; Alexander Graham. Foto/©: Reinhard Klein.)


02/12 - Former champion takes early Safari lead.
Stig Blomqvist claims lead after opening leg of East African Safari Rally. 1984 World Rally Champion Stig Blomqvist, co-driven by Venezuelan Ana Goni, has taken the early lead in the 2005 East African Safari Rally, one of the world's most historic events. Hot on his heels is the winner of the 2003 event Rob Collinge, while London city insurance broker John Lloyd holds third position after five competitive sections in this marathon event that takes in more than 1,600 kilometres of competition. The East African Safari Rally - first held in 1953 - started yesterday afternoon when the 46 registered crews crossed the ramp beneath the famous elephant tusks on Moi Avenue in Mombasa. This morning, however, the action took off in earnest as the crews left Mombasa for the opening five sections and 263.25 competitive kilometres in a total distance of 537.52 kilometres. An early morning start saw the crews head directly south, immediately leaving Kenya for Tanzania where the day's action was centred, before the overnight halt in Dar es Salaam. Searing temperatures typically characterised the day as the crews powered over fast and flowing stages...
* Läs pressreleasen; "Former champion takes early Safari lead." här.


02/12 - Stig Blomqvist leder Safari Rallyt.
Precis fick vi en kort resultatrapport från Bosse efter första dagens tävlande. Det är långt ifrån över allt som den vanliga mobiltelefonen går att använda men en kort rapport lyckades vi få från teamet. Ford Escort åkande Stig Blomqvist leder före Datsun 260Z föraren Rob Collinge. Björn Waldegård är 20 minuter efter ledande Stig. Bosse och Eugen är 40-50 minuter efter p.g.a. de två punkteringarna samt 25-30 minuter i transport prick. Juha Kankkunen är ytterligare bakom efter bl.a. 40 minuter i prickar. Detta efter 1 dags tävlande av totalt 8 dagar.


© Reinhard Klein 02/12 - Punkteringar och dålig bensin.
När East African Safari Rally idag startade på allvar så började problemen för svenskekipaget med Bo Axelsson bakom ratten på teamets Volvo 140. Rallyt startade redan igår med huvudstarten över rampen i Mombasa och en kort inledning. Idag fredag startade rallyt på allvar. En kort telefonrapport från Bosse meddelar att de kört punktering på ss2 och ss4. På ss5 gick det värre med fyrans kolv på grund av den dålig bensin de använde. Men de tog sig till mål. Men Bosse avslutade med att full reparation pågick. Några resultatlistor har ej anlänt ännu men vi hoppas få in det så fort som möjligt för en lägesrapport. Från det Danska 2015 teamet med Sören och Mads Kjaer i bilen har vi ej hört något från dagen men ett litet filmklipp från starten finns på teamets hemsida, www.rallywithpurpose.com. (Foto/©: Reinhard Klein.)


01/12 - Sören Kjaer, snart är det dags.
Vi är efter 6 dagars hårt slit klara att deltaga i rallyt, bilen är genomgången och besiktad av organisationen. Vi är nu klara till att delta i första dagens ”ceremoni” etapp som inleds i dag kl. 15.00 (13.00). Som flera av er säkert redan sett så har vår hemsida redan uppdaterats med 3 dagböcker på sidan och vi vill göra vårt bästa för att få dem utlagda med en dags försening då vi måste hinna redigerar bl.a. video. I morgen fredag går det lös med första riktiga etappen på 629 km. Då det hela tiden är fokus på vårt deltagande från utländska medier och då Nokia har valt att använda projektet för deres kampanjsida för N-Series telefonerna har vi beslutat att köra allt på engelsk.
Besök oss på: http://www.rallywithpurpose.com, hälsningar Sören Kjaer, förare av bil nummer 2015.


01/12 - East African Safari Rally attracts the stars.
Entries for the 2005 East African Safari Rally have now closed and the world’s greatest classic car rally has attracted an impressive entry of 48 crews representing 17 nations. Topping the entry list are a trio of former World Rally Champions and the event, which runs from 1-10 December, once again looks set to provide spectacular action in the beautiful landscapes of Kenya and Tanzania...
* Läs pressreleasen; "East African Safari Rally attracts the stars" här.


29/11 - Rallyhälsningar från 30 gradig värme.
Bo Axelsson som är på plats med team inför starten av East African Safari Rally den 1 december rapporterar från Kenya, närmare bestämt hamnstaden Mombasa som är start och målplats för Safari Rallyt. Bilen som sedan ett tag funnit på plats i container tillsammans med reservdelar är öppnad och bilen står nu på parkeringen tillsammans med några av de andra deltagarna i rallyt. Bo meddelar att han strax ska iväg för en första provtur sedan man lastade bilen i början av oktober. Bosse avslutar lägesrapporten med en väderprognos som lyder, 32 grader i luften och 28 i vattnet!


28/11 - Innan det Svenska teamet med Bo Axelsson som förare begav sig till tävlingsområdet för East African Safari Rally passade vi på att ställa några frågor till honom inför rallyt. Läs intervjun; "'Kyrkbilen från Torsby' på nya äventyr" här.


23/11 - Så här när teamen snart begers sig till tävlingsområdet har vi passat på att ta en intervju med Sören Kjaer som är förare i det Danska ekipaget innan han och teamet ger sig av till varmare väder. Där får vi veta mer om deras projekt och sina mål med rallytävlingen. Läs intervjun; "Rally med mening och 8 mål" här.



Tidsschema:
Start, Mombasa - 1:a December.
Start av rallyt - 2:a December.
Mål för rallyt - 10:e December.

*
Anmälningslista / Startlista.


© Ericsson-Motorsport I 2005 års upplaga av East African Safari Rally deltar 3 svenska förare. Stig Blomqvist med kartläsande Ana Goni kommer till start med en Ford Escort RS, Björn Waldegård och David Cavanagh tävlar med en Porsche 911 och så Bo Axelsson och finländaren Eugen Damstedt i en Volvo 142. Från den finska sidan deltar också Juha Kankkunen med kartläsande Juha Repo i en Datsun 240Z. Danmark representeras av Sören och Mads Kjaer som deltar med den vita 2015 "sponsrade" Porsche 911:an. Sören och Mads har bl.a. synts i Sverige där de kört grustävlingar © Ericsson-Motorsport som träning inför Safari. Ekipaget har synts i både Snapphanerallyt och Dackefejden. Innan rallyt drar iväg hoppas vi kunna kartlägga flera av teamens förberedelser inför starten av det krävande rallyt.
Från den Danska sidan kan man redan nu läsa om teamets planer och om deras kampanj för att skapa uppmärksamhet kring målet med projektet 2015. På hemsida www.rallymedmening.dk kan man läsa mer om målen samt se lite informationsfilmer. På den samt företagarna Kjaers hemsida, www.kjaergroup.com , finns också en del av Ericsson-Motorsports foto från teamets Sverigebesök.



Bo Axelsson med kartläsare Eugen Damstedt körde East African Safari Rally 2003. Läs teamets berättelser här nedan: (Länk från Bo Axelssons egna hemsida, www.rally-racing.com)

* East African Safari Rally 2003; Förberedelser.
* På väg till start i Safari.
* Safari - Dag 1.
* Safari - Dag 2.
* Safari - Dag 3.
* Safari - Dag 4.
* Safari - Dag 5.
* Safari - Dag 6.
* Safari - Dag 7.
* Safari - Dag 8.
* Safari - Dag 9.
* Safari - Dag 10.
* East African Safari Rally 2003 - Epilog.



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.