Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
GNM Sweden AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© @World.
© @World.
Pontus och Jonas körde felfritt i Tyskland.
Tidemand glänste i tyska VM-rallyt.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemand åstadkom en topprestation när han visade sina växande skickligheter på asfalt i helgens Rally Tyskland. Med starka sträcktider och smart och taktisk körning under de tre tävlingsdagarna, landade han på en imponerande åttonde plats - totalt.

Rally Tyskland står för en av höstens stora VM-utmaningar på asfalt med varierade sträckor som ger deltagarna en rejäl prövning i att snabbt kunna anpassa sig till rådande förhållanden. Erfarenhet är en av de viktigaste faktorerna för att nå framgång här, både på kort och lång sikt. SKODA-föraren Pontus Tidemands fokus ligger helt på WRC 2-serien där han i år kör full säsong, vilket innebär sju nominerade tävlingar varav sex resultat räknas. Rally Tyskland är inte en av dessa tävlingar som ingår i hans program, men samarbetet mellan SKODA Motorsport och EVEN Management gav honom chansen att ändå få delta, dock utanför tävlan i WRC 2-klassen, för att få träning på de tyska vägarna och behålla VM-tempot i kroppen.

Och tempot var det inget fel på - redan på torsdagens shakedown var Pontus, som har sällskap i högerstolen av co-drivern Jonas Andersson, snabbast i sin kategori och höll kvar känslan över fredagen, då de fem första sträckorna kördes. På slingrande vägar genom vingårdar utnyttjade han sina tekniska färdigheter och i slutet av dagen låg han på plats tio totalt och hade bara två likvärdiga bilar framför sig.

- Nu när vi inte körde i mästerskapet så startade vi längre bak i fältet än vi brukar och med det kom andra svårigheter som till exempel mängder av grus som de tvåhjulsdrivna bilarna före oss drog ut på vägen. Men det är värdefull träning att få hantera olika situationer, säger Pontus, som nu gjorde sitt första Rally Tyskland i en SKODA Fabia R5.

På lördagen mixades landsväg med sträckor på det ökända militärområdet Panzerplatte. Pontus var snabbaste R5-bilen under förmiddagen och blandade sig in med WRC-bilarna när han som bäst satte sjundetider på två av sträckorna trots att han hade närmare 40 bilar före sig i startledet. Ett passerande regnväder gjorde förhållandena besvärliga under eftermiddagen, men tidstappet blev ändå inte nämnvärt stort och den värmländska duon klockade in på en åttonde plats totalt efter rallyts 14:e sträcka.

Även på finaldagen visade Pontus sig från sin bästa sida och kunde knyta ihop en fantastisk helg på ett storstilat sätt genom att vara snabbast R5:a på den sista sträckan. Han säkrade sin åttondeplats i totalen och hade han varit registrerad i WRC 2 den här gången hade han slutat tvåa.

- Det är ett skönt besked att veta att vi har farten med oss och faktiskt kan mäta oss med asfaltspecialister i en tävling som denna, säger Pontus. Jag ser det inte som att vi teoretiskt sett kunde ha plockat viktiga poäng här, utan att vi fick en bonustävling som vi har gjort det mesta av. Erfarenhetsmässigt har det varit väldigt bra och vi har lärt känna sträckorna bättre, samtidigt som vi har haft möjligheten att prova oss fram med saker som däcksval och förberett oss inför kommande rallyn. Nu ser vi fram emot att ge oss in i matchen igen i nästa tävling.

Pontus och Jonas skulle ha rest till Kina i september för att köra nästa deltävling i VM, men man har tvingats ställa in eventet efter att ett häftigt oväder drabbat området och totalförstört vägarna. Nu får teamet istället tänka om och lägga en ny plan för resten av säsongen. Kvar på kalendern finns Korsika, Spanien, Wales och Australien.

Resultat Rally Tyskland 2016
1. Sébastien Ogier, Frankrike 3:00:26.7
2. Dani Sordo, Spanien +20.3
3. Thierry Neuville, Belgien +20.4
4. Andreas Mikkelsen, Norge +27.2
5. Hayden Paddon, Nya Zeeland +3:34.8
6. Mads Østberg, Norge +4:31.2
7. Esapekka Lappi, Finland +8:36.8
8. Pontus Tidemand, Sverige +8:52.5
9. Jan Kopecký, Tjeckien +9:44.2
10. Armin Kremer, Tyskland +10:10.6


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2016-08-21 15:34






Norska Mästerskapet ska avgöras, Aurskog Höland Rally.
© Rally NM.Norska Mästerskapet tar final med helgens Aurskog-Høland Rally, 69 deltagare för de tio sträckorna på fem mil, mycket asfalt i den mixade tävlingen.

Nio ekipage i R5 klassen där Anders Grøndal åter ses i Skoda Fabia R5 Evo från EKS teamet, gör upp med Frank Tore Larsen om mästerskapet. Nytillskot...

Publicerad: 2020-10-01 00:10


Är detta WRC kalendern 2021?
© emotorsport.seStrax före Midsommar presenterades ett första utkast med nio namngivna länder tilltänkta för WRC kalendern 2021, sedan dess har allt jobb lagts på att säkra årets säsong.

Inom kort väntas mer detaljer kring nästa års kalender dyka upp, Rallye Monte Carlo är redan klart, de kör 21-24 januari! På t...

Publicerad: 2020-09-30 22:40


McKenna byter Skoda mot Ford, jagas av Pastrana i American Rally Association.
© McKenna Motorsport.I helgen väntar näst sista deltävlingen i American Rally Association, det Amerikanska mästerskapet med Show Me Rally på 13 mil hårda grusvägar runt Potosi.

63 anmälda ekipage - totalt 15 bilar för Öppna 4wd klassen ihop med R5 bilar, mästerskapsledaren Barry McKenna med co-driver Leon Jordan lämn...

Publicerad: 2020-09-30 20:46


Dennis Rådström avbryter EM-satsning.
© Vandraq Studio.Rallyföraren Dennis Rådström från Torsby skulle i år gjort en satsning på Rally-EM och klassen ERC3 Junior tillsammans med kartläsaren Johan Johansson från Valdemarsvik. Efter två starka resultat i de första EM-tävlingarna väljer nu Dennis och Johan att avsluta årets säsong och lägga fokus på ett st...

Publicerad: 2020-09-30 09:28


Delecour klar för Rallye Monte Carlo 2021, i nya Alpine A110 R-GT.
© Francois Delecour.Med över 20 starter är 58-årige Francois Delecour en av de mer rutinerade när han startar Rallye Monte Carlo 2021. Fransmannen är redan klar för start, kommer köra nya Alpine A110 Rally i R-GT utförande som då gör VM debut.

Francois har hittills gjort ett par starter i modellen och gör nästa helg...

Publicerad: 2020-09-29 21:17


Hälsingeserien slår ihop, 2020-2021 blir en enda säsong!
© emotorsport.seEn trasslig vinter följt av Corona pandemin har drabbat de flesta rallyserierna på ett eller annat vis 2020. Med bara två deltävlingar, först Trötängasprinten i början på februari och så Örnskölden månaden senare tog det stopp för Hälsingeserien.

Sedan dess har årets samtliga deltävlingar ställts...

Publicerad: 2020-09-29 21:01


Supercupen öppnar ny klass för R1 2021.
På grund av att Rally-SM inte släpper in hela R1 klassen som varit inbjudningsklass 2020 gör Supercupen 2021 förändringar.
- När det nu bara blev Gr-F homologerade så har jag tagit ett beslut att göra om regelverket till 2021, förklarar Jörgen Joons.

Vi gör en klass som startar först i varje...

Publicerad: 2020-09-28 22:25


63 bilar totalt, sex Svenskar till Rally Italia Sardegna.
© @World.63 ekipage väntas till Rally Italia Sardegna, årets näst sista WRC deltävling. Tolv ekipage går i WRC klassen, Elfyn Evans, Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä ses i Toyota Gazoo Racing, i teamet men utanför jakten på fabrikspoäng finns också Takamoto Katsuta. Hyundai ställer Ott Tänak, Thierry Neuv...

Publicerad: 2020-09-28 21:30


Block kör Escort i Rallylegends, Fiesta R5 i Sol Rally Barbados.
© Hoonigan Racing Division.Till helgen ses Ken Block i Europa, då med sin egna Ford Escort Cosworth för att köra Rallylegends i San Marino. Där är han en av de kända förarna som deltar i den till året bantade upplagan, ett arrangemang som annars lockar mängder av åskådare och än fler kända namn och bilar i startlistan. För de...

Publicerad: 2020-09-28 21:02


Ny bilklass i Rally-SM, Standardklassen kliver in.
Standard blir den nya mästerskapsklassen i rally-SM 2021.
I grunden handlar det om våra ungdomar som börjar tävla i en standardbil. Många vill åka SM men det blir ett stort steg och dyra investeringar att gå upp en klass. Men från och med nästa år finns det möjlighet att träda in på SM-planen ...

Publicerad: 2020-09-28 20:44


Tidigare nyheter:
Ny bilklass i Rally-SM, Standardklassen kliver in.
Petter Solberg och Mikkelsen delar Citroen C3 WRC i Rally Italia Sardegna.
Bl.a. Kopecky snabb i Tjeckien, totalt Citroen dominans i Frankrike.
Asunmaa körde hem Finska Mästerskapet.
Förändringar i Rally SM kalendern 2021, Rally Gotland ut och Killingen in.
Foto från Gränna MK´s Polkatrofén.
Göthberg och Lången snabbaste 4wd & 2wd i Rally Gimmersta.
BMW seger i Polkatrofén, Axelsson snabbast.
Solberg ende Svensk bland 38 ekipage till Rally Fafe Montelongo.
Fourmaux, Vatanen & Block - spännande startfält i Rallylegends.
Resultat från lördagens Rally Gimmersta.
Solberg junior på jakt efter EM-titel.
Publikfritt när 70-talet åkare gör upp i onotade Polkatrofén.
Sprint DM när publikfria Rally Gimmersta avgörs.
Lecablock, något att tänka på när publiken återvänder till rallyskogen.
Opel Corsa Rally4 klar för rallystart 1:e januari 2021!
Tossebergsracet 2020 är inställt.
Pohjanmaa Ralli avgör Finska mästerskapet, nytt inhopp av Latvala.
Mäkinen kliver åt sidan, Toyota driver WRC satsning i egen regi 2021.
SM brons för Hansen och Johansson i Sandviken.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 07/11


Rally SM:
North Rally 08-09/01


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 08-11/10


Svenska RallyCupen:
- - - - - - 00/00




Foto från:
Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bäckeforssnurren.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EMK Kannan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.