Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
GNM Sweden AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i R1a Grupp E.
PRESSRELEASE

Det som skiljer Sydsvenska Rallycupen från andra serier och mästerskap är att både de som vinner grundserien och de som vinner slutspelet belönas rikligt. Utöver pengarna från grundseriens Prispottslista skulle nu ytterligare 100.000:- fördelas.

Slutspelet, finalen, körs lördagen den 28 oktober i trakterna runt Hovmantorp utanför Växjö. Arrangörsklubben Wäxjö MS har letat fram två klassiska småländska specialsträckor som körs två gånger. Mer än trettio utslagsgivande kilometer skall skilja förarna åt och värdiga vinnare utses i de fem klasserna. I alla klasser slåss man om 25.000 kr, tio till ettan och sedan neråt till femte plats.

Grupp E, också med den mer internationella beteckningen R1a, är standardklassen med lägst prestanda men också en klass som tack vare sin jämnhet kräver mycket av chauffören men också ger mycket tillbaka då bilarnas enkelhet gör att det inte är så mycket som krånglar utan fokus kan läggas på att köra mycket och komma i mål varje gång. Det syns också tydligt i topp fem i A/B-klassen och i C-klassen då de flesta i respektive klass inte brutit något av tio tävlingstillfällen i SSRC.

I A/B-klassen segrade Erik Ohlsson, Gullabo, en delseger, före Jesper Larsson, Kristianstad, tre delsegrar och Robin Håkansson, Gullabo. Flest delsegrar har nyblivne RM-mästaren Stefan Ottosson, Vetlanda med fyra stycken. De två sista har Magnus Sigvardsson, Hörby tagit. Ingen våghalsig gissning att det är bland dessa fem som vi hittar segraren i finalen.

I C-klassen är det två förare som delat på delsegrarna. Erik Sundqvist, Ljungby har åtta stycken och Kjell Svensson, Ryd har två. Kan då någon av dessa blanda sig i toppstriden? Det har hänt förr genom åren, 2014 i Vetlanda var Ola Schön trea som C-förare. Ser vi på C-förarnas placering i Grupp E klassen i år så är trenden starkt positiv, de började året med att vara sjunde till nionde plats i bilklassen men slutet av året toppas av Erik Sundqvists delade tredje plats i Hörby. Erik har vi berättat mer om i tidigare rapporter från SSRC men vinnaren i C-klassen Kjell Svensson och hans ständiga kartläsare Anne Wiesemann är kanske mer obekanta för allmänheten. Men det ändra vi på nu!

Kjell bor med sin sambo på Kyrkön utanför Ryd, är numera deltidspensionär och jobbar deltid som utvecklare på Ryds Båtar. Anne bor med sin familj på en gård strax utanför Växjö och jobbar på IT-bolaget HRM Software AB som projektledare.
Kjell har, som många pojkar och unga män, alltid haft ett stort intresse av att köra bil, gärna i lite högre hastigheter än vad som normalt är tillåtet på allmän väg. Han gick därför med i Ryds MK i början av 1970-talet med syfte att få sitt intresse för fart och bilar tillgodosett. Den första rallybilen som han byggde var en Folkvagn 1500S. Kombinationen Kjell och Folkvagn blev kort och hans nästa bygge blev en BMW och under åren som gått har det blivit några stycken sådana.

- Första rallybilen var en VW 1500S med den kombinationen funkade inte så bra så därefter har det bara varit BMW. Tack vare mitt intresse för att konstruera saker så har jag alltid byggt mina rallybilar själv, berättar Kjell.
Annes intresse för rally började redan i unga år som åskådare. Att få åka en rallytävling hamnade tidigt på hennes ”måste-göra-lista”.

- När jag fyllde 40 år fick jag en tävling i present av min man då han ville uppfylla min högsta önskan och han trodde/hoppades att det skulle bli både min första och min sista tävling. När debuten väl var avklarad så trodde nog alla i min omgivning att det var färdigåkt för min del då denna första tävling slutade med en våldsam krasch. I motsats till vad alla förväntade sig så skaffade jag mig istället en co-driver licens. Om man bortser från kraschen så var det ju en jäkla frän upplevelse som var svår att motstå.

Kjell körde som nämnt sin första tävling någon gång i början av 1970-talet och höll på till 1979 då annat gjorde att tiden inte räckte till. Som så ofta förde han över sitt intresse på sin son Anders som började köra 2001. Kjell stöttade Anders i hans karriär under flera år och byggde under tiden en BMW 2002 som var klar hösten 2009. Det var nu dags för Kjell att återuppta det vilande intresset igen och Anne blev tillfrågad om hon ville bli hans co-driver.

- Första starten för oss tillsammans blev i Kong Christian Race 2010, berättar Anne. Vi hade inte, och har heller aldrig haft siktet inställt på någon karriär med tanke på vår ålder. Vi fokuserar istället på att ha så roligt som möjligt med mottot är att leva livet medans man lever, för sedan är det för sent. Dessutom så är ju denna sport väldigt beroendeframkallande och det är jäkligt svårt att sluta när man en gång har börjat. Självklart satsar vi som alla andra på att vinna varje tävling, men inte till vilket pris som helst. Efter vår våldsamma krasch i Vilda Ryd Racet 2013 lärde vi oss en läxa. Bilen blev skrot och 2014 blev ett mellanår som jag ägnade mig åt att friskna till efter kraschen . Under tiden byggde Kjell en ny bil åt oss.

2013 blev trots allt en bra säsong som slutade med en första plats i DM. 2015 var det dags att återuppta tävlande i deras nya bil. Strategin var nu att komma i mål i varje tävling, en så god strategi att åren 2015 till 2017 radade de upp topplaceringar i DM och SSRC med seger och en tredje plats i den totala listan 2017.

- Vi ägnar vår tacksamhet åt alla de som ställer upp och hjälper oss med service på tävlingarna. Den största tacksamheten riktar vi dock till våra respektive som år ut och år in står ut med vårt tävlande. Utan deras stöd hade vi nämligen inte fått möjligheten att göra det som vi tycker ger livet lite extra krydda, avslutar Anne och ser fram mot finalen i Hovmantorp tillsammans med Kjell, två mycket värdiga exempel på bredden i svensk rallysport.


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2017-10-19 17:12






Inga Svenska rallyn, chans till internationella äventyr för att få tävla, vi listar nationella mästerskap.
© Rally Estonia. I takt med att Svensk rallysport är nedstängd på obestämd framtid överväger förare och team att titta mot andra länder, allt för att få tävla. För Juniorer som kan tappa ännu en viktig säsong kan det vara extra viktigt att komma igång. Samtidigt har vi blivit kontaktade av högt uppsatta personer på...

Publicerad: 2021-03-04 21:34


EKS JC presenterar: En helt nybyggd Audi A1 Quattro rallybil.
© EKS JC.Det nya teamet EKS JC, som är en sammanslagning av de två världsmästarteamen i rallycross JC och EKS, har ett nytt projekt: en Audi A1 Quattro rallybil.

2014 anslöt EKS till FIA World Rallycross Championship (rallycross-VM) med sina egenbyggda Audi S1 EKS RX Quattro-bilar, som blev några av de me...

Publicerad: 2021-03-04 17:07


Torn gör Fiesta Rally3 debut i Finska Mästerskapet, 160 bilar till O.K. Auto-ralli.
© M-Sport.Närmare 160 åkare ses när andra deltävlingen i Finska rallymästerskapet körs till helgen i SM O.K. Auto-ralli. VM vinnaren och WRC3 ledaren Teemu Asunmaa har farten uppe, möter bland andra Emil Lindholm, Juha Salo och Mikko Heikkilä.

I R2 / Rally4 klassen som växt till sig med 14 deltagare finns ...

Publicerad: 2021-03-03 20:30


Tillfälligt avbrott!
Våra läsare möttes från onsdagens förmiddag av ett meddelande om tillfälligt avbrott.

emotorsport.se var under stora delarbav onsdagsdygnet fram till torsdag lunch stängd för besökare. Anledningen till avbrottet uppkom efter ett intrångsförsök på servern, automatiskt stängs återkomsten ner för at...

Publicerad: 2021-03-03 19:30


Redan 50 inställda rallyn 2021, ännu ett mardrömsår för Svensk motorsport.
© emotorsport.seI slutet på förra veckan tvingades SMK Hälsinge ställa in Hasselasvängen som skulle körts ingående i Hälsingeserien, tillstånden hade dragits tillbaka och arrangören fick åter kasta sitt redan planera arbete.

Detta innebär att hela den Svenska vintersäsongen har ställts in, för rallyåkarna handla...

Publicerad: 2021-03-02 22:48


Rovanperä i VM topp, så var det också för 20 år sedan.
© Toyota Gazoo Racing.2001 körde Tommi Mäkinen hem segern i VM seriens inledning, Rallye Monte Carlo. I februari när International Swedish Rally avgjordes stod Harri Rovanperä i topp, finländaren tog segern med Peugeot 206 WRC före Peugeot Total.

Den inför Sverige VM ledande Mäkinen bröt och blev utan poäng, segern fö...

Publicerad: 2021-03-01 22:02


Norska NM rallyt Sigdalsrallyt ställs in, p.g.a. mildväder.
© sigdalsrally.noNär Sigdalsrallyt skulle körts strax efter nyår som premiär i Norska rallymästerskapen 2021 fanns de bästa vinterförhållanden på många år. Arrangören kunde inte minnas när det såg bättre ut på skogen. Snön låg djup, höga snövallar, bra is i botten på vägarna och anmälningslistan var välfylld.

Me...

Publicerad: 2021-03-01 21:47


Östberg tillbaka i WRC2 serien till Kroatiska VM rallyt?
© emotorsport.seI både Rallye Monte Carlo och helgens Arctic Rally Finland fanns Mads Östberg med i WRC seriens TV produktion, fjolårets WRC2 mästare har hittills varit utanför tävlingsbil. I förra veckan presenterades han som tävlande i Ungerska Mästerskapet för den nationella importören.

Men till den tredje d...

Publicerad: 2021-03-01 21:20


Redan 70-talet anmälda för Rosenlunds Asfalts-SM.
© Mats MyrsellRosenlunds Asfalts-SM hos Jönköpings MK ser ut att bli årets första rally på Svensk mark, tävlingen inleder Asfalt SM serien där en sträcka på 4,3km körs tre gånger på Påskdagen - tävlingen publikfritt och på inhägnat område.

Över 70 ekipage är redan anmälda där Mattias Olsson, Robin Svensson och...

Publicerad: 2021-02-28 21:00


VM tabellerna efter Arctic Rally Finland, Rovanperä & Toyota i topp!
© Toyota Gazoo Racing.Två av 12 deltävlingar körda i WRC serien, efter inledningen i Rallye Monte Carlo där Sebastien Ogier tog full pott är han nu, efter Arctic Rally Finland trea i tabellen.

Upp som ledare ses Kalle Rovanperä, 20-åringen toppar på 39 inkörda poäng varav 9 kommer från powerstage. Som tvåa ses Thierry...

Publicerad: 2021-02-28 19:58


Tidigare nyheter:
Ekström och Bergkvist femma i rally-VM i Finland.
Oliver Solberg chockade hela rallyvärlden!
Så gick det för Svenskarna i Arctic Rally Finland.
Tänak kör hem Arctic Rally Finland, Solberg sjua efter snurrning.
Ny fjärdetid för Solberg, Tänak stabilt i ledning.
Virtuella VM poäng, Rovanperä leder VM inför söndagen.
Så avslutas Arctic Rally Finland, Resultat & TV tablå!
Ogier i diket när Arctic Rally Finland avslutade lördagen - Solberg åter sexa totalt.
Rovanperä på jakt, Ogier förbi Solberg på ss7.
Tänak drar ifrån - Solberg sexa totalt efter ss6.
Solberg nu sexa totalt, Tänak drygar ut i topp.
Tänak tappade tid i snövall - Solberg snabb trots dålig känsla.
Solberg trea på ss3 - Tänak i fortsatt ledning.
Rallymästaren Hannu Mikkola har gått ur tiden.
Så körs lördagens Arctic Rally Finland, Resultat & TV tablå!
Startlista inför lördagen i Arctic Rally Finland.
Solberg om första dagen i WRC bil, hade så kul!
Lappi och Lindholm klart snabbast, toppar WRC2/3.
Tänak drygade ut ledningen men Solberg chockade alla, fyra totalt på ss2.
Tänak, Lappi och Lindholm starka på ss1 i Arctic Rally Finland.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/04


Rally SM:
South Swedish Rally 14-15/05


Rally VM:
Croatia Rally 22-25/04


Svenska RallyCupen:
Violen Rallyt 24/04




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.