NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Dubbeltävling i Torsby inledde säsongen i Sverige- och VinterSerie.
PRESSRELEASE

Finnskogsvalsen i Torsby, Värmland har blivit synonymt med årspremiären för VOC Mekonomen Rallys nationella serier. Med rutinen från MK Ratten, tämligen kassaskåpssäker vinterkyla och sträckor som håller VM-klass så är receptet för succé fullständigt. 2018 skulle klassen köra tävlingen som en dubbeltävling där eftermiddagen skulle kryddas med vintermörker. Med knappt 50 tillresta ekipage stod VOC Mekonomen Rally som vanligt för en stor del av startfältet. Några särskilt nöjda tillresta var Lukas Kindgren och Emil Andersson som segrade i högsta A-klassens för- resp. eftermiddagsetapper. I Elit B och C var de båda lyckosamma Daniel Dahlström och Mats Nygård som båda tog hem segern i båda etapperna. Bland juniorerna var det Jacob Johannesson som fick motståndet att höja på ögonbrynen lite extra.

”Rallysveriges Mecka” är ett epitet som tämligen otvistigt beskriver Värmland och i synnerhet trakterna kring Torsby. Med sträckor bitvis hämtade från tidigare Svenska Rallyn får de startande i många fall komma så nära en WRC-miljö som ett rallyliv kan erbjuda. Med en arrangörsstab från MK Ratten som är synnerliga rutinerade och möjligheten till Shakedown på fredagseftermiddagen är det inte konstigt att VOC Mekonomen Rally väljer att lägga årspremiären här. Att tävlingen dessutom utgör en av de första under året är självklart starkt bidragande även det.

MK Ratten har börjat bli lite av en god vän till klassen. Som alltid mönstrar vi ett gediget startfält och klubben bjuder tillbaka med arrangemang av högsta klass år efter år (med undantag för 2017 då vädrets makter ställde till det. Red.anm). Vi hade kunnat önska ännu mer snö men annars har vi inte mycket mer att lägga till önskelistan. I år tog vi dessutom ett lite annorlunda grepp för att göra tävlingen extra attraktiv för klassens tävlande och valde att dela tävlingen i två etapper och därmed också utgöra två deltävlingar i cuperna. Eftermiddagen som utgjorde två sträckor av imponerande längd kördes således i mörker. Tyvärr färgades tävlingen av den tråkiga olycka som drabbade ekipage längre bak i startlistan. Jag vet att hela klassen lider med de inblandade och hoppas på ett snabbt återhämtande, säger klassansvarige Roger Fransson.

Lukas Kindgren och Emil Andersson sätter tonen i Elit A
För året uppklassade Lukas Kindgren och Emil Andersson verkar efter premiären vara herrarna att se upp med. Lukas jagades av en hungrig Dennis Askling första etappen tätt följd av Emil Andersson som började bygga tempo. Tempot byggdes och till etapp två var de jagande istället Patrik Fredriksson och Kristoffer Karlsson. Den som följer klassens nationella serier vet att det brukar vara tätt men här var det nästan skrattretande. Emils marginal till Patrik var bara en tiondel efter nästan 30 minuters vinterkörning i mörker. Kristoffer var inte sämre utan skuggade Patrik bara 1,7 sekunder efter.

Lukas och Emil är namn vi har fått lära oss känna igen i de här sammanhangen. Emil gjorde en säsong 2017 som nästan saknar motstycke och nu är han en klass högre. Amibitionen att göra det igen är tydlig. Men Lukas kommer inte låta honom gå ohotad genom årets serie. Det kommer förresten inte de andra herrarna i klassen göra heller. Dennis, Patrik och Kristoffer är alla namn som vi säkerligen kommer få se högst upp på prispallen under säsongen. Jag sa det innan tävlingen och jag säger det igen, Elit A är tuffare än på många, många år och det kommer bli rysligt spännande att följa säsongen 2018.

Daniel Dahlström tog taktpinnen i Elit B
I Elit B handlade toppstriden om två namn, Daniel Dahlström och Gustav Johansson. Daniel var den som tog hem 2x30 poäng från helgen. Gustav kan förhoppningsvis dock finna någon tröst i att han jagade Daniel på ett imponerande manér. Marginalen var endast 6,5 sekunder för första etappen och 6,8 sekunder på andra etappen. Trea finner vi Dan Rhodin på etapp ett och Dennis Persson på etapp två.

Elit B bjöd på lite större avstånd mellan pallplatserna än Elit A men jag vill höja ett varningens finger till alla som tror att det utkristalliserats en tendens. Så här brukar det vara; allt eftersom säsongen fortlöper spår jag att det kommer bli precis lika tight i den här klassen som det brukar. Med det sagt vill jag lyfta på hatten för Daniel som uppvisar ett imponerande tempo följd av Gustav. Båda kör snabbt och otroligt jämt hela dagen. Mycket imponerande. Också ett stort grattis till förhandsvarnade Dan Rhodin att han minsann också har tänkt att blanda sig i striden. Grattis också till Dennis Persson som rasade kopplingen redan på väg ut till SS1, som hann in till lördagsöppna Mekonomen för att införskaffa en ny koppling, starta om i andra etappen och köra till sig en tredjeplats! 

Mats Nygård tar dubbel i Cup-klasen
Mats Nygård från grannlandet i väster (Norge, inte Danmark) tog hem segern i båda etapperna efter en stark och stabil insats. Jagade bakom på förmiddagen gjorde Emil Huss och Marcus Persson som säkrade en andra respektive tredjeplats. Marcus lyfte sig ett pinnhål till eftermiddagen och slutade tvåa efter Mats följd av Mattias Hjalmarsson på tredjeplats. Vi ska här inte glömma Jonas Boström som missar pallen bakom Mattias då han behövde ynka 1,2 sekunder mer mörkerkörning för att betvinga SS4 och SS5.

Det här är alltid lika spännande. Början på säsongen och Cup-klassen. Nya namn presenterar sig och utvecklingskurvorna är i många fall orimligt branta. Precis som i Elit B är tiderna mer diversifierade men det tål att upprepas, vi är bara i början av säsongen. Fantastiskt kul att vi får besök ifrån Norge och jag hoppas Mats kommer våga sig över gränsen oftare. Emil Huss förtjänade möjligen ett bättre öde på eftermiddagen men SS4 (eftermiddagens första sträcka) ställde tyvärr till det för den gode Emil. Stabila och bra insatser i övrigt av Marcus Persson och Mattias Hjalmarsson. Ett stort grattis till er alla.

Tim Lagerstam och Jacob Johannesson vinner i juniorklassen
Fyra ungdomar vågade sig ut i de värmländska skogarna utan såväl noter som körkort. Med en olycklig startposition sist i fältet fick de en lång dag i synnerhet efter stoppet till följd av nämnda olycka, men kvaliteten på vägarna har trots startposition givit de fyra ungdomarna en bra erfarenhet. Tim Lagerstam var snabbast runt etapp ett följd av Jacob Johannesson och Alexander Stüffe. På etapp två fick Jacob Johannesson ta hem segern före Alexander Stüffe.

Ungdomsklassen är nog, när allt kommer omkring, den klass jag håller varmast om hjärtat. Det här är grogrunden för svenskt rally och det är här framtidens talanger fostras. Tim Lagerstam är inget undantag. Han visade redan 2017 att han är snabb och får sällskap av Jacob Johannesson i samma kategori. Även Alexander Stüffe uppvisar imponerande snabbhet på inte minst på SS 3.

Nu är klassen igång med de nationella serierna. Vi riktar ett stort tack till MK Ratten för ett fantastiskt fint arrangemang och blickar vidare mot första helgen i februari som har potential att bli en oförglömlig rallyhelg. Källor skvallrar om vägar i Vännäs som synnerligen hög klass. Att klassen tävlar tillsammans med SM gör att klubben fått tillgång till vägar som annars inte släpps för rally. Därtill har vädret varit så gynnsamt att den mest inbitne agnostikern torde både bli troende och övertygad om Guds förkärlek till vinterrally. Även Stugun skvallrar om närmast magiska förhållanden. Som bekant är det dubbla tävlingar även denna helg då Stugun bjuder in till och deras Z-Trofé på söndagen när de flesta är på väg hem. Väl mött till dess.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Lilla VM:[Resultat]
ADAC/PRS Havellandrallye:[Resultat][Anslagstavla]
Finalsprinten:[Resultat]
Drive VXO Sprinten:[Resultat][Info]
Årjängs Sprinten:[Resultat]
Höstnatta:[Resultat][Karta]
Rally Stoholm:[Resultat][Anslagstavla]

Publicerad: 2018-01-19 16:25:34






Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
© Helins Motorsport.14 sträckor avverkade i Rally Stoholm, final i Danska Mästerskapet med Kenneth Madsen som vinnare totalt efter 56 minuters tävlande. Madsen i Citroen C3 Rally2 vann rallyt 52 sekunder före Jacob Leutenberger Madsen i en Renault Clio Rally3. Vidare 2:40 minut ned till Ib Kragh med Hyundai i20 N Rally...

Publicerad: 2025-10-11 19:59:46


Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.
Gotlands MFBK körde tvådagars, en sträcka dubbelt igår kväll under mörker och så omstart idag på förmiddagen med en sträcka dubbelt, Höstnatta var namnet och 20-talet åkare till start.

Lars-åke Hägglund var snabbast totalt på tre av sträckorna, på den sista tappade Ford Fiesta R5 åkaren lite tid....

Publicerad: 2025-10-11 19:01:44


Olsson snabbast totalt - Andersson bäst i 2wd under Årjängs Sprinten.
100 åkare där de skulle åka tre gånger över den 1300m långa sträckan på och runt Årjängstravet - upplägget för Årjängs MK och Årjängs Sprinten.

Stenungsunds Mattias Olsson satte bästa tid i samtliga tre omgångar, ingen kunde hota honom från totalsegern i Skoda Fabian, närmast bakom på två av strä...

Publicerad: 2025-10-11 18:14:56


Tobias vann Eskilstunas Finalsprint.
© emotorsport.seEskilstuna MK avslutade egna sprintcupen med Finalsprinten, tre åk på den 2km långa sträckan inne på området dit 80 ekipage kom för förmiddagens start.

Snabbast i samtliga tre åk var Tobias Johansson med Niclas Krigsman i högerstolen på Mitsubishi Mirage, 7,1 sekund bakom var Rasbo Mk´s C-förare ...

Publicerad: 2025-10-11 17:47:31


40 dagar till Motorsportsalongen - Reiersen, Liljegren och en WRC-kändis på plats.
© emotorsport.se40 dagar kvar till Motorsportsalongen 2025 slår upp portarna, fredagen den 21:a november öppnas dörrarna till Conventum Arena i Örebro. Efter två år i Karlstad på Nöjesfabriken tar man i år klivet till Örebro med större och mer anpassade lokaler för den växande salongen. Mellan klockan 16-21 är det ...

Publicerad: 2025-10-11 11:12:26


Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
© emotorsport.se- Nästa års säsong av Supercupen börjar ta form, berättar Jörgen Joons sent fredag kväll.
- Det blir nya klasser, C-Förarna i 2WD och Grupp F/VOC får egna klasser. Det kommer film från sträckorna inför. Rallyradion och WebTV Magasin som vanligt, fortsätter Joons.

Vintern drar igång...

Publicerad: 2025-10-11 08:30:40


Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
© emotorsport.seÖver 100 bilar till Årjängs Sprinten hos Årjängs Mk där man tävlar på och runt travområdet, 1300m är sträckan som körs tre gånger av de tävlande. Många Norska ekipage bland bilarna i rallyt.

80 bilar när Eskilstuna Sprintcup avslutar med Finalsprinten på Ekebybanan, populära sprintserien avslutar...

Publicerad: 2025-10-11 06:13:59


30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
© emotorsport.seSöndagsrally när Haninge Mk arrangerar Lilla VM, det är 1,9km special inne på Högsta motorsportområde som körs tre gånger för de 30 tävlande.

I fyrhjulsdrift ses Kalle Gustafsson med Ford Fiesta Rally2 och pappa Björn med Toyota GR Yaris. Klubbkamraten Kjell Sandberg är anmäld med Rally2 bil, då ...

Publicerad: 2025-10-10 11:07:50


RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
© emotorsport.seSödras RS-DM avslutar i Småland, Drive VXO Sprinten där Karlskrona AK och Wäxjö MS arrangerar ihop på Uråsa. Det är en sträcka, varvlopp, på totalt 11,5km som körs sex gånger, tre gånger i vardera riktning. De 63 anmälda delas upp i 15 klasser för rallyt.

Passande nog fyra bilar med fyrhjulsdrift...

Publicerad: 2025-10-10 09:01:47


102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
© emotorsport.seStörsta för helgen med 102 bilar för 10 klasser - då är Appendix K sex av dem klasserna, i anmälningslistan när Årjängs Sprinten arrangeras, lokala Årjängs MK som arrangör för den 1300 meter långa sträckan som körs tre gånger.

26 ekipage genom de sex Appendix K klasserna, fyra av åkarna i nyaste ...

Publicerad: 2025-10-10 05:58:25


Tidigare nyheter:
Supercupen 2026 börjar ta form - nya klassindelningar och tre vintertävlingar klara.
Närmare 300 svenska rallyåkare ute - följ bl.a. Årjängssprinten, Finalsprinten och Drive VXO Sprinten.
30 bilar till söndagens Lilla VM i Haninge.
RS final i söder med Drive VXO Sprinten.
102 rallyåkare till lördagens Årjängs Sprint.
Listan, årets pristagare i Svenska RallyCupen - missa inte prisutdelning och fest!
Drive VXO-Sprinten – lördagsrally på Uråsa flygfält.
Finalsprinten avslutar Eskilstuna Sprintcup 2025.
Rovanperä satsar på Japansk racing 2026, lämnar WRC-serien.
Tvådagars på Gotland, Höstnatta inleder fredag kväll.
Pirelli och MRF mästare i ERC - som tillverkare och team.
Nya rutiner för Uppländska rallyn 2026 - anmälan stänger två veckor före.
Andervang till lördagens tyska Havellandrallye.
Två dagars Rally Stoholm, Dansk asfalt med flera Svenska åkare till start.
Grahn med Skoda Fabia RS Rally2 till ADMV Lausitz Rallye.
Preliminärt slutlig, Stark körde hem Rally Vetlanda.
SM-tvåan testar motståndet i Brittiska Mästerskapet.
Andervang och Olsson fyra i regnig 100-åring.
1300 Rally Cup, säsongsfinalen i Enköping avgjord!
Mille Johansson utmanade om EM-pallen i Kroatien.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.