Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
GN Motorsport

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas Edvardsson körde fort i Fiesta R5:an, silver i Sprint SM.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Framgångar även inom banracing.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Sprint SM guld ihop med sambon Matilda i SM Veckan Sommar.

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Avslutade året med Malmjärn Runt tillsammans med co-driver Mikael Johansson.
Röjsel summerar en framgångsrik säsong inom rally och racing.
PRESSRELEASE

Den startade med besvikelse och problem, men fortsatte i succé. Säsongen 2018 innehöll både med och motgångar, men övervägande framgång för team Röjsel

Att Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson skulle komma till start i SM-premiären i Vännäs med Kitcar-Opeln blev, efter många bud, klart strax före anmälningstiden gick ut. Många ifrågasatte bilvalet då en motor på ynka 1600cc skulle bli svår att hävda sig med bland SM-eliten. Daniel hade några veckor tidigare gjort ett test med bilen och valet var självklart, trots att han, både 2016 och 2017 sinkats av en Ford Fiesta med "för liten" motor. De bröt dock tävlingen i Vännäs av tekniska skäl men många skulle däremot ändra uppfattning om bil och även se Daniels förartalang när han, med samma bil, vann 2WD-klassen i LBC-ruschen i Lima för andra gången. Strax innan kom ekipaget 4:a i SM-debuten i 4WD mot internationellt motstånd i Östersund Winter Rally med en Ford Fiesta R5. Samma bil som han och Nicklas tog SM-silver i sprint med under SM-veckan i Skellefteå i mars månad, bakom klart mer rutinerade Mattias Adielsson och före minst lika rutinerade Jörgen Jonasson.
- Trots att vintersäsongen började tungt med tekniska bekymmer fick jag ändå chansen att visa vad jag går för. Att jag kan prestera i underläge är helt klart, längtar dock tills jag får prestera med "rätt förutsättningar" sa Daniel efter vintern.

Vintersäsongen satte sina spår hos co-driver Edvardsson, som klev åt sidan på grund av sjukdom. In klev Mikael Johansson och fick lotsa Daniel i SSR och Rally Askersund. Två SM-tävlingar där farten helt klart fanns, men Kitcar-Opeln helt enkelt sa ifrån vid båda tillfällena. Därefter provade Daniel lyckan inom banracing efter 5 års uppehåll när han deltog i Swedish GT på hemmabanan i Anderstorp. Trots att han var sin egen chefsmekaniker, körde helt utan radiokommunikation, fick 30kg vikttillägg och 20 sekunder tillägg vid depåstoppet, körde han in på en 2:a respektive en 3:e plats vid tävlingen, efter att bland annat kört om Thed Björk...

Kitcar-Corsan preppades till SM-veckan i Helsingborg. Tävlingen, som Daniel knappt lagt några förberedelser på, blev hans absolut bästa i hela karriären hittills. Lotsad av sambon Matilda, dock utan noter, vann hann samtliga omgångar överlägset och tog sitt första SM-guld. När förutsättningar är rätt...

Daniel hade beslutat sig för att inte fortsätta köra SM efter sommaruppehållet. Mestadels för att det var teoretiskt omöjligt att köra om segern då han saknade så pass mycket poäng. Istället gjorde han iordning samma Formula Ford som han 2013 vann Nordiska mästerskapet med i klassen Formula Ford Zetec. Bilen körde han i Jubileumsracet på Scandinaivan Raceway i Anderstorp och tog en trippelseger.

Säsongens sista tävling blev rallytävlingen Malmjärn Runt i Hofors i mitten av september. Det var första gången han körde Kitcar-Corsan på tävlingen, som han tidigare har vunnit i den andra Corsan. Bilvalet visade sig dock, första gången denna säsong, vara riktigt dåligt. Tungt fuktigt grus på vägarna gjorde att Daniel, lotsad av Mikael Johansson, tappade cirka 1 sek per kilometer mot tidigare år i den andra bilen. Det märktes även på resultatet då han blev 4:a.
- Att ta mitt första SM-guld och att göra comeback i banracing är helt klart det som sätter prägeln på sommaren. Jag har lärt mig en hel del under årets gång och hoppas att jag kan sätta mycket av det i verk i framtiden, avslutar Daniel.

Daniels framtida karriär går ett år i taget. Även om prestationer under tävlingar, hur bra de än må vara, inte räcker till att komma vidare något nämnvärt på karriärstegen finns ändå tron kvar om att det ska vara fallet. Rätt kontakter och personer som trofast jobbar i kulisserna bakom Daniel är ett måste. Det självklara framtidsalternativet är Junior-VM, som verkar vara den bästa språngbrädan, om det inte vore för den budget som krävs och inte heller är anpassad för företag med marknad inom enbart Sverige. Tills dess att dem rätta ingredienserna är på plats kan Daniel bara göra det han är bäst på. Nämligen köra bil från punkt a till b på kortast möjliga tid, med rådande förutsättningar och göra det med glädje. Han tävlar inte för någon annan än sin egen skull och de som står närmst, såsom familj, vänner och samarbetspartners. Får det är få som verkligen förstår branschen och varför vissa verkar lyckas bättre än andra, utåt sett.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2018-10-30 19:40






Helgens Sno* Drift inleder American Rally Association 2019.
© Alex Wong, American Rally Association.En del sena justeringar i kalendern för Amerikanska Rally Mästerskapet, namnet på serien blir Amsoil American Rally Association sedan man säkrat en ny stor sponsor i jakten på att fortsatt lyfta rallysporten när rallycrossen gått bakåt i popularitet.

Premiär sker på vintervägarna i Montmorency Co...

Publicerad: 2019-01-23 05:30


Finska Arctic Rally inleder Finska Mästerskapet, Stugemo till start!
© Sunnyside Experience.I Finland körs Arctic Rally, premiär för Finska Mästerskapet 2019, fem sträckor på 10 mil väntar med start vid lunchtid på fredagen och målgång för etappen vid 20-tiden. Fem sträckor på 14 mil tar tävlingen till mål under lördagen. Avslutande sträckan Ristilampi mäter då 49,76km!

Ett 100-tal bila...

Publicerad: 2019-01-22 22:42


Hittills 15 R5-ekipage från fem tillverkare till Rally Hadeland.
© Preben Berg, norsk-rally.comNorska Rally Hadeland må komma med ett av de mest spännande startfälten på länge, som andra deltävling första helgen i februari blir det ett massivt och namnkunnigt startfält på idag över 80 bilar. Inte mindre än 15 R5 ekipage är hittills anmälda och då ses de från fem olika tillverkare!

Flest bi...

Publicerad: 2019-01-22 22:23


Rally-junioren Lönnström startar i ny klass.
© Lönnström Rallyteam. På lördag körs den första deltävlingen i Rally SM, Mekonomen Bergslagsrallyt,med start och mål i Ludvika. Tävlingen består av 8 specialsträckor och är årets enda SM-deltävling på vinterväglag. Pontus Lönnström, Nora MK, är nybliven svensk mästare i klassen JSM Trimmat. Inför årets säsong har han by...

Publicerad: 2019-01-22 16:56


KMS gör ambitiös satsning på rally med Kristoffersson och Solberg.
© KMS-racing.comEfter två framgångsrika säsonger i STCC växlar Volkswagen Dealerteam BAUHAUS fokus och gör en ambitiös satsning på rally med Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby och Oliver Solberg som förare.
Jag förväntar mig ett år där jag kommer att lära mig mycket och få många nya erfarenheter, ...

Publicerad: 2019-01-22 09:35


Thiry, Gardemeister & Bergkvist - listan på WRC åkarnas isnot ekipage.
© emotorsport.seFör Rallye Monte Carlo har WRC åkarna chans på egna isnoter, d.v.s. de tävlande har möjlighet att få uppdaterade noter. Möjligheten finns att ha ett ekipage som åker sträckorna under dagen inför sträckstart för att dokumentera förändringar med snö, is och grus på sträckorna sedan rekognoseringen som...

Publicerad: 2019-01-22 06:16


22 av de 23 senaste årens WRC mästarna ses i Rally Sweden.
© emotorsport.se22 av de senaste 23 årens världsmästare i rally samlas under årets Rally Sweden, saknas gör bortgångne Richard Burns som körde hem VM titeln 2001.

Från 1996 började Tommi Mäkinen en fyra år lång svit av titlar, finländaren är nu teamchef och ansvarig för Toyota Gazoo Racings WRC satsning och finn...

Publicerad: 2019-01-22 05:49


Wilson om åren med Ogier, det har kostat pengar.
© emotorsport.seAtt åren med Sebastien Ogier kostat pengar för M-Sport är inget man pratar om i det tysta, istället väljer företagsledaren Malcolm Wilson att berätta om företagets planer för att stärka kassan och stabilisera pengaflödet.

Det var den stora anledningen till att Wilson lämnade över ansvaret som tea...

Publicerad: 2019-01-22 05:25


Myrsell i ny EM satsning, nu med Ford, 4wd & 360 hästar under huven!
© Mats Myrsell.När spanska 67:e Moritz Rally Costa Brava rullar igång i mitten av mars är det med Svenskt på startlinjen som så många gånger förr i FIA European Historic Sporting Rally Championship.

Men den här gången blir det start med fyrhjulsdriven bil, som så många gånger förr är det Mats Myrsell och co-dri...

Publicerad: 2019-01-21 21:36


Flodin vill göra succé igen i Mekonomen Bergslagsrallyt.
Förväntningarna är stora. Förra gången Patrik Flodin gästade Mekonomen Bergslagsrallyt gjorde han succé. Han vill gärna göra om den bedriften på lördag.

Det är tretton år sedan Rally-SM senast gästade Mekonomen Bergslagsrallyt i Ludvika och då debuterade Ilsbos Patrik Flodin i en fyrhjulsdriven b...

Publicerad: 2019-01-21 20:00


Tidigare nyheter:
22 av de 23 senaste årens WRC mästarna ses i Rally Sweden.
Wilson om åren med Ogier, det har kostat pengar.
Myrsell i ny EM satsning, nu med Ford, 4wd & 360 hästar under huven!
Flodin vill göra succé igen i Mekonomen Bergslagsrallyt.
Sjöberg lotsade Adam Westlund till tredjeplats i Lettland.
Sebastian Johansson i JR Motorsport inför Bergslagsrallyt.
Många rutinerade i nya bilar i rekordstort Trimmat 2WD.
Flodin och Bergsten taggade inför 2019-års säsong med Max RPM i Skoda R5.
Tidemand med fokus på erfarenhet i WRC-premiären.
Elias Lundberg Rally redo för säsongstart i Bergslagsrallyt.
Kör shakedown, du får sex extra däck i Rally Sweden!
Del 8; Vem kör vad 2019, bl.a. Karlsson fortsätter med R5:an.
Tidemand och M-Sport kollegorna om uppladdningen för Rallye Monte Carlo.
Mattias Ekström föråkare i Mekonomen Bergslagsrallyt.
Röjsel & Johansson värmde upp med seger inför SM-premiären.
Ekström tillbaka i rallybil, kör Bergslagsrallyt.
Jonasson åkte hem Månstråket.
Olsson vinnare i Midvinter Sprinten.
Gryazin överlägsen i Sigdalsrallyt - Solberg tvåa i NM premiären.
Johansson snabbast totalt, Myrsell bäste klassiker i Tractive Winter Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning för E-Cupen 2018 23/02


Rally SM:
Mekonomen Bergslagsrallyt 25-26/01


Rally VM:
Rallye Monte Carlo 24-27/01


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 11/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

FRRC-specialen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.