GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   
Carless Racing Fuels.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© KMS-racing.com
© KMS-racing.com
Gänget samlat på dagens pressträff för att presentera teamets planer 2019!
KMS gör ambitiös satsning på rally med Kristoffersson och Solberg.

Efter två framgångsrika säsonger i STCC växlar Volkswagen Dealerteam BAUHAUS fokus och gör en ambitiös satsning på rally med Johan Kristoffersson, Ole Christian Veiby och Oliver Solberg som förare.
Jag förväntar mig ett år där jag kommer att lära mig mycket och få många nya erfarenheter, säger Johan Kristoffersson.

Efter uttåget ur rallycross-VM var 2019 ett oskrivet blad för den värmländske världsmästaren. När det också stod klart att det inte skulle bli någon fortsättning i STCC fanns många luckor att fylla i kalendern. Platsen i racingserien WTCR med Sébastien Loeb Racing säkrade upp huvudsysslan för året.
En rolig utmaning. Alla konkurrenter är nya för mig, liksom alla banor utom två, Nürburgring och Hungaroring. Målet är att försöka hålla mig undan problem och att ta delsegrar.

Kristoffersson har inte varit ute på de internationella racingbanorna sedan 2013, men räknar med att kunna göra bra ifrån sig.
Jag känner mig trygg med teamet. De deltog ifjol och har stor erfarenhet. Dessutom har jag min ingenjör, Richard Browne, kvar från förra säsongen i rallycross.

När inte WTCR-tester och de tio tävlingshelgerna håller Kristoffersson sysselsatt kommer han att köra så mycket rally som möjligt, i det reviderade familjeteamet KMS med det officiella namnet Volkswagen Dealerteam BAUHAUS. Johan kommer att köra full säsong i SM och därmed gå en kamp om guldet.
De tre senaste säsongerna i rallycross-VM har jag haft en klar plan över vad jag ska göra. Nu är det väldigt svårt att veta vad jag ska förvänta mig resultatmässigt, men jag hoppas ta stora kliv inom rally, säger 30-årige Kristoffersson och fortsätter:
Egentligen är jag för gammal för att bli bäst på det här, men jag lägger inte ner 24 timmar om dygnet bara för att det är roligt eller för att vinna någon lokal tävling. Det är mycket inspirerande att försöka göra det så bra som möjligt.

Det har han redan visat i de två hittills avklarade tävlingarna med nya Volkswagen Polo GTI R5. Första stora prövningarna blir Bergslagsrallyt kommande helg och därefter ett Rally Sweden i stenhård konkurrens. Kristoffersson kommer att göra sin tredje start i det svenska VM-rallyt, men det första i en Volkswagen.
Polon passar mig mycket bättre än de tidigare bilarna. Den är lättkörd, följsam och passar min körstil.

En likadan bil ska rattas av en huvudkonkurrent i Rally Sweden, stallkamraten Ole Christian Veiby. I väntan på teamets andra Polo kommer den unge norrmannen att inleda sin VM-säsong i Monte Carlo, i en bil hyrd från Raimund Baumschlagers team BRR.

Samma R5:a ska han sedan tävla med i Sverige, men Ole Christian kör med Volkswagen Dealerteam BAUHAUS-design, delvis uppbackad av det svenska teamets personal.
Ole Christian har en ambition att fajtas om VM-titeln i WRC2 2019 och vi vill naturligtvis stötta honom. Efter de två första deltävlingarna kommer han att ta ställning till om det finns andra alternativ eller om han ska fortsätta hos oss hela säsongen, kommenterar stallchefen Tommy Kristoffersson.

En full VM-serie är målet och deltävlingen i Sverige är förstås en höjdpunkt på säsongen.
Jag har slutat trea två år på rad. Vi måste ta ett kliv till nu, säger Ole Christian, väl medveten om att det är många om budet.
Jag kan inte komma ihåg när det var så många profiler i startlistan på en WRC2-tävling.

Den tredje Polo R5-föraren i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS kommer inte att delta i Rally Sweden. Oliver Solberg, 17 år, är fortfarande för ung för att få lov att köra, men han ska försvara teamets ära i Lettland, med en egen stab av personal.
Jag kommer att köra fem tävlingar i Lettland och en eller två i Estland, berättar Oliver.

Solberg inledde sin säsong på allra bästa sätt. I första tävlingen med Polo R5:an tog han sin första totalseger i ett rally när han i lördags vann Rally Alüksne.
Hade en riktigt bra känsla för bilen i samband med testerna, och det gav bra självförtroende, men jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig.

Stallchefen i Volkswagen Dealerteam BAUHAUS tycker att det känns bra att ha även Solberg ombord i rallysatsningen.
En av världens mest lovande juniorer. Dessutom har vi ju gemensamma band sedan tidigare genom PSRX och Volkswagen-familjen, påpekar Tommy Kristoffersson.
Kanske kommer de tre förarna i teamet att konkurrera i samma tävling innan säsongen är över. Oliver Solberg fyller 18 under året och för Johan Kristoffersson kan det bli aktuellt med någon VM-tävling också, när kalendern tillåter. Det innebär att teamet gör en offensiv satsning på rally redan första säsongen, till Tommy Kristofferssons stora glädje.
Vi har redan märkt att det finns ett stort grundläggande intresse för vår rallysatsning, både nationellt och internationellt. Dessutom är det kul att vi kan bjuda våra Volkswagen-återförsäljare på nya arenor. Tidigare har vi tävlat mycket i södra Sverige, men nu blir det större spridning, med tävlingar längre norrut, säger Tommy, som lovar att teamet är väl förberett för utmaningen.
Vi tycker att vi har rätt kapacitet och infrastruktur. Dessutom ligger rally närmast hjärtat för stora delar av vår stab, inte minst för mekanikerna.

Även Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, tycker att det är en mycket intressant säsong som väntar:
- Vår långsiktiga svenska motorsportsatsning har verkligen varit lyckosam och Johan har skämt bort oss med segrar i alla motorsportgrenar han har ställt upp i hittills. Det blir mycket spännande att följa honom i rally och även i internationell racing. Det är ett fantastiskt team som Volkswagen Dealerteam BAUHAUS har satt ihop och jag ser fram emot att få se Johan, Ole Christian och Oliver tävla under vår flagg.

Publicerad: 2019-01-22 09:35






Kartläsarbyte hos Lönnström inför East Sweden Rally.
© Sven Thomsen.Till East Sweden Rally, årets femte SM deltävling kommer JSM ledaren, och R2 tvåan Pontus Lönnström med ny co-driver.
- Vi hälsar Stefan Gustavsson tävlandes för Ludvika MS välkommen till vårt team och in som ny co-driver i bilen.

Stefan är meriterad co-driver, har bland annat haft framgå...

Publicerad: 2019-08-23 20:22


Tänak och Neuville i hård kamp, tyngre för Ogier i poängjakten.
© Toyota Gazoo Racing.Ott Tänak avslutade första etappen med sträckseger, har 2,8 sekunds marginal bak till Thierry Neuville. De båda kamperar i topp och har en jämn kamp,
- Inte komfortabelt att ha den här hårda fighten, men det är som vi förväntade. Tätt och jämt på de snabba sträckorna, förklarar ledaren.

...

Publicerad: 2019-08-23 19:36


Kampen går vidare, PG och Åhlin utmanar på nytt i SM.
© emotorsport.seTidigare idag kom anmälan till East Sweden Rally in från Fredrik Åhlin, senare i eftermiddag blev det också klart att Per-Gunnar PG Andersson gör ett nytt försök.

Det var upplagt för spännande kamp i Köping och Kolsvarundan när PG och Fredrik skulle möta Patrik Flodin och Johan Kristoffersson. R...

Publicerad: 2019-08-23 17:08


Åhlin utmanar på nytt i SM, kör East Sweden Rally.
© emotorsport.seFredrik Åhlin ger sig på en ny kamp i Rally SM, under fredagen lämnades anmälan för East Sweden Rally som körs första helgen i september. Ett 60-tal anmälda för SM klasserna i nuläget varav 11 i R5 klassen där Fredrik kör.

Fredrik och Joakim Sjöberg ledde efter fem sträckor i Kolsvarundan när en ...

Publicerad: 2019-08-23 05:50


Tänak, Neuville och Ogier i täten av Rallye Deutschland.
© Hyundai Motorsport.De allra första bilarna har just avverkat de tre sträckorna och är på väg mot serviceplatsen, leder gör Ott Tänak 3,2 sekunder före Thierry Neuville. In som trea Sebastien Ogier som har 10,5 sekund framåt. Bakom jagar bland annat Kris Meeke.

Efter två sträckor leder Kalle Rovanperä WRC2 Pro klass...

Publicerad: 2019-08-23 05:27


ADAC Opel Rallye Cup läggs ned, nya eldrivna Opel Corsa E ersätter 2020!
© Opel Motorsport.I Frankfurt kommer nya Opel Corsa-e visas upp i rallykostym på IAA, Opel arbetar stenhård med att ta fram den nya helt eldrivna rallybilen som ska ersätta dagens bensindrivna Opel Adam i märkescupen.

Under flera år var Opel Adam Cup det stora dragplåstret för unga talanger, ett bra pris för tävla...

Publicerad: 2019-08-22 23:25


Badhotelletrallyt, 80 bilar på fyra sträckor runt Tranås!
© emotorsport.seTillbaka är Badhotelletrallyt med Team Skogsåkarna som arrangör, i år deltävling för E-Cupen. Tävlingen med ett par mil fördelat på fyra sträckor väntar de 80 startande. Ett 30-tal ekipage kör då om poäng för E-Cupen, för cupen räknar endast tävlande som kör för någon av medlemsklubbarna!

För Ung...

Publicerad: 2019-08-22 23:12


Upplagt för Stålsväng i Sandviken, 35km special under lördagen.
© emotorsport.seStålsvängen hos Sandvikens MK är deltävling för Nedre Norras FM och Upplands DM när tre sträckor på 35km ska avverkas. 14 klasser och 74 startande exklusive föråkare och debutanter.
Ett otursår i SM har Jari Liiten, nu sätter han sig åter i sin Mitsubishi Lancer och testar tempot i Stålsvängen, har...

Publicerad: 2019-08-22 22:44


Gröndal först i norden med nya Fiesta R5 MK2.
© Grøndal Bilbutikken.Norske Anders Gröndal först ut med nya Ford Fiesta R5 MK2 i Norge, premiär för bilen skedde i det Finska VM Rallyt men för privata händer är Anders först i norden.
- Det blir en extra spännande helg i Rally Grimstad för mitt team då vi debuterar i nya Ford Fiesta R5 MK2, förklarade Anders nä...

Publicerad: 2019-08-22 22:10


Tyska VM Rallyt igång, Tänak i topp efter torsdagens ss1.
© Toyota Gazoo Racing. Sebastien Ogier var en tiondel före Ott Tänak när förmiddagens shakedown avverkades, när det under kvällen så var dags för ss1 var det ombytta roller. Tänak tog där sträcksegern, flög ifrån Sebastien Ogier med 0,9 sekunds marginal - mellan dem i placering var då Dani Sordo.
- Det var mycket smu...

Publicerad: 2019-08-22 19:06


Tidigare nyheter:
Gröndal först i norden med nya Fiesta R5 MK2.
Tyska VM Rallyt igång, Tänak i topp efter torsdagens ss1.
60-talet åkare ger sig på Östgötarnas DM i Falerumsbacken.
Rally & Konst i Järnboås, tavlor och rallybilar visas den 7-8/9 under Ljusstråkshelgen.
Fagersta MK om Miles-Nattkröken den 5/10.
Fri start till EMK-Kannan, var med i Svenska RallyCupens utlottning!
Umenatten, lördagens deltävling i Övre Norras DM.
Följ förmiddagens shakedown inför Rallye Deutschland!
Veiby & Gröndal möter WRC åkare när NM serien går på asfalt i Rally Grimstad.
Toyota flyttade omtalade spoilern till helgens Tyska VM Rally.
Klart för start i Badhotelletrallyt.
50 bilar & 19 sträckor när WRC serien kör ADAC Rallye Deutschland.
Paddon bygger elektrisk rallybil, Hyundai Kona EV klar för test i vår.
Rallyarrangörer se hit, sugna på att köra deltävling i Svenska RallyCupen 2020?
Sju bilar från JN Motorsport i Falerumsbacken.
Läget i Rally SM tabellerna inför höstens avslutning.
Breen en R5 vinnare, vunnit för 5 olika R5 tillverkar på 8 månader!
Ny klasseger för Rabrenovic i Serbiska mästerskapet, Valjevski Rally.
Så sänder SVT & RedBull TV från Rallye Deutschland.
Västras FM serie summerat efter Dalslandstjuren.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Badhotelletrallyt 24/08


Rally SM:
East Sweden Rally 06-07/09


Rally VM:
ADAC Rallye Deutschland 22-25/08


Svenska RallyCupen:
EMK-Kannan 31/08




Foto från:
Kolsvarundan, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kolsvarundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EC Snapphanerallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MECA Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.