GN Motorsport

   
Carless Racing Fuels.

   
Mats Bilar

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© M-Sport.
© M-Sport.
Man följde planen, tog poäng för M-Sport i märkes mästerskapet och gjorde allt stabilare tider.

© M-Sport.
© M-Sport.
Pontus Tidemand fokuserade på att lära sig bilen och förbereda sig för Rally Sweden.
Stabilt och erfarenhetsrikt genrep för Pontus Tidemand i Rallye Monte-Carlo.
PRESSRELEASE

Pontus Tidemands uppdrag för säsongspremiären och debuten i nya bilen med det nya teamet i Rallye Monte-Carlo var att ta sig ta sig igenom tävlingen och inkassera värdefull erfarenhet. Rutinerat och sansat gjorde han exakt det och efter de 16 sträckorna i utmanande förhållanden har han en skön känsla och är redo att höja insatserna lagom till Rally Sweden.

Pontus Tidemand kom till Rallye Monte-Carlo fast besluten att få träning i den Ford Fiesta WRC som han rattar för M-Sport i VM-säsongens två första tävlingar med hopp om en fortsättning. Det här var inte hans debut i WRC-klassen, han körde även en M-Sport-Fiesta i Rally Sweden 2013 och 2014, men det var tävlingspremiären i den nya generationens WRC-bil. Det är ett relativt stort kliv från WRC 2 till den högsta klassen och Pontus och kartläsaren Ola Fløene ville se till att förvalta sin chans på klokast sätt.

- Vi sa från början att vi ska göra det här ordentligt. Våga låta oss ta tid att lära känna bilen, bygga upp vanan bit för bit och inte stressa upp oss över att andra åker snabbare. Vi kom hit utan förväntningar, vårt enda mål var att ta oss igenom tävlingen och få den erfarenheten vi behöver för att kunna ladda på i Rally Sweden, säger Pontus, som följde den strategin hela helgen.

Efter en solid start på torsdagskvällens två långa mörkersträckor, fortsatte han att plocka betydelsefulla kilometer under fredagen och blev mer och mer hemmastadd i bilen. Just som han började nagga på topptider, slog han i en sten i en innerkurva och ett styrstag gick sönder. Han och Ola tvingades bryta för dagen och missade två sträckor.

Med nya tag på lördagen fick de till en riktigt fin start i svåra förhållanden men åkte på en punktering på morgonens första sträcka. Med endast ett reservdäck med sig fick de ta det försiktigt resten av förmiddagen, men att ha huvudet med sig även under eftermiddagen var av stor vikt.
- Vi var tvungna att bara ta oss igenom sträckorna. Teamet sa detsamma och vi höll den linjen, att säkert ta bilen i mål på kvällen eftersom viktiga teampoäng också stod på spel. Det fanns ingen mer möjlighet att starta om, så hade vi gjort ett misstag kunde det ha varit slutet på tävlingen, förklarar Pontus, som var den enda av M-Sportförarna som klarade sig igenom rallyt utan att vid något tillfälle köra av vägen.

Sista tävlingsdagen utgick från Monaco och med mestadels torr asfalt ute på sträckorna, fick Pontus med sig sin första erfarenhet även från det underlaget med sin Ford Fiesta. Han tog sig säkert i mål och kunde summera helgen med att han gjort sitt jobb.
- Den här tävlingen har gett oss mycket med tanke på framtiden och jag är så tacksam över att vara här. Vi har gjort bra framsteg under de här dagarna i allt från känsla till hur vi måste jobba med noterna så de matchar farten. Mycket nytt på en gång, jag har inte behövt lära mig så här mycket på många år, men jag älskar det. Jag har sagt det många gånger i helgen, men bilen är helt fantastisk, och man vill gärna pusha hårdare när man känner att man kan, men nu hade det kunnat ge motsatt effekt. Rally Sweden är bara några veckor bort och jag är ordentligt taggad för att ge allt på hemmaplan. Där vill vi verkligen vara med och fighta och kunna konkurrera med våra motståndare. Det är vad vi ställer in siktet på nu och ska göra noggranna analyser och se vad vi kan göra för att optimera vår prestation, säger Pontus.

Rally Sweden avgörs mellan den 14:e och 17:e februari med Pontus värmländska hemtrakter som främsta spelplan.


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2019-01-27 13:46






50 bilar & 19 sträckor när WRC serien kör ADAC Rallye Deutschland.
© Toyota Gazoo Racing. 19 sträckor på skiftande karaktär, slingrande vingårdsvägar till snabba skjutfältsvägar väntar när det 37:e ADAC Rallye Deutschland startar på torsdag kväll.
Knappt 50 bilar sedan en del återbud landat hos arrangören, senast var Kris Princen som skulle kört en Citroen Ds3 WRC, men på måndagens tes...

Publicerad: 2019-08-20 21:41


Paddon bygger elektrisk rallybil, Hyundai Kona EV klar för test i vår.
© Paddon Rallysport Group.Nya Zeeländaren Hayden Paddon har haft hektiska dagar, lansering av sin kampanj för finansiering av en WRC comeback, boken om hans karriär och så idag släppte Paddon Rallysport nyheten att han utvecklar en eldriven rallybil!

Hyundai Kona EV byggs för rallyskogen, det är Hyundais elbil som teamet ...

Publicerad: 2019-08-20 21:40


Rallyarrangörer se hit, sugna på att köra deltävling i Svenska RallyCupen 2020?
© Svenska RallyCupen.Nu är det dags att förbereda en nionde raka säsong med Svenska RallyCupen. Vi är bara i halvtid med årets säsong men blickar redan fram mot nästa år, i september ska tävlingarna vara sökta hos SBF och i oktober vill vi kunna presentera nästa års kalender!

Är du rallyarrangör 2020 och sugen på att...

Publicerad: 2019-08-20 19:59


Sju bilar från JN Motorsport i Falerumsbacken.
© emotorsport.seJN Motorsport satsar allt de har och kommer till start med sju bilar i hemmatävlingen Falerumsbacken, Åtvidabergs MK på lördag!

I Grupp-E Elit hittar vi förra årets segrare och även snabbaste Grupp-E Christoffer Johansson, som i år har Linda Nilsson med sig som kartläsare, även formstarka sprint...

Publicerad: 2019-08-20 17:48


Läget i Rally SM tabellern inför höstens avslutning.
© emotorsport.seEfter fyra av sex genomförda SM deltävlingar ser flera klasser klart spännande ut inför avslutningen med nästkommande East Sweden Rally i början på september och senare finalen med Rally Blekinge i slutet av samma månad.

Flodin i 4wd topp.
I Trimmat 4wd, R5 är det Patrik Flodin som drog ...

Publicerad: 2019-08-19 21:41


Breen en R5 vinnare, vunnit för 5 olika R5 tillverkar på 8 månader!
© Hyundai Motorsport.Craig Breen är en riktig R5 vinnare, bara i år har han tagit fyra R5 modeller till totalseger, senast i raden är helgens Today´s Ulster Rally där han tävlade med Hyundai i20 R5 och tog totalsegern 20 sekunder före Matt Edwards.

I slutet av juni körde han hem Renties Ypres Rally i en Volkswagen Po...

Publicerad: 2019-08-19 21:27


Ny klasseger för Rabrenovic i Serbiska mästerskapet, Valjevski Rally.
I helgen avgjordes Serbiska Valjevski Rally, Bulgaren Miroslav Angelov i en Skoda Fabia R5 körde hem totalsegern med 2:27 minut. Bakom var stockholmsboende Vladica Rabrenovic med Ana Golic i högerstolen med egna Wrr Motors Renault Clio R3.

I mitten på maj kördes första deltävlingen i Serbiska Mäs...

Publicerad: 2019-08-19 21:21


Så sänder SVT & RedBull TV från Rallye Deutschland.
© Hyundai Motorsport.Ikväll är Sveriges Television tillbaka med Rallymagasinet inför det Tyska VM Rallyt, som gäst ses bland annat Pontus Tidemand som kommer köra den nästkommande deltävlingen, det Turkiska VM Rallyt i september.

Efter avslutad tävling återkommer SVT med ett timmeslångt sammandrag från tävlingen. Med...

Publicerad: 2019-08-19 21:03


Västras FM serie summerat efter Dalslandstjuren.
Femte deltävlingen var Dalslandstjuren som Dals MK arrangerade 17 augusti. 58 deltagare från klubbar i VBF deltog i de olika bilklasserna. Nu återstår bara 2 deltävlingar – Noratrofén 14 september och Rikspokalen 5 oktober.

I bilklass 1 – 4WD – drygade Mattias Olsson, Stenungsunds MS ut sin ledni...

Publicerad: 2019-08-19 17:33


Supercupen gör comeback 2020, sex deltävlingar i kalendern.
© emotorsport.seSuperCupen är tillbaka 2020, det var under hösten 2018 som arrangören tog beslutet om ett sabbatsår under 2019. Nu är man tillbaka för kommande år och kalendern visar 6 deltävlingar, tre på vintervägar och tre på grus.

Som tidigare handlar det om tre klasser, fyrhjulsdrift i egen. För tvåhjulsdr...

Publicerad: 2019-08-19 17:05


Tidigare nyheter:
Supercupen gör comeback 2020, sex deltävlingar i kalendern.
Victor och Jonas tvåa i helgens SM-deltävling i Kolsva.
Foto från Kolsvarundan, del 2.
Röjsel, 'lärt mig att finna mig i problemen'.
Ännu ett starkt resultat av Tidemand i rallycross-EM, nu väntar WRC i Turkiet!
Domarbeslut kastade om JEM medaljörerna, Llaren ny JEM mästare.
Dags för Grahns Bilar Klappjakten - två utmanande sträckor!
Dubbla Junior EM brons till Sverige efter Barum Rally.
Lönnström tvåa i Kolsvarundan, avancerar i JSM.
Martin Berglund tog revansch i Kolsva.
Foto från Kolsvarundan, del 1.
Kolsvas Martin Jakobsson näst bästa junior i trimmat.
Blomberg körde hem Dalslandstjuren.
Flodin, Grahn, Åkesson och Nordh - lördagens SM vinnare i Kolsvarundan.
Tungt för Adielsson och Lundberg i Barum Rally - Hjerpe trea i JEM inför avslutningen.
Ring snabbast i Finspångsrundan.
Johansson körde snabbast uppför Klevabacken.
Patrik Flodin befäste ledningen i Rally-SM.
Patrik Flodin och Göran Bergsten vann Rally-SM Kolsvarundan.
31 bilar till Rally Turkiet, Tidemand en av 11 i WRC, Solberg i WRC2!



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Badhotelletrallyt 24/08


Rally SM:
East Sweden Rally 06-07/09


Rally VM:
ADAC Rallye Deutschland 22-25/08


Svenska RallyCupen:
EMK-Kannan 31/08




Foto från:
Kolsvarundan, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kolsvarundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EC Snapphanerallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

MECA Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.