NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Snabbt, tufft och händelserikt när SverigeSerien körde i Kil tillsammans med SM.
PRESSRELEASE

Årets upplaga av Rally Killingen var en riktig utmaning. Tuffa och snabba vägar som innehöll det mesta. I VOC Mekonomen Rallys högsta elitklass kunde Emil Andersson stoltsera med en andra raka seger. I Elit B var det Tim Lagerstams tid för viktoria. Och i Cupklassen fick Jonas Karlsson kliva högst upp på prispallen.

Kil med sina snabba vägar passar bra för bilarna i VOC. Det underströks med eftertryck av klassens förare som placerade sig högt i totallistan. Inför rallyt spekulerade klassansvarig en del om hur VOC´s elit skulle stå sig gentemot GrF´s dito nu när man för ovanlighetens skull möts på samma vägar. Hur gick det?

– Om vi börjar i den änden så måste jag återigen understryka att jämförelsen haltar. Vi i VOC rekognoserar inte sträckorna utan kör rakt av på arrangörsnoter, det är förstås en gigantisk fördel att få reka sträckorna och göra egna noteringar. Utanpå det så är det homologerade GrF bilar som tävlar i SM och dessa bilar har ett friare reglemente och därför en rad fördelar gentemot våra hårt reglerade tävlingsbilar i VOC. Detta sagt så gick det ändå precis som jag förutspådde. Det var bara en GrF åkare som klarade att åka i ”VOC tempo”, vinnaren i GrF Isak Arvidsson hade blivit trea om även vi i VOC hade räknats in i SM. Resten av GrF fältet ligger rejält efter eller har brutit och detta trots alltså de handikapp som vi i VOC har lämnat till dem.

Men varför är det så här? Det är i ju ändå i GrF som det tävlas om SM i Rally Standardklass?
– Varför kan jag förstås bara spekulera om. Men det enkla svaret tror jag är att konkurrens fungerar i rally precis som överallt annars. Vi i VOC är en jättestor klass fullspäckad av jätteduktiga förare, det driver utveckling. Hos oss har vi också fokus på prestationen från förare, CoDriver och team. Inte på bilen. Utanpå det så har vi i VOC en otrolig gemenskap. Vi hjälps åt och delar med oss av goda tips. Summa summarum så är det bara att konstatera fakta. Det är VOC som utvecklat förartalangerna som ”vill något” med sitt rallyåkande under flera årtionden. Och det tänker vi fortsätta att göra under långt tid till. SverigeSerien är cupen att köra även om vi inte har formell svenskt mästerskaps status.

Men hur gick det då i tävlingen?
Emil Andersson i Elit A … igen!
Emil Andersson har bytt tillbaka till sin gamla tävlingsbil, bilen han haft så många framgångar i. Kanske är det en del av förklaringen till att det går så fantastiskt bra för honom igen.

– Med en andra raka seger så har Emil och CoDriver Kim Raséus tagit ett rejält grepp om SverigeSerien totalt. Men den här gången var segern inte självklar. Hela dagen gick duon en rejäl holmgång mot Dennis Persson med Fredrik Rudmalm i högerstolen. Växlade i ledning när dammet lagt sig så var det Emil som knep segern med måttliga 2,3 sekunder. Vilken fajt! Grattis Emil och Dennis, din seger är inte långt borta.

Men tipset att det skulle vara en revanschsugen Kristoffer Karlsson i högsätet, det sprack?

– Njae, jag lyfte ju Emil också tydligt och Kristoffer slutade på en fin tredje plats och detta trots att han hade bromsproblem hela dagen och fick dubbelpumpa i varje inbromsning, ett mandomsprov bara att ta bilen i mål med det felet, ännu grymmare att åka in på tredjeplats i en av svenskt rallys allra tuffaste klasser. Patrik Fredriksson som jag också lyfte ledde ända fram till SS7 men åkte av på dagens nästa sista sträcka så jag var inte borta i tipset där heller. Det är bara Dennis som jag måste be om ursäkt till för att jag inte hade med i försnacket. Men, så här är det i en så tuff och bred klass som vi är. Det är många som kan lägga sig i slutstriden.

Tim Lagerstam i lägre elitklass.

Klassansvarigs tips i Elit B gick ändå sämre. Segrande Tim Lagerstam fanns inte alls med i Rogers förhandstips.

– Jag stack ut hakan och sa att jag brukar ha bra utfall, man brukar ju säga att högmod går före fall. Tim Lagerstam borde jag absolut haft med i förhandtipset speciellt när vägarna är så snabba som dom är i Kil.

Tim inledde med en sträckseger redan på SS1. På SS2 kontrade favorittippade Robin Bäckström. Men hans rally slutade med en brutal rullning, han rullade fyra varv redan på SS3. Lyckligtvis var rullningen mjuk och ut på en åker så besättningen klarade blåslagna och med onda kroppar men tämligen oskadda. Därifrån tog Tim över taktpinnen definitivt.

– Under rallyts andra halva så hade Magnus Lindkvist med Codriver Sara Ridde ätit taggtråd och kämpade sig närmare och närmare Tim. Men när målflaggan föll på sista sträckan så hade Tim Lagerstam och CoDriver Andreas Broberg ändå 4,3 sekunder tillgodo och kunde fira segern. Stort grattis Tim och Andreas.

Bakom Tim och Magnus så tog Magnus Westman en på förhand tippad tredje pallplats.

Jonas Karlsson tog sin första seger i Cupklassen.

I den stora Cupklassen, VOC C så stämde förhandstipset desto bättre.

– Rent teoretiskt så borde den här stora klassen där förarna dessutom hela tiden tar älgakliv i sin utveckling vara allra svårast att tippa. Inte desto mindre så satt tipset i VOC C som en fläskläpp. Jonas Karlsson för dagen med CoDriver Fredrik Bergström tog planenligt segern, såvitt jag vet hans första. Och det i hård fajt med lika förhandstippade Daniel Jonsson med Codriver Peter Söderlund. Bakom dem, precis också som jag förutspådde, en förare jag inte riktigt hade full koll på: Linus Flodin från hemmaklubben Kils MK med Tobias Fredriksson i hans VOC 940:s högerstol. Jättegrattis till hela gänget för fantastiska prestationer. Lika bra att ni förbereder er för ni kommer att fajtas mycket och hårt under lång tid framöver.

Stor teknisk kontroll av hela VOC Mekonomen Rally fältet.

På plats i Kil fanns både VOC´s tekniska chef Björn Kallin och hans support/koordinator Rickard Gustafsson. Och dom gjorde ett jättejobb. Kollade både kamaxlar och diffar på alla VOC bilar.

– Ett grymt jobb av Björn och Rickard. Det är superviktigt att hålla koll på tekniken i en hårt begränsad enhetsklass som vår. Vi vet att det finns andra likande klasser där de tekniska kontrollera är näst intill obefintliga. I VOC har vi i alla tider kollat mer än andra klasser, det kommer vi fortsätta att göra. Det är en överlevnadsfråga för klassen att se till att reglementet efterlevs. Bilarna ska vara korrekta och det ska avgöras ute på sträckorna, inte hemma i garagen.

Vi behöver knappast kommentera att trots den omfattande kontrollen så upptäcktes inga fel. Alla diffar och alla kamaxlar var korrekta. Några förare fick kommentarer om andra saker som upptäcktes på deras bilar men det var enklare fel som inte har någon inverkan på bilarnas prestanda. Dessa förare fick som sig brukar en notering och medföljande tillsägelse att åtgärda detta till nästa tävling.

Med detta och ett stort tack till tävlingsledningen i Kil lägger vi årets upplaga av Rally Killingen till handlingarna. Det krävs nog ingen Einstein för att inse att vi med all sannolikhet ses om ett år igen.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2021-08-16 19:04:13






WRC tabellerna efter Secto Rally Finland!
© Toyota Gazoo Racing.Finska Secto Rally Finland avgjorde årets nionde WRC deltävling - en fullträff för Toyota Gazoo Racing som maximerade sin poängskörd. Kalle Rovanperä tog genom maximala poäng klivet upp som tvåa i tabellen med tre poäng till ledande Elfyn Evans. Sebastien Ogier upp som trea på delad poäng med fyran ...

Publicerad: 2025-08-04 06:03:59


Solberg leder fortfarande WRC2 mästerskapet efter Rally Finland.
© Toyota Gazoo Racing.Rallyföraren Oliver Solberg är fortfarande mitt uppe i kampen om årets WRC2-titel – trots att planen på en topplacering uteblev i helgens Rally Finland.

Den finska deltävlingen i WRC avslutades i Jyväskylä på söndagseftermiddagen med en dubbelseger för Toyota-kollegorna Roope Korhonen och Jari-Ma...

Publicerad: 2025-08-03 20:38:06


Ogier kör för nionde VM-titeln - lämnar ingen bil åt Solberg.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier går för VM titeln - efter det Finska VM rallyt som förde honom upp som trea i mästerskapet, bara 13 poäng från ledande Elfyn Evans går nu Fransmannen för en nionde WRC titel.

Jag kommer köra i Paraguay, Chile, Central European Rally och Rally Japan - om det blir start i Saudi Arab...

Publicerad: 2025-08-03 17:17:35


Griebel vann Rallye ADAC Mittelrhein, tuff helg för Andervang.
Tyska Rallye ADAC Mittelrhein tog målgång under eftermiddagen, rallyt inledde med fyra sträckor tre gånger på lördagen. Som avslutning på rallyt ingående i mästerskapen för Tyskland, Holland och Luxemburg kördes två sträckor dubbelt på söndagen.

Närmare 17 mil asfalt för rallyt där Marijan Griebe...

Publicerad: 2025-08-03 16:46:18


Foto från Kullingstrofén.
© emotorsport.seKullingstrofén hos Kullings MS under lördagen, fyra sträckor på närmare fem mil lockade 190-talet startande. Svenska RallyCupen, Mega Rally Cup, Sydsvenska Mästerskapet och tre DM serier med Västras, Smålands och Södras distrikt på plats.

Kim Nydén tog hem segern totalt med VW Polo GTI R5:an, två...

Publicerad: 2025-08-03 15:05:57


Solberg till mål i Secto Rally Finland med sträckseger - Mille sexa i JWRC.
© Oliver Solberg Rally.Det blev en slutlig 16:e plats och näst sist i WRC2 för Oliver Solberg och Elliot Edmondson efter att de bröt på fredagen och startade om. På avslutningen visade de tempot, vann sträckan 2,8 sekunder före Emil Lindholm.
För klassen vann Roope Korhonen 1,1 sekund före Jari-Matti Latvala, 43 sekunder...

Publicerad: 2025-08-03 14:17:12


Fullträff för Toyota på hemmaplan - Seger för Kalle, fem bilar i topp - dubbelseger i WRC2.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing får en fullträff på hemmaplan, det finska Secto Rally Finland står med fem Toyota GR Yaris Rally1 i topp av resultatlistan. Det var punkteringar för Thierry Neuville och Adrien Fourmaux som bäddade för den finska succén igår.

Rovanperä har hittat tillbaka.
Kalle Rovanp...

Publicerad: 2025-08-03 13:12:36


Nydén körde hem Kullingstrofén - tredje deltävling för Svenska RallyCupen.
© emotorsport.seKullingstrofén med Kullings MS som arrangör med start, service och målgång i Herrljunga Folkets Park med fyra specialsträckor på 4,7 mil för de 191 startande ekipagen.

David Nattsson inledde rallyt bäst, snabbast genom första sträckan men bröt på den andra, fortsättningsvis Kim Nydén och Jonas Sa...

Publicerad: 2025-08-03 09:46:18


Två vändor på Ouninpohja avslutar Secto Rally Finland.
© Toyota Gazoo Racing.Inte förrän 9:35 startar sista etappen av Secto Rally Finland, det handlar om två körningar på Ouninpohja. Sträckan som mäter 24km blir en värdig avslutning för rallyt där det är fem Toyota GR Yaris Rally1 i täten inför dagen.

Söndagen betyder också kamp om bonuspoäng där Hyundais förare väntas k...

Publicerad: 2025-08-03 06:49:00


Nydén totalvinner Kullingstrofén - en av många vinnare.
© emotorsport.seKullingstrofén, en klassiker under den Svenska sommaren, ett etablerat arrangemang som lockar både tävlande och serier som vill ha med Kullings MS i sin kalender. Årets rally bjöd på Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Mega Rally Cup, Västras DM, Smålands DM, Östergötlands DM, Sydsvenska Mästerskapet...

Publicerad: 2025-08-02 21:43:05


Tidigare nyheter:
Två vändor på Ouninpohja avslutar Secto Rally Finland.
Nydén totalvinner Kullingstrofén - en av många vinnare.
Fem Toyota i toppen av Secto Rally Finland - tungt för Mille i Junior WRC.
Fyra sträckor kvar av lördagen i Secto Rally Finland.
Kullingstrofén, Sprincupen, ADAC Mittelrhein och Rally Finland att följa under lördagen.
Tuff Svenskdag i Secto Rally Finland - Solberg i diket, Mille punkterade.
Rovanperä, Lindholm och Johansson WRC ledare i Rally Finland.
190-talet bilar i lördagens Kullingstrofén, fem mil på fyra sträckor.
Nio sträckor, följ fredagen av Secto Rally Finland.
Tänak bäst genom ss1 i Rally Finland - Solberg femma i WRC2.
Hyundai som planerat redo för WRC-serien 2026.
Katsuta snabbast på shakedown - Solberg klart snabbast i WRC2 inför Rally Finland.
Heller hyr Puma Rally1 till WRC Rally Chile.
WRC-kalendern 2026 presenterad, 14 deltävlingar.
Sprintserien kör vidare, två deltävlingar hos Strängnäs AMS.
Mille Johansson jagar VM-ledning i Finland.
WebTV direkt från shakedown inför Secto Rally Finland här!
Solberg hoppas att segersviten fortsätter i Finland.
Följ morgondagens shakedown inför Secto Rally Finland.
Närmare 200 ekipage för Svenska RallyCupens Kullingstrofé på lördag.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Barum Czech Rally Zlin 15-17/08


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
Ueno Rally del Paraguay 28-31/08


Svenska RallyCupen:
HEAT / Rally Bergslagen 06/09




Foto:
Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Midnattssolsrallyt, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.