|
 Seger och ledning för Weng i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Hans-Erik Weng tog sin första vinst I Evo Challenge och tar ledningen i mästerskapet.
* Andreas Magnusson som hade ett vinnande tempot till dess han fick bromsproblem, klättrar till andra plats totalt.
* På tre deltävlingar har Evolution Challenge tre olika segrare
I deltävling tre i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige, South Swedish Rally, kunde Hans-Erik Weng med co-driver Anders Fredriksson hämta hem sin första triumf i den enda officiella märkescupen för standardbilar i Grupp N-klassen, Mitsubishi Lancer.
De kunde ta ledningen efter att de första sträckornas segrare, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog, förlorade dyrbar tid då bromsarna slutade fungera på specialsträcka 11. Men Magnusson/Hulterskog kämpade sig tillbaka och slutade på andra plats före Joachim Carlström/Jörgen Norman som blev trea.
South Swedish Rally är en av de mest välkända tävlingarna i landets bilsportkalender, och tävlingen utgjorde också premiär i Rally-SM sedan vinterns planerade deltävlingar fått ställas in. Tävlingen startade på fredagseftermiddagen från Ljungby, med sex grussträckor innan förarna fick ta nattvila. Därefter följde ytterligare åtta sträckor på lördagen i fortsatt ljuvligt sommarväder.
Av de tio team som registrerat sig för Evo-Cupen hade sex anmält sig till South Swedish Rally, men Joachim Borg/Lill-Erik Gustavsson fick kasta in handduken ett par dagar innan start på grund av problem med bilens transmission. Deras plats tog Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth, som äntligen kunde göra sin länge önskade debut i Mitsubishi-mästerskapet.
I förhoppning om att kunna nå ett toppresultat i Rally-SM, valde Jimmy Joge/Mikael Johansson i sista minuten att konvertera till bränslet E85. Det bränslet är inte tillåtet i Evo-Cupen som följer FIA:s internationella regler, vilket gör att han inte kan tillgodoräkna sig poäng den här gången.
Andra omgångens vinnare, Andreas Magnusson/Fredrik Hulterskog, drog upp tempot från början. De såg inte bara ut att ha skaffat sig en ointaglig cupledning, utan ledde också Grupp N totalt i tävlingen.
Helt annorlunda började South Swedish Rally för Jonas Ericsson/John Stigh. Halvvägs in på första sträckan slog han i en sten med vänster framhjul vilket fick gasen att hänga sig. Oförmögen att kunna få ner farten, slog han i ytterligare ett par stenar - med samma hjul – och med så stora skador var rallyt över för deras del. Ett trist slut på vad som såg ut att bli ett bra race för den unge, talangfulle föraren.
Efter första dagens slut visade resultattavla att Magnusson ledde gänget Evo-cupförare med 55 sekunders marginal till Weng/Fredriksson, som också de tvingades slå av på takten efter att ha träffat en sten. Tursamt nog utan alltför stora skador, annat än att de tappade värdefull tid.
Carlström/Norman hade ökat tempot och var nu bara tretton sekunder efter på tredje plats, medan Gustafsson/Leierth fanns ytterligare 32 sekunder bakom – i full färd med att lära känna sin nya Evo IX:a.
I det varma och soliga vädret var andra dagens sträckor täckta med ett lager lösgrus ovanpå de hörda vägarna. Förarna rapporterade att vägarna var mycket hala.
Magnusson/Hulterskog fortsatte att dominera Evo-Cupen fram till sträcka elva, då de upptäckte att de förlorat all bromsverkan efter en hårnål. Med 10 kilometer kvar att köra rasade de i listan och var plötsligt 42 sekunder efter Weng/Fredriksson och sex efter Carlström/Norman.
Med bara tre sträckor kvar bestämde sig Magnusson/Hulterskog för att ta i hårt. En satsning som räckte till andra plats, men inte ända fram för att återta ledningen från Weng/Fredriksson. Därmed kunde Säffleekipaget ta sin först cupseger med en marginal på bara 14 sekunder.
”Jag är väldigt glad över att ha tagit min första seger i Cupen”, säger Hans-Erik Weng.
”Vi trodde inte vi skulle klara det, men så fort Andreas (Magnusson) fick problem fick vi den möjlighet vi behövde. Det var tufft att hålla det höga tempot över de tre sista sträckorna, så jag är verkligen glad över att vi lyckades.”
Även om inte Magnusson/Hulterskog lyckades ta sin andra raka cupseger för säsongen, så var de nöjda med sin insats i rallyt: tre sträcksegrar totalt i Grupp N och de bevisade att det inte nödvändigtvis måste vara E85 i tanken för att vara snabbast.
Carlström/Norman jublade över att vara på andraplats, för andra gången i rad. Gustafsson/Leierth var å sin sida frustrerade över att förgreningsröret började läcka på näst sista sträckan. Totalt sett var de ändå nöjda för både självförtroendet och farten ökade vartefter tävlingen led.
Dagens tre första i mål är också de tre första i mästerskapet, och svenska Evo-Cupen har kommit halvvägs i årets premiär-säsong. Fjärde tävlingen i cupen är Jämtrallyt i Östersund, den 28 juni.
2008 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige samarbetar med:
Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Scandinavian Tools & Tent, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige - Resutat deltävling 3
1 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 1:31:28.5
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:31:42.8
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 1:31:53.1
Brutna
SS1 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) Avåkning
SS13 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Motor
Mästerskapet efter deltävling 3
Förare
1 Hans-Erik Weng 30
2 Andreas Magnusson 29
3 Joachim Carlström 20
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 17
6 Joachim Borg 6
7 Kenneth Jonsrød 5
8 Mikael Gustafsson 3
Co-drivers
1 Anders Fredriksson 30
2 Henrick Hulterskog 29
3 Jorgen Norman 20
4 John Stigh 17
5 Mikael Johansson 12
6 Lill-Erik Gustafsson 6
7 Ola Persson 4
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad: 2008-05-27 18:08
|
|
Götenerundan och Rally Hungary bland rallyna att följa.
Götenerundan med närmare 100 åkare som ger sig ut på två sträckor som körs dubbelt, det tävlas i Mega Rally Cup över de 36km special som väntar. Resultaten kan följas under dagen.
Södras RS-DM kör vidare med Sturup Runt där Svedala MK arrangerar, även där 36km special men då tre SP som körs tre g...Publicerad: 2025-05-09 19:56
Rally Hungary igång - ekipagen genom ss1 - Grahn tvåa i Rally3 och Carlberg JEM trea.
Rally Hungary inleddes med träning, kval och shakedown, där toppade Roope Korhonen tätt följd av Andrea Mabellini. En stark start av Isak Reiersen och Stefan Gustafsson som klockade femte tid i kvalet ett par sekunder bakom snabbaste.
Reiersen fyra sekunder från ledaren efter ss1.
Under k...Publicerad: 2025-05-09 19:52
Stopp för Hallberg på ss2 i Targa Florio.
Fredagens åtta sträckor i Italienska Targa Florio är avverkade, snabbast genom är Andrea Crugnola i Citroen C3 Rally2 som leder rallyt 13,7 sekunder före Skodaföraren Giandomenico Basso. Samma märke gäller också för Simone Campedelli, Bostjan Avbelj och Robert Dapra som är topp fem.
Patrik Hallbe...Publicerad: 2025-05-09 19:39
WebTV & Resultat från kvalet inför Rally Hungary.
Imorgon eftermiddag inleds Rally Hungary med kvalet som sätter startpositionerna, sträckan Hajmasker används och mäter 6km. Grusvägen är både träning, kval och senare shakedown inför årets andra ERC-deltävling.
Redan klockan 11 går fria träningen igång för Rally2 klassen där resultaten kan följa...Publicerad: 2025-05-08 20:23
100 åkare ut i Götenerundan, två sträckor dubbelt med Mega Rally Cup.
Götene MK kör på med Götenerundan som deltävling i Mega Rally Cup, 36km special där två sträckor går dubbelt, samtidigt inbjuds regularity och de åker tre gånger på sträckorna. Rallyt i år med start och mål vid Vättlösa Bygdegård för de närmare 100 startande.
Sex deltagare genom gemensamma 4wd kl...Publicerad: 2025-05-08 20:19
Hallberg snabbast på shakedown inför Targa Florio - följ nu fredagens tävlande.
Italienska Targa Florio inleds fredag förmiddag, 09:34 går första sträckan igång av de totalt åtta för dagen på 73km. Kvällens avslutning går igång vid 19:05, en kort publiksträcka på ett par kilometer.
Rallyt från Palermo går helt på asfalt, under torsdagen gick shakedown där Svenska ekipaget me...Publicerad: 2025-05-08 20:15
Följ Träning, kval och shakedown inför Rally Hungary imorgon.
Sträckan Hajmáskér på 6km används som både träning, kval och shakedown inför ERC Rally Hungary. Vid klockan 11 startar fria träningen för Rally2 klassen där de tävlande får känna på underlaget.
Efter träningen öppnar sträckan för kvalet klockan 14:01 där de främsta EM-anmälda Rally2 ekipagen gör ...Publicerad: 2025-05-08 18:56
Södras RS-serie kör vidare, nu Sturup Runt.
Södras RS-DM kör vidare med Sturup Runt där Svedala MK arrangerar, det är rallyspecial om totalt 37km varav 36 km är special. Uppdelat på 3 SP, á 4 varv som körs 3 gånger enligt banskisser är infon i inbjudan.
36 tävlande anmälda och fördelade över åtta av de tolv inbjudna klasserna, 13 deltagare...Publicerad: 2025-05-07 22:17
Rally Uppland på gång, missa inte anmälan och bokning - ingen efteranmälan!
Rally Uppland närmar sig med stormsteg, den 24/5 kör vi och det fylls på med anmälningar. Vägarna är fördelat med 46km allmän väg och 11km enskild väg med en fantastisk karaktär.
Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, SuperCupen, Volvo Euro Cup, Klassiska Rallycupen, Historiska Rallycupen, U...Publicerad: 2025-05-07 22:14
Sainz väntas kandidera om presidentposten inom FIA.
Den 12:e december är det val inom internationella bilsportförbundet - då ska förbundets högsta post sättas. Den som håller presidentposten idag är hårt kritiserade Mohammed Ben Sulayem som väntas ställa upp för omval - men han kan få konkurrens.
Ben Sulayem som tillträdde 2021 har varit drivande ...Publicerad: 2025-05-07 22:11
|
| |