NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008

Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.


Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.

Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.

De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.

Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.

Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.

Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.

Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.

Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.

Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.

Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.

För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.

“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”

Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.

Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.

Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.

2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Götenerundan:[Resultat][Tidsplan]
Rally Hungary:[Resultat][Shakedown][Anslagstavla][Karta]
Targa Florio:[Resultat][Shakedown][Anslagstavla][Karta]

Publicerad: 2008-08-13 18:12






Götenerundan och Rally Hungary bland rallyna att följa.
© emotorsport.seGötenerundan med närmare 100 åkare som ger sig ut på två sträckor som körs dubbelt, det tävlas i Mega Rally Cup över de 36km special som väntar. Resultaten kan följas under dagen.

Södras RS-DM kör vidare med Sturup Runt där Svedala MK arrangerar, även där 36km special men då tre SP som körs tre g...

Publicerad: 2025-05-09 19:56


Rally Hungary igång - ekipagen genom ss1 - Grahn tvåa i Rally3 och Carlberg JEM trea.
© @World / Red Bull Content Pool.Rally Hungary inleddes med träning, kval och shakedown, där toppade Roope Korhonen tätt följd av Andrea Mabellini. En stark start av Isak Reiersen och Stefan Gustafsson som klockade femte tid i kvalet ett par sekunder bakom snabbaste.

Reiersen fyra sekunder från ledaren efter ss1.
Under k...

Publicerad: 2025-05-09 19:52


Stopp för Hallberg på ss2 i Targa Florio.
© Patrik Hallberg Motorsport.Fredagens åtta sträckor i Italienska Targa Florio är avverkade, snabbast genom är Andrea Crugnola i Citroen C3 Rally2 som leder rallyt 13,7 sekunder före Skodaföraren Giandomenico Basso. Samma märke gäller också för Simone Campedelli, Bostjan Avbelj och Robert Dapra som är topp fem.

Patrik Hallbe...

Publicerad: 2025-05-09 19:39


WebTV & Resultat från kvalet inför Rally Hungary.
© emotorsport.seImorgon eftermiddag inleds Rally Hungary med kvalet som sätter startpositionerna, sträckan Hajmasker används och mäter 6km. Grusvägen är både träning, kval och senare shakedown inför årets andra ERC-deltävling.

Redan klockan 11 går fria träningen igång för Rally2 klassen där resultaten kan följa...

Publicerad: 2025-05-08 20:23


100 åkare ut i Götenerundan, två sträckor dubbelt med Mega Rally Cup.
© emotorsport.seGötene MK kör på med Götenerundan som deltävling i Mega Rally Cup, 36km special där två sträckor går dubbelt, samtidigt inbjuds regularity och de åker tre gånger på sträckorna. Rallyt i år med start och mål vid Vättlösa Bygdegård för de närmare 100 startande.

Sex deltagare genom gemensamma 4wd kl...

Publicerad: 2025-05-08 20:19


Hallberg snabbast på shakedown inför Targa Florio - följ nu fredagens tävlande.
© Patrik Hallberg Motorsport.Italienska Targa Florio inleds fredag förmiddag, 09:34 går första sträckan igång av de totalt åtta för dagen på 73km. Kvällens avslutning går igång vid 19:05, en kort publiksträcka på ett par kilometer.

Rallyt från Palermo går helt på asfalt, under torsdagen gick shakedown där Svenska ekipaget me...

Publicerad: 2025-05-08 20:15


Följ Träning, kval och shakedown inför Rally Hungary imorgon.
© Torbjörn Carlberg.Sträckan Hajmáskér på 6km används som både träning, kval och shakedown inför ERC Rally Hungary. Vid klockan 11 startar fria träningen för Rally2 klassen där de tävlande får känna på underlaget.

Efter träningen öppnar sträckan för kvalet klockan 14:01 där de främsta EM-anmälda Rally2 ekipagen gör ...

Publicerad: 2025-05-08 18:56


Södras RS-serie kör vidare, nu Sturup Runt.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Södras RS-DM kör vidare med Sturup Runt där Svedala MK arrangerar, det är rallyspecial om totalt 37km varav 36 km är special. Uppdelat på 3 SP, á 4 varv som körs 3 gånger enligt banskisser är infon i inbjudan.

36 tävlande anmälda och fördelade över åtta av de tolv inbjudna klasserna, 13 deltagare...

Publicerad: 2025-05-07 22:17


Rally Uppland på gång, missa inte anmälan och bokning - ingen efteranmälan!
© emotorsport.seRally Uppland närmar sig med stormsteg, den 24/5 kör vi och det fylls på med anmälningar. Vägarna är fördelat med 46km allmän väg och 11km enskild väg med en fantastisk karaktär.

Det tävlas om poäng för Svenska RallyCupen, SuperCupen, Volvo Euro Cup, Klassiska Rallycupen, Historiska Rallycupen, U...

Publicerad: 2025-05-07 22:14


Sainz väntas kandidera om presidentposten inom FIA.
© emotorsport.seDen 12:e december är det val inom internationella bilsportförbundet - då ska förbundets högsta post sättas. Den som håller presidentposten idag är hårt kritiserade Mohammed Ben Sulayem som väntas ställa upp för omval - men han kan få konkurrens.

Ben Sulayem som tillträdde 2021 har varit drivande ...

Publicerad: 2025-05-07 22:11


Tidigare nyheter:
Rally Uppland på gång, missa inte anmälan och bokning - ingen efteranmälan!
Sainz väntas kandidera om presidentposten inom FIA.
Spänning utlovas i Götenerundan.
Fyra Svenska ekipage, startfält, tidsplan och info inför Rally Hungary.
Veckoslutets anrika Targa Florio - Hallberg i spännande Rally4 klass.
Missa inte anmälan till Rally Uppland, stänger på söndag!
Carlberg känner sig redo för en stor utmaning i Ungern.
Stark återhämtning för Mille Johansson i Rally Adriatico.
Jonna Eson Brådhe tillbaka i Rally SM, kör Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
TV-tablå för helgens Rally Hungary, 4 svenska ekipage kör om ERC poäng.
Varvloppet närmar sig, sträckbeskrivning och förlängd anmälan.
Karlströms seger i Silverratten gav full pott för Oilcenter Solång Motorsport i mästerskapet.
Patrik Hallberg körs resten av Italienska Asfaltsmästerskapet.
Toppform från alla tre förare – men dramatik kantade Silverratten.
Foto från Silverratten Legends.
Hänninen tvåa på testet inför Saudiarabiens WRC final.
Foto från Silverratten, del 2 - tre av lördagens specialsträckor.
Mille sexa totalt i Rally Adriatico, tvåa i klassen för förare under 25 år.
Tom & Andreas vann Silverratten efter stabil körning.
Så är läget i Rally SM tabellerna efter Silverratten.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 24/05


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 09-11/05


Rally SM:
Bauhaus Royal Rally of Scandinavia - SM 29-31/05


Rally VM - WRC:
Vodafone Rally de Portugal 15-18/05


Svenska RallyCupen:
Rally Uppland 24/05




Foto:
Silverratten, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten Legends.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vilda Ryd Racet.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.