Trendab AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Andra delsegern för Andreas Magnusson i EVO Challenge.
PRESSRELEASE

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden – Rapport från deltävling 4 Kvarnturen Rally den 9 augusti 2008

Andreas Magnusson tog sin andra delseger och gick upp i den totala ledningen. Tobias Gustavsson utmanade ledaren och slutade tvåa. Bara två veckor till nästa deltävling i Mitsubishimästerskapet.


Andreas Magnusson och hans co-driver Henrik Hulterskog tog sin andra seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, när de vann Kvarnturen i Motala, den fjärde deltävlingen i serien. I och med vinsten leder de nu det enda mästerskapet i Sverige för Grupp N Mitsubishi Lancer. Försprånget till tvåan är tre poäng.

Tävlingen Kvarnturen innehöll sju specialsträckor, varav den första och den sista var folkracebanan på Duntebergets Motorsportsområde, strax utanför Motala.

De andra fem sträckorna kördes på grusvägar, på militära områden, ett par mil norr och öster om Motala.

Bland de 180 startande bilarna stred sex om poängen i Evocupen. Även om det bara var en liten del av startfältet, tillhörde samtliga topp 20 och deras kamp över de 63,5 kilometrarna specialsträckor drog till sig stor uppmärksamhet.

Natten innan tävlingen regnade det, och banan på Dunteberget blev så mjuk, att arrangören beslutade stryka första specialsträckan. Därmed blev det SS2 som inledde tävlingen.

Magnusson/Hulterskog tog ledningen direkt genom att vara snabbaste Evocup-ekipage. Men avståndet var inte stort, utan Tobias Gustavsson/Fredrik Leierth var endast 1,5 sekunder efter.

Ytterligare fem sekunder bakom återfanns tredje deltävlingens vinnare, Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson. Jonas Ericsson/John Stigh och Joachim Carlström/Jörgen Norman delade fjärdeplatsen, bara sju sekunder långsammare.

Merparten av förarna ansåg att vägarna var halare än de hade väntat sig. Speciellt specialsträcka tre, där regnet startade bara någon kilometer in på sträckan och upphörde strax innan målgång. Det var nästan omöjligt för förarna att bedöma underlaget; om däcken skulle finna fäste eller ej.

Den inbördes ordningen stod sig ända till sträcka fyra, då Ericsson upptäckte att han saknade bromsar när han närmade sig första kurvan. För att nå målet måste han köra försiktigt, alltmedan sekunderna tickade iväg. På det förlorade Ericsson/Stigh fjärdeplatsen till Carlström/Norman.

Samtidigt började Magnusson/Hulterskog känna sig pressade av Gustavsson/Leierth, som ökade tempot hela tiden. Då, när det såg ut som att Gustavsson tänkte göra en attack för att ta ledningen, flöt bilen ut i en kurva på SS6. Efter att ha fått börja om tappade han några sekunder, vilket räckte för att Magnusson skulle leda komfortabelt inför den avslutande 1,2 km korta sträckan inne på Dunteberget.

För förarna var finalen på tävlingen en möjlighet att visa upp sig inför alla åskådare. Samtliga Evo-deltagare klarade den utan problem, inga repor alls på bilarna eller mekaniska problem.

“Jag är väldigt nöjd med att ha tagit en andra seger i Evo-cupen”, sa Magnusson efter målgång. ”Den här gången är till och med ännu bättre, eftersom jag nu leder mästerskapet. Jag valde att slå av på takten och säkra mästerskapsledningen istället för att vinna Grupp N totalt.”

Det visade sig att Magnusson/Hulterskog slutade på andra plats i Grupp N, efter Jimmy Joge/Mikael Johansson som inte startade i Evocupen. Istället valde han att köra på bränslet E85, vilket inte överensstämmer med FIA:s regler vilka ligger till grund för Mitsubishimästerskapet.

Gustavsson/Leierth var nöjda med sin dag, 15 sekunder efter segraren. Forna cupledarna Weng/ Fredriksson blev trea, ytterligare 18 sekunder bakom. Carlström/Norman brottades hela Kvarnturen igenom med en bil som understyrde, därför var de glada över att bli fyra trots allt. Ericsson/Stigh lyckades aldrig köra in de sekunder de förlorade på bromsproblemet, utan blev femma. Gustafsson/Persson tog sig till målet – en bedrift bara det eftersom de brutit alla tidigare tävlingar sedan mars månad.

Nästa deltävling, den femte i Mitsuibishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, körs redan om knappa två veckor den 22-23 augusti. Då handlar det om LECAB Killingen, rallytävlingen med Kil som bas. Detta tvådagarsevent ingår också i SM, och förutom de sex Evo-förare som körde Kvarnturen kommer även Joakim Borg/Erik Gustavsson och Kenneth Johnserød till Kil.

2008 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart and RPM Promotions.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden - Resultat deltävling 4
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 38:17.9
2 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) 38:32.1
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 38:50.1
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 39:20.9
5 Jonas Ericsson (Kolsva)/John Stigh (Skänninge) 40:38.4
6 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 41:57.8

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Andreas Magnusson 41
2 Hans-Erik Weng 38
3 Joachim Carlström 27
4 Jimmy Joge 18
5 Jonas Ericsson 23
6 Tobias Gustavsson 10
7 Mikael Gustafsson 8
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5

Co-drivers
1 Henrick Hulterskog 41
2 Anders Fredriksson 38
3 Jorgen Norman 27
4 John Stigh 23
5 Mikael Johansson 12
6 Fredrik Leierth 10
7 Ola Persson 9
8 Lill-Erik Gustafsson 6


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2008-08-13 18:12






Kristensson gör Fabia RS start i Rally Nyköping.
© emotorsport.seNu är det klart att SMK Hörbys Tom Kristensson tillsammans med Andreas Johansson, tävlande för Eskilstuna MK, kommer till start i den tredje deltävlingen i Rally-SM, Rally Nyköping den 10-11 maj.

Paret kommer att tävla med en Skoda Fabia RS Rally2 från det tjeckiska teamet Keane Motorsport, som m...

Publicerad: 2024-04-26 15:07


Söndagsrally när Hässleholms GP avgörs.
© emotorsport.se Söndagsrally när Hässleholms GP körs hos Hässleholms MK, tradition med asfaltrace på Garnisonen i månadsskiftet runt april/maj där Södras RS-DM kör om poäng. Det är 23,4km special vilket är runt 8km längre än tidigare år, som vanligt varvlopp på asfalt/betong men i år med motsatt körriktning för 80...

Publicerad: 2024-04-25 20:47


Närmare 160 åkare för Vilda Ryd Racets fyra sträckor.
© emotorsport.seVilda Ryd Racet hos Ryds MK blir helgens största rally, det tävlas för Bilsport Rally Cup, Klassiska & Historiska Rallycuperna samt RM för Historiska bilar. Fyra olika sträckor på 39km ska avverkas under dagen i den onotade terrängen.
159 åkare i listan och de tävlar då genom 21 av de 30 inbjudna k...

Publicerad: 2024-04-25 20:35


WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
© Citroen Racing.Helgens Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira blir rena VM testet med 10 mil special på sju sträckor. Hyundai Motorsport satte Andreas Mikkelsen till testtävling för Kroatien, denna gång är det tredjeförare Dani Sordo som får samma chans att värma upp innan han kastas in i WRC tävlandet.

Dani kör...

Publicerad: 2024-04-25 19:00


Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Gotlänningarna startar rallyåret med Hejdesprinten hos Gotlands MF BK där Gotland DM och Gotland Rally Cup kör om poäng. 9km special när en sträcka går tre gånger.
26 åkare ses i listan fördelade genom tre klasser, varken Ungdomsrally eller 4wd är bemannade. Istället blir det tvåhjulsdriven seger t...

Publicerad: 2024-04-24 22:04


Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
© Ivo Kivistik / Red Bull Content PoolEn av många viktiga frågor i arbetet med Rally-SM rör arrangörsnoter. Under 2024 har Styrgruppen beslutat utvärdera Jemba Inertia Notes System för framställning av arrangörsnoter. De fyra resterande tävlingarna i Rally-SM kommer skrivas med Jemba-systemet.

Användningen av Jemba-systemet i Rally-S...

Publicerad: 2024-04-24 21:36


Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
© emotorsport.seUnder onsdagen spräckte Slottssprinten 200 anmälda ekipage exklusive tre föråkare, rallyt körs först den 13:e juli - 2,5 månad innan start är startfältet överfullt.

100-års jubilerande Katrineholms MK tar emot 180 åkare för lördagens rally med fem sträckor på 36km - start, mål och service vid Eri...

Publicerad: 2024-04-24 21:32


Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


Tidigare nyheter:
PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.