NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Förändringar planeras i VOC Mekonomen Rallys nationella serier 2024.
PRESSRELEASE

Det planeras ganska omfattade nytänkande i VOC Mekonomen Rallys nationella serier inför nästa säsong, dvs inför 2024. I korthet så planeras det att köras två nationella serier under 2024, dels en VinterSerie på fyra eller fem deltävlingar där tre räknas i det slutliga resultatet. Dels en SverigeSerie på som nästa år bara består av sommartävlingar, fem eller sex till antalet där fyra räknas för i ett slutligt resultat. Detta i ett försök att parera skenande priser, inte minst däckpriser och då i synnerhet på vinterdäck. Nästa stora planerade förändring är att vi planerar slå ihop Elit A och B till en gemensam klass, på samma sätt som många andra cuper redan gjort. Precis som vanligt är dock att vi i VOC´s nationella serier tävlar om landets största prisbord i en enskild klass. Prisbordet jobbas det på kontinuerligt men även nästa år kommer priser för minst 150 000:- att delas ut i en enda enskild klass, utan jämförelse landets största. Och om allt slår väl ut så blir den ännu mycket större.

VOC Mekonomen Rally är inte klassen som ändrar för ändrandets skull. Tvärtom är det en lång tradition i VOC, ända sedan Carlerics första dagar med klassen för mer än 30-år sedan, att ändra med varsam och försiktig hand. Väl medveten om att alla förändringar i tekniskt reglemente skapar kostnader för klassens utövare och om de är omfattande år-efter-år gör de dessutom bilar som inte tävlats med på några säsonger mer eller mindre värdelösa eftersom att det då krävs så stora och dyra uppdateringar för att göra dem uppdaterade och konkurrenskraftiga igen.
– Det inte heller några tekniska förändringar vi planerar att genomföra. Bilarna står stabilt på klassens väl fungerande och minst sagt väl utprovade reglemente. Däremot planeras det ganska stora förändringar i upplägget av klassens nationella serier, klassens motsvarighet till SM, SverigeSerien och VinterSerien, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Bara sommartävlingar i SverigeSerien, därutöver en separat VinterSerie
Det har varit klassansvarigas ambition att samtidigt med de planerade förändringarna kunna presentera de ingående tävlingarna i respektive serier, men där är vi inte riktigt.
– Vi är nära att kunna presentera kompletta serier men det får lov att bero någon vecka tills några sista detaljer hunnit falla på plats.

VinterSerien kommer att börja i Värmland för att sedan leta sig norrut i landet, så mycket kan vi säga redan nu. Nyheten, helt sommarbaserade SverigeSerien kommer i sin tur att inledas i Småland för att sedan leta sig upp mot mitten av landet, möjligen med en sväng tillbaka söderut under säsongen. VinterSerien kommer att bestå av fyra eller eventuellt till och med fem tävlingar där tre ska räkans. SverigeSerien av fem eller sex tävlingar där fyra räknas.
– Med detta upplägg tänker vi att tävlande kan prioritera tävlingar som ligger geografiskt bäst till. Vi tänker också att förare och team som väljer att göra långa resor får extra ”betalt” för dessa i form av något lägre konkurrens.

Allt görs med förarnas bästa i fokus och för att hantera de kraftiga generella prisökningar vi sett de senaste åren.
– Vi gör de här förändringarna i en ambition att i någon mån parera skenande kostnader inte minst för vinterdäck. Kraftiga prisökningar på nya däck har också förstås dragit med sig priserna på begagnat. Rallysverige lever ju med situationen att många av oss inte längre har något som ens liknar vinter där man bor eller ens nära. För att åka vinterrally måste man därför köpa dyra däck och resa långt för att överhuvudtaget få använda dem.

Speciellt tydligt blir det här i en klass som vår där de allra flesta åker helt utan eller med litet sponsorstöd. Hos oss slår därför också dyra privata levnadsomkostnader som räntan på huslånen eller stor hyreshöjning, extrema elkostnader eller för den delen dyrt drivmedel till privatbilen direkt på rallybudgeten. Här har vi med väldigt stor säkerhet förklaringen till de generellt minskade startfält inte bara i vår klass.
– Sommardäcken är förvisso nästan lika dyra, men här har man i alla fall tryggheten i att få användning för sina däck utan att behöva resa långt, en nog så väsentlig skillnad. Sommardäcken slits också mer förutsägbart. Har man otur och får dåligt vinterunderlag så kan en uppsättning vinterdäck ta ordentlig med stryk på en enda tävling, ja faktiskt en enda sträcka om man har riktigt, riktigt otur.

Sammanslagen förarklass Elit A och Elit B
En annan relativt stor förändring som planeras är att slå samman förarklasser A och B till en gemensam klass.
–Så här såg det ut en gång i tiden i VOC, då kallades de bara för Elit och C. Men växande startfält i klassen gjorde det rimligt eller till och med nödvändingt att sära på A och B förare. Där är vi inte riktigt i nutid. Mycket starka VOC-startfält i såväl Juniorer och C-förare gör att framtiden ser ljus ut och då är det förstås bara att sära på klasserna igen. Dessutom är det väldigt små tidsskillnader i A och B numera. Erfarenheten säger mig också att tempot i B kommer att ta ett litet kliv ytterligare när konkurrensen ökar, så ser det nästan alltid ut när en förare klassar upp, därför är det rimligt att anta att det även ska gälla oss B-förare som grupp.

Många andra cuper har redan gjort den här sammanslagningen. Dessutom ofta parat med att man dessutom slår samman tävlingsklassen till att också omfatta GrF, GrN och ibland också med R1B, GrE med flera. I klassens egna nationella serier, VinterSerien och SverigeSerien tävlar man uteslutande mot bilar i samma bilklass, dvs mot andra VOC rallybilar. Allt för att vara så rättvist som det bara går. Vi tänker att det är viktigare att tävla i en fullt ut helt jämförbar bil än vad det står ett A eller ett B på tävlingslicensen. Undantaget är förstås våra C-förare som vi måste värna lite extra. Här är det många som har begränsad erfarenhet och dessutom är klassens C-startfält stora i sig och väl värda att gå separat.

Utan konkurrens det största prisbordet i en enskild klass
Det finns andra rallyserier som har ett totalt sett mer värdefullt prisbord än SverigeSerien och VinterSerien. Men! Då delas bordet på en hel rad olika bilklasser.
– Vår ambition in för 2024 är att kunna presentera det även totalt sett mest värdefulla prisbordet av alla landets rallycuper. Vi hoppas också att kunna presentera lejonparten av hur detta ser ut redan innan säsongen drar igång på riktigt.

De senaste åren har VOC´s nationella serier haft ett prisbord som har varierat mellan 150 000:- och 170 000:-, ingen enskild klass är ens nära detta. Trots det så har vi ännu högre ambitioner än så på prisbordet inför 2024. Då planerar vi att inte bara var störst i en enskild klass utan faktiskt störst totalt. Som sagt, mer om detta inom kort.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-10-25 21:53






Foto från Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.seToarps MK hade plockat fram två sträckor som gick dubbelt när Svenska Sprintrallycupen kom på besök, fullt med 80-talet startande som tävlade i stekande sommarsol under lördagen. Segern totalt tog Kristian Johansson i VW Golf som bakom sigh ade Tobias Pettersson i Mitsubishi Lancer som 4wd vinnare. ...

Publicerad: 2025-06-15 20:28


Ackesten snabbast totalt i GuttstaSprinten.
Efter tre åk på Norsabanan tog GuttstaSprinten målgång, deltävling för Historiska Sprint & Back Cupen med svalt intresse med bara tio gammelbilar.

Snabbast av dem åkte Jörgen Jansson i Opel Ascona B där Tommy Dahlgren i VOlvo 142 var tvåa, 12 sekunder bakom. Robert Asp i Tooyta Starlet och Lars G...

Publicerad: 2025-06-15 20:21


Carlberg kör hem Junior ERC klassen, rycker i mästerskapet!
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Calle Carlberg och Jörgen Eriksen kunde slå av på tempot mot slutet när marginalen var stor, 2:23 minuters marginal till britten Ioan Lloyd som då plockade in 12 sekunder på avslutningen där Calle tog det lugnt och säkrade segern för Opel Motorsport. En bra pott med poäng för Svensken när Junior EM ...

Publicerad: 2025-06-15 17:25


Sesks kör hem Rally Poland, Reiersen fyra och Johansson sjua!
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.- Som jag sagt tidigare, alltid trevligt att vara tillbaka i Polen och i MRF-kostymen, så konstaterar Martins Sesks sin minutseger i Rally Poland, årets fjärde ERC deltävling. Lettländaren hade ett moment i början av fredagen som tog tid och kunde kostat rallyt, tempot hölls högt även restera...

Publicerad: 2025-06-15 17:03


Tight i Volvo Euro Cups Standardklasser.
© emotorsport.seSå då är tabellerna klara efter cupens femte deltävling som gick i helgen i Norska Björkelangen med Rally Aurskog-Höland. Entävling med 9 SS på riktigt snabba grus sträcker med inslag av asfalt och stundtals riktigt tekniskt. Det blev norsk seger i både VEC1 & VEC2 där det nu börjar bli tight i båda...

Publicerad: 2025-06-15 13:44


Reiersen och Carlberg sträcksnabbast - tre sträckor kvar i Rally Poland.
© emotorsport.seSöndagens tre första sträckor i ERC Rally Poland avverkade där Isak Reiersen, Jon Armstrong och Martins Sesks toppat sträckorna. På andra sträckan lade rallytvåan Roope Korhonen bilen på taket och bröt rallyt.

Sesks kan efter Korhonens rullning gå lugnare mot segern, Lettländaren nu 41,4 sekunder...

Publicerad: 2025-06-15 11:25


Booth vann Southern Ohio Forest Rally - kylproblem stoppade Svensk Volvoseger.
© American Rally Association.Amerikanska Southern Ohio Forest Rally avslutat med Ryan Booth i Skoda Fabia RS Rally2 som vinnare efter de 20 specialsträckorna. En tävling på 18 mil grusvägar med inslag av asfalt som avgjordes i 33 gradig värme och väldigt hög luftfuktighet som satte besättningarna på prov i de stekheta bilarna.
...

Publicerad: 2025-06-15 11:03


Ny triumf för Brynildsen, sekundfight till mål i Aurskog-Høland Rally.
© emotorsport.seNorska mästerskapet och Volvo Euro Cup tävlade i Aurskog-Høland Rally med sträckor inte långt från Svenska gränsen. Arrangör NMK Aurskog-Høland med nio sträckor på 75km, flera sträckor välkända för de Norska åkarna.

Fyra sträckor fram till service där Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen plock...

Publicerad: 2025-06-14 22:34


Kristian vann, 2wd seger totalt i Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.seBorås Bil Rallysprint med Toarps MK som arrangör, två sträckor i utkanten av Borås kördes dubbelt - rekognosering inför start då Svenska SprintRallyCupen körde deltävling. En solig och varm dag - årets första riktiga sommarrally - för de tävlande där dammet stundtals låg tjockt inne i skogen. Första...

Publicerad: 2025-06-14 21:35


Sesks toppar Rally Poland - Reiersen femma - Calle dominerar Junior ERC.
© emotorsport.seFörsta dagen i Rally Poland avverkad, sju sträckor på närmare tio mil på snabba men krävande grusvägar, från de Svenska stenhårda grusvägarna till de betydligt sandigare i Polen för ERC-gänget.

Tuff start på morgonen.
Direkt ut på dagen sattes förarna på prov, Stephane Lefebvre, Jaroslaw ...

Publicerad: 2025-06-14 20:41


Tidigare nyheter:
Booth vann Southern Ohio Forest Rally - kylproblem stoppade Svensk Volvoseger.
Ny triumf för Brynildsen, sekundfight till mål i Aurskog-Høland Rally.
Kristian vann, 2wd seger totalt i Borås Bil Rallysprint.
Sesks toppar Rally Poland - Reiersen femma - Calle dominerar Junior ERC.
Grahn körde hem Bresontrofén.
Norske rallyjunioren på gång, presenterar långsiktig NM, ERC och WRC satsning.
Sordo rattar Porsche 992 Rally GT i Belgiska Ypres Rally.
Bresontrofén, Borås Bil Rallysprint, Aurskog-Høland Rally och Rally Poland bland rallyn att följa.
Svenskarna bra med i Junior ERC klassen på korta ss1 i Rally Poland.
Reiersen trea på kvalet inför Rally Poland, snart start på ss1.
Årets SverigeSerie går vidare i Rasbo med Bresontrofén.
Historiska Sprint & Back Cupen kör på söndag i Guttstasprinten.
Följ Mille och Isak på eftermiddagens kval inför Rally Poland, Resultat & WebTV.
Stort intresse för Skilling 500.
Fullsatt sprinttävling hos Toarps MK, Borås Bil Rallysprint.
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.
Följ fredagens shakedown inför ERC Rally Poland.
Ekrundan, en av årets billigaste rallytävlingar?
100-talet åkare till Upplands DM och VOC i Bresontrofén.
Back SM kör vidare, två deltävlingar på Kåtmyrabanan med 38 rallyekipage.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 26-29/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.