|
 Magnusson förste Svenske Mitsubishi vinnaren. PRESSRELEASE
* Andreas Magnusson blev första Swedish Evo Challenge-mästaren.
* Kampen om titeln avgjordes på sista sträckan.
* Hans-Erik Weng slutade två efter att en drivaxel gått av fyra km före slutmålet.
Slutkampen om det allra första svenska Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge-mästerskapet någonsin utkämpades den gångna helgen i Askersund. På sista sträckan i rallyt Rejmeknixen.
Hans-Erik Weng och hans co-driver Anders Fredriksson åkte ut på sista stäckan med en ledning på 1,7 sekunder, men fyra kilometer från målet gick en drivaxel sönder. Därmed kunde Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gå förbi och ta den första svenska Evolution Challenge-titeln.
Båda de främsta teamen har vunnit två deltävlingar vardera i årets Mitsubishi-mästerskap. Magnusson/Hulterskog startade den sjätte och sista omgången med bra en poängs ledning över Weng/Fredriksson. Eftersom en seger i Rejmeknixen skulle ge tolv poäng, var utgångsläget att snabbast ekipage i Askersund skulle krönas till champion.
Rejmeknixen innehöll 41 utslagsgivande kilometer, fördelat över fyra sträckor i skogarna intill det bildsköna Askersund. Eftersom tävlingen var relativt kort var det viktigt för de tävlande att inte göra misstag eller råka ut för problem.
Första sträckan vann Weng/Fredriksson med över sju sekunder – vilket var överraskande mycket – till Magnusson/Hulterskog. De senare medgav att stundens allvar hade hindrat dem från att prestera på topp. På andra sträckan tog de i alla fall tillbaka fyra sekunder på ledarna, trots att de flöt ut i en kurva, slog i en sten och krökte bakfjädringen. Tursamt nog var det service efteråt, och mekanikerna hann precis bli färdiga på utsatt tid.
Efter de första två sträckorna var Joachim Carlström/Jörgen Norman bara elva sekunder efter ledarna. Därmed räckte det att ta sig i mål för att bli trea i mästerskapet. Mikael Gustafsson/Ola Persson höll fjärdeplatsen och körde säkert för att undvika de växellådsproblem de fick i femte deltävlingen och inte hunnit åtgärda.
Efter rullningen veckan innan hade Tobias Gustafsson/Fredrik Leierth och deras team jobbat hårt hela veckan för att få bilen i ordning för Askersund. Nu fick de inte lön för mödan, utan något elfel fick bilen att stanna bara tre kilometer in på första sträckan.
Med bara två sträckor kvar visste de ledande teamen att det var full satsning framåt som gällde för att ta titeln. Efter SS3 skilde endast 1,7 sekunder, Weng/Fredriksson före Magnusson/Hulterskog.
Halvvägs in på den 13 kilometer långa sträckan som avslutade Rejmeknixen var de två sekundlika. Precis då, när bara fyra kilometer återstod kände Weng att någonting var fel med bilen, en främre drivaxel hade gått av. Han fortsatte, men tappade sexton sekunder och hoppet om att vinna årets Mitsubishi-mästerskap.
Som contrast fick Magnusson/Hulterskog en nästan perfekt resa genom sista sträckan, och kunde glädja sig åt att åka tillbaka till Askersund och slutmålet som de allra första segrarna i svenska Evolution Challenge.
– Jag är så glad över att ha vunnit Evo Challenge. Det är ett stort mästerskap och jag har njutit av varenda minut, sa Magnusson.
– Det har också varit utslagsgivande och med de priser du kan vinna får vi mycket för pengarna. Dessutom har jag fått mycket mer media än jag fått i andra svenska serier. Vi ska försvara vår seger nästa år!
Magnusson/Hulterskog vann också Grupp N och blev sjua totalt i Rejmeknixen.
Organisationen bakom Evolution Challenge är redan i full gång med arbetet inför 2009. Målet är att offentliggöra tävlingskalender och regler inom de närmaste veckorna.
2008 ärs Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige sponsras av: Mitsubishi Motors Sverige, Pirelli tyres, Sunoco fuel, Performance Friction Brakes, Speedline Corse wheels (www.ppe.com), PIAA lights, Sparco racewear, Mpart och RPM Promotions.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige – Deltävling 6
Resultat
1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 23:17.4
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 23:33.3
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 23:53.4
4 Mikael Gustafsson (Ludvika)/Ola Persson (Uppsala) 25:12.0
Brutna
SS1 Tobias Gustavsson (Finspång) /Fredrik Leierth (Kolmården) Elproblem
Final 2008 Championship Positions
Slutresultatet baseras på fem av sex deltävlingar, där de tävlande får räkna bort sitt sämsta resultat.
Förare
1 Andreas Magnusson 56
2 Hans-Erik Weng 52
3 Joachim Carlström 35
4 Jonas Ericsson 23
5 Mikael Gustafsson 23
6 Jimmy Joge 18
7 Tobias Gustavsson 10
8 Joachim Borg 6
9 Kenneth Jonsrød 5
Co-drivers
1 Henrik Hulterskog 56
2 Anders Fredriksson 52
3 Jorgen Norman 35
4 Ola Persson 24
5 John Stigh 23
6 Mikael Johansson 12
7 Fredrik Leierth 10
8 Lill-Erik Gustafsson 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2008-09-23 16:56
|
|
ERC-tabellerna efter Rally di Roma Capitale - Calle drar ifrån i ERC4 och Junior ERC.
Sverige går starkt fram i ERC-serien, efter att fem deltävlingar körts ligger Isak Reiersen femma trots bara tre starter ännu i serien, två platser bakom ses Mille Johansson.
Allra bäst går det i ERC4 och Junior ERC där Calle Carlberg toppar båda mästerskapen med bred marginal, Svensken har inlet...Publicerad: 2025-07-07 08:31
Tablå inför Midnattssolsrallyt, Rallyradio och WebTV under dagarna två.
Till veckan startar Midnattssolsrallyt, rallyt körs med sträckor under två dagar, fredag och lördag. Rallyradion sänder i dagarna två, inleder vid 10-tiden på fredagen där de klassiska bilarna följs dagen ut.
Vid 15-tiden, när de tävlande kör etappens sista sträcka med målgång vid Ericsbergs Slott ...Publicerad: 2025-07-06 22:32
Calle tar tredje raka Junior ERC segern - Grahn fyra i ERC3 - Mille 15:e totalt i Rally di Roma Capitale.
Calle Carlberg och Jörgen Eriksen har inte satt ett hjul fel, tog kommandot från fredagens start med ss2 och haft ledningen. Kämpat med Sergi jnr Perez i inledningen och stressat Spanjoren som försökt hänga med, en dikesvisit redan under fredagen klarade Spanjoren. Idag, på söndagens tremilasträcka ...Publicerad: 2025-07-06 17:24
Carlberg leder stort i Junior ERC - tre sträckor kvar av Rally di Roma Capitale.
Förmiddagens tre sträckor i Rally di Roma Capitale avverkade, i junior ERC kampen tog dagen en vändning på den tre mil långa mittensträckan. Calle Carlberg och Jörgen Eriksen drog ifrån Spanjoren Sergi jnr Perez med 1,3 sekund innan de gick mot den över tre mil långa Canterano - Subiaco.
Tre t...Publicerad: 2025-07-06 11:41
PG, Kristoffersson, Ward, Bermingrud och Levin - stjärnspäckat i Hästkraftshelgens rallysprint.
- Fem dagar kvar till the big battle, säger Anders Fredriksson, entusiastisk tävlingsledare för Hästkraftshelgens rallysprint.
Johan Kristoffersson är tillbaka för att jaga segern, han kommer i en bil som flera kommer att höja på ögonbrynen för, menar Fredriksson. Teamkamraten i KMS-teamet...Publicerad: 2025-07-06 11:15
Crugnola leder Rally di Roma Capitale - Calle i JEM topp, Grahn femma i ERC3.
Rally di Roma Capitale avslutar första etappen, tre sträckor dubbelt under dagen där Italienarna håller till i topp. Leder rallyt gör Andrea Crugnola med Citroën C3 Rally2, han leder 3,3 sekunder före Giandomenico Basso. Trean, Polacken Mikolaj Marczyk spräcker Italienska dominansen med fem sekunder...Publicerad: 2025-07-05 18:06
Tänak tar hem Louna-Eesti Ralli, ny andraplats för Arvid och David.
Louna Eesti Ralli fortsatte med sex typiska rallysträckor vilket innebär högt tempo - en av dagens sträckor kröp snittet ned under 120km/h. Ott Tänak i en klass för sig, ende med Rally1 bil då han testade inför sitt WRC rally på hemmaplan om ett par veckor.
Tänak 4:28 minut före Kaspar Kasari i F...Publicerad: 2025-07-05 16:40
Inför service i Rally di Roma Capitale - Carlberg toppar Junior ERC, Grahn sexa och Mille 22:a.
Första halvan av lördagens etapp i Rally di Roma Capitale avverkad, tre sträckor på 6, 35 respektive 13km körda, tre sträcksegrar i Junior ERC klassen för Calle Carlberg och Jörgen Eriksen.
Svensk ledning i JERC.
Svenska besättningen hos Opel Motorsport hittade snabbt formen på asfalt och...Publicerad: 2025-07-05 13:42
Så gick det i Eckerö Linjen Sprint.
Tre åk i snabb följd på den 3,7km långa sträckan för Eckerö Linjen Sprint hos Ålands MK under lördagen för de 27 tävlande. Enskilt bästa åk utav de tre utgjorde resultatlistan.
Sex finska åkare överst i totallistan med Samuli Vuorisalo i Skoda Fabia överst, 4,6 sekund före Marko Paasonen i Toyota...Publicerad: 2025-07-05 13:27
Nästa småbil, i veckan presenterades Alpine A290 Rallye.
Presentationen av nya bilar för de minsta internationella rallyklasserna duggar tätt, först Lancia Ypsilon HF Racing Rally6 och nu Alpine A290 Rallye - men ingen av dem väntas ses på de Svenska grusvägarna men istället populära i Sydeuropa.
Den nya lilla Alpinen är helelektrisk i likhet med Opels...Publicerad: 2025-07-05 09:46
|
| |