|
 Sjölander; Upp som en sol....... PRESSRELEASE
Då var första deltävlingen i BRC, The Bulldog Rally avklarad. Det var en tävling som bjöd på både tummen upp och tummen ner.
Efter att förberett oss i flera veckor hemma rullade servicebil och rallybil iväg och vi flög efter några dagar senare. Väl på plats så gjordes några små jobb på bilen hos våra kollegor Speedline UK. Bl.a så böt vi hasplåt till en mycket kraftigare modell för att klara av de dåliga vägarna i England.
Vi fick även mappa om bilen för att passa det bränsle som man använder som enhetsbränsle i BRC. Tokig regel som straffar sig för alla som normalt åker på annat bränsle, inte minst vi som kommer från andra länder. I vårt fall fick vi flyga in vår motoringenjör Klaus från Tyskland för att göra det jobbet. Bara detta kostade som en normal SM tävling, men nu kan vi åka BRC vidare. Om inte detta gjorts hade motorn säckat ihop på en gång.
Efter en träning som gick jättebra, på vägar som vi trivdes på, såg vi fram mot att starta tävlingen. Vårt mål var att komma runt och skaffa oss mera erfarenhet av den nya bilen på grus, och skaffa oss ett bra läge att gå vidare i BRC på.
I lördags morse startade vi på de regniga och hala vägarna, bra tycker vi, även om vi halkade lite snett på ss1 och fick börja om efter en liten miss som inte kostade oss mer än 10 sek. På ss2 stämde allt riktigt bra och väl i mål fick vi en kanon tid. När vi rullade in till service efter 2 sträckor låg vi på en total 3:e plats. Riktigt bra, och vi var mer än nöjda 18 sec efter Mark Higgins.
Ut på ss3 började allt bra men efter halva sträckan så försvann bromsarna helt. Väl i mål kunde vi konstatera att beläggen var helt slut. Konstigt tyckte vi som hade satt dit nya innan start, helt slut på max 5 mil. Ss4 fick vi köra lite safe då vi bara hade motorbroms och handbroms men vi överlevde den lång sträckan på 27 km.
In till service kom vi på en total 5:e plats, 10 sek upp till 4:e och 12 sek upp till 3:e plats. Väl inne på servicen böt vi belägg och skivor plus att vi luftade bromsarna ordentligt. En annan sak som skulle visa sig vara en katastrof var att på sträckan innan hade vi räknat med att göra av med strax över 50 liter och tanken rymmer 55 liter. När vi tankade efter service gick det i 52 liter, alltså nästan tomt. När vi sen skulle åka ut på transporten så började bilen missa och orkade inte gå. Efter att fått hjälp av alla experter på serviceplatsen kunde vi konstatera att soppapumpen packat ihop. Detta kan tydligen hända när man kör med lite bensin även om det inte tar slut. Det var bara att bryta på plats och ställe.
Riktigt ledsna och deppiga knallade vi tillbaka till service och bröt ihop. Efter en sådan fin öppning och en topplacering inom räckhåll så var det inte kul att sitta och se hur tävlingen fortsatte. Från att ena sekunden prata i engelsk tv efter ss2 och ss4 och sedan få lasta bilen på trailern och åka hem är inte kul.
Det vi gjorde var att byta soppa pump mot en ny och lite bättre och sen var det bara att vrida på nyckeln och köra upp på trailern.
Vi har nu lämnat bilen i England hos Speedline och tänker åka dit veckan innan Pirelli rallyt och gå igenom bilen för nästa tävling. Förutom dessa små saker så hände inget så vi är nästan klara för nästa race. En sak som vi nu hört att är att man i BRC kommer att lägga in extra tankställen efter banan då detta är ett problem som man haft förr i England, varför gjorde man inte det innan förra tävlingen.
Vi vill passa på och tacka våra kompisar på Speedline i England för all hjälp och allt stöd, även om dom inte kan svenska samt våra servicekillar Peter och Lars-Erik som skruvad så bra med våra bromsar i regnet och alla er sponsorer och vänner som trots allt tror på oss ;-)
Hur som helst så fick vi mersmak på BRC efter att legat 3:a efter 2 ss och bryta som 5:a efter 4ss. Vad vi också sett är att vi än en gång fått mycket uppmärksamhet för våra körningar. Hoppas vi kan leverera ett bättre resultat om en månad i Carlisle. Härom kvällen gick tävlingen på Sky Sport 3 inför en hel massa miljoner människor över hela världen.
Hoppas få återkomma med lite mer positiva resultat nästa tävling. På fotbolls språk tror jag man säger stolpe ut.
» Pressrelease från Team Sjölander Motorsport.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Andervang & Kjellgren vann Sprinttjuren, körde sträckan 1987, på vintern åt andra hållet.
Under lördagen körde Stig Andervang och Mikael Kjellgren tävlingen Sprinttjuren som bestod av en sträcka av god kvalitet som kördes dubbelt.
- Man hade även i denna tävling hade man ställt hinder i vissa kurvor för att förhindra gening men dessa stod på ett föredömligt sätt utanför vägens kant,...Publicerad: 2025-09-29 13:01:57
TV-tablå för helgens ERC final, Croatia Rally.
ERC finalen på gång, på fredag förmiddag körs träning, kval och shakedown för de 50 tävlande i EM-tävlingen. Kvalet för Rally2 åkarna kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.
Rallyt börjar på lördag morgon, tre sträckor under förmiddagen innan service, samma tre sträckor en andra gång på efter...Publicerad: 2025-09-29 10:51:00
Så gick det i Sturups Sprinten.
Sturups Sprinten under söndagen, Svedala MK som arrangör där en sträcka gick fyra gånger - två gånger åt varje håll i näst sista deltävlingen för Södras RS-DM.
Snabbast runt banan var Joacim Kristiansson som vann A-förare Trimmat 2wd, bakom Jonas Olsson och Tommy Andersson. För B-förarna var Ska...Publicerad: 2025-09-29 09:01:26
Foto från Marknadsnatta.
Stor rallyfinal med Boxholm som utgångspunkt, Västra Östergötlands MK med Marknadsnatta där Svenska RallyCupen tog final, lika så DM-serier för Östergötland, Småland, Gotland och Stockholms rallyåkare. 120-talet rallyåkare gav sig ut på de fyra sträckorna på bort mot fem mil i sydliga östgötaskogarn...Publicerad: 2025-09-28 22:26:25
Säsongen över för Svenska RallyCupen, tabellen öppen för anmärkningar till tisdag förmiddag.
Under lördagen avslutades säsongen av Svenska RallyCupen, när åkarna i Marknadsnatta nådde målet i Boxholm räknades poängen och de tävlande kunde summera sin säsong.
Fem deltävlingar där vi tackar klubbarna bakom Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Heat / Rally Bergslagen och Marknad...Publicerad: 2025-09-28 20:30:24
Andervang totalsnabbast i Sprinttjuren.
Femte deltävlingen i årets SSRC arrangerades av Dals MK under lördagen. Arrangören bjöd på en sprintsträcka som var strax över nio kilometer, som kördes två gånger. Sträckan var häftig med en kuperad och krokig inledning, riktigt snabb över flera mossar för att avslutas med samma karaktär som under ...Publicerad: 2025-09-28 19:52:47
Henkas Grus & Betong Rallyt körs som planerat.
30 ekipage sågs i listan när anmälan stängde till Henkas Grus & Betong Rallyt, Rönne MK´s hösttävling på lördag med tre sträckor dubbelt - 34km och notat av Patrik Barth. Jobbet är gjort, så vi kör menade tävlingsledare Andreas Haraldsson strax efter att anmälan stängt.
- Vi tar emot efteranmäln...Publicerad: 2025-09-28 19:38:19
Utslagsgivande final, Marknadsnatta avgjorde Svenska RallyCupen.
Klassisk final, Marknadsnatta hos Västra Östergötlands MK, det handlade om 46km på fyra sträckor i skogarna runt Boxholm och publiken strömmade till i härligt höstväder.
Christoffer "Chribbe" Haglund och Martin Holmdahl i Toyota GR Yaris Rally2 satte tempot redan på ss1, var 20-talet sekunder för...Publicerad: 2025-09-28 10:59:33
Liiten fyra i finska mästerskapet, tvåa med Printsport i teammästerskapet.
Finska mästerskapet avslutade året med SM Seinäjoki Ralli, start fredag kväll och målgång dygnet senare. Efter fredagens tre sträckor ledde estländaren Patrick Enok före Tuukka Kauppinen, Teemu Asunmaa och Esapekka Lappi.
En halvminuts tapp under kvällen på en punktering förstörde chanserna på tä...Publicerad: 2025-09-28 09:49:13
Mille åtta totalt i Rally Valli della Carnia.
Bostjan Avbelj har varit säkerheten själv i Rally Valli della Carnia på utmanande asfaltvägar i Italien, redan från ss1 på fredagskvällen in till dagens målgång har han med Skoda Fabia RS Rally2 varit i ledning oavsett väder.
36 sekunder bakom klämmer sig Andrea Nucita in med Citroen C3 Rally2 bl...Publicerad: 2025-09-28 09:08:57
|
| |