NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar Kong Christian Race.
PRESSRELEASE

Kong Christian Race – 25 april 2009.

* Jimmy Joge vann Evolution Challenge och totalt.
* Jocke Nyman kämpade väl och blev tvåa.
* Joachim Grahn slutade trea i sin seriedebut.
* ”Kongen” blev första tävling med en totalsegrande Evo Challenge-förare, någon som inte hänt tidigare och serien introducerades 2001.
* Samtliga i topp tre var förare i Evo Challenge.


Efter en imponerande körning i helgens Kong Christians Race kunde Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson vinna den andra deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann också tävlingen totalt, vilket är första gången någonsin som en Evo Challenge-förare är allra snabbast sedan serien startade i England för nio år sedan.

Faktum är att nivån på Mitsubishi-fältet i Kongen var så högt att samtliga i topp tre tävlar i serien, med Jocke Nyman/Bo Holmstrand på andra plats och Joachim Grahn/Rikard Nilsson trea.

Årets Kong Christians Race i Kristianstad genomfördes i vårsommarsol, med fem specialsträckor i skogarna norr om stan. Även om vägarna har en slät yta, är de kända för att vara utslagsgivande med mycket sten i kanterna. Att köra brett eller att gena i kurvorna är inte att rekommendera.

Förra årets mästare i serien, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gjorde comeback för att försöka försvara sin titel. Och de började strålande genom att vara snabbast av alla i tävlingen, trots att bilen inte gick riktigt rent.

Vid första serviceuppehållet, efter sträcka ett, var Nyman/Holmstrand 1,6 sekunder bakom ledande Magnusson/Hulterskog, med Joge/Johansson endast 0,2 efter på tredjeplats. Seriens nykomlingar Grahn/Nilsson var fyra, och femma vinnarna av premiären i Lima, Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som liksom många andra var missnöjda med arrangörsnoterna denna gång.

Med Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats och Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson på sjunde var Mitsubishimästerskapets arrangörer mer än nöjda: samtliga i serien låg bland de tio främsta! Men för Magnusson/Hulterskog lurade besvikelsen bakom hörnet, för redan på väg ut till nästa sträcka bestämde de sig för att bryta för att inte riskera motorn som fortsatte gå illa.

Joge/Johansson hade inga sådana problem, utan tog ledningen både i cupen och totalt med 0,6 sekund före Nyman/Holmstrand. Och efter att ha justerat stötdämparna på bilen passerade Hällbo/Gustafsson Grahn/Nilsson upp till tredjeplats just på sträcka tre.

Men Carlström/Norman fick det inte att stämma, och de snurrade 600 meter innan målskyltarna. Innan de kom igång igen hade de förlorat över 30 sekunder. Weng/Fredriksson hade fortfarande inte kommit underfund med noterna och förlorade tid. På tredje sträckan klippte de också vad som skulle bli en av tävlingens ökända stenar, och skadade ett styrstag. Trots att servicen förberedde för ett byte överskred de tiden och kunde inte tas in i resultatlistan.

Efter att ha utökat sin ledning till 1.9 sekunder gick Joge/Johansson ut på de avslutande två stäckorna med målet att ta segern. Uppgiften blev lättare då Hällbo/Gustafsson tappade rytmen i noterna, halkade av vägen och tappade över två minuter innan de kom loss från en sten på SS4. De kom ut igen precis före Nyman/Holmstrand, som tvingades slå av på farten i dammet. Med bara en sträcka kvar hade Joge/Johansson skaffat sig en ledning på 9 sekunder.

Med alla hjul på vägen gjorde Joge/Johansson en perfekt sista sträcka och segern var klar – både i Evo Challengen och totalt. Marginalen till Nyman/Holmstrand blev 8,6 sekunder efter att de gjort allt i sin makt för att ta ifatt.
Då Hällbo/Gustafsson satt fast på stenen, tog Grahn/Nilsson över tredjeplatsen, medan Carlström/Norman klättrade upp till fjärde.

“Det är stort att både ha vunnit Evo-cupen och hela tävlingen”, sa Joge vid målgång. ”Vi fick ju bryta i premiären och renovera motorn efter det. Sen rasade kopplingen när vi skulle testa inför Kongen, så 24 timmar innan tävlingen fick vi byta den. Därför är jag väldigt nöjd med resultatet, inte bara för egen del utan för hela teamet”.

Nästa, den tredje deltävlingen i Evolution Challenge Sweden äger rum den 15-16 maj, då i samband med SM-deltävlingen South Swedish Rally.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige deltävlingen 2
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 28:40.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 28:48.9
3 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 29:49.5
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 30:31.9
5 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 32:50.8

Brutna
SS1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Misfire
SS3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) Bent steering

Ställning efter deltävlingen 2
Drivers
1= Markus Hällbo 18
1= Jocke Nyman 18
3 Joachim Carlström 13
4 Jimmy Joge 12
5 Hans-Erik Weng 10
6 Joachim Grahn 8
7 Peter Eriksson 7

Co-drivers
1 Lars Gustafsson 18
2 Jörgen Norman 13
3 Mikael Johansson 12
4= Anders Fredriksson 10
4= Bo Holmstrand 10
6= Rikard Nilsson 8
6= Pär Almkvist 8
8 Per-Erik Svensson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Inför Croatia Rally - Marczyk eller Mabellini, Mille i Skodan, Calle jagar ERC4 titel.
© emotorsport.seCroatia Rally tar årets åtta deltävlingar långa EM-serie till mål, rallyt inleds med träning, kval och shakedown på fredag. Första sträckorna blir på lördag, tre som går dubbelt ger närmare 12 mil asfalt. De sista 55km under söndagen där två sträckor går dubbelt.

Två gör upp om guldet.
50...

Publicerad: 2025-09-30 09:01:03


Ogier menar allvar med titelfighten - kör Herbstrallye för att hitta farten inför Central European Rally.
© Toyota Gazoo Racing.Sebastien Ogier lägger nu allt fokus på att ta sin nionde WRC titel, en indikation på det är att han och Toyota Gazoo Racing klämmer in Österrikiska Herbstrallye den 11:e oktober i kalendern som förberedelse inför Central European Rally. Under sina tidigare år var det hans teamkompisar som tog extra...

Publicerad: 2025-09-30 05:53:09


Fyra sträckor väntar i Novemberskölden, ”lyckats ta fram ännu bättre och häftigare avsnitt”.
© emotorsport.seEn av årets sista tävlingar, en riktig höstklassiker, det handlar om Novemberskölden hos Nässjö MK. Som så många gånger förr, och även framåt final för Bilsport Rally Cup. Årets tävling bjuder 27,5km special fördelat på fyra sträckor

Just nu ett 60-tal ekipage anmälda, anmälan stänger söndagen de...

Publicerad: 2025-09-29 18:02:29


Andervang & Kjellgren vann Sprinttjuren, körde sträckan 1987, på vintern åt andra hållet.
© Privat.Under lördagen körde Stig Andervang och Mikael Kjellgren tävlingen Sprinttjuren som bestod av en sträcka av god kvalitet som kördes dubbelt.
- Man hade även i denna tävling hade man ställt hinder i vissa kurvor för att förhindra gening men dessa stod på ett föredömligt sätt utanför vägens kant,...

Publicerad: 2025-09-29 13:01:57


TV-tablå för helgens ERC final, Croatia Rally.
© emotorsport.seERC finalen på gång, på fredag förmiddag körs träning, kval och shakedown för de 50 tävlande i EM-tävlingen. Kvalet för Rally2 åkarna kan ses live i vår WebTV & Video avdelning.

Rallyt börjar på lördag morgon, tre sträckor under förmiddagen innan service, samma tre sträckor en andra gång på efter...

Publicerad: 2025-09-29 10:51:00


Så gick det i Sturups Sprinten.
© emotorsport.seSturups Sprinten under söndagen, Svedala MK som arrangör där en sträcka gick fyra gånger - två gånger åt varje håll i näst sista deltävlingen för Södras RS-DM.

Snabbast runt banan var Joacim Kristiansson som vann A-förare Trimmat 2wd, bakom Jonas Olsson och Tommy Andersson. För B-förarna var Ska...

Publicerad: 2025-09-29 09:01:26


Foto från Marknadsnatta.
© emotorsport.seStor rallyfinal med Boxholm som utgångspunkt, Västra Östergötlands MK med Marknadsnatta där Svenska RallyCupen tog final, lika så DM-serier för Östergötland, Småland, Gotland och Stockholms rallyåkare. 120-talet rallyåkare gav sig ut på de fyra sträckorna på bort mot fem mil i sydliga östgötaskogarn...

Publicerad: 2025-09-28 22:26:25


Säsongen över för Svenska RallyCupen, tabellen öppen för anmärkningar till tisdag förmiddag.
© emotorsport.seUnder lördagen avslutades säsongen av Svenska RallyCupen, när åkarna i Marknadsnatta nådde målet i Boxholm räknades poängen och de tävlande kunde summera sin säsong.

Fem deltävlingar där vi tackar klubbarna bakom Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Heat / Rally Bergslagen och Marknad...

Publicerad: 2025-09-28 20:30:24


Andervang totalsnabbast i Sprinttjuren.
© Sara Mejving.Femte deltävlingen i årets SSRC arrangerades av Dals MK under lördagen. Arrangören bjöd på en sprintsträcka som var strax över nio kilometer, som kördes två gånger. Sträckan var häftig med en kuperad och krokig inledning, riktigt snabb över flera mossar för att avslutas med samma karaktär som under ...

Publicerad: 2025-09-28 19:52:47


Henkas Grus & Betong Rallyt körs som planerat.
© emotorsport.se30 ekipage sågs i listan när anmälan stängde till Henkas Grus & Betong Rallyt, Rönne MK´s hösttävling på lördag med tre sträckor dubbelt - 34km och notat av Patrik Barth. Jobbet är gjort, så vi kör menade tävlingsledare Andreas Haraldsson strax efter att anmälan stängt.
- Vi tar emot efteranmäln...

Publicerad: 2025-09-28 19:38:19


Tidigare nyheter:
Andervang totalsnabbast i Sprinttjuren.
Henkas Grus & Betong Rallyt körs som planerat.
Utslagsgivande final, Marknadsnatta avgjorde Svenska RallyCupen.
Liiten fyra i finska mästerskapet, tvåa med Printsport i teammästerskapet.
Mille åtta totalt i Rally Valli della Carnia.
Andervang snabbast genom Sprinttjuren.
Hyttsväng hos Norbergs MC under lördagen.
Chribbe vann Marknadsnatta med bred marginal - spännande rallyfinal i Boxholm.
Green spurtade hem Temahallen Grussprint.
Följ bland annat Marknadsnatta, Temahallen Rallysprint & Sprinttjuren.
Mille nia i Italien efter fredagens sträckor.
Stenträff sinkade Liiten, åtta efter kvällen i Finska SM Seinäjoki Ralli.
Söndags-RS i söder, 35 åkare till Sturups Sprinten.
Kalendern klar, sex deltävlingar för Norska mästerskapet 2026.
120-talet åkare till rallyfinal i Boxholm - Marknadsnatta med Svenska RallyCupen och DM-serier.
Södras DM avslutas med Temahallen Grussprint.
Missa inte anmälan för Henkas Grus o Betong Rallyt.
Hankook-priser fördelade efter Rally-SM 2025.
Mille kör italienskt asfaltrally som uppladdning inför viktigt säsongsavgörande.
Rallyåkare i Laxås klubbmästerskap på söndag.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.