Carless Racing Fuels.

   
GN Motorsport

   
Mastertrailer.

   
Mats Bilar

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Rapport från EVO Challenge, deltävling 3.
PRESSRELEASE

* South Swedish Rally – 15-16 maj 2009.
* Jocke Nyman tog sin första seger i Evo Challenge.
* Andreas Magnusson blev tvåa efter att ha förlorat tid på de sista sträckorna.
* Joachim Carlström trea.
* Utan oljetryck tvingades Jimmy Joge bryta bara två sträckor från mål.
* Endast sekunder skilde Mitsubishi-teamen åt under tävlingen.


Jocke Nyman med kartläsare Bo Holmstrand tog sin första seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge den gångna helgen i South Swedish Rally. De tog ledningen i den enda märkesserien för standardproducerade Mitsubishi när endast två sträckor återstod. Det verkliga slaget stod på sträcka nio, då ledande Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog kom för snabbt in i ett vägbyte och Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades ge upp då motorn tappade oljetrycket.

Sveriges största rally för året började på fredagseftermiddagen med en ceremoniell start i centrala Ljungby. De tävlande körde först norrut, med två rundor på en 7,2 kilometer lång sträcka. Magnusson/Hulterskog blev lätt förvånade över att vara snabbaste Evo Challenge-team. De hade skaffat nya delar till motorn för att komma till rätta med att den misstände, och med den nya mappningen av motorn fick de ändra körstil. Ändå gick det riktigt fort.

Efter att ha snurrat i lösgruset strax efter start på SS1, satsade Nyman/Holmstrand på att förbättra sin tid på andra rundan. Det gick vägen, för de noterades för bästa Mitsubishi-tid. Visserligen var differensen bara 0,6 sekund, men det förde upp duon till tredje plats så långt.

Inför nattvilan ledde Magnusson/Hulterskog före Joge/Johansson och Nyman/Holmstrand trea. Fyra var Hans-Erik Weing/Anders Fredriksson, med Joachim Carlström/Jörgen Norman femma och Markus Hällbo/Lars Gustafsson sexa. Hällbo sinkades därför att han tvingades hålla i växelspaken för att inte fyrans växel skulle hoppa ur.
Joachim Grahn/Rikard Nilsson slutade dagen på sjunde plats, bara 18 sekunder efter ledande Magnusson/Hulterskog. Ordentligt tätt mellan Mitsubishi-bilarna!

En molnfri himmel välkomnade de tävlande på lördag morgon. Nio sträckor väntade, och eftersom det var torrt och dammigt skulle de gå fort i skogen. Vilket visades sig direkt på tre första sträckorna då Joge/Johansson, Magnusson/Hulterskog och Nyman/Holmstrand alla satte snabbaste klasstider, bara med någon ynka sekund mellan sig.

Faktum är att när bilarna återvände till Ljungby för första service, hade Magnusson/Hulterskog klättrat upp till tredje plats totalt i tävlingen.
Nyman/Holmstrand hade klämt sig förbi Joge/Johansson som – liksom många andra ekipage – var missnöjda med underlaget som bestod av lösgrus för de som seedats tidigt i startfältet. Många av teamen ägnade servicen åt att ändra på stötdämpare och utväxling inför de kommande tre sträckorna söder om stan.

Joge/Johansson hade nu växlat upp och var inte bara snabbast i Evo Challenge, utan snabbast totalt på sträcka sju. Med den farten tog de också ledningen i cupen på sträcka åtta, och nådde andra servicen med en ledning på 1,2 sekund före Magnusson/Hulterskog. Weng/Fredriksson var nöjda med att inte vara långt efter ledartrion på fjärde plats. Men en punktering på slutet av SS8 stal tid från dem, och det var bara fyra sekunder ner till Carlström/Norman.

Hällbo/Gustafsson hade vid det här laget insett att växellådan inte skulle bli bättre, och Gran/Nilsson blev mer och mer frustrerade över att motorn tappade i effekt vartefter dagen led. Båda teamen fick inrikta sig på att nå slutmålet.

De tre avslutande sträckorna blev omtumlande för de ledande i Mitsubishi Evo Challenge. Efter en ny kanontid på SS9 fick Joge/Johansson en ilsken varning – från oljelampan. Enda alternativet var att bryta för att inte riskera motorhaveri.
Sedan var det dags för Magnusson/Hulterskog att få missflyt. De missade ett vägbyte, och förlorade 17 sekunder och vips var Nyman/Holmstrand i ledning!

På nästa sträcka svarade Weng/Fredriksson för dramatiken. De slog i en chikan gjord av däck, och skadade styrningen på bilen – förutom en del plåt – och vid målet på sträckan gav de upp tävlingen.

För att visa sig värdiga ledningen, var Nyman/Holmstrand snabbaste Evo Challenge-ekipage på de två sista sträckorna. Glada och nöjda kunde de ta sig till Ljungby och hedras för sin första seger i Mitsubishicupen.
”Det har varit ett fantastiskt rally för oss”, sa Nyman. ”När vi gjorde några små förändringar i bilens set-up blev den perfekt. Då vi förstod att vi hade en liten chans att ta ledningen tog vi i ordentligt för att hålla avståndet. Jag är så glad över att bli tvåa i Grupp N, femma totalt i tävlingen med många viktiga SM-poäng.”

Nyman är årets tredje vinnare av en deltävling i Swedish Evo Challenge, av tre möjliga. Han leder också serien totalt, med fem poäng före Hällbo. De tävlande gör sig nu redo för deltävling fyra, Dackefejden den 27 juni i Växjö.

South Swedish Rally totalvanns av förre WRC-föraren PG Andersson, också han i en Mitsubishi Evo IX Grupp N.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden. Även Mitsubishi Center Malmö supportade serien i helgen.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 3:
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 53:24.6
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 53:46.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 54:43.6
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 55:11.0
5 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 56:11.9

Brutna
SS9 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) - oljetryck
SS9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) – avåkning då styrningen skadades

Serieresultat efter tre deltävlingar:

Förare
1 Jocke Nyman 30
2 Markus Hällbo 25
3 Joachim Carlström 21
4 Joachim Grahn 14
5 Jimmy Joge 12
6= Hans-Erik Weng 10
6= Andreas Mugnusson 10
8 Peter Eriksson 7

Co-drivers
1 Lars Gustafsson 25
2 Bo Holmstrand 22
3 Jörgen Norman 21
4 Rikard Nilsson 14
5 Mikael Johansson 12
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Pär Almkvist 8
9 Per-Erik Svensson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-05-18 20:40






4 unika sträckor, totalt 21 sträckor på 9 mil när Australiensiska WRC arrangören bantar.
© Toyota Gazoo Racing.21 sträckor på 9 mil är vad som just nu erbjuds i WRC finalen, Kennards Hire Rally Australia. Endast fyra olika sträckor nyttjas för helgen med anledning av de kraftiga skogsbränderna, med smalt startfält om bara 20-talet bilar så kunde man utöka antalet vändor på sträckorna.

Publiksträckan Dest...

Publicerad: 2019-11-11 17:01


Victor och Jonas summerar ett fantastiskt rallyår tillsammans!
© emotorsport.seVictor Karlsson tillsammans med Jonas Magnér inledde 2019-års säsong i en för dom helt ny bil, en Toyota Corolla i trimmat 2WD. De var båda ödmjuka mot uppgiften att ge sig in i den stenhårda klassen och deras plan var till en början att lära samt att få många kilometrar i Toyotan under året för att...

Publicerad: 2019-11-10 21:43


Skogsbränder hotar WRC finalen, kortad bana kan avgörs VM striden.
© Hyundai Motorsport.Ska skogsbränderna i Australien avgöra WRC serien, att Ott Tänak säkrat VM titeln är klart, bakom om silver och brons är det hårdare med 10 poäng mellan Thierry Neuville och Sebastien Ogier.

Samtidigt är duellen om viktiga konstruktörs mästerskapet inte avgjort, 18 poängs försprång har Hyundai Mo...

Publicerad: 2019-11-10 19:56


Friman summerar karriärens hittills bästa säsong, lämnar nu Ungdomsrally.
© emotorsport.seSummering av Rallysäsongen 2019,
- Det blev helt klart den bästa säsongen hittills under mina 3 år som ungdomsförare, hälsar Emil Friman och radar upp resultaten.

Totalt blev det 14 tävlingar i år, 10 stycken 1:a platser och 4 styck 2:a platser!

Detta året satsade jag på att köra 3 cup...

Publicerad: 2019-11-10 19:49


Ingram & Lukayanuk punkterade på sista sträckan, EM guldet till Ingram.
© FIA ERC.EM finalen Rally Hungary blev en blöt tillställning, regn och såphala vägar. Tävlingen körs på tuffa asfalt och betongvägar och mycket lera dras ut på vägarna och gör dem förrädiska, regnet har också skapat vattenplaningar och många av förarna menar att det varit svåraste förhållandena under deras k...

Publicerad: 2019-11-10 16:32


Joakim Sjöberg ny co-driver för Tom Kristensson.
© Tom Kristensson Motorsport34-årige Joakim Sjöberg från Skövde, men tävlande för Hofors MS, blir Tom Kristenssons nye co-driver nästa säsong.
Joakim är en rutinerad co-driver, och har sedan debuten 2003 gjort bl.a. 13 VM-tävlingar, de flesta i WRC2, men även i JWRC. Han har även tävlat i EM och i olika nationella mästerskap ...

Publicerad: 2019-11-10 16:23


Katsuta vann Japanska WRC träningen.
© Central Rally Aichi/Gifu.I natt tog Central Rally Aichi/Gifu målgång, det Japanska provtävlingen som nästa år ska agera WRC final den 19-21:e november. Takamoto Katsuta i fältets vassaste bil, en Toyota Yaris WRC tog segern med bred marginal. 13 av 14 sträckor kördes, en ställdes in, så hade man en körtid på 1:20 timmar på ...

Publicerad: 2019-11-10 09:39


Olsson, Sjöberg och Johansson snabbast i Privatbostäders Rallysprint.
© emotorsport.se36 ekipage kom till start i Privatbostäders Rallysprint under lördagen där Stenungsunds MS och MK Väst arrangerade. Stenungsunds Mattias Olsson tog hem tre av fyra sträckor. Efter drygt 13 minuters körning var Mattias 12,4 sekunder före Roger Ohlsson. 40 sekunder från vinnaren var totaltrean Lars Ol...

Publicerad: 2019-11-09 15:29


Startlistan spikad, tre svenskbilar i Safari Rallyt, Blomqvist trea ut på vägarna.
© emotorsport.seMed knappt 20 dagar till start har anmälningslistan bytts mot startlista, det är vad som borde vara världens tuffaste rally det handlar om. Det är East African Safari Classic Rally, den klassiska upplagan över åtta dagars tävlande med enskilda dagar längre än en hel SM säsong, och då snackar vi hist...

Publicerad: 2019-11-08 21:40


Fullt startfält i lördagens Privatbostäders Rallysprint.
© emotorsport.sePrivatbostäders Rallysprint med Stenungsunds MS / MK Väst som arrangör, rallyspecial på grus med ca 14km special fördelat på två sträckor som går dubbelt.

De 40 tillgängliga platserna bokades snabbt där sex ekipage går i 4wd klassen, favorit är snabbe Mattias Olsson i Ford Fiesta R5 som möter bla...

Publicerad: 2019-11-07 20:16


Tidigare nyheter:
Olsson, Sjöberg och Johansson snabbast i Privatbostäders Rallysprint.
Startlistan spikad, tre svenskbilar i Safari Rallyt, Blomqvist trea ut på vägarna.
Fullt startfält i lördagens Privatbostäders Rallysprint.
WRC säsongen 2020 presenteras på Autosport International 11:e januari.
Rally NM kalendern presenterad, totalt bara 18 rallyn i Norge 2020!
Arai kör Östbergs vinnarbil i Central Rally Aichi/Gifu.
Ungersk EM avslutning på gång, Rally Hungary i helgen.
Midnattssolsrallyt sökt 7-11:e juli i Örebro län 2020.
Så körs de nationella VOC Sverige & Vinterserierna 2020.
Katsuta favorit i helgens Central Rally Aichi/Gifu, kör Yaris WRC.
SM vinnaren stannar i Eskilstuna, Landberg med R2 satsning.
Till Neuvilles glädje, Australiensiska VM arrangören har zoon för däckvärmning.
Två svenskar till 5 dagars RAC Rally, 48 mil special på 32 sträckor.
Christoffer 'Chribbe' Haglund gasar mot 2020 med ny kartläsare.
Foto från Novemberskölden.
Älmhults MK behöver anmälningar för Silverratten.
JSM guldmedaljör till Team NYBE.
Kreim snabbast i Lausitz Rallye, Gröndal tvåa totalt, Binbach bröt.
Pettersson bäst i Addinolsprinten.
BMW seger, Axelsson totalsnabbast i Novemberskölden.



Nyhetsarkiv:
[
2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
- - - - - 01/01


Rally SM:
Sandviken 31-01/02


Rally VM:
Kennard Hire Rally Australia 14-17/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Årsfest 16/11




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2018.