Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Senaste nytt från Swedish Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

* Jocke Nyman tog sin andra seger för säsongen vilket ger honom poäng nog för att vinna 2009 Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Jimmy Joge slutade på andra plats sedan en tändkabel krånglat på första sträckan.
* Markus Hällbo tvingades bryta på sista sträckan.
* Joachim Carlström rullade - två gånger!

Efter en imponerade föreställning i Kolsvarundan, den sjätte deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Jocke Nyman och hans co-driver Bo Holmstrand ta sin andra seger för säsongen. Ingen har längre möjlighet att nå samma poängsumma, och det gör Jocke Nyman till 2009 års mästare i cupen trots att en deltävling återstår.

Tävlingen ingick i Rally-SM och startade redan på fredagskvällen med en publiksträcka som kördes två gånger. Nyman/Holmstrand var snabbaste Evolution Challenge team båda gångerna, och ledde med sju sekunder över Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson när det var dags för nattuppehåll. Weng/Gunnarsson var riktigt nöjda med starten och farten i sin Evo X.

Bara tre sekunder bakom var Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, men Markus Hällbo/Lars Gustafsson ytterligare 8,3 sekunder bakom på fjärde plats. Däremot fick förra deltävlingens vinnare Jimmy Joge en mardrömsstart. Han och co-drivern Mikael Johansson tappade cirka 20 sekunder på en tändkabel som krånglade redan på första sträckan.

Även för Joachim Carlström/Jörgen Norman startade tävlingen illa, för de rullade redan på andra sträckan. Tursamt nog hamnade de på hjulen, och kunde fortsätta för skadorna på bilen var förhållandevis små. Dessutom var det dags för service, och mekanikerna fick ta sig an bilen.

Med bilen fixad startade Joge/Johansson bäst på lördagen. De var nio sekunder före Nyman/Holmstrand, och den tiden förde dem upp till andra plats. Något förvånad bestämde sig Nyman för att ändra lite i inställningarna på sin bil efter SS3, och efter SS4 var han åter i topp.

För Carlström/Norman höll oturen i sig för på sträcka fyra de rullade igen! Bara med den skillnaden att nu var bilen rejält tilltygad och det var slutåkt. Det är ovanligt att de bryter, och det var synd om teamet att bryta en sådan fin följd av resultat. Viktigast är dock att de inte gjorde sig illa.

Med Weng/Gunnarsson tredje, Sjölander/Jacobsson och Hällbo/Gustafsson på exakt samma tid efter fyra körde sträckor. Ytterligare två sträckor väntade, innan det var dags för dagens första serviceuppehåll. Så långt var Nyman/Holmstrand fem sekunder före Joge/Johansson.

Samma fyra sträckor kördes sedan en gång till, och nu var Nyman riktigt nöjd med sin bil. Han la i en högre växel, och sträcka för sträcka kunde han och Holmstrand öka på sin ledning. En annan besättning som var nöjd med sin bil var Weng/Gunnarsson, som satte dagens näst snabbast tid på sträcka åtta och tio.

Sjölander/Jacobsson tappade på grund av bromsproblem tid på sista sträcka, och Hällbo/Gustafsson råkade ut för samma transmissionsbekymmer som drabbat de tidigare i år. De försökte få ordning på bilen mellan sträckorna, men när växellådan började låta illa bestämde de sig för att bryta tävlingen – och då gick deras titelplaner upp i rök.

När bilarna återvände till målet i Köping, var Nyman/Holmstrand solklara vinnare. Deras imponerande föreställning under eftermiddagen gav de segern med en marginal på 36 sekunder.

”Eftersom du får räkna bort två resultat var det först efter tävlingen som jag förstod att jag vunnit 2009 års Evo Challenge Champion och jag blev jätteglad när jag fick det bekräftat”, säger Nyman. ”Bilen kändes inte bra i början, men när vi hade justerat den gick det riktigt fort. Att vinna deltävlingen och mästerskapet samma dag, och med en runda kvar, är ett perfekt resultat.”

Även om förarmästerskapet nu är avgjort, fortsätter kampen om titeln bästa co-driver som kommer att avgöras först under finalrundan i Katrineholm. Den tävlingen, KMK Trofén arrangeras den 10 oktober.

2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:10:33.4
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 1:11:09.4
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 1:11:32.6
4 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg) 1:11:52.9
Brutna
-- Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start
SS4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Avåkning
SS10 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda

Serieresultat efter sex deltävlingar:
Förare
1 Jocke Nyman 52
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 35
5 Jimmy Joge 34
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8= Peter Eriksson 7
8= Andreas Sjölander 7

Co-driver
1 Bo Holmstrand 44
2= Lars Gustafsson 37
2= Jörgen Norman 37
4 Mikael Johansson 34
5 Roger Gunnarsson 25
6 Rikard Nilsson 14
7= Anders Fredriksson 10
7= Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10= Per-Erik Svensson 7
10= Håkan Jacobsson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-09-22 16:43






Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Fiesta Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Fiesta Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Fiesta Rally1 utan hybrid för att se och lära och a...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde säsongen med dubbla tävlingar hos Vimmerby MS, träningsåk följt av två åk på tid gäller i serien. Ett 90-tal åkare gjorde upp under lördagen. I serien körs både rally och rallycross bilar, helgens tävling innebar start på klubben folkracebana innan man tog tunneln ut och...

Publicerad: 2024-04-21 19:05


Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
© emotorsport.seSkänningeknixen med tre omgångar på varvlopp, knappt fyra minuters körtid per åk för de snabbaste i rallyt. Just snabbast var Tobias Pettersson och Åke Kjellgren i Mitsubishi Lancer EVO6 som tog hem totalsegern 15,2 sekunder före Heidi Ryrlén som B-förare i Trimmat 2wd. För 4wd klassen var det Mikae...

Publicerad: 2024-04-21 17:35


Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
© Toyota Gazoo Racing.Toyota Gazoo Racing tog många poäng under söndagen när Croatia Rally avslutades, dagens andra sträcka blev den som kastade om resultaten. Sebastien Ogier gick från sin tredjeplats till ledning, samtidigt föll ledaren Thierry Neuville till tredjeplatsen sedan han sladdat av vägen. Elfyn Evans behöll ...

Publicerad: 2024-04-21 16:33


Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
© Hässleholms MK.Nytt för i år är att man vänder på körriktningen samt att vi kör tre varv/sträcka. Det gör att tävlingen är 7,5km längre än i fjol.

Skall fjolårssegraren, Stig Andervang ta hem det i år också, eller kommer hemmafavoriten Rolf Grybb att segra?

Skall Joakim Kristiansson ta sin andra asfaltseger...

Publicerad: 2024-04-21 07:53


Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
© Helin Motorsport.Resultaten för Danska Yding Rally som avgjordes under lördagen drog ut på tiden, strul med tidtagning och protester skapade oreda långt in på lördagens kväll.

Svenskt till start genom Lucas Helin och Mikael Kjellgren i Opel Corsa OPC, en bil man under vintern hämtade i Danmark. Bilen ersatte den ...

Publicerad: 2024-04-21 07:49


Tidigare nyheter:
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.
Två sträckor dubbelt för Dackefejden i Kosta.
Ogier snabbast på shakedown inför Croatia Rally.
Hallberg kör Polo R5 i SM Veckans rallysprint.
Följ shakedown inför Croatia Rally, WebTV & Resultat.
Rallyintresset håller i sig, starka startfält under våren.
Resultat & WebTV direkt från shakedown Croatia Rally torsdag 9:00.
Anmälningslista, Solberg & Andersson är Svenskarna bland 69 ekipage till Rally de Portugal.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.