|
 Joges tredje EVO Challenge seger för året! PRESSRELEASE
* Jimmy Joge tog säsongens tredje seger.
* Patrik Johansson inte långt efter på andra plats.
* En intensive kamp utkämpades om första och andra, samt tredje och fjärde plats.
Deltävling fyra i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden vann Jimmy Joge med co-driver John Stigh. South Swedish Rally blev deras tredje seger för säsongen, men först efter en riktigt hård kamp med Patrik Johansson/Jesper Johansson som ledde inledningsvis. De fick dock ge sig, bara 11,1 sekunder bakom Joge.
Ännu tuffare var det mellan trean och fyran. Anders Jonasson tog till slut sista pallplatsen, endast 6,5 sekunder före Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog.
South Swedish Rally är landets största grustävling, med start och mål i Ljungby. Förutom Evolution Challenge ingick tävlingen också i Rally-SM. I år inleddes tävlingen med rekognosering redan på torsdagen, tätt följt av två korta publiksträckor på kvällen. Rekognoseringen fortsatte sedan på fredagsmorgonen, med sex sträckor fram emot kvällen. Ytterligare åtta sträckor kördes under lördagen.
Redan torsdagen skvallrade om att det skulle bli en spännande helg. Joge/Stigh och Johansson/Johansson körde i mål på SS1 med exakt samma tid! Fast efter de två korta sträckorna var det Jonasson/Lindahl som gick till nattvila i ledning med 1,7 sekund.
De två publikvänliga sträckorna var inte fullt så vänliga mot Jari Saarinen/Jörgen Carlsson. De gled ut lite brett i mitten av SS2 och slog i en sten så att ett hjul och en del av bakfjädringen förstördes.
Efter omstarten på fredagen gick Johansson/Johansson upp i ledning, då Jonasson/Lindahl hade svårt att hitta fäste på det hala underlaget. Johe/Stigh körde punktering och skadade ett däck, ett problem som blev till ett hjärnspöke för Joge de kommande två sträckorna.
Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson fick också en punktering. Annars sa tjejerna att de börjar vänja sig vid Pirellidäcken på grus. Vid första serviceuppehållet, efter tre sträckor, gick alltså Johansson/Johansson in som knapp ledare med en marginal på 6,7 sekunder.
När de tre sträckorna skulle göras en gång till gick det inte vidare bra för Markus Hällbo/Lars Gustafsson och Joachim Carlström/Jörgen Norman. Efter att ha haft riktigt lovande tider innan, fick de nu problem. För Hällbo/Gustafsson var det bakdiffen och för Carlström/Norman växellådan. Troligen spelade det faktum in att starten på sträckan var asfalterad.
När bilarna återvände till Ljungby på fredagskvällen för nattvila såg det ut som följer i Evolution Challenge: Johansson/Johansson var 4,1 sekunder före Joge/Stigh, och Weng/Hulterskog bara 0,9 sekund före Jonasson/Lindahl. Kampen skulle definitivt bli intensiv under lördagen, som det såg ut.
Joge/Stigh fick en flygande start redan på den första av de åtta sträckorna på lördagen. Han var 10 sekunder snabbare än Johanssons, som tyckte att morgonens regn hade gjort så att det var svårt med både fäste och att sätta bromspunkter. Joge/Stighs ledning ökade under de kommande två sträckorna till 21 sekunder. Mellan trean och fyran var det ännu jämnare och nere på 0,3 sekunds marginal, med Weng/Hulterskog med det lilla övertaget mot Jonasson/Lindahl.
Efter en lovande start började Joachim Grahn/Joakim Nilsson tappa mark och med bara fyra sträckor kvar fick de bryta med transmissionsproblem.
Bättre gick det för Karlsson/Walfridsson som nu satte topp-tre tider och därmed höll femteplatsen i Evolution Challenge. Sexa mästerskapets andra kvinnliga förare, Cindy Brüggemann med co-driver Henrik Lennartsson, som nu hade fått upp farten ordentligt. Sjua Fredrik Alsdal/Per Schlegel.
Med bara den sista etappens fem sträckor kvar att köra efter serviceuppehållet var det givet att de fyra toppstallen skulle gå till attack, allt medan vägarna torkade upp.
Johansson/Johansson försökte återta första platsen. Under eftermiddagen närmade de sig Joge/Stigh men hade fortfarande tid att hämta in.
Under tiden pågick kampen om tredje och fjärde plast. Det var aldrig mer än ett par sekunder mellan Weng/Hulterskog och Jonasson/Lindahl. Först på SS15 förändrades positionerna och Jonassson/Lindahl lyckades ta 7,4 sekunder på Weng/Hulterskog. Den 16:e och sista sträckan skulle bli helt avgörande – och där åkte de sekundlika! Därmed gick sista pallplaten till Jonasson/Lindahl som var 6,5 sekunder före Weng/Hulterskog.
När det var dags för line up inför sista sträckan var det också sista chansen för Johansson/Johansson att ta sig förbi Joge/Stigh. De tog verkligen i, och satte snabbaste Mitsubishi-tid på sträckan. Men det hjälpte inte, Joge/Stigh klarade av att ta sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge med 11,1 sekunder tillgodo.
”Det har varit en kanontävling och jag är verkligen glad över min tredje seger”, sa Joge. ”Vi hade en härlig kamp med Patrik och Jesper genom hela rallyt och det gjorde det extra spännande och svårt att vinna. Därför är jag mycket belåten med resultatet och att vi utökar ledningen i mästerskapet.”
Den femte deltävlingen i Evolution Challenge Sweden blir någonting nytt för serien. Den 12-13 juni blir de tävlande en del i ett event för sponsorer och återförsäljare nära Stockholm. I anslutning till detta kör deltagarna en rallysprint.
För första gången får årets totalvinnare av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland och Sverige samma pris: en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally. Den tävlingen är final på IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den av de tre Evo-teamen som kör snabbast då blir krönt till European Evolution Challenge Champion.
2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och Holmgrens Mitsubishi, Ljungby.
Evolution Challenge Sweden deltävling 4 resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:25:02.7
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:25:13.8
3 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:26:22.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:26:29.1
5 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:27:53.3
6 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson 1:30:35.6
7 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:38:04.0
Brutna
SS2 Jari Saarinen (Mantorp)/Jörgen Carlsson Avåkning
SS6 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Drivaxel
SS6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Växellåda
SS12 Joachim Grahn (Yngsjö)/Joakim Nilsson (Kristianstad) Transmission
Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 46
2 Patrik Johansson 41
3 Anders Jonasson 22
4=Markus Hällbo 17
4=Joachim Carlström 17
6=Cindy Brüggemann 15
6=Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Tobias Gustafsson 7
11= Jari Saarinen 6
11= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 5
Co-drivers
1 Jesper Johansson 41
2 John Stigh 36
3 Jörgen Lindahl 22
4 Christer Carlsson 21
5= Lars Gustafsson 17
5= Jörgen Norman 17
7 Henrik Hulterskog 15
8 Miriam Walfridsson 12
9 Henrik Lennartsson 8
10 Anders Berglund 7
11= Henrik Apelskog 6
11= Joakim Nilsson 6
13 Eveline Walfridsson 4
14 Per Schlegel 3
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2010-05-18 18:39
|
|
Träning, Kval och shakedown inför Rally di Roma Capitale fredag förmiddag.
Sträckan Fumone på 6,45km används som shakedown inför Rally di Roma Capitale, vid klockan 8:00 släpps Rally2 åkarna ut för att testa sträckan och inställningarna, vid 10:31 är de tillbaka för att köra kval som utgör startordning. Med asfalt som underlag är det snabbaste tid som går ut först när rall...Publicerad: 2025-07-03 17:44
Hallberg från SM-silver till asfaltäventyr i Italien.
Efter en stark prestation under SM-veckan, där Patrik och John tog hem silvermedaljen i rallysprint, är det nu dags att snabbt växla fokus – nästa stopp: Rally di Roma Capitale i Italien!
Till helgen återvänder de till det italienska asfaltsmästerskapet, där de ställer upp i en av årets mest pre...Publicerad: 2025-07-02 22:33
Oliver Solberg får köra i värstingklassen under Rally Estonia.
Efter att ha vunnit de tre senaste tävlingarna och tagit över ledningen i den näst högsta klassen i World Rally Championship, kommer Oliver Solberg (23) att flyttas upp till värsting klassen i Rally Estland om två veckor.
Solberg kommer att köra en Toyota GR Yaris Rally1 med Toyota Gazoo Racing i...Publicerad: 2025-07-02 22:30
Rally1 debut för Oliver Solberg i kommande Rally Estonia.
Oliver Solberg gör Rally1 debut för Toyota Gazoo Racing i Rally Estonia, rallyt som avgörs den 17-20:e juli. Svensken var anmäld för WRC2 tävlande med Printsport till tävlingen men byter nu klass. Efter ett möte hos Toyota Gazoo Racing i Finland kan Svensken idag presentera att han får chansen att t...Publicerad: 2025-07-02 21:55
Tänak och Carlsson i helgens Estniska Louna Eesti Ralli.
Till helgen körs Louna Eesti Ralli från Vöru - totalt i stora rallyt tio sträckor om 95km special. Men ihop körs också ett sprintrally med delar av totala tävlingsbanan. Huvudtävlingen startar vid 17-tiden på fredag och tar målgång tidig lördag eftermiddag.
Ott Tänak har hektiska tider, flög dir...Publicerad: 2025-07-02 18:42
30-talet åkare gör upp i fredagskvällens Rally Magic i Höljes.
Höljeshelgen inleds med Rally Magic, Finnskoga MK har tagit greppet att arrangera rallysprint som uppvärmning för publiken inför Rallycross VM helgen, för andra året går Rally Magic som körs över banan, på vägar runt banområdet och genom campingen.
En sträcka på närmare 2,5km ska köras under kvä...Publicerad: 2025-07-02 18:29
Carlbergs överst på pallen - första 2WD segern i Rallye Baie-des-Chaleurs sedan 1986.
Den 47:e upplagan av Rallye Baie-des-Chaleurs hölls i New Richmond, Quebec och bjöd på en helg full av överraskningar med härligt tempo i skogen och en historisk totalseger som kommer bli ihågkommen i åratal. Senast en 2WD-bil tog sig till pallen totalt var 2004 då Jon Nichols och Carl Schenk gjorde...Publicerad: 2025-07-02 18:13
Mästarmötet laddar för sprint och afterrally i Millebyden.
På bästa småländska sprintvägar i Millebygden avgörs den tredje deltävlingen i årets Svenska Sprintrallycup (SSRC).
Älmhults MK bjuder in till 14,5 kilometer specialsträcka sista lördagen i juli.
Tävlingsledare Anders Martinsson berättar så här;
– Första halva är den som gick fredagssprinten...Publicerad: 2025-07-01 23:01
Tre Svenska ekipage till nästa helgs Finska Mästerskap.
SM Kouvola Ralli från Kouvola ingår i Finska Mästerskapet och Nordic Rally Championship, rallyt med åtta sträckor på nio mil körs nästkommande helg, 11-12:e juli.
Anmälningarna trillar in i listan och tre Svenska ekipage väntas till start, i Rally2 klassen Jari Liiten och Per Almkvist i Skodan so...Publicerad: 2025-07-01 23:00
Inför Rally di Roma Capitale, fyra Svenskar i helgens rally - startfält, tidsplan & länkar.
Till helgen gör ERC-serien start i Rom, EM-serien går in i andra halvan av säsongen med Italiensk asfalt. Rally di Roma Capitale avgörs med 13 specialsträckor på 20 mil.
Fredag förmiddag träning, kval och shakedown och på kvällen vid 20-tiden inleds rallyt med korta publiksträckan Colloseo ACI Rom...Publicerad: 2025-07-01 21:08
|
| |